eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
885 ویدیو
67 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 انتشار مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" به صورت مشترک به قلم آقای دکتر علی الهی‌تبار (نویسنده مسؤول) همراه با نام بنده در صفحات ۱۳۶ تا ۱۵۳ شماره ۲۸ فصلنامه مطالعات تاریخی جهان اسلام (زمستان ۱۴۰۲) منتشر شده است. چکیده این مقاله چنین است: فهم یک اندیشه در قالب جریان و تحلیل گونه‌های آن ضرورتی شناخته شده در تاریخ اندیشه است که تبار گونه‌ را هویدا می‌سازد و درک بهتری فراروی پژوهشگران حوزه اندیشه می‌گذارد. در این میان مصر به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تاریخ اندیشه معاصر مسلمین، همواره نقشی محوری به خود اختصاص داده است. در میان پژوهش‌های صورت گرفته به زبان فارسی کمتر به شناخت و گونه‌‌بندی تحلیلی جریان‌های فکری- اجتماعی مصر پرداخته شده است. از این رو پرسش اصلی این تحقیق ماهیت، چرایی و چگونگی جریان‌های فکری مصر در قرن نوزدهم است. روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی است. دستاورد این پژوهش نشان می‌دهد می‌توان در قرن نوزدهم سه جریان پیوسته را شناسایی کرد که همگی به تدریج در سیر تاریخی خویش پس از اصلاح ساختاری به اصلاح در اندیشه یا اجتهاد می‌رسند. در واقع اصلاح دغدغه اصلاح ظاهر و ساختارگرایانه‌ به مرور عمق فکری و ایدئولوژیک پیدا می‌کند. متن کامل مقاله به پیوست در دسترس است. ۸ خرداد ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
گونه شناسی جریان اصلاح در مصر.pdf
555.6K
مربوط به یادداشت بالا مقاله "گونه‌شناسی تحلیلی جریان اصلاح در مصر در قرن نوزدهم" دکتر محسن الویری مقطع دکترای تخصصی رشتة تاریخ و تمدن ملل مسلمان دانشگاه تهران عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و سردبیر “فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام” دانشگاه دانشگاه باقر العلوم و رییس کارگروه تخصصی تاریخ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و نیز رییس میز تمدن اسلامی در قطبهای فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی @MohsenAlviri
❓ثروت رو چی تعریف می کنی؟ ✴️وقتی به عصرها (کشاورزی، صنعتی، اطلاعات) نگاه می کنی، می بینی که هر عصر ثروت متناسب با خودش رو داشته. 💫مثلاً ثروتمند در عصر کشاورزی کسی بود که مزارع بزرگ داشت، یا گله های بزرگ دام. ✨در عصر صنعت هم ثروتمند کسی بود که مثلاً کارخونه دار بود و خط تولید داشت. 🤵‍♂به نظر تو سرمایه داری در عصر اطلاعات چه شکلیه؟ https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
✴️نقشه راه توسعه فردی 💫تو برای رشد و توسعه نیاز به یه نقشه راه داری. این نقشه سه تا بخش داره؛ بزرگ فکرکن، بزرگ اقدام کن حالا به موفقیت بزرگ برس. 🤵‍♂افکار تو اقدامات تو رو رقم میزنن، و اقدامات تو نتایج رو حاصل می کنن؛ و این یعنی از کوزه همان برون تراود که در اوست. https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
✔️حلقه اول ✴️تو برای رشد و توسعه باید تمرکز بالایی در حلقه اول که همون اولویت هاست داشته باشی. 💫در واقع تو اینجا هسته مرکزی هستی و اولویت ها هم حلقه اول شبکه تو در مسیر توسعه. ✨اهمیتش در اینه که با انجام درست این کار باقی امور آسونتر حل میشه و یا اصلا پرداختن بهشون ضرورتی پیدا نمیکنه. 🤵‍♂توسعه محور باش😊 https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
⚛با توکل زانوی اشتر ببند ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من صبر بده، تو صبور میشی؟ ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من محبت بده، تو مهربون میشی؟ ❗️فکر می کنی اگه بشینی و دعا کنی خدایا به من.....(هر چی دوست داری تو جای خالی بذار). 💡با این روش قطعا اونجا همیشه خالی می مونه و تو به چیزی دست پیدا نمی کنی. 💫حضرت محمد(ص) خیلی قشنگ فرمودند: اعقل و توکل، یعنی اول باید پای شتر رو ببندی بعد توکل کنی، نه اینکه شتر رو به امون خدا ول کنی، قطعا شتر گم میشه. 🤵‍♂دعا مثل میانبر می مونه، اما میانبر برای کسی که تو مسیره و داره تلاش می‌کنه. نه اینکه نشسته و ماشالا ماشالا می‌کنه. https://eitaa.com/drrezayounesi دکتر رضا یونسی دکترای الهیات و عضو مرکز مطالعات میان رشته ای
🌀کودتا علیه توسعه؛ از ایران تا شیلی 🔹وقتی آیزنهاور در سال 1953 رئیس جمهور آمریکا شد، ایران رهبری توسعه‌گرا به نام محمد مصدق داشت که شرکت نفت را ملی کرد؛ اندونزی نیز تحت حکومت احمد سوکارنو بود. 🔻موفقیت های اقتصادهای ملی‌گرا در ایران، گواتامالا و کشورهای قیف جنوبی امریکای لاتین فکر سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده بود . 🔹سازمان سیا با کودتای نظامی ابتدا در سال 1953 موفق به سرنگونی مصدق و جایگزینی وی با شاه بی رحم شد؛ و در کودتای بعدی در سال 1954 دولت توسعه گرای گوتامالا را سرنگون کرد؛ هر دو کودتا بیشتر علیه سیاست‌های کینزی بود تا استالینی؛ ♦️در مقایسه با ایران و گواتمالا، ریشه عمیق توسعه گرایی درامریکای لاتین تحت تاثیر اندیشه‌های پربیش مقابله با آن را مشکل کرده بود. 🔹مقابله با توسعه‌گرایی در آمریکای جنوبی به دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو، به ریاست شولتز سپرده شد. شولتز با کمک هاربرگر و تحت نظر میلتون فریدمن زمینه تحصیل 100 دانشجوی شیلیایی در دانشگاه شیکاگو را فراهم کرد. 🔹سازمان سیا از سال 1953 کودتای علمی-نظامی در شیلی را طراحی کرد و در سال 1973به کمک بچه‌‌های شیکاگو به رهبری میلتون فریدمن، آلنده را ساقط و پینوشه را جایگزین او کرد. 🔻در شیلی طرح آجر پیاده شد که محورهای اصلی آن حذف کنترل قیمت‌ها، فروش شرکت‌های دولتی، حذف محدودیت‌های گمرکی، و کاهش هزینه‌های دولت بود؛ نتیجه اجرای این طرح تورم 375 درصدی و گسترش فقر و شکاف طبقاتی در شیلی بود. ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2
🔸 کرسی علمی ترویجی«صورت‌بندی اخلاق سیاست‌گذاری اقتصادی؛ نقدی بر رویکرد فایده‌گرایی و معرفی رویکرد مقوله‌محور مبتنی بر اندیشه شهید صدر» 🔹ارائه دهنده:دکتر علی سعیدی 🔻ناقد اول: محمدجواد توکلی 🔻ناقد دوم:دکتر حسین بحرینی یزدی دبیر علمی:دکتر محمد زارعی ♦️زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403، ساعت 10 ♦️مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️پخش آنلاین https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2
آقای امام جمعه نظام انقلابی ما طرح نرم افزاری عجیبی دارد. دنیای امروز پر است از دو گانه های ظاهرا غیر قابل جمع. مثل اینکه چگونه می‌توان همان زمان که به دنیا می‌پردازیم و در حال آباد کردن دنیاییم ، همان زمان در کار آخرت باشیم و سلوک و معنویت؟ رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله. کسانی که همان موقع که در پی کسب و تجارت هستند در حال ذکر معنوی اند. به تعبیر دعای کمیل "حتی تکون اعمالی و اورادی کلها وردا واحدا" و این یعنی خود همان کار و کسب و تجارتشان ذکر است. عجیب نیست؟ چگونه ممکن است؟ مولای مومنان به جمع دو جهت توجه به خدا و خدمت به خلق، در قرآن معرفی شده، انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون. همان موقع که در اوج بندگی و خضوع مقابل خدا است همان موقع در حال خدمت به مردم است. جمع توجه به معنویت و توجه به دنیا یک ویژگی پر تکرار در دین خاتم است. یقیمون الصلوة و یوتون الزکاه کنار هم میآید، الذین آمنوا و عملوالصالحات کنار هم می‌آید. لذا در مکتب امام ره، بحث از سیاست دینی، نظام معنوی و انقلابی جمهوری اسلامی، بحث‌ از وحدت حوزه و دانشگاه، علم دینی و مقدس، دفاع و جنگ مقدس، جهاد سازندگی، اقتصاد مقاومتی و بسیاری حقایق از این دست، سر برآورد. حقایقی که همگی نتایج همان زاویه نگاه معنوی به دنیا است. یکی از عباداتی که این هویت را به چشم می‌آورد نماز جمعه است. نماز جمعه بروز این هویت ظاهرا دو گانه است. به تعبیر رهبری: "امامت جمعه، هم جنبه‌ی یَلِی‌الرّبّی دارد، هم جنبه‌ی یَلِی‌الخلقی ... در نمازهای غیر جمعه، شاعر میگوید که «پشتم به خلایق است و رویم به خداست»؛ امّا در این نماز...هم رو به خلایق دارید، هم رو به خدا دارید؛ ....یکی از سخت‌ترین کارها این است. " (۲۶_۱۰_۱۴۰۲) این ویژگی در عبادت، وقتی تبدیل به یک روحیه و شخصیت در امام جمعه می‌شود او را محل بروز و ظهور عینی نرم افزار مکتب انقلاب اسلامی میکند. و اینگونه همه زندگی و رفتارش می‌شود امامت جمعگی، که درش جمع معنویت و خدمت است. و این همان مغزای مکتب امام ره است، به تعبیر رهبری. "جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست" (۱۴_۳_۸۴) به این ترتیب او امام جمعه ای است که کل هفته را امامت میکند. این می‌شود که به تعبیر رهبری : " آقایان محترم! امام‌جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا میکند با گفتار خود، من میگویم شما در روز شنبه و یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود" (۵_۵_۱۴۰۱) و خدا رحمت کند مرحوم آل هاشم را او توانست چنین کند. او با حیات خود و زندگی خود عملا تصویر حقیقی یک امام جمعه را ترسیم کرد. اساسا این چند شهید از این جهت بسیار ویژه اند، اگر شهید رئیسی جمع خلوص و معنویت و عقلانیت و خدمت بود و سبک سیاست ورزی و عدالتخواهی و فساد ستیزی خالی از عقلانیت و معنویت را با سبک مدیریتش به چالش میکشید، اگر شهیدامیرعبداللهیان جمع عزت و حکمت و مصلحت بود و سبک دیپلماسی التماسی و هم دیپلماسی خشک غیر منعطف را با روش مدیریت خود به چالش میکشید و یک دیپلماسی معنوی انقلابی را به چشم میآورد، شهید آل هاشم نیز جمع هویت معنویت و خدمت بود. و تصویر متداول زنگار گرفته قبلی موجود در ذهن ها را به چالش میکشید، تصویری که ناشی از نفوذ و رسوخ تصویر غربی از معنویت، در فرهنگ دینی ما بود. انقلاب اسلامی از این نمونه های نو برای دنیای امروز بسیار دارد و شهید آل هاشم نیز یک نمونه ویژه است. او به تعبیر رهبری "تغییر معنای نماز جمعه" را رقم زد، یعنی تغییر تصویر موجود در ذهن مردم از عبادت و " از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد." (۵_۳_۱۴۰۳) یعنی توانست آن طرح نرم افزاری مکتب امام ره و اسلام ناب را در قامت یک امام جمعه در جامعه به چشم آورد. طرحی که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. چنین تغییر معنایی از عبادت ، یک اتفاق مهم تمدنی است. این ماموریتی است که حوزه های علمیه موظف به آنند. و چه خوش این روحانی صمیمی و مردمدار و معنوی، در این جهت درخشید و ستاره ای شد که بتوان با نگاه به او صراط مستقیم حضرت امام ره که مسیر اسلام ناب محمدی است را گم نکرد و در آن پیش رفت. همشهری شیخ علی مهدیان طلبه درس خارج عضو خانه طلاب جوان قم استاد حوزه @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با دهه هشتادی ها در قرارگاه گفتگوی کامل در آپارات👇👇 www.aparat.com/v/QY5iJ www.aparat.com/v/QY5iJ آپاراتو هم دنبال کنید☝️ شیخ فرهاد فتحی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور
30.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد علمی بر یک ادعای آبکیفضای مجازی همان قدر که فرصت است، تهدید هم هست، کار به جایی میرسد که با یک کلیپ مسخره یک نفر معروف میشود، پیرمردی آمد و گفت و... بدوووو لایکش کن، دیگه کسی یک سرچ نمیکنه و دچار جنگ شناختی میشود. ✌️این کلیپ را همه جا پخش کنید، تمام ادعاهای مهم ایشان در این کلیپ و لینک های پایین جواب داده شده است و اگر خودشان و افرادی که ذهنشان دچار شبهه شده، اهل انصاف باشند با این چنددقیقه و چند لینک مساله باید حل شود مگر اینکه داستان چیز دیگری باشد... امام خمینی معصوم است؟! |کلیک کنید دوسوال مهم از اکبرنژاد | کلیک کنید شبهه ی استراتژی انبیاء | کلیک کنید شبهات ولایت فقیه | کلیک کنید به قله ها نزدیکیم؟ | کلیک کنید شبهه وجدان اجتماعی |کلیک کنید شیخ فرهاد فتحی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور @sheikh_farhad_fathi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند: «‏سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ی چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳) در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است. 🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزش‌های ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام داده‌اند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است: 1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرم‌آور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند. 2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نماینده‌ای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم!) 3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح می‌شود: متأسفانه کراراً شاهد بوده‌ایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنران‌ها و ناقدان یا مدافعان طرح‌ها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنه‌هایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات مجلس می‌شود که اساساً صحنه‌ای شرم‌آور است) 4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عده‌ای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند). @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢آفت عادت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از سخنان حکمت‌آمیز رایج در میان سرخ‌پوستان این است که: «آن قدر به یک چیز یا کار عادت نکن که دیگران بتوانند شکارت کنند» این یک حقیقت است که انجام یک کار از سر عادت نه تنها نشاط و سرزندگی و لذت انجام آن کار را از انسان می‌گیرد که موجب روزمره‌گی و در نتیجه شکار شدن وقت و فرصت و داشته‌های انسان توسط «راهزنان درونی و بیرونیِ راه تعالی» می‌شود. حتی عبادتی که از سر عادت انجام گیرد، کارکرد خودش را از دست می‌دهد. به تعبیر زیبای تبریزی: از سر عادت مکن طاعت که این قدسی‌نژاد می‌شود شیطان پابرجا چو عادت می‌شود و علیه السلام چقدر زیبا و حکیمانه فرموده‌اند: «آفَةُ اَلرِّيَاضَةِ غَلَبَةُ اَلْعَادَة؛ آفت خودسازى، چیرگى عادت است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از آقای بخاطرانتشار این تذکر تشکر میکنم. درمحاسبه میانگین هندسی ارایه شده دربرنامه ثریا اشکالی وجودداشت و اعدادی که ایشان ذکرکرده اندصحیح است. از مخاطبان عذرخواهی می کنم. البته کماکان رشداقتصادی دردولت (بیش از ۵درصد)در همه روش های محاسبه نسبت به دولت روحانی،احمدی نژادوخاتمی بالاتر است.
بالاترین این هست که بپذیریم عرصه فضای مکاری و بی دینی است و باید از آن پرهیز کنند، در حالی که ورود امام معصوم در این عرصه نشان داد اینگونه نیست، بلکه می تواند تبدیل به ، از راه خدمت به خلق و سپس وارد مسیر بندگی خدا شود. ✍️ دکتر مهدی لطفی ‌ ┈┉┅━❀❀━┅┉ ┈┉┅━❀❀━┅┉ | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/MahdiLotfi_IR
محمد رضا باقرزاده دانش آموخته و مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس ارشد حقوق بین الملل دکترای علوم سیاسی عضو هیات علمی
محسن عباسی ولدی فقه: حوزۀ علمیۀ قم و جامعه الزهراء سلام الله علیها.مبانی تربیت و رشد اسلامی، حوزۀ علمیۀ قم اخلاق: جامعه الزهراء سلام الله علیها.
دکتر محمد محیط آرا استاد دانشگاه فرهنگیان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
میانگین شاخص مقدار تولید بخش صنعت در سه سال پایانی دولت دوازدهم ۱.۲- درصد و در دولت سیزدهم ۴.۸ درصد بوده است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دکتر خاندوزی: اجرای حساب واحد خزانه در دولت سیزدهم موجب شد از رسوب حداقل ۱۰۰ همت پول غیرقابل نظارت در سیستم بانکی جلوگیری شود. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
طرف درست تاریخ یا مقابله با طرف درست تاریخ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای آنکه چرخه‌ای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همه‌جانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت‌ را طراحی کنیم: 🔸سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری: هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریه‌پردازی‌های بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی‌ هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را پایان‌یافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینه‌ها تفکر و تأمل کرده و بنیان‌های معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند. البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کامل‌ترین فکر و نظریه باشد، زمانی می‌تواند در جامعه‌ی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دست‌کم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمان‌سازی محقق نخواهد شد. 🔸سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری: در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان عرصه‌های عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائب‌ترین ایده‌ها و نظریه‌ها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعه‌پردازی به کار نخواهد آمد. 🔸سطح سوم: مطالعات ناظر به بهره‌مندان و ذی‌نفعان: «ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاری‌سازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهره‌مندان و ذی‌نفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایده‌ای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد. تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، می‌تواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما مع‌الاسف تعداد انگشت‌شماری از آنها ناظر به علوم انسانی‌اند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی می‌رسیم، می‌توان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشته‌ایم. معتقدم که یکی از حلقه‌های فراموش‌شده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویت‌های انجمن‌های علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کرد. باید از ایده‌های فناورانه و تجاری‌سازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸دریافت روح پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط رئیس مجلس نمایندگان آمریکا! 🔻مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید!» معلوم می‌شود از نگاه مسؤولان آمریکایی نیز «ماهیت آمریکا» با ظلم و نسل‌کشی و غصب و قصابی زنان و کودکان عجین است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و انتقاد به بعد از این کلیپ توسط همه جریان‌ها صورت گرفت و این ایشان قبل از عمل جراحی در دی‌ماه ۱۴۰۱ بوده و در بهمن همان سال در کانال سعداء منتشر شد چقدر مناسب است بعد از یک‌سال و نیم مجددا و با دقت این ۳دقیقه را ببینید از نیروهای بااخلاص انقلابی خواهش میکنیم با تجربه تلخِ انتقاد دائم به نسبت به دولت بعدی دقت بیشتری داشته باشند. 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir