May 11
آقای حسنی طباطبایی نقل كردند:
صبح یكی از روزهای ماه محرم پس از تشرف به حرم مطهر كریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) به قصد زیارت آقای مجتهدی حركت كردم. در زدم، كسی در را باز كرد و گفت:
حمید آقا! آقای مجتهدی منتظر شما هستند تا صبحانه را به اتفاق شما صرف كنند!
به خدمت ایشان شرفیاب شدم، سفره صبحانه پهن بود. فرمودند:
صبحانه را بایستی با شما صرف میكردیم! خوش آمدید، بفرمایید!
در كنار آقای مجتهدی، كتاب گنجینه الاسرار عمان سامانی قرار داشت.
ایشان ضمن صرف صبحانه، اشارهای به آن كتاب كردند و گفتند:
آقاجان! عمان سامانی در میان مرثیه سرایان حسینی مقام و منزلت ویژهای دارد.
بعد فرمودند:
اصلاً دستگاه حضرت اباعبدالله (ع) یك دستگاه عجیبی است!
نام مبارك ایشان هم خیلی بزرگ است.
در نام مقدس حسین (ع) اسرار عجیبی نهفته است.
و پس از چند لحظه تأمل، فرمودند:
هر كس كه نام آقا امام حسین (ع) را بشنود از میزان انقلاب خاطری كه پیدا میكند پایه ایمانش را میتوان فهمید.
كسانی كه نام این بزرگوار را میشنوند و تغییر حالی در خود نمیبینند باید جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین (ع) محك ایمان است.
⬅️ در محضر لاهوتیان، خاطره ۲۸، ص ۱۵۱
🔹بله قحطی بزرگ ایران کار بریتانیا نبود و بلکه به دلیل نبود سیستم حمل و نقل قوی بود!
🔹همانطور که واقعه کشف حجاب هم به دلیل خباثت رضاشاه نبود و بلکه به دلیل کمبود پارچه چادری بود!
🔹همانطور که قدغن مجالس روضه در زمان پهلوی اول هم به دلیل سیاستهای حکومت نبود بلکه به دلیل کمبود مداح و روضه خوان بود!
🔹همانطور که نابودی سبک معماری و شهرسازی اسلامی در مملکت ما و جایگزینی توسعه متراکم و عمودی به جای توسعه افقی طی یک قرن اخیر هم به دلیل خیانت و یا جهالت مدیران غربزده نبود و بلکه به دلیل کمبود زمین در کشور پهناور ایران بود!
🔹 تنها ابهام باقیمانده این است که تداوم مدیریت چنین عناصری با وجود سپری شدن ۴۵ سال از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود چیست؟!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
زن، ابژه و شهر عریان زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه 🔹پرده اول (پرده فلسفی): از مهمترين مفاهيم فلس
از نمای عریان تا آغوش رایگان
🔹به معنای واژه مکشوفه دقت کردهاید؟ لغت نامهها این واژه را چنین معنا کردهاند: "برملا، پدیدار، عیان، کشف شده، هویدا". بانویی که کشف حجاب میکند را مکشوفه میگویند به این معنا که برای همگان برملا و عیان است و چیزی برای کشف شدن ندارد. مکشوفه نه رمزی برای کشف شدن باقی میگذارد و نه رازی برای جوییدن. به ثمن بخس و به ارزانترین وجه ممکن هرچه از رمز و رازِ زیبایی داشته را برای هر کس و ناکسی هویدا کرده است، چه طالبش باشند و چه نباشند؛ چراکه چنین کسی دیگر چیزی برای کشف شدن باقی نگذاشته است. دقیقا برخلاف مستوره که پر از رمز و راز است که آنها را نه ارزان، که به قیمت عرضه میکند، آن هم نه به هر ناکسی بلکه فقط به کسی که لیاقت کاویدن رمز و رازهایش را داشته باشد.
🔹در مقام مقایسه، همچون آپارتمانهای بدون حریم امروزی که از معبر مجاور و یا بلوک روبرو، هر آنچه در آن است برای همگان هویداست؛ با نماهایی عریان که نه حریمی برای صاحبخانهاش باقی میگذارد و نه حرمتی برای مالکش. درب ورودی را که باز کنی تا انتهای اتاق خوابش مکشوف است و درب را که باز نکنی هم با پنجرههای عریانش تا منتهای آشپزخانهاش برای همگان مفتوح و به قول فرنگیها open است. برخلاف خانه سنتی که به غایت مستور بود تا پناهی باشد برای بانوی مستوره. خانههای پر از رازی که با الگوهای مستور و پنهانش، پر از رمز بود برای کشف کردن و جوییدن.
🔹 آری، اگر درست بنگریم میان گسترش خانههای غیرمستور و افزایش بانوان مکشوفه رابطه معناداری برقرار است؛ از جنس همان رابطهای که در میراث تمدنی این سرزمین میان خانههای مستور و بانوان مستوره برقرار بود. و چه باهوش بودند آنهایی که برای زدودن فرهنگ حیا و عفاف و تبلیغ البسه مکشوف در این مملکت، به سراغ ترویج ابنیه غیرمستور رفتند و فهمیدند که شرط رایگان شدن آغوشها، عریان شدن نماهاست؛ و چه کمهوشیم ما که بعد از چند دهه، هنوز متوجه این ارتباط محتوایی نشدهایم و گمان میکنیم که بدون سامان دادن به سبک ابنیه میتوانیم سبک البسه را بسامان کنیم.
#سبک_زندگی
#حجاب
#معماری_اسلامی
@baladetayyeb
تصویری از سردری زیبا، باقی مانده از یک بنای قدیمی در محله امیریه تهران، احاطه شده با انبوهی از برجها و آپارتمانهای بیهویت.
الان این طفلکی را اینطور وسط این همه ساختمان بیهویت نگه داشتهاید که مثلا چی بگین؟ اینکه قاب این سردر به فضایی برای سطل زباله مکانیزه شهرداری تبدیل شده خودش گویای همه چیز است. در نگاه صرفا اقتصادی، هرچیزی که مانع از کسب انتفاع مالی بیشتر شود زبالهای بیش نیست و کلماتی مانند هویت و تمدن بومی و ... هم فقط شعارهای پوچ و توخالی هست.
@baladetayyeb
آیتالله شبیری زنجانی: در منطقه بهارستان تهران، میخواستند خانه بسازند. در اطراف مجلس شورای ملّی. میبایستی سیوپنج خانهی کلنگی را خراب کنند و بهجایش چندین واحد خانهی نو بسازند. به صاحبهای خانهها اعلام کردند که خانههای شما را مترى فلان تومان میخریم. هر كس هر اعتراضی دارد، بنويسد تا رسيدگى شود. قیمتهای پیشنهادی خوب بود. هيچكس، هیچ اعتراضی نکرد. تنها معترض، آیتالله حسینعلی راشد بود. اعتراض او، مسئولان حکومت را برآشفت. گفتند: چطور شده که فقط یک آخوند، اعتراض كرده است؟!
آقای راشد را به گفتوگو دعوت كردند. میخواستند بهبهانهی آن اعتراض، او را تحقیر کنند.نزد ایشان رفتند و پرسيدند: اعتراض شما برای چيست؟ گفت: حقيقتش اين است که من اين خانه را، سالها پیش خریدهام. به قيمت خيلى كم. در اين همه سال، مخروبه شده است. به نظر من قيمتى كه شما پيشنهاد کردهاید، زياد است! من راضى نيستم که از بیتالمال مردم، پول بيشترى براى خانهام بگيرم! همهی حاضران متعجّب شدند. يكى از اعضاى كميسيون برخاست. او از اقلیتها بود. ایشان را بوسيد و گفت: اگر اسلام اين است که شما بدان عمل میکنید، من آمادهام تا مسلمان شوم!
پینوشت: یه عده اینطوری زندگی میکردند و یه عده شخصیت حقیقی و حقوقی هم هزاران خانه خالی را احتکار کردهاند تا با بازی با معیشت مسلمین، دائما با زدن نون توی خون مردم، به نوای بیشتری برسند.
@varesoon
@baladetayyeb
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢پیش به سوی «لانههای تابوتی هنگکنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»!
طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی و انبوهسازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته است:
«طرح ایده خوبی برای زوجهای جوان است و زوجهایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، میتوانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژیهای نوین ساخته میشوند.»
🔶در این رابطه چند نکته را بیان میکنم:
یک. واقعاً بنده متوجه نمیشوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عدهای از تصمیمسازان و تصمیمگیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بیبدیل در شکلدهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزشهای فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمیدانند یا نمیخواهند بدانند که خانههای هنگکنگی و لانههای شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟
دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای #شهرسازی و #معماری غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزشهای اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزشهای لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیبهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماریهای لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماریهای آسیای شرقی و هنگکنگی به میان میآید: «خانههای تابوتی» و «مسکنهای کپسولی»! یا همان «لانههای خوابگاهی»!
سه. طرح فوقالذکر، به صورتی عوامفریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا:
اولاً، لانههای ۲۵ متری را که «مسکن» نمیگویند؛
ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانههای شبانهای» است که میتواند مرکز شکلگیری دهها فساد و آسیب اجتماعی و فرهنگی کنترلناپذیر باشد.
چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبکساز» و «فرهنگساز» و «ارزشساز» است. چنین لانههایی بیشتر به «خانههای فساد» و محلههایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»:
فتنهها این فتنهپرداز آورد
لات و عزا به حرم باز آورد
پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاهها و لانههای شبانهای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانهها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانههایی را ندهند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
امشب برای ارائه یک سخنرانی با موضوع شهر اسلامی ایرانی مهمان شهرداری اصفهان هستم. محل اسکان، خانهای سنتی در دل بافت تاریخی اصفهان و دقیقا پشت میدان نقش جهان است. این گنبدی که ملاحظه میفرمایید گنبد مسجد امام در ضلع جنوبی میدان است و این عکس را از حیاط خانه به سمت گنبد مسجد گرفتم. خانهای که اینطور تحت ظل مسجد است و از آفاق و فضای بیرون، صدای ملکوتی مسجد و از انفس و درون، صدای آب را در دل خانه مترنّم کند دمادم بستری است برای یادآوری آیات الهی به ساکنانش: "سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ: ما نشانههای خود را در آفاق و در انفس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است" (فصلت/۵۳).
مکانیابی حوض آب دقیقا در مرکز حیاط نیز استعارهای است از آغاز حیات از مایه حیات: "وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ: و هر چيز زندهاى را از آب پديد آورديم" (انبیا/۳۰). چنین خانهای مصداق مسکن به معنای محل سکون و آرامش است "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خدا برای شما از خانههایتان محل آرامش قرار داد" (نحل/۸۰) و نه قوطی کبریتهایی که این روزها سرتاسر کلانشهرهایمان را تصرف کردهاند. جالب آنکه مساحت این خانه با این همه ظرافت و زیبایی، کلا حدود ۲۲۰ متر است؛ یعنی تقریبا برابر با پلاکهایی که این روزها در کلانشهرها تفکیک میکنیم و تهی از همه این زیباییها هستند. واقعا چه شد که در کشاکش روزگار، این همه ظرافت را به بوته فراموشی سپردیم؟
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر محترم، مدیر عامل محترم تعاونیهای انبوهسازی تهران! با توجه به توضیحات شما و با بودجه ۱ میلیارد تومانی، میشود خانههای حداقل ۷۰ تا ۸۰ متری را تحویل جوانان داد و نه لانههای ۲۵ متری. ۲۰۰ میلیون تومان هزینه یخچال و گاز و سایر وسایل ضروری. ۸۰۰ میلیون هم هزینه ساخت ۷۰ تا ۸۰ متر خانه با الگوی افقی و نه عمودی که بودجه ملت را بیخود و بیجهت در هزینههای زائدی نظیر آسانسور و لابی و مشاعات و ... می بلعد. هزینه زمین هم که برای جوانان که غالبا فرم ج آنها سبز هست صفر است. پس لطفا بفرمایید این ۱ میلیارد تومان را چطور محاسبه کردهاید که اینطور دارید گنجشک را به جای قناری قالب میکنید؟
اگر فرمایش شما مبنی بر نظر مساعد نهاد ریاست جمهوری درخصوص این طرح افتضاح فاقد صحت است که وای بر شما که دروغ میگویید. اما اگر فرمایش شما در خصوص تایید این طرح توسط دفتر رئیس جمهور و وزارت راه درست است که وای بر ما که در دولت انقلابی شاهد چنین دسته گلهایی هستیم.
@baladetayyeb
https://www.sharghdaily.com/بخش-روزنامه-100/891586-تلنگر-به-شهرسازی
🔹این لینک نامه اعتراضی ۱۳۷ استاد دانشگاه درخصوص برنامه هفتم توسعه است. متن نامه کاملا دوپهلو تنظیم شده و همین دوپهلو بودن سبب شده است برخی از دوستان و اساتیدی که انتظار نمیرفت متوجه فحوای نامه نشوند و آنرا امضا کنند. باتوجه به شناختی که از جریانات شهرسازی کشور دارم عرض میشود که دال مرکزی و اصلی این نامه (که البته به دلیل کلیگویی و دوپهلوگوییِ متن این نامه، به نوعی پنهان شده است) مخالفت با توسعه افقی و اصرار بر کنترل محدوده شهرها با رویکرد توسعه عمودی است.
🔹نکته بسیار جالب نامه این است که برخی کسانی که نامه را امضا کردهاند خودشان سالها سکاندار سیاستگذاری در عرصه شهرسازی کشور بودهاند و به نوعی جزو بانیان اصلی وضع موجود هستند و اکنون به جای آنکه پاسخگوی وضعیت افتضاح شهرسازی امروز ما که محصول سیاستهای خودشان بوده است باشند با انتشار این نامه به نوعی فرار رو به جلو کردهاند!
🔹پیشنهاد میشود مناظرهای روی آنتن زنده سیما با حضور نماینده ناقدان این نامه و نماینده امضاکنندگان این نامه برگزار شود تا مشخص شود که اولا موضع صریح (ونه دو پهلوی امضاکنندگان) درخصوص مسائل فعلی معماری و شهرسازی کشور چیست و ثانیا راه حل پیشنهادی آنها برای برون رفت از وضع موجود در فضای فعلی کشور (و نه در فضای انتزاعی و صرفا آکادمیک) چیست؟ امیدوارم معماری و شهرسازی حداقل به اندازه قیمت مرغ و تخم مرغ برای مدیران سیما اهمیت و ارزش داشته باشد که یک مناظره زنده دو ساعته را به این موضوع مهم اختصاص دهند.
@baladetayyeb
خدای اقتصاد، خدای جبههها و مردمیسازی:
🔹سلام خدا بر مرحوم آیتالله مصباح که میفرمود خدای اقتصاد همان خدای جبهههاست و اعتقاد داشتند که همانطور که با مدد الهی، از جنگ نظامی سرافراز بیرون آمدیم از جنگ اقتصادی هم میتوانیم سربلند خارج شویم. اما پس چرا وضعیت اقتصادی ما چنین است؟ خدا که همان خداست پس مشکل کجاست؟
🔹اخیرا که تعداد شهدای دفاع مقدس را بررسی میکردم با آمار جالبی مواجه شدم؛ از حدود ۳۹۰۰ شهیدی که جامعه روحانیت تقدیم انقلاب اسلامی کرده است بیش از ۳۳۰۰ نفر از آنها بسیجی بودهاند و سهم سایر بخشها (اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و ...) روی هم حدود ۶۰۰ نفر بوده است؛ یعنی سهم بسیج به تنهایی بیش از ۸۵٪ از مجموع شهدای روحانیت بوده است! در سایر صنفها نظیر جامعه مهندسی، پزشکی و ... نیز سهم شهدای بسیجی بسیار چشمگیر است. معنای این آمار بالای شهدای بسیجی این است که بار عمده دفاع مقدس بر دوش مردم بوده است و نه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای دولتی و ... و رمز سربلندی در دفاع مقدس نیز همین محوریت مردم بود.
🔹نکتهای که با استناد به آمار فوق جای تاکید دارد این است که اکنون نیز لازمه حل مسائل اقتصادی کشور و به طور خاص مسئله مسکن که به مهمترین مسئله اقتصادی کشور تبدیل شده است همین محوریت مردم و مردمیسازی است. به این فرمایش رهبر انقلاب که بخشی از سخنرانی نوروزی همین امسال ایشان است توجه بفرمایید: "من به تمام علاقهمندان به سرنوشت کشور توصیه میکنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چارهاندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد".
🔹اما نقشه ورود مردم به حل مسئله مسکن و مردمی سازی مسکن چیست؟ هرکسی که با الفبای صنعت ساختمان آشنا باشد به خوبی میداند که کلید اصلی این مهم، عرضه گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است. تاکنون توسعه عمودی به دلیل تعدّد مشارکتکنندگان و گروههای ذینفع مختلف، سبب کمرنگ شدن راهبرد مردمیسازی بوده است و تنها راه برای میدان دادن جدی به مردم این است که به آنها اجازه دهیم تا خودشان الگوهای تک طبقه یا دوطبقه را مطابق با سلیقه خودشان بسازند و به جای تشکلهایی نظیر انبوهسازان و ...، خود مردم میداندار عرصه ساخت و ساز شوند. در صورت تحقق چنین رویکردی و ورود مردم به عرصه مسکنسازی، دوباره همچون جبههها "یدالله معالجماعه" خواهد بود و باور خواهیم کرد که خدای اقتصاد، همان خدای جبهههاست.
🔹اگر شاهد تحقّق مردمیسازی در عرصه مسکن شویم اولا به دلیل کاهش گروههای ذینفع و ذی نفوذ، پروژهها به مراتب سریعتر به بهرهبرداری میرسد؛ ثانیا به دلیل حذف هزینههای زائد عمودیسازی نظیر هزینه آسانسور و مشاعات و غیره، خیلی ارزانتر برای مردم تمام میشود؛ ثالثا با سبک زندگی بومی ما تطبیق بیشتری دارد و رابعا مردم به دلیل مشاهده محوریت خودشان در شکلگیری این نوع خانهها، به آنها حس تعلق خاطر مضاعفی دارند که بیان برکات ایجاد چنین حسی در یک یادداشت محدود نمیگنجد.
@baladetayyeb
این تصویر، خروجی هوشمصنوعی از خانه ایرانیان است. به نظرتان دلیل اینکه این تصویر هیچ ربطی به قوطی کبریتهایی که این روزها توی شهرهایمان میسازیم ندارد چیست؟ هوش مصنوعی بیهوش شده؟! یا ما ایرانیها دیگه ایرانی فکر نمیکنیم و ایرانی زندگی نمیکنیم؟! یا ...؟
@baladetayyeb