eitaa logo
با نهج البلاغه
2.5هزار دنبال‌کننده
186 عکس
45 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
. این خبر را برسانید به عشاق نجف      بوی سجاده خونین کسی می‌آید https://eitaa.com/banahjolbalaghe . https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a .
بسم الله 🟣پویشِ "یک نکته درباره نامه 25 نهج البلاغه" 🔻نامه 25 نهج البلاغه یکی از معجزات امیرالمؤمنین علیه السلام در اجرای عدالت مالیاتی است. جامعه‌ی بعد از پیامبر صلوات الله علیه، توسط حاکمان نااهل چنان به سوی بی‌عدالتی رفته بود که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را جاهلیت جدید می‌خواند (إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اَللَّهُ نَبِيَّكُمْ صلى الله عليه وآله). 🔸سوق دادن چنین جامعه‌ای به سوی عدالت، نیاز به چنین بخشنامه درخشانی داشت. عدالت عجیبی که در این بخشنامه موج می‌زند، سید رضی را نیز به شگفتی درآورده چندانکه درباره این نامه نوشته است: «و إنما ذَكَرنَا هُنا جُمَلاً منها ليُعلمَ بها أنه عليه السلام كان يُقيمُ عِمادَ الحقِّ و يشرع أمثلةَ العَدلِ في صغير الأمور و كبيرها و دقيقها و جليلها»! 🔻این نامه و عدالت اعجازآمیزش در غفلت ما، غریب مانده است. این پویش فرصتی است برای استغفار ما از این غفلت. ⏹خوانندگان بزرگوار، یک بار نامه 25 را بخوانید و اگر نکته‌ی قابل انتشاری در این نامه یافتید، در حد 200 کلمه بنویسید و برای ادمین این کانال بفرستید تا به نام خود شما منتشر شود. (@ashaiery). https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله اولین فایلی که بعد از دعوت عمومی به پویشِ "یک نکته درباره نامه 25 نهج البلاغه" به دستمان رسید، تحفه ای است از استاد بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین جوان آراسته زید عزه. منتظر لطف بزرگواران دیگر نیز هستیم. https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a .
هدایت شده از با نهج البلاغه
*به روایت نهج‌البلاغه؛ آخرین هفته‌ی حیات پیشوای مظلوم امام علی ع* ✒️محسن معارفی؛ عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی ✅بعد از توافق تحمیلی صفین هر روز سینه‌اش تنگ و تنگ‌تر می‌شد. دو و نیم سال بود که داعشی‌ها (طرفداران معاویه) به شهرهای مختلف حمله و آنها را تصرف می‌کردند. کودکان را جلو چشم مادرانشان سر می‌بریدند، شیعیان را زنده زنده می‌سوزاندند (شرح خ۲۵)، هتک حرمت زنها می‌کردند و اموال مردم را می‌دزدیدند(خ27) برخی فرمانروایان امام به معاویه پناهنده شده بودند (خ44). امام علی ع پیوسته از فضل جهاد و شهادت برای یارانش می‌گفت و اینکه باید داعشی‌های وحشی را در مرزهای خودشان در دوردست‌ها مهار کرد و نباید اجازه داد آنها به مرزهای کشور نزدیک شوند(خ27). اما مردم سست کوفه به ندای امام جواب نمی‌دادند. بهانه‌گیری میکردند(خ27). لال شده بودند(خ119). با اینکه خودشان توافق صفین را تحمیل کرده بودند، پیوسته می‌گفتند که خون شهیدان صفین به خاطر جنگ‌طلبی امام هدر شده (خ182)، گاه گرما و سرما را بهانه می‌کردند (خ27) و گاه می‌گفتند تا خودت با ما نیایی، ما تکان نمی‌خوریم(خ119). ✅انگار همین دیروز بود که خلیفه‌ی دوم از امام علی ع مشورت گرفت در جنگ با روم و جنگ با ایران همراه رزمندگان از مدینه خارج شود، ولی امام به عمر توصیه فرمود با توجه به نقش خلافت و رهبری او، بهتر است با رزمندگان در جنگ‌ها همراه نشود (خ134 و خ146). بعد از اینکه امام در خلوت و جلوت مردم را به جهاد فرا خواند و آنها جواب نمی‌دادند، مدت‌ها بود که زبان سرزنش و توبیخ به سخنرانی‌های عمومی امام راه یافته بود. زبان سخنرانی‌های امام تلخ‌تر شده بود و می‌گفت دیگر حتی از سرزنش و عتاب کردن شما خسته شده‌ام (خ 34). کاش شما یاران من نبودید که هر که شما یاران او باشید، خوار می‌شود (خ 69). شما مثل تیرهای کُند و شکسته می‌مانید(خ29). اگر می‌شد که شما را با یاران معاویه عوض کنم، ده تا می‌دادم و یکی می‌گرفتم (خ97). در یکی از آخرین سخنرانی‌ها گفت: هم من از شما خسته شده‌ام و هم شما از من، من از شما به ستوه آمده‌ام و شما از من (خ25)! و ... ✅آن سال بعد از نیمه‌ی ماه مبارک رمضان، اوایل هفته دیگر طاقت نیاورد. به جعده‌ی مخزومی گفت سنگ بزرگی را برای ایستادن و خطبه خواندن وسط میدان بگذارد، امام ع لباس رزم پوشید؛ پیراهنی خشن از پشم با کفش و بند شمشیری از لیف خرما (خ182). مردم را فراخواندند. روی سنگ ایستاد و بعد از حمد خداوند، گفت مردم شما را چه شده، دیگر تازیانه‌ها، توبیخ‌ها و هشدارهای من اثری در شما ندارد. آیا منتظر رهبر دیگری هستید (خ182) من هم دوست ندارم با شما باشم و تنها امیدم این است که در این راه پربهجت شهادت نصیبم شود(ن35). به یاد یاران باوفایش که در جنگ صفین شهید شدند، افتاد. گفت به خدا آنها ضرر نکردند، اگرچه دیگر امروز نیستند که خوراکشان غم و غصه و خونابه‌ی دل باشد. ناگاه فریاد کشید: کجایی عمار، کجایی مالک بن تیهان؟ کجایی ذوشهادتین؟ به اینجا که رسید دست بر ریش مبارک گرفت و برای مدت طولانی در وسط سخنرانی بلند گریست. بعد که کمی آرام گرفت، با بلندترین فریادش گفت: پیش به سوی جهاد، جهاد، من همین امروز لشکر آماده می‌کنم، هر که می‌خواهد به سوی خدا حرکت کند، بسم الله. از سنگ پایین آمد. آرایش جنگی گرفت. برای فرزندش حسین ع و قیس بن سعد و ابوایوب انصاری ده هزار نفر تعیین کرد و گفت: آماده باشید که تا آخر هفته به سوی صفین حرکت می‌کنیم (خ۱۸۲). ✅نیمه ی هفته، در سحرگاه نوزدهم رمضان، در حالی که امام نشسته بود، خواب چشمانش را ربود. رسول خدا ص را دید و پیش او از سستی‌ها و لجبازی‌های امت گله کرد. پیامبر ص فرمود: نفرینشان کن و امام گفت: خدایا مرا از اینها بگیر و همنشینان بهتری نصیب من کن(خ70). همان شب وقتی به مسجد رفت، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد. هنوز جمعه نیامده بود که لشکریان، همه برگشتند مانند گوسفندانی که شبان از دست داده و گرگ ها به آنها حمله کرده‌اند (خ 182). در بستر بیماری چند بار به هوش آمد: یک بار گفت: چه خوشحالم که گمشده‌ام، شهادت را یافتم، مثل تشنه‌ای که در شب تار، به آب برسد( ن 23). ✅ لحن امام عوض شده بود. زبان توبیخش به پند و اندرز تغییر یافته بود. گفت من تا دیروز امام شما بودم، حال مایه‌ی اندرز شمایم. ببینید که بعد از آن همه تلاش و تحرک و گفتار در کنجی ساکن و ساکت نشسته‌ام و منتظرم فردا از پیش شما بروم و البته اجل به سراغ همه خواهد آمد. خدا من و شما را بیامرزد. شما بعدا خواهید فهمید که علت اصرار من چه بود. وقتی جای خالی مرا دیدید، مرا خواهید شناخت( خ149). حال تقوی پیشه کنید. به واجبات عمل کنید، مواظب یتیمان و همسایگان باشید. یکدیگر را تنها نگذارید و به هم نیکی کنید (ن 47)، قتل مرا بهانه‌ی تحلیل‌های خود نکنید تا خون مسلمانان را بریزید (خ45). قاتل من یک نفر است. با او هم به انصاف رفتار کنید(ن 47).
ترجمه عربی و انگلیسی این متن☝️که توسط خود نویسنده (جناب آقای دکتر معارفی) تهیه و در اختیار کانال با نهج البلاغه قرار گرفته، منتشر میشود👇👇👇👇
امام علی عربی.pdf
120.1K
*به روایت نهج‌البلاغه؛ آخرین هفته‌ی حیات پیشوای مظلوم امام علی ع* به زبان عربی .pdf به قلم دکتر محسن معارفی رایزن فرهنگی جمهوی اسلامی در تانزانیا https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a .
Imam Ali.pdf
267.5K
*به روایت نهج‌البلاغه؛ آخرین هفته‌ی حیات پیشوای مظلوم امام علی ع* به زبان انگلیسی .pdf به قلم دکتر محسن معارفی رایزن فرهنگی جمهوی اسلامی در تانزانیا https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a . .
بیانی در وصیت ۲۵ نهج.mp3
10.39M
بسم الله گفتاری از استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین آقای صرامی زید عزه 1️⃣ اعتبار سندی نامه 25 نهج البلاغة 2️⃣ کاربرد نامه 25 در استنباط احکام فقهی زکات 3️⃣ همگرایی مردم و حکومت در مالیات 4️⃣ اشکهای امام صادق علیه السلام برای عدالت بی بدیل امیرالمؤمنین علیه السلام پس از خواندن نامه 25 https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
🌹بسم الله العظیم و بحمده🌹 👈چند نکته را به اختصار در رابطه با نامه نورانی ۲۵ نهج‌البلاغه عرض میکنم ان‌شاءالله که مفید باشد : 1⃣حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در چه فضایی این نامه را برای کارگزار خود انشا کردندکه حضرت علیه السلام خیلی توصیه می‌کنند مثلا در اینجا ثُمَّ تَقُولَ عِبَادَ اَللَّهِ أَرْسَلَنِي إِلَيْكُمْ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ لِآخُذَ مِنْكُمْ حَقَّ اَللَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ فَهَلْ لِلَّهِ فِي أَمْوَالِكُمْ مِنْ حَقٍّ فَتُؤَدُّوهُ إِلَى وَلِيِّهِ بنظر حُکام غاصب مردم را به احکام الهی دعوت نمی‌کردند و یا مردم را در خواب فرو برده بودند که حضرت به اینصورت به مامور خود تأکید می‌کند 2⃣نکته بعدی که کلی است بحث متاع دنیا است که طبیعت انسان از نظر بعد روانی آن است که به اموال دنیا وابستگی و دنیا طلب است که در آیات و روایات به این مطلب هم اشاره شده است این خود میتواند دلیل دیگری باشد بر اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مامور جمه آوری زکات سفارش میکند مانند این فراز نورانی: فَإِنْ كَانَ لَهُ مَاشِيَةٌ أَوْ إِبِلٌ فَلاَ تَدْخُلْهَا إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَإِنَّ أَكْثَرَهَا لَهُ 3⃣نکته دیگر که شاه ولایت علیه السلام به‌آن اشاره می‌کنند که از غیر ایشان صادر نمی‌شود اخلاق با حیوانات است: وَ لاَ تُنَفِّرَنَّ بَهِيمَةً 4⃣نکته دیگر که مورد توجه است اجرا کردن احکام الهی که باید با آرامش‌ و به دور از خشونت باشد جمع آوری زکات از احکام الهی است وَ لاَ تَأْخُذَنَّ مِنْهُ أَكْثَرَ مِنْ حَقِّ اَللَّهِ فِي مَالِهِ یا در این فراز وَ لاَ تَسُوءَنَّ صَاحِبَهَا فِيهَا ولی برای اجرای آن نباید با خشونت رفتار کرد چرا که نتیجه خوبی نخواهد داشت ... درعین حال باید احکام الهی را به خوبی اجرا کنی لاَ تَأْخُذَنَّ عَوْداً وَ لاَ هَرِمَةً وَ لاَ مَكْسُورَةً وَ لاَ مَهْلُوسَةً وَ لاَ ذَاتَ عَوَارٍ 5⃣نکته دیگر که مسئولان و کارگزاران باید به آن توجه کنند بحث امانت دار بودن خصوصا در مباحث مالی که افرادی را در این حوزه وارد کنند که امانت دار باشند که خود بحث دامنه داری است لاَ تَأْمَنَنَّ عَلَيْهَا إِلاَّ مَنْ تَثِقُ بِدِينِهِ رَافِقاً بِمَالِ اَلْمُسْلِمِينَ حَتَّى يُوَصِّلَهُ إِلَى وَلِيِّهِمْ فَيَقْسِمَهُ بَيْنَهُمْ 🔹و نکات بسیاری دیگری که میتوان از کلام نفس رسول الله علیهم السلام استخراج کرد روحی و ارواح العالمین له الفدا. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✍به قلم حجت الاسلام والمسلمین خزلی زید عزه. https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🟣آیا خوارج از دولت امیرالمؤمنین ع، مطالبه اقتصادی نداشتند؟ (قسمت اول) (قسمت دوم را اینجا بخوانید) ⏹منتقدان جریان عدالت‌طلبی، عدالت‌طلبان را از احتمال خوارج‌شدگی بیم می‌دهند. عدالت‌طلبان در دفاع از خود ادعا می‌کنند که خوارج، خشک‌مغزانی بی‌عقل بودند که انتقادشان از حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام، صرفا جنبه‌ی مذهبی داشت و اثری از عدالت‌طلبی اقتصادی در مطالباتشان وجود نداشت. بنابراین چنین خطری در طالع عدالت‌طلبان امروزی وجود ندارد! 🔸مراجعه به تاریخ صدر اسلام، رگه‌هایی از عدالت‌طلبی اقتصادی را نیز در مطالبات و انتقادات خوارج، نشان می‌دهد. پیش از شروع جنگ نهروان، خوارج انتقادات خود را از دولت امیرالمؤمنین علیه السلام مطرح کردند. وقتی امیرالمؤمنین پاسخ انتقادات آنها را دادند، هشت‌هزار نفر از سپاه دوازده‌هزار نفری آنها، پاسخهای ایشان را کافی دانسته و از خارجی‌گری توبه کردند! (زیبایی شناسی تأثیری کلام امیرالمؤمنین علیه السلام) 🔻نخستین انتقاد خوارج در این گفتگو، این بود که چرا پس از پیروزی در جنگ بصره، به ما که آن روزها سربازان تو بودیم، اجازه ندادی زنان و فرزندان سپاه مغلوب را به کنیزی بگیریم؟ (الفتوح لابن اعثم ج4، ص: 269) ▪️ با توجه به ارزش اقتصادی کنیزان، معلوم است که صدر انتقادات خوارج از دولت علوی علیه السلام، مطالبه اقتصادی بوده است. البلاغه277 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🟣آیا خوارج مطالبه اقتصادی نداشتند؟ (قسمت دوم) (قسمت اول را اینجا بخوانید) ریشه خوارج به مطالبات اقتصادی برمی‌گردد. خوارج یک گروه/جریان سیاسی است که پیش از عصر حکمرانی امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در دو برهه دیگر خودنمایی کرده است: یکی در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و دیگری در عصر عثمان. در زمان رسول‌الله در هنگام تقسیم غنائم جنگ حنین، ذوالخویصرة به محضر رسول الله اعتراض کرد که چرا در تقسیم غنائم عدالت و مساوات را رعایت نمی‌کند؟! پیامبر همان روز به مسلمانانی که می‌خواستند او را ادب کنند، فرمود: کاری به او نداشته باشید او یک جریان به راه خواهد انداخت و کسان زیادی از او پیروی خواهند کرد. ... اینها مانند خارج شدن تیر از کمان، از دین خارج خواهند شد! و بر بهترین فرقه این امت خروج خواهند کرد. پیامبر وعده کرده بود که او به دست بهترین فرد امتم کشته خواهد شد. 🔻این شخص در زمان اعتراض مسلمانان به بی‌عدالتی‌های مالی و سیاسی عثمان نیز همراه با یارانش به محاصره بیت عثمان پیوست! او یک مطالبه‌گر اقتصادی و از متهمان قتل عثمان بود (طبری، ج 4 ص 349 و 471). 🔸همین شخص، در جنگ در سپاه علی علیه‌السلام بود ولی وقتی قرآن بر سر نیزه رفت، فریب خورد و طرفدار شد سپس با انگیزه عدالت‌خواهانه بر علی علیه‌السلام شورید که چرا از حکمیت (که خود آن را گناهی بزرگ و موجب کفر علی می‌دانست!) توبه نمی‌کند؟ وی سرانجام سر از فرماندهی جناح راست سپاه خوارج در نهروان درآورد و چنان‌که رسول‌الله فرموده بود به دست بهترینِ این امت، به هلاکت رسید. ✔️یکی از راویانی که روایت اعتراض او به عدالت پیامبر را نقل کرده، می‌گوید: بعد از جنگ نهروان، کشته‌های نهروان را زیر و رو کردیم و جنازه او را یافتیم و دیدیم پیش‌گویی پیامبر درباره شورش او علیه بهترین فرقه امت، محقق شده و او در این شورش کشته شده است! سنن النسائي، ج‏5، ص: 160 البلاغه278 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله 🟣ویژگی‌های جامعه تراز در زمان تهدید دشمن 1) در زمان تهدید دشمن، «ذلت در دنیا» را بر سعادت در آخرت ترجیح ندهد (أُفٍّ لَكُمْ لَقَدْ سَئِمْتُ عِتَابَكُمْ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ اَلدُّنْيا مِنَ اَلْآخِرَةِ عِوَضاً وَ بِالذُّلِّ مِنَ اَلْعِزِّ خَلَفاً إِذَا دَعَوْتُكُمْ إِلَى جِهَادِ عَدُوِّكُمْ دَارَتْ أَعْيُنُكُمْ ...) 2) غفلت‌زده نباشد و در زمانی که دشمنش بیدار است خوابش نبرد (لَبِئْسَ لَعَمْرُ اَللَّهِ سَعْرُ نَارِ اَلْحَرْبِ أَنْتُمْ تُكَادُونَ وَ لاَ تَكِيدُونَ وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلاَ تَمْتَعِضُونَ لاَ يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ) 3) متخاذل نباشد، یعنی اجزای جامعه پشت هم را خالی نکنند، همه اجزای جامعه در همه سطوح به یکدیگر یاری برسانند (غُلِبَ وَ اَللَّهِ اَلْمُتَخَاذِلُونَ) 4) حاضر نباشند به هر قیمتی زیر بار دشمن بروند (وَ اَللَّهِ إِنَّ اِمْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ) 5) امتعاض و خشم‌پروری؛ در درون خودشان خشم مقدس و بجا را بپرورانند (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلاَ تَمْتَعِضُون) البلاغه279 https://eitaa.com/banahjolbalaghe https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a