eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
15.6هزار دنبال‌کننده
327 عکس
304 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه شده است که مردمی که تا چند دهه قبل برای اعتراض به یک ساختمان چندطبقه در همسایگی‌شان پاشنه در خانه علما را از جا می‌کندند حالا برای صدور مجوز طبقات مازاد، پاشنه در اتاق مدیران را از جا می‌کنند! نتیجه؟ شهری که تا چند دهه قبل، ساختمان ۵ طبقه در آن پدیداری کاملا شاذ و غیر قابل تحمل بود حالا به شهری تبدیل شده است که طبق مطالعات انجام شده، متوسط تعداد طبقات ساختمان‌‌های همین شهر، ۵ طبقه شده است! و این یعنی تبدیل یک پدیده شاذ به پدیداری کاملا مرسوم و رایج با جادوی نظام سرمایه‌داری! زمان: ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
لزوم تغییر زمین بازی دقت کرده‌اید که چرا خیلی از تلاشها حتی تلاشهای مدیران متعهد و دلسوزمان جواب عک
به بهانه ورود فوق ستاره جهان فوتبال به ایران! 🔹ویدئوهای ورود کریس رونالدو به ایران را دیدید؟ جمع کثیری از مشتاقانش ساعتها لحظه شماری می‌کردند تا بلکه فقط بتوانند چند ثانیه او را از پشت شیشه‌های اتوبوس حامل بازیکنان و یا از پشت شیشه‌های هتل محل اقامت او ببینند و برخی از آنها بعد از نائل شدن به توفیق زیارت او، از شوق چنان متحول شده بودند که می‌گریستند! چه شده است که کرامت انسانی در سبک زندگی معاصر به چنین حال و روزی افتاده‌ است؟! مدرنیته با جابجایی انگاره‌های بنیادین زیست انسانی، لذت و فراغتِ حاصل از گردش پول و سرمایه را به هسته مرکزی سبک زندگی معاصر تبدیل کرده است. سبک زندگی که گرچه شاید در آن، مفاهیم دیگری همچون معنویت و شجاعت و ... نیز وجود داشته باشد اما با سکولاریزاسیون حاصل از مدرنیته، آنچه دال مرکزی و نظام‌بخش به سایر مفاهیم است لذت است. لذتی مترفانه که محصول سلبریتی پروریِ نظام سرمایه‌داری است؛ سلبریتی‌هایی که چه بدانند و چه ندانند رسالت اصلی‌شان کمک به گردش هرچه بیشتر جریان سرمایه برای تثبیت بنیانهای نظام سرمایه‌داری است. 🔹وقتی لذت و فراغت به دال مرکزی سبک زندگی انسانها تبدیل شد آنگاه همه چیز در خدمت تثبیت این مفهوم قرار می‌گیرد و انسانها حاضر هستند با ساعتها انتظار، کرامت انسانی خود را آگاهانه یا ناآگاهانه لِه کنند تا بلکه بتوانند یک سوپر استار عرصه فراغت و لذت را فقط برای چند ثانیه ببینند! درست است که سرمایه‌داری همه چیز را در خدمت انباشت سرمایه و کسب سود بیشتر می‌خواهد اما خود این سود و سرمایه را برای لذت‌جوییِ هرچه بیشتر می‌خواهد؛ همه چیز برای پول و پول برای لذت و فراغت. در چنین سبک زندگی، دیدن چنین صحنه‌هایی از لگدمال شدن کرامت انسانها به دست خود آنها برای لحظه‌ای دیدن یک سلبریتیِ عرصه فراغت و لذت هیچ چیز عجیبی نیست. زیرا وقتی اندیشه انسانها با تیشه نظام سرمایه‌داری ویران شود آنگاه اساسا متوجه عمق زشتی چنین اتلاف وقتی برای دیدن چند ثانیه‌ایِ یک سوپر استار عرصه فراغت و لذت نخواهند شد. 🔹حالا باتوجه به توضیحات فوق ببینیم چنین رویکردی با شهرهای ما چه کرده است؟ وقتی فراغت و لذت به دال مرکزی سبک زندگی معاصر تبدیل شود آنگاه کانونهای لذت‌بخش همچون سینماها، پارکها، ورزشگاه‌ها و سایر عرصه‌های فراغتی و تفریحی به نقاط عطف شهر معاصر تبدیل می‌شوند و بدیهی است که در چنین شهری، ارزشگذاری محلات بر اساس دوری و نزدیکی آنها به چنین عرصه‌های لذت بخشی تعریف می‌شود؛ شهری که گرچه در آن مسجد و کلیسا و غیره هم هست اما نه در متن شهر و فضاهای اصلی بلکه در عرصه‌های فرعی و دست چندم. و بدیهی است که در چنین شهری، دیگر نزدیکی خانه شما به مسجد نه تنها ارزش‌زا نیست بلکه ارزش‌زداست و اگر ملکتان همسایه مسجد باشد باید با قیمت کمتری آن را به فروش بگذارید! 🔹دقیقا در نقطه مقابل شهرِ مسجد محورِ سنتی که دال مرکزی آن، مفهوم معنویت و عبودیت بود. شهری که گرچه در آن نیز همچون شهر معاصر، فراغت و لذت جاری بود اما فراغت و لذتی که در بستری کل‌نگر و نه سکولار، در طول عبودیت، معنویت و کرامت انسان تعریف می‌‌شد و نه در عرض آن و بلکه رقیب آن. فاصله آن شهر تا این شهر به اندازه فاصله شهر/معنویت تا شهر/ثروت و شهر/فراغت است و بلکه به اندازه فاصله اقتصاد کوثری و  "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر" تا اقتصاد تکاثری و "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُر" است‌. اقتصادی که اقتضائش سلبریتی پروری برای گردش هرچه بیشتر سرمایه است. آری اگر عمیق‌تر بنگریم، مفهوم مصرف‌گرایی که ترجیع‌بند مثنوی نظام سرمایه‌داری است صرفا در مصرف کالا و خدمات منحصر نمی‌شود و دامنه آن، مصرف هرچیز ارزشمندی حتی وقت انسانها را نیز شامل می‌شود. در چنین سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است، حتی بازار احتیاج کاذب برای دیدن چندثانیه‌ایِ یک سلبریتیِ سرمایه‌زا به قیمت مصرف بیهوده عمر و وقت انسانها! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از خانه‌ داری تا کپسول داری 🔹به چرایی کوچک شدن خانه‌ها در نظام سرمایه‌داری اندیشیده‌اید؟ سرمایه‌دار
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از سرطان جدیدی که اخیرا در کلانشهرها در حال شیوع است چقدر اطلاع دارید؟! این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید. مدت زمان: ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه @baladetayyeb
به اسم مردم و به کام سرمایه داران 🔹از مقایسه دو نمودار میله‌ای و دایره‌ای در تصویر فوق که مربوط به سه ماهه اول امسال است چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ طبق نمودار میله‌ای، بیشترین مصوبات کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران مربوط به مناطق بالاشهر و به ویژه منطقه ۱ (یعنی مرفه نشین ترین منطقه تهران) بوده است. جالب آنکه طبق نمودار دایره‌ای هم، بیشتر مصوبات (بیش از ۸۵ درصد مصوبات) مربوط به مصوبات موردی بوده است و نه موضوعی و یا موضعی. یعنی مصوباتی که طبق آن، مثلا فلان ملک به صورت موردی مجوز فلان طبقه مازاد و فلان درصد تراکم مازاد را دریافت می‌کند. 🔹خب معنایش چیست؟ معنایش این است که برخلاف ادعای دائمی شهردار محترم تهران مبنی بر اینکه با مصوبات کمیسیون ماده ۵ در حال راه انداختن کار مردم هستند، فی الواقع در حال راه انداختن کار سرمایه‌داران از یک سو و درآمد‌زایی از طریق شهر فروشی و تراکم فروشی از سوی دیگر هستند! وگرنه هیچ دلیل دیگری ندارد که اغلب مصوبات مربوط به منطقه ۱ و آن هم به صورت موردی و نه موضوعی باشد. انشاالله با همین دست فرمان و با همین نوع راه انداختن کار سرمایه داران، به زودی شعار شهرداری مبنی بر "تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام" محقق خواهد شد! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مستوره و مستور در دوگانه همسر و خانه زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه 🔹از اشتراکاتی که مبتنی بر
12.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معماری‌‌های عریان و آرامش‌زدا و افزایش اختلافات خانوادگی! 🔹 مرحوم آیت الله حائری شیرازی: وقتی شلوار، چاقی و لاغری و برجستگی‌های بدن را کامل نشان بدهد، این کاسیاتٌ عاریاتٌ (یعنی پوشیدگانی که در واقع برهنه‌اند) می‌شود‌. کاسیات عاریات معنایش فقط این نیست که لباس توری می‌پوشد و بدنش از زیر آن پیداست؛ ممکن است بدن از زیر لباس پیدا نباشد، اما حجمش و وضعش پیدا باشد. فلسفۀ پوشیدن لباس چه بود؟ برای «ستر» بود. درست است؟ خب این چه ستری شد؟! 🔹از منابع دینی چنین استنتاج می‌شود که علاوه بر البسه، ابنیه هم باید همچون لباس، قابلیت ستر و پوشانندگی داشته باشند؛ تا جایی که اگر معماری مسکن، پوشاننده نباشد اساسا نمی‌تواند حامل ویژگی سَکَن و آرامش باشد و فی‌الواقع، چنین خانه‌ای دیگر مسکن (به معنای محل سکون و آرامش) نیست. از دلایل افزایش اختلافات خانوادگی و افزایش نرخ طلاق و ...همین معماری‌های آرامش‌زدا هستند که دیگر نمی‌توانند محملی برای آرامش ساکنان خانه باشند. شاید در نگاه دقیقتر بتوان چنین گفت که آپارتمانهای عریان و فاقد حریم امروزی هم به نوعی مشمول واژه کاسیاتٌ عاریاتٌ هستند‌؛ مسکن‌هایی که دیگر مسکن نیستند، به سیاق لباسهایی که دیگر لباس نیستند! این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
شهر سکولار 🔹 اخیرا در مسابقات کشتی آلمان سه مسلمان مهاجر به دلیل امتناع از دست دادن با داوران زن، از طرف فدراسیون آلمان محروم شدند؛ با این ادعا که کشتی ورزشی اخلاقی است و ما متأسفیم که این مسلمانان به داور زن احترام نگذاشتند! لیکن برخی کشتی گیران ما در همین مسابقات جهانی اخیر (که حتی صفحه اینستاگرام اتحادیه جهانی کشتی نیز تیم ما را با مداحیِ "حیدر، فاتح خیبر" معرفی کرد) در همان حال که روی لباسشان اسامی مبارکی همچون علی(ع) نقش بسته بود ابایی از دست دادن با داور زن نداشتند. 🔹 سکولاریسم با دین زدایی از عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ورزشی و ..‌‌.، از دین برایمان کاریکاتوری باقی گذاشته که صرفا محدود به برخی عرصه‌های فردی ارتباط ما با خدا شده است؛ مثل اینکه چطور نماز بخوانیم یا روزه بگیریم؛ ولی چنین کاریکاتوری حق ورود به هیچ عرصه عمومی ندارد؛ چه ورزشی، چه اقتصادی و چه حتی شهری و شهرسازی. 🔹 از نشانه‌های بروز شهر سکولار در ایران، راندن ابنیه مذهبی از متن شهر به حاشیه محلات بود که از اواسط قاجار نمایان شد؛ جایی که در میدان توپخانه تهران (تصویر فوق) برخلاف سنت همیشگی ما و برای اولین بار، هیچ کدام از بدنه‌ها به ابنیه مذهبی اختصاص نیافت. بلدیه، نظمیه، بانک شاهی و تلگرافخانه، چهار بدنه این میدان بودند که با حذف مساجد و ابنیه مذهبی، آنها را به کنج محلات راندند تا زین پس، شهرها را با علم سکولار اداره کنیم و نه با عقل دین‌مدار. سکولاریسمی که حالا چنان در باورهایمان ریشه دوانده که دیگر حتی پهلوان‌هایمان هم یاعلی‌گویان، ابایی از دست دادن با زنان ندارند! @baladetayyeb
980K
توضیحات مهم دکتر منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) درباره ادعای مصرف کمتر آب در آپارتمان در مقایسه با خانه‌های ویلایی @baladetayyeb
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ ها خیلی خوبه کوتاه و گویا ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بلد طیّب/منان رئیسی
آیا تا به حال درباره بیماری سارسلیته و ارتباط آن با آپارتمان نشینی چیزی شنیده اید؟! این ویدئوی کوتاه
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدیران محترمی که همچنان به بهانه به صرفه بودن، بر طبل آپارتمان سازی و توسعه عمودی شهرها می‌کوبید، مطمئن هستید که همه هزینه‌ها را درست محاسبه کرده‌‌اید؟! @baladetayyeb
تصویر اطلاعیه مهم امروز دفتر رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه نقل قول هر مطلبی از ایشان (تحت عنوان شنیده شده یا به شیوه‌های دیگر) در فضای مجازی بدون آنکه مستند به سند متقن باشد فاقد اعتبار است. لازم به ذکر است که طی ماه‌های قبل، افراد مختلف (اعم از برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی و غیره) چندبار بدون آنکه هیچ سندی را ارائه نمایند تلویحا مدعی مخالفت رهبر معظم انقلاب با گسترش افقی کلانشهرها شده بودند و با استناد به اسنادی که هیچگاه ارائه نشد، جلوی الحاقات جدید و باز شدن کمربند کلانشهرها را گرفته بودند و به نوعی، بر تداوم عمودی سازی در کلانشهرها دامن می‌زدند. این در حالی است که معظم له، بارها در بیانات خود در دیدارهای مختلف با مسئولان نظام بر لزوم حفظ هویت اسلامی در معماری و شهرسازی (که به تایید اهل فن، با این نوع عمودی سازی‌ها در تعارض است) تاکید کرده‌اند که هم اسناد مکتوب و هم ویدئوی این بیانات به دفعات منتشر شده است. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
تذکر صریح رهبر معظم انقلاب به شورای شهر و تیم‌ مدیریت شهری اسبق تهران‌: شما وجدانتان، دینتان و احساس
یک نمونه از مخالفتهای صریح رهبر معظم انقلاب با تراکم فروشی ها و عمودی سازی های بی رویه ای که طی چند دهه اخیر در کلانشهرها شاهد آن بوده ایم. منبع: درآمدی بر شهر اسلامی (مروری سیاست پژوهانه بر بیانات مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت شهری)، نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، صفحه ۱۳
منطقی نبودن عمودی سازی به بهانه استفاده حداکثری از زمین در بیانات رهبر معظم انقلاب. تذکری که سه دهه از آن گذشته است و مدیرانی که همچنان بدون توجه به چنین تذکراتی، با اعتماد به سقف مثال زدنی مشغول همان روشهای قبلی خودشان هستند! @baladetayyeb