eitaa logo
بانگینه: فناورانه های بذرافشان
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
255 ویدیو
616 فایل
دسترسی به مستندات www.nafr.ir - پژوهش فناورانه https://eitaa.com/bangineh - پردازش هوشمند و هوش مصنوعی https://eitaa.com/joinchat/2478244488C8f0d193f4a - ویراستی https://virasty.com/clergyman/ ارتباط با ادمین: @clergyman ارسال پیامک: 50004000300096
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فرهنگ جا گذاشتن عمدی در مکان‌های عمومی رفتاری است که اکنون در ایتالیا 🇮🇹 و فرانسه 🇫🇷 رو به فزونی گذاشته است. کسی که کتابش را در مکانی عمومی رها می‌کند، هویت خود را آشکار نمی‌کند و ادعایی هم بابت قیمت کتاب ندارد، اما یک درخواست از خواننده یا خوانندگان احتمالی بعدی دارد: شما نیز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلی مشابه قرار دهید تا دیگران هم بتوانند از این اثر استفاده کنند. رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد. او یک فروشنده کامپیوتر در ایالت میسوری امریکا 🇺🇸 بود و نام این رفتار را Book Crossing گذاشت(کتاب در گردش). در فرانسه کتاب‌های در حال گردش از ده‌هزار جلد فراتر رفته است. این رفتار جدید را می‌شود به نوعی «کمپین » یا «کمپین به اشتراک گذاشتن کتاب» در نظر گرفت؛ کمپینی که می‌تواند به مثابه یک پروژه فرهنگی قابل تامل باشد. حالا رفتار مذکور به قدری در غرب رواج یافته که کم‌کم از ترکیه 🇹🇷 نیز سر درآورده است. در یکی از شهرهای ساحلی ترکیه کنار دریا کتابی روی شن‌ها توجه فردی را به خود جلب می‌کند. فرد با خود فکر می‌کند حتما صاحب کتاب‌ فراموش کرده آن را برمی‌دارد و همین‌که چشمش به صفحه اولش می‌افتد؛ از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد! در صفحه اول کتاب، متن زیر نوشته شده بود: من این کتاب را با علاقه خواندم و آن را در همان مکانی که به آخر رسانده بودم رها کردم. امیدوارم شما هم از این کتاب خوشتان بیاید. اگر از آن خوشتان آمد بخوانید وگرنه در همان نقطه‌ای که پیدایش کرده‌اید، بگذارید بماند. اگر کتاب را خواندید شماره‌ای به تعداد خوانندگان اضافه کنید و با ذکر محل پایان مطالعه، در جایی رهایش کنید. در همان صفحه دست‌خط سومین خواننده توجهش را جلب کرد: خواننده شماره سه در ترکیه. پس تا به‌حال سه نفر که همدیگر را نمی‌شناسند این کتاب را خوانده‌اند. طبق اطلاعات موجود در همان صفحه، خواننده اول کتاب را در استانبول و خواننده دوم در شهر بُدروم مطالعه‌ آن را به پایان رسانده و رهایش کرده بود. برای این سنت جدید کتاب‌خوانی یک سایت اینترنتی‌ راه‌اندازی شده تا علاقمندان بتوانند با عضویت در آن به رهگیری کتاب‌هایی که رها کرده‌اند، بپردازند. توصیه می‌کنم سری به سایت bookcrossing.com بزنید. طبق اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ جلد کتاب که اطلاعاتشان در این سایت ثبت شده در حال گردش هستند. هدف گردانندگان سایت یاد شده، تبدیل کردن دنیا به یک کتابخانه‌ بزرگ است. از این به بعد اگر در کافه، لابی هتل، یا سالن انتظار سینما کتابی را پیدا کردید، تعجب نکنید چون ممکن است با یک جلد «کتاب در گردش» روبه‌رو شده باشید. 📚📔📚📕📚📙📚 ما می‌خواهیم این فرهنگ را در ایران هم جا بیندازیم. از شما دوستان فقط دو چیز می‌خواهیم: 🔹 در تمامی گروه‌هایی که هستید این پیام را منتشر کنید. 🔹 این هفته یکی از کتابهایی که خوانده‌اید را در یک مکان عمومی جا بگذارید و همان متن را روی جلدش بنویسید. امیدواریم چند سال دیگر ارزش این کار بزرگ را ببینیم.
✅ فایل دوره « و تحصیل موفق» 🔹موسسه فقه و علوم اسلامی اقدام به انتشار فایل کامل دوره «درس خارج و تحصیل موفق» کرده است. این دوره با تدریس اساتیدی همچون استاد شب‌زنده‌دار، استاد علیدوست، استاد ظهیری و ... در فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد. 🌐 لینک دسترسی: https://mfos.ir/dars-kharej-tahsil-movafaq/
nafr.ir بذرافشان: پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی : https://thesaurus.isca.ac.ir پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، پایگاه اصطلاحات گزیده شده و نظام یافته است که بین آنها روابط معنایی و رده ها، یا سلسه مراتبی برقرار است و توانایی آن را دارد که موضوع آن رشته را با تمام جنبه های اصلی، فرعی و وابسته به شکلی نظام یافته و به قصد ذخیره و بازیابی اطلاعات و مدارک و مقاصد جنبی دیگر عرضه کند اصطلاحنامه : اصطلاح‏نامه جامع علوم اسلامی مجموعه‏‌اى است مشتمل بر اصطلاحات ، واژه‏‌ها و عناوین درباره حوزه های مختلف علوم اسلامی و حوزه های وابسته . این مجموعه، واژگان زبان نمایه‌ه‏اى كنترل شده‏‌اى است كه به گونه‌‏اى سازمان یافته روابط پیشین میان مفاهیم را روشن مى‏‌كند فرهنگنامه : برای آن دسته از مخاطبان كه خواهان دریافت اطلاعات اساسی و زبده پیرامون یك موضوع (یا اصطلاح) خاص به زبان ساده همراه با آراء و اقوال متخصصان برجسته آن علم و با صرف زمان كوتاه ، بهترین شیوه برای پاسخ به نیاز این دسته از مخاطبان - كه از نظر كمٌی در اكثریت نیز قرار دارند عرضه اطلاعات از طریق فرهنگ نامه می باشد . نمایه نامه: برای بازیابی اطلاعات راه حل های متعددی طرح و به کار گرفته شد و در عمل مورد تجربه قرار گرفت، که در بین آن ها نمایه سازی اطلاعات از همه آن ها مفید تر و کار سازتر تشخیص داده شد.زیرا نمایه کردن اطلاعات موجب جستجوی روان تر و بازیابی سریع تر آن ها خواهد گردید. با عضویت در گنجینه اصطلاحات علوم اسلامی: به لیستی از اصطلاحات که جستجو کرده اید دسترسی داشته باشید اصطلاحات و نمایه ها را به لیست علاقه مندی های خود اضافه کنید اصطلاحات مورد نظر خود را به گنجینه پیشنهاد دهید
(ص) ️1️⃣ 1. هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می‌رفت. 2. در راه رفتن قدم‌ها را بر زمین نمی‌کشید. 3. نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود. 4. هرکه را می‌دید مبادرت به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. 5. وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی‌کشید. 6. با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. 7. هرگاه به کسی می‌نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. 8. هرگز به روی مردم چشم نمی‌دوخت و خیره نگاه نمی‌کرد. 9. چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو. 10. سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. 11. هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد. 12. چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی‌گشت و رو به او می‌نشست. 13. با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت برنمی‌خاست. 14. در مجلسی نمی‌نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا. 15. هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب می‌نشست نه در صدر آن. 16. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. 17. هرگز در حضور مردم تکیه نمی‌زد. 18. اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. 19. اگر در محضر او چیزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود نادیده می‌گرفت. 20. اگر از کسی خطایی صادر می‌گشت آن را نقل نمی‌کرد. 21. کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی‌کرد. 22. هرگز با کسی جدل و منازعه نمی‌کرد. 23. هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. 24. پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. 25. چون سخن ناصواب از کسی می‌شنید. نمی‌فرمودـ« چرا فلانی چنین گفت» بلکه می‌فرمود « بعضی مردم را چه می‌شود که چنین می‌گویند؟» 26. با فقرا زیاد نشست و برخاست می‌کرد و با آنان هم غذا می‌شد. 27. دعوت بندگان و غلامان را می‌پذیرفت. 28. هدیه را قبول می‌کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. 29. بیش از همه صله رحم به جا می‌آورد. 30. به خویشاوندان خود احسان می‌کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد. 31. کار نیک را تحسین و تشویق می‌فرمود و کار بد را تقبیح می‌نمود و از آن نهی می‌کرد. 32. آنچه موجب صلاح دین و دنیای مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می‌شنوند به غایبان برسانند. 33. هرکه عذر می‌آورد عذر او را قبول می‌کرد. 34. هرگز کسی را حقیر نمی‌شمرد. 35. هرگز کسی را دشنام نداد و یا به لقب های بد نخواند. 36. هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکرد. 37. هرگز عیب مردم را جستجو نمی‌کرد. 38. از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه خوشخو بود. 39. هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسیار مدح آنان نمی‌گفت. 40. بر جسارت دیگران صبر می‌فرمود و بدی را به نیکی جزا می‌داد. 41. از بیماران عیادت می‌کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود. 42. سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره جویای حال آنان می‌شد. 43. اصحاب را به بهترین نام هایشان صدا می‌زد. 44. با اصحابش در کارها بسیار مشورت می‌کرد و بر آن تاکید می‌فرمود. 45. در جمع یارانش دایره وار می‌نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می‌شد نمی‌توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است. 46. میان یارانش انس و الفت برقرار می‌کرد. 47. وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود. 48. هرگاه چیزی به فقیر می‌بخشید به دست خودش می‌داد و به کسی حواله نمی‌کرد. 49. اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می‌آمد نمازش را کوتاه می‌کرد. 50. اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد.
📱 آینده فیسبوک در متاورس 🔹 طی چند روز گذشته شرکت فیسبوک اعلام کرده است که طی پنج سال آینده ۱۰ هزار کارمند جدید در اتحادیه اروپا استخدام می‌کند تا بر روی یک پلتفرم جدید ساخت این شرکت کار کنند. 🔹بنابر اعلام فیسبوک افراد استخدام‌شده قرار است در توسعه پلتفرمی به نام «متاورس» به خدمت گرفته شوند. 🔸متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سر تا سر دنیا به آن متصل شوند. متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. 🆔@madca_net 🌐www.madca.net
پژوهیار(pajoohyar) اولین نرم‌افزار مدیریت استناددهی متن‌باز فارسی زبان است که بر پایه نرم‌افزار زوترو (Zotero) طراحی شده است. این برنامه پژوهشگران را در امر تحقيق و مستند‌سازی نتایج پژوهشی یاری می‌کند. پژوهیار، ابزاری پژوهشی و قدرتمند است که به کاربران کمک می‌کند تا گردآوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل منابع علمی خود را به‌آسانی انجام دهند و سپس با تکیه بر آن بتوانند به شكل مناسبی و بر اساس شیوه‌نامۀ استناددهی مورد نظر خود، به مستندسازی حاصل پژوهش خويش در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله بپردازند. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های بسیاری از جمله: ذخیره و طبقه‌بندی اطلاعات، یادداشت‌گذاری، استفاده از برچسب‌های مختلف، جستجوی اطلاعات ذخیره شده و... است. همچنین پژوهیار پیوند محکمی با منابع برخط (online) دارد؛ به گونه‌ای که پژوهشگر هنگام جستجو و بازیابی اطلاعات از کتاب، مقاله، صفحات وب، تصاویر و ده‌ها قالب دیداری و شنیداری دیگر، به طور خودکار می‌تواند منابع خود را در نرم‌افزار ذخیره کند و سپس برای استناددهی از این منابع با شیوه‌های مختلف استناددهی به این اقلام متنوع اطلاعاتی در متن در حال نگارش خود اقدام نماید. پژوهیار توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و بر اساس نیاز سه‌زبانه و تلفیقی کاربران منابع پژوهشی فارسی، عربی و انگلیسی طراحی و ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزارهای استناددهی این است که برخی از پایگاه‌های داده می‌توانند به صورت مستقیم از داخل نرم‌افزارها موردجستجو قرار گیرند. دراین مورد، نرم‌افزار استناددهی پژوهیار پایگاه‌های زیر را پشتیبانی می‌کند: پايگاه‌های فارسی‌: • پایگاه مجلات تخصصی نور؛ • سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ • پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک)؛ • بانک اطلاعات سیمرغ (نوسا)؛ • سیستم یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی (سیکا)؛ • پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران؛ • پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (سید)؛ • دانشنامه جهان اسلام؛ • و...
لینک دعوت به گروه اهل تحقیق و اهل قلم حوزه های علمیه رهنامه پژوهش https://eitaa.com/joinchat/2057044015C316bbb099a