اگر #کفتار_وحشی دندانش را کشید،
#صهیونیست_جانی سلاحش را بر زمین خواهد گذاشت!
#سلاحت_را_بردار!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
در تربیت کودکانمان به هیچ اصل و مکتب تربیتی اعتماد مطلق نداشته باشیم، در سایه #توکل_به_خداوند تبارک و تعالی و #توسل_به_معصومین علیهمالسلام میتوان عاقبتبخیری آنها را تضمین کرد!
این بیت شعر جناب حافظ هم تقدیم به آنها که در تربیت کودک، خود را استاد میدانند:
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است،
راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
مشکل نفوذ در سالهای آغازین انقلاب، معمولاً امنیتی بود که با اندکی مراقبت و دقت، قابل برطرف شدن است!
مشکل نفوذ در زمان حاضر عمدتاً فرهنگی است که نه به سادگی قابل کشف است و نه قابل حل!
تقویت #مبانی_فکری بر اساس اصولی که #امامین_انقلاب ترسیم کردهاند، از ضروریات جوان امروز میباشد!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
تفاوت امت حزبالله با شما غربپرستها که به بسیجیان طعنه میزنید که چرا به لبنان نمیروید، آن است که برخلاف شما بیسرپرستها، حزبالله سرپرست دارد، فرمانده دارد، ولیّ دارد ...
با #فرمانِ_ولایت میجنگد و با #فرمانِ_ولایت میایستد!
#حزبالله امتحان خود را پس داده!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
﷽
حزبالله لبنان
در سالهای اخیر رسانههای غربی، عبری، عربی، این باور غلط را در فاهمۀ بخشی از ایرانیان تزریق کردهاند که حکومت ایران تنها به دلايل ايدئولوژيک پول مردماش را در لبنان خرج حزبالله میکند و در سایۀ سکوت مسؤلان ایرانی در توضیح چرایی این رابطه، ریاکارانه و به دروغ فرياد میزنند:
چراغی كه به منزل رواست به مسجد حرام است.
اول؛ پرواضح که ارتباط ايران با دريای مديترانه، نزديكی به مرز دولت جعلی و غيرقابل پيشبينی اسرائیل، داشتن متحدی قابل اعتماد را به دلايلی فراتر از انگیزههای ايدئولوژيک میبرد. این ارتباط در حقیقت ايجاد عمق استراتژيكی است كه حتی حكومت غربگرای پهلوی را هم به حمايت از شيعيان لبنان واداشته بود.
دوم؛ اگر مخالفان داخلی و خارجی رابطه ایران و حزبالله بر دین انصاف باشند اعتراف خواهند کرد که امنيتی كه حزبالله به منطقه غرب آسیا تقدیم کرده بيش از تمام تسليحات چند صدميلياردی سعودی، قطر و امارات است، و این در حالی است که در سیونه سال گذشته تمام هزينۀ ايران برای حزبالله به اندازه يک هفته خريد تسليحاتی يکسال سعودی هم نبوده است.
سوم:.....
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
••✾•🌿🌺🌿•✾•
ادامه مطلب را در کانال استاد دنبال کنید
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
﷽
همان سیاست همیشگی
۳۰فروردین ۱۳۷۵، در حالیکه اسرائیل رسماً از مردم لبنان خواسته بود که خانههایشان را ترک و به اردوگاههای سازمان ملل پناه ببرند، مرکز این سازمان در قانا را به توپ بست و ۱۱۷ غیرنظامی از جمله ۳کارمند UN، درجا تکهتکه شدند.
در ساعات نخست اسرائیل این حمله را به حزبالله نسبت داد ولی بعداً آن را خطایی طبیعی خواند و آمریکا نیز قطعنامه محکومیت این جنایت در شورای امنیت را وتو کرد!
بله، ترساندن غیرنظامیان برای تسریع در تخلیه سرزمینهایشان، یکی از سیاستهای راهبردی اسرائیل -از بدو پیدایش آن- بوده و همچنان هست.
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
﷽
در تاریخ بنویسید، لبنان مقاوم شیعی در روزگار مَنتربازی ترکی–اردوغانی و الدنگبازی سلمانیزم ابوسفیانی– آمریکایی و سکوت شیعۀ انگلیسی که، «ساکت» همردیف «راضی» و راضی همتراز «جانی» است، برای دفاع از مظلوم، جنگ را به خاک خود کشاند، هزینه داد، و نه از زخم زبانها رنجید و نه از غَریو دشمن پا پس کشید و نه از طایفۀ خرقهپوشانِ امثالِ حیوان، که نه اهلیت دارند و نه انسانیت ترسید، و عُسرت و رنج و ملامت به جان خرید و بهترین فرماندهان و زیباترین و رعناترین جوانان خود را از دست داد، اما غزۀ مظلوم سُنی را تنها نگذاشت.
#سید_حسن_نصرالله
#رهبر_شجاع_مظلوم_و_مقتدر_عربی
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند نکته از سخنرانی آقا
۱. ما با ارتباط با دنیا مشکلی نداریم ما با سلطه گری آمریکا مشکل داریم؛ یعنی علت دشمنی، سلطه و سلطه گری آمریکا است.
۲. جنگ تحمیلی بی نظیر بود ، انسانی معمولی وارد جنگ میشد و عارف خارج میشد تا جاییکه امامِ عارف و فیلسوف به بزرگان توصیه میکند وصیت نامه ی شهدا را بخوانید. یکی از توصیه های شهدا به حجاب بود و این بخاطر معنویتی بود که در جبهه ها وجود داشت.
۳. با تمام کمک های آمریکا به اسرائیل، جبهه ی مقاومت تا این لحظه پیروز است و علتش عصبانیت رژیم صهیونیستی و قتل عام مردم عادی است.
۴. بچه های مردم جانشان را میدهند تا دشمن در منطقه پیروز نشود، پس ما هم نباید اجازه دهیم پرچم دشمن در قالب نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن در دستگاههای ما نفوذ کند.
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
سوالاتی کردند که در مصاحبه با خبرگزاری رضوی توضیح دادم.
👈 کلیک کنید و بخوانید 👉
.
✅ کار فرهنگی یک راننده اتوبوس
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
تحلیل های مختلفی از همستر تلگرام انجام میشود ولی به نظرم، مساله ی اصلی مغفول مانده است.
جوون ایرانی میداند اگر کاری هم گیرش بیاد و قیمت ها همین شکلی بماند، سالها طول میکشد تا یک آپارتمان ساده و ماشین معمولی بخرد و زندگی معمولی برای خودش بسازد، پس ترجیح میدهد گول بخورد تا شاید حداقل در ذهن خودش بتواند به آرزوهایش برسد.
این مساله مربوط به ایران هم نیست و خیلی جاهای دنیا هم داستان همینه.
نکته ی بعد اینکه اگر به افرادی که وارد تلگرام میشوند دقت کنید ، میفهمید این مساله به طیف خاصی هم مربوط نیست، مثل بورس که از طلبه تا شخص بی دین دچارش شدند، مثل صف گوشت ارزان که همه مدل آدمی را میبینی. چون نیازهای اولیه ی انسانها برای زندگی کردن مشترک است.
ما فقط یاد گرفتیم بگوییم نکن، ولی هیچ جایگزینی معرفی نمیکنیم، موسیقی گوش نده، باشه چیکار کنم؟ با گوشی بازی نکن. باشه چیکار کنم؟ با رفیقت بیرون نرو. باشه چیکار کنم؟ انسان است و نیاز به مسائل مختلف دارد، اگر زندگی حلال برایش مهیا نشود قطعا دچار حرام میشود.
بارها گفتم چرا ما یک بار برای بلوغ بچه هامون فکر نمیکنیم؟! بچه ای که 15 سالگی بالغ میشود و تا 30 سالگی مجرد است، این 15 سال را چیکار باید بکند؟ نسخه ای جز روزه گرفتن و سرکه خوردن به صورت عملی داریم؟ خب طبیعی است وقتی ما فقط نبایدهای دین رو در جامعه معرفی میکنیم ولی از بایدهای آن خجالت میکشیم، تهش جوان ایرانی همین میشود که درخانه ی همه ی خانواده ها با آن مواجه هستند.
حلال های خدا رو حرام کردیم ، راههای منطقی دین رو معرفی نکردیم، از تفریح حلال تا رابطه ی حلال در جامعه از بین رفته است بعد انتظار داریم ما بگوییم همستر فلان است و جوان هم بگه باشه چشم. نمیگوید و ترجیح میدهد گول بخورد چون هیچ برنامه ای برای او نداریم جز اینکه بگوییم نکن نکن نکن. یاعلی...
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
اینجا مطب دکتر است و ایشان هم نوشتند برای بانوان چادری ، ویزیت را نیم بها میگیرند.
برخی گفتند این کارها اشتباه است. ببینید عزیزان میدانید من بارها از خانم های کم حجاب دفاع کردم و گفتم با اینکه کم حجابی گناه است ولی آنها هم تا شهادتین را انکار نکردند مثل ما دیندار هستند، آنها هم عاشق انقلاب و حاج قاسم هستند و...؛ بارها هم برای این حرفی که حرف اصلی دین است، بخاطر بدفهمی حمله شده است ولی اینکه ما هیچ کاری هم برای حجاب نکنیم که نمیشود.
یکی از پول خودش میخواهد به خانم های چادری تخفیف بدهد. بله اگر از خانم های کم حجاب ویزیت بیشتر از استاندارد بگیرد اشتباهه، اگر خدمات اجتماعی ندهد اشتباه است، اگر از بیت المال که در این موارد باید بین همه به صورت مساوی تقسیم شود ، امتیازی قائل شوند اشتباه است ولی اینکه یکی از جیب خودش میخواهد به یک چادری هدیه بدهد هیچ ایرادی ندارد و بهترین راه برای تشویق است. پس نه به کم حجاب حمله کنیم نه بیخیال تشویق با حجاب ها شویم. اینگونه نشود که خانم های باحجاب فکر کنند اگر بی حجاب بودند ، در جامعه بیشتر هواشون رو داشتند. به هرکسی که چادر حضرت زهرا را بر سر دارد باید احترام ویژه بذاریم، به آن خانم کم حجاب و بی حجاب هم نباید بی احترامی کنیم و اگر شرایطش بود در کمال ادب باید دعوت به امر حجاب کنیم، اگر شرایطش هم نبود همین که بداند ما همطونیم و دشمن هم نیستیم و میتونیم باهم رفیق باشیم ، کافیه. پس لطفا دچار افراط و تفریط نشویم. کار خوب را تشویق کنیم ، کار بد رو هم با احترام تذکر بدیم.
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
2.45M
🛑نکات مهم در مورد حجاب و امر به معروف ؛ حتما بشنوید و منتشر کنید
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
14030703 جبهه مقاومت.mp3
2.71M
📣 در میدان دشمن نجنگیم‼️
از متن قضایای مقاومت با خبرید⁉️
انتقـــــــــام اسماعیل هنیه چه شد⁉️
#عباسی_ولدی_هستم
این ۷دقیقه رو گــوش کنید تا نگاه
بــازتری به مسائل جبهــۀ مــقاومـت
پیدا کنید.
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
🔶 نمادگرایی در روایات آخرالزمانی-قسمت5
🔸 نقد نمادگرایی در روایات آخرالزمانی
✍🏾 جعفر نکونام 2 مهر 1403
🔻یادداشت حاضر در پاسخ به این سؤال است که آیا حمل احادیث آخرالزمانی بر مجاز کلامی جایز است؟
🔻در یادداشتی گفته شد که مجاز کلامی، هم بیدلیل است و هم لوازم باطل دارد. اینک نیز همین سخن با تقریری دیگر است.
1️⃣ بیدلیل بودن حمل متون دینی بر مجاز کلامی
♦️حمل متون دینی نظیر احادیث سیف بر مجاز کلامی هیچ دلیلی ندارد، جز این که ظاهر متون دینی با پیشفرضهای کلامی سازگاری ندارد. این در حالی است که دلالت متون دینی از طریق مراجعه به عرف اهل زبان دانسته میشود؛ نه از طریق مراجعه به پیشفرضهای کلامی.
♦️متون دینی هرگز بر معنایی که متکلمان معاصر شیعه ادعا میکنند، دلالت ندارد؛ چون هرگز مخاطبان احادیث ائمه در وقت صدور به دلالتی که متکلمان معاصر شیعه ادعا میکنند، هدایت نمیشدند و چنان معنایی را درک نمیکردند.
♦️برای مثال، احادیثی که علمای شیعه شاهد آوردند، بر این که سیف در آنها به معنای مطلق قدرت نظامی دلالت دارد، هرگز مخاطبان این احادیث به چنین معنایی رهنمون نمیشدند؛ زیرا:
🔺اولاً، هرگز ثابت نیست که سیف در آنها به معنای حقیقی نبوده باشد. برای مثال به این دو حدیث بنگرید:
▫️«الجنّة تحت ظلال السّیوف»؛ (بهشت در سایۀ شمشیرهاست).
▫️«السّیوف مقالید الجنّة»؛ (شمشیرها کلیدهاى بهشتند!)
تردیدی نیست که سیوف (جمع سیف) در وقت صدور این احادیث به همان معنای حقیقیاشان به کار میرفته است. نهایت چیزی که میتوان گفت، این است که واژۀ سیوف در این احادیث از باب غلبه شامل نیزه و خنجر و زره و نظایر آن هم میشد؛ اما هرگز شامل تفنگ و توپ و تانک و موشک نمیشد؛ چون الفاظ زبان به همان مصادیقی انصراف پیدا میکند که در زمان صدور کلام وجود دارند؛ نه آنهایی که بعد پدید میآیند.
🔺ثانیاً، هرگز این احادیث مربوط به قیام قائم آل محمد نیست تا به موجب آن گفته شود، چون قیام ایشان در آینده خواهد بود، شامل سلاحهای مدرن بشری هم خواهد شد.
این احادیث ناظر به جنگهایی است که در همان عصر صدور این احادیث رخ میداده و لذا سیوف نهایتاً بر تمام سلاحهای قدیمی قابل اطلاق بوده است؛ نه سلاحهایی که در آن زمان هنوز تولید نشده بود.
🔺 ثالثاً، احادیث سیف حدود هزار سال بر معنای حقیقی دلالت داشتهاند و شیعیان با تکیه بر معنای حقیقی واژۀ سیف به تهیۀ شمشیر و آویزان کردن آن به دیوار خانه مبادرت میکردند تا هرگاه قائم آل محمد قیام فرمود، در رکابش شمشیر بزنند.
حال محل سؤال است که آیا متکلمان شیعه مجازند، این احادیث را از معنای حقیقی خارج و بر معنای خود ساختۀ خویش حمل نمایند؟
♦️البته هیچ اشکالی نداشت، از وقتی که سلاحهای مدرن بشری تولید شد و دیگر سلاحهای قدیمی مثل شمشیر در جنگها به کار گرفته نمیشد، متکلمان شیعه واژۀ سیف را در کلام خودشان، منتها با قرینۀ صارفه به معنای مطلق قدرت نظامی بگیرند؛ اما چگونه آنان حق دارند، احادیثی را که از ائمۀ شیعه در حدود هزار سال قبل صادر شده و تمام شیعیان طی این هزار سال، واژۀ سیف را در این احادیث به معنای حقیقیاش میگرفتند و طبق همین معنای حقیقیاش خود را برای قیام قائم آل محمد(ص) آماده میکردند، از معنای حقیقی خارج و به معنای خود ساختۀ خویش حمل کنند؟
♦️تردیدی نیست که متکلمان شیعه مالک سخن خودشان هستند و در سخن خودشان میتوانند واژۀ سیف را به معنای دلخواه خود یعنی مطلق قدرت نظامی به کار بگیرند؛ اما هرگز مالک احادیث ائمه نیستند تا آنها را به چنان معنایی حمل کنند.
2️⃣ لوازم باطل حمل بر مجاز کلامی
♦️حمل متون دینی از جمله احادیث سیف بر مجاز کلامی لوازم باطلی دارد:
🔺اولاً، حمل متون دینی بر مجاز کلامی به واقع تحریف معنوی آن متون دانسته میشود؛ اما آیا تحریف معنوی آن متون رواست؟
🔺ثانیاً، حمل متون دینی بر مجاز کلامی به واقع نوعی دینسازی است؛ اما آیا متکلمان مجازند دینسازی کنند؟ آنگاه آیا مخالفان شیعه حق ندارند، به شیعه اتهام بزنند که مذهب شیعه برساختۀ علمای شیعه است و آنان هر طوری که عقلشان حکم کند، مذهبشان را شکل میدهند و بعد آن را به خدا و پیغمبر و امام منسوب میسازند؟
🔺ثالثاً، حمل متون دینی بر مجاز کلامی باعث از حجیت افتادن متون دینی میشود؛ چون از رهگذر حمل متون دینی بر مجاز کلامی، متون دینی بسان مومی در دستان متکلمان خواهد شد که آنان هرگونه که تمایل داشتند، برای متون دینی معناسازی کنند.
🔺رابعاً، با حمل متون دینی بر مجاز کلامی، هیچ ثبات دلالی برای متون دینی باقی نخواهد ماند؛ چون در حمل متون دینی بر مجاز کلامی، معنای متون دینی تابع پیشفرضهایی خواهد شد که در گذر تاریخ و به اقتضای تحول علوم بشری از سوی متکلمان تولید میشوند.
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 نمادگرایی در روایات آخرالزمانی-قسمت6
🔸 توجیهات مربوط به حقیقی بودن دلالت روایات سیف
✍🏾 جعفر نکونام 3 مهر 1403
🔻پرسشی که در این یادداشت به آن پرداخته می شود، این است که با فرض این که سیف در روایات آخرالزمانی به معنای همان شمشیر معهود یعنی همان قطعۀ برندهای است که در جنگ های قدیمی به کار گرفته می شود، این روایات چه توجیهی میپذیرند؟
🔻چنان که پیشتر گفته شد، با فرض این که مراد از سیف در روایات مربوط به قیام امام مهدی(ع) عبارت از همان شمشیر معهود باشد که در جنگهای قدیمی به کار گرفته میشد، این اشکال به وجود میآید که چگونه با شمشیر و دیگر سلاحهای قدیمی مثل نیزه و خنجر می توان به جنگ با سلاحهای مدرنی چون توپ و تانک و موشک و بمب رفت.
🔻راجع به این اشکال، چند توجیه و تحلیل، مطرح یا قابل طرح است:
1️⃣ از کار افتادن سلاحهای مدرن
♦️برخی از علمای شیعه برای توجیه اشکال پیش آمده، این احتمال را مطرح کردند که در آخرالزمان، سلاحهای مدرن به طریق معجزه یا رخداد طبیعی مثل تغییر قطبهای مغناطیسی زمین، سلاحهای مدرن از کارآیی خواهد افتاد و باز همان سلاحهای قدیمی مثل شمشیر و خنجر و نیزه به کار خواهد آمد.
♦️اشکالات این توجیه پیش از این ذکر شد؛ نظیر این که:
🔺اولاً، این توجیه بر هیچ سند قرآنی یا روایی مبتنی نیست.
🔺ثانیاً، با صریح روایات سیف و مانند آن در تعارض است.
🔺ثالثاً، سبب غیبت امام مهدی و تأخیر در ظهور ایشان این دانسته شده است که قیام ایشان به همان طریق طبیعی و بدون معجزه رخ بدهد و گرنه هیچ حاجتی به غیبت ایشان و یا تأخیر در ظهور ایشان نبود.
🔺رابعاً، از کار افتادن سلاحهای مدرن بر اثر تغییر قطبهای مغناطیسی زمین هم نه مشخص است که چند میلیون سال دیگر اتفاق میافتد و نه موجه است که این حال از کارافتادگی مغناطیسی در حدی دوام پیدا کند که آغاز تا پایان یک جنگ جهانی را پوشش دهد و یا تا ابد باقی بماند.
2️⃣ از اعتبار افتادن روایات سیف
♦️با فرض این که روایات سیف با سلاحهای مدرن بشری سازگاری نداشته باشد و هیچ از کارافتادگی هم در سلاحهای مدرن رخ ندهد، نتیجه این خواهد شد که روایات سیف به کلی بیاعتبارند و احتمالاً از روی حدس و گمان مردم هزار سال پیش برساخته شدند.
🔺آن مردم، تحت ستم حاکمان ظالم و جائری چون بنیامیه یا بنیعباس به سر میبردند؛ لذا آرزو میکردند، کسی از میانشان قیام کند و آنان را از ظلم و جور آن حاکمان رهایی بخشد.
🔺بعد همین آرزواندیشی را به یک خبر قطعی و مسلم مبدل ساختند و با قطع و یقین اظهار داشتند که از میانشان یک منجی قیام خواهد کرد و آنان را از ظلم و جور رهایی خواهد بخشید.
🔺بعد با توجه به این که سلاحهای آن مردم، همین سلاحهای معهود قدیمی بود، اظهار داشته بودند که آن منجی و اصحابش با همان سلاحها به جنگ با حاکمان جور خواهند رفت.
🔺بعد نظر به این که این آرزواندیشی در ادوار و اقوام مختلف وجود داشته است، در هر قوم و دورهای، آن منجی را بر کسی تطبیق میکردند. بنیاسحاق یعنی یهودیان و مسیحیان بر کسانی چون شائول (طالوت)، داود، سلیمان و سرانجام عیسی و یا حتی بر کورش تطبیق دادند و بنیاسماعیل یعنی مسلمانان نیز بر کسانی چون محمد بن حنفیه، نفس زکیه، مهدی عباسی، مهدی فاطمی و سرانجام مهدی منتظر منطبق ساختند.
♦️البته ناگفته نماند که قاطبۀ علمای شیعۀ امامیۀ اثنیعشری روایاتی را معتبر میشمارند که قائم آل محمد را همان مهدی منتظر یعنی فرزند امام حسن عسکری معرفی میکنند.
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 نمادگرایی در روایات آخرالزمانی-قسمت7
🔸 مقایسۀ سه نظریۀ نمادگرایی، اسطورهگرایی و نصگرایی در روایات آخرالزمانی
✍🏾 جعفر نکونام 4 مهر 1403
یادداشت حاضر در پاسخ به این سؤال است که چه فرق یا شباهتی میان نمادگرایی، اسطورهگرایی و نصگرایی در زمینۀ روایات آخرالزمانی و به طور کلی در تمام متون دینی وجود دارد.
1️⃣ شباهت نمادگرایی با اسطورهگرایی
🔸نمادگرایی با اسطورهگرایی در روایات آخرالزمانی و هر متن دینی دیگر در این معنا مشترکاند که معنای ظاهری متن دینی مربوط حکایت واقع نمیکنند و هیچ واقعیتی در ورای معنای ظاهری متن دینی مربوط وجود ندارد.
🔸برای مثال، این متن دینی که میگوید، امام زمان با شمشیر قیام میکند یا این متن دینی که میگوید، خدا روی تخت پادشاهی نشسته است، طبق هر دو نظریۀ نمادگرایی و اسطورهگرایی هرگز خبر از واقعیت قیام امام زمان با شمشیر یا واقعیت نشستن خدا روی تخت پادشاهی خبر نمیدهند؛ بنابراین معنا نه شمشیری در کار است و نه تخت پادشاهی.
🔸به سخن دیگر هر دو نظریه میگویند که قیام امام زمان با شمشیر یا نشستن خدا روی تخت پادشاهی خلاف واقع است.
🔸بنابراین وقتی که کسی در خصوص متن دینی نمادگرا یا اسطورهگرا میشود، او به واقع، انکار واقعیتی را میکند که در ظاهر متن دینی آمده است.
🔸اسطورهگرایی و نمادگرایی از این لحاظ که هر دو از متون دینی خلاف واقع عبور میکنند و آنها را کنار مینهند، با هم اشتراک دارند.
🔸اسطورهگرایی و نمادگرایی هر دو رویکردی اصلاحگرانه است و در مقام خرافهزدایی از متون دینیاند. منتها یکی با صراحت و دیگر به پنهانی.
2️⃣ تقابل نمادگرایی و اسطورهگرایی با نصگرایی
🔸دو نظریۀ به واقع در مقابل نظریۀ نصگرایی قرار دارند که میگوید، آنچه در ظاهر متن دینی آمده است، واقعیت دارد. برای مثال، طبق نصگرایی هم امام زمان با شمشیر قیام میکند و حتی توضیح داده شده است که شمشیر او همان ذوالفقار امام علی(ع) است و هم خدا تخت پادشاهی دارد و خدا روی آن نشسته است و حتی توضیح داده شده است که وقتی قیامت بشود، حضرت محمد(ص) کنار خدا روی تختش خواهد نشست و انسانها را شفاعت خواهد کرد که خدا آنان را به جهنم نیافکند.
🔸اما در هر دو نظریۀ نمادگرایی و اسطورهگرایی تأکید میشود که این معنای ظاهری خلاف واقع است و هرگز در واقعیت، چیزی به نام شمشیر یا تخت پادشاهی به معنای متعارف وجود ندارد و هرکه مدعی چنین چیزهایی بشود، او دروغگوست و بر خدا و امام زمان افتراء بسته است و لذا او کافر است و از دین خارج شده و ریختن خون او حلال است.
3️⃣ تفاوت نمادگرایی و نصگرایی با اسطورهگرایی
🔸اسطورهگرایی در برخی از کاربردها مترادف با نمادگرایی است؛ اما در علوم دینی اسطورهگرایی با خرافهگرایی مترادف است. در این یادداشت هم به همین معنای خرافهگرایی به کار گرفته شده است.
🔸در اسطورهگرایی برای مثال، وقتی با این متن دینی مواجهه میشود که امام زمان با شمشیر قیام میکند یا وقتی با این متن دینی مواجهه میشود که خدا روی تخت پادشاهیاش نشسته است، اینگونه متون دینی خرافه شمرده میشود؛ چون اینگونه متون دینی به همان معنای ظاهریاشان گرفته میشود و معنای ظاهری این متون دینی همان معنای مراد متکلم به شمار میرود؛ از این رو، اسطورهگرایان میگویند که این متون خرافهاند؛ یعنی برساختۀ ذهن گویندگانشان هستند و هرگز حکایت واقع نمیکنند.
🔸اما نصگرایان میگویند، همان معنای ظاهری آنها حکایت واقع میکنند؛ یعنی برای مثال، به طور قطع امام زمان با شمشیر قیام میکند و به طور قطع، خدا روی تخت پادشاهی نشسته است.
🔸همینطور نمادگرایان میگویند، درست است که معنای ظاهری این متون دینی حکایت واقع نمیکنند و به موجب آن، هرگز امام زمان با شمشیر قیام نمیکند و هرگز خدا روی تخت پادشاهی ننشسته است، اما ظاهر این متون دینی مراد متکلم نیست؛ بلکه خلاف ظاهرشان مراد متکلم است. این متون دینی معنایی نمادین و مجازی دارند و همان معنای نمادین و مجازی مراد متکلم است و همان حکایت واقع میکند. برای مثال، امام زمان به طور قطع با شمشیر قیام خواهد کرد؛ اما مراد از شمشیر همان سلاح جنگی معهود که در جنگهای قدیمی به کار گرفته میشد، نیست؛ بلکه مراد مطلق قدرت نظامی است و لذا معنای مراد این متون این است که امام زمان با سلاحهای مدرن مثل تفنگ و توپ و تانک و موشک قیام خواهد کرد. یا خدا به طور قطع روی تخت پادشاهی نشسته است؛ اما مراد از تخت پادشاهی علم است؛ یعنی خدا اشراف علمی بر جهان دارد.
🔸اسطورهگرایی و نمادگرایی، هردو خرافهستیزند. منتها در اسطورهگرایی برای مثال گفته میشود، این خرافه قیام با شمشیر در اصل دین است؛ اما در نمادگرایی گفته میشود، این خرافه در اصل دین نیست؛ بلکه در فهم دین است؛ یعنی علمای گذشته این متن دینی را غلط فهمیدند.
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 نمادگرایی در روایات آخرالزمانی-قسمت8
🔸 فایدۀ بحث دربارۀ روایات سیف
🔸لزوم اختصار به محکمات دینی و توقف در متشابهات دینی
✍🏾 جعفر نکونام 5 مهر 1403
یادداشت حاضر در پاسخ به این سؤال است که چه اهمیتی دارد، بحث شود که سلاح امام زمان به هنگام قیام چیست و آیا مراد از سیف در روایات قیام امام زمان با سیف به معنای شمشیر است یا مطلق قدرت نظامی؟ آیا بحثی مهمتر از آن نیست که بدان پرداخته شود؟ آیا ما نباید به موضوعاتی بپردازیم که یک مشکل اجتماعی را که هم اکنون بدان گرفتاریم، حل کند؟
1️⃣ بیفایدگی بحث از سلاح امام زمان(ع)
🔸دکتر علیرضا آزاد از استادان نخبۀ اخراجی دانشگاه مشهد، ناظر به یادداشتهای جاری در زمینۀ بیفایدگی بحث از امور آخرالزمانی نظیر سلاح امام زمان به ذکر خاطرهای به این قرار مبادرت کرد:
در دوره دبیرستان و دانشگاه، گاهی از آمل و مشهد به تهران و خدمت آیتالله خوشوقت میرفتم و گفتگوهایی با ایشان، بعد از نماز یا بعد از درس صحیفه سجادیهشان داشتم.
یک بار از ایشان پرسیدم: "امام زمان با سلاح روز میجنگد یا با نیزه و شمشیر؟"
گفت: "به تو چه؟"
من که نوجوانی ۱۶-۱۷ ساله بودم، از این پاسخ خیلی ناراحت شدم.
بعدها فهمیدم چه پاسخ درستی داد. واقعاً به من چه؟ وظیفه من رعایت حلال و حرام و کسب معرفت در راه عبودیت است نه "پی بردن راز گل سرخ"
حکمت و لا تسئلوا عن اشیاء را آنجا آموختم.
🔸ایشان با نقل این خاطره به واقع میخواهد بگوید که ما از دین انتظار داریم، به اموری بپردازد که به زندگی مردم مرتبط است؛ اما این که «امام زمان وقتی که قیام کند، با چه سلاحی میجنگد»، چه ربطی به زندگی فعلی مردم دارد و چه مشکلی از زندگی مردم حل میکند؟
🔸 ناگفته نماند که نامبرده در این زمینه یادداشت ارزشمندی با عنوان «آیا زمینهسازی ظهور، وظیفه شیعیان است؟» منتشر کرده است.
2️⃣ فایدۀ بحث از سلاح امام زمان(ع)
🔸من در پاسخ به اشکال مذکور، مطلبی را قریب به این مضمون نوشتم که این سخن شما حق است. ما باید چه از زبان دین و چه از زبان غیر دین به اموری بپردازیم که فایدهای به حال مردم در زندگیاشان داشته باشد و نباید به اموری بپردازیم که بسا نه تنها هیچ فایدهای برای زندگی مردم ندارد، بلکه حتی مضر به زندگی مردم است.
🔸اتفاقاً من در قالب یادداشتهایی چون روایات سیف میخواهم بگویم که چرا آخرالزمانیها به اموری میپردازند که به زندگی مردم مرتبط نیست و بلکه حتی به زندگی مردم زیان میرساند؟ به تعبیر دیگر، چرا متشابهات دینی را که حتی حجیت دروندینی آنها محل بحث و بلکه مخدوش است، مبنای برنامهریزی و تصمیمگیری برای زندگی مردم قرار میدهند؟ برای مثال، چرا وقتی که مشخص نیست، امام زمان کی و چگونه ظهور میکند، ادعا میکنند که ظهور امام زمان نزدیک است و بعد بخش بزرگی از سرمایههای مادی و معنوی کشور را برای تبلیغات و همایشها و کادرسازی و ساخت و ساز امکنه و تجهیز چند لشکر برونمرزی برای جنگ با اسرائیل و آمریکا به منظور زمینهسازی ظهور ایشان هزینه میکنند؟ مگر حتی در همان متون دینی به ما سفارش نشده است که «به محکمات دینی عمل کنید و از عمل کردن به متشابهات دینی پرهیز نمایید»، پس چرا در حالی که اصل ظهور امام زمان مبهم و محل بحث است، از نزدیکی ظهور امام زمان سخن میگویند و بعد سرمایههای مادی و معنوی کشور را برای زمینهسازی ظهور امام زمان هزینه میکنند؟
🔸آقای جعفر شیرعلی در یادداشتی با عنوان «جنگ برای ظهور امام زمان» اظهار داشته است که علمای دینی نظیر شهید محلاتی نمایندۀ ولی فقیه وقت در سپاه، جنگ ایران و عراق را ذیل زمینهسازی برای ظهور امام زمان تعریف میکردند و از این رهگذر شمار بسیاری از جوانان کشور را با چنین عنوانی به کشتن دادند. او نوشته است:
عملیات پرتلفات خیبر در اسفند62 صحنههای وحشتناکی داشت که ذهن برخی از فرماندهان را بهشدت گرفتار سؤالهایی اساسی دربارۀ مدیریت جنگ کرد. دستواره از فرماندهان ارشد لشکر 27 سپاه گزارشهای تلخی از این عملیات دارد که در کتاب «دستواره سخن میگوید» آمده است. او میگوید:
حدود دوماه پس از گزارشهای تلخ و انتقادهای او از روند عملیات خیبر، وی در جمع نیروهای لشکر در یک پادگان آموزشی در کرج سخنرانی میکند و به سخنان محلاتی نمایندۀ ولی فقیه در سپاه اشاره میکند:
«خدا شاهد است وقتی سخن ایشان را شنیدم، بدنم لرزید... ایشان با دلایل و روایات و احادیث ثابت کردند که برای ظهور امام زمان باید زمینه فراهم شود...»
دستواره ادامه میدهد:
«اگر امروز ماموریتی را که خداوند بر عهدۀ ما گذاشته انجام دهیم و بجنگیم، زمینۀ ظهور امام زمان و زمینۀ عدل و داد و حکومت حقۀ اسلام فراهم میشود. اگر نجنگیم و سستی کنیم، زمینۀ حکومت کفر و استکبار را فراهم كردهایم.»
(از یادداشتهای کتاب توقیف شده نکتههای تاریخی)
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 تفاوت نگاه به آموزههای دینی از دو منظر سنتی و روشنفکرانه
🔸در حاشیۀ حکم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به تمکین زن از شوهر تحت نظارت مددکار با وسایل الکترونیکی
✍🏾 جعفر نکونام 5 مهر 1403
1️⃣ توصیف حکم تمکین تحت نظارت مددکار
🔸حکم به این که زن باید از شوهرش تمکین کند و گرنه حق نفقه ندارد و حتی زدن او به دست شوهرش جایز است، یک حکم شرعی است که در قرآن آمده است:
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللاَّتي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبيلاً... (نساء، 34)؛ یعنی مردان نگهبان زنان اند؛ چون خدا آنان را بر زنان فضیلت بخشیده است و از اموال خود به زنان نفقه دادند؛ پس... زنانی را که بیم دارید، تمکین نکنند، موعظه کنید و در بسترها از آنان دوری کنید و آنان را بزنید [تا اطاعت کنند]...
🔸اما حکم به این که مددکار با وسایل الکترونیکی بر تمکین زن از شوهر نظارت کند، یک حکم عرفی مبتنی بر ذوق و سلیقۀ قاضی است که متناسب با سطح تربیت و اطلاع معمولی خود به صدور آن مبادرت کرده است.
2️⃣ تبیین حکم تمکین تحت نظارت مددکار
🔸اینک این سؤال مطرح است که حکم شرعی تمکین اجباری زن از شوهر حتی با زدن به جهت این که مردان بر زنان فضیلت دارند و به زنان نفقه میدهند یا حکم عرفی نظارت مددکار با وسایل الکترونیکی بر تمکین زن از شوهر چه خاستگاهی دارد؟
🔸آیا از یک علم و تجربۀ معتبری که عقلای جهان بر آن صحه بنهند، سرچشمه گرفته است یا از یک علم و تجربۀ خامی که به صورت عادی و عرفی در میان تودۀ مردم از گذشته تا حال وجود داشته و کمابیش هم هرچه از گذشته فاصله میگیرد، بهتر میشود؟
▪️الف. تبیین سنتی حکم تمکین تحت نظارت مددکار: در گفتمان دینی سنتی راجع به حکم شرعی نظر مشهور این است که آن از علم مطلق الهی سرچشمه میگیرد و لذا جای اشکال کردن بر آن و تجدید نظر کردن در آن وجود ندارد.
البته این گفتمان نسبت به حکم عرفی نظیر نظارت مددکار بر تمکین با وسایل الکترونیکی چنین نگاهی ندارد و حتی آن را بدعت و حرام میشمارد و مبدع آن را بدعتگذار و مستحق قتل میداند.
منتها در شرایط زمانۀ حاضر که احکام شرعی و عرفی التقاط پیدا کردند و قوانین اجتماعی در جامعۀ دینی ترکیبی از احکام شرعی و عرفی شدند، بدعت در احکام شرعی عملاً جایز گردیده و حتی به سبب فقدان نصوص دینی در زمینۀ احکام مستحدث، بدعت در احکام شرعی اجتنابناپذیر شده است.
▪️ب. تبیین روشنفکرانۀ حکم تمکین تحت نظارت مددکار: در گفتمان روشنفکر دینی، حکم شرعی هیچ تفاوتی با حکم عرفی ندارد و هر دو جعل خود بشر به شمار میآیند.
نواندیشان دینی حکم شرعی را امضای همان حکم عرفی خود بشر به شمار میآورند. به موجب این نظر، خاستگاه حکم تمکین اجباری زن از شوهر حتی با زدن به جهت این که مردان بر زنان فضیلت دارند و به زنان نفقه میدهند، همان عرف عرب حجاز چهارده قرن پیش است؛ اما امروزه که بشر از رشد علمی و اخلاقی بالاتری برخوردار گردیدند، نباید از اینگونه احکامی که با مقتضیات جدید سازگاری ندارند، تبعیت شود.
امروزه مقتضی است، دانشهای مدرنی چون مشاوره و روانشناسی به خدمت گرفته شوند و مشکل عدم تمکین زن از شوهر یا به عکس، تحت نظارت یک مشاور یا روانشناس متخصص حل و فصل گردد. امروزه هرگز زن به مثابه برده یا کارگر جنسی که باید به ازای دستمزد به رابطۀ جنسی تن بدهد و اگر به رابطۀ جنسی تن نداد، باید او را کتک زد، نگاه نمیشود.
امروزه زنان با مردان با حقوق برابر نگریسته میشوند و رابطۀ جنسی زن و مرد منوط به تمایل دوطرفه تجویز میگردد. اگر هم مشکلی در زمینۀ تمکین جنسی هر طرف وجود داشته باشد، به کمک علوم مدرنی چون مشاوره و روانشناسی و پزشکی حل و فصل میگردد و اگر مشکل تمکین جنسی به طرق علمی قابل رفع نباشند و یا به هر دلیل، زن و شوهر نخواهند با هم زندگی کنند، حق انتخاب برای هر دو طرف به یکسان قایل میشوند که زندگی مشترک را ادامه یا پایان دهند.
امروزه راههای موعظه و هجر و ضرب بسیار پیشپاافتاده و بلکه منسوخ تلقی میگردد و آنها به روزگاری متعلق دانسته میشود که بشر از دانشها و تجارب مدرن بیبهره بوده است.
نظارت مددکار بر تمکین جنسی زن از مرد با وسایل الکترونیکی نیز از نگاه روشنفکر دینی فاقد توجیه علمی و اخلاقی است. در نظر روشنفکران دینی، این تلقی که جایز باشد، رابطۀ جنسی یا خانوادگی زن و مرد تحت نظارت یک مددکار با وسایل الکترونیکی قرار بگیرد، ریشه در خاماندیشیهای عوامانه و غیر علمی دارد؛ چون آن را هیچ یک از متخصصان در علوم مشاوره و روانشناسی و دیگر علوم جدید تأیید نمیکنند.
https://t.me/dineaqlani
وفاق و نفوذ
☘آنچه از کلمه وفاق، فهمیده میشود، ایجاد احساس "اعتماد" است.
آنچه از کلمه نفوذ فهمیده میشود، "عدم اعتماد". لذا عده ای مراقبت از نفوذ را با مراقبت از وفاق قابل جمع نمیبینند. خصوصا اگر گفتمان مراقبت از وفاق را عده ای نفوذی دست بگیرند و گفتمان مراقبت از نفوذ را عده ای دوقطبی ساز.
☘این یعنی در انتخابات نمیتوان یک طرف را انتخاب نکرد ولی به او اعتماد داشت، در رای اعتماد به وزیران نمیشود به برخی رای نداد ولی در مجموع دولت را کمک داد و همراهی کرد، در تعامل با سخنان رییس جمهور،نمیشود سخنان او را تا جای ممکن حمل به صحت کرد ولو آن را در مقایسه با مثل شهید رییسی و امیرعبداللهیان ضعیف و پر خطا دانست، در نسبت با مدیران میانی بخشهای مختلف، نمیشود اعتماد داشت اما نقد کرد و مراقبت نمود و...
☘مشکل کجا است؟ ما دوست داریم صحنه را سفید یا سیاه ببینیم. که راحت باشیم. نمیدانم متوجه شدید و دیدید برخی گفتند و نوشتند مذهبی ها و انقلابی ها دیگر مایوس و گیج شده اند و پای کار نمیایند، چرا؟
برخی برای خلاصی از یاس از کنار برخی جملات رهبری سوت زنان عبور کردند و نشنیدند ، برخی دیگر رهبری را با توجیهاتی مثل ایشان چاره ای ندارد و تقیه میکند و امثالهم شیفت دیلیت کردند و کنار گذاشتند. برخی هم خیال کردند با بازی سر کاری جلیلی قالیباف و فحش دادن به دوتایی پزشکیان قالیباف میتوانند ذهنها را منحرف کنند و ...
همه اش چون کنشهای رهبری را قابل جمع نمیبینند. در یک طرح درست نمیفهمند و توان تبدیل آن به گفتمان را ندارند. همانطور که تا پیش از این قدرت جمع نقدهای رهبری به دولتها در عین تاکید بر امید و نزدیکی به قله را نداشتند.
☘راه حلی نداریم مگر رشد کردن. باید یاد بگیریم صحنه جبهه حق آن طور که خوارج میفهمیدند بین دوگانه کفر و ایمان رقم نمیخورد، باید یاد بگیریم چطور هم مراقب وحدت و اعتماد به برادر خود باشیم هم مراقب امر درست و جهت حرکت باشیم. باید بیاموزیم چگونه هم "تواصی به حق" کنیم هم "تواصی به صبر". باید یادبگیریم بین "مومنین مجاهد" و "مومنین قاعد" و "ضعیف الایمان" ها و "منافقین" چگونه تعامل کنیم که هم رشد حاصل شود و هم دشمن منکوب شود. هم وحدت را مراقبت کرد و هم وحدت شکنان را رسوا، هم برای موفقیت دولت تلاش جدی کرد صمیمانه و هم مراقب نفوذ و نفوذیها بود. هم وفاق را اساس گفتمان قرار داد و هم مطالبه و انتقاد را در این بستر پیش برد. چاره ای نداریم مگر اینکه باید رشد کنیم.
@ali_mahdiyan
اظهار نظر آقای پزشکیان در مورد خلع سلاح همزمان ایران و اسرائیل، فارغ از حواشی مختلف آن، متضمن به رسمیت شناختن اسرائیل است که بی تردید با مواضع و مبانی نظام و رهبری معظم، هیچ سنخیتی ندارد.
امیدواریم که ایشان و وزیر خارجه به صورت صریح موضع خودشان را در این مورد اصلاح و اعلام نمایند.
از سوی دیگر گویا جناب رئیس جمهور محترم از سرنوشت کشورهایی مانند عراق، لیبی، سوریه، سودان و.... بی اطلاعند که بعد از خلع سلاح، مورد حمله و تجاوز همین نیروهای به اصطلاح بین الملل قرار گرفتند و همه زیر ساختهای خود را از دست دادند.
🆔@mjafari_ir
0015.mp3
8.24M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱۵) معنویت و معنای زندگی
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در مقایسه میان معنویت دینی و سکولار، یک تفاوت اساسی در نحوه درک معنای زندگی وجود دارد.
🔺 انسان دینی بر اساس باور به حکمت و علم الهی، معنای زندگی خود را کشف میکند و آن را از نظم و هدفی که خداوند برای جهان قرار داده، استخراج مینماید.
🔺 اما در معنویت سکولار، به دلیل انکار یا بیتوجهی به نقش خدا، انسان مجبور است برای زندگی خود جعل معنا کند؛ که اغلب به اهداف سطحی و مادی مانند لذتجویی یا منفعتطلبی محدود میشود.
🔺 این تفاوت بین کشف معنا و جعل آن، عمق زیادی دارد و به مسیرهای متفاوتی برای انسان منتهی میشود.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
🆔@mjafari_ir
0016.mp3
8.64M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
معنویت و تعبد
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 در بررسی تطبیقی میان معنویت دینی و سکولار، یکی از مباحث اساسی، موضوع تعبد است.
🔺 برخی روشنفکران معنوی سکولار معتقدند که تعبد در معنویت دینی به معنای تسلیمپذیری و قداستبخشی به شخصیتهای دینی است که مانع رشد فکری انسان میشود، در حالی که معنویت سکولار به خودمختاری و عقلانیت فردی تأکید دارد.
🔺 اما در پاسخ به این شبهه باید گفت که زیربنای معنویت دینی، عقلانیت است و تعبد در معنویت دینی به معنای رجوع غیرمتخصص به متخصص است. این تعبد بر اساس حکمت و علم الهی است که پشتوانه عقلانی دارد، نه تسلیمپذیری کورکورانه.
🔺 بنابراین، تعبد دینی مدلل و معقول است و برخلاف ادعاهای سکولار، باعث رشد و تعالی انسان میشود.
🔗 قسمت قبل
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
🆔@mjafari_ir
https://www.eboo.ir/audio-to-text
بدون این که نیاز به وارد شدن به جیمیل باشد، میتوانید از امکان تبدیل صوت به نوشتار استفاده کنید.
#تبدیل_صوت_به_متن
.┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
◀️ کانال تولید محتوای برگزیده دکتر فانیدپور: 👇
🆔 @Bargozidehhaa
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
عضو کمیسیون عمران مجلس: با تداوم وضع موجود، متقاضیان مسکن ملی، قربانی سیاستهای اشتباه دولت میشوند.
محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مسکننیوز، در توضیح علت عدم استطاعت بیش از نیمی از متقاضیان مسکن ملی برای تامین آورده گفت:
🔻 سیاست دولت مشخص میکند که یک متقاضی موثر باشد یا نباشد. وقتی دولت الگوی ساختی را انتخاب میکند که تکمیل پروژه به بیش از دو، سه سال زمان نیاز داشته باشد، متقاضی به جای ۵ قسط مجبور میشود ۱۵ قسط تامین کند. در چنین شرایطی، متقاضی مسکن حمایتی که میتوانست با ۳۰۰ یا ۴۰۰میلیون آورده، صاحبخانه شود، حالا باید دو تا سه برابر آورده تامین کند؛ یعنی مبلغی که از توان غالب متقاضیان طرحهای مسکن حمایتی خارج است.
🔻دولت باید سیاستی را در دستورکار قرار دهد که بیشترین دهکهای جامعه را پوشش دهد. با پروژههای انبوهسازی و عمودیسازی، به علت سرعت پایین ساخت، دامنه متقاضیان هر روز محدودتر میشود. در حالی که اگر الگوی ساخت مسکن تدریجی در دستورکار قرار بگیرد، با اعطای تسهیلات، مردم خودشان شروع به ساخت خانههایشان میکنند. لذا این خود دولت است که با سیاستهایش تعیین میکند که یک متقاضی، متقاضی موثر باشد یا نباشد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur