🌷🇮🇷✊انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف تاریخ سیاسی ایران، تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد.
بازگشت امام خمینی"ره" در دوازدهم بهمن سال 1357 در حالی صورت گرفت که رژیم استبدادی و تا بن دندان مسلح پهلوی بعنوان ژاندارم منطقه از حمایت آمریکا برخوردار بود و کارتر رئیس جمهور آمریکا ایران را جزیره ثبات نامیده بود و هیچ یک از تحلیلگران سیاسی دنیا پیروزی انقلاب اسلامی را تصور نمی کرد.
حمایت پرشور تودههای میلیونی ملت، رهبری بی بدیل و بلامنازع و پایگاه اجتماعی قدرتمند امام خمینی"ره" و اسلامی و مردمی بودن ماهیت انقلاب را به جهان نشان داد.
سخنرانی به یاد ماندنی امام خمینی"ره" در بدو ورود به تهران در میان میلیون ها نفر از آحاد مردم ثابت کرد که دین اسلام ذات و جوهره اصلی مردم و انقلاب را تشکیل می دهد و سرنوشت کشور دیگر در مسکو و لندن و واشنگتن رقم نمیخورد بلکه این تودههای مردم معتقد و مسلمان ایران هستند که به جامعه خود سامان می دهند و آینده کشور اسلامی خود را تعیین می کنند.
🌷🇮🇷✊
🆔@mjafari_ir
💠📣 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری؛ عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام و فلسفه دين موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم آیین نکوداشت اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) در سخنانی در تببین اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی در کلام جدید گفت:
🔹 آیت الله مصباح یزدی، تحول علم کلام را بسیار ضروری می دانند و معتقدند کلام سنتی نمی تواند پاسخگوی چالشهای روز باشد و لذا هم تحول ذاتی و هم تحول عرضی را در کلام لازم می دانند. البته تحول ذاتی در علم کلام، تحول در مبانی و مسائل علم کلام است و نه در هویت و ماهیت و اهداف این علم.
🔸استاد مصباح یزدی در کلام جدید از سه بعد ورود داشته اند: اول بُعد نظری و معرفتی، بُعد دوم: گفتمان سازی و بُعد سوم: بُعد عملیاتی و تشکیلاتی.
🔹در بعد نظری، ورود ایشان به مسائل جدید کلامی از بحث علم و دین در دهه 40 آغاز می شود که به نقد انتساب نظریه تکامل به قرآن که از سوی برخی روشنفکران مطرح شده، می پردازند.
🔹ایشان در طی نیم قرن اخیر به مسائل و موضوعاتی زیادی در عرصه کلام جدید پرداختند که به عنوان نمونه می توان به نسبت دین و آزادی، دین و حقوق، دین و سیاست، عقل و دین، حقوق زن، قلمرو دین، تعدد قرائتها، سکولاریسم، مساله شر، پلورالیسم و علم دینی اشاره کرد.
🔹 در بعد گفتمان سازی می توان به نظام سازی فکری ایشان در بنیادهای اندیشه دینی و نیز جریان سازی و حساسیت زایی در برخورد با شبهه ها اشاره کرد.
🔹 در عرصه عملیاتی هم تاسیس رشته دین شناسی توسط ایشان برای اولین بار در کشور، نشان دهنده شناخت دقیق ایشان از نیازهای علمی روز جامعه است.
🆔@mjafari_ir
🌓 ما ایرانیان و بیماری تاریخی خودتحقیری
🔹یادداشت روز
🔘در این دهه های اخیر برخی هموطنان ما آگاهانه یا ناآگاهانه رفتاری را از خود بروز و نمایش میدهند که جز ایجاد حس تحقیر ملی و کوچکانگاری جمعی دستاورد دیگری ندارد؛ رفتاری که ریشه آن را باید در برخی اتفاقات تاریخی و همچنین شانتاژهای رسانهای که سالهاست به شکل زیرپوستی در جامعه ترویج و تبلیغ میشود، جستوجو کرد.
🔘 آغازگران تحقیر ایرانیان را میتوان از منورالفکران دوره قاجار ردیابی کرد، که بیشترین سهم را از این پدیده نامبارک داشتند. از اولین افراد در ابن باره باید از میرزا ابوالحسن خان ایلچی و سفرنامهاش به اروپا گفت که از آن با عنوان حیرتنامه ایلچی یاد میشود و میتوان آن را بهعنوان مبدأ تحقیر ایرانیان یاد کرد. ایلچی در سفرنامهاش به فرنگ، به جمال و زیبایی غربیها و رفتار زنان و مردان غربی می پردازد و از اینکه در ایران چنین اموری مرسوم نیست، گله و شکایت میکند و آن را ناشی از عقبماندگی ایرانیان میداند و مردم را با چنین عقبماندگی بهشدت تحقیر و ملامت میکند.
🔘 میرزا ملکمخان نیز چنین رویهای را در پیش میگیرد. میرزا ملکمخان نقش مهمی در تحقیر ایرانیان و اعجاب آور دانستن ویژگیهای مثبت غربی ها در ایران دارد.
🔘 همچنین از افرادی مانند میرزا فتحعلی آخوندزاده باید یاد کرد کسی که دین را دلیل بر عقبماندگی ایرانیان می داند و تلاش کرد رویه دینی را در ایران تغییر دهد و به زعم خود دینی را به مردم هدیه کند که منطبق با نیازهای روز باشد.
🔘 هر چند تحقیر ایرانیان از دوره قاجار شروع و حتی شدت می یابد؛ اما در دوره پهلوی نیز این روند ادامه پیدا میکند؛ چنانچه نخستوزیر وقت ایران حاجعلی رزمآرا که در ماجرای ملیشدن صنعت نفت، از مخالفان جدی آن بود؛ در سخنرانی خود میگوید: «مردم ایران توانایی اداره صنعت پیچیده نفت را ندارند و حتی بلد نیستند یک آفتابه هم بسازند! چطور میتوانیم با این بضاعت صنعت نفت را ملی کنیم؟!»
♨️ سخن آخر آنکه خودتحقیری که از عصر قاجار گریبانگیر این ملت شد و در دنیای وحشی مجازی امروزی نیز همچنان سیر صعودی دارد؛ بیماری است که امروزه از آن به عنوان مازوخیسم یا خودآزاری یاد می شود که به ناامیدی اجتماعی منجر خواهد شد؛ در این باره امیل سیوران فیلسوف اهل رومانی جمله ای گفته است که سخت باید به آن اندیشید: ناامیدی جمعی مهمترین عامل انهدام ملتها است. ملتی كه دچار آن شود هرگز نخواهد توانست دوباره روی پای خود بایستد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻
@jtabiin
@jtabiin
✍دکتر مسلم محمدی
هیات علمی دانشگاه تهران
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
اشک خجلت حکیم وارسته
🔹امروز توفیق شد تا به همراه جمعی از دوستان به محضر حکیم وارسته، حضرت آیت الله جوادی آملی مشرّف شویم. حدود نیم ساعت ما را با بیانات حکیمانهشان مستفیض فرمودند. آنچه در میان فرمایشاتشان، بیش از همه در ذهنم نشست خاطرهای بود که از سالهای دفاع مقدس نقل فرمودند.
🔹فرمودند سالها قبل به همراه سید بزرگواری عازم جبهه شدیم. او بعدها و در بحبوحه ناامنیها، عازم کردستان شد و در هنگام انجام ماموریت پاسبانی، باوجود برودت شدید هوا حاضر به ترک پستش نشد و جهت انجام مسئولیتش آنقدر در سرما ماند و ماند تا نهایتا از شدت سرما دچار یخ زدگی شد و به شهادت رسید. فرمودند برای این شهید، مراسم ختمی در مسجد اعظم قم برگزار شد و من هم ضمن شرکت در این مراسم، در گوشهای نشستم و از ابتدا تا انتهای مراسم گریستم! اما نه گریه برای ثواب، بلکه گریه از خجالت! خجلت از اینکه اینها که بودهاند که چنین جانشان را فدای اسلام کردند.
🔹در انتهای این خاطره فرمودند همینها بودهاند که انقلاب را تا اینجای کار حفظ کردهاند و بدانید که چنین افرادی با چنین روحیاتی که حاضرند جانشان را در سختترین شرایط فدای انقلاب کنند هنوز هم هستند و همینها کار انقلاب را پیش خواهند برد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
ILFH_Volume 7_Issue 4_Pages 308-328_250130_060436.pdf
1.32M
ابژگی زنانه و شهرسازی معاصر ایران
🔹این فایل مقالهای است که زمستان پارسال در مجله پژوهشی سبک زندگی اسلامی منتشر کردم. در این مقاله شرح دادهام که معماری و شهرسازی حریمزدای ما چطور منتج به حجابزدایی و تثبیت ابژگی زنانه در سبک زندگی معاصر ما شده است.
🔹تحلیل نحوه شکلگیری آشپزخانه اپن و نسبت آن با اقتصاد تکاثری و تاثیر آن بر ابژگی زنانه، تحلیل تغییر الگوی فراغت ایرانیان از باغچهها و باغهای خصوصی به بوستانهای عمومی و تاثیر این موضوع بر عفافزدابی در فرهنگ معاصر ما، چراییِ تغییر الگوهای کالبدی مسکن از الگوهای درونگرا و حریمزا به الگوهای برونگرا و حریمزدا و برخی دیگر از تحلیلهای علمی، از جمله مواردی است که در این مقاله به آن پرداختهام. خدمت عزیزانی که تمایل دارند تا مسئله عفاف و حجاب را یک پله عمیقتر ببینند و نسبت آن را با معماری و شهرسازی معاصر ایران بسنجند مطالعه این مقاله را پیشنهاد میکنم.
🔹پینوشت: عمیقا باورر دارم که در کنار فریاد زدن برای فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است به کارهای مطالعاتی و علمی نیز پرداخته شود. دیروز در محضر آیتالله جوادی آملی بودیم و ایشان روی تفاوت امید و آرزو تاکید داشتند؛ فرمودند امید بدون مطالعه و عمل صرفا آرزو است؛ و تاکید داشتند که لازمه امید، مطالعه و پیوست علمی برای ایجاد تغییر است. لذا اگر میخواهیم به احیای فرهنگ عفاف و حجاب امیدوار باشیم نباید از مطالعات پایه و علمی برای تحقّق امید و ایجاد تغییر غافل شویم.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
وضع ما بدتر شده؟! (به بهانه دهه فجر)
🔹این روزها که برخی تلاش میکنند تا تمام دستاوردهای انقلاب را انکار کنند خوب است که برای مقایسه کارنامه جمهوری اسلامی و رژیم پهلوی، به خاطرات خود سران رژیم سابق نگاهی بیاندازیم. برای مثال، اسدالله علم (وزیر دربار پهلوی و از نزدیک ترین افراد به شاه) مجموعهای هفت جلدی تحت عنوان (Alam's Memoirs) منتشر کرده که در بخشی از خاطراتش در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۳ (یعنی ۵۰ سال قبل) چنین نگاشته است: "عرض دیگر این بود که در جلسه خانه فرهنگهای روستایی معلوم شد که روستاهای ایران فقط ۴% برق و ۱% آب آشامیدنی مطمئن دارند".
🔹از سوی دیگر، در این تاریخ، طبق آمار مراجع رسمی کشور، حدود ۵۵ درصد از مردم ایران ساکن روستاها بودند. با توجه به اعداد و ارقام فوق، نتیجه یک محاسبه ساده این میشود که در زمان این یادداشت علم (یعنی ۵۰سال قبل و تنها ۴سال قبل از انقلاب)، بیش از نیمی از کل مردم ایران فاقد برق و همچنین بیش از نیمی از کل مردم ایران فاقد آب آشامیدنی بهداشتی بودند! :
فاقد برق: ۵۳٪=٪۹۶ × ٪۵۵
فاقد آب: ۵۴٪=٪۹۹ × ٪۵۵
🔹در اینکه از برخی مشکلات معیشتی و اقتصادی گلایه داریم هیج شکی نیست و خود ما هم در مجلس مکررا و بدون هر نوع محافظهکاری، پیگیر مطالبات مردم در خصوص مسائل معیشتی هستیم اما اینها را نوشتم تا برخی عزیزان با طرح ادعاهای اشتباه، گنجشک پهلوی را به جای قناری به ما قالب نکنند و چنین نپندارند که وضعیت امروز نسبت به ۵۰ سال قبل بدتر شده است! روح امام و همه شهدای انقلاب شاد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
اگر ز باغِ رعیّت مَلِک خورد سیبی
بر آورند غلامانِ او درخت از بیخ!
به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد
زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش دستگاهی هم ساخته میشد و نشان میداد که محتوایی که هر روز بدون هیچ نظارت و مدیریتی در اختیار جوانان و نوجوانان ما قرار میگیرد، چگونه مثل موریانه به جان #ادب و #مذهب و #انسانیت آنها میافتد!😔
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
✅ مطالعه این کتاب برای بزرگسالانی که آن دوران ننگین را دیدهاند، اما ضعف حافظه تاریخی داشته و #آلزایمر_سیاسی گرفتهاند و جوانانی که صرفاً تصویری کاریکاتوری از آن دوران را از شبکههای ماهوارهای و کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرامی دریافت کردهاند، ضروری است تا دیگر نگویند: چرا انقلاب کردیم!
✅ اگر فرصت شود و خداوند توفیق دهد، خودم هم یک بار دیگر اصل کتاب را به صورت کامل مطالعه خواهم کرد!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈قدر زنــدگی خــود را بدانید!
👈قدر هـمســر خود را بدانید!
👈قدر فرزندان خود را بدانید!
👈گول کلیپهای #دروغگرام (#اینستاگرام سابق) را نخورید!
✍🏻محسن انبیائی
@anbiaei14
1_16562432236.pdf
1.44M
💢 بخشهایی از کتاب مغز خلاق
🔹 نابغه کیست و در مغز او چه میگذرد؟ خلق هنری و ادبی چطور با کارکرد مغز مرتبط میشود؟ چرا مغز انسان همواره در جستوجوی زیبایی و حقیقت است؟ چگونه میتوان تواناییهای خلاقانه و نبوغآمیز کودکان را پرورش داد؟
🔹 در کتاب حاضر برای پاسخ به چنین پرسشهایی، کارکرد مغز انسان و همچنین ارزیابی نگرشهای مختلف به خلاقیت اشاره شده است.
🔹 علاوهبراین، اندریاسن بهطورخاص به مرز میان جنون و نبوغ و نیز به نحوۀ پرورش خلاقیت توجه میکند و روشهایی برای اصلاح نظامهای آموزشی پیشنهاد میدهد.
📬 سید مهدی نریمانی زمانآبادی
🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
💢 رقیب رایگان و جدید Openai
🔹 شرکت چینی Moonshot AI مدل جدید AI Kimi K1.5 را معرفی کرد که هم اکنون از طریق رابط وب در وب سایت KIMI.AI به صورت رایگان در دسترس است!
📚 https://kimi.ai
📬 محسن ابوالفتحی
🔖 مدیر دفتر انتشارات
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d