🔹فصل چهارم: من يظهره اللَّه
ب) نقض نص و كشف خدائع
مرحله دوم: به صورت اعلان عمومى، در سال ۱۲۸۳ ه ق در شهر ادرنه، در حالى كه حسينعلى ميرزا پنجاه ساله بود. [۱] حسينعلى ميرزا با كوشش هاى مداوم، مبنى بر مخفى كردن صبح ازل و به دست گرفتن كارهاى بابيان مقدمات چنين دعوتى را فراهم كرده بود و حتى قبل از اعلان عمومى دعوت در همان ايامى كه بابيان را از بغداد كوچ مى دادند به تصريح شوقى افندى صبح ازل پس از ملاحظه نفوذ و احترام بابيان به برادرش حسينعلى ميرزا به سيد محمد گفته بود: اگر من خود را از انظار ناس مختفى نساخته و پيوست خويش را ظاهر نموده بودم اكنون اين افتخارات كه درباره ايشان رعايت مى شود در حق من نيز منظور مى گرديد». [۲]
----------
📗[۱]: براون در اين خصوص مى نويسد: «اما تاريخ ادعاى من يظهره اللَّه نمودن بهاء اللَّه را در بعضى از كتب بهائيه در سنه ۱۲۸۰ نوشته اند، ميرزا محمد زرندى معروف به نبيل در رباعيات تاريخيه خود كه براى ماده تاريخ وقايع حيات بهاء اللَّه ساخته گويد كه بهاء اللَّه در حين اين ادعا پنجاه ساله بوده است: پنجاه چو گشت عمر آن مير عجاب فرمود زوجه خويش وى خرق حجاب افتاد شرر به جان جبت و طاغوت خورشيد بهائيان شد از خلف سحاب و چون بهاء اللَّه در اوايل سنه ۱۲۳۳ متولد شده است چنانكه نبيل در رباعى ديگر گويد: در اول غربال از سال فرقان دوم سحر محرم اندر طهران از غيب قدم به شهر امكان بنهاد آن شه كه بود خالق من فى الامكان «بنابراين تاريخ ادعاى من يظهره اللَّه نمودن وى در سنه ۱۲۸۳ مى شود. بالضروره و اين تاريخ اخير يعنى ۱۲۸۳ گويا نزديكتر به واقع است، مراجعه شود به: مقدمه براون بر كتاب: نقطة الكاف.
📗[۲]: قرن بديع، جزء دوم، ص ۱۹۹.
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،ص۳۱۸
#بهائیت
#من_یظهرالله
🚫@bahaiyat🚫
💎 هشداری برای رباخواران
🔻پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
شَرُّ الْکَسْبِ کَسْبُ الرِّبا
💰 بـدتـرین درآمــدهـا، درآمدی است که از راه ربا به دست آید.
📚 بحارالأنوار، جلد ۱۰۳/۱۱۵
🚫@bahaiyat🚫
📌 درگذشت آیت اللّه احمد آذری قمی
🔹 آیت اللّه احمد بیگدلی آذری قمی، در سال ۱۳۰۴ ش در قم به دنیا آمد و از نوجوانی به تحصیل علوم حوزوی روی آورد. وی سپس در محضر درس خارج علمای قم و نجف نظیر حضرات آیات میرزا هاشم آملی، سید ابوالقاسم خویی، سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، علامه طباطبایی و امام خمینی حاضر شد و به اجتهاد دست یافت.
🔸 او در سال ۱۳۳۷ ش با همکاری عده ای از دوستان فاضل خود، نهادی را در حوزه قم پی ریزی کردند که به عنوان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور شد. وی در ادامه مبارزات ضد پهلوی خود بارها به زندان افتاد و رنج تبعید و شکنجه را به جان خرید.
🔻 این روحانی مجاهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مشاغل مختلفی به خدمت پرداخت که دادستانی انقلاب اسلامی، نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از قم، نمایندگی دو دوره مجلس خبرگان رهبری از تهران و دبیری جامعه مدرسین و... از آن جمله اند. همچنین از آثار مکتوب او «مالکیت در اسلام»، «خط امام و رهبری»، «جنگ و صلح»، «ولایت فقیه از دیدگاه قرآن» و «سیمای زن در نظام اسلامی» را میتوان برشمرد.
▫️ وی همچنین با زبان های عربی، فرانسوی و انگلیسی آشنایی کامل داشته و مدت ها درس خارج فقه و اصول ارایه می داد. ایشان سرانجام در ۱۱ بهمن ۱۳۷۷ در ۷۳ سالگی به دیدار معبود شتافت و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.
#تقویم_تاریخ
#بهمن_۱۱
#احمد_آذری_قمی
🚫@bahaiyat🚫
مقاومت تشکل های مذهبی (۱)
مجامع مذهبی ( دهه 1320)
مقاومت علما در برابر بهاییت، از نوعی "انتظام در پراکندگی" برخوردار بود. در اوایل دهه 1320 فرصتی برای اجتماعات مختلف فعالان مذهبی فراهم شد تا به فعالیتهای گسترده دینی سازمان یافته دست بزنند.
در این زمان از یک سو حضور و فعالیت گروههایی مانند حزب توده و [تغییرطلبان مذهبی] (یا به تعبیر آن زمان سلفیسم شیعی) برای انجمنهای مذهبی حساسیت برانگیز بود و از سوی دیگر همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت، حوادثی همچون ایجاد کشور اسرائیل و بحران فلسطین، و همچنین رویدادهای پاکستان، کشتار مردم مسلمان هند، قضیه کشمیر، تحولات اندونزی و ... مجامع مذهبی را حساس و فعال کرد. سازمانها و انجمنهای آن دوره را میتوان به دو دسته منطقهای و سراسری تقسیم کرد: (اسنادی از انجمنها و مجامع مذهبی در دوره پهلوی، 1381، ص 7-6، ریاستجمهوری و ...)
انجمنهای مذهبی – منطقهای:
شامل انجمنهایی فعال در امور عمرانی – خیریه زادبوم خود بودند و گاه در امور فرهنگی و آموزش نیز اقداماتی در منطقه خود داشتهاند. دخالت آنها در امور سیاسی بیشتر در حد همان زیستگاه خودشان و انتقاد به عملکرد مسئولین محدود بود، مانند: انجمن عزاداران حسینی بروجرد، انجمن احیای تعمیر مساجد قدیمه، جمعیت برادران اسلامی، جمعیت مسلمین اصفهان، جامعه اهل منبر کرمان، اتحادیه مسلمین سروستان، هیات اسلامی یزد، انجمنها، هیاتها و کانونهای مشهد، انجمنهای رشت و بابل.
انجمنهای مذهبی – فرامنطقهای:
انجمنهایی را شامل میشد که در صحنه سیاسی اجتماعی فعال بودند و نسبت به حوادث ایران، جهان اسلام و جهان واکنش نشان میدادند. برخی از این انجمنها در قبال نهضت ملی شدن نفت واکنش داشتند و برخی دیگر نسبت به تحولات جهانی مانند خطر اسرائیل، مبارزه الجزایریها و مصریها با استعمارگران حساسیت نشان میدادند. انجمنها و مجامعی مانند: ائمه جماعت تهران، اخوان المسلمین ایران، کانون نشر حقایق اسلامی، جامعه مبلغین اسلامی، هیات علمیه تهران، هیات قائمیه و ... در این زمره قرار دارند. (چیستی سنت فکری رادیکالیسم اسلامی در ایران(بررسی موردی جمعیت فداییان اسلام)، ابراهیم عباسی، فصلنامه سیاست مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، زمستان 1390، ش4: 158.)
در کنار احزاب سیاسی و هیاتهای محلی، تشکیلاتی همچون انجمن تبلیغات اسلامی، جمعیت مبارزه با بیدینی اتحادیه مسلمین، جمعیت فداییان اسلام، انجمن اسلامی دانشجویان، و کنگره جوانان اسلام به سازماندهی و آموزش اسلامی پرداختند. در کنار این سازمانهای سراسری، نیروهایی همچون کانون انتشارات اسلامی رشت نیز قرار داشت. حاج سیدمحمدعلی صدرایی اشکوری در 1326 برای مقابله با «مذاهب مختلفه و پیروان آنها» کانون مزبور را بنیان نهاد(کانون انتشارات اسلامی پرچم اسلام 2: 32 (19 آذر 1326) ص 4) او چندی بعد شعبهای در بابل تاسیس کرد که بنا به گزارشی در مهرماه 1334 «تاکنون 21 نفر بهایی که ... در اثر تبلیغ سودمند معزّی الیه مشرف به دیانت اسلام شده[...] و برادروار مورد احترام و مهربانی سایر مسلمانان بابل قرار گرفتهاند». پس از ذکر نام این افراد، ندای حق نوشت: «این است نتیجه تبلیغات دینی و کوشش مبلغین مذهبی[...] که توفیقات بسیاری شامل حال مردم شده و این هم از برکات وجود حسین بن علی(ع) است.»(«نتیجه مبارزه مبلغ اسلامی و بازگشت عدهای از منحرفین بهایی»، ندای حق، 6 : 2(12 مهر 1334) صص 1 و 2)
شماری از تشکل ها بیش از سایرین منشا اثر بودند. برای نمونه انتشارات اسلامی رشت و بابل، انجمن پیروان قرآن و کانون نشر حقایق اسلامی مشهد، جمعیت دعوت اسلام گیلان، جمعیت برادران اسلامی کرمانشاهان، انجمن مبارزه با خرافات اصفهان، و کانون تبلیغات اسلامی شیراز تشکیلات گستردهای را در حوزه فعالیتها فراهم ساختند. این تشکلها، مسجدها، حسینیهها و محلهها را به حوزه بهم پیوستهای برای تبلیغات و تعلیمات اسلامی تبدیل کردند. آنچه که این گردهماییهای تعلیماتی را از جلسات روضهخوانی و نمازگزاری مجزا میکرد اهداف آیندهساز آنها بود که برای مقابله با «لجنههای بهایی»، احزاب سیاسی و کانونهای مدنی شکل گرفته بود. ...از طریق آموزش و نشر اسلامی این تشکیلات[ها] در پی آن بودند که مانع از پیشرفت بهاییان و اندیشههای غیردینی در آینده شوند. بدین سان با ائتلاف و پیوستگی مساجد، منازل و کانونهای اسلامی مبارزه پیگیر برای ساختن آیندهای اسلامی آغاز شد. در این چالشها نشریاتی چون آیین اسلام، پرچم اسلام، دنیای اسلام و ندای حق نقش مهمی در اسلامی کردن حوزه همگان داشتند. در ادامه به چند نمونه از گروههای فعال در آن دوران اشاره میشود.
(نک: "بهایی ستیزی و اسلام گرایی در ایران معاصر"، محمد توکلی طرقی.)
✍دکتر#رضایی
دوشنبه ۲۴ دیماه ۱۴۰۳
🚫@bahaiyat🚫
🔹فصل چهارم: من يظهره اللَّه
ب) نقض نص و كشف خدائع
چنين بيانى كه مورد تأييد شوقى افندى نيز قرار گرفته است، مبين اين است كه حسينعلى ميرزا از مخفى كردن صبح ازل به نحو دلخواه توانسته است، بهره بگيرد و به گفته كسروى: «برخى از سران بابى را به سوى خود كشانيده، از آن سو نيز بابيانى كه در ايران مى زيستند نامه نويسىها كرده زمينه براى خود آماده گردانيده بود».[۱]با اين همه حسينعلى ميرزا، نيازمند كسب دلائل و مداركى بود كه بتواند دعوى خود را بر آن بيان استوار سازد در حاليكه نمى دانست كه دسترسى او به دلائل موجه به اثبات بى پايگى هر چه بيشتر عقايد على محمد شيرازى منتهى و به آشكار گشتن خدعه هاى در پس پرده مى شد.
----------
[۱]: بهائيگرى، ص ۴۴.
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،ص۳۱۹
#بهائیت
#من_یظهرالله
🚫@bahaiyat🚫
📗کتاب مبلغ بهایی در محضر آیت الله آقای شیخ محمد خالصی زاده
. س - آنچه فرموديد در خصوص مضمحل شدن بهائيان كه موقوف است به بالا رفتن سطح معلومات ايرانيان صحيح است ولي اين امر طول زمان مي خواهد آيا چاره اي سريعتر و نزديكتر به نظرتان نمي رسد؟ ج - البته نابود كردن اين مفاسد كار مشكلي نيست و خيلي آسان است و آسان تر [ صفحه 52] از تمام وسائل آن است كه دولت ابتداءا يا بر طبق درخواست ملت سران اين دسته مفسدين را حاضر و از اين ها بازجوئي كند كه مقصود اين دسته چيست اگر ادعاء دين تازه اي در قرن بيستم مي نمايند مجلس مذاكره آزادانه تهيه نمايند و اشخاصي كه اطلاع كافي از حقه بازي ها و دسائس و خرافات آن ها دارند از قبيل آقاي عبدالحسين آيتي و آقاي ميرزا حسن خان نيكو و جمعي ديگر از اين مطلعين را دعوت كنند تا مدلل شود كه چيزي كه در ادعاي اين ها نيست دين است و معلوم شود كه غرضي به جز محو استقلال ايران و از بين بردن حكومت ملي ندارند و مواد قانون مجازات عمومي براي اشخاصي كه بر عليه امنيت عمومي و استقلال مملكت و حكومت ملي قيام كنند در حق آنان تطبيق بنمايد و از راه قانون مجازات عمومي كه حقا بر آنان منطبق است و طبق مدارك رسمي كه در دست هست به حكم محاكم صالحه از مفاسد اين ها جلوگيري شود: .....
📗کتاب مبلغ بهایی در محضر آیت الله آقای شیخ محمد خالصی زاده، ص۶۱
#مبلغ_بهایی
🚫@bahaiyat🚫