eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
883 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹۳ و ۱۹۴) 👌عنوان: جهاد فراگیر 💎آیه: انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ توبه،۴۱ [همگی به سوی میدان جنگ] سبک بار و سنگین بار حرکت کنید و با اموال و جان‌های خود، در راه خدا جهاد نمایید؛ این برای شما بهتر است، اگر بدانید. 🖋مقدمه گاه بر سر راه انسان، موانعی ایجاد می شود که او را از رسیدن به هدف باز می دارد. خداوند در این آیه، به یکی از مهمترین موانع حضور در صف جهاد اشاره می کند که توجه به آن، لازم و ضروری است. وقتی پیامبر اکرم(ص) برای جنگ تبوک اصحاب را فراخواند، گروهی تعلل کرده و بهانه آوردند، سپس این آیه نازل شد. 📋واژه ها: انْفِرُوا: کوچ کنید، بیرون روید (فعل امر از ماده نفر) خفاف: سبک باران (جمع خفیف) ثقال: سنگین باران (جمع ثقیل) 📌نکات تفسیری ۱- موانع حضور در عرصه جهاد \"ثقل\" کنایه از وجود موانعی است که انسان را از رفتن به جهاد باز می دارد؛ مانند مشاغل دنیوی، علاقه فراوان به همسر، فرزند، پدر و مادر یا نداشتن زاد و توشه و اسلحه و مشکلات دیگری که فرد را از حضور در جهاد باز می دارد. بنابراین خفافا و ثقالا یعنی در هر حال و با هر شرایط و وضعیت به هنگام فرمان جهاد باید حرکت کرد و قدم در راه خدا گذاشت. کسانی همچون ابو ایوب انصاری، مقداد، ابوطلحه، در سن پیری، وقتی آماده جنگ می شدند، به آنها گفته می شد: شما سالخورده اید! در پاسخ، این آیه را تلاوت می کردند. (مفاتیح الغیب، ج۶،ص۵۵) ۲- جهاد فراگیر (باموالکم و انفسکم) در برابر دشمن، باید ایستادگی و مقاومت کرد و با چنگ و دندان جنگید. جهاد، باید همه جانبه و با جان و مال باشد. اگر کسی توانمند بوده و قدرت مالی هم دارد، باید با جان و مال کمک کند؛ اگر فقط توانمند است و ثروت ندارد، باید از جان خود، مایه بگذارد و اگر توان جنگیدن ندارد، یا مانعی برای جهاد او است، باید از مالش در جهت پیشبرد دین استفاده کند. ۳- فقط برای خدا (فی سبیل الله) باید با اخلاص به جهاد رفت، نه برای کسب عنوان، یا مقام، یا به دست آوردن غنیمت. اگر شرکت در جهاد، با اخلاص باشد، عنایت الهی شامل حال جهادگران خواهد شد. \" وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ\"؛ آنها که در راه ما [با خلوص نیت] جهاد کنند، قطعا به راه ایمان هدایتشان خواهیم کرد و خداوند، با نیکوکاران است. (عنکبوت، ۶۹) ۴- سعادت بندگان خداوند، به همه چیز آگاه است و بر بندگانش رحمت دارد. در هر یک از دستورهای الهی، مصالحی است که مایه نجات و سعادت بندگان است؛ به این ترتیب، بندگان مومن، همه این دستورات را داروهای شفابخش می دانند و با جان و دل پذیرای آن هستند، گرچه گاه به ظاهر ناخوشایند باشد. \"... وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ\"؛ چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید؛ حال آنکه شر شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید. (بقره، ۲۱۶) 📢پیام ها ۱- در برابر فرمان بسیج عمومی برای جهاد، هیچ بهانه ای قابل قبول نیست. (تفسیر نور، ج۵،ص۶۸) ۲- گاهی بسیج همه مردم برابر دشمن، ضروری است؛ گرچه تجهیزات نظامی کم باشد. (همان) ۳- مکتب، از مال و جان با ارزش‌تر است؛ همه چیز فدای م کتب است.(همان) ۴- بر فقیران، جهاد با جان و بر اغنیا، جهاد با مال و جان واجب است. (همان) ۵- ملاک ارزش اعمال، اخلاص است. (فی سبیل الله) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹۴ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1077 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1078 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹۵ و ۱۹۶) 👌عنوان: توکل بر خدا 💎آیه: قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ توبه،۵۱ بگو: هیچ چیز به ما نخواهد رسید، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته [و مقرر داشته] است. او مولا [و سرپرست] ما است و مومنان باید تنها بر خدا توکل کنند. 🖋مقدمه این آیه پاسخی به مشرکان و دیدگاه آنان نسبت به پیامبر(ص) است که در آیه قبل مطرح شده، در آن آیه، به یکی از نشانه های منافقان اشاره کرد، که اگر به پیامبر(ص) خبری برسد، ناراحت، و اگر مصیبتی برسد، خوشحال می شوند. در آیه مورد بحث، خداوند به پیامبرش دستور می دهد که باید پاسخی قاطع و منطقی به آنها بدهی و آن اینکه بگو: \"لن یصیبنا...\". منافقان همیشه منتظر فرصت هستند، تا در صورت شکست ظاهری مسلمانان با بروز مشکلاتی برای آنان، طعنه زده و به مسلمانان ایراد بگیرند و خود را برتر از آنان جلوه دهند. آیه مورد بحث، پاسخ دندان شکنی به آنها است. 📋واژه ها: لن یصیبنا: هرگز به ما برخورد نمی کند، هرگز به ما نمی رسد(فعل مضارع از ماده صوب، باب افعال) مولا: سرپرست لیتوکل: باید توکل کند (فعل امر از ماده وکل، باب تفعل) 📌نکات تفسیری ۱- اختیار انسان برخی چنین چنداشته اند که این آیه نفی اختیار از انسان است حال آنکه این آیه، با اختیار انسان تنافی ندارد؛ زیرا اگر چیزی مقدر می شود، بدون قید و شرط نیست؛ بلکه با وجود شرایطی است که فراهم کردنِ آن، با اختیار انسان صورت می گیرد. انسان می تواند، با اعمال خیر خود، سبب بر طرف شدنِ عذاب شود یا با اعمالِ ناشایست خود، سبب سلب نعمت گردد. \"ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...\"؛ این، به سبب آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده است، تغییر نمی دهد، جز آنکه خودشان را تغییر دهند. (انفال، ۵۳) ۲- ارتباط \"علی الله فلیتوکل المومنون\" با اول آیه چیست؟ در ابتدای آیه، بیان شده که: هر حادثه ای بر ما رخ دهد، از جانب خداوندی است که مولای ما است و کسی غیر از خدا، بر مومنان ولایت ندارد و نمی تواند به انسان، سود یا ضرری برساند، چنانکه در مناجات شعبانیه می خوانیم: \" خدای من! زیاده و نقص و نفع و ضررِ من، همه به دست تو است، نه به دست غیر تو\" و در فرازی دیگر می خوانیم: \"خدای من! اگر تو محرومم کنی، چه کسی به من روزی می دهد و اگر تو مرا خوار و ذلیل کنی، چه کسی مرا یاری می کند؟\" حال که خداوند، سرپرستِ انسان است و همه چیز در دستِ با قدرتِ او است، در انتهای آیه می فرماید: \"مومنان، باید تنها بر خدا توکل کنند.\" جالب آن است که \"علی الله\" مقدم شده است و این، انحصار را می فهماند؛ یعنی فقط و فقط باید بر خداوند توکل کرد و توکل بر خداوند، لازمه ایمان است. ۳- توکل بر خدا یعنی چه؟ توکل، در اصل، از وکالت به معنای انتخاب وکیل است. وکیل خوب، کسی است که حداقل دارای چهار صفت باشد: آگاهی کافی، امانت، قدرت، دلسوزی. مفهوم توکل، چشم پوشی از عالم اسباب و دست روی دست گذاشتن نیست؛ بلکه مفهومش، خودسازی و بلند نظری و عدم وابستگی به این و آن و ژرف نگری است. استفاده از اسباب، عین توکل بر خدا است، زیرا هر تاثیری در این اسباب است، به خواست خدا و طبق اراده او است. (برگرفته از تفسیر نمونه، ج۱۰،ص۲۹۵و ج۷،ص۸۸) از پیامبر اسلام(ص) نقل شده که فرمود: \"از جبرئیل پرسیدم، توکل چیست؟ گفت: العلم بان المخلوق لا یضر و لا ینفع، و لایعطی و لایمنع، و استعمال الیاس من الخلق، فاذا کان العبد کذلک لم‌یعمل لاحد سوی الله و لم یطمع فی احد سوی الله، فهذا هوالتوکل\"؛ آگاهی به این واقعیت که مخلوق، نه زیان و نفع رساند و نه عطا و منع دارد و چشم امید از مخلوق برداشتن.هنگامی که بنده ای چنین شد، جز برای خدا کار نمی کندن و از غیر او امید ندارد، این حقیقت توکل است. (بحارالانوار، ج۱۵،ص۱۴) شخصی از امام رضا علیه السلام پرسید: تعریف توکل چیست؟ حضرت فرمود: \"ان لا تخاف مع الله احدا\"؛ با وجود خدا از هیچکس نترسی.(سفینه البحار، ج۷،ص۶۸۲) بنابراین اشخاص متوکل ، تنها به خدا عشق می ورزند و از او یاری می طلبند و سر بر آستان او می سایند و تکیه گاه و پناهگاهشان کسی جز او نیست. 📢پیام ها ۱- همه مقدرات انسانها، از سوی خداوند ثبت شده و مومنان راستین، اعتقاد کامل دارند که هیچ خوشی و ناخوشی به آنان نمی رسد جز بر اساس تقدیر الهی. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۱۳۲) ۲- ما مامور به وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. جهاد می کنیم، ولی می دانیم مقدرات و نتیجه به دستِ خدا است. (لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا...) ۳- مومنان، باید تنها به خدا توکل کنند. (علی الله فلیتوکل المومنون) ۴- ایمان به خدا و ایمان به ولایت او بر انسانها، عامل توکل بر او و روی برتافتن از غیر او است. (هو مولانا و علی الله فلیتوکل ال
مومنون) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹۶ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1079 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹۷ و ۱۹۸) 👌عنوان: پاداش مومنان 💎آیه: وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ توبه،۷۲ خداوند، به مردان و زنان با ایمان، باغ هایی که از پای آن، نهرها جاری و در آن جاودانند و مسکن هایی دلپسند در بهشت برین وعده داده است؛ ولی رضایت و خرسندی خداوند، برتر و والاتر است؛ این، همان رستگاری بزرگ است. 🖋مقدمه انسان، پس از درک این حقیقت که کجاست و باید در چه جایگاهی باشد، لحظه ای قرار نخواهد داشت و خود را مسافری می داند که برای آن مقصد باید بکوشد، تا به آن وعده الهی که عین حقیقت است و نیل به آن، رستگاری عظیم است، برسد. این آیه، قسمتی از این رحمت گسترده الهی را که در انتظار افراد با ایمان است، یادآور می شود. 📋واژه ها: خالدین: جاودانه عدن: ثابت و همیشگی طیبه:پاکیزه و مطلوب رضوان: خشنودی، از ماده رضی الفوز: پیروزی و کامیابی 📌نکات تفسیری ۱- ویژگی بهشت مومنان از ویژگی های این نعمت بزرگ، آن است که زوال در آن راه ندارد و بهشتیان در آن جادوانه می مانند. (خالدین فیها) از ویژگی های دیگر بهشت این است که خداوند، مسکن هایی پاکیزه و منزلگاه های مرفه در قلب بهشت در اختیار آنان قرار داده است. ۲- درک رضایت الهی آیه به نمعت و پاداش معنوی مومنان اشاره کرده، می فرماید: \"رضوان من الله اکبر؛ رضایت و خشنودی خدا [که نصیب این مومنان راستین می شود] از همه چیز برتر و بزرگتر است.\" هیچ کس نمی تواند لذت معنوی و احساسی را که به سبب جلب رضایت خدا به انسان دست می دهد، توصیف کند. این خشنودی، نشان این است که اعمال آنان در این جهان، طبق برنامه الهی بوده است. (تفسیر هدایت، ج۴،ص۱۸۹) این که مومن، احساس می کند خدا از او راضی و خشنود است، بزرگترین نعمت و عظیم ترین لذت برای او است که قابل مقایسه با نعمت های بهشتی نیست. نکره آمدن رضوان شاید به علت قابل درک نبودن آن، در دنیا است و اینکه رسیدن به این مقام، نجات و رستگاری بزرگی است. (برگرفته از تفسیر احسن الحدیث، ج۴،ص۲۷۰) 📢پیام ها ۱- زن و مرد، در برخورداری از پاداش الهی، برابرند.(وعد الله المومنین و المومنات) ۲- بزرگترین امتیاز بهشت، خلود در آن و جاودانگی نعمت های آن است. (خالدین فیها) ۳- زندگی آخرت، تنها معنوی نیست، بلکه مادی و جسمانی است. (جنات ... مساکین طیبه) ۴- لذت های معنوی، بالاتر از لذت های مادی بهشت است. (رضوان من الله اکبر) ۵- بهشت نیز درجات و مراتبی دارد(جنات تجری)، (جنات عدن و رضوان من الله اکبر) ۶- رسیدن به پاداش اخروی و رضایت الهی، رستگاری بزرگ است. (تفسیر نور، ج۵،ص۱۰۶ و ۱۰۷) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1081 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
📸 پیراهن عزاداری طه اقدامی شهید خردسال حادثه تروریستی اهواز، که از سوی پدرش به رهبر انقلاب اهدا شده بود، در جریان دیدار عصر چهارشنبه شب خاطره دفاع مقدس، به دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسید. ۹۷/۷/۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1082 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹۹ تا ۲۰۲) 👌عنوان: فرجام عیب جویی و تمسخر 💎آیه: الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ توبه،۷۹ آنهایی که از مومنان فرمانبردار و در صدقاتشان عیب جویی می کنند و [نیز] کسانی را که [برای انفاق] جز به مقدار تلاش خود، چیزی ندارند، مسخره می کنند، خدا آنها را مسخره می کند؛ و برای آنها عذاب دردناکی است. 🖋مقدمه پیامبر(ص) تصمیم داشت لشکر اسلام را برای مقابله با دشمن آماده سازد؛ برای این منظور از مسلمانان کمک خواست. آنان که توانایی داشتند کمکِ شایانی کردند و عده ای کم درآمد، مثل ابوعقیل انصاری و سالم بن عمیر انصاری، کمک ناچیزی کردند. ولی منافقانِ عیب جو و طعنه زن، به هر دو گروه ایراد گرفتند و هر دو را مسخره می کردند. این آیات نازل شد و خطاب به پیامبر(ص) فرمود: \"اگر هفتاد بار برای آنها استغفار کنی، هرگز خدا آنها را نمی آمرزد\". (توبه،۸۰) 📋واژه ها: یلمزون: عیب جویی می کنند (فعل مضارع از ماده لمز) المطوعین: فرمانبرداران از روی رغبت و داوطلبانه (اسم فاعل جمع از ماده طوع، باب تفعل) یسخرون: مسخره می کنند (فعل مضارع از ماده سخر 📌نکات تفسیری ۱- دو ویژگی منافقان و ضرورت آگاهی مسلمانان در این آیه، دو ویژگی از ویژگیهای منافقان مطرح شده است: عیب جویی و مسخره کردن دیگران؛ منافقان، در صدد کارشکنی و دلسرد کردن مومنانند و می خواهند چرخ های فعالیت جامعه اسلامی از کار بیفتد؛ از این رو علاوه بر اینکه خود بخیل اند \"فلما اتاهم من فضله بخلوا به و تولوا و هم مغرضون\" (توبه، ۷۶)، انفاق کنندگان را هم به استهزا می گیرند یا مورد طعنه قرار می دهند. به آنها که مشتاقانه به لشکر اسلام کمک کردند، طعنه زده و آنها را به ریاکاری متهم کردند و آنهایی را که با اخلاص، مقدار کمی به لشکر اسلام کمک کردند، به تمسخر گرفته و می گفتند: اسلام چه نیازی به کمکهای ناچیز شما دارد؟ مسلمانان، باید آگاه باشند این ویژگی همیشگی منافقان در همه زمان ها است، باید برابر آنها ایستاد و مسلمانان را از اهدافِ شومِ آنان، آگاه کرد. ۲- کیفیت نه کمیّت این حقیقت، از آیات قرآن به دست می آید که اسلام، بیش از کمیت، بر کیفیت عمل تکیه کرده و برای اخلاص و نیتِ پاک، ارزش فوق العاده ای قائل شده است که آیات فوق، نمونه ای از این منطقِ قرآن است. همان گونه که از شأن نزولِ آیه پیدا است، خداوند، به عمل مختصر کارگر مسلمانی اهمیت داده است که شبی را تا صبح نخوابیده و با قلبی پر از عشق به خدا و اخلاص، کار کرده و توانسته است در لحظات حساس، مقداری خرما به سپاه اسلام کمک کند، و کسانی را که اینگونه اعمالِ به ظاهر کوچک را تحقیر می کنند، به شدت توبیخ و تهدید می کند و می گوید مجازات دردناک، در انتظار آنها است. (تفسیر نمونه، ج۸،ص۵۸) ۳- مراد از \"سخر الله منهم\" چیست؟ مسلما منظور خداوند از مسخره کردن آنان این نیست که اعمالی را مثل آنها انجام می دهد؛ بلکه مراد از مسخره آنان، ممکن است این باشد که در قیامت، به گونه ای با آنها معامله و برخورد می کند که مثل استهزا شدگان تحقیر شوند. همچنین ممکن است مراد، این باشد که خداوند، جزای مسخره آنان را خواهد داد؛ همانگونه که در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است: \"مراد از مسخره کردن خداوند، آن است که خداوند، کیفر استهزای آنان را می دهد.\" (بحارالانوار، ج۳،ص۳۱۹) ۴- عاقبت طعنه زدن به مومنان و مسخره کردنِ آنها خداوند، در این آیه و آیه بعد به عاقبت دنیایی و آخرتی این عملِ ناپسند اشاره می کند. در آیه بعد می فرماید: چون اینها با این عملِ خود، به خدا کفر ورزیدند، فاسقند و خداوند، فاسقان را هدایت نمی کند و اگر شخص محترم و معصومی، همانند پیامبر(ص) هم برای آنها هفتاد بار استغفار کند، خداوند، آنها را نمی بخشد. در این آیه نیز خداوند می فرماید: به سبب این عملشان، خداوند، آنها را مسخره می کند و در قیامت، دچار عذاب دردناکی خواهند شد. 📢پیام ها ۱- عیب جویی و مسخره کردن، کار منافقان است. آنان خود کمک نمی کنند و کمک های دیگران را نیز زیر سوال می برند. (الذین یلمزون...) ۲- انفاق از روی میل و رغبت، خصلتِ مومنان است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۲۱۲) ۳- به وظیفه خود عمل کنیم و از استهزای دشمن نهراسیم؛ زیرا خداوند، جزای انان را می دهد. (تفسیر نور، ج۵،ص۳۱۴) ۴- خرده گیری و مسخره کردنِ مومن، گناهی بزرگ و در پی دارنده عذاب سخت الهی است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۲۱۳) ۵- کیفر الهی برای گناهکاران، متناسب با گناه آنان است. (فیسخرون... سخر الله) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽📹 : 🎬 روضه ی مجسم 🚩 ویژه شب زیارتی ارباب 💧...اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِاللهِ...💧 🇮🇷باز نشر به مناسبت سالروز تشييع و خاک سپاری پیکر شهید حججی متن کامل،صوت و ویدئو باکیفیت : 👈 balaq.ir/post/604 📿التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1083 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۱ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1084 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹۹ تا ۲۰۲) 👌عنوان: فرجام عیب جویی و تمسخر 💎آیه: الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ توبه،۷۹ آنهایی که از مومنان فرمانبردار و در صدقاتشان عیب جویی می کنند و [نیز] کسانی را که [برای انفاق] جز به مقدار تلاش خود، چیزی ندارند، مسخره می کنند، خدا آنها را مسخره می کند؛ و برای آنها عذاب دردناکی است. 🖋مقدمه پیامبر(ص) تصمیم داشت لشکر اسلام را برای مقابله با دشمن آماده سازد؛ برای این منظور از مسلمانان کمک خواست. آنان که توانایی داشتند کمکِ شایانی کردند و عده ای کم درآمد، مثل ابوعقیل انصاری و سالم بن عمیر انصاری، کمک ناچیزی کردند. ولی منافقانِ عیب جو و طعنه زن، به هر دو گروه ایراد گرفتند و هر دو را مسخره می کردند. این آیات نازل شد و خطاب به پیامبر(ص) فرمود: \"اگر هفتاد بار برای آنها استغفار کنی، هرگز خدا آنها را نمی آمرزد\". (توبه،۸۰) 📋واژه ها: یلمزون: عیب جویی می کنند (فعل مضارع از ماده لمز) المطوعین: فرمانبرداران از روی رغبت و داوطلبانه (اسم فاعل جمع از ماده طوع، باب تفعل) یسخرون: مسخره می کنند (فعل مضارع از ماده سخر 📌نکات تفسیری ۱- دو ویژگی منافقان و ضرورت آگاهی مسلمانان در این آیه، دو ویژگی از ویژگیهای منافقان مطرح شده است: عیب جویی و مسخره کردن دیگران؛ منافقان، در صدد کارشکنی و دلسرد کردن مومنانند و می خواهند چرخ های فعالیت جامعه اسلامی از کار بیفتد؛ از این رو علاوه بر اینکه خود بخیل اند \"فلما اتاهم من فضله بخلوا به و تولوا و هم مغرضون\" (توبه، ۷۶)، انفاق کنندگان را هم به استهزا می گیرند یا مورد طعنه قرار می دهند. به آنها که مشتاقانه به لشکر اسلام کمک کردند، طعنه زده و آنها را به ریاکاری متهم کردند و آنهایی را که با اخلاص، مقدار کمی به لشکر اسلام کمک کردند، به تمسخر گرفته و می گفتند: اسلام چه نیازی به کمکهای ناچیز شما دارد؟ مسلمانان، باید آگاه باشند این ویژگی همیشگی منافقان در همه زمان ها است، باید برابر آنها ایستاد و مسلمانان را از اهدافِ شومِ آنان، آگاه کرد. ۲- کیفیت نه کمیّت این حقیقت، از آیات قرآن به دست می آید که اسلام، بیش از کمیت، بر کیفیت عمل تکیه کرده و برای اخلاص و نیتِ پاک، ارزش فوق العاده ای قائل شده است که آیات فوق، نمونه ای از این منطقِ قرآن است. همان گونه که از شأن نزولِ آیه پیدا است، خداوند، به عمل مختصر کارگر مسلمانی اهمیت داده است که شبی را تا صبح نخوابیده و با قلبی پر از عشق به خدا و اخلاص، کار کرده و توانسته است در لحظات حساس، مقداری خرما به سپاه اسلام کمک کند، و کسانی را که اینگونه اعمالِ به ظاهر کوچک را تحقیر می کنند، به شدت توبیخ و تهدید می کند و می گوید مجازات دردناک، در انتظار آنها است. (تفسیر نمونه، ج۸،ص۵۸) ۳- مراد از \"سخر الله منهم\" چیست؟ مسلما منظور خداوند از مسخره کردن آنان این نیست که اعمالی را مثل آنها انجام می دهد؛ بلکه مراد از مسخره آنان، ممکن است این باشد که در قیامت، به گونه ای با آنها معامله و برخورد می کند که مثل استهزا شدگان تحقیر شوند. همچنین ممکن است مراد، این باشد که خداوند، جزای مسخره آنان را خواهد داد؛ همانگونه که در روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است: \"مراد از مسخره کردن خداوند، آن است که خداوند، کیفر استهزای آنان را می دهد.\" (بحارالانوار، ج۳،ص۳۱۹) ۴- عاقبت طعنه زدن به مومنان و مسخره کردنِ آنها خداوند، در این آیه و آیه بعد به عاقبت دنیایی و آخرتی این عملِ ناپسند اشاره می کند. در آیه بعد می فرماید: چون اینها با این عملِ خود، به خدا کفر ورزیدند، فاسقند و خداوند، فاسقان را هدایت نمی کند و اگر شخص محترم و معصومی، همانند پیامبر(ص) هم برای آنها هفتاد بار استغفار کند، خداوند، آنها را نمی بخشد. در این آیه نیز خداوند می فرماید: به سبب این عملشان، خداوند، آنها را مسخره می کند و در قیامت، دچار عذاب دردناکی خواهند شد. 📢پیام ها ۱- عیب جویی و مسخره کردن، کار منافقان است. آنان خود کمک نمی کنند و کمک های دیگران را نیز زیر سوال می برند. (الذین یلمزون...) ۲- انفاق از روی میل و رغبت، خصلتِ مومنان است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۲۱۲) ۳- به وظیفه خود عمل کنیم و از استهزای دشمن نهراسیم؛ زیرا خداوند، جزای انان را می دهد. (تفسیر نور، ج۵،ص۳۱۴) ۴- خرده گیری و مسخره کردنِ مومن، گناهی بزرگ و در پی دارنده عذاب سخت الهی است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۲۱۳) ۵- کیفر الهی برای گناهکاران، متناسب با گناه آنان است. (فیسخرون... سخر الله) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
0670fe5976-5a578110c2fbb8f90f8b4589.mp3
5.17M
﷽🔊 🚩 نجوا با امام زمان علیه السلام 💧بدون ترک گنه انتظار بی معناست.... 🎤حاج میثم مطیعی 📿 التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۲ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1085 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۳ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1086 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۰۳ و ۲۰۴) 👌عنوان: ناظران بر اعمال 💎آیه: وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ توبه،۱۰۵ و بگو: \"[هرچه می خواهید] عمل کنید که به زودی خدا و پیامبر او و مومنان، عمل شما را خواهند دید، و به زودی به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید و شما را از آنچه می کردید، باخبر خواهد ساخت. 🖋مقدمه در قرآن کریم، از روشهای گوناگونی برای غفلت زدایی انسان استفاده شده است؛ از جمله توجه دادن انسان به این که اعمال وی، ناظر و مراقب دارد و اعمال او نه تنها در دید خداوند می باشد، بلکه حتی رسول خدا(ص) و دیگر اولیای دین نیز شاهد آنند. این آیه شریفه، به همگان خطاب می کند که عمل کنید و بدانید که هر رفتاری که داشته باشید (چه عمل خوب و چه عمل بد) خداوند و پیامبرش و مومنان آن را می بینند و شما در معرض دید آنها خواهید بود. اطلاع خداوند از اعمال، بدیهی است؛ اما منظور از دیدن اعمال توسط پیامبر(ص) و مومنان چیست؟ آیا از طریق عادی آگاه می شوند یا گونه خاصی از آگاهی است؟ و نیز توجه و ایمان به این حقیقت چه اثر عمیقی در پاک سازی اعمال و نیات دارد؟ 📋واژه ها: یری: می بیند (فعل مضارع از ماده رأی) تردون: بازگردانده می شوید (فعل مضارع مجهول از ماده ردّ) ینبیء: آگاه می سازد (فعل مضارع از ماده نبأ، باب تفعیل) 📌نکات تفسیری ۱- اعلام مهم این آیه شریفه، با \"قل\" شروع می شود و بیانیه ای است که اعلام می کند هر چه خدا به شما دستور داده است، انجام دهید زیرا او عمل شما را می بیند. یعنی کارهای شما را می داند و بدان پاداش می دهد و نیز پیامبر او همه آن را می داند و نزد خدا بدان گواهی می دهد. همچنین مومنان نیز آن را می دانند. (مجمع البیان، ج۱۱، ص۲۰۶) ۲- عرضه اعمال اگر انسان احساس کند شخصی مراقب او است، معمولا وضع خود را چنان تنظیم می کند که مورد اشکال نباشد. شخصیت مراقب نیز در مراقبت تاثیر دارد. از کسانی که قطعا بر اعمال فرد ناظر و آگاه هستند، علاوه بر رسول خدا، رسول او و مومنان واقعی می باشند. این آیه طبق عقیده شیعه، عرضه اعمال بر اولیای خدا را بیان می کند. این آگاهی و نظارت بر اعمال، مقدمه پاداش و کیفری است که در جهان دیگر در انتظار او است؛ لذا به دنبال این جمله می افزاید: و به زودی به سوی کسی که آگاه از پنهان و آشکار است، باز می گردید ، و شما را به آنچه عمل کرده اید خبر می دهد و طبق آن جزا خواهد داد. (تفسیر نمونه، ج۸،ص۱۲۸) ۳- مومنان ناظر، چه کسانی هستند؟ منظور از مومنان در آیه، تمام افراد با ایمان نیستند؛ بلکه گروه خاصی هستند؛ زیرا به طور مسلم، اعمال مردم برای همه مومنان مشهود نیست و از آن اطلاعی ندارند؛ پس مراد از \"المومنون\" فقط گروه خاصی هستند (الف و لام در المومنون برای عهد است، نه برای جنس). این مومنان خاص، به اذن خدا از اسرار غیب آگاهند و به مقامی رسیده اند که مانند پیامبر(ص) و در طراز او بوده و آنها نیز شاهد اعمال هستند. آنها همان صلحای امت می باشند که در رأس آنها امامان معصوم(ع) قرار دارند که جانشین پیامبر(ص) بوده و از مقام ولایت الهی برخوردارند. روایات فراوانی نیز وارد شده است که پیامبر(ص) و جانشینان او از اعمال همه امت آگاه بوده و خداوند، از طریق خاصی اعمال امت را بر آنهاه عرض می کند. نیز آمده است که اعمال امت، هر هفته و هر شبانه روز بر پیامبر(ص)-حتی پس از رحلت حضرت- از سوی خداوند عرضه می شود. با پذیرش این حقیقت می فهمیم این افراد، مومنان خاصی هستند و این عرضه اعمال شامل همه دوران –حتی پس از پیامبر(ص) نیز- بوده است و هم به روح آن حضرت و هم به حجت زنده خدا عرضه می شود. (تفسیر کوثر، ج۴،ص۵۷۳). از سوی دیگر، آیه شریفه دلیلی بر وجود امام زنده در هر عصر می باشد. ۴- در محضر پیامبر و معصومان(ع) امام صادق(ع) می فرماید: \"تمام اعمال مردم، هر روز صبح به پیامبر عرضه می شود؛ اعمال نیکان و بدان؛ بنابراین مراقب باشید و این مفهوم گفتار خداوند است که می فرماید: و قل اعلموا فسیری الله عملکم و رسوله والمومنون؛ این را فرمود و ساکت شد\".(اصول کافی، ج۱،ص۱۷۱) در حدیث دیگری امام باقر(ع) می فرماید: تمام اعمال شما بر پیامبرتان هر عصر پنجشنبه عرضه می شود؛ بنابراین باید از این که عمل زشتی از شما بر پیامبر(ص) عرضه شود، شرم کنید. (تفسیر برهان، ج۲،ص۱۵۸) این عرضه، روزانه یا هر هفته و هر ماه انجام می شود؛ اگر اعمال ما خوب باشد، اولیای خدا از ما شادمان شده و اگر ناشایست باشد، نگران و اندوهگین می گردند. امام صادق(ع) می فرماید: ای مردم! با گناه خود، رسول خدا را ناراحت نکنید. (تفسیر کنزالدقائق، ج۵،ص۵۳۴) 📢پیام ها ۱- هر چه بیننده اعمال بیشتر باشد، شرم و حیای انسان از خلافکاری بیشتر است؛ به ویژه اگر بیننده خدا و پیامبر و مومنان
باشند. (فسیری الله عملکم و رسوله والمومنون) ۲- عمل، معیار سنجش است. آنچه در دنیا بر اولیای خدا عرضه می شود، عمل است. همچنین آنچه در قیامت مورد حساب قرار می گیرد، عمل است. (اعملوا فسیری الله عملکم... فینبئکم بما کنتم تعملون) ۳- اعمال انسان، حقایقی دارد که در قیامت برای او روشن خواهد شد. (تفسیر نور، ج۵،ص۱۴۱) ۴- توجه انسان به نظارت خدا و رسول و مومنان بر اعمالش، بازدارنده او از خطا و تشویق کننده به نیکی ها است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۲۸۹) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
📘 اشاره رهبر انقلاب به کتاب «فرنگیس» 🌺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم شب خاطره دفاع‌ مقدس، به تقریظ اخیرشان بر کتاب فرنگیس اشاره کردند: ⭐️ یک نهضتِ ترجمه راه بیندازیم؛ نه ترجمه‌ی از بیرون؛ ترجمه‌ی به بیرون، برای ارائه‌ی آنچه هست. بگذارید بدانند در آبادان چه گذشت، در خرّمشهر چه گذشت، در جنگها چه گذشت، در روستاهای ما چه گذشت. بر این شرح حالی که برای این خانم کرمانشاهی -فرنگیس- نوشته‌اند، من یک حاشیه‌ای آنجا نوشتم؛ در آن حاشیه نوشتم ما واقعاً نمیدانستیم در روستاهای منطقه‌ی جنگی چه حوادثی اتفاق افتاده. ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ اطلاعات بیشتر درباره‌ی این تقریظ به زودی منتشر میشود. ❣️ @khamenei_reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۴ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1088 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1089 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۰۵ و ۲۰۶) 👌عنوان: همراهی با صادقین 💎آیه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ؛ توبه،۱۱۹ ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا پروا کنید و با راستی پیشگان باشید. 🖋مقدمه ارزیابی اعمال و درستی رفتار و حقانیت اعتقادات، نیازمند معیاری برای تشخیص است که این مساله اساسی را خداوند در این آیه شریف بیان کرده است. همچنین آیه فوق از دلایل محکمی است که برای اثبات حقانیت مذهب امامیه و امامت ائمه طاهرین علیهم السلام به آنان استناد شده است. (اطیب البیان، ج۶،ص۳۳۱) 📋واژه ها: اتقوا: بپرهیزید، اتقوا الله: از خدا پروا کنید (فعل امر از ماده وقی، باب افتعال) صادقین: راستگویان (جمع صادق، به آدمی که خبرش مطابق با واقع باشد، صادق می گویند) 📌نکات تفسیری ۱- ویژگی‌های صادقان قرآن مجید صادقان را به ویژگی هاییمعرفی کرده است، از جمله: الف. ایمان به تمام مقدسات و عمل در تمام زمینه ها \"لَيْسَ الْبِرَّ ... وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ\"؛ بقره، ۱۷۷ در این آیه، حقیقت نیکوکاری را چنین تفسیر می کند: ایمان به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبران، سپس انفاق در راه خدا به نیازمندان و محرومان، و برپا داشتن نماز و پرداختن زکات و وفای به عهد و استقامت در برابر مشکلات هنگام جهاد و پس از ذکر همه اینها می گوید: کسانی که این صفات را دارا باشند، صادقان و پرهیزکارانند. و به این ترتیب، صادق کسی است که دارای ایمان به تمام مقدسات و به دنبال آن، عمل در تمام زمینه ها باشد. ب- متعهد برابر پروردگار \"صدق\" مجموعه ای از ایمان و عمل است که در آن، هیچ گونه تردید و تخلفی نباشد. \"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ\"؛ مومنان تنها کسانی هستند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده، سپس شک و تردیدی به خود راه نداده اند، [علاوه بر این] با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کردند، این ها صدقان هستند. (حجرات، ۱۵) در جای دیگر می فرماید: \"لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ\" (حشر، ۸) در این آیه، مومنان محرومی که بر خلاف همه مشکلات، استقامت به خرج دادند و از خانه و اموال خود، بیرون رانده شدند و جز رضای خدا و یاری پیامبر(ص) هدفی نداشتند، صادقان معرفی شده اند. از این آیات، به دست می آید که صادقین آنهایی هستند که تعهدات خود را برابر ایمان به پروردگار به خوبی انجام می دهند، نه تردیدی به خود راه می دهند، نه عقب نشینی می کنند، نه از انبوده مشکلات می هراسند؛ بلکه با انواع فداکاری ها، صدق ایمان خود را ثابت می کنند. شک نیست که این صفات مراتبی دارد؛ بعضی ممکن است در قله آن قرار گرفته باشند که آنها را معصومان می نامیم و بعضی در مراحل پایین تر. (تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۸۱) ۲- صادقان چه کسانی هستند؟ در آیه فوق، دو دستور داده شده است؛ نخست دستور به تقوا و سپس دستور به همراه بودن با صادقان. اگر مفهوم صادقان در آیه عام باشد و همه مومنان را شامل گردد، باید گفته شود: \"کونوا من الصادقین\" از صادقان باشید، نه اینکه با صادقان باشید. این خود دلیل روشنی است که صادقان در آیه به معنای گروه خاصی است. آیا اگر کسی معصوم نباشد، ممکن است بدون قید و شرط، دستور پیروی و همگامی با او صادر شود؟ آیا این خود دلیل بر آن نیست که این گروه تنها معصومانند؟ (تفسیر نمونه، ج۸،ص۱۸۳) چون صدق مراتبی دارد، صدق در کلام و صدق در افعال و صدق در اخلاق و صدق در عقاید و از سویی آیه، صادق مطلق را مطرح می کند که در همه مراتب صادق باشند؛ زیرا اگر در یک مرتبه صداقت نداشته باشند، پیروی از آنان حرام است و خداوند نیز به حرام دستور نمی دهد؛ پس صادق مطلق در همه مراتب مترادف با معصوم است که آنان کسانی جز چهارده معصوم(ع) نیستند. (اطیب البیان، ج۶،ص۳۳۰) در روایات شیعه و سنی آمده است که مقصود از صادقین، خاندان حضرت محمد(ص) می باشد. (تفسیر البرهان، ج۲،ص۸۶۴ و شواهد التنزیل، ج۱،ص۳۴۲) ۳- منظور از همراهی چیست؟ همراهی، فقط همنشینی نیست؛ بلکه همگامی و اطاعت از آنان است. امام ر
ضا(ع) در جواب پرسش ها درباره آیه مذکور می فرماید: الصادقون: ائمه الصدیقون بطاعتهم\"؛ بودن با صادقان به معنای اطاعت از آنان است.(تفسیر کنزل الدقائق،ج۵،ٌ۵۶۹) ۴- دلالت آیه بر وجود امام معصوم(ع) در هر عصر آیه، همه مومنان در همه روزگاران را شامل می شود. آیندگان نیز مامور به همراهی و اطاعت از معصوم صادق زمانه خود می باشند؛ چون همراهی با آنان دستور الهی و یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ پس در هر زمانه باید معصومی بین مردم باشد. آیه فوق، از آیاتی است که بر وجود معصوم در هر عصر و زمان دلالت می کند، چون اگر در هر زمان معصوم نباشد، این آیه در بسیاری از زمان ها مصداق نداشته و کلامی لغو خواهد بود. 📢پیام ها ۱- دوستی، همنشینی و همراهی با راستگویان، یکی از عوامل تربیت و جلوگیری انسان از انحراف است. (اتقوا الله و کونوا مع الصادقین) ۲- جایگاه صدق تا حدی است که خداوند به جای معصومین، صادقین به کار برده است و کسانی را که مراحل ایمان و تقوا را پشت سر گذاشته اند، با این عنوان ستایش کرده. (آمنوا...اتقوا... الصادقین) ۳- تکامل جامعه در سایه ایمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است. (آمنوا اتقوا... مع الصادقین) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۶ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1090 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽⚡️ : 🇮🇷 🇮🇷 🚀روابط عمومی کل سپاه از هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در سوریه را با چندین فروند موشک بالستیک زمین به زمین دقایقی پیش توسط یگان موشکی نیروی هوا فضا خبر داد. ✌️بنا بر این گزارش و بر اساس اطلاعات اولیه شمار زیادی از تروریست های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی کشته و یا مجروح شدند. 🔹اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود. fna.ir/boze5x 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir