eitaa logo
بهانه
342 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
501 ویدیو
42 فایل
حوزه باید انقلابی بماند. همه در این باره مسئولیم و باید از قلم، زبان و نفس خود برای آن هزینه کنیم. و لا تأخذه فی الله لومة لائم @aliahmadimehr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) عکس نوشتی در خبرگزاری رسا منتشر شد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه و ضریب‌دهی به مخالفین امام خمینی، و تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است. عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده است. «نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری» سوالی که مطرح میشود این است که آوردن « » بر نام شخصی که «رادّ بر ولی فقیه» بود، و علیه او اقدامات بسیاری کرد صحیح است؟ در مقبوله عمر بن حنظله آمده است که : «انظروا إلى رجل منكم قد روى حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف أحكامنا، فارضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما، فإذا حكم بحكمنا فلم يَقبله منه، فبنا استخفّ و علينا قد ردّ، و الرادّ علينا رادّ على اللّٰه». ( الوسائل 18: 98، الباب 11 من أبواب صفات القاضي، الحديث الأوّل، مع اختلاف في بعض الألفاظ.) مرحوم شیخ اعظم انصاری(ره) در کتاب قضا و شهادات با آوردن این روایت و چند روایت دیگر در تایید ثبوت اذن معصوم به فقها در قضاء، به این مطلب اشاره میکند که : المتبادر من لفظ «القاضي» عرفا: من و ينفذ حكمه و إلزامه في جميع الحوادث الشرعية كما هو معلوم من حال القضاة (القضاء و الشهادات ص 47) پس آن قسمت از روایت که فرمود « فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فبنا استخفّ و علینا قد ردّ» ، این بر قاضی، رادّ بر هم هست. چرا که متبادر عرفی از لفظ قاضی هم کسی است که در جمیع حوادث شرعیه به او رجوع میشود و حکمش نافذ است. حال که «راد بر ولی فقیه»، « کالرّاد علینا» ست و آنهم « رادّ علی الله» بودنش ثابت است، آیا رواست که چنین فردی که مصداق « » است را خطاب کنیم؟ در برخی نسخ آمده است که : ... و الراد علينا راد على اللّه، و هو على حد الشرك باللّه عز و جل. 🔹 با این وجود باید بپرسیم که آیا تحریریه و نگارنده این اطلاع‌نگاشت، مرحوم شریعتمداری را مصداق این روایت نمیدانند؟ 🔸خوب بود در این عکس نوشت در لقب دهی به افراد، به حضرت امام(ره) تأسی میشد، و از سیره او، که همان دستورات دقیق شرعی‌ست، الهام میگرفتیم. 🔹وقتی آقای منتظری رفته بود به امام گفته بود، چه اشکالی داشت حالا شما میگذاشتید به وصیت آقای شریعتمداری عمل شود، آقا رضا صدر برایش نماز بخواند و درجایی که معین کرده دفن شود، امام فرموده بود آیا شریعتمداری بود تا خواسته باشیم به وصیتش عمل کنیم؟! ▪️با توجه به همین نکته و دقت نظر میتوان عنوانی که برای عکس نوشت دوم انتخاب شده را بررسی کرد. در این عکس نوشت از عنوانی که در روایت اهل بیت علیهم السلام و سیره امام (ره) صراحتاً به آن اشاره شده، صرف نظر و به اخراج از تبریز اشاره شده است. او که کرده و اخراجیِ حوزه و جامعه مدرسین محسوب میشد، دیگر «اخراجیِ تبریز» او را متبادر به ذهن میکند. @bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکس‌نوشت سریالی برخی از که در این اطلاع‌نگاشت موجود است : 🔻1- نام پدر او به اشتباه در متن «سید کاظم» آورده شده. درکتاب آینه دانشوران ص 208 آمده که نام پدر: بوده است. 🔻2- در قسمت سوم شروع سلطنت محمدرضا پهلوی به آزاد شدن آذربایجان از نیروهای شوری شده است. حال آن که دو نکته در این جا مطرح است: 🔸اول اینکه شروع سلطنت محمدرضا در سال 1320 بوده و آزاد شدن تبریز در سال 1325 بوده. عطف این دو واقعه به هم، . 🔸دوم اینکه آزادی از نیروهای شوروی نبوده. بلکه حکومت خودمختار «فرقه دموکرات» بوده اند که به ریاست جعفرپیشه و در حمایتِ شوروی بوده اند. 🔻3- در قسمت سوم گفته شده: در مسافرت شاه به تبریز ملاقات با شاه را حرام اعلام کردند. درحالی که هنگامی که علمای تبریز دیدار با شاه را تحریم کردند، تنها کسی که به دیدن شاه رفت شریعتمداری بود با این وجود استفاده از تعبیر «اکثریت» غلط است و بهتر بود از تعبیر « » استفاده می‌شد. @bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکس‌نوشت سریالی 🔻4- در قسمت نهم نقش شریعتمداری در کودتا « » گفته شده. حال آنکه اسنادِ اطلاع او و موجود است. از جمله میتوان به اعترافات احمد عباسی (داماد شریعتمداری) اشاره کرد که : «... دقیقا ایشان هم این نوع جریان براندازی را به این شکل از همین اوایل فروردین دقیقا مطلع شدند که بنده هم در جریانش قرار گرفتم.» (خاطره ها/ خاطرات آیت الله ری شهری/ ج1 / ص 211) در اعترافات خود او هم این مساله به صراحت بیان شده که : « در فروردین همین امسال از مطالب مهدوی در قم در جریان قرار گرفتم.» (خاطره ها / ج1 / ص 266) 🔸گفتنی است که کودتا در تیرماه 59 بود، و این تنها یک برگ از اطلاعِ و اقدامات وی از این ماجراست که از در جریان این‌کار بوده است. دست داشتن او در کودتا منحصر در اطلاع داشتن و عدم گزارش آن به مقامات کشوری نبود بلکه او شخصا به این مساله اعتراف دارد که برای سید مهدی مهدوی فرستاده است (هرچند به صورت قرض بوده) (خاطره ها/ج1/ ص268) @bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی در قسمت دهم و یازدهم بحث از به میان آمده که اشتباه است. بلکه «» صحیح است. توضیح تفاوت بار معنایی سلب و خلع با اعلام عدم صلاحیت، متن را به درازا میکشاند. @bahaneee
معمولا با استفاده از الفاظی همچون یا از مرجعیت بار معنایی مسموم و دروغین مد نظر خود را القا می‌کنند. پ.ن: عکس از رادیو فردا @bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکس‌نوشت سریالی در متن عکس نوشت اولی که مخالفین امام (ره) توسط رسا شده بود، در توضیح علت حصر او در سال 61 اینگونه آورده شده که : «وی در 27 فروردین 61 به اتهام نقش داشتن در کودتای نوژه حصر شد» 🔹سوالی که مطرح میشود با توجه اعترافات شخص و اطرافیانش، آیا باز هم باید از واژه استفاده کرد؟! اینگونه استفاده های اشتباه از الفاظ، به برای خوانندگان منجر میشود. 🔻آیا در این 5 روزی که از انتشار عکس نوشت قبلی میگذرد، نگارندگان به دسته پیدا کرده اند(!) که در «اخراجیِ تبریز» اینقدر جازم از او در کودتا سخن میگویند؟! این تغییر در تعبیر نشان از چیست؟! اگر به از این تعبیر در عکس‌نوشت قبلی استفاده شده، نشان از این است که رسا در این مسائل حساس و کلیدی باید دقیقتر و تحت نظر اهل خبره مطالب را منتشر کند. اگر هم تغییر رخ داده که ... بگذریم! @bahaneee
شبکه‌هایِ اجتماعیِ کوفه ، همان خاله زَنَک‌هایِ پَلید با قدرتِ نرمِ زبان‌هایشان ، جماعت‌ را از مُسلم به «حسین» تبدیل کردند... @bahanealiahmadimehr
زنده‌ترین روزهای زندگیِ یک مرد روزهایی است که در میگذراند... «آقاسید مرتضی آوینی» @bahanealiahmadimehr
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم. از احوال‌ِما باخبری ولی از احوال‌ِ شما بی‌خبریم... @bahanealiahmadimehr
خوب بود...
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
طلبه کسی است که عمده زمان و توان خود را صرف رسالت های نهاد روحانیّت گرداند. استاد عالم زاده نوری سیمای آرمانی طلبه، ص 33 @Arshiv_Gholam
🔴 تذکری با اشاره، امّا مهم! چند روزی‌ست که در گروه‌ها و کانالهای حوزوی، اطلاعیه‌‌ای از کانال حوزوی دست‌گردان میشود. اطلاعیه ای با عنوان: «پویش درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب» دغدغه و ایده‌ای بسیار خوب و شایسته که در پایان اطلاعیه، در این پویش اینگونه آورده شده: «برای شرکت در این پویش، خود را به آی دی زیر ارسال کنید...» و اما نکته ای: مناهج یکی از کانالهای خوبِ حوزوی میباشد که در زمینه پیگیری مطالبات رهبری از حوزه، فعالیت میکند و پویشها و حرکتهای شایسته‌ای هم انجام داده. لکن باید توجه داشت بیش از ده هزار نفر که در این پویش شرکت کردند، اکنون در نزد ادمین موجود است. مجموعه‌های مختلف با عناوین گوناگون و در سطوح متفاوت، از طلاب و میگیرند که چند نمونه از آن را اخیرا به چشم دیده‌ایم. (فعلا از هیچ کدام نام نمی‌بریم تا بعد...) 🔸 لازم به تذکر است که هیچ‌گونه نگاه مظنونانه‌ای به زحمت‌‌کشان کانال مناهج نداشته‌ایم بلکه با توجه به اینکه حوزه نهادی است و نظارت بر وقایع آن، موجب تعالی خواهد بود، همگان باید بدانند که: 🔸 اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در مراکزی که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند است. مراعات آن ضامن و اعتماد عمومی طلاب است. استفاده از آن باید به میزان و بعد از طی ، صورت بگیرد. و لا غیر! ♦️ این گونه حساسیت‌ها و ظرایف باید در حوزه بیشتر مد نظر قرار گیرد. پ.ن: در جهت عدم تضعیف پویش، این تذکر بعد از چند روز و داده شد. @bahanealiahmadimehr
وجّه ابوجعفر المنصور الی الحسن بن زید و هو والیه علی الحرمین ان احرقَ علی جعفر بن محمد دارَه، فالقی النّار فی دار ابی‌عبدالله فاخذت النّار فی الباب و الدهلیز، فخرج ابو عبدالله(ع) یتخطّی النّار و یمشی فیها و یقول: انا بن اعراق الثری انا بن ابراهیم خلیل الله... @bahanealiahmadimehr
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
اگر طلبه سخت گیرانه به ضوابط شرعی پایبند نباشد و طرح زندگی خود را بر أساس ألگوی دینی نبسته باشد، هرگز ظرفیّت فهم دین را نخواهد یافت و با باطن حقایق دینی إرتباط برقرار نخواهد کرد. استاد عالم زاده نوری سیمای آرمانی طلبه، ص 37 @Arshiv_Gholam
ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم...
عصرپنج شنبه بود. دم دمای غروب کنار مزار شهدای و آمده بودند. فرزندان و همسران و مادرانشان ... همه بودند. گوشه ای را نگاه کردم که چند جوان افغانی دور هم نشسته و به گفتگو مشغول بودند. چهره هایشان با چهره های روی قبور خیلی فرقی نمیکرد. حسی بهم میگفت که اینان با صاحبان این مزارها، خیلی نزدیکند. حدس میزدم که شهدا بودند. و همه مدافع حرم... خواستم دقایقی در جمعشان باشم و نتوانستم. خواستم دقایقی کنارشان باشم ولی نشد. تک تک لحظاتش ناب بود. تک تک دقایقَش بغض داشت. هم ، هم ... بغض از جا ماندن تصمیم بر بغض بر دختر بچه‌های یتیم‌شده تصمیم بر مجاهده بغض بر اندوه و حسرت دلِ همرزمان تصمیم بر تلاطم، حرکت، دوری از رفاه‌زدگی و سکون... روی بسیاری از سنگ قبرها هم نشان از حسین(ع) بود: افتخارحسین، فرزند شریف‌حسین زینت‌حسین، فرزند نظرحسین جان‌حسین، فرزند افضل‌حسین وقارحسین، فرزند شفاعت‌حسین یکدست و یک صدا روی مزار همه‌شان نوشته بود: آنکس که تو را شناخت جان را چه کند فرزند و عیال و خانمان را چه کند دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی دیوانه تو هر دو جهان را چه کند بگذریم... نواهایی که رزمنده ها در منطقه با آنها انس داشتند هم که پخش میشد. منم باید برم آره برم سرم بره نذارم هیچ حرومی طرفِ حرم بره سر تا سر بود سر تا سر پ.ن: ناراحتم، که چرا زودتر غروب پنج‌شنبه‌های اینجا را نیافتم که هر هفته در آن بیتوته کنم. @bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره)خبرگزاری رسا عکس نوشتی منتشر کرد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه و به مخالفین امام خمینی، و غلطهای فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی شخص تصویر کرده است. 🔹 با توجه به اینکه در عکس نوشت مربوط به مرحوم شریعتمداری، شماره 1 درج شده بود، قاعدتاً باید عکس نوشت بعدی توضیحاتی مربوط به شخص دوم در تصویر (مرحوم منتظری) باشد، لکن دومین اطلاع‌نگاشت در این موضوع به فرد نفر پنجمِ تصویر اختصاص یافته و آن هم مروری بر زندگینامه مرحوم « » است. 🔸 بعد از مقایسه و مطالعه دقیق هر دو عکس‌نوشت، درمیابیم که در این مورد هم (همچون عکس‌نوشت قبلی) رویکرد و محتوایی که در اطلاع‌نگاشت اول آورده شده، تغییر کرده . خوشبینانه که بنگریم نگارنده را از دو هفته گذشته میابیم(!) لکن باز هم اشکالاتی در متن موجود است. نکاتی را در موردِ این عکس‌نوشتِ سریالی عرض خواهیم کرد. @bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی: 1- در عکس نوشت اول «مرحوم سید محمد شیرازی» به عنوان که از امام در دوره تبعید نجف کرد، یاد شده بود. حال آنکه این مطلب است. هواپیمای امام در 13مهر44 ساعت 2 بعد از ظهر، در بغداد نشست . همان شب عده ای از روحانیون خودشان را به کاظمین (محل سکونت امام) رساندند، و در حالی که امام در حال استراحت بودند مرحوم سید مصطفی به صحبت با چند نفر از علمای کاظمین و حاج شیخ نصرالله خلخالی مشغول بودند. شب بعد هم برخی مقامات عراقی با حضرت امام دیدار کردند. عصر روز پنج شنبه، امام و مجتهد شهید همراه با بسیاری از روحانیان نجف و کاظمین به سامرا رفتند که در آنجا نیز بسیاری از روحانیان و به امام رفتند. آنچه از تاریخ بر میآید این است که دیدار مرحوم سید محمد شیرازی با امام (رحمة الله علیه) مربوط به سفر ایشان به کربلاست که در روز 16مهر 44 رخ داده. البته در اطلاع‌نگاشت دوم این مطلب، اینگونه شده است: بعد از حضور امام در نجف در دوران تبعید و ورود به شهر کربلا، سید محمد شیرازی استقبال خوبی از ایشان به عمل آورد و محل نماز خویش را در کربلا به امام سپرد. پ.ن: مرحوم سید محمد شیرازی به استقبال امام رفت، اما نه اولین نفر. @bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی 🔻 2- عنوانی که برای اطلاع‌نگاشت دوم انتخاب شده « » میباشد. حال آنکه عنوان باید صریح و واضح، گویای باشد. 🔻 3- در معرفی شخصیتهایی که وابستگی نَسبی به ایشان دارند، شیرازی که امروزه پرچمدار میباشد به که امروزه در زمره علمای و همراه با هستند، شده. این عطفِ ، باعث برداشتِ ناصحیح و این دو فرد و دو منشِ که کاملا با هم متفاوت هستند میشود. 🔻 4- « » یکی از بندهای همین عکس‌نوشت است که به شعری که سید مجتبی شیرازی (برادرِ کوچک مرحوم سید محمد) در بدو ورود امام به عراق سرود، اشاره دارد. بعد از بررسی و جستجوی فراوان در منابع تاریخیِ ورود امام به عراق، این مطلب یافت نشد. 🔹 از صحت یا عدم صحت این مساله، معرفی و برجسته کردن شخص ، آنهم در جایی که موضوع محل بحث به او ارتباطی ندارد چه معنایی دارد؟ سید مجتبی شیرازی ای که امروزه در لندن ساکن است و بارها و بارها به مراجع عظام و رهبر انقلاب و نظام اسلامی های واضح و مفرطی داشته است. تعابیرو جملات زشتی همچون «کلاب خامنئه‌ای و....» را از او بسیار دیده و شنیده ایم. نه تنها از خودَش بلکه دامادش هم به همین مشیِ عناد با نظام اسلامی حرکت میکند. @bahaneee
🔴 نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی 🔻5- بیان مباحث غیر مرتبط همچون بحث سروده ای برای امام در این اطلاع‌نگاشت، و خودداری از کوچکترین اشاره و روشنگری‌ای درباره جریان « » از موارد مهمی بود که باید در اینجا مطرح میشد اما... 🔹از جمله ویژگیها و نکات قابل توجه در مورد جریان شیرازی‌ها، است که با اعلام مرجعیت «سید صادق شیرازی» بعد از فوت برادرش «سید محمد»، بیش از پیش قابل درک است. 🔻 6- در اینجا ارتباط مرحوم «سید محمد شیرازی» با امام (رحمة الله علیه) به بعد از سکونت در نسبت داده شده. حال آنکه از سال 44 تا اواخر دهه 40 که «مرحوم سید محمد» در کویت ساکن شد، ارتباط خاصی با امام نداشته است. به تعبیری دیگر باید نگارنده مواردی از این ارتباط و گرما را (اگر بوده) ذکر میکرد که در هنگام سکونت در کویت سرد شده باشد! @bahaneee
🔴 نکاتی درباب یک عکس‌نوشت سریالی: 7- از این تصاویر میتوان یافت که از همین محتوایی که در عکس‌نوشت مزبور ارائه شده هم، از سایت "موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" میباشد که اکثرا بدون ذره ای تغییر در اینجا آورده شده... http://www.iichs.ir/p/Picture.aspx?searchId=83130&id=5511&title=%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 پ.ن: و که اینگونه خرج می‌شود! @bahaneee