eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
13هزار دنبال‌کننده
300 عکس
262 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا میشه مهمترین کارها رو به دست ما و به اسم دیگران بزنی؟! کاش میشد فضای کشور به این سمت بره که به جای آنکه دنبال اسم و رسم و پرچم خودمان باشیم فقط و فقط دنبال اسم خدا و پرچم او باشیم. اونوقت به عینه، لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْض را می‌‌‌دیدیم. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله... چیزی بلد نیستم و ندانسته‌هایم خیلی بیشتر از دانسته‌هایم است؛ ما بسم الله را گفته‌ایم و دستمان را برای طلب یاری خدمت همه اساتید دراز کرده‌ایم... 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb 🔸 کانال حامیان دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/joinchat/220004614Cf888d0df59
بلد طیّب/منان رئیسی
♻️آفرین به محمد منان رئیسی، منتخب مردم بصیر و شریف قم در مجلس دوازدهم 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅
🔹دیروز یکی از انبوه‌سازان باسابقه کشور تماس گرفت و ار حقیر گلایه کرد که چرا در برنامه ثریا، انبوه‌سازی را نقد کرده‌ام. فرمود نقد انبوه‌سازی مثل این است که کارخانه‌‌سازی را نقد کنیم؛ آیا کارخانه‌سازی بد است؟! خیلی صریح و شفاف پاسخ دادم که بله!! 🔹برادران و خواهران گرامی، اگر می‌گوییم که مردمی‌سازی رمز تحقق تمدن نوین اسلامی است بایستی تعارف را کنار بگذاریم و مواضعمان را هرچند خوشایند برخی از سرمایه‌داران و ذینفعان نباشد شفاف بگوییم. از منظر تمدن اسلامی، هرنوع صنعت بزرگ مقیاس که لازمه‌اش کارگری و اجیر شدن اکثریت برای اقلیت باشد مطلوبیت ندارد (به جز برخی استثنائاتی که گریزی از آنها نباشد). به جایش آنچه مطلوب است، توسعه کارگاه‌ها و کسب و کارهای خُرد است تا مردم به جای آنکه مواجب بگیر عده‌ای سرمایه‌دار باشند و کارگریِ آنها را بکنند، آقای خودشان باشند و برای خودشان کار کنند. اگر انبوه تسهیلاتی که با رانتهای مختلفِ اصحاب ثروت و قدرت، به مگا کارخانه‌ها و صنایع بزرگ تزریق شده است (که دقیقا در راستای مفهوم انباشت سرمایه و اصول نظام سرمایه‌داری است) به کارگاه‌ها و کسب و کارهای خُرد تزریق شده بود اکنون به مراتب وضعیت اقتصادی عادلانه‌تری داشتیم. 🔹اما آیا لزوما این به معنای تحجّر و بازگشت به قرون گذشته است؟! خیر، هنر حاکمیت این است که بتواند بدون تصدی‌گری، اما با تکمیل زنجیره ارزشِ این کسب و کارهای خُرد، همان محصول نهایی مگا کارخانه‌ها را با شکستن انحصار و با راهبرد مردمی‌سازی به دست بیاورد. این همان تجربه‌ای است که برخی کشورهای دیگر، حتی در تولید محصولات خاصی نظیر خودرو نیز با موفقیت به آن مبادرت کرده‌اند. 🔹پی‌نوشت: در تکمیل عرایض فوق، به این جملات آیت الله جوادی آملی عنایت بفرمایید: "ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمی‌خواهد ملت مزدور باشد... مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند" (۱۳۹۳/۲/۱۸). این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نبز با بیان دیگری بر آن تاکید دارند: "تمدّن اسلامی، جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند" (۱۴۰۲/۱۰/۲۶). می‌دانم که چنین یادداشتهایی خوشایند سرمایه‌دارانی همچون انبوه‌سازان (که راهبرد آنها دقیقا در تقابل با مردمی‌سازی است) نیست اما قاعدتا از حقیر انتظار می‌رود تا مدافع حقوق مردم باشم و نه مجیزگوی سرمایه‌داران و انبوه‌سازان. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
پیام ارسالی یکی از دوستان و پاسخ حقیر؛ شترسواری دولا دولا نمی‌شود... پدر مملکت را ملاحظه کاریها و محافظه کاریهای بیجا درآورده و انشاالله با دعای خیر مردم، سعیم بر آن است که از چنین محافظه‌ کاریهایی به دور باشم. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مکاشفه‌ای از مرحوم آقا نجفی قوچانی، به نقل از کتاب طوبای کربلا، با پی‌نوشتی معمارانه: "از نجف برای
شهرالله در شهر خدا 🔹حدود سه سال قبل برای پروژه طرح توسعه راس‌الحسین(ع) در سوریه، چند وقتی را مهمان برادرانمان در شهر حلب بودم. از ویژگی‌های این شهر تاریخی کثرت قابل توجه مساجد آن بود که در وقت اذان، همگی با هم چنان شروع به پخش این ندای ملکوتی می‌کردند که کل فضای شهر را این بانگ‌ ملکوتی فرا می‌گرفت به نحوی که هر شهروندی را تحت تاثیر قرار می‌داد. این مهم، در وقت سحر و مغرب در ماه مبارک رمضان، عاملی بود برای تزریق معنویت در فضای عمومی شهر که البته ساختار کالبدی شهر حلب و ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در آن نیز در تزریق این حجم از معنویت، بی‌تاثیر نبود. از معضلات برخی کلانشهرهای ما، علاوه بر فقر سرانه مساجد، مورفولوژی و ساختار کالبدی شهر است که سبب شده است بانگ اذان همین تعداد مساجد محدود و معدود نیز به طور شایسته، به شهروندان نرسد. 🔹ترویج عمودی سازی در کلانشهرهای ما سبب شده است تا ساختمانهای بلند، همچون موانعی صوتی برای رساندن صدای اذان به شهروندان عمل کنند؛ موانعی که طبق پژوهشهای علمی، می‌توانند شدت صدا را تا ۲۵ دسی‌بل کاهش دهند که ارتفاع ساختمان بر این موضوع بسیار تأثیرگذار است؛ به نحوی که به ازای هر متر اضافه شدن به ارتفاع ساختمان، مقدار ۱/۵ دسی‌بل بر اثر کاهندگی صدا توسط آن افزوده می‌شود. به ویژه آنکه برخلاف شهرهای سنتی که نقطه اوج آنها مساجد بود، در کلانشهرهای معاصر ما مساجد در میان انبوهی از برجها و ساختمانهای بلند محاصره شده‌اند و لذا، هم فقر سرانه مساجد، هم مورفولوژی شهر و تعدّد ساختمانهای عمودی و بلندمرتبه، و هم کوتاهتر بودن مساجد نسبت به این نوع ابنیه عمودی، سبب شده است تا دیگر همچون گذشته، بانگ ملکوتی اذان به گوش شهروندان نرسد که خلا این مهم در ماه مبارک رمضان دوچندان می‌شود. برخلاف شهرهای سنتی ما که مورفولوژی آنها چنان بود که تزریق بانگ ملکوتی اذان به اقصی نقاط شهر سبب می‌شد تا هنگام فرارسیدن رمضان و ماه خدا (شهرالله)، تجلیِ شهر خدا باشند. تفاوت از آن نوع شهرها تا این نوع کلانشهرها، به اندازه تفاوت از شهر/عبودیت تا شهر/ثروت است. شهر ثروتهایی که برخلاف گذشته، آنچه نقطه اوج آنهاست دیگر نه مساجد و ابنیه مذهبی، بلکه بانکها، مالها و ابنیه تجاری است. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید دیشب توفیق شد تا پس از اولین افطار ماه مبارک رمضان و در سالروز بزرگداشت شهدا، به محضر سه خانواده شهید (شامل شهید مدافع حرم، شهید مدافع امنیت و شهید دفاع مقدس) مشرّف شوم. علاوه بر معنویتی که در هر سه خانواده آشکار بود، ساده زیستی و وضعیت زندگی این سه خانواده کاملا جلب توجه می‌کرد. به نحوی که یکی از خانواده‌ها (شهید مدافع حرم) نه یخچال سالم داشت و نه حتی ماشین لباس شویی! و عجیب آنکه مادر این خانواده با چنین وضعیتی، فرمود که پس از شهادت پسر اولم، پسر دیگرم‌ را هم راهی دفاع از حرم‌ کرده‌ام چون بچه‌ها مال من نیستند و هرچه هست برای خداست! شکوه و بزرگی ایمان را می‌توان در پستوی این خانه‌های محقّر دید، مشروط به آنکه چشمها را بشوییم و جور دیگری ببینیم... 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدمت این برادر عزیز و سایر شهرداران محترم کلانشهرها عرض می‌‌شود که اگر واقعا به دنبال تحقق این منویات رهبری هستند بدانند که معماری اسلامی ایرانی با تراکم‌فروشی حاصل نمی‌شود، با شهر فروشی حاصل نمی‌شود، با عمودی‌سازی و متراکم‌سازی حاصل نمی‌شود، با بارگذاری‌های مازاد بر ظرفیت زیست پذیری شهر حاصل نمی‌شود. این نامعادله که در کلام بگوییم رهبر عزیزتر از جان، ولی در عمل کمترین توجهی به تذکرات صریح رهبر انقلاب نکنیم را بنده متوجه نمی‌شوم؛ اگر کسی این نامعادله را حل کرد لطفا حقیر را هم مطلع نماید. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دفتر دکتر رئیسی
حضور دکتر محمدمنان رئیسی در برنامه زنده صف اول به استحضار می‌رساند دکتر منان رئیسی امشب (پنجشنبه، مورخ ۲۴ اسفندماه) انشاالله از ساعت ۲۰ الی ۲۰:۳۰ مهمان برنامه صف اول (شبکه خبر) خواهند بود. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb 🔸 کانال حامیان دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/joinchat/220004614Cf888d0df59
بعد از عرایض امشب حقیر در برنامه صف اول، برخی از نمایندگان محترم مجلس فعلی با صدا و سیما تماس گرفته اند و اعلام کرده‌اند که گرچه مباحث حقیر مباحث خوبی است ولی اجرایی نیست! خدمت این عزیزان عرض می‌شود که بله با دست فرمان مجلس فعلی شاید چنین مباحثی اجرایی نباشد ولی به امید خدا و با دعای خیر مردم، انشاالله در مجلس جدید که در آن نیروهای تحول‌خواه و گام دومی به مراتب بیشتر شده‌اند اجرایی خواهد بود. ضمنا هر یک از مسئولان ارشد (اعم از نمایندگان محترم مجلس و یا مدیران ارشد دولت) که تصور می‌کنند این مباحث اجرایی نیست را دعوت به مناظره روی آنتن زنده سیما می‌کنم. پی‌نوشت: عزیزانی که برنامه صف اول امشب را ندیدند دعوت می‌کنم که این برنامه را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایند (نیمه اول برنامه مربوط به فرمایشات برادر ارجمندم آقای دکتر روانبخش و نیمه دوم آن مربوط به عرایض حقیر است). فردا (جمعه) نیز ساعت ۱۲ تکرار برنامه از طریق شبکه خبر پخش خواهد شد. https://telewebion.com/episode/0xc020b5b 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بابای شهردار کاری نداشته باش! 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
31.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
َمردم شریف ایران و عزیزانی که مرتبا از حقیر درخواست می‌کردید که صدای شما را به گوش مدیران مربوطه برسانم؛ آنچه باید می‌گفتم را از طرف شما گفتم و انشاالله باز هم خواهم گفت..‌. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهرهایی برای حذف مردم! 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از مهمترین دلایلی که مخالفان توسعه افقی شهرها سالها به آن استناد می‌کردند لزوم حفظ محیط زیست و باغات پیرامون شهرها بوده است. اما حالا در این ویدئو مشاهده بفرمایید که اصرار بر حفظ محدوده شهرها و جایگزینی توسعه عمودی به جای توسعه افقی، چطور منتج به نقض غرض و نابودی هزاران هکتار از باغات و فضاهای سبز داخل کلانشهر تهران شده است! آیا درصورت تکرار اشتباهات قبلی و با تهرانیزه کردن سایر کلانشهرها و شهرها، سرنوشت مشابهی در انتظار آنها نخواهد بود؟! 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
اینکه حداقل حقوق کارگران برای سال آتی چقدر بایستی تعیین شود را نمی‌دانم، اما این را می‌دانم که در جامعه‌ای که تورم سالانه آن بالای ۴۰ درصد است، تعیین رشد حدودا ۲۰ درصدی دستمزد کارگران نمی‌تواند نسبت چندانی با بلد طیّب و سرزمین پاکیزه داشته باشد. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
مقاله.pdf
2.73M
به بهانه روز ملی تکریم همسایگان 🔹 در تقویم ما ۲۸ اسفند به نام روز ملی تکریم همسایگان نامگذاری شده است. طبق این پژوهش که سال گذشته در یکی از مجلات معتبر پژوهشی منتشر کردیم، میان نوع معماری از یک سو و روابط همسایگی از سوی دیگر، رابطه معناداری وجود دارد به نحوی که تعاملات چهره به چهره همسایگان در محلات ویلایی در مقایسه با بلوکهای آپارتمانی به مراتب بیشتر است. 🔹 توجه بفرمایید که افزایش تعاملات همسایگی منجر به افزایش امنیت در محله و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرم و ... می‌شود اما اغلب مدیران، در محاسبه بهره‌وری، دچار غفلت راهبردی درباره این نوع هزینه‌های پنهان شده‌اند و طی دهه‌های اخیر با جایگزینی الگوی وارداتیِ توسعه عمودی به جای الگوی بومیِ توسعه افقی، کاری کردند تا هم سبک زندگی ما نابود شود و هم روابط همسایگی سست شود و هم به تبعش، انواع آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و ... در کلانشهرهای ما شیوع یابد. اینکه حاکمیت به دلیل این نوع شهرسازی اشتباه چقدر هزینه پنهان پرداخت می‌کند را الله اعلم... 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دفتر دکتر رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام محرومان و به کام دلّالها و سرمایه‌دارها ؟! 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb 🔸 اطلاع رسانی دفتر دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/joinchat/220004614Cf888d0df59
گرچه چادر واجب نیست اما اینکه در زمان مقدس رمضان و در مکان مقدس نمایشگاه قرآن و آن هم توسط وزیر محترم ارشاد که قاعدتا بایستی مروّج حجاب برتر باشند، در پوستر رسمی نمایشگاه چادرزدایی شود را اصلا نپسندیدم. انشاالله که سهوی بوده و تعمدی در کار نبوده است. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گناه مردم چیست که شما بلد نیستید مردمی‌سازیِ اقتصاد را اجرا کنید؟! پی‌نوشت: فرزند چهارم خودم حدود یک ماه قبل متولد شد و وضعیت فعلی مسکن را دلیل متقنی برای فرار از امر ولیّ جامعه در موضوع جمعیت و فرزندآوری نمی‌دانم؛ اما در عین حال این صحبتها را روی آنتن زنده گفتم تا انشاالله مسئولین ذیربط هم متذکر وظایفشان شوند... 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دفتر دکتر رئیسی
به بهانه تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت 🔸 به خانه‌های چهار فصل ایرانی دقت کرده‌اید؟ خانه‌ها‌یی با حیاط پر از حیات در قلب خانه که همواره در فصل بهار محملی بودند برای مشاهده سِیر تحولات طبیعت و فهمِ "فَانظُر إِلَىٰ آثَارِ رَحمَت اللَّه كَيفَ يُحيِی الْأَرضَ بَعد مَوْتها: به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می‌کند" (روم/۵۰). 🔸گرچه در شهرسازی معاصر با حذف نگاه چند بُعدیِ حاکم بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، حیات را از حیاط گرفتیم و نهایتا آنرا به فضای باز و رها شده‌ای تقلیل دادیم که حداکثرِ کارکردش پارکینگ ماشین است، اما قطع ارتباط با مظاهر طبیعت در زمین، فقط یک روی سکه‌ی زندگی آپارتمانی است و روی دیگرش، قطع ارتباط با مظاهر طبیعت در آسمان است. 🔸کلانشهرهای معاصر با محدود کردن دید به آسمان و ستارگان که نتیجه‌ی بافتهای شهریِ متراکم و آلوده است، با شهروندان خود چنان کرده‌اند که از رویت آسمان و ستارگان نیز محرومند: "أَفلم يَنظُروا إِلَى السَّماء فَوقهم كيفَ بنَيناهَا وَزَيَّنَّاها وَ ما لَها مِن فُروج"(ق/۶). محصول چنین شهری که مظاهر خلقت الهی را، هم در زمین و هم در آسمان از شهروندانش دریغ می‌ورزد، انسانی می‌شود بریده از فکر و ذکر خدا و بدیهی است که بروز انواع اضطراب‌ها و سرگشتگی‌ها برای چنین انسانی دور از انتظار نیست که "أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب"(رعد/۲۸). امید آنکه با فهم عمق غبن حاصل از این نوع سبک زندگی، بتوانیم مجددا بسترساز احیاء سبک زندگی اسلامی ایرانی باشیم. سال نو مبارک بااحترام، محمدمنان رئیسی (منتخب مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی) 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرط تحقّق عنوان سال 🔹این بخش از سخنرانی نوروزی رهبری، از مهمترین بخشهایی بود که توجه حقیر را جلب کرد. عنایت بفرمایید که امسال، سومین سال پیاپی است که ایشان عنوان سال را با محوریت تولید اعلام می‌فرمایند. اینکه ایشان امسال در کنار جهش تولید، مشارکت مردمی را قرار داده‌اند برای حقیر یک معنا بیشتر ندارد و آن هم این است که برای جهش تولید و تحقّق عنوان سال، هیچ راهی نداریم به جز آنکه خود مردم و توده‌های مردمی میدان‌دار شوند و نه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مگاکارخانه‌ها و صنایع بزرگ؛ که اگر غیر از این بود قاعدتا طی دو سال قبل که در عنوان آن دو سال نیز همچون امسال بر واژه تولید تاکید شده بود بایستی مگاکارخانه‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌توانستند این غایت را محقّق سازند. 🔹برداشت حقیر این است که برای افزایش مشارکت مردم در عرصه تولید نیز هیچ راهی نداریم به جز توسعه کسب و کارهای خُرد مردمی و محلی. زیرا چون مردم این نوع کسب و کارها را متعلق به خودشان می‌دانند و در این نوع تولید، خودشان آقای خودشان هستند لذا حس تعلق بیشتری به این نوع کسب و کار دارند و بالتبع، خیلی جدی‌تر و با انگیزه بیشتری برای افزایش تولید تلاش خواهند کرد؛ برخلاف مگا کارخانه‌ها و صنایع بزرگ که چون در آنها اکثریت مردم، کارگزار و به نوعی مواجب بگیر اقلیت سرمایه‌دار هستند لذا انگیزه مادی و معنوی چندانی برای جهش تولید نخواهند داشت (این دقیقا همان چیزی است که طی دو سال قبل که در آنها نیز بر افزایش تولید تاکید شده بود شاهدش بودیم). 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: اختلاف فکری و سیاسی طبیعی است اما نفرت‌پراکنی غیر از این‌هاست. این هم‌ بخش دیگری از فرمایشات مهم نوروزی رهبری بود که توجه حقیر را به طور ویژه جلب کرد و گمان می‌کنم این فرمایش ایشان در آستانه تشکیل مجلس جدید کاملا معنادار است. از ابتدای ورودم به عرصه انتخابات با خود عهد کرده بودم که تحت هر شرایطی و فارغ از بازی‌های سیاسی، سرباز رهبرم باشم و حالا که ایشان با این صراحت صحبت کردند حجت بر همه ما تمام است؛ به این‌ معنا که بعد از این تذکر آشکار، هرکسی از هر طیفی (چه غیرانقلابی، چه نیمه انقلابی و چه کاملا انقلابی) بر طبل اختلافات بکوبد و هر موضوع ناصحیح و حتی صحیحی را دست‌آویز نفرت پراکنی نسبت به دیگران و به ویژه رقبا قرار دهد از نظر این حقیر به وضوح از خط ولایت عدول کرده است. البته بدیهی است که کمافی‌السابق و حسب وظیفه شرعی و قانونی خود، به عنوان یک کارشناس به نقدهای ناصحانه خود نسبت به افراد مختلف با حفظ احترام آنها ادامه خواهم داد و گمان می‌کنم این همان چیزی است که رهبرم از امثال حقیر انتظار دارند. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
کوتاه‌ترین راه جهش تولید با مشارکت مردم 🔹بعد از نامگذاری امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" به این می‌اندیشیدم که باتوجه به محدودیتها و اقتضائات فعلی کشور، کدام راه می‌تواند سهل‌الوصول‌ترین گزینه برای جهش تولید با مشارکت مردم باشد؟ به دلایل زیر، ساخت مسکن با راهبرد مردمی‌سازی می‌تواند پاسخ این سوال باشد: 🔹اولا، در زمینه ساخت مسکن در دولت قبل به شدت کوتاهی شد و لذا باتوجه به عقب ماندگی که در این زمینه داریم جهش تولید مسکن موضوعی است که زمینه استقبال را هم از طرف مردم و هم از طرف دولت کاملا دارا می باشد. 🔹ثانیا، به علت قصور و تقصیرات قبلی، شاخصهای مسکن در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی دارای وضعیت چندان مطلوبی نیست (برای مثال، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار در کلانشهرهای ما بیش از سه برابر متوسط جهانی است) و لذا برای اصلاج این شاخصها چاره‌ای جز جهش تولید مسکن نداریم. 🔹ثالثا، برخلاف اغلب صنایع بزرگ، صنعت ساخت و ساز و به ویژه تولید مسکن از معدود مواردی است که مردمی‌سازی و جلب مشارکت مردم در تولید آن با کمترین پیچیدگی میسر می‌شود. کافیست به جای تکرار سیاستهای اشتباه قبلی (در قالب انبوه‌سازی‌ها و عمودی‌سازی‌ها و ...) این‌بار به خود مردم اعتماد کنیم و زمین را در اختیار خود آنها بگذاریم تا با الگوی افقی (یک یا دو طبقه) شاهد مشارکت حداکثریِ مردم در زمینه ساخت مسکن باشیم. 🔹رابعا، بخش عمده‌ای از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است (در برخی مناطق کلانشهرهای ما تاحدود ۸۰ درصد از هزینه تهیه مسکن، صرفا مربوط به هزینه تامین زمین است) و از آنجایی که زمین به وفور در اختیار دولت قرار دارد لذا برخلاف سایر صنایع دیگر، جهش تولید مسکن برای دولت کمترین معونه را دارد. 🔹خامسا، مسکن از معدود مواردی است که در صورت رونق و جهش تولید آن، ده‌ها رسته شغلی دیگر نیز رونق خواهند یافت؛ از موارد مستقیمی همچون فولاد و سیمان و سرامیک و شیرآلات و غیره تا موارد غیرمستقیمی نظیر فرش و لوازم خانگی و غیره؛ و لذا جهش تولید مسکن به معنای جهش تولید ده‌ها رسته شغلی دیگر خواهد بود. 🔹سادسا، در صورت جهش تولید مسکن با رویکرد مردمی‌سازی، علاوه بر مزایای اقتصادی و رونق گرفتن ده‌ها رسته شغلی، فواید فرهنگی قابل توجهی نیز حاصل خواهد شد که مهمترینش این است که با الگوی توسعه افقی و مردمی‌سازیِ مسکن، سبک زندگی مردم که امروزه با عمودی‌سازی‌ها و متراکم‌سازی‌ها دگرگون شده است دوباره قابلیت تطبیق با سبک زندگی اسلامی ایرانی را خواهد یافت. در چنین صورتی، مسکن می‌تواند دوباره از یک محصول صرفا اقتصادی به یک پدیدار فرهنگی تبدیل شود؛ پدیداری که در صورت ریل‌گذاری صحیح می‌تواند آیینه سلایق فرهنگی و ارزشهای بومیِ مردم باشد. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
بیت‌های خالی از رب‌ّالبیت! به علت فراموشی واژگانی همچون ربّ‌البیت در سبک زندگی معاصر اندیشیده‌اید؟
اقتصاد و کنشگری زنان دهم ماه عزیز رمضان، سال‌روز رحلت زنی‌ است که اگرچه در روایات به‌عنوان یکی از چهار زن بهشتی به‌عنوان الگو معرفی شده است، اما گویا همچنان عزمی بر بازگوکردن نوع کنشگری ایشان و تلاش برای بازسازی و ساختارسازی طبق این الگو به خصوص برای بانوان وجود ندارد. ماجرای تعریف زن در تمدن غرب که ذیل رویکرد سود‌محور، زن نیز در اقتصاد سرمایه‌داری هضم می‌شود و این اقتصاد فرهنگ و سیاست خودش را به صورت کلی و به صورت خاص درمورد زنان نیز می‌سازد با کنشگری زن مسلمان در این عرصه بسیار متفاوت است. البته گاهی مشاهده می‌شود که با حربه طرد اقتصاد سودمحور یا لذت‌محور(که البته به بهانه لذت، با ترویج مصرف‌گرایی نهایتا همان سودمداری حاکم است) کل کنشگری اقتصادی زنان و ظرفیت آن نادیده گرفته می‌شود که این نیز خطری بزرگ است. چرا که به هرحال، اگر ما در این زمینه تصمیم به نظرورزی و عمل برطبق آن نداشته باشیم، رویکرد بدیل همچنان عرض اندام می‌کند. امسال که رهبر معظم انقلاب، با تکیه بر مردمی‌شدن اقتصاد از جهش تولید سخن به میان آوردند، جا دارد که بیش از پیش، از نحوه کنشگری زنان_بعنوان نیمی از جامعه_ و مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این حوزه و با رویکردی مبتنی بر کنشگری زن مسلمان_که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها نمونه‌ی موفقی از آن بودند_سخن به میان آوریم، چرا که همه‌ی ما، بخشی از مسلمانی‌مان را مرهون این زن جلیل‌القدر و فعالیت و سرمایه عظیم وی، در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری اسلامیم و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی غصب فدک را همین هوش سرشار اقتصادی دانست که حضرت صدیقه‌ی فاطمه‌ از مادرشان(سلام الله‌علیهما) به ارث برده بودند و بنی‌امیه به خوبی دریافته بود که بر کدام مساله برای بستن شریان اقتصادی شیعه دست بگذارد. https://eitaa.com/azmanegasht پی‌نوشت: در تکمیل یادداشت فوق مجددا تاکید می‌شود که توسعه کسب و کارهای خُرد، مهمترین شرط جهش تولید با مشارکت مردم است که با فرهنگ ما نیز سازگار است. روشهای دیگر (نظیر اتکا به صنایع بزرگ و مگاکارخانه‌ها و ...) همان راهی است که تمدن معاصر غرب با محوریت نظام سرمایه‌داری و با راهبرد تمرکز و انباشت سرمایه، سالها پیش آزموده است که نتیجه‌اش شد نابودی بنیاد و بنیان خانواده به دلیل کشاندن زن از خانه به کارخانه و خالی شدن بیت از ربّ‌البیت. اگر می‌خواهیم ظرفیت زنان (به عنوان نیمی از نیروی جامعه) را متناسب با سبک زندگی و فرهنگ بومی خودمان در خدمت جهش تولید قرار دهیم بایستی بتوانیم با الگوبرداری از حضرت خدیجه سلام الله علیها، بستر کنشگریِ خدیجه‌گونه‌ی بانوان را متناسب با الگوی سوم زن (نه زن متحجّر و نه زن متجدّد) فراهم کنیم و این بستر، چیزی نیست جز توسعه کسب و کارهای خُرد متناسب با حفظ شأن زنانه و مادرانه‌ی بانوان. در چنین صورتی با آزاد شدن ظرفیت بالقوه نیمی از جامعه، انشاالله به معنای واقعی می‌توانیم شاهد تحقّق جهش تولید با مشارکت مردم در بستر فرهنگ بومی خودمان باشیم. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb