eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
14.6هزار دنبال‌کننده
308 عکس
288 ویدیو
16 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
قصه پرغصه منوّرالفکرها 🔹جناب محسن رنانی در یادداشتی با عنوان "حکمرانی بی‌قِصه" چنین نگاشته‌ است: "هیچ سازمان و نظامی بدون قصه باورپذیر، دوام نمی‌آورد. بشار اسد اگر سقوط کرد چون سالها بود حزب بعث سوریه به پایان قصه خود رسیده بود؛ یعنی قصه‌ قدیمی‌اش دیگر باورپذیر نبود و بشار نیز نتوانست و نکوشید تا برای حکومت خویش و برای آینده سوریه قصه تازه‌ای خلق کند. به‌گمانم جمهوری اسلامی نیز سالهاست که دیگر قصه‌ای ندارد. قصه‌ای که بنیانگذار در سال ۱۳۴۲ نوشتنش را آغاز کرد و سپس مرحوم دکتر شریعتی نسخه مدرن آن را در دهه پنجاه خلق کرد، یک قصه دوجلدی شد که انقلاب ۵۷ روح و معنا و سپس شکل خود را از آن گرفت. آن قصه اکنون دیگر سالهاست که برای اکثریت نسل‌ جدید، معنا و باورپذیری خود را از دست داده است...". 🔹کاش جناب رنانی به جای این همه آسمان به ریسمان بافتن، اندکی می‌اندیشید که اگر جمهوری اسلامی دیگر هیچ قصه جذابی ندارد پس چرا وقتی رهبرش در جمعه نصر، نماز جمعه را اقامه می‌کند جمعیت میلیونی حاضران، رکورد جمعیت نماز جمعه در تمام ادوار اخیر جهان اسلام را می‌شکنند؟! 🔹و اگر جمهوری اسلامی دیگر هیچ قصه جذابی ندارد پس چرا جوانها و نوجوانها برای حضور در مراسم اعتکافی که از ثمرات همین جمهوری اسلامی است سر و دست می‌شکنند؟! 🔹و اگر جمهوری اسلامی دیگر هیچ قصه جذابی ندارد پس چرا سالهاست که ایران به مسئله اول مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ینگه دنیا تبدیل شده است؟! 🔹و اگر جمهوری اسلامی دیگر هیچ قصه جذابی ندارد پس چرا وقتی روسای جمهور ما (چه چپ و چه راست) به کشورهای مختلف جهان اسلام سفر می‌کنند با چنان استقبالی از طرف ملتهای مسلمان مواجه می‌شوند که حسرت حاکمان خودشان را برمی‌انگیزند؟! 🔹و اگر جمهوری اسلامی دیگر هیچ قصه جذابی ندارد پس چرا بعد از فرمان رهبرش برای کمک به جبهه مقاومت، تنها طی چند روز ده‌ها کیلو طلا روانه لبنان شد که گرم گرم‌هایش را مردم سخاوتمند و وفاداری دادند که بعضا خودشان محتاج معیشت روزانه‌شان بودند؟! 🔹آری آنچه نیازمند بازنگری در قصه‌اش است نه قصه جمهوری اسلامی، بلکه قصه پرغصه منوّرالفکرهایی است که دستگاه محاسباتی‌شان چنان دچار اختلال شده که حتی از دیدن و شنیدن چنین واضحاتی نیز عاجزند: "لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا: آنان دلهايى دارند كه با آن نمی‌فهمند، و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند، و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند"(اعراف/۱۶۹). بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش کوتاهی از مناظره چهار ماه پیش منان رئیسی و پیروز حناچی؛ بالاخره دم خروس بیرون زد! بعد از تذکرات متعدد مجلس به وزیر راه و حتی ارسال پرونده تخلف خانم وزیر به قوه قضائیه به دلیل تعویق غیرقانونی انتخابات نظام مهندسی، بالاخره با ورود پس از موعد آقای حناچی به انتخابات نظام مهندسی دم خروس بیرون زد و مشخص شد که دلیل این همه اصرار خانم وزیر به تعویق غیرقانونی انتخابات چه بوده است! حالا که شاگرد مکتب فکری حناچی، حاضر شده که به قیمت دهن کجی به قانون، دِین خود را به استاد فکری خود ادا نماید، حجت بر مجلس و نمایندگانی که قانون را فراتر از بازی‌های جناحی و سیاسی می‌دانند تمام است... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
آقای وزارت نیرو؛ آقای وزارت نفت! اینکه تدابیر لازم برای ذخیره سازی سوخت نیروگاه‌ها را در ماه‌های قبل انجام نداده‌اید و دلیل خاموشی‌های این روزها و تعطیلی مدارس و ادارات و ... نیز همین ترک فعل است بر همگان مبرهن است. اما سوال این است که اگر برق نیست چرا این قطعی برق را عادلانه انجام نمی‌دهید؟! چرا برق برخی مناطق پایتخت و سایر شهرها در روز حتی یک بار هم قطع نمی‌شود و برق برخی مناطق شهرهای دیگر در شبانه روز نه یکبار، بلکه دوبار قطع می‌شود؟! نکند شما هم به شهروند درجه ۱ و درجه ۲ معتقد هستید؟! تداوم این وضعیت یعنی استقبال شما از استیضاح توسط ما. اگر این موضوع خوشایندتان است بسم الله... پی‌نوشت: اکنون که مشغول نگارش این یادداشت هستم برق برخی محلات پردیسان قم تنها طی چند ساعت برای دومین بار قطع شده است! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
پیام سبقت رشد قیمت مسکن جنوب شهر از بالاشهر 🔹برخلاف دهه‌های گذشته، طی پنج سال اخیر برای اولین بار، افزایش قیمت مسکن در جنوب تهران از محله‌های شمالی بیشتر بوده است! به نحوی که متوسط قیمت خانه در مناطق ۱۷ تا ۲۰ در پنج سال گذشته بین ۶۰۵ تا ۷۰۱ درصد جهش داشته اما این رقم در مناطق شمال تهران یعنی ۱ و ۲ و ۳، به ترتیب ۵۳۴، ۵۶۸ و ۴۸۱ درصد بوده است. 🔹 معنایش آن است که سیاستهای اشتباه شهرسازی به ویژه خساست دولت در عرضه زمین به مردم و عدم انعطاف در بازکردن کمربند کلانشهرها منتج به رشد نجومی قیمت مسکن در مقایسه با قدرت خرید خانوار شده است تا حدی که دیگر مناطق بالانشین، کشش چندانی برای افزایش بیشتر قیمت مسکن (نه متناسب با قدرت خرید مصرف‌کننده و نه حتی متناسب با قدرت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران) را ندارند و لذا موج تقاضا از مناطق شمالی، به سمت مناطق جنوبی شهر که ارزانتر بوده‌اند گسیل شده است. این افزایش تقاضا در مناطق جنوبی سبب رشد بیشتر قیمت این مناطق در مقایسه با مناطق شمالی شده است. 🔹از منظر اجتماعی، تداوم این موضوع سبب ازجاکندگی‌های جمعیتی و اتمیزه شدن مردم خواهد شد. به این معنا که مستاجرانی که تا سالهای قبل در مناطق بالاتر ساکن بودند و به دلیل رشد نجومی قیمتها مجبور به ازجاکندگی و کوچ به مناطق جنوبی شده‌اند با تداوم این وضعیت، مجبور به کوچ مجدد از مناطق جنوبی به شهرهای اقماری اطراف خواهند شد که این نوع پرتاب شدن شهروندان به بیرون از شهرها که نتیجه سیاستهای اشتباه شهرسازی است، منتج به تبعات ویرانگر اجتماعی خواهد شد. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
ماله‌کشی اندر میانه‌ی دوگانه‌ی خون دل خوردن و خون به دل کردن 🔻بعد از بیش از ۲۰۰ روز فعالیت در سطوح اول سیاسی کشور به این نتیجه رسیده‌ام که سیاستمداران ما را در یک دسته بندی کلان بایستی به سه گروه اصلی تقسیم نمود: گروه اول آنهایی که با تصمیمات و گاها سوءاستفاده‌هایشان دل ملت را خون کرده‌اند؛ گروه دوم آنهایی که از عملکرد گروه اول خون دل می‌خورند؛ و‌گروه سوم آنهایی که در میانه این دو گروه، با توجیهات مختلف مشغول ماله‌کشی هستند! به این معنا که گرچه در سطح استراتژی و تاکتیک با گروه اول همراهی ندارند ولی در سطح تکنیک، با توجیهات مختلفی نظیر لزوم مصلحت اندیشی در قالب به اصطلاح آداب حکمرانی، در اغلب موارد ترجیح می‌دهند با سکوت و‌ محافظه‌کاری خود، عملکرد گروه اول را ماله‌کشی کنند! 🔻با عرض معذرت کلمه ماله‌کشی دقیقا همان چیزی است که این روزها پس از شنیدن واژه آداب حکمرانی به ذهنم متبادر می‌شود! ماله‌کشان را برای انحراف نظام از مسیر اصلی انقلاب، اگر خطرناک‌تر از گروه اول ندانم، کم‌خطرتر از آنها نیز نمی‌دانم. چون اینها هستند که در بسیاری از موارد‌، با ظاهری موجه، عملا با همراهی با گروه اول (یعنی خون به دل کنندگان)، گروه دوم (یعنی خون دل خورندگان) را با انواع برچسب‌ها به حاشیه می‌رانند و آنها را متهم به نفهمیدن آداب حکمرانی می‌کنند! آنها هر وقت خون گروه دوم از دیدن حجم ماله‌کشی‌ها به جوش آید و برای اصلاح وضع موجود قدمی بردارند با برچسب زدن به آنها، این خون دل خورندگان را مشتی نادان و ناآشنا با آداب حکمرانی معرفی می‌کنند که متوجه مصالح نظام نیستند! نتیجه‌ی این ماله‌کشی‌ها این شده است که در ۴۵ سالگی انقلاب، خون به دل کنندگان، تا مغز استخوان نظام نفوذ کرده‌اند و‌ بر گلوگاه‌های مختلف اقتصادی و‌ فرهنگی کشور چنبره زده‌اند! 🔻اما اکنون که سرطان نفوذ در حال گسترش روزافزون در مجاری مختلف حاکمیت است، شرط اصلاح وضع موجود را در این می‌بینم که ماله‌کشان تا بیش از این دیر نشده، به جای برچسب زدن به خون دل خورندگان و همراهی با خون به دل کنندگان، متوجه عواقب تداوم سیاست ماله‌کشی خود بشوند و بدانند که اگر دست از محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری (فی‌الواقع همان ماله‌کشی) برندارند، سرطان نفوذ خون به دل کنندگان چنان در تار و پود نظام گسترش خواهد یافت که دیر یا زود خود ماله‌کشان را نیز خواهد بلعید و آنگاه با هضم گروه‌های دوم و سوم در هاضمه گروه اول، نقطه بی‌بازگشتی حادث خواهد شد که هر تدبیری پس از آن، نوش دارویی بیش نخواهد بود. امید آنکه خون همواره جوشان شهدایمان مانع از هضم خون دل خورندگان در هاضمه خون به دل کنندگان شود... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به بهانه شب یلدا به بهانه شب یلدا به عنوان یکی از مناسک فرهنگ ایرانی جا دارد یکبار دیگر این ویدئوی کوتاه را ببینیم و از خود بپرسیم که جایگاه فرهنگ بومی در متن زندگی ما چیست؟ تزیینی و حاشیه‌ای یا جدی و در متن زندگی؟ چرا برخی از ما دیوان حافظ را فقط برای شب یلدا و قرآن را فقط برای شبهای قدر می‌خواهیم؟! عزیزی (از فلاسفه و شاگردان مشهور مکتب هایدگر) چند سال قبل سفری به قم داشت و بعد از مشاهده حجم انبوه فست فود و پیتزا فروشی‌های این شهر گفته بود که باورش برایم سخت است که در شهری که مهد فلسفه صدرایی است این حجم از پیتزافروشی وجود داشته باشد. غرب اگر در تمدن سازی موفق شد، به دلیل امتداد فلسفه‌اش در اجزای مختلف سبک زندگی بود. امتداد فلسفه در کنش‌های عملی است که تمدن‌ساز است وگرنه آن تمدن، صورت عینی نمی‌یابد و صرفا در حوزه نظر باقی می‌ماند و مناسک و نشانه‌هایش نهایتا نقشی تزئینی و حاشیه‌ای می‌یابد. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
پوشاننده‌ترین همسرها و پوشاننده‌ترین شبها 🔹بر اساس محاسبات علمی، ولادت حضرت زهرا (س) در تاریخ جمعه ۳۰ آذر (یعنی دقیقا تاریخی که مقارن با شب یلدا بوده) واقع شده است (منبع: کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان/پژوهشکده تاریخ و سیره حوزه علمیه قم). اما تقارن ولادت بانوی دو عالم بر شب یلدا حاوی نکات ارزشمندی است که در ادامه تشریح می‌شود. 🔹در قرآن کریم، از مخلوقات و پدیدارهای مختلفی به عنوان عوامل آرامش‌بخش یاد شده است اما سه تای آنها فرازمانی و فرامکانی هستند که عبارتند از شب و همسر و خانه. اولا شب نظیر این آیه: "هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید"(یونس/۶۷). ثانیا همسر نظیر این آیه: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید"(روم/۲۱). ثالثا خانه نظیر این آیه: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد"(نحل/۸۰). 🔹اما با بررسی سایر آیاتی که حاوی واژه‌های شب و همسر هستند چنین به نظر می‌رسد که رمز آرامش‌بخشی آنها، پوشانندگی آنهاست زیرا تنها صفت مشترک دیگر این دو در قرآن همین قابلیت ستر و پوشانندگی است که خدای متعال از آن، تعبیر به "لباس: پوشش" فرموده است؛ نظیر این آیه برای شب: "وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم"(نبأ/۱۰). و یا این آیه برای همسر: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید"(بقره/۱۸۷). 🔹در برخی تفاسیر چنین ذکر شده است که توصیف همسر به لباس و پوشانندگی به این معناست که همسر باید همچون لباس، عیوب و نواقص همسرش را بپوشاند؛ و در چنین صورتی است که آرامش‌بخشیِ او معنا می‌یابد. اما وجه دیگر این تعبیر آن است که لباس از انسان در برابر خطرات مختلف و گرم و سرد روزگار محافظت می‌نماید و همسر نیز باید به همین نحو، محافظ و حامی همسرش در برابر گرم و سرد روزگار باشد. فلذا آن همسری بهتر و آرامش‌بخشتر است که بیشتر در برابر گرم و سرد روزگار، پوشاننده و حامی همسرش باشد. 🔹حال با توجه به موارد فوق، دو نکته مهم قابل تامل است: نکته اول اینکه در خصوص خانه نیز می‌توان چنین گفت که آن خانه‌ای بهتر و آرامش‌بخشتر است که پوشانندگی بیشتری داشته باشد و حریم ساکنانش را هرچه بیشتر و بهتر حفظ نماید. شبیه به خانه‌ سنتی که با مکان‌یابی حیاط در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حداکثرِ پوشانندگی را برای ساکنانش فراهم می‌کرد؛ برخلاف آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدای معاصر که نه پوشانندگی چندانی دارند و نه محافظ خوبی برای حفظ حریم خصوصی خانواده هستند‌. 🔹شاید از دلایل افزایش نزاعها و اختلافات خانوادگی در سبک زندگی معاصر در مقایسه با سبک زندگی سنتی نیز همین باشد زیرا آپارتمانهای قوطی کبریتی و عریانی که این روزها سراسر کلانشهرهایمان را اِشغال کرده‌اند نمی‌توانند لباس و پوشاننده خوبی برای حریم خصوصی ساکنانشان باشند. پس می‌توان چنین گفت که بهترین و آرامش‌بخشترین خانه‌ها، پوشاننده‌ترین آنهاست، کمااینکه بهترین همسران نیز آن کسی است که بیش از همه برای همسرش لباس و پوشاننده‌ باشد تا بتواند به بهترین وجه ممکن برای او آرامش‌بخش‌ باشد. 🔹اما نکته دیگری که قابل تامل است تقارن حکمت‌آمیز تاریخ ولادت حضرت زهرا به عنوان بهترین و پوشاننده‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین همسرها بر شب یلدا (به عنوان طولانی‌ترین و پوشاننده‌ترین شبها) است. اینکه در تقارن ولادت پوشاننده‌ترین همسرها بر پوشاننده‌ترین شبها چه اسراری نهفته است را الله اعلم... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در بهار آزادی جای شهدا خالی! 🔹تشکرات خاص و معنادار نماینده قم از وزرای پرکار دولت! منان‌ رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس: اگر اینجا واقعا خانه ملته بیایید برای رضای‌خدا لااقل ۲ تا از این وزرا را استیضاح کنیم که مردم یک صدای مثبت از این مجلس بشنوند! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟🔸 ❓ سوال: آیا قضایای اخیر یمن، ارتباطی با ظهور دارد؟ ✅پاسخ آیت الله حائری شیرازی: اگر بخواهی چشمت را ببندی و از ترسِ «کذب الوقاتون» چیزی نگویی، خیر. ارتباطی ندارد! اما اگر بخواهی چشمت را باز کنی، بله. ارتباط دارد! حالا می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟! @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با این روند، چاره‌ای جز استیضاح وزیر راه و شهرسازی نداریم منان رئیسی، نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت: 🔹فعالیت وزرای کابینه وارد ماه پنجم شده است، ارزیابی اکثر اعضای کمیسیون عمران و حتی صحن علنی مجلس از عملکرد وزیر راه و شهرسازی مثبت نیست. 🔹برنامه مدونی از وزیر راه برای حل مسائل حوزه مسکن دیده نمی شود، زمین که نقطه قوت ما به دلیل پهناور بودن کشور است اکنون به نقطه ضعف تبدیل شده است. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پریروز در راهروهای بیرون صحن مجلس، به طور اتفاقی با وزیر محترم میراث مواجه شدم. ایشان به شدت از نطق اخیر بنده در نقد ایشان گلایه کردند و ‌فرمودند که مدیر میراث قم را به خاطر کنسرت غیر مجاز خواننده نیمه برهنه برکنار کرده اند و دیگر چه باید می‌کردند؟! 🔹چون از تعارفات و‌ ماله‌کشی‌های مرسوم بیزارم با صراحت خدمتشان عرض کردم که اولا این حداقل کاری است که باید انجام می‌دادند و‌ حتما خیلی خوب می‌دانند که اگر ایشان را برکنار نمی‌کردند خودشان در معرض استیضاح و‌ برکناری قرار می‌گرفتند و لذا برکناری ایشان را در راستای فرار از استیضاح می‌دانم. 🔹ثانیا خدمتشان عرض کردم که بنده به خاطر سوابقشان در فتنه ۸۸ و حواشی بعدش به ایشان رای ندادم و‌ بر فرض، اگر هم دوباره به مجلس معرفی شوند باز هم به ایشان رای نخواهم داد؛ اما اگر در ادامه راه، برادری‌‌شان را ثابت کنند و دیگر اجازه تکرار چنین برنامه‌های ضد فرهنگی ندهند و سیاستهایشان را همسو با اقتضائات انقلاب اسلامی تنظیم نمایند آنگاه متعهد می‌شوم که همانطور که از ایشان گلایه کردم،‌ حتما به همان نحو و با صراحت، در نطق دیگری از زحمات و‌ خدماتشان قدردانی نمایم... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb