🔹گرنتهای قابل عرضه به جامعه علمی
🔻 مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تشکیل هستههای رشد و نوآوری در کلان مسئلههای مبتلا به نظام، با اتخاذ نگرش چند رشتهای و فرارشتهای در پی آنست که نسبت به حل مسائل کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مبادرت ورزد.
🔻در همین زمینه بنا دارد در همکاری با جامعه علمی کشور بسته حمایتی از نخبگان مراکز علمی داشته باشد.
🔻 اساتید فارغ التحصیلان و دانشجویان محترم میتوانند با مراجعه https://inandin.ir/service/ نسبت به ثبت همکاری اقدام نمایند.
#مرکز_رشد_و_نوآوری
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
🔹نشست دبیران اجرایی و علمی دومین کنفرانس ملی زیستشناسی گیاهان دارویی با دبیران و اعضای کمیتههای اجرایی کنفرانس
🔻این نشست در سالن جلسات دانشکده علوم پایه با حضور دبیر علمی کنفرانس دکتر یوسفزادی، دبیر اجرایی کنفرانس دکتر شیخاکبری مهر، مسئول برگزاری همایشهای دانشگاه دکتر راونجی، دبیران و اعضاء کمیتههای مختلف اجرایی برگزار شد.
🔻در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده و برنامههای آتی جهت هماهنگی بیشتر بخشهای مختلف در برگزاری کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت.
🔻باتوجه به اهمیت راهبردی علوم گیاهی وابسته به گیاهان دارویی و موقعیت ویژه استان قم، گروه زیستشناسی با حرکت در مسیر سیاستهای کلی دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور، و با برگزاری رویدادهای مختلف علمی ازجمله کنفرانس زیستشناسی گیاهان دارویی که معادل آن در کشور وجود ندارد، تلاش میکند تا دانشگاه قم را به قطب تحقیقاتی گیاهان دارویی تبدیل کند.
🔻دومین کنفرانس ملی زیستشناسی گیاهان دارویی در روزهای ۸ و ۹ اسفندماه سال جاری در دانشگاه قم برگزار میشود.
◀️وبسایت کنفرانس👉
#کنفرانس_ملی_زیست_شناسی
#گیاهان_دارویی
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
✍🏼 #ویراست | وقتی مردم کشوری از تاریخشان بیخبر میمانند، برای تزریق باورهای اشتباه لازم نیست دروغهای متراکم بگویی. همین قدر که مردم از حقیقت خبر ندارند، کافی است که کار تو راحت باشد.
امروز در حال تزریق این باور به مردم هستند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، عامل مشکلات ما با غرب و در رأس آن آمریکاست.
از کسانی که این حرفها را میزنند دربارۀ دو مقطع تاریخی بپرسید:
1. جنگ جهانی اول: در آن مقطع ایران نه شعار انقلابی سر داد، نه ملی و نه اسلامی. اعلام بیطرفی هم کرد. پس چرا ایران اشغال شد و مبتلا به قحطیِ دستساز انگلیس که بر اثر آن چند میلیون ایرانی کشته شدند؟ این که حرف ما نیست؛ خودشان میگویند.
2. دوران نخست وزیری مصدق:مصدق دوست آمریکا بود وبه او اعتماد داشت.اسلامگرا هم نبود که هیچ،گرایشات ضداسلامی هم داشت.پس چرا آمریکا دولتش را ساقط کرد؟او به جز ملی کردن صنعت نفت که پای اجانب را از منافع نفت ایران قطع میکرد و به نفع مردم ایران و به ضررغرب بود چه جرم دیگری داشت؟او هم مرگ بر آمریکا میگفت؟
یک کلام و ختم کلام: غرب با هر کسی که بخواهد مستقل زندگی کند مشکل دارد. اسلام ناب اجازه نمیدهد ما گاو شیرده باشیم، پس او با اسلام مشکل دارد،اما اگر بر فرض محال شیطان پرست هم باشیم و شیطان نگذارد ما گاو شیرده باشیم،او با شیطان هم مشکل پیدا میکند.
کاش بعضیها عقل خدادادی را کمی به کار میانداختند!
این #ویراست رو در ویراستی مشاهده کنید
#دهه_فجر
✍حجت السلام محسن عباسی ولدی
استاد حوزه
@abbasivaladi
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺این ویدیو ، مسیح علینژاد رو به شدت عصبانی کرد! به طوری که با انتشار این کلیپ در صفحهی شخصی خودش نوشت: مراقب کودکانمان باشیم. ☺️
✍دکتر محمد جعفري
دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره
🆔@mjafari_ir
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
🌷🇮🇷✊انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف تاریخ سیاسی ایران، تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد.
بازگشت امام خمینی"ره" در دوازدهم بهمن سال 1357 در حالی صورت گرفت که رژیم استبدادی و تا بن دندان مسلح پهلوی بعنوان ژاندارم منطقه از حمایت آمریکا برخوردار بود و کارتر رئیس جمهور آمریکا ایران را جزیره ثبات نامیده بود و هیچ یک از تحلیلگران سیاسی دنیا پیروزی انقلاب اسلامی را تصور نمی کرد.
حمایت پرشور تودههای میلیونی ملت، رهبری بی بدیل و بلامنازع و پایگاه اجتماعی قدرتمند امام خمینی"ره" و اسلامی و مردمی بودن ماهیت انقلاب را به جهان نشان داد.
سخنرانی به یاد ماندنی امام خمینی"ره" در بدو ورود به تهران در میان میلیون ها نفر از آحاد مردم ثابت کرد که دین اسلام ذات و جوهره اصلی مردم و انقلاب را تشکیل می دهد و سرنوشت کشور دیگر در مسکو و لندن و واشنگتن رقم نمیخورد بلکه این تودههای مردم معتقد و مسلمان ایران هستند که به جامعه خود سامان می دهند و آینده کشور اسلامی خود را تعیین می کنند.
🌷🇮🇷✊
🆔@mjafari_ir
💠📣 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری؛ عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام و فلسفه دين موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم آیین نکوداشت اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) در سخنانی در تببین اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی در کلام جدید گفت:
🔹 آیت الله مصباح یزدی، تحول علم کلام را بسیار ضروری می دانند و معتقدند کلام سنتی نمی تواند پاسخگوی چالشهای روز باشد و لذا هم تحول ذاتی و هم تحول عرضی را در کلام لازم می دانند. البته تحول ذاتی در علم کلام، تحول در مبانی و مسائل علم کلام است و نه در هویت و ماهیت و اهداف این علم.
🔸استاد مصباح یزدی در کلام جدید از سه بعد ورود داشته اند: اول بُعد نظری و معرفتی، بُعد دوم: گفتمان سازی و بُعد سوم: بُعد عملیاتی و تشکیلاتی.
🔹در بعد نظری، ورود ایشان به مسائل جدید کلامی از بحث علم و دین در دهه 40 آغاز می شود که به نقد انتساب نظریه تکامل به قرآن که از سوی برخی روشنفکران مطرح شده، می پردازند.
🔹ایشان در طی نیم قرن اخیر به مسائل و موضوعاتی زیادی در عرصه کلام جدید پرداختند که به عنوان نمونه می توان به نسبت دین و آزادی، دین و حقوق، دین و سیاست، عقل و دین، حقوق زن، قلمرو دین، تعدد قرائتها، سکولاریسم، مساله شر، پلورالیسم و علم دینی اشاره کرد.
🔹 در بعد گفتمان سازی می توان به نظام سازی فکری ایشان در بنیادهای اندیشه دینی و نیز جریان سازی و حساسیت زایی در برخورد با شبهه ها اشاره کرد.
🔹 در عرصه عملیاتی هم تاسیس رشته دین شناسی توسط ایشان برای اولین بار در کشور، نشان دهنده شناخت دقیق ایشان از نیازهای علمی روز جامعه است.
🆔@mjafari_ir
🌓 ما ایرانیان و بیماری تاریخی خودتحقیری
🔹یادداشت روز
🔘در این دهه های اخیر برخی هموطنان ما آگاهانه یا ناآگاهانه رفتاری را از خود بروز و نمایش میدهند که جز ایجاد حس تحقیر ملی و کوچکانگاری جمعی دستاورد دیگری ندارد؛ رفتاری که ریشه آن را باید در برخی اتفاقات تاریخی و همچنین شانتاژهای رسانهای که سالهاست به شکل زیرپوستی در جامعه ترویج و تبلیغ میشود، جستوجو کرد.
🔘 آغازگران تحقیر ایرانیان را میتوان از منورالفکران دوره قاجار ردیابی کرد، که بیشترین سهم را از این پدیده نامبارک داشتند. از اولین افراد در ابن باره باید از میرزا ابوالحسن خان ایلچی و سفرنامهاش به اروپا گفت که از آن با عنوان حیرتنامه ایلچی یاد میشود و میتوان آن را بهعنوان مبدأ تحقیر ایرانیان یاد کرد. ایلچی در سفرنامهاش به فرنگ، به جمال و زیبایی غربیها و رفتار زنان و مردان غربی می پردازد و از اینکه در ایران چنین اموری مرسوم نیست، گله و شکایت میکند و آن را ناشی از عقبماندگی ایرانیان میداند و مردم را با چنین عقبماندگی بهشدت تحقیر و ملامت میکند.
🔘 میرزا ملکمخان نیز چنین رویهای را در پیش میگیرد. میرزا ملکمخان نقش مهمی در تحقیر ایرانیان و اعجاب آور دانستن ویژگیهای مثبت غربی ها در ایران دارد.
🔘 همچنین از افرادی مانند میرزا فتحعلی آخوندزاده باید یاد کرد کسی که دین را دلیل بر عقبماندگی ایرانیان می داند و تلاش کرد رویه دینی را در ایران تغییر دهد و به زعم خود دینی را به مردم هدیه کند که منطبق با نیازهای روز باشد.
🔘 هر چند تحقیر ایرانیان از دوره قاجار شروع و حتی شدت می یابد؛ اما در دوره پهلوی نیز این روند ادامه پیدا میکند؛ چنانچه نخستوزیر وقت ایران حاجعلی رزمآرا که در ماجرای ملیشدن صنعت نفت، از مخالفان جدی آن بود؛ در سخنرانی خود میگوید: «مردم ایران توانایی اداره صنعت پیچیده نفت را ندارند و حتی بلد نیستند یک آفتابه هم بسازند! چطور میتوانیم با این بضاعت صنعت نفت را ملی کنیم؟!»
♨️ سخن آخر آنکه خودتحقیری که از عصر قاجار گریبانگیر این ملت شد و در دنیای وحشی مجازی امروزی نیز همچنان سیر صعودی دارد؛ بیماری است که امروزه از آن به عنوان مازوخیسم یا خودآزاری یاد می شود که به ناامیدی اجتماعی منجر خواهد شد؛ در این باره امیل سیوران فیلسوف اهل رومانی جمله ای گفته است که سخت باید به آن اندیشید: ناامیدی جمعی مهمترین عامل انهدام ملتها است. ملتی كه دچار آن شود هرگز نخواهد توانست دوباره روی پای خود بایستد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻
@jtabiin
@jtabiin
✍دکتر مسلم محمدی
هیات علمی دانشگاه تهران
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
اشک خجلت حکیم وارسته
🔹امروز توفیق شد تا به همراه جمعی از دوستان به محضر حکیم وارسته، حضرت آیت الله جوادی آملی مشرّف شویم. حدود نیم ساعت ما را با بیانات حکیمانهشان مستفیض فرمودند. آنچه در میان فرمایشاتشان، بیش از همه در ذهنم نشست خاطرهای بود که از سالهای دفاع مقدس نقل فرمودند.
🔹فرمودند سالها قبل به همراه سید بزرگواری عازم جبهه شدیم. او بعدها و در بحبوحه ناامنیها، عازم کردستان شد و در هنگام انجام ماموریت پاسبانی، باوجود برودت شدید هوا حاضر به ترک پستش نشد و جهت انجام مسئولیتش آنقدر در سرما ماند و ماند تا نهایتا از شدت سرما دچار یخ زدگی شد و به شهادت رسید. فرمودند برای این شهید، مراسم ختمی در مسجد اعظم قم برگزار شد و من هم ضمن شرکت در این مراسم، در گوشهای نشستم و از ابتدا تا انتهای مراسم گریستم! اما نه گریه برای ثواب، بلکه گریه از خجالت! خجلت از اینکه اینها که بودهاند که چنین جانشان را فدای اسلام کردند.
🔹در انتهای این خاطره فرمودند همینها بودهاند که انقلاب را تا اینجای کار حفظ کردهاند و بدانید که چنین افرادی با چنین روحیاتی که حاضرند جانشان را در سختترین شرایط فدای انقلاب کنند هنوز هم هستند و همینها کار انقلاب را پیش خواهند برد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
ILFH_Volume 7_Issue 4_Pages 308-328_250130_060436.pdf
1.32M
ابژگی زنانه و شهرسازی معاصر ایران
🔹این فایل مقالهای است که زمستان پارسال در مجله پژوهشی سبک زندگی اسلامی منتشر کردم. در این مقاله شرح دادهام که معماری و شهرسازی حریمزدای ما چطور منتج به حجابزدایی و تثبیت ابژگی زنانه در سبک زندگی معاصر ما شده است.
🔹تحلیل نحوه شکلگیری آشپزخانه اپن و نسبت آن با اقتصاد تکاثری و تاثیر آن بر ابژگی زنانه، تحلیل تغییر الگوی فراغت ایرانیان از باغچهها و باغهای خصوصی به بوستانهای عمومی و تاثیر این موضوع بر عفافزدابی در فرهنگ معاصر ما، چراییِ تغییر الگوهای کالبدی مسکن از الگوهای درونگرا و حریمزا به الگوهای برونگرا و حریمزدا و برخی دیگر از تحلیلهای علمی، از جمله مواردی است که در این مقاله به آن پرداختهام. خدمت عزیزانی که تمایل دارند تا مسئله عفاف و حجاب را یک پله عمیقتر ببینند و نسبت آن را با معماری و شهرسازی معاصر ایران بسنجند مطالعه این مقاله را پیشنهاد میکنم.
🔹پینوشت: عمیقا باورر دارم که در کنار فریاد زدن برای فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است به کارهای مطالعاتی و علمی نیز پرداخته شود. دیروز در محضر آیتالله جوادی آملی بودیم و ایشان روی تفاوت امید و آرزو تاکید داشتند؛ فرمودند امید بدون مطالعه و عمل صرفا آرزو است؛ و تاکید داشتند که لازمه امید، مطالعه و پیوست علمی برای ایجاد تغییر است. لذا اگر میخواهیم به احیای فرهنگ عفاف و حجاب امیدوار باشیم نباید از مطالعات پایه و علمی برای تحقّق امید و ایجاد تغییر غافل شویم.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
وضع ما بدتر شده؟! (به بهانه دهه فجر)
🔹این روزها که برخی تلاش میکنند تا تمام دستاوردهای انقلاب را انکار کنند خوب است که برای مقایسه کارنامه جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی، به خاطرات خود سران رژیم سابق نگاهی بیاندازیم. برای مثال، اسدالله علم (وزیر دربار پهلوی و از نزدیک ترین افراد به شاه) مجموعهای هفت جلدی تحت عنوان (Alam's Memoirs) منتشر کرده که در بخشی از خاطراتش در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۳ (یعنی ۵۰ سال قبل) چنین نگاشته است: "عرض دیگر این بود که در جلسه خانه فرهنگهای روستایی معلوم شد که روستاهای ایران فقط ۴% برق و ۱% آب آشامیدنی مطمئن دارند".
🔹از سوی دیگر، در این تاریخ، طبق آمار مراجع رسمی کشور، حدود ۵۵ درصد از مردم ایران ساکن روستاها بودند. با توجه به اعداد و ارقام فوق، نتیجه یک محاسبه ساده این میشود که در زمان این یادداشت علم (یعنی ۵۰سال قبل و تنها ۴سال قبل از انقلاب)، بیش از نیمی از کل مردم ایران فاقد برق و همچنین بیش از نیمی از کل مردم ایران فاقد آب آشامیدنی بهداشتی بودند! :
فاقد برق: ۵۳٪=٪۹۶ × ٪۵۵
فاقد آب: ۵۴٪=٪۹۹ × ٪۵۵
🔹در اینکه از برخی مشکلات معیشتی و اقتصادی گلایه داریم هیج شکی نیست و خود ما هم در مجلس مکررا و بدون هر نوع محافظهکاری، پیگیر مطالبات مردم در خصوص مسائل معیشتی هستیم اما اینها را نوشتم تا برخی عزیزان با طرح ادعاهای اشتباه، گنجشک پهلوی را به جای قناری به ما قالب نکنند و چنین نپندارند که وضعیت امروز نسبت به ۵۰ سال قبل بدتر شده است! روح امام و همه شهدای انقلاب شاد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb