03.08.20- sokhanrani1.mp3
23.25M
🎧 سخنرانی
🏴 اربعین سید مقاومت
🏴 موضوع: توحید؛ منطق مبارزه.
حجتالاسلام #الهیراد
هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🗓 یکشنبه، 20 آبان ماه
🚩هیئت بیتالنبی
صلیاللهعلیهوآلهوسلم
@beytonabi_ir
کانال بنیان
@elahirad_ir
═════════
🖥 @iki_ac_ir
در کنار خیابان نشسته،
در سرما و گرما،
دنبال لقمهای #نان_حلال!
نه جایگاه اجتماعی دارد،
و نه امکاناتی خاص!
اما از تمام توان خود
برای ترویج دین خدا استفاده کرده!
چون اهل #نان_حلال است،
و صاحب #غیرت_دینی!
آنها که امکانات فراوان در اختیار دارند،
و هیچ قدمی برنمیدارند،
#نان_حلال نمیخورند،
یا #غیرت_دینی ندارند؟
یا ... ؟؟؟
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه تمام ۲۳۰ هزار شهید انقلاب!
و نه تمام شهیدانی که در این کلیپ حاضرند!
اگر فقط
#حسین_خرازی
و #احمد_کاظمی
از ما بپرسند:
«بعد از ما
با #امانت_شهیدان
با #میراث_انقلاب
با #فرمان_ولایت چه کردید؟»
آیا پاسخی داریم؟
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
آن سخـنهـای چـو مـار و کـژدمـت
مار و کژدم گشت و میگیرد دمت!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گزارشی از روند آلودگی هوای قم طی سالهای اخیر پخش شده در برنامه ششم پرونده ویژه
برای مشاهده فیلم کامل برنامه بر روی لینک زیر کلیک کنید:
🖇https://www.aparat.com/v/mkyhbsn
🎞 رسانه؛ پیشران پیشرفت و آبادانی قم
📲https://eitaa.com/joinchat/1348273067Cd79532762a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قابلیت جذاب میدجرنی ؛ حالا با آپلود عکس هم میتونید اون رو ویرایش کنید!
🔴 هوش مصنوعی ساخت عکس میدجرنی از ویرایشگر عکس جدیدش رونمایی کرده که برخلاف سابق که فقط میتونست عکسهای خودش رو ویرایش کنه، حالا از طریق سایتش به کاربر امکان اپلود عکس و ویرایش هر عکسی با این مدل رو فراهم میکنه.
🔴 این شرکت همچنین قابلیت Retexture رو هم عرضه کرده که براساس عکسی که بهش میدین میتونه نمونه های مختلفی از اون رو با تمهای متنوعی ایجاد کنه. این قابلیتها فقط در دسترس کاربران پولی این سرویس هستن.
✅https://midjourney.com/imagine
○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○
کانال دکتر فانیدپور در ایتا
🆔 @Bargozidehhaa
#ابزار_هوش_مصنوعی
صدات رو صاف کن😍👌
https://audo.ai/
🔸 #رایگان
🔸 #فیلترشکن_روشن
این ابزار #نویز موجود را حذف کرده و حتی کیفیت صدای شما را افزایش هم میدهد.
#صدا
#پادکست
○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○
کانال دکتر فانیدپور در ایتا
🆔 @Bargozidehhaa
🔴نقشه های آندلسی
🔹ده سال پیش نشریه آمریکایی تایم در پروندهویژه خود با عنوان «ایران 2025: چگونه دههی آینده تغییر را ایجاد خواهد کرد؟» مانند رویه همیشگی رسانههای غربی، تلاش کرد تا «آرزوها» و «رؤیاهای» خود از ایران را به خورد مخاطبین دهد.
🔹مهمترین مسئلهای که تایم تلاش میکند تا به آن دست یابد این است که روزی روزگاری فرا میرسد که ایران دیگر کشوری «دینی و انقلابی» نباشد.
🔹در همان سال ها باراک اوباما بعد از مذاکرات وین به صراحت اعلام کرده بود: «در داخل ایران باید گذار صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد.»
🔹مارک گلن، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی نیز در مصاحبهای به تلاش آمریکاییها برای نفوذ فرهنگی در ایران و تغییر فکر، اندیشه و باور جوانان ایرانی پرداخت و گفت: «داستان اسب تراوا را به یاد بیاورید، آمریکاییها دقیقا قصد دارند این مسئله را در قبال شما اجرا کنند. آنها میخواهند نسخه ایرانی فرهنگ مد نظر خود را در جوانان شما ایجاد کنند».
✍دکتر محمد جعفري
دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره
🆔@mjafari_ir
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
#مقاله_جدید
عنوان: مواجهه با عوامل غیرمعرفتی موثر بر ادراک عدالت اجتماعی مبتنی بر رابطه سیاست و رسانه
نشریه علمی پژوهشی علوم سیاسی
لینک دانلود مقاله:
https://psq.bou.ac.ir/article_76499_4008b7ba2669b19f57ebddd2bf3931a6.pdf
@ahmad_olyaei
علامه و گفتگو
(به بهانه ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی)
🔹در مورد علامه طباطبایی بسیار خواندهایم و شنیدهایم چرا که از زوایای بسیاری میتوان به این عالِم کمنظیر نگریست و در مورد آن صحبت کرد.
🔸«گفتگو» به مثابه یک روش یا عادت یا امکان در علامه، آن زاویه ای ست که من بسیار پررنگ میبینم.
🔹ظاهراً علامه همیشه از گفتگو استقبال می کرده است. آقای دینانی نقل میکند که علامه غیر از درس های روزانه حوزه، جلسات گفتگوی شبانه داشت که آزادی فکر ایشان و قدرت گفتگو را می توان آنجا یافت. جلسات علامه با حضور هانری کربن، سید حسین نصر، داریوش شایگان و... نیز جلسات دیگر گفتگومحور علامه بوده است. کتاب «شیعه»، گفتگوهای علامه با کربن را منعکس کرده است. جلسات فلسفی علامه طباطبایی در منزل حجت الاسلام مناقبی نمونه دیگر بوده است. این، یعنی علاقه علامه به گفتگو یکوجه است.
🔸از طرف دیگر، نوع مواجهه علامه بویژه با مسائل اجتماعی و انسانی، امکان گفتگوی علامه با اندیشههای مخالف یا متفواتش را فراهم میکند. به عنوان مثال علامه در بحث عدالت، ابتدا یک وضعیت هنجاری عدالت را از باید و نباید، ترسیم نمیکند بلکه از چیستی انسان و منفعت خواهی او شروع میکند و به بحث استخدام عدالت میرسد. همین نگاه به انسان را در اندیشمندان غربی مانند هابز هم میبینیم. اینجا دقیقا همانجایی ست که یک اشتراک اولیه برای آغاز گفتگو با دیگران بدست میآید هر چند تفاوت ها به مرور روشن می شود و نگاه الهی علامه به بحث تزریق میگردد اما امکان گفتگو را علامه فراهم میکند. علت تعداد زیاد پایاننامه و رساله و مقاله با موضوع مقایسه علامه با اندیشمندان غربی و مکاتب غیر دینی همین است. این وجه یعنی امکان گفتگوی حاصل از نگاه علمی علامه با وجه اول یعنی علاقه علامه به گفتگو و رفتار ایشان در گفتگو متفاوت است.
🔹بنظر میرسد این دو وجه از علامه، اکنون در کمتر کسی دیده میشود و اساسا گفتگو، مسأله حوزه ها و اندیشمندان نیست هرچند گاهی دیده میشود. تقویت این دو وجه در حوزویان، حوزه ای پویا و موثرتر خواهد ساخت.
@ahmad_olyaei
با دشمنان مدارا؟
🔺آقای پزشکیان در جمع وزرای سابق خارجه گفت باور دارم باید با دوستان مروت و با دشمنان مدارا داشته باشیم. همین کلمه شد تیتر روزنامه سازندگی، "با دشمنان مدارا"
🔺بنده خدا ، آقای حافظ وقتی گفت با دشمنان مدارا، وضعیت دشمن را توضیح داد ، او گفت:
ز روی دوست دل دشمنان چه دریابد
چراغ مرده کجا شمع آفتاب کجا
این جبهه ندیدن حق و حقیقت است، متوجه عدم تغییر این جبهه هستیم؟
متوجه سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لایومنون.
خوب فرض کنیم این را نمیدانستیم برای اتمام حجت با مردم یا دشمن یا هر چی پا پیش گذاشتیم و با قول لین که هیچ با فعل لین با او عمل کردیم؟ بعد از تجربه کردنشان چطور نمیخواهیم بفهمیم؟
متوجهیم که چراغ مرده و شمع آفتاب جمع شدنی نیستند؟
🔺سبک مدارا کردن حافظ هم باور کنید اینطور که خیال میکنید نیست. حافظ بنده خدا میگوید:
وفا مجوی ز دشمن که پرتوی ندهد
چو شمع صومعه افروزی از چراغ کنشت
چشم امید به دشمن داشتن را حماقت میداند حافظ بیچاره. چطور نفهمیدید؟ اگر امید دارید که دشمن دشمنی نکند و چنین مدارا میکنید، خودتان را فریب میدهید. او میگوید
دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان
چطور ندیدیم اینها را؟ این مسیر مدارا با دشمن نیست بلکه کمک به دشمنی دشمن است. مدارا باید جلوی او را بگیرد و الا مدارا نیست سپردن کار به او است.
🔺حافظ دو اراده مقابل هم را میبیند و با تقویت اراده الهی در جبهه حق، اراده باطل را نابود میکند، و دشمن را زمین میزند.
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد
قد خمیده ما سهلت نماید اما
بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد
آری مدارای حافظ با دشمنان اینگونه است که اراده تو را بر فراگیر کردن طرح توحیدی ات خراب نمیکند. هویت توحیدی ات را نمیگیرد، بلکه همین هویت تو باعث جنگ و تقابل با او نیز میشود.
لذا است که میگوید:
ز روی دوست مرا چون گل مراد شکفت
حواله سر دشمن به سنگ خاره کنم
🔺مدارای حافظ با دشمنان را هر طور تفسیر میکنید کنار این ابیات قرار دهید که گفت:
شاه منصور واقف است که ما
روی همت به هر کجا که نهیم
دشمنان را ز خون کفن سازیم
دوستان را قبای فتح دهیم
این سبک مدارای حافظ است با دشمن، که در عمق جانش چنین دشمن شکار است.
دادگرا تو را فلک جرعه کش پیاله باد
دشمن دل سیاه تو غرقه به خون چو لاله باد
@ali_mahdiyan
طرح سوال از وزیر محترم نفت و یک توصیه به سخنگوی محترم دولت
🔹گرچه برای نشان دادن حسن نیتم قصد داشتم که حتیالمقدور، تا قبل از ۶ ماه از شروع به کار دولت، از اقدام برای طرح سوال و یا استیضاح وزرا اجتناب کنم اما متاسفانه اهمال و بیتدبیری وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاهها که سبب شده این روزها در اقدامی بیسابقه شاهد خاموشی و قطعی برق منازل در آبانماه باشیم کار را به جایی رساند که بالاجبار، امروز طرح سوال از وزیر نفت را به دلیل این بیتدبیری و اهمال واضح ثبت نمودم.
🔹ضمنا از سخنگوی محترم دولت نیز انتظار داریم با صداقت با مردم سخن بگویند و به جای آنکه دلیل قطعی برق را نسوزاندن مازوت در برخی نیروگاهها اعلام کنند (که سهم مازوتسوزی در این نیروگاهها از تولید برق کشور حداکثر ۵ درصد است) صادقانه به مردم اعلام کنند که دلیل قطعی برق، بیتدبیری و بیتوجهی به لزوم ذخیرهسازی به موقع گازوئیل و سوخت مایع نیروگاهها بوده است. امیدوارم این سوال، با همراهی سایر همکارانم با حداکثر امضای ممکن اعلام وصول شود و مجلس نقش نظارتی خود را در این مسئله مهم و سایر مسائل مرتبط با ضروریات زندگی مردم به خوبی ایفا کند تا خدای نکرده در ماههای آینده کار به جایی نرسد که مردم برخی استانها نه برق داشته باشند و نه گاز و نه آب!
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نطق شدیدالحن نماینده مجلس درخصوص برخی انتصابات دولت
🔹منان رئیسی خطاب به وزیر کار: این بنده خدایی که گذاشتین رئیس شستا از کدام قوطی کبریت پیداش کردین؟! تو قوطی کدام عطار بوده؟! گزارشاتی داریم که هم ایشان و هم همسرشان ۲ تابعیتی است و خانواده ایشان ساکن اروپا هستند که انشاالله این گزارشات اشتباه باشد!
🔹نکته بعد درخصوص سکوت وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در قبال این انتصاباتِ عجیب است! شما نه وامدار منِ نماینده مجلس هستید و نه وامدار رئیس جمهور و دیگران؛ شما فقط و فقط وامدار رهبر انقلاب هستید، پس چرا در قبال چنین انتصاباتی سکوت کردهاید؟! آیا درست است که گلوگاههای مهم اقتصادی کشور همچون شستا را که میلیونها سهامدار دارد به چنین افرادی بسپاریم؟!
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
توزیع ردیفهای استخدامی اعضای هیات علمی تا آخر هفته
https://B2n.ir/h18018
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
◀️ راد؛رسانه اختصاصی استادان دانشگاهها : 👇
🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
حکم_شناسی_در_اندیشه_سیاسی_استاد_فقید_دکتر_فیرحی.docx
25.7K
💢 حكم شناسي در انديشه سياسی استاد داود فیرحی
🖋 محمود شفیعی
🔖 دانشیار علومسیاسی دانشگاه مفید
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
🔴 انتظار دین از بشر یا بشر از دین
♦️تخئطۀ عقل، یعنی تخطئۀ دین
♦️در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت1
✍🏾 جعفر نکونام 22 آبان 1403
1️⃣ دو نگاه دربارۀ رابطۀ انتظار بشر و دین
♦️آقای دکتر سروش گویا بر این عقیده است که دین باید پاسخگوی انتظارات بشر باشد؛ به این دلیل که دین باید در خدمت بشر باشد. او گویا عقیده دارد که خود بشر قادر است، حاجات و مصالح واقعی خود را تشخیص بدهد؛ لذا او حق دارد، حاجات خود را بر دین عرضه کند و چنانچه دین پاسخگوی حاجات او بود، به دین اقبال کند و اگر پاسخگوی حاجات او نیست، دلیلی ندارد که به دین اقبال نماید.
♦️اما آقای علیدوست گویا بر این عقیده است که انسان باید پاسخگوی انتظارات دین باشد؛ به این دلیل که بشر باید در خدمت دین باشد. گویا او عقیده دارد که خود بشر قادر نیست، حاجات و مصالح خود را تشخیص دهد؛ چون عقل او ناقص است و یا عقل او آمیخته به هوا و هوس است؛ لذا قادر نیست، حاجات و مصالح واقعی خود را تشخیص دهد؛ بلکه این خدایی که انسان را خلق کرده، به حاجات و مصالح واقعی بشر واقف است؛ به همین رو، او باید بنگرد این خدایی که او را خلق کرده، چه تکالیفی برای او مقرر کرده و آنگاه در مقام اجرای آن تکالیف برآید؛ از این رو، او باید اطاعت محض از اوامر منسوب به خدا کند و حق هیچگونه چون و چرایی هم نسبت به آن تکالیف ندارد.
2️⃣ مشکلات تخطئۀ عقل بشر از سوی سنتگرایان
♦️امثال آقای علیدوست، عقل بشر را تخطئه میکنند و اظهار میدارند که عقل بشر ناقص است و یا عقل بشر گرفتار هوا و هوس است و آنگاه نتیجه میگیرند که بشر نمیتواند انتظارات و حاجات و مصالح واقعی خودش را تشخیص دهد؛ بلکه خدا است که میتواند انتظارات و حاجات و مصالح واقعی بشر را تشخیص دهد؛ به همین رو، اظهار میدارند که بشر باید فقط تسلیم اوامر الهی باشد و بیچون و چرا به امتثال آن اوامر بپردازد.
♦️مشکلاتی که این نگاه دارد، این است که آنچه امثال آقای علیدوست به نام دین یا اوامر خدا و پیغمبر و امام معرفی میکنند، هرگز یک چیز شستهروفتهای نیست؛ چون:
🔺اولاً، ادیان مختلفی وجود دارد که صاحبان هریک از آن ادیان ادعا میکنند که دین ما حامل اوامر واقعی الهی است؛ به همین جهت، این بشر در میماند که مدعای کدامیک را قبول کند. برای مثال آیا قبول کند که یهودیان درست میگویند یا مسیحیان و یا مسلمانان. تازه میان صاحبان هریک از این ادیان نیز اختلاف وجود دارد و هر فرقهای از آنان مدعی هستند، آنچه که پیش ماست، عبارت از اوامر واقعی خداست و آنچه نزد دیگران است، اوامر غیرالهی است. در هر حال، همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس میخوانند، باید دست به انتخاب بزند و یکی از آنها را برگزنید. حال اگر فرض شود که عقل بشر از قوۀ تشخیص برخوردار نیست، در اینجا چنین صلاحیتی نخواهد داشت.
🔺ثانیاً، در کمتر موردی هست که در قرائات و روایات آن ادیان الهی اختلاف وجود نداشته باشد؛ به همین رو، بشر ناگزیر است که دست به انتخاب یک قرائت یا روایت بزند و حال اگر فرض شود که عقل بشر فاقد قوۀ تشخیص است، این فرض به حوزۀ قرائات و روایات ادیان نیز قابل تسری است.
🔺ثالثاً در بسیاری از موارد هیچ آموزۀ دینی وجود ندارد که پاسخگوی حوائج بشر باشد که از آن موارد به مسائل مستحدث تعبیر میکنند. در این موارد یا باید به خود همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس میشمارند، مراجعه کنند و یا از همین عقل ناقص و گرفتار هوا و هوس بشر بخواهند سراغ متون دینی برود و از لا به لای آنها یک پاسخی برای این مسائل مستحدث استنباط کند. حال اگر فرض شود که عقل بشر فاقد قوۀ تشخیص است، در چنین مواردی نیز کُمِیت دین لنگ خواهد بود.
♦️حاصل بحث آن که با تخطئۀ عقل بشر، هیچ اعتبار و حجتی برای دین هم باقی نخواهند ماند؛ چون دین نیز اعتبار و حجیت خودش را از عقل بشر کسب میکند.
🔸یادداشتهای مرتبط با تعارض سنت و مدرنیته
https://t.me/dineaqlani
🔴 تصویب تشخیص عقل یا تشخیص دین
♦️فصل الخطاب بودن عقل
♦️در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت2
✍🏾 جعفر نکونام 23 آبان 1403
1️⃣ اطلاق تصویب تشخیص عقل
♦️اگر فرض بر این باشد که همین عقل ناقص و گرفتار هوا و هوس، از قوۀ تشخیص دین حق یا قرائت و روایت حق در متون دینی برخوردار است، هرگز این موارد خصوصیت ندارند؛ لذا:
🔺اولاً، وجهی ندارد که این قوۀ تشخیص عقل به خصوص دین حق یا قرائت و روایت حق اختصاص داشته باشد؛ بلکه شامل موارد دیگری مثل تشخیص حاجات و مصالح واقعی خود انسان هم میشود.
🔺ثانیاً، اگر ما قایل باشیم که عقل بشر از قوۀ تشخیص حاجات و مصالح واقعی خودش برخوردار است، باید بپذیریم که بشر حق دارد، دین و یا قرائت و روایتی را از دین را قبول کند که پاسخگوی انتظارات بشر باشد.
🔺ثالثاً، اگر فرض بر این باشد که عقل بشر قادر است، تشخیص دهد، کدام آموزۀ دینی پاسخگوی حاجات و انتظارات بشر است، لزوماً، قادر است، تشخیص دهد، کدام آموزۀ دینی پاسخگوی حاجات و انتظارات بشر نیست و آنگاه حق دارد، آن آموزۀ دینی را کنار بنهد و یک جایگزین بهتری به جای آن بگذارد.
🔺رابعاً، نظر به این که عقل بشر پیوسته در حال رشد است، بسا در گذر زمان، موارد افزونتری را از آموزههای دینی تشخیص دهد که با حاجات و انتظارات بشر تناسب ندارند و لذا باید کنار گذاشته شوند و جایگزینهای بهتری که عقل بشر تشخیص میدهد، به جای آنها گذاشته شود.
♦️با آنچه آمد، آشکار میشود که همین عقل بشری که آن را ناقص و گرفتار هوا و هوس میشمارند، نه تنها در تشخیص دین حق یا روایت و قرائت حق از دین، فصل الخطاب است؛ بلکه حاکم بر دین است و صلاحیت دارد، آنچه را که مخالف مصالح خود تشخیص میدهد، کنار بگذارد و جایگزین بهتری را که خود عقل بشر تشخیص میدهد، به جای آن بگذارد.
2️⃣ نقصان و هوسآلودی عقل بشری
♦️سنتگرایان اظهار میدارند که عقل بشری، هم به جهت نقصانش و هم به جهت گرفتاری به هوا و هوسش نمیتواند فصلالخطاب باشد؛ بلکه این دین است که فصلالخطاب است:
♦️الف. گرفتاری عقل بشری به هوا و هوس: سنتگرایان مدعی هستند که عقل بشری گرفتار هوا و هوس است و لذا بسا حکم کند که اموری مثل همجنسگرایی جایز است؛ کما این که چنین حکمی را عقل بشری صادر کردهاست. این در حالی است که دین متکی بر وحی است؛ لذا هرگز گرفتار هوا و هوس نیست؛ به همین رو، دین همجنسگرایی را ممنوع ساخته است.
♦️پاسخی که به این اشکال داده شده، این است که:
🔺اولاً، به فرض که پذیرفته شود، صدور برخی از احکام مثل جواز همجنسبازی از سوی عقل بشری خطا باشد، اما مگر خود دین دچار خطا نیست؟ برای مثال مگر دین بردهداری را تجویز نکرده است؟ بنابراین دین هم مثل عقل خطاپذیر است و وقتی دین هم در معرض خطاست، دین هیچ مزیتی بر عقل ندارد که به موجب آن گفته شود، دین باید حاکم بر عقل بشری باشد.
🔺ثانیاً، مگر انتخاب دین یا جرح و تعدیل روایات دینی و یا تفسیر دین بر عقل بشری تکیه ندارد؟ پس چگونه دین علیرغم اتکایش بر عقل بشری میتواند بر عقل بشری حکومت کند؟
🔺ثالثاً، به چه دلیل صدور احکامی مثل تجویز همجنسگرایی متکی بر هوا و هوس خطاآلود بشر دانسته شود و متکی بر دانش بشر به وضعیت ژنتیک بشر دانسته نشود؟ اگر فرض بر این باشد که همجنسگرایی ناشی از یک تفاوت ژنتیکی است، در این صورت، چگونه میتوان گفت که تجویز همجنسگرایی از روی هوا و هوس بشر بوده است؟ در این صورت، چرا گفته نشود، همجنسگرایی مثل خنثی بودن، باید احکام خاصی داشته باشد و همان احکامی که بر عموم انسانها حاکم است، بر همجنسگرایان حاکم نباشد؟
♦️ب. نقص عقل بشری: سنتگرایان میگویند که عقل بشر ناقص است؛ چون از بسیاری از حقایق آگاهی ندارد؛ به همین رو، حکم عقل بشری لزوماً نمیتواند یک حکم صحیحی باشد.
♦️باز پاسخی که به این اشکال داده شده، این است که:
🔺اولاً، البته که عقل بشری ناقص و معیوب است، اما مگر دین، کامل و بیعیب است؟ برای مثال، مگر جز این است که دین بردهداری را تجویز کرده است؟
🔺ثانیاً، عقل ناقص بشری بر اثر رشد علمی و اخلاقی که در گذر زمان پیدا میکند، تکامل پیدا میکند و لذا میتواند خودتصحیحگر باشد و احکام ناقص و معیوب را اصلاح و کامل کند. به همین رو، چنانچه تشخیص دهد که احکامی مثل تجویز همجسنگرایی ناصحیح است، همین عقل ناقص بشری حکم به ممنوعیت آن خواهد داد.
🔺ثالثاً، تکامل عقل بشری حتی به تکامل دین هم میانجامد؛ چون دین بر عکس عقل بشری، خود تصحیحگر نیست؛ بلکه این عقل بشری است که به تصحیح دین میپردازد؛ لذا هرچه عقل بشری رشد بیشتر پیدا میکند، موارد بیشتری از آموزههای دینی را معیوب تشخیص میدهد و آنگاه به تصحیح آنها میپردازد.
🔸در حاشیۀ گفتگوی آقای دکتر عبدالکریم سروش و حجة الاسلام ابوالقاسم علیدوست-قسمت1
🔸یادداشتهای مرتبط با تعارض سنت و مدرنیته
https://t.me/dineaqlani
قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
💢افزون بر هفت هزار و ۸۰۰ انجمن علمی دانشجویی در کشور فعال است
🔹قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیش از هفت هزار و ۸۰۰ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاههای کشور فعال است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید: 👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/88786
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡به یاد علامه طباطبائی (ره)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹علامه طباطبائی حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. او هر چند در مباحث صرفاً انتزاعی فلسفه نیز با تدریس منظومه و اسفار و اشارات و شفا و نهایتاً با تدوین ابتکاری دو کتاب درسی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة حق مطلب را ادا کرد؛ اما هرگز به مباحث انتزاعی فلسفه بسنده نکرد؛ او همواره در اندیشه امتداد #فلسفه و فکر فلسفی در لایههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بود.
🔸تدوین مقالات چهاردهگانه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تدریس آنها برای برخی از شاگردان برجسته خود در اوایل دهه سی (۱۳۳۰ش)، مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و حقوق زن و فلسفه اجتماع و امثال آن و مقاله بسیار مهم و کلیدی «ولایت و زعامت» در فلسفه سیاسی اسلام و تبیین بسیار دقیق و عالمانه نظام حکمرانی اسلامی، همگی نشان از دغدغه اجتماعی و سیاسی این فیلسوف بزرگ میدهد.
🔹او حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. در عمیقترین لایههای فرهنگ اندیشه میکرد. تدوین کتابهایی مثل «شیعه در اسلام» به هدف معرفی شیعه به جهانیان، نشان از زمانشناسی و نیازشناسی کمنظیر آن مرد بزرگ دارد.
♦️مناظرههای مفصل وی با مخالفان فکری نشان میداد که او هرگز فیلسوفی بنشسته در گوشهای نبود؛ بلکه فیلسوفی در میدان بود. مناظرهای نسبتاً مفصل با رئیس جریان تفکیک آمیرزا مهدی اصفهانی در موضوع منطق ارسطویی داشتند که قبلاً گزارشی از آن را تقدیم کرده بودم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/861 ) بر اساس نقل آیتالله جوادی آملی مناظرهای هشت ساعته با یکی از صاحبنظران مارکسیسم در موضوع الحاد و توحید داشتند که طرف مناظره، نتیجه مناظره هشت ساعته خود با #علامه_طباطبائی را اینگونه گفته بود: «آقای طباطبایی من را موحد کرد.»
🔹امضای بیانیههایی در محکومت دینستیزی و قانونشکنی رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۱ و همچنین در اعتراض به بازداشت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و همچنین افتتاح دو حساب بانکی (در بانکهای ملی و صادرات) برای دریافت کمکهای نقدی مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی در اردیبهشت سال ۱۳۴۹ نشان از دغدغهمندیهای میدانی او نسبت به مسائل ایران و جهان اسلام داشت.
یادش گرامی و راهش پررهرو باد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مسعود پزشکیان:
🔹چون ذخایرمان کم است و در زمستان ممکن است با مشکل مواجه شویم مجبوریم ذخایر نیروگاه ها را طوری تنظیم کنیم که به مشکل برنخوریم.
پینوشت: آقای رئیس جمهور چرا معاون شما مسئله را مازوت اعلام کردند؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🅾️آنچه در این فیلم می بینید
نه قتل دانشگاه است و نه
قتل دانشجو.
این فیلم نشانه ای از
پایان یک آغاز است.
❗️پایان عمر دانشگاه در معنای
پروسی، و آغاز عصر دانش پذیری
فردی.
این پایان یک نامه است.
✳️توسعه فردی؛ آغاز نسل جدید
دانش پذیری.
✍️دکتر رضا یونسی
استاد مدعو دانشگاه قم و عضو مرکز مطالعات میان رشتهای جهاد دانشگاهی
__________
با اطلاع رسانی عمومی در این زمینه
بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را
انجام دهیم. (پیام را نشر بده)
@DoktorReza
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔖 #فاطمیه چند روزه؟!
🔘 حکم عروسی گرفتن در فاطمیه
🔺میگن شیخ مفید ماجرای سِقط حضرت محسن (س) را انکار کرده است!
🔘چه سندی در قرن ۱ و ۲ برای شهادت حضرت زهرا(س) وجود داره؟
✅ لطفا همه جا بفرستید
اجرتان با مادر سادات ...
✌️کانال #شیخ_فرهاد_فتحی 👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه آمد ...
الگوی امام زمان (عج) کیست؟!
✌️کانال #شیخ_فرهاد_فتحی 👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
نسبت عقل و دین از دیدگاه علامه طباطبایی.pdf
7.31M
▫️به مناسبت روز رحلت و بزرگداشت علامه طباطبایی
«نسبت عقل و دین از دیدگاه علامه طباطبایی»
ارائه بحث
حجتالاسلام دکتر جعفری
دانشیار و مدير گروه كلام و فلسفه دين
(پاییز ۱۳۹۶)
@mjafari_ir
═════════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
ای کاش...
ای کاش...
آن عکس تو از قاب درآید
همچون صدف از آب برآید
(مادر شهيدی که هر روز قاب عکس فرزندش را در خیابان روستای بنهگز تمیز میکند.)
#یاد_شهدا
#مادران_شهدا
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast