eitaa logo
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
588 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
491 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیها شماره ثبت: 460 شناسه ملی: 10380065766 شماره بانک ملی جهت مشارکت در ساخت مجتمع: 6037 9975 9904 8726 آدرس کانال رسمی در تلگرام: https://t.me/Banifatemeh_mashhad ارتباط با ادمین: @Banifatemeh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ 📋《فَلَمَّا خَرَجَتْ قَالَ عَلِيٌّ(ع) : اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَتِ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ! ثُمَّ تَنَحْنَحَ وَ قَالَ: بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ، قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْآيَاتِ!♦️هنگامی که فاطمه از درون خانه خارج شد، امام علی(ع) [به اذن الهی زبان گشود و] فرمود :درود و رحمت و برکات الهی بر تو ای پدر!سپس شروع کرد به خواندن آیاتی از سوره مومنون!(۲)به نقل از مرحوم شیخ حرّ عاملی آمده است که در این هنگام حضرت رسول اکرم(ص) امام علی(ع) را به آغوش گرفت و امام علی(ع) وقتی پیامبر(ص) را دید، عرضه داشت :📋اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص) وَ ضَحِكَ فِي وَجْهِه♦️سلام بر تو ای فرستاده خدا!سپس در حالی که به صورت مبارک پیامبر اکرم(ص) خیره شده بود، لبخند زد.(۳)در این هنگام، حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: 📋قَدْ أَفْلَحُوا بِكَ أَنْتَ وَ اَللَّهِ أَمِيرُهُمْ تَمِيرُهُمْ مِنْ عِلْمِكَ فَيَمْتَارُونَ وَ أَنْتَ وَ اَللَّهِ دَلِيلُهُمُ وَ بِكَ وَ اَللَّهِ يَهْتَدُونَ وَ وَضَعَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) لِسَانَهُ فِي فِيهِ فَانْفَجَرَتْ اِثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً!قَالَ : فَسُمِّيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ يَوْمَ اَلتَّرْوِيَةِ فَلَمَّا كَانَ مِنْ غَدِهِ وَبَصُرَ عَلِيٌّ(ع) بِرَسُولِ اَللَّهِ(ص) سَلَّمَ عَلَيْهِ وَ ضَحِكَ فِي وَجْهِهِ وَ جَعَلَ يُشِيرُ إِلَيْهِ فَأَخَذَهُ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) فَقَالَتْ فَاطِمَةُ عَرَفَهُ فَسُمِّيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ عَرَفَة♦️پس از تلاوت این آیات جان بخش، حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: آری، علی جان! ایمان آوردگان راستین به برکت تو رستگار خواهند شد.آن‌گاه افزود : علی جان! به خدای سوگند که تو امیر و سالار ایمان آوردگانی و آنان به وسیله تو به سعادت نایل آمده و تو از دانش خویش به آنان خواهی آموخت و آنان بهره خواهند برد.به خدا سوگند که تو راهبر و راهنمای راستین آنان هستی و آنان در پرتو نور هدایت تو راه خواهند یافت.سپس رسول خدا(ص) زبان مبارک خود را در کام امام علی(ع) قرار داد که از برکت این امر، دوازده چشمه جوشید.راوی می گوید: آن روز به نام روز تراویه نامیده شد و وقتی چشمان علی(ع) به صورت مبارک رسول اکرم(ص) افتاد، تبسمی کرد و شروع کرد به اشاره کردن به حضرت(ص)!حضرت رسول اکرم(ص) علی(ع) را به آغوش گرفت.فاطمه بنت اسد می گوید: علی(ع) رسول اکرم(ص) را شناخت و آن روز به روز عرفه نامگذاری شد.📋فَلَمَّا كَانَ اَلْيَوْمُ اَلثَّالِثُ أَذَّنَ أَبُوطَالِبٍ فِي اَلنَّاسِ أَذَانَاً جَامِعاً وَ قَالَ: هَلُمُّوا إِلَى وَلِيمَةِ اِبْنِي عَلِيٍّ(ع) وَ نَحَرَ ثَلاَثَمِائَةٍ مِنَ اَلْإِبِلِ وَ أَلْفَ رَأْسٍ مِنَ اَلْبَقَرِ وَ اَلْغَنَمِ وَ اِتَّخَذُوا وَلِيمَةً وَ قَالَ: هَلُمُّواوطُوفُوا بِالْبَيْتِ سَبْعاً وَ اُدْخُلُوا وَ سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ(ع) وَلَدِي فَفَعَلَ اَلنَّاسُ مِنْ ذَلِكَ وَ جَرَتْ بِهِ اَلسُّنَّةُ وَ وَضَعَتْهُ أُمُّهُ بَيْنَ يَدَيِ اَلنَّبِيِّ(ص) ففَتَحَ فَاهُ بِلِسَانِهِ وَ حَنَّكَهُ وَ أَذَّنَ فِي أُذُنِهِ اَلْيُمْنَى وَ أَقَامَ فِي أُذُنِهِ اَلْيُسْرَى فَعَرَفَ اَلشَّهَادَتَيْنِ وَ وُلِدَ عَلَى اَلْفِطْرَةِ♦️هنگامی که روز سوم فرا رسید، ابوطالب از مردم مکه دعوت به عمل آورد و آنان را فرا خواند و گفت: بیایید و در میهمانی فرزندم علی(ع) شرکت کنید و سیصد شتر نحر کرد و هزار گاو و گوسفند ذبح نمود و گفت: هفت‌بار دور خانه‌ی خدا بگردید و داخل خانه خدا شده و به فرزندم سلام کنید.مردم هم، چنین کردند و این امر یک سنّت شد.سپس رسول اکرم(ص) با زبان مبارک دهان علی(ع) را گشود، و زبان خویش در کام او گذاشت، و در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه فرمود.(۴)به دنیا آمدن امیرمؤمنان، علی(ع) در درون خانه خدا فضیلتی است که محدّثان شیعه و دانشمندان علم انساب آن را در کتابهای خود نقل کرده اند و در میان دانشمندان شیعه و اهل تسنن گروه زیادی به این حقیقت، تصریح و آن را یک فضیلت بی نظیر خوانده اند. علامه امینی این ماجرا را از ۱۶ منبع اهل سنت و ۵۰ منبع شیعه نقل نموده و از ۴۱ شاعر از قرن دوم قمری تا قرن حاضر نام می‌برد.(۵) 👤شیخ مفید (متوفی۴۱۳ ق) می نویسد : 📋وُلِدَ بِمكَّةَ فِي بَيْتِ اَللَّهِ اَلْحَرَامِ يَوْمَ اَلْجمُعَةِ اَلثّالِثَ عَشَرَ مِنْ رَجَبٍ سَنَةَ ثَلاَثِينَ مِنْ عَامِ اَلْفِيلِ، وَ لَم يُولَدْ قَبلَهُ وَ لاَ بَعْدهُ مَوْلُودٌ فِي بَيت اَللَّهِ تعَالى سِوَاهُ إِكراماً مِنَ اَللَّهِ تَعَالى♦️حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عام‌الفیل در خانه خدا درشهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی(ع) است.(۶) ادامه مطالب :👇 کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
3⃣ 👤ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ ق) می نویسد : 📋《لَيسَ المَولُودُ فِي سَيِّدِ الأَيَّامِ يَومَ الجُمعَةِ فِي الشَّهرِ الحَرَامِ فِي البَيتِ الحَرَامِ سِوَى أَمِيرِ المُؤمِنِينَ(ع)》 ♦️به جز امام علی(ع) کسی نسيت که در برترين روزها يعني روز جمعه و در ماه حرام [رجب] در خانه خدا، تولد يافته باشد.(۷) 👤مسعودی (متوفای ۳۴۶ ق) درباره زادگاه امام نوشته است : 📋《كَانَ مَولِدُهِ فِي الكَعبَةِ》 ♦️زادگاهش در کعبه بود.(۸) 👤حاکم نیشابوری (متوفای ۴۰۵ ق) می نویسد : 📋《فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع) کَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ فِی جَوْفِ الْکَعْبَةِ》 ♦️اینکه فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را در درون کعبه به دنیا آورده است، به تواتر رسیده است.(۹) 👤ابن صباغ مالکی (متوفای ۸۵۵ ق) می نویسد : 📋《وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فِی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه ِرَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَ هِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالَی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَ اِظْهارا لِکَرامَتِهِ》 ♦️امام علی(ع) در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد. قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی(ع) را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او!(۱۰) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۳۲ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۷۴ ۳)إثبات الهداة شیخ حرّ عاملی، ج۳، ص۴۶۰ ۴)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۷۴ ۵)الغدیر علامه امینی، ج۶، ص۲۱ ۶)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۵ ۷)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۲۰۰ ۸)مروج الذهب مسعودی، ج۲، ص۳۴۸ ۹)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۵۵۰ ۱۰)الفصول المهمة ابن صباغ، ص۳۰ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🍃 دو کلیپ قدیمی از: شیخ الفقهاء والمجتهدین حضرت آیةالله العظمی 🌸 درفضائل امیرالمؤمنین علی‌علیه‌السلام با این دوعنوان: 🌷➖ ۳، اردیبهشت، ۱۳۷۶ هـش و 🌷➖ ... ۱، شهریور، ۱۳۸۷ هـش 👈🏼 کلیپی قدیمی مربوط به حدود ۲۵سال و۱۴سال قبل کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
49323a56-f94b-4dc1-ab94-3238690c4ec2.m4a
821.1K
🔊 |              📝 اگه این حرفو گوش‌کنی رفیق 👤 حاج‌امیر                      🌸 ولادت (ع) مبارك کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad         
🌻«إِنَّ هٰذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ» 🌻 ✳️ جلسه هفتگی قرائت قرآن بنی فاطمه(س) 🎤 قاری: استاد 🕌 مکان:مطهری جنوبی۲٠خیریه بنی فاطمه(س) 🕖 زمان: ۱۹:٠٠_ ازبرکات ونفحات قرآن بهرمند شوید کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
Mustafa_Hojorat.Qaf_AlAzhar.m4a
5.68M
🔊 استاد ✳️ تلاوت سوره حجرات وقاف ⏳ به مدت 23 دقیقه و کم حجم کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بیانات حضرت آیةالله سیّدان زیدعزّه الشریف ☀️🍃 دعا وتضرّع در وادعیّه 📖 درقرآن کریم این آیه خیلی مهمه که خداوند تبارک وتعالی می فرماید:«فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ»خدای ارحم الرحمین بندگانش راگرفتار می کند تادعا بکنند! تضرّع کنند اینقدر مسئله تضرّع ودعاکردن مهّم است...☝️ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
❇️هیچ بالاتر از و نیست. ❓ایا مصالح نظام، دروغ گفتن و خلاف، را جایز می کند؟ 💮عملكرد حضرت علي ع در شوراي 6 نفره تعیين خليفه پس از عمر،نشان دهنده محدود بودن دايره مصلحت و اضطرار براي گفتن است. ⭕️متاسفانه بر خلاف وسيع بودن شعاع دايره مصلحت سنجي در جامعه امروز ما،حضرت علي حتي در لحظه اي حساس و تكرار ناشدني براي جلوگيري از حكومت عثمان و بازگشت مقام رهبري و امامت جامعه به معصومين،مصلحتي براي دروغ گفتن نديدند. 💮👈شهيد مطهري هم اين حادثه را در كتاب حماسه حسيني اين گونه روايت ميكند 🔶"شورا طوری تركیب شده بود كه عمر خودش هم می دانست كه بالأخره خلافت به عثمان می رسد، چون علیه السلام قطعاً رأی سه به علاوه ی یك نداشت؛ حد اكثر این بود كه علی سه نفر داشته باشد كه مسلّماً عثمان در میان آنها نبود، زیرا عثمان رقیبش بود. پس عثمان قطعاً برنده است. نتیجه این شد كه زبیر گفت: من رأیم را دادم به علی، طلحه گفت: من رأیم را دادم به عثمان، سعد هم كنار رفت. كار دست عبد الرّحمن بن عوف باقی ماند؛ به هر طرف كه رأی می داد او انتخاب می شد. 👈عبد الرّحمن، اول آمد سراغ علی علیه السلام گفت: علی! آیا حاضری با من بیعت كنی به این شرط كه خلافت را به عهده بگیری و بر طبق كتاب اللّه (قرآن) و سنّت پیغمبر و سیره ی شیخین عمل كنی؟ 💮روش زمامداری و رهبری تو، همان روش شیخین (أبو بكر و عمر) باشد. ببینید علی چگونه در اینجا بر سر دوراهی تاریخ قرار می گیرد! در چنین موقعیتی هر كس پیش خود به علی می گوید: اكنون وقت تصاحب خلافت است، دوراهی تاریخ است، خلافت را یا باید بنی امیّه ببرند یا تو، یك دروغ مصلحتی بگو. 💢ولی علی گفت:حاضرم قبول كنم كه به وسنّت _رسول_اللّه و روشی كه خودم انتخاب می كنم عمل كنم. عبد الرّحمن بن عوف رفت سراغ عثمان و همان سؤال را تكرار كرد. عثمان گفت حاضرم. 👈این قضیه سه بار تكرار شد. عبد الرّحمن می دانست كه از حرف خودش برنمی گردد و نمی آید در اینجا روش رهبری شیخین را امضا كند و بعد گفته ی خود را پس بگیرد. 💮💢در این صورت، علی خودش را قربانی خلافت كرده بود. در هر سه نوبت، علی علیه السلام پاسخ داد: بر طبق كتاب اللّه، سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب میكنم و اجتهاد رأی آن طور كه خودم اجتهاد می كنم، عمل می كنم. 👈 عثمان به این شكل خلیفه شد" کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
🔷🔶 سوزاندن توسط محدثین اهل تسنن 👈🏼👈🏼 به این اعتراف جالب توجه کنید: وَأَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ، قَالَ : ثَنَا مُهَنَّى ، قَالَ : سَأَلْتُ أَحْمَدَ ، قُلْتُ : حَدَّثَنِي خَالِدُ بْنُ خِدَاشٍ ، قَالَ : قَالَ سَلامٌ وَأَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ، قَالَ : ثَنَا يَحْيَى، قَالَ : سَمِعْتُ خَالِدَ بْنَ خِدَاشٍ، قَالَ: "جَاءَ سَلامُ بْنُ أَبِي مُطِيعٍ إِلَى أَبِي عَوَانَةَ، فَقَالَ: هَاتِ هَذِهِ الْبِدَعَ الَّتِي قَدْ جِئْتَنَا بِهَا مِنَ الْكُوفَةِ، قَالَ: فَأَخْرَجَ إِلَيْهِ أَبُوعَوَانَةَ كُتَبَهُ، فَأَلْقَاهَا فِي التَّنَّورِ، فَسَأَلْتُ خَالِدًا مَا كَانَ فِيهَا؟ قَالَ: حَدِيثُ الأَعْمَشِ، عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ ثَوْبَانَ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " اسْتَقِيمُوا لِقُرَيْشٍ ، وَأَشْبَاهِهِ. قُلْتُ لِخَالِدٍ : وَأَيْشِ؟ قَالَ: حَدِيثُ عَلِيٍّ: أَنَا قَسِيمُ النَّارِ. قُلْتُ لِخَالِدٍ: حَدَّثَكُمْ بِهِ أَبُوعَوَانَةَ، عَنِ الأَعْمَشِ؟ قَالَ: نَعَمْ. 📝 خالد بن خداش مي گويد: سلام بن أبي مطيع به نزد أبو عوانة آمد و گفت: اين بدعت هايي كه از كوفه برايمان آورده اي را بده! أبوعوانة كتابش را به سلام بن أبي مطيع داد و سلام بن أبي مطيع آن را در تنور انداخت! ➖ يحيى مي گويد: از خالد پرسيدم در كتاب چه بود؟ خالد گفت: حديث أعمش از سالم بن أبي الجعد از ثوبان از رسول خدا فرمودند: «امر قريش را استوار مي سازيد» و مانند آن. ➖ به خالد گفتم ديگر در آن كتاب چه بود؟ گفت حديث علي بن أبي طالب كه فرمود: «من تقسيم كننده آتش جهنم هستم». ➖ يحيى مي‌گويد به خالد گفتم: أبوعوانة آن را از أعمش برايتان نقل كرد؟ ➖ خالد گفت: بله. 📚 السنة، مؤلف: أبوبكر أحمد بن محمد بن هارون بن يزيد الخلال (دارالنشر، دارالراية، الرياض - ۱۴۱۰هـ - ۱۹۸۹م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د.عطية الزهراني)، ج۳ ، ص۵۱۰، ح۸۱۹ ➖ محقق کتاب در پاورقي درباره سند مي‌نويسد: إسناده صحيح جالب اين است كه محقق در پاورقي درباره حديث «أنا قسيم النار = من تقسيم كننده آتش جهنم هستم» مي نويسد: لم أجد الحديث (من اين حديث را نيافته ام) ما به محقق كتاب می گویيم: آيا انتظار داريد از حديثی كه گذشتگان شما آن را سوزانده اند، اثری باقی مانده باشد ! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
◼️ بیت شعری که گفته میشود امام عصر علیه‌السلام در شان حضرت زینب سلام الله علیها سروده اند 👈🏼 روزی مرحوم علّامه شیخ هادی کاشف الغطا در سوگ حضرت زینب (سلام الله علیها) اشعاری می‌سرود و بر روی کاغذ نوشت که : قد تركت عزيزها على الثرى و خلفته في الهجير و العرى «عزيز خود را بر روي خا گذارده و زير آفتاب سوزان با بدن برهنه او را ترك كرده بود». ان نظرت لها العيون ولولت او نظرت الى الرءوس اعولت «اگر چشم‌ها به آن بدن‌های پاک چاک‌چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می‌دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشک‌شان جاری می‌گردد». تودّ انّ جسمها مقبور و لا يراها الشّامت الكفور «آرزو مى‌كرد كه اى كاش مرده بود و زير خاك پنهان مى‌شد و دشمن ناسزاگوى ناسپاس او را نمى‌ديد». ▪️علامه مقرم در مقتل خود گوید: از مرحوم شیخ هادی کاشف الغطاء أعلى الله مقامه سراینده اشعار فوق شنیدم که می‌گفت: بعد از این ابیات بسیار گریستم و فردا صبح هنگامی که می‌خواستم اشعار فوق را پاکنویس کنم وقتی به آخرین شعر رسیدم که «تود أن جسمها مقبور ….» دیدم این بیت به دنبالش نوشته شده است: و هي باستار من الانوار تحجبها عن أعين النظار «پرده هایی از نور، زینب (سلام الله علیها) را فرا گرفته بودند، که همان پرده ها مانع نگاه بینندگان به او می شدند.» از مشاهده این بیت تعجب کردم و هنگامی بر تعجبم افزوده شد که پس از پاکنویس کردن وقتی به پیش نویس مراجعه کردم، آن شعر را ندیدم و یقین کردم که وجود مقدس حضرت بقية الله الاعظم (ارواحنا له الفدا ء) چنین چیزی را نوشته اند. کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad