بسم الله
🟣ویژگیهای جامعه تراز در زمان تهدید دشمن
1) در زمان تهدید دشمن، «ذلت در دنیا» را بر سعادت در آخرت ترجیح ندهد (أُفٍّ لَكُمْ لَقَدْ سَئِمْتُ عِتَابَكُمْ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَياةِ اَلدُّنْيا مِنَ اَلْآخِرَةِ عِوَضاً وَ بِالذُّلِّ مِنَ اَلْعِزِّ خَلَفاً إِذَا دَعَوْتُكُمْ إِلَى جِهَادِ عَدُوِّكُمْ دَارَتْ أَعْيُنُكُمْ ...)
2) غفلتزده نباشد و در زمانی که دشمنش بیدار است خوابش نبرد (لَبِئْسَ لَعَمْرُ اَللَّهِ سَعْرُ نَارِ اَلْحَرْبِ أَنْتُمْ تُكَادُونَ وَ لاَ تَكِيدُونَ وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلاَ تَمْتَعِضُونَ لاَ يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ)
3) متخاذل نباشد، یعنی اجزای جامعه پشت هم را خالی نکنند، همه اجزای جامعه در همه سطوح به یکدیگر یاری برسانند (غُلِبَ وَ اَللَّهِ اَلْمُتَخَاذِلُونَ)
4) حاضر نباشند به هر قیمتی زیر بار دشمن بروند (وَ اَللَّهِ إِنَّ اِمْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ)
5) امتعاض و خشمپروری؛ در درون خودشان خشم مقدس و بجا را بپرورانند (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلاَ تَمْتَعِضُون)
#با_معارف_نهج البلاغه279
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵روزی که امیرالمؤمنین علیه السلام برای همسنگرش حمزة دلتنگ شد.
ابن ابیالحدید نقل کرده است که پس از سقیفه وقتی که حضرت را با آزار و اکراه برای بیعت حاضر کردند، حضرت در حالیکه به قبر پیامبر اشاره میکرد این آیه را تلاوت کرد: « يا ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» و بعد فرمود: وا جعفراه و لا جعفر لي اليوم وا حمزتاه و لا حمزة لي اليوم.
📚شرح نهج البلاغة (ابن أبي الحديد)، ج 11، ص 111
#مناسبتی 55 شهادت حضرت حمزه
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣ترفندهای رسانه های نفاق
در خطبه 185 درباره منافقان فرموده است:
«لهم... الی کل قلبٍ شفیعٌ: منافقان برای نفوذ در هر قلبی یک چیز را وسیله قرار میدهند»!
رسانههای نفاق برای منحرف کردن هر قلبی، یک «وسیلهی مؤثر بر همان قلب» را به کار میگیرند.
🔸معاویه در آوردگاه صفین وقتی برق شمشیر علویان را بر روی خیمهاش دید، برای نفوذ در قلب هر یک از سپاهیان علی علیه السلام از یک ترفند خاص استفاده کرد؛
1️⃣برای نفوذ در قلب قرّاء کوفه، قرآنها را بر سر نیزه کرد،
2️⃣برای نفوذ در قلب عربهای قومیتگرای کوفه، این سخن را ترویج کرد که این جنگ باعث میشود مردانمان همگی کشته شوند و زنانمان به ازدواج ایرانیها (موالی، برده ها) دربیایند (توضیح: از زمان خلیفه دوم ازدواج زنان عرب با مردان ایرانی ممنوع شده بود و این قومگرایی جاهلی رنگ و بوی دینی هم به خودش گرفته بود)
3️⃣برای نفوذ در قلب کسانی که اهل اخلاق بودند، عبدالله پسر عمروعاص را، که به زهد شهره بود، به وسط میدان فرستاد تا از اخلاق و صلح و همزیستی سخن بگوید!
⏹حالا دو سوال:
الف) بر بال خیالت بنشین، خودت را به جای یاران علی ع بگذار و بیندیش که اگر در معرکه صفین بودی، معاویه برای قرار دادن تو در برابر علی ع، از چه عاملی بهره میگرفت؟
ب) امروز در کجای منازعه حق و باطل ایستادهای؟ رسانههای نفاق، تو را با کدام عامل در برابر جبهه حق قرار میدهند؟
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج البلاغه 280
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣اشکهای امام صادق ع برای عدالت بیبدیل امیرالمؤمنین علیه السلام
برید بن معاویة میگوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: «علی علیه السلام مأمور مالیات را به اطراف کوفه فرستاد و به او فرمود: ....
در اینجا امام صادق علیه السلام مفاد همان نامهای را که سید رضی ره به عنوان نامه 25 نهج البلاغة آورده، (با اندکی تفاوت در برخی الفاظ)، بیان میکند.
برید بن معاویه میگوید: امام صادق علیه السلام وقتی از خواندن نامه امیرالمؤمنین علیه السلام فارغ شدند، گریستند و فرمودند: «ای برید، نه! به خدا قسم هیچ حکمی از احکام الاهی باقی نمانده مگر آنکه [بعد از وفات رسول الله] حرمتش هتک شده است! در این عالم نه به کتاب خدا عمل شد و نه به سنت نبیّش! از زمان شهادت امیرالمؤمنین که صلوات و سلام الاهی بر او باد تا به امروز، هیچ حدّی اقامه نشده است! و هیچ مصداقی از عدالت اجرا نشده است!» سپس فرمود: «به خدا سوگند روزگار به پایان نمیرسد مگر آنکه خداوند مردگان را زنده میکند و زندهها را میمیراند و سرانجام حق را به اهلش برمیگرداند تا دین خودش را آنگونه که میپسندد، برپا کند...»😢
«...قَالَ ثُمَّ بَكَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثُمَّ قَالَ يَا بُرَيْدُ لَا وَ اللَّهِ مَا بَقِيَتْ لِلَّهِ حُرْمَةٌ إِلَّا انْتُهِكَتْ وَ لَا عُمِلَ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سُنَّةِ نَبِيِّهِ فِي هَذَا الْعَالَمِ وَ لَا أُقِيمَ فِي هَذَا الْخَلْقِ حَدٌّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ وَ لَا عُمِلَ بِشَيْءٍ مِنَ الْحَقِّ إِلَى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَا تَذْهَبُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يُحْيِيَ اللَّهُ الْمَوْتَى وَ يُمِيتَ الْأَحْيَاءَ وَ يَرُدَّ اللَّهُ الْحَقَّ إِلَى أَهْلِهِ وَ يُقِيمَ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَاهُ لِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَأَبْشِرُوا ثُمَّ أَبْشِرُوا ثُمَّ أَبْشِرُوا فَوَ اللَّهِ مَا الْحَقُّ إِلَّا فِي أَيْدِيكُمْ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 536 تا 538
#با_شیفتگان_نهج البلاغه 73
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣دشواری ترجمه کلمه «لم یحُک» در نهج البلاغه
«حاكَ الثوبَ يحُوكه حَوْكاً و حِياكاً و حِياكة» را به معنای "ضمیمه کرد، شعر سرود، بافت و ..." معنا کردهاند(فراهیدی، العین، ج 3، ص: 257، ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج 2، ص: 121، زمخشری، اساس البلاغه، ج 1، ص: 148، ابن منظور، لسان العرب، ج 10، ص: 418).
در پاسخی که امیرالمؤمنین علیه السلام به یکی از نامههای معاویه دادهاند، آمده است:
«وَ قَدْ أَتَانِي كِتَابٌ مِنْكَ ذُو أَفَانِينَ مِنَ الْقَوْلِ ضَعُفَتْ قُوَاهَا عَنِ السِّلْمِ وَ أَسَاطِيرَ لَمْ يَحُكْهَا مِنْكَ عِلْمٌ وَ لَا حِلْمٌ: از طرف تو نامهاى به من رسيد با سخنانى بىتناسب، كه از آشتى و صلح نشانهاى ندارد، و كلمات افسانه گونهاى كه دانش و بردبارى آن را بر نبافته است» (نامه 65؛ ترجمه انصاریان)
مترجمان در جمله «أَسَاطِيرَ لَمْ يَحُكْهَا مِنْكَ عِلْمٌ وَ لَا حِلْمٌ» غالبا به سه مشکل برخورد کردهاند: مشکل نخست به کلمهی «اساطیر» مربوط است ، مشکل دوم به کلمه «حلم» مربوط است اما مشکل سوم در کلمهی «لم یحُکها» است.
معدودی از مترجمان، این کلمه را با کلمهی «لم یحکِها» اشتباه کردهاند! در حالیکه اولی مضارعِ اجوفِ مضموم العین از ریشهی «حاک یحوک» و دوّمی مضارعِ ناقصِ مکسور العین از ریشهی «حکی یحکی» است. مترجمانِ دیگر دو گروه هستند: برخی توانستهاند این کلمه را به معادلهایی مانند «بافتن» برگردانند و برخی دیگر به ترجمه آزاد روی نهاده و کلمه «لم یحُکها» را در ترجمهشان معادلیابی نکردهاند! و در نتیجه ترجمههایی از این دست، به دست دادهاند: ترجمههایی مانند «هيچ نشانى از دانش و بردبارى در آن به چشم نمىخورد.» (دشتی، ص: 607) یا «اثرى از علم و حلم تو ديده نمىشود».(ارفع، ص: 1153) هرچند نمیتوان این ترجمههای آزاد را نادرست دانست.
#با_مترجمان_نهج البلاغه 82
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣تأثیر نهج البلاغه بر روحیهی انسان
اینکه مطالعه نهج البلاغه و تأمل در ظرائف آن، چه فایدهای برای انسان دارد، پرسش مهمی است. دو سخن زیر از دو شخصیت کاملاً متفاوت و غیرقابل مقایسه، که هر کدام تأملاتی در نهج البلاغه داشتهاند، به دست رسیده است. جالب این است که هر دو، به فایدهی تقریباً مشترکی اشاره کردهاند:
1️⃣فایده تأمل در نهج البلاغه از منظر آیتالله خامنهای دام ظله:
پشتوانه روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همه مشکلات است و تأمل و تدبر در نهج البلاغهی مولای متقیان، چنین پشتوانه ای را فراهم می سازد. (آیت الله خامنهای، 23/4/1394)
2️⃣فایده تأمل در نهج البلاغه از منظر زکی مبارک:
من جدّاً بر این باورم که دقت در کتاب نهج البلاغه، برای انسان مردانگی و شهامت و عظمت نفس به ارمغان میآورد چون این کتاب جوششی از یک روح همیشه پیروز است که با عزم شیران به مصاف مشکلات میرفت. (و إني لأعتقد أن النظر في كتاب نهج البلاغة يورث الرجولة و الشهامة و عظمة النفس، لأنه فيض من روح قهّار واجه المصاعب بعزائم الاسود). (عبقرية الشريف الرضي ، زكي مبارك، محمد ، ج: 1 ، ص : 224)
↪️پ ن:
دکتر زکی مبارک، از شخصیتهای معاصر اهل سنت، استاد تاریخ ادبیات عربی، اندیشمند، روزنامهنگار و مبارز بزرگ مصری است. وی دانشآموختهی الازهر بود که از دانشگاه سوربن فرانسه نیز دکترای ادبیات عربی گرفته بود.
#با_شیفتگان_نهج البلاغه ۷۴
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣آوردهی مصیبتها برای انقلاب اسلامی؛ از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام
امیرالمؤمنین علیه السلام در وصف آغازین سالهای انقلاب جهانی رسول الله صلی الله علیه و آله، با اشاره به مصیبتهای تلخی که در آن سالها برای مسلمانان روی میداد، فرمودهاند:
«فَلَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّىٰ اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَيَدُورُ عَلَى الْآباءِ وَ الْأَبْنَاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الْقَرَابَاتِ، فَمَا نَزْدَادُ عَلَى كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ شِدَّةٍ إِلاَّ إِيمَاناً، وَ مُضِيّاً عَلَى الْحَقِّ، وَ تَسْلِيماً لِلْأَمْرِ، وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْجِرَاحِ: ما همراه با رسولالله صلی الله و علیه و آله بودیم و [خطر] کشته شدن بر روی [سر] پدران، فرزندان، برادران و بستگان میچرخید اما با هر مصیبت و مشکلی چیزی جز ایمان وصفناپذیر، استوار شدن در مسیر حق، تسلیم شدن در برابر امر الاهی و صبری عظیم در برابر سوزش زخمها عائدمان نمیشد».
بر اساس این فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام، آوردهی شهادت شهیدان برای همسنگرانشان عبارت است از:
1️⃣ایمانی وصفناپذیر
2️⃣ثابتقدم شدن در مسیر حق
3️⃣تسلیم امر الاهی شدن
4️⃣صبر در مسیر مقاومت
آوردهی دیگر اینکه؛
آنان که خون همسنگران شهیدشان بر دامنشان نشسته، ماندگارتر و پایدارتر خواهند بود و رویش بیشتری خواهند داشت (بقِیَّةُ السَّیْفِ أَبْقَی عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً) حکمت ۸۴. (توضیح حکمت 84 را در اینجا بخوانید)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج البلاغه 281
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣"تضاد القایی" در نهج البلاغه
صنعت تضاد یا طباق یکی از آرایههای ادبی است که موجب زیبایی و معناداری کلام میشود. چنانکه خداوند متعال فرموده است: « وأنه هو أمات وأحيا».
بلاغیان در بیان وجوه و اقسام طباق، نکات ارزشمندی را ذکر کردهاند اما تأمل در کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام نوع خاصی از طباق را نمایان میکند که در بلاغت موجود از آن سخنی به میان نیامده است.
▪️ این نوع از تضاد، بین دو کلمهای رخ مینماید که بر اساس معنای متعارفشان تضادی با هم ندارند اما بر اساس درک خاصی که گوینده، از معنای آن دو کلمه دارد، این دو کلمه معنای متضادی پیدا میکنند. یعنی دو کلمه در باور متکلم معنای خاصی دارند که باید آنها را شناخت.
به نظر میرسد که این نوع از طباق را باید طباق ادعایی یا طباق القایی نامید؛ یعنی گوینده میخواهد ادعا کند و به مخاطبانش القاء کند (بفهماند) که این دو کلمه با هم تضاد دارند.
در کلمات امیرالمؤمنین، انسان در برابر هدایتهایی که خداوند برایش فرستاده، دو نوع واکنش نشان میدهد: یا هدایتجویی میکند یا کور میشود، راه سومی هم وجود ندارد؛ یعنی بین هدایتجویی و کور شدن تضاد وجود دارد. این تضاد از آیات قرآن نیز قابل برداشت است.
این جملههای نهج البلاغه را نگاه بکنید:
1️⃣درباره عصر جاهلیت فرموده است: « ... فَالْهُدَى خَامِلٌ وَ اَلْعَمَى شَامِل»
2️⃣درباره کسانی که از عدل علوی گریخته و به معاویه پیوستند، فرموده است:
«فَكَفَى لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ اَلْهُدَى وَ اَلْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَى اَلْعَمَى وَ اَلْجَهْلِ»
3️⃣درباره عالمنمایان فرموده است: «لاَ يَعْرِفُ بَابَ اَلْهُدَى فَيَتَّبِعَهُ وَ لاَ بَابَ اَلْعَمَى فَيَصُدَّ عَنْهُ »
4️⃣درباره نقش اهل بیت در هدایت انسان فرموده است:
«بِنَا يُسْتَعْطَى اَلْهُدَى وَ يُسْتَجْلَى اَلْعَمَى» (خطبه 144)
و نیز فرموده است: «و اَلْمُوَضَّحَةُ بِهِ أَشْرَاطُ اَلْهُدَى وَ اَلْمَجْلُوُّ بِهِ غِرْبِيبُ اَلْعَمَى» (خطبه 177)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#بازیباییهای_نهج، شماره71
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🗞ما مفتخریم که کتاب نهجالبلاغه که بعد از قرآن، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣آیا معاویه در طرح «خونخواهی عثمان» صادق بود؟
«وَ قَدْ أَكْثَرْتَ فِي قَتَلَةِ عُثْمَانَ فَادْخُلْ فِيمَا دَخَلَ فِيهِ اَلنَّاسُ ثُمَّ حَاكِمِ اَلْقَوْمَ إِلَيَّ أَحْمِلْكَ وَ إِيَّاهُمْ عَلَى كِتَابِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَّا تِلْكَ اَلَّتِي تُرِيدُ فَإِنَّهَا خُدْعَةُ اَلصَّبِيِّ عَنِ اَللَّبَنِ فِي أَوَّلِ اَلْفِصَالِ» نامه 64
[ای معاویه] درباره قاتلان عثمان زیاد سخن گفتهای [ولی به جای سخن زیادی، ابتدا] در همین بیعت و طاعتی که مردم داخل آن شدهاند، داخل شو سپس متهمان را به نزد من بیاور تا تو و آنان را به کتاب الاهی بسپارم اما آنچه تو در پیش گرفتهای نیرنگی است که برای از شیر گرفتن کودکان به کار گرفته میشود.
📖معاویه پس از صلح امام مجتبی علیه السلام، که قدرت مطلق جهان اسلام را به دست گرفت، در سفری به مدینه به خانه عثمان رفت. دختر عثمان وقتی معاویه را دید صیحه زد و برای پدرش گریست. این گریه در حضور معاویه، بدین منظور بود که قصاص قاتلان پدرش را به معاویه یادآوری کند.
معاویه که منظور او را فهمیده بود، بدو گفت: حالا دیگر مردم به اطاعت ما درآمدهاند و حکومتمان را پذیرفتهاند ما هم باید امنیت آنها را تأمین کنیم. ما ناچاریم [درباره کسانی که عثمان را کشتند] صبوری کنیم در حالی که سینه ما پر از خشم آنها است و آنها نیز ناچارند در برابر ما رام باشند در حالیکه سینههایشان پر از کینهی ما است. اگر ما پیمانمان را بشکنیم [و آنان را مجازات کنیم] آنان نیز پیمانشان را خواهند شکست [و بر ما شورش خواهند کرد]. بعد معلوم نیست که به نفع حکومت ما باشد یا به ضرر حکومت ما.» (العقد الفرید)
دکتر محمود عقاد با استناد به این واقعه و وقایع دیگر، به این نتیجه رسیده است که معاویه در خونخواهی عثمان، صادق نبود بلکه ادعای خونخواهی را صرفا برای فشار بر حکومت علی علیه السلام مطرح میکرد. برای همین بود که بعد از رسیدن به قدرت، خودش هرگز قاتلان عثمان را تحت پیگرد قرار نداد.
📚کتاب معاویه فی المیزان، محمود عقاد، ص 78
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج البلاغه 282
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
⏺وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): الْمُؤْمِنُ لَا يَحِيفُ عَلَى مَنْ يُبْغِضُ، وَ لَا يَأْثَمُ فِيمَنْ يُحِبُّ.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مؤمن بر کسی که از او متنفر است ظلم نمیکند و به خاطر کسی که او را دوست دارد، گناه نمیکند.
📚(امالی شیخ طوسی ره ص: 580)
🔽دست کم تا یک هفته بعد از انتخابات پیش رو، روزی یک مرتبه جانمان را با این حدیث امیرالمؤمنین علیه السلام صیقل بدهیم. شاید ما را در چارچوب انصاف و عدالت نگه دارد.
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🟣معاویه از طلقاء بود
«الَّذِينَ أُخْرِجُواْ مِن دِيَرِهِم بِغَيرْحَقّ إِلَّا أَن يَقُولُواْ رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لهَّدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَ لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ(40) الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر (حج: 41)»
آیه فوق، کسانی را که از سرزمین خودشان اخراج شده باشند (الَّذِينَ أُخْرِجُواْ مِن دِيَرِهِم بِغَيرْحَقّ) ، و خداوند به آنها قدرت سیاسی داده باشد (مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْض) وصف میکند. برخی فقیهان اهل تسنن با استناد به آیه فوق مشروعیت خلافت خلفای راشدین را اثبات میکنند. جصاص، فقیه و مفسر بزرگ حنفی در بررسی این آیه نوشته است: این آیه درباره مهاجران صدر اسلام است که از سرزمین خود به زور اخراج شدند. بنابراین شامل حکومت معاویه نمیشود چرا که معاویه از طلقاء بود نه از مهاجران.
پ ن:
جصاص دو نکته را در اینجا متذکر شده است: یکی این که معاویه از مهاجران نیست دیگری اینکه معاویه از طلقاء است.
نکته دوم نکته ارزشمندی است که چون باچارچوب نظری فقه و کلام حنفی نیز هماهنگ است، میتواند به احناف امروز کمک کند تا در دام معاویهگراییِ سلفیها نیفتند.
«هذه صفة المهاجرين لأنهم الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق ... و لا يدخل معاوية في هؤلاء لأن اللّه إنما وصف بذلك، المهاجرين الذين أخرجوا من ديارهم و ليس معاوية من المهاجرين بل هو من الطلقاء»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج البلاغه 283
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a