هدایت شده از بهانه
تو یه گعده دوستانه هر کسی دعایی میکرد و همه آمین گویان به نفر بعدی اشاره میکردن
رسید به یه نفر که گفت خدایا به #امام_بیمار (امام سجاد علیهالسلام) قسمت میدیم که بیماران را شفا عنایت کن!!!
پ.نِ مهمتر از متن:
امام سجاد رو امامِ بیمار معرفی کردن خطاست... حضرت رو باید قهرمانِ حوادثِ بعد از کربلا بدونیم.
شرایط بعد از کربلا رو که تصور کنیم، مقداری از این حماسه رو درک میکنیم
حضرت فرمود: ما بمکة و المدینة عشرون رجلا یحبّنا
امام صادق (ع): ارتدّ الناس بعد الحسین الّا ثلاثة
در ادامه روایت هست که :ثم انّ الناس لحقوا و کثروا... مردم تدریجا ملحق شدند و زیاد شدند.
این چنین جامعهای رو تحویل گرفتند و آماده سپردن به دانشگاه باقری و صادقی (علیهما السلام) کردند...
این یعنی حماسه
این یعنی #قهرمان_حوادث_بعد_از_کربلا
@bahaneee
فارغ از درست یا غلط بودن #الفاظ پناهیان ، اینکه اخیرا سیل توییتها و یادداشتهای زیادی در نقد و تخریب او روانه شده؛ مساله را از یک اشتباه ساده فراتر میبَرد.
وقتی مساله دقیق و پیچدار باشد، باید به همان نسبت برای موضعگیری لَه یا علیه او مراقب بود.
چرا که
هم اگر الفاظ نادرستی بکار برده، آنها را تایید نکرده باشیم
و
هم سیل هجمههای غیر طبیعی و سازماندهی شده علیه او و جنبش نهی از منکر مسئولین را بیشتر نکنیم.
خلاصه اینکه دوستان گمان نکنند مساله به همین سادگیست که الساعه باید دست به قلم شد و الفاظ(شاید) غلط او را نقد کرد.
وقتی توپخانه رسانهای دشمن، و دولتیهایی که خودشان در این واقعه مقصرند، علیهش هجمه کرده اند باید دانست که رادار تیر نقد #پناهیان نشانه را درست انتخاب کرده و دقیق هدف گرفته. فرصت برای نقد ادبیات یک فرد بسیار است. به اصل بچسبیم...
#سواد_رسانه
@bahaneee
24.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقتا با دیدن این فیلم ۱۲ دقیقهای احساس حقارت کردم. چه مادری و چه شیرزنی...
"بچههای من که قابل نیستن" ... فدای امام حسین(ع)
بدون تعارف با مادر و همسری که پنج شهید به انقلاب تقدیم کرد .
@bahaneee
🔴 کلاس جریانشناسی این روزها
چه تبانیِ ناپاکی
چه تواطوء بر حرامی
هر که و هر چه در چنته داشتهاند به میدان آوردهاند.
هر کدام مامور است زخمی بزند و بایستد و نظاره کند.
از #انتخاب و خبرگزاریهای قلم به مزدشان گرفته تا #جعفریان و #دهباشی و #فرید_مدرسی و پادوهای رسانهایشان...
این حملات را کنار هم میگذاشتم
همچون دانههای پازل :
🔻 مطالبهگری و افشاگریهای پناهیان که بر خیلیها گران تمام شد. (منکر انتقادات به حقی که در جای خودش در مورد او مطرح است نیستیم)
🔻 حملات قلمهای ناپاک خبرگزاریهای وابسته به #دولت_برجام
🔻 حملات ابطحی و خبرنگاران بیبیسی و حقیقتنژاد و حسین باستانی و ایران اینترنشنال و منو تو و #غیرهنّ ...
🔻 عدالتخواهانی که از بس سرشان گرمِ وجبکردن خانه این و آن بود خودشان در زمین بازی براندازان افتادهاند.
متوجه شدم این ماجرا برای بسیاری از حزباللهیها نه یک تهدید و تضعیف، بلکه یک #کلاس_جریانشناسی بود که حنجره و قلمهای گوش به فرمان یا فریبخورده از طاغوت را ببینند، عرصه را واضحتر بشناسند و آنچه مثل روز روشن بود بار دیگر از آن مطمئن شوند.
ای که روحت شاد #سردار_دلها که فرمودی:
فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خودِ فرصتها نیست...
یاعلی
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های انحرافی روشنفکری الحادی/سکولاریستی
نقدی بر درسگفتارهای اخیر سروش محلاتی
جلسه اول: تفاوت و تغییر در احکام شرعی
💥اختصاصی
[صفحه 1از10]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱.مقدمه
تولید علوم انسانی و نسبت آن با دین از سالها قبل محل بحث علمای حوزه و دانشگاه بوده است. برخی به صراحت امکان تولید علم دینی را نفی کرده، برخی دیگر پذیرفته و برخی دیگر بدون نفی صریح برای حذف علم دینی تلاش میکنند و این تلاش، که بعضا با پشتوانههای سیاسی نیز همراه بوده است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ادامه داشته است.
به طور کلی تولید علم دینی با دو آفت روبروست:
1. تحجر و واپسگرایی
2. اجتهادهای غیرچارچوبمند و آلوده به مبانی و نظامات فکری سکولار.
گروه اول ورود حوزه علمیه و طلاب به تولید علم دینی متناسب با نیاز روز را تخطئه کرده؛ تلاش میکند دانشآموختگان امروزِ حوزه را محدود به همان معلومات گذشته نماید و راه را برای نوآوریهای هرچه بیشتر ببندد و گروه دوم با پوشش اصطلاحات فقهی و اصولی و قیاسات شبهاستدلالی تلاش میکند مبانی و نظریات سکولاریستی را در عرصههای مختلف همچون حقوق، رسانه، سیاست، خانواده و... رنگ و لعابی دینی ببخشد.
گرچه متحجرین و واپسگرایان همواره خطری بالفعل برای حوزه علمیه و جامعه تشیع بوده و هستند اما گروه دوم، که به حق میتوان نامِ تقیزادههای حوزوی را بر آنها گذاشت، از جهتی خطرناکتر نیز هستند چراکه گروه اول هیچ پاسخی برای نیازهای نو به نوی مردم و دولت و حکومت ندارند و از همین رو در زاویه و انزوا قرار میگیرند اما گروه دوم با دادن پاسخهای آلوده، آبی ناپاک را وارد بدنه نظام و کشور میکنند و حکومت اسلامی را دچار بیماریهای مزمن و خطرناک خواهند کرد و از آنجا که فعالیتهای آنان چارچوبی به ظاهر دینی و فقهی و اصولی دارد شناخت انحراف نظریاتشان برای مسئولین اجرایی و میدانی که شناختی از فقه و علوم حوزوی ندارند ناممکن خواهد بود.
به همین خاطر شناخت چارچوب فکری این طیف و مقابله با آن اهمیت بالایی دارد و یکی از اصول ثابت آنها «خروج از نص» است. شبهروشنفکران حوزوی با روشی پیچیده همواره در تلاشاند که به بهانه تغییر و تحولات روز و لزوم همراهی با مقتضیات زمان؛ خود را از پایبندی به نصوص شرعی رها سازند و با استحسانهای پنهان و آشکار و قیاسات باطل و یا تعمیم و تخصیصهای غیرعرفی و غیرچارچوبمند؛ فعالیتهای سکولاریستی همقطاریهای اجراییشان را تئوریزه کنند و در این راه از هیچ ابزاری فروگذار نمیکنند.
با این مقدمه کوتاه به نقد و بررسی مدعاهای جناب آقای سروش محلاتی میپردازیم.
سروش در ابتدای کلام خود (همچون بسیاری دیگر از آثارش) کلام خود را از «تحولات روز» و لزوم همراهی با این تحولات شروع میکند و میگوید:
« در مباحثی که در این ایام تعطیلی تابستان 99 ارائه می شود به یکی از این مباحث مهم و اساسی که انصافا جای اون در میان همه مباحث علمی ما خالی است پرداخته میشود و آن مسئله تغییر و تحول و دگرگونی در احکام شرعی است که می توان گفت به عنوان مهم ترین مسئله در عصر و زمان ما پیرامون اعتبار احکام شرع و فقه مطرح است
گمان نمی کنم چالشی جدی تر از این چالش در برابر فقه در عصر ما وجود داشته باشد.»
سپس به سبک خاص خود طبق معمول، برای افزایش اعتبار کلامش، به مصادره بیانات شهید مطهری پرداخته، چنین میگوید:
«در برخی آثار مرحوم شهید مطهری دیده ام که ایشان می گوید طی سالهای متمادی که با نسل جوان مواجه بوده ام بیشترین سوالی که از این نسل شنیده ام این پرسش بوده است که چگونه ممکن است احکامی ثابت اون هم از 1400 سال گذشته بتواند با همه تغییرات و تحولاتی که در زندگی بشر رخ داده و می دهد و در آینده هم رخ خواهد داد انطباق پیدا کند.»
وی با زاویه همراهی دین با تحولات مدرن، وارد بحث «نسخ» میشود:
« اون چرا که ما در این بحث دنبال خواهیم کرد این است که آیاتی که در باره اونها شبهه نسخ مطرح شده رو محل بررسی قرار خواهیم داد وبیشتر نظرمون این هست که با بررسی این آیات بتوانیم منطق قرآن رو درباره تغییر و تحول قرآن به دست بیاوریم. هم خود تغییر در احکام به وسیله این آیات روشن شود که کدام احکام، احکامی است که ثابت هست و کدام یک در معرض تغییر و نسخ قرار گرفته و هم در مواردی که تغییر وجود داره چه منطقی بر این تغییر حاکم هست و آیا می توان آن منطق را کشف کرد یا نه؟»
@rozaneebefarda
ادامه👇