eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
643 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 کتاب تفکر را خواندم. بود!! @haerishirazi @hekmat_books
📖 کتاب مربی و تربیت جلوی چشمم باز کرد! @haerishirazi @hekmat_books
🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال در پیام رسان ایتا و تلگرام راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار مکتوب، صوتی و تصویری آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به تهیه پستی آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸بی تقوایی یعنی از سرمایه خوردن🔸 نفسانیات در قدم اول سود دارد، اما قدم آخرش خراب است؛ مثل کسی که مرغی تخم‌گذار داشته باشد و آن را سر ببرد. چنین کسی دیگر تخم‌مرغ ندارد، اما مرغ و پلو دارد؛ ولی فقط امروز دارد، فردا دیگر نه از مرغ خبری هست و نه از تخم‌مرغ. بی‌تقوایی یعنی از سرمایه خوردن. انسان ‌وقتی دروغ گفت، از سرمایه خورده است. ممکن است با دروغ گفتن، گاهی ده تومان گیر انسان بیاید؛ اما وقتی فهمیدند دروغ گفته، دیگر به حرفش اعتنا نمی‌کنند؛ دیگر مرغی نیست تا تخم بگذارد؛ یعنی کمتر بخور، همیشه بخور! مرغ را نخور و تخم‌مرغش را همیشه بخور. بی‌تقوایی، خرج کردن یک‌شبه است. کسی که مثلاً دلش هوای آب‌گوشت کرده است و تنها لباسش را بفروشد و با پولش آب‌گوشت بخرد و بخورد، شب که شد دیگر لباس ندارد تا خود را گرم کند و در سرما می‌ماند. با لباسی که یک عمر گرمش می‌کرد، شکمش را یک روز گرم کرد و تمام شد. پس انسان باید اصل تقوایش را نخورد، آن را حفظ کند و از سرمایه نخورد. کارِ از روی تقوا، مثل باغداری است؛ یکی دو سالِ اولش خرج دارد و دخلی ندارد. بعد که درخت‌ها رشد می‌کنند، میوه می‌دهند و مخارج جدید هم کمتر می‌شود، به‌تدریج بر دخل و درآمد اضافه می‌گردد و از خرج کم می‌شود. اگر انسان روی اصول تقوا حرکت کند، این‌طور است. @haerishirazi
pad10-4.mp3
1.48M
🔊 پادکست | تقصیر خودت است! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸 عاقبت دولتی کردن امور این می‌شود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی می‌شود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد! دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشن‌تر، اما قانونی‌‌ در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد می‌شود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمی‌کنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده می‌شود. شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا می‌کند که او خودش را در مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد می‌شود که آنچه از دست خودش صادر می‌شود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمی‌کند و رزاقیت او را می‌پذیرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸 کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه می‌گیرد و خودش را به دولت می‌فروشد و با آن ارتزاق می‌کند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور می‌تواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا می‌خواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. می‌گوید من تلاش می‌کنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که می‌گوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه می‌شود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل می‌رود. یک فردی در جملۀ اول وصیت‌نامه‌اش نوشت: «پسرانم را توصیه می‌کنم که در شغل وارد نشوند!» نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه‌ حساب کنند، نترسی! می‌گوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم می‌کنند یا چه کسی در رأس کار هست و چه کسی نیست؟ روزیِ کم با حفظ استقلال، به انسان شخصیت و عزت می‌دهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین می‌کند. @haerishirazi
3.mp3
18.45M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 3 | مدت زمان: 61 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔸 🌥 این حدیث «کذب الوقّاتون» برای این صادر شده که چون مردم منتظر امامشان بودند، هر از مدتی یک کسی می آمد می گفت دو سال دیگر، یک سال دیگر، شش ماه دیگر ظهور می شود. بعد که انجام نمی گرفت، نسبت به اصل غیبت و امامت و همۀ این مسائل تشکیک می شد و عقائد ضعیف می شد. «کذب الوقاتون» صادر شد برای اینکه کسی اینجور وعده ها را ندهد؛ اما این روایت - ولو متواتر هم باشد - برای این صادر نشده که ما خودمان را و بگوییم هیچ علامتی از ظهور نداریم! برای این نیست! 🌥 این علامت های ظهور را که گفته اند، برای این بوده است که انسان نگاه به پیش پایش بکند که چه اتفاقاتی افتاده و چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ و در این وسط چه امتحاناتی شده و چه امتحاناتی می شود؟ انسان محاسبه اش را درست انجام بدهد. 🌥 آنچه در این پنجاه سال گذشته اتفاق افتاده اصلاً شباهت ندارد به این دورۀ هزار سالۀ غیبت. یک دارد می افتد! تشیع، نامی نداشت، عنوانی نداشت. دشمنی های جزئی داشت، الآن دشمن های کلی دارد، دشمن های جهانی دارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟🔸 ❓ سوال: آیا قضایای اخیر یمن، ارتباطی با ظهور دارد؟ ✅پاسخ آیت الله حائری شیرازی: اگر بخواهی چشمت را ببندی و از ترسِ «کذب الوقاتون» چیزی نگویی، خیر. ارتباطی ندارد! اما اگر بخواهی چشمت را باز کنی، بله. ارتباط دارد! حالا می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟! @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 4.mp3
12.76M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 4 | مدت زمان: 53 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 کسانی که کم معاشرتند، بعد از مدتی عقلشان تحلیل می رود🔸 یک نفر را رها کرده بود. حضرت احوالش را پرسیدند. گفتند ایشان عاقبت به خیر شده! فرمودند چه جوری عاقبت به خیر شده؟ گفتند که طلب هایش را وصول کرده، بدهی‌هایش را پرداخته،با همه تسویه حساب کرده و الآن دیگر به عبادت رو آورده است. حضرت فرمودند: «بئس ما صنع»: بسیار کار بدی کرده! سپس فرمودند «الیَّ به». (بیاوریدش پیش من). او را آوردند. حضرت فرمودند: چه کار کردی؟ گفت: خدا عاقبتمان را به خیر کرده، حالا دیگر استخوان سبک می‌کنیم، دیگر از کسی طلب نداریم، به کسی بدهی نداریم و حالا فارغ البال به عبادت مشغولیم. حضرت فرمودند: بد کاری کردی. گفت: چرا؟ فرمودند: نمی‌دانستی که «أنّ عقل الرجل بالتجاره»؟ (عقل انسان با تجارت رشد می‌کند) و ارزش عبادت انسان به مقدار عقل اوست؟ حضرت چرا تجارت را می‌فرمایند؟ زیرا تجارت، اصطکاکِ انسان به انسان است، آنهم نه اصطکاک یک انسان به یک انسان، بلکه اصطکاک یک انسان به هزار انسان. آدمی که تاجر است باید صد تا تاجری که رقیب هست از وسط دست اینها توپ را در بیاورد. اگر در بازی ها ۱۱ تا هستند، در اینجا ۳۰۰-۲۰۰ تا هستند. چه جوری بخرد از وسط اینها، چه جوری بفروشد، چه جوری مشتری جذب کند. پس مرتباً باید تدبیر کند. این حضور و فعالیت و رشد می‌دهد به عقل. زمینه رشد عقل، است. یعنی انسان به مجردی که تعطیل کند اصطکاک را، تحلیل می‌دهد عقل و فهمش را. کسانی که کم معاشرتند بعد از مدتی انسان احساس می‌کند عقلشان تحلیل رفته. هر چه که میزان انسان کمتر می‌شود میزان حضور انسان در مسائل هم کمتر می‌شود. چرا؟ چون باید بیاید در میدان تا ورزیده شود. چگونه است که وقتی انسان ورزش می‌کند قوه می‌گیرد؟ یعنی اضطرار پیدا می‌کند به نیرو داشتن. وقتی نیرو خرج نکند نیرو کسب نمی‌کند. باید «خرج» کند تا بتواند «کسب» کند. پس عقلش را باید به کار بیندازد، «خرج» کند. این می‌شود . پس تکلیف شرعی ورزش کردن و ورزیده کردن عقل است. یعنی انسان عقلش را همیشه ورزیده نگه بدارد. @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 5.mp3
27.11M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 5 | مدت زمان: 37 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم!🔸 عمر ما می گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. حیات این نیست که امروز داریم و اینها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم و عمر هم این نیست که ما می گذرانیم. اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست، بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید🔸 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ♨️ 🎥 تحلیل مهم و راهبردی آیت الله حائری شیرازی از ابتلائات و فشارهای وارد بر امت اسلام در نیم قرن گذشته 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
ملاطفت های آیت الله حائری شیرازی با حیوانات قسمت اول: 🐀 🔸 غلط کرده! پشیمانه! او را به من ببخش! 🔸 🌸 اواخر دهه هشتاد بود. پدر به دعوت سپاه بندر عباس عازم این شهر بودند. تماس گرفتند و با لحن پدرانه گفتند: «در این سفر تنها هستم. راه به رفیق خوش است. با همسرت همراهم می آیی؟» مشتاقانه پذیرفتم. بیش از ده ساعت در راه بودیم. وقتی رسیدیم ما را در مهمانسرایی خارج از شهر جای دادند. در طبقه سوم یک آپارتمان که آسانسور هم نداشت! یک واحد ما و پدر و واحد روبرو، محافظ و راننده. آنچنان خسته و کوفته بودم که جلوی تلویزیون دراز افتادم و نای حرکت نداشتم که با جیغ و فریاد همسر چند گز پریدم هوا !! 🌸 بله؛ یک موش چند بند انگشتی سیاه و به غایت زبل که به ثانیه ای از این طرف اتاق به آن طرف می پرید، سر و کله اش پیدا شده بود. ما هم روی مبل ها در حال جیغ و فریاد و پدر هم آرام مشغول خواندن نماز بود. به زحمت با میزبان تماس گرفتم و با حال مضطرب، تقاضای چسب موش کردم. خیلی طولی نکشید که یک سرباز، یک چسب موش و تعدادی کارتن آورد. کارتن ها را خوب با چسب ها آغشته کردم و جلوی ورودی های متعدد قرار دادم. 🌸 پدر که گویا این روش صید را نمی دانست، به دقت به اعمال من نگاه می کرد. در کمتر از ده دقیقه، موش در چسب افتاد و من با خوشحالی فریاد پیروزی سردادم. پدر متوجه شد، نگاهی به موش کرد که با آن جثه کوچک چگونه جیغ می زند و در تقلای بیرون آمدن از چسب هاست. یک آن دیدم حالشان متحول شد و با اضطراب فریاد زدند «علی جان رحم کن! غلط کرده! پشیمانه! تنبیه شد. او را به من ببخش! گناه داره». من حیرت زده شدم. خودشان کارتن چسب و موش را از من گرفتند و با پای برهنه سراسیمه سه طبقه را پایین رفتند و وارد محوطه اطراف شدند. با کاغذی سعی در جدا کردن موش از کارتن می کردند که البته کار ساده ای نبود. 🌸 در وقت برگشتن به ایشان گفتم چه شد؟ کمی با تندی گفتند: «او را زنده گرفتی. چگونه صدای جیغش را می شنیدی و بی تفاوت بودی؟! با اسیر اینگونه تا می کنند (رفتار می کنند) ؟ (خاطره ی دکتر علی حائری شیرازی از پدر) @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 6.mp3
16.15M
موضوع: شرح جلسۀ: 6 مدت زمان: 67 دقیقه مکان: منزل مرحوم استاد زمان: شعبان سال 1396ه.ش نوع فایل: @haerishirazi
♨️💐 مژده 💐♨️ 🌸 با توجه به درخواست های متعدد مخاطبان محترم کانال مبنی بر دسترسی به صوت کامل بیانات آیت الله حائری شیرازی، کانال آرشیو صوتی بیانات معظم له در ایتا راه اندازی گردید. در حال حاضر درسگفتارهای ایشان در موضوع «انسان شناسی در قرآن» در این کانال بارگذاری شده است. ان شا الله به تدریج، صدها مورد از درسگفتارها، سخنرانی ها و جلسات ایشان در این کانال قرار داده خواهد شد. متن این بیانات نیز در حال آماده سازی است که به محض آماده شدن، در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. 👈 آدرس کانال آرشیو بیانات مرحوم آیت الله حائری شیرازی: @haerishirazi_mp3 @haerishirazi
🕌 اعلام رسمی آغاز : 🌀 چندی پیش، دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی اعلام کرد که قصد برگزاری یک پویش با محوریت یکی از مناسک مهم و مغفول دینی را دارد. بحمد الله تعدادی از اعضای کانال نیز برای همراهی با این پویش، اعلام آمادگی نمودند. اینک و در آغاز و عبادت، با یاری خداوند، این پویش مبارک را آغاز خواهیم نمود. 🔰 متاسفانه سنت حسنۀ اذان گفتن به‌صورت زنده و حلقومی در منازل، مکان‌های عمومی و حتی در مساجد متروک شده و اذان صرفاً به‌صورت غیر زنده و از رادیو پخش می‌شود. این درحالی است که برای اذان زنده، آثار و برکات بسیار زیاد و فوق العاده‌ای در روایات ذکر شده و بزرگان هم بسیار تاکید داشته‌اند که اذان باید توسط مردم و به‌صورت انجام شود. هدف از این پویش، ترویج اذان گویی حلقومی و زنده توسط آحاد مردم جامعه است. چه در مساجد، چه در بازار، منازل و سایر مکان‌ها. لطفا توجه داشته باشید که هدف از این پویش، ترویج حداکثری اذان گویی زنده است و هیچ تاکیدی بر مباحث قرائت و لحن و ... نداریم. هرکسی و با هر صدایی می تواند در اوقات نماز، در منزل، مسجد، پشت بام منزل، مغازه و محل کارش اذان بگوید. 🔰 در ماه مبارک رمضان، روزانه مطالبی را از قرآن و روایات و بیانات رهبر معظم انقلاب و آیت الله حائری شیرازی و سایر بزرگان پیرامون اذان در کانال قرار خواهیم داد. از مخاطبین گرامی کانال تقاضا داریم اولاً در مطالب پیرامون اذان، با کانال همکاری بفرمایند و ثانیاً هرکسی را شروع کند و یا آن را برای کانال ارسال کند تا منتشر کنیم. برنامه ها و جوایزی نیز برای و نوجوانان در نظر گرفته شده که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. یا علی مدد @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸ترویج اذان گویی، مقدمه ترویج امر به معروف است🔸 ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب نزول بلا می شود. هر چیزی خاصیت خودش را دارد. در هر شهری که امر به معروف و نهی از منکر رایج بشود، خدا بلا و زلزله و این مسائل را از او دفع می کند؛ چون خدای تعالی برای هرچیزی یک خاصیتی گذاشته، برای ترکش هم یک اثری گذاشته. اما امر به معروف و نهی از منکر مشکل است. کار سختی است. اولش آدم خجالت می کشد، از مردم می ترسد، شیطان توی دلش ولوله ایجاد می کند، دلش را خالی می کند. اما راه نشانت داده اند. اگر بخواهی ترس از مردم از دلت بریزد، می دانی چه کار باید بکنی؟ اگر بخواهی خجالتت بریزد و برای تذکر دادن رو پیدا کنی ! اذان، خجالت را از انسان می گیرد. به انسان رو می دهد. بگو! امتحان کن! اولش آدم عرق می ریزد. اذان اولی را که می خواهد بگوید خجالت می کشد. این فقط یک روز است، دو روز است. اذان ظهر را که گفتی و عرقش را کردی، وقتی اذان مغرب را می خواهی بگویی، سختی اش نصف می شود. اذان صبح که خودش اصلاً یک کیفی دارد، یک لذتی دارد. هرکس غم و غصه دارد، اذان صبح بگوید؛ غم و غصه اش برطرف می شود. فردا که دوباره اذان ظهر می گویی برات عادی شده. یک هفته اذان گفتی معتاد می شوی. اگر اذان نگویی انگار گم کرده ای داری! @haerishirazi
الله اکبر ... الله اکبر ... در پشت بام یا حیاط منزلتان بگویید و فیلم یا عکسش را برای ما بفرستید تا در کانال منتشر کنیم. @haerishirazi