طرح کرامت۳.pdf
950.3K
💠﷽💠
📖کتاب کاردانش آموزپایه سوم ابتدایی
آموزش آداب ومهارتهای زندگی اسلامی
🎨واحدکار(بااستفاده ازتکمیل کاربرگ رنگ آمیزی):
✍خیرخواهی،امانتداری،حسن ظن،حیا،دوستی ودوست یابی،مدارا،مشارکت،مسئولیت پذیری،مناعت طبع.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
طرح کرامت۵.pdf
942.1K
💠﷽💠
📖کتاب کاردانش آموزپایه پنجم ابتدایی
آموزش آداب ومهارتهای زندگی اسلامی
📝واحدکار(بااستفاده ازتکمیل کاربرگ):
✍آزادگی،حل مسئله،من کیستم،انصاف،
آبروداری،امیدواری،تفکرنقاد،توکل،امربه معروف ونهی ازمنکر،توبه
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
طرح کرامت۴.pdf
961.7K
💠﷽💠
📖کتاب کاردانش آموزپایه چهارم ابتدایی
آموزش آداب ومهارتهای زندگی اسلامی
📝واحدکار(بااستفاده ازتکمیل کاربرگ):
✍دوراندیشی،عفو،صبر،رضایتمندی،تقوا،عفت وغیرتمندی،رازداری،تغافل،اخلاص،
تفکرخلاق.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
بِسم ربِّ الشُهداوالصِديقين
وَلَاتَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوافِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَرَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران۱۶۹)
🔳إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
🌹شهادت سردارسرافرازرشیداسلام سرلشکرحاج قاسم سلیمانی رابه محضرامام زمان(عج)،رهبرمعظم انقلاب وعموم ملت ایران تسلیت می گویم.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
طرح کرامت۲.pdf
981.3K
💠﷽💠
📖کتاب کاردانش آموزپایه دوم ابتدایی
آموزش آداب ومهارتهای زندگی اسلامی
🎨واحدکار(بااستفاده ازتکمیل کاربرگ رنگ آمیزی):
✍وفای به عهد،ادب وتواضع،مهرورزی،شجاعت،
احسان،صله رحم،مدیریت غم واندوه،مدیریت خشم،قانون مداری.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
طرح کرامت۱.pdf
908.8K
💠﷽💠
📖کتاب کاردانش آموزپایه اول ابتدایی
آموزش آداب ومهارتهای زندگی اسلامی
🎨واحدکار(بااستفاده ازتکمیل کاربرگ رنگ آمیزی):
✍یادخدا،تشکر،صداقت،خوشرویی،
خانواده،مدیریت شادی،مشورت،نظم،
قناعت.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
خلاصه زندگینامه شهید سردار سلیمانی.pdf
223K
📖خلاصه زندگینامه سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
پوسترشهیدسلیمانی.zip
524.7K
📖مجموعه پوستردرباره سردارشهیدحاج قاسم سلیمانی
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
1_80822268.mp3
5.28M
کاروان شهید
📖شاعر:محمدذکایی
🎹آهنگساز:محمدرضالطفی
🎼 خواننده:شهرام ناظری
✍مورداستفاده دربرنامه های یادواره شهدا ودفاع مقدس
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
قالب شعر به شکل شعر گفته میشود که بر دو نوع است:شکل ظاهری و شکل درونی(یاشکل ذهنی)شکل ظاهری که شامل وزن یا بیوزنی،تساوی مصرعها و یا کوتاهی و بلندی آنها،قافیهها-در صورتی که قافیهای وجود داشته باشد- و صداها و حرکات ظاهری کلمه میشود.
مقدمه
منظور از قالب یک شعر،شکل آرایش مصرع ها و نظام قافیه آرایی آن است. شعر به مفهوم عام خود نه در تعریف می گنجد و نه در قالب،ولی شاعران و مخاطبان آنها،به مرور زمان به تفاهم هایی رسیده اند و شکلهایی خاص را در مصراع بندی و قافیه آرایی شعر به رسمیت شناخته اند.به این ترتیب در طول تاریخ، چند قالب پدید آمده و؛شاعران کهن ما کمتر از محدوده این قالبها خارج شده اند.فقط در قرن اخیر،یک تحوّل جهش وار داشته ایم که اصول حاکم بر قالبهای شعر را تا حدّ زیادی دستخوش تغییر کرده است.
قالب شعر به شکل شعر گفته میشود که بر دو نوع است:
شکل ظاهری و شکل درونی(یاشکل ذهنی).شکل ظاهری که شامل وزن یا بیوزنی،تساوی مصرعها و یا کوتاهی و بلندی آنها،قافیهها:-در صورتی که قافیهای وجود داشته باشد-و صداها و حرکات ظاهری کلمه میشود.
قالب در شعر کلاسیک فارسی،شکل ظاهری است که قافیه به شعر میبخشد. طول هر مصرع،چیدمان هجاهای هر مصرع،تعداد ابیات،آرایش مصرعها،قافیه آرایی آنها و حتی عاطفه انتقالی شاعر به خواننده دیگر عوامل تعیین کننده قالب ظاهری شعرند.
✅بیت:
هر یك از سطرهای یك شعر را یك بیت گویند.كمترین مقدار شعر یك بیت است.
✅مصراع:
هر بیت شامل دو قسمت است هر یك از این بخش ها را یك مصراع گویند. كمترین مقدار سخن موزون یك مصراع است.
باز آی و بر چشمم نشین،ای دلستان نازنین
كآشوب و فریاد از زمین بر آسمانم می رود.
✅ردیف:
به پایان هر مصراع یا در پایان هر بیت اگر واژه یا واژه هایی با یك معنی بعد از قافیه تكرار شود به این واژه ها ردیف گویند.این تكرار تأثیر موسیقی شعر را قوی تر می كند.
مژده ای دل كه مسیحا نفسی می آید كه ز انفاس خوشش بوی كسی می آید
✅قافیه:
به كلمات آخر ابیات كه آخرین حرف اصلی آنها یكی باشد در واقع كلماتی با یك آهنگ را قافیه گویند.اگر بیتی دارای ردیف باشد قافیه قبل از ردیف قرار می گیرد.قافیه و ردیف حاصل شعر سنتی است.قافیه اجباری است اما ردیف اختیاری است.
سرو چمان من چرا میل چمن نمی كند همدم گل نمی شود یاد سمن نمی كند
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
✅انواع شعر کهن فارسی
-مثنوی
-قصیده
-غزل
-مسمط
-مستزاد
-ترجیع بند
-ترکیب بند
-قطعه
-رباعی
-دو بیتی
-تک بیت
-چهار پاره
-تصنیف
-مفرد
-تضمین
✅قصیده
اولین قالب شعری است كه از نیمه قرن سوم هـ.ق در ادبیات فارسی به تقلید از شعر عربی پدید آمد و تا روزگار ما مورد توجه شاعران بوده است.شعری است كه مصراع اول با مصراع های زوج آن با هم قافیه است.تعداد ابیات آن از پانزده بیت بیشتر است.محتوای قصیده می تواند مدح،ستایش،وصف و پند و اندرز و حكمت و عرفان و رثاء و مرثیه باشد.از قصیده سرایان معروف،رودكی ،منوچهری و ناصرخسرو و سنایی و قصیده سرای معاصر ملك الشعرای بهار و امیری فیروزكوهی است.
قصیده از حیث مضمون و محتوا،از آغاز تا امروز دستخوش دگرگونی هایی شده است که میتوان به اجمال به شرح زیر بیان کرد:
الف)در رزوگار سامانیان اغلب به مدح و ستایش در حد اعتدال و مبالغه های شاعرانه پرداخته می شده است.
ب)در دوران غزنویان و سلجوقیان به مدح و ستایش سلاطین و وزرا و امرا با تملق و چاپلوسی به حد غلو و افراط در طرح تقاضا به حد سوال و تکدی می رسیده است.
ج)ناصر خسرو،با ایجاد تحول و انقلاب در مضمون قصیده،آن را در خدمت توجیه و تبیین مبانی اعتقادی آیین اسماعیلیان در آورد.
د)سنایی غالب قصیده را به مضامین دینی و عرفانی و زهدیات و قلندریات تخصیص داد و شیوهی او به وسیلهی عطار،شمس مغربی،اوحدی،خواجو،جامی و دیگران دنبال شد.
ه)سعدی و به تبع او سیف فرغانی قصیده را بیشتر در استخدام طرح مسائل اخلاقی و اجتماعی درآوردند.
و)از دوران مشروطیت به این سو،قصیده بیشتر در خدمت مسائل سیاسی،اجتماعی،میهنی و ملی و ستایش آزادی قرار گرفته و در تهییج عواطف و احساسات و تنویر افکار جامعهی کتابخوان نقش بسزایی داشته است. شاخصترین قصاید از این نوع را می توان دردیوان ملکالشعرا بهار سراغ گرفت.
قوانین و اصطلاحات
قصیده دارای اصطلاحاتی خاص خود است.بیت اول آن مطلع نامیده میشود. به چند بیت ابتدایی قصیده تشبیب، نسیب و یا تغزل گفته میشود که همان نقش مقدمه را ایفا میکند.تخلص به حلقه واسطه میان تغزل و مدح یا تنه اصلی شعر گفته میشود.ابیات پایانی قصیده نیز معمولا به ثنا و دعا اختصاص دارند.به لحاظ طولانی بودن قصیده و یکسان بودن قوافی،گاه شاعر مجبور به تجدید مطلع میشود.یعنی مصرع اول بیتی در اواسط قصیده با مصرع های زوج هم قافیه میگردد.پس از آن شاعر اجازه دارد که قوافی تکراری با بخش قبلی را درشعرخود استفاده نماید. خاقانی شروانی وسعدی شیرازی در قصاید خود ازروش تجدید مطلع سود برده اند.[۴]
شكل آرایش قافیه
---------* -----------*
--------- -----------*
✅غزل
ازجهت شكل قرار گرفتن قافیه درست مانند قصیده است بااین تفاوت كه تعداد ابیات غزل حداقل۵بیت و حداكثر تا۱۲تا۱۷تاست.درون مایه و محتوای غزل،عاشقانه،عارفانه و یا آمیزه ای از هر دو و یا مضمون اجتماعی است.غزل از قرن ششم پدید آمده و تا امروز از قالب های رایج شعر فارسی است.غزلسرایان معروف،سعدی،مولوی،حافظ و از غزلسرایان معاصر،شهریار و رهی معیری و...می باشند.
زاهد خلوتنشین،دوش به میخانه شد از سر پیمان گذشت،با سر پیمانه شد
صوفی مجلس که دی،جام و قدح میشکست
باز به یک جرعه می،عاقل و فرزانه شد
شاهد عهد شباب،آمده بودش به خواب باز به پیرانهسر،عاشق و دیوانه شد
مغبچهای میگذشت،راهزن دین و دل درپی آن آشنا،ازهمه بیگانه شد
گریۀ شام و سحر، شکر که ضایع نگشت قطرۀ باران ما،گوهر یکدانه شد
منزل حافظ کنون،بارگه پادشاست
دل بر دلدار رفت،جان بر جانانه شد
آرایش قافیه در غزل
---------* -----------*
--------- -----------*
نخستین بیت قصیده و غزل را " بیت مطلع " و بیت آخررا " بیت مقطع " گویند كه معمولا" شاعر تخلص خود را در بیت آخر ذكر می كند.
عشقت رسد به فریادگر خودبه سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی درچارده روایت
✅قطعه
شعری است حداقل دوبیت كه فقط مصراع های زوج هم قافیه اند.قطعه دارای وحدت موضوعی است و موضوع آن معمولا"مطالب اخلاقی،اجتماعی،تعلیمی،مدح و هجو است.قطعه در تمام دوره ها درشعر فارسی رواج داشته است.انوری در قرن۶،سعدی در گلستان،پروین اعتصامی(معاصر)از قطعه سرایان معروفند.آرایش قافیه در قطعه
--------- -----------*
--------- -----------*
خلید خاردرشتی به پای طفلی خرد
به هم برآمد و از پویه بازماند و گریست
بگفت مادرش این رنج اولین قدم است
زخار حادثه تیه وجود خالی نیست
✅مثنوی
شعری است كه هربیت آن قافیه مستقل دارد.این قالب خاص ایرانیان است و از آغاز شعر فارسی تا امروز مورد توجه شاعران بوده است.
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20
درون مایه و محتوای آن حماسی،اخلاقی،عاشقانه،عارفانه و تاریخی است.نمونه مثنوی حماسی مثل شاهنامه،عاشقانه:لیلی و مجنون،عارفانه:مثنوی معنوی،اخلاقی:بوستان سعدی است.
شكل آرایش مثنوی
---------* -----------*
✅رباعی
چهار مصراع است كه مصراع سوم آن معمولا" قافیه ندارد.درون مایه ای عارفانه،عاشقانه یافلسفی دارد.مناسب ترین قالب برای لحظه های كوتاه شاعرانه است و درهمه دوره ها رواج داشته است.رباعی یك قالب خاص ایرانی است و خیام،عطار،مولوی و بابا افضل سرایندگان نامدار رباعی اند.
وقت است كه در بر آشنایی بزنیم
تا بر گل وسبزه تكیه جایی بزنیم
زان پیش كه دست و پا فروبندد مرگ
آخر كم از آن كه دست و پایی بزنیم
✅دوبیتی
دو بیت است كه گاه مصراع سوم آن قافیه ندارد.این قالب صورت كامل شده شعر هجایی در عصر ساسانی است. درون مایه عاشقانه و عارفانه دارد و رایج ترین قالب درمیان روستاییان است.باباطاهرعریان از معروف ترین شاعران دوبیتی گو به شمارمی آید. دوبیتی وزنی خاص دارد و از این نظر با رباعی متفاوت است.
به صحرا بنگرم،صحرا تَه وینم
به دریا بنگرم دریا تَه وینم
به هرجا بنگرم كوه و در و دشت
نشان ازقامت رعنا ته وینم
✅ترجیع بند
غزل هایی است هم وزن با قافیه های متفاوت که بیت یکسان مُصرَّعی آنها را به هم میپیوندند. به هر غزل یک«خانه» یا«رشته»و به بیت تکراری میان آنها «ترجیع»یا«برگردان»می گویند.
قالب ترجیع بند ویژه ی شعر فارسی است.درون مایه های ترجیع بند عشق،مدح و عرفان است.
شکل ترجیع بند
------------× ------------×
------------ ------------×
------------ ------------×
------------#
------------#
------------+ ------------+
------------ ------------+
------------ ------------+
------------#
------------#
نمونهای ازترجیع بند از دیوان سعدی
دردا که به لب رسید جانم-----آوخ که ز دست شد عنانم
کس دید چو من ضعیف هرگز-----کز هستی خویش در گمانم
پروانه ام اوفتان و خیزان-----یکبار بسوز و وارهانم
گر لطف کنی به جای اینم-----ورجور کنی سرای آنم
بنشینم و صبرپیش گیرم-----دنباله کار خویش گیرم
زان رفتن و آمدن چگویم-----می آیی و می روم من ازهوش
یاران به نصیحتم چه گویند-----بنشین وصبور باش و مخروش
ای خام،من این چنین در آتش-----عیبم مکن ار برآورم جوش
تاجهد بود به جان بکوشم-----و آنگه به ضرورت ازبن گوش
بنشینم وصبر پیش گیرم-----دنباله ی کارخویش گیرم
ای برتو قبای حسن چالاک-----صد پیرهن ازجداییت چاک
پیشت به تواضع است گویی-----افتادن آفتاب برخاک
ما خاک شویم وهم نگردد-----خاک درت ازجبین ما پاک
مهر ازتو توان برید هیهات-----کس برتو توان گزید حاشاک
بنشینم و صبر پیش گیرم-----دنباله ی کارخویش گیرم
✅مستزاد
شعری است که به آخر هر مصراع آن واژه یا واژه هایی افزوده شود.افزوده های معنی مصراع پیشین و یا پسین خودرا کامل می کنند.
هرکه گدای در مُشکوی توست پادشاست
شه که به همسایگی کوی توست چون گداست
✅مُسَمَّط
شعری است که ازرشته های گوناگون پدید می آید.قافیه ی رشته ها متفاوت است ودرهر رشته همه ی مصراع ها به جز مصراع آخر هم قافیه اند.به هربخش رشته می گویند وبه مصراع آخرهر رشته،بند گویند.درضمن تمام بندها باهم هم قافیه می باشند.
شکل مسمط
------------+ ------------+
------------+ ------------+ رشته
------------+ ------------# بند
------------× ------------×
------------× ------------× رشته
------------× ------------# بند
✅تصنیف
بوی جوی مولیان آید همی------ یاد یار مهربان آیدهمی
این شعر منسوب به رودکی را که همراه باچنگ خوانده می شده شایدبتوان تصنیف دانست و از آن به بعد نیز عده ای ازشاعران اشعار خویش راهمراه با عود و چنگ می خوانده اند.
در قرن ششم و هفتم تصنیف سرائی معمول بوده چنانکه دولتشاه سمرقندی نوشته است عبدالقادر عودی برای ابن حسام هروی(متوفی به سال 737-هـ . ق)تصنیفی سرود.
در روزگارصفویه نیز سرودن تصنیف معمول و متداول بوده است ازجمله تصنیف سازان می توان به شاهمراد خوانساری اشاره کرد که تصنیف های متعددی راسرود.
در عهد زندیه تصنیف های زیادی درباره رشادت لطفعلی خان زند سروده شد.
در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز ترانه های زیادی دهان به دهان برگشت که میتوان به تصنیف هائی که درباره ظل السلطان در دوران حکومتش در اصفهان و یا تصنیف درباره ی ماشین دودی شهر ری اشاره شد اما مشهورترین تصنیف ساز دوره قاجاریه میرزا علی اکبر خان شیدا بود که همراه با تصنیف،سه تار می زد.
عارف قزوینی تصنیف ساز و شاعر معروف اولین کسی بود که تصنیف را برای مقاصد سیاسی و میهنی سرود
مدیران ومعلمان بروز را در کانال های زیر دنبال کنید.
کانال تلگرام
https://Telegram.me/Amoozgarghalesard
کانال سروش
http://sapp.ir/bahramkiani54
کانال ایتا
@kiani20