eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
12.9هزار دنبال‌کننده
300 عکس
261 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرسازی، شهرداری، شهربانی تاکنون به رابطه این سه‌گانه اندیشیده‌اید؟ شهرسازی عموما ناظر به سخت افزار شهر است که وجه فیزیکی و کالبدی شهر را شامل می‌شود. شهرداری عموما ناظر بر نرم‌افزار شهر است که وجه مدیریتی و اداره شهر را شامل می‌شود. اما چنانچه بین این دو وجه (یعنی سخت افزار و نرم افزار شهر) تناسب منطقی برقرار نباشد آنگاه شهربانی یا وجه سوم که وجه امنیتی شهر را شامل می‌شود با اختلال مواجه خواهد شد. از دلایل مهم افزایش سرانه‌های جرم و ناامنی در کلانشهرهای معاصر ما همین موضوع است؛ زیرا سیستم مدیریت شهری و نرم افزار اداره شهرهای ما، تناسب منطقی با شهرسازی و سخت افزار شهرهای ما ندارد و نتیجه‌ی این عدم تناسب، اختلال در مسائل فرهنگی و اجتماعی و نهایتا امنیتی است که در کژکارکردیِ سیستم شهربانی بروز می‌یابد. @baladetayyeb
منعطف یا ماله‌کش؟! مطلع شدم که یکی از مدیران ارشد شهرداری یکی از کلانشهرها امروز با برخی از افراد موثر استان قم که این روزها مشغول بستن لیستهای انتخاباتی هستند تماس گرفته است و به ایشان سفارش کرده است که فلانی (منان رئیسی) را از لیستتان حذف کنید چون انعطاف ندارد! به این مدیر محترم که از کیلومترها دورتر، احساس تکلیف کرده است تا برای مردم شریف قم دل بسوزاند بابت تشخیص درستش تبریک می‌گویم. بله کاملا درست تشخیص داده‌اید! بنده برای تودهنی زدن به کسانی که به اسم انقلاب و اسلام در حال تئوریزه کردن سیاستهای ضد انقلابی و ضد اسلامی هستند هیچ انعطافی ندارم! بنده برای مقابله با تراکم فروشی و شهرفروشی هیچ انعطافی ندارم! بنده برای مقابله با مافیای مسکن که خون مردم را به بهانه‌های واهی داخل شیشه کرده‌اند هیچ انعطافی ندارم! بنده برای رسوا کردن جریان تزویری که حتی در بدنه‌های به ظاهر انقلابی ریشه دوانده‌اند هیچ انعطافی ندارم! شما به تلاشهای خود برای حذف امثال منان رئیسی که آویزان هیچ گروه و حزب سیاسی نیستند حتما ادامه دهید و از هیچ تلاشی برای برچسب زدن به امثال بنده دریغ نورزید! اما بدانید که نهایتا این مردم شریف هستند که تصمیم آخر را خواهند گرفت و آنها هستند که تعیین خواهند کرد که تعدادی افرادِ به قول شما منعطف و به قول ما ماله‌کش را انتخاب کنند و یا افراد مستقل، حرّ و بدون تعارف را برگزینند! و العاقبه للمتقین @baladetayyeb
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا هنوز خبری از انقلاب اسلامی نیست.... چهار دقیقه صریح و شفاف درباره سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری غیراسلامی... 👤محمدمنان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طی چند ماه اخیر، بارها این ویدئو را دیده‌ام و پای آن اشک ریخته‌ام. در عجبم از آنهایی که برای قرار گرفتن در لیستهای انتخاباتی، چنان خود را به آب و آتش می‌زنند که گویی آنجا حلوای تنتنانی تقسیم می‌کنند! خدایا پناه می‌برم به تو از وسوسه نفس برای توجیه ریاست طلبی با انواع مکاید نفسانی و از اینکه بیش و پیش از آنکه مبلّغ تو و دین تو باشیم مبلّغ خود باشیم. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ اشکالی ندارد، در بدبینانه‌ترین حالت اجازه دهید تا نهایتا یک درصد پیاز و سیب زمینی کمتری بخوریم ولی به جای آن نفس بکشیم و زندگی آرامتر و مسکن مطلوبتری داشته باشیم! لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
از معماریِ تکبر تا معماریِ تواضع 🔹به معماری فضاهای ورزشی و هنری دقت کرده‌اید؟! معمولا معماری این فضاها به نحوی ارائه می‌شود که حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن را برای ورزشکار و یا هنرمندی که در فضا قرار می‌گیرد به بار بیاورد. برای مثال، مکان جشنواره‌های سینمایی مهم (نظیر اسکار و ...) به این نحو طراحی می‌شود که هنرمندان در شروع جشنواره، از روی فرش قرمزی که برای تن‌آراییِ آنها پهن شده است عبور کنند و سپس به مصاحبه با انبوه خبرنگارانی که مشتاقانه در انتظار عبور آنها از روی فرش قرمز هستند بپردازند تا این نوع طراحی، به حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن آنها کمک کند. 🔹این نوع طراحی، دقیقا همان چیزی است که اقتضاء سلبریتی پروری است که این روزها، شواهد مختلفی از آن، هم در طراحی مجموعه‌های هنری و سینمایی و هم در طراحی مجموعه‌های ورزشی (یعنی دو بستر اصلی سلبریتی پروری در فرهنگ معاصر غرب) مشاهده می‌شود. 🔹حالا لطفا با دقت در این تصویر، این نوع معماری متکبرانه را مقایسه بفرمایید با معماری متواضانه‌ای که بر فضاهای هنری و ورزشی شهرهای سنتی ما (اعم از تعزیه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها و ...) حاکم بود. برای مثال، در زورخانه‌های قدیم، درب ورودی زورخانه‌ها را بسیار کوتاه می‌ساختند تا هنگام ورود، ورزشکار مجبور شود تا به كلى خم شود تا از همان ابتداى ورود، درس تواضع و فروتنى را بياموزد: "ولا تمْشِ فی الْأرْض مَرحًا إِنَّك لنْ تَخْرقَ الْأَرْض وَلَن تَبلُغَ الْجبَالَ طولًا: و بر زمين با تکبر گام برمدار، چرا كه هرگز زمين را نمى‌توانى شكافت، و در بلندى به كوهها نمى‌توانى رسيد"(اسرا/۳۷). @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مینی تحلیل متفاوت درباره ریشه مهاجرتِ خیلی از متخصصان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی‌. پیشنهاد می‌شود مشاهده این دو دقیقه را از دست ندهید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداقوت دلاور! 🔹لطفا این توضیحات معاون شهرسازی شهرداری تهران مبنی بر ورود چینی‌ها به عرصه ساخت و ساز مسکن در پایتخت ایران اسلامی را بشنوید و سپس توضیحات ایشان را با این گلایه رهبر معظم انقلاب تطبیق دهید: "در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طراحی اینها مال خودمان است. بنابراین به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید می‌بینید" (۱۴۰۱/۶/۱۵). 🔹برخلاف گلایه رهبری، تاکنون زمین را از مردم دریغ کرده بودند، حالا هم که تصمیم گرفته‌اند چینی‌ها را بیاورند تا طرحها را برایمان اجرا کنند! پیشنهاد می‌کنم که مصالح را هم از کشورهای خارجی وارد کنند تا ولایت پذیری‌ِ تام و تمامشان را به همگان ثابت کنند! برادران گرامی که شعارتان تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام است! خداقوت بابت این همه توجه به گلایه‌ها و فرمایشات رهبری و خداقوت بابت این همه الگوسازی برای جهان اسلام با آویزان شدن به برادران چینی! @baladetayyeb
دنیای پارادوکسها! 🔹اخیرا یادداشت کوتاهی به دستم رسید به این شرح: "یکی از آشنایان تعریف می‌کرد که مدت کوتاهی از سکونتشان در خانه‌ی جدیدشان نگذشته بود که متوجه شدند صدای همسایه‌ مجاور به‌آسانی از دیوارها عبور کرده و در خانه‌ آنان به گوش می‌رسد. همسایه‌ آنان زوج جوانی بودند و خصوصی‌ترین صحبت‌هایشان نیز به‌راحتی قابل‌شنیدن بود. نه آنکه آن زوج بی‌پروا بودند، بلکه دیوارهای حائل آن‌قدر نازک بود که توانی برای مقاومت در برابر صداهای آنان را نداشت. آنان مانده بودند که چه کنند؟ آیا به همسایه تذکر بدهند؟ چه بگویند و اصلا چگونه بگویند؟ همکار دیگری هم قبلاً برایم از چنین مشکلی گفته بود. مساله این همکار هم شنیدن چنین صداهایی بود. نه آنکه همسایه‌شان آدم بی‌نزاکتی باشد. بسیار هم مبادی‌آداب بود. اما دیوارها بی حیا بودند. در نهایت آن همکارم به دلیل داشتن دو نوجوان مجبور شد محل سکونتش را تغییر دهد. به‌راستی در این مساله، تقصیر از ساکنان کدام طرف دیوارهاست؟ کسی که در خانه‌اش تمام کارهای معمولی یک زندگی متعارف را انجام می دهد یا همسایگانی که ناخواسته صدای آنان را می‌شنوند؟ به نظر، هیچ‌کدام مقصر نیستند! در کشوری که امور شخصی و خانوادگی و حریم خصوصی این قدر حرمت دارد چرا دیوارها بی‌حیا شده‌اند؟" 🔹در تکمیل این یادداشت عرض می‌شود که این دیوارها نیستند که بی‌حیا شده‌اند! اساسا دیوار، دیوار است و حیا و عفاف برای آن معنایی ندارد؛ بلکه این خود ما هستیم که با تعریف بستر کنشگریِ دیوارها به آنها معنا می‌بخشیم و آنها را باحیا یا بی‌حیا می‌کنیم. اگر بخواهم شفافتر عرض کنم باعرض معذرت این خود ما هستیم که بی‌حیا شده‌ایم که با این نوع معماری، دیواری که مطابق با تعریف لغت‌نامه‌ها ذاتا بایستی حائل میان دو چیز باشد را با معادله‌ای پارادوکس‌گونه، به دریدن پرده‌های حیا و عفاف وادار کرده‌ایم! دقیقا از جنس همان پارادوکسی که این روزها در طراحی مسکنِ آپارتمانی شاهدش هستیم؛ مسکنی که اساسا طبق معنایش باید محل سکن و آرامش باشد را با طراحی اشتباه، به محلی برای استرس و اضطراب تبدیل کرده‌ایم؛ اضطراب اینکه جست و خیز کودک معصوممان سبب اعتراض همسایه نشود و یا استرس اینکه بازشوها و پنجره‌های برونگرا، به ابزاری برای نقض حریم خصوصی ما از سمت بلوک مقابل تبدیل نشود! دنیای عجیبی است این دنیای پارادوکسها! @baladetayyeb
دنیای افتضاح و ارتجاع سرخ و سیاه! 🔹مجله آرشیتکت (اولین مجله تخصصی معماری در دوره پهلوی) حدود ۸۰ سال قبل چنین نوشت: "در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق می‌گذرد. بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کرده‌اند از هر حیث مقرون به صرفه‌تر است. به این معنی که از ساختمان‌های بزرگ دارای چندین طبقه و هر طبقه دارای چندین آپارتمان و با اتاق‌های متعدد استفاده می‌شود... ممکن است یک قسمت از احتیاجات ساختمان از قبیل مستراح و حمام و آشپزخانه و غیره را بین چند خانواده مشترک پیش‌بینی نمود". 🔹حالا لطفا این یادداشت اخیر روزنامه دنیای اقتصاد را ملاحظه کرده و ببینید که اخلاف همان نسل غربزده، چطور بعد از حدود ۸۰ سال، دوباره با ارتجاع سرخ و سیاه، در حال تکرار همان حرفهایی هستند که اسلافشان سالها قبل گفته بودند. خزعبلاتی که کلید واژه اصلی‌اش واژه مقرون به صرفه است اما مقرون به صرفه‌ای که در محاسبات آن، هزینه‌های پنهان کوچکترین جایی ندارد حتی اگر آن هزینه، نابودی تمدن، هویت و سبک زندگی ما باشد. آقای دنیای اقتصاد (دنیای افتضاح)، اگر اسلامی فکر نمی‌کنی لااقل ایرانی باش. کجای ایران (چه قبل و چه بعد از اسلام) توصیه به لانه‌هایی می‌کردند که از شدت ضیق و تنگی، حتی جای خواب برای استراحت شبانه مهمان را نداشته باشد؟! @baladetayyeb
آکادمی جوانان برای جوانان، برای معماریِ قوطی کبریتهای ۳۰ الی ۴۰ متری فراخوان مسابقه داده است. برخی همکاران ما در دانشگاه تهران هم با این فراخوان همراهی کرده‌اند و متاسفانه لوگوی دانشگاه تهران هم پای پوستر این مسابقه آمده است تا به چنین فراخوانی اعتبار بدهند. اما علاوه بر قبح زدایی از چنین لانه‌هایی، چیز دیگری که در این مسابقه جلب توجه می‌کند جایزه آن است که برای آنکه عمق غربزدگیِ دوستان را فریاد بزند با دلار اعلام شده است! همکاران عزیزم در دانشگاه تهران! از یک آکادمی بی نام و نشان انتظار چندانی نیست اما از شما بزرگواران که معلمان جوانان ما در دانشگاه‌ها هستید انتظار می‌رود پاسدار فرهنگ و هویت بومی باشید. حمایت از طراحی چنین لانه‌هایی، آن هم با اهدای جوایز دلاری چه نسبتی با فرهنگ، هویت و سبک زندگی ما دارد؟! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار کم‌سابقه‌ رهبر انقلاب خطاب به خواص در سخنرانی امروزشان: نتیجه غفلت خواص از وظیفه خود ضربه‌های سنگین تاریخی به ملت خواهد بود. خواص بزرگواری که این روزها مشغول بستن لیستهای انتخاباتی هستید؛ به نظرتان دلالت اصلی این فرمایش رهبری در آستانه انتخابات چیست؟! اگر به وظیفه خود عمل کردید که انشاالله ماجور هستید اما اگر با افتراق و تشتّت، جبهه انقلاب را سرگردان کردید و سبب شدید که برخی انقلابی‌نماهای معلوم‌الحال، با سوء استفاده از افتراق و اختلاف شما روی کار بیایند منتظر سیلی‌ها و ضربه‌های تاریخی، هم به ملت و کشور و هم به خودتان باشید. اگر هم احیانا هنوز در تشخیص تکلیف خود مردّد هستید شما را به این جمله‌ی راهگشای رهبر انقلاب در سخنرانی امروزشان ارجاع می‌دهم: "خواص با فکر و شناخت و تشخیص عمل می‌کنند و تابع جو نیستند". @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
دنیای افتضاح و ارتجاع سرخ و سیاه! 🔹مجله آرشیتکت (اولین مجله تخصصی معماری در دوره پهلوی) حدود ۸۰ سال
مغز آدم سوت میکشه، یعنی چی اقتصادی تر آن است که از فامیل در هتل ها پذیرایی شود و در رستوران غذا بخورند؟؟ برای چه قشری اقتصادی تر است؟ صاحبان صنعت غذا و هتل داران؟ برای خانواده هایی که بخواهند در چنین فضاهایی پذیرایی کنند آیا مهمانی ها و دور همی ها تبدیل به یک کابوس بزرگ اقتصادی نخواهد شد؟ یک پرس غذا در رستوران با کیفیتی که بتوان آبرو داری کرد الان چه اختلافی با همان غذا در پخت خانگی دارد؟ تکلیف خاطرات موقع پخت و سرو و شتستن و تعاملات خانم ها و آقایان و ... چه می شود؟ میز میز جدا جدا عده ای بنشینند تا لبخندی تلخ و مصنوعی میزبان تحویل بدهد از فشار صورت حساب و برود و این بشود روابط خانوادگی؟ همین الان که عروسی ها در تالارها و رستوران ها و هتل ها برگزار می شود کیفیت تعاملات خانوادگی چه تفاوتی با روزهایی که در خانه ها و با کمک و تعاون همه فامیل صورت می گرفت کرده است؟ جز این است که سال به سال یک سری آدم می بینیم که می آیند سلام احوالپرسی سردی می کنند چیزی می خورند و می روند و به جای دورهم جشن گرفتن عزای خرج عروسی گرفتن و عروسی رفتن را بگیریم و لبخند زورکی تحویل بدهیم؟ یاد اون شاهزاده ای افتادم که شورش مردم رو در اثر گرونی و بدبختی دیده بود و پرسیده بود اینها چشونه و بهش گفته بودن مردم نون ندارند بخورند، شاهزاده هم گفته بود خب شیرینی بخورند ... https://eitaa.com/joinchat/3260219638C2be0324dcb @baladetayyeb
نامه به شهردار.pdf
148.4K
نامه استاد انقلابی دکتر منان رئیسی به دکتر زاکانی شهردار تهران در که در جلسه تودیع ایشان از مرکز مطالعات شهرداری تهران به ایشان تقدیم شد. البته از شهرداری مدعی انقلابی گری انتظار بیشتری برای تحمل تفکرات و اساتید انقلابی می رود. بی شک، اجرای تفکرات بنیادین سختی دارد و نیازمند صبر بسیار است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از قم | بلد امین
جلسه معنادار دکتر سیدیاسرجبرائیلی جوان تراز گام‌دوم انقلاب اسلامی با در این جلسه دکتر رئیسی گزارشی از طرح‌های پژوهشی مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی ارائه دادند دکتر جبرائیلی معماری ابنیه را یکی از موثرترین مولفه‌ها بر فرهنگ دانستند و خاطرنشان کردند با الگوی معماری غربی نمی‌توان تمدن اسلامی ایجاد کرد، ما بحمدلله هم تاریخ و تجربه درخشانی در معماری اسلامی-ایرانی داریم، هم نیروی انسانی متخصص با ایده‌های آماده اجرا. ☑️با بَلَد امین رسانه اخبار تمدنی از قم با خبر شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2907373602Cdee2e90031
بلد طیّب/منان رئیسی
جلسه معنادار دکتر سیدیاسرجبرائیلی جوان تراز گام‌دوم انقلاب اسلامی با #منان_رئیسی در این جلسه دکتر ر
اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا؟! 🔹اکنون در ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی، زمان آن است که با شبکه‌سازی میان فعالان علمی، فرهنگی و تمدنی جبهه انقلاب، از کسانی که در پشت شعارهای انقلابی، بارها به اهداف انقلاب اسلامی خنجر زده‌اند عبور کنیم! زمان عبور از کسانی است که بارها از مردم انقلابی رای گرفته‌اند اما در عرصه اقتصاد، صرفا تسهیل‌گر اجرای سیاستهای نظام سرمایه‌داری بوده و هستند! زمان عبور از کسانی است که گرچه ذکر رهبری در کلام، از لبانشان نمی‌افتد اما در عمل، کمترین اهتمامی به عملیاتی شدن نگاه تمدنی ایشان نداشته‌اند! زمان عبور از کسانی است که فرهنگ اسلامی برایشان فقط ویترین تزیینیِ افاضات پرطمطراقشان است اما در عمل، به جز همراهی با تراکم فروشی و انهدام فرهنگ و تمدن اسلامی چیزی از آنها ندیده‌ایم! زمان عبور از کسانی است که هنگام سر دادن شعار مرگ بر آمریکا، بیش از همه رگ گردنشان بیرون می‌زند اما در عمل، در عرصه‌های مختلف تمدنی (از اقتصاد گرفته تا معماری و شهرسازی و ...) مقلّد محض سیاستهای تمدنیِ همان آمریکای جنایتکار هستند! 🔹زمان عبور از کسانی است که از ماهیت حقیقی انقلاب اسلامی، جز مُشتی الفاظ و شعر و شعار، چیز دیگری نفهمیده‌اند! و در یک کلام زمان عبور از اصولگرایان شناسنامه‌ای است، همانهایی که از اصول، فقط اسمش را یدک می‌کشند و نه رسمش را. آری اگر باور داشته باشیم، به حول و قوه الهی اکنون می‌شود در دهه پنجم انقلاب اسلامی، با رویکردی گام دومی، یکبار برای همیشه تکلیف انقلابی‌نماهای شناسنامه‌ای را معین کنیم؛ و برای چنین امر مبارکی چه جایی بهتر از قم المقدسه یعنی همان شهری که مبدا و منشا انقلاب بوده است؛ فقط به شرط آنکه به قیام لله باور قلبی و عملی داشته باشیم: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ (سبا/۴۶). 🔹با آنهایی که شعار می‌دهند "اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا" موافقم فقط با این تفاوت اساسی که منظورم از این شعار این نیست که از اصل انقلاب عبور کنیم بلکه برعکس، منظورم آن است که دیگر در دهه پنجم انقلاب وقت آن شده که با کنار زدن پرده‌های تزویر و خیانت، با عبور از سیاسی‌بازی‌های کثیفی که سالها هم در طیف چپ و هم در طیف راست شاهدش بودیم، به مغز و کُنه انقلاب برسیم و با عبور از اسمهای کذایی، رسمهای انقلابی را احیا کنیم که انشاالله اگر چنین شود آنگاه  لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْض (اعراف/۹۶). @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح کوتاه دکتر منان رئیسی (نامزد انتخابات مجلس از قم) درباره یکی از درسهای بسیار مهم قضایای اخیر غزه برای مدیرانی که گوش شنوا داشته باشند... @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
آشپزخانه اپن و اقتصاد تکاثری 🔹تصویر راست نمونه‌ای است از تبلیغ آشپزخانه با دکوراسیون آمریکایی در مج
🔹همسرم (دارای مدرک دکتری جامعه شناسی) ترم اخیر در یکی از موسسات آموزشی، درس سلامت زنان را ارائه کرده است و بانوانی از ۸ کشور مختلف جهان شامل پاکستان، الجزایر، اوگاندا، نیجریه، افغانستان و ... سر کلاس این درس حضور داشته‌اند. اما عجیب آنکه طبق شهادت همه دانشجویان، در هیچکدام از این ۸ کشور مختلف برخلاف ایران، سبک آشپزی بانوان به صورت ایستاده نیست و بانوان به صورت نشسته، پخت و پز می‌کنند. 🔹اما در ایران، اقتضاء آشپزخانه‌های اپن که برگرفته از سبک زندگی غربی است این است که بانوان ساعات زیادی از روز را در آشپزخانه، به صورت ایستاده مشغول فعالیتهای مختلف (نظیر پخت و پز و شست و شو و ... باشند) که این نوع ایستادن برای ساعات طولانی، تبعات و معضلات بدنی و جسمی بسیار مخربی برای بدن بانوان به بار می‌آورد. 🔹عنایت بفرمایید که فلسفه آشپزخانه اپن، مانور تبرّج و تجملی است که محصول فرهنگ مصرف گرایی غربی است و بدیهی است که نمایش این نوع تجمل، جز با به نمایش درآوردن اسباب و اثاثیه آشپزخانه (اعم از سینک و فرگاز و ...)، آن هم به صورت باز و در معرض دید مهمانان میسر نمی‌شود؛ لذا لازمه چنین فرهنگ مخربی، اولا تبدیل آشپزخانه‌های سنتی و حریم‌مند به آشپزخانه‌های باز و اپن و ثانیا تعبیه وسایل آشپزخانه در ارتفاع است تا مانور تجملِ متناسب با فرهنگ مصرف‌گرایی، امکان حداکثرِ بروز و ظهور را در معرض دید دیگران بیابد. 🔹اکنون به این می‌اندیشم که کشورهایی همچون اوگاندا و نیجریه و پاکستان و ... چه داشته‌اند که موفق شده‌اند که تاکنون، اینطور در مقابل فرهنگ مخرّب غرب مقاومت کنند و ما چه نداشته‌ایم که با این شدت، ارزش‌های موجود در سبک زندگی‌مان را با ضد ارزشهای موجود در سبک زندگی غربی جایگزین کرده‌ایم؟! @baladetayyeb
🔹نقل قول تامل برانگیز آیت الله شب زنده‌دار از رهبر معظم انقلاب درباره بیانیه گام دوم: "من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم... من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند". 🔹بزرگوارانی که در شهرها و کلانشهرهای مختلف، انواع و اقسام لیستهای انتخاباتی را به نام اسلام و انقلاب می‌بندید؛ اگر در بستن لیستها، محتوای این بیانیه مهم را بر بازیهای سیاسی ترجیح دادید که انشاالله ماجور هستید؛ اما اگر جوان گرایی و تحول‌خواهی که از مهمترین کلیدواژه‌های این بیانیه است صرفا لقلقه زبانتان بوده و برخلاف توصیه این بیانیه، جوانان اندیشمند، متخصص و تحول‌خواه را فدای بازی‌های سیاسی کردید که حسابتان با کرام‌الکاتبین است... @baladetayyeb
31.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پدرم (از یادگاران جبهه و بازنشسته سپاه) امروز این ویدئو را برایم ارسال کرد و برایم چنین نوشت: "این ویدئو سخنان مادر دو شهید است، حتما ببینید، اگر حالتان خوب نشد، بر شهادت و شهیدان شک کنید". و سپس از حقیر خواست که در صورت امکان نشرش دهم. عرض کردم باباجان طولانی است و حسب نظر فعالان عرصه رسانه‌، ویدئو حتی‌المقدور نباید بیش از دو سه دقیقه باشد؛ اما بعد که خودم وقت گذاشتم، دیدم که انصافا نمی‌شود از این ویدئو گذشت. حتما تا آخر ببینید و حظ ببرید و برای عاقبت به خیری ما هم دعا بفرمایید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: امروز بلندترین برج منطقه در بی‌عرضه‌ترین کشور منطقه است؛ اینکه پیشرفت نشد! پی‌نوشت: از معایب نظام ارزیابی مدیران شهری ما این است که میزان موفقیت آنها را صرفا بر اساس شاخصهای سخت افزاری و کالبدی (نظیر احداث پلها و تقاطعهای غیر همسطح و ...) می‌سنجیم ولی به تاثیر این فعالیتهای سخت افزاری بر نرم افزار و سبک زندگی مردم توجه نداریم و از پیوست فرهنگی آنها غافلیم. با چنین خط‌کش اشتباهی، شهردار موفق، کسی است که بیش از همه مثلا پل و برج و ... بسازد حتی اگر بودجه این فعالیتهای سخت افزاری از محل تشدید تراکم فروشی تامین شود و حتی اگر همان تراکم‌فروشی‌ها، به تشدید معضلات و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی منجر شود! @baladetayyeb
🔹رحمت واسعه الهی بر روح بلند خمینی کبیر که چنین فرمود: "‏‏اینکه می گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی‏‎ ‎‏غلط را از او برداشت نکنند که ما می خواهیم کشورگشایی کنیم. ما‏‎ ‎‏همۀ کشورهای مسلمین را از خودمان می دانیم. همۀ کشورها باید‏ ‏در محل خودشان باشند. ما می خواهیم این چیزی که در ایران‏‎ ‎‏واقع شد و این بیداری که در ایران واقع شد و خودشان از‏‎ ‎‏ابرقدرتها فاصله گرفتند و دادند و دست آنها را از مخازن خودشان‏‎ ‎‏کوتاه کردند، این در همۀ ملتها و در همۀ دولتها بشود، آرزوی ما‏‎ ‎‏این است. معنی صدور انقلاب ما این است که همۀ ملتها بیدار‏‎ ‎‏بشوند".(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۲۸۱). 🔹حالا لطفا به این کودک آفریقایی در آغوش بنده بنگرید که چطور سالها پس از رحلت امام، معنای صدور انقلاب، با نقش بستن پرچم سه رنگ ایران بر گونه‌هایش تجلی یافته است! این نتیجه‌ی دم مسیحایی امام راحل است که امروز در ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی، حتی کودک آفریقایی هم با کنار گذاشتن مرزهای جغرافیایی، ایران اسلامی را وطن خود می‌داند. @baladetayyeb
ولایت مداری یا ولایت نداری؟! 🔹 رهبر معظم انقلاب: "خداوند متعال به پیغمبرش می‌فرماید که «هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنين»؛ خیلی مهم است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف نصرت خودش قرار می‌دهد... خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدف‌های اسلامی، حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت تمدّن اسلامی، جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند" (۱۴۰۲/۱۰/۲۶). 🔹 واضح است که این مبادرت و اقدام مردم و به بیان دیگر، مردمی‌سازی، وجوه مختلفی دارد که یکی از آنها، وجه معماری و شهرسازی است. حالا لطفا با دقت در دو تصویر فوق، خودتان قضاوت بفرمایید که در کدام یک از این دو نوع الگوی ساخت و ساز، امکان مبادرت مردم و مردمی‌سازی بیشتر میسر است؟! و مجددا خودتان قضاوت بفرمایید که چرا برخی از مدیرانی که در کلام، واژه "ولایت‌مداری" ترجیع‌بند تمام خطابه‌هایشان است، در عمل با حذف نقش مردم از عرصه‌های مختلف، ولایت‌نداریِ خودشان را اثبات می‌کنند؟! @baladetayyeb