eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
885 ویدیو
67 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم پزشکی.mp3
16.47M
هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم جهادتبیین چرا و چگونه شیخ علی مهدیان ۱۴۰۳_۶_۲۶ ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur @ali_mahdiyan
توبه نامه احساس میکنم رئیس جمهور داریم، هر چه نگاه میکنم رئیس جمهور میبینم. احمد، رضا، علی، حسین، مرتضی، هادی، یاسر، همه ، همه تان، همه مان، رئیس جمهوریم. قربان قد و بالای سیدابراهیم بت شکن، که راه می‌رفت مسخره اش میکردند، دل می‌سوزاند مسخره اش میکردند، نماز می‌خواند مسخره اش میکردند، تصمیم می‌گرفت مسخره اش میکردند، شیب تورم را نصف میکرد، مسخره اش میکردند، رشد اقتصادی‌مان را در دنیا در رتبه دوم قرار میداد، مسخره اش میکردند، و من هیچ وقت از مسخره کردن او توسط اراذل مجازی اینقدر دلم نسوخت که از سکوت خودمان. حالا باید چه کنیم؟ بگذار مسخره شویم تا بفهمیم تاوان سکوت و بی مسوولیتی مان چقدر است. باید کاری کرد، هر چه هست وقت ناامیدی نیست، وقت برخاستن است. وقت توبه است. سید ابراهیم بت شکن قهاری بود، ما را شکست، بت قدرت طلبی و لجاجت و نادانیمان و دوقطبی سازی و فالوور جمع کردنهایمان را . بت زمین انداختن روی سیدعلی را. بت خباثتهایی که پنهانش کردیم زیر نام انقلابی گری. من هر چه چشم می‌اندازم یک صحنه میبینم آنهم صحنه ای که خدا جوری چیده که ما اصلاح شویم تا همه رئیس جمهور باشیم همه، کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته باشیم. باید برای حجاب و سبک زندگی زورچپان شده غربی خودمان فکری کنیم، باید برای خون اسماعیل هنیه خودمان فکری کنیم، باید برای انحراف جوانان مان، برای نفوذ اغتشاشچی ها خودمان فکری کنیم. تاوان سکوت را با مسوولیت و عزم باید پس داد نه ناامیدی و یاس و سکوت مجدد. راه همین است، شاید ارحم الراحمین از ظلم جمعیمان به سیدابراهیم بگذرد. ان الله مع الصابرین. @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر مدافعان خانه‌های ۲۵ متری هنوز این ویدئو را ندیده‌اند توصیه میکنم حتما ببینند. آیا چنین لانه‌هایی با تهی کردن خانه از تمام کارکردهای سابقش (و حتی حذف حداقلِ رفت و آمدهای خانوادگی) سبب خواهند شد که در آینده نه چندان دور در ایران ما نیز همچون برخی کشورهای شرقی و غربی، عزیزانی همچون دایی و عمو و خاله و ... را همچون کالا معامله کنیم؟! این دو دقیقه را مشاهده بفرمایید. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
برای سلامتی حضرت آقا!🇮🇷❤️ ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و ... لازمه ایمان هست، اما ملاک نیست! ملاک ایمان، تبعیت از است و لاغیر! برای عاقبت‌بخیری باید نمازخوان بود، اما هر نمازخوانی عاقبت‌بخیر نمی‌شود، مگر آنکه ... ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
مراقب باشیم! غرور عامل شکست و تکبر مقدمه هلاکت است! ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
اگر برای انقلاب و شهدا نخوانده بود، دعوت شیعیان دیگر کشورها از او را بزرگترین موفقیت فرهنگی ایران می‌دانستند، اما چه کنیم با جماعتی که ... 😔😔😔 ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
در اخبار غیررسمی آمده که جناب از نصب برخی فتنه‌گران بی‌خبر بوده‌اند! ان‌شاءالله که همین طور باشد، منتظر می‌مانیم ببینیم که این افراد عزل می‌شوند یا خیر تا بفهمیم نصب این افراد بوده یا ! ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
داستان عجیب و 👈این داستان که از حضرت آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی نقل شده، هم ذکاوت و سیاست بالای ، صاحب فتوای تحریم تنباکو، را نشان می‌دهد و هم اهمیت دادن ایشان به مسأله : ✅ میرزای شیرازی مرد خیلی باهوش و چیزفهم عجیب و غریبی بود. حاج آقا رضا صدر از حاج انصاریِ مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کرده که در اواخر که ریاست میرزا خیلی بالا گرفته بود، دسترسی به ایشان مشکل بود، چون مراجعه زیاد بود. خوب سنشان هم بالا بود، گرفتاری هم زیاد، لذا برای اینکه خیلی‌ها علاقه داشتند میرزا را ملاقات کنند، هر چند روزی یک مرتبه، بار عام می‌داد که اشخاص بتوانند بیایند و میرزا را زیارت کنند. ✅در یکی از این بار عام‌ها که اشخاص می‌آمدند برای زیارت، می‌بینند که نظر میرزا به یک شخص معینی معطوف است. هر چه اشخاص جلو می‌آیند و بعد از دستبوسی میرزا می‌روند، باز هم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است، تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص مورد نظر میرزا می‌رسد و می‌آید دست میرزا را می‌بوسد. ✅میرزا از او سؤال می‌کند که مثلاً اهل کجایی؟ می‌گوید: اهل کربلا. می‌پرسد: برای چه اینجا آمده‌ای؟ می‌گوید آمده‌ام تا در سامرا درس بخوانم. ✅میرزا می‌فرماید: من به شما حکم می‌کنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا، و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه‌ها داده می‌شود، در کربلا به شما داده می‌شود، و همین حالا برگردید. ✅ میرزا نوکرش را صدا می‌زند و به او می‌گوید قطار کی حرکت می‌کند؟ می‌گوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می‌فرماید: این آقا را الان ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان سوار قطار بشوند و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد، یک ساعت بعد میرزا مرتباً می‌پرسد، خادم نیامد؟ و همین طور منتظر بوده و دقیقه‌شماری می‌کرده که خادم برگردد. بالأخره خادم بر می‌گردد. ✅ میرزا می‌گوید: او را راه انداختی؟ می‌گوید بله. می‌گوید خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار. می‌گوید بله. می‌گوید قطعی شد حرکتش؟ می‌گوید بله. میرزا خیلی استنطاق می‌کند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. ✅بعداً بعضی از اصحاب ایشان می‌پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟ میرزا می‌فرماید: از خصوصیات قیافه این شخص فهمیدم که اگر او در اینجا بماند، کار دست ما می‌دهد و دعای "صنمی قریش" می‌خواند، و ما که زحمت کشیدیم و مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم تا مسأله وجود نداشته باشد و سامرا برای تشیع مرکزیت پیدا بکند، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر برود. ✅بعد که خود آن شخص را دیده بودند، گفته بود: خوش انصاف میرزا، نگذاشت اقلاً یک صنمی قریش بخوانیم! (کتاب جرعه‌ای از دریا، سید موسی شبیری زنجانی، ج ۱، صص ۱۱۹-۱۲۰) ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
وقتی اشغال یک پست در جمهوری اسلامی، توسط چنین اشخاصی برای آنها باشد، نصب چنین افرادی توسط مسئولین مافوق هم حرام بوده و انتخاب چنین مسئولینی از سوی مردم هم همان حکم را خواهد داشت! ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14
🌓 امان از قانون غلط و اضافى! 👈 اندر نتایج تصویب برخی قوانین مافیا ساز 🔹یادداشت روز 🔸عموم تصور میکنند که مافیا در فقدان قانون است که رشد میکند، حال آنکه دقیقا جریان برعکس است؛ مافیا از قانون تغذیه میکند؛ منتهی اگر یک قانون اضافی یا غلط باشد؛ مافیا آنجا است! 🔸بگذارید برایتان داستانى بگویم؛ در یکی از شهرهای ایتالیا، جوانی بود به نام آلفردو، آلفردو دکه کوچکی داشت که در آن عرق سگی میفروخت. او هر بطری عرق سگی را به قیمت دو لیره میفروخت. هزینه تولید عرق سگی چیزی حدود 1.8 لیره بود. برای همین آلفردو در ازای فروش هر بطری عرق سگی چیزی حدود 0.2 لیره سود میبرد. او در روز 200 بطری عرق میفروخت و لذا درآمدش روزانه 40 لیره بود و با این 40 لیره با مادرش به دشواری زندگی میگذرانید. روزی از روزها دولت بنیتو موسولینی قانونی امضا کرد که در آن خرید و فروش عرق سگی ممنوع اعلام میشد. اینگونه بود که فردای آن روز مامورانِ پلیس، به مغازه او هجوم آوردند و مغازه او را پلمپ کردند. آلفردو بیچاره تنها و سرگردان به پارک پناه برد. او در پارک ناراحت و غمگین شروع به راه رفتن کرد و بر بخت بد خود بسی گریست و گریست . در حالی که سرش را به درختی تکیه داده بود داشت و هق هق میزد و از زمین و زمان دل چرکین بود، ناگهان یک نفر از پشت سرش گفت: .... ⏪ادامه را می توانید در کانال نویسنده دنبال بفرمایید 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
🌓 جشن های نهم ربیع و‌ لعن خلفا 👈 به بهانه برگزاری جشن های خاص در این ایام 🔹یادداشت روز 🔸 به بهانه هفته وحدت از یک سو و‌ مراسمات خاصی که از سوی دیگر در این ایام برگزار می شود؛ طرح دو‌ مطلب زیر خالی از لطف و فایده نیست: 1⃣ زمان قتل عُمر بن خطاب 🔘تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان است و لذا فاقد اعتبار است. 📚 استاد یوسفی غروی؛ موسوعة التاريخ الإسلامي؛ ج ۴؛ص ۲٢٩ و ٣٠٠. 🔺اما در اینکه چرا به این بهانه در این روزها گاه رفتارهای ناپسندی توسط برخی افراد انجام می شود جای تعجب دارد؛ و عجیب تر آنکه این نوع رفتارها توسط برخی افراد مذهبی و اهل هیات و منبر انجام می شود و غالبا مستند شرعی و دینی هم برای آن می تراشند که با خیالی آسوده تر به کار های بی پایه خود بپردازند؛ و آن را از جنس رفع القلم می دانند. 🔺بله تولی و تبری و تبری از عقاید ماست و برگزاری جشن در نهم ربیع الاول بمناسبت آغاز امامت امام عصر عج هم مشروع هست؛ اما نه با این روش های موجود که نه تنها موجب اختلاف و کدورت است؛ بلکه تا کنون آزار و کشتار شیعیان فراوانی را نیز سبب شده است! 2⃣ میرزای بزرگ شیرازی و مخالفت شدید با رفتارهای وحدت ستیز 🔘آیت الله شبیری زنجانی در کتاب جرعه ای از دریا قصه ای نقل می کند که خلاصه اش چنین است: دریکی از ملاقات های عمومی میرزای بزرگ شیرازی از شخصی سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین الان به کربلا مراجعت کنید. میرزا خادمش را صدا میزند به او می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. بعداً برخی افراد و نزدیکان از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این شرایط به کربلا برگرداندید؟ میرزا میفرماید: از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا ( سامرا ) بماند کار دست ما می دهد چون از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکل اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد. 📘کتاب جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119 🔺جالب اینکه امروزه برخی نوادگان همون مرحوم‌ میرزای بزرگ شیرازی چون سید صادق شیرازی خود اختلاف بین شیعه و سنی را در گستره جهان راهبری و مدیریت می کنند؛ که راه اندازی شبکه های مختلف ماهواره ای یکی از آن هاست، تا جایی که امروز از هفته وحدت با اهل سنت نیز به هفته برائت یاد می کنند! ♨️ به امید‌ آن روز که ضمن توجه به اختلافات و اختصاصات خویش؛ به اهمیت وحدت و زیست مسالمت آميز با همه ادیان و مذاهب دست پیدا کنیم. انشاالله ✍ مسلم محمدی؛ هیات علمی دانشگاه تهران 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ قلم بعد از پیامبر دست دشمنان پیامبر و اهلبیت علیهم السلام بود ، به عنوان مثال الان میگویند العیاذبالله پیامبر بخاطر پول با حضرت ۴۰ ساله بیوه ازدواج کردند. 📚طبق اسناد معتبر در کتب شیعه و سنی نظیر بیهقی، ابن اثیر، بلاذری، سیدمرتضی، شیخ طوسی، علامه مجلسی و... حضرت خدیجه در زمان ازدواج باکره بودند و حدود ۲۵ سال داشتند، بیوه و ۴۰ ساله بودن ایشان یکی از صدها تحریف دستگاه بنی امیه و بنی عباس است، آن روز با قلم و‌منبر تحریف کردند امروز با رسانه... 🔻مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی تحقیقات خوبی در این زمینه دارد که اهل تحقیق برای تحقیق بیشتر میتوانید مراجعه کنید. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📲صفحات 👇 ایتا | روبیکا | توییتر | اینستا | ویراستی
🎙 مطرح کرد؛ ‼️*والدین برای تربیت کودکانشان مطالعه نمی‌کنند* 🖌نویسنده «» در نشست رونمایی از ترجمه عربی دو جلد نخست این مجموعه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد گفت: 📛 متاسفانه والدین برای تربیت کودکانشان زمان نمی‌گذارند و حتی بعضا یک کتاب هم برای مسائل تربیتی مطالعه نمی‌کنند. 🔰گزارش کامل این نشست 👇👇 https://ketab.ir/News/31235 @abbasivaladi
انتقام؟! در مواجهه با دشمن غدار و بی‌رحم و قطع زنجیرۀ جنایات نامتعارف، توازن، اصل بقاست. فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ. تهدید را باید در قوارۀ خودش پاسخ داد. اقدام کوچک‌تر، پیام ضعف را به دوست و دشمن مخابره می‌کند. در مقابل قتل نفس، نباید ساختمان را با موشک زد. ترور مهرۀ کلیدی را باید با حذف مهرۀ کلیدی دشمن طاق زد. خرابکاری صنعتی را باید با خرابکاری صنعتی پاسخ داد. حمله سایبری را باید با حمله سایبری پاسخ داد. این از بدیهیات آموزه‌های قرآنی است. ضربات مبهم، مخفیانه و یا بدون اصل غافلگیری و بازتاب رسانه‌ای یا دستاوردسازی از اقدامات سایر بازیگران جبهه مقاومت، برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست. آنجا که دشمن در جنایت خود قبول مسئولیت می‌کند، باید شفاف و هم‌سطح انتقام گرفت تا مشخص باشد تنبیه دشمن مابه‌ازای کدام رذالت اوست. آنجا که آثار حضور دشمن مشهود است، باید پاسخ ما برای دوست و دشمن مشهود باشد. ✍️ |👇 ┏━━━ °•🖌•°━━━┓   @bahr_dar_koze ┗━━━ °•🖌•°━━━
یادداشت سفر ازبکستان قسمت اول: «زبان فارسی و تمدن اسلامی» سفر ازبکستان در همراهی با اساتید تاریخ، فلسفه، ارتباطات، و تمدن در دانشگاه باقرالعلوم (ع) سفری متفاوت و البته مقدماتی در فهم تاریخی و تمدنی از آسیای میانه بود. علاوه بر آثار مختلف و مهم تاریخی در تاشکند، سمرقند و بخارا، دیدارهای مهمی که در این سفر صورت گرفت عبارت بود از دیدار از موسسه تاریخ در تاشکند، دیدار از دانشگاه سمرقند، موزه مرکزی سمرقند، دانشگاه بخارا، و دیدار و گفتگو با برخی از اساتید و اندیشمندان (همچون استاد عظمت ضیاء، استاد جمعه همراه، و استاد ادس) همین طور جلسه با سفیر ایران در تاشکند. هرچند در تجربۀ دیدارها و دیدن‌ها از پیشینۀ تاریخی ایران قدیم، رفته‌رفته تاریخ و مهم‌تر خودآگاهی تاریخی نحیف‌تر شده (تاریخ تبدیل به یک موزۀ درحاشیه گشته است)، لیکن برای کسانی که در این مرز و بوم در پی هویت پیشین خود می‌گردند، این سرزمین همچنان سخن‌های زیادی برای گفتن دارد. در این چند روز از سفر اکتشافی ما، نکاتی به نظرم رسید که آن را در چند محور تقدیم می‌کنم: 1. زبان فارسی و تمدن اسلامی ـ بسیاری از مردم عادی در ازبکستان (از تاشکند تا بخارا) زبان فارسی را نمی‌دانند، به زبان فارسی نمی‌نویسند، خوشنویسی‌ خط فارسی را بلد نیستند، ترانه‌ها و موسیقی‌های سنتی فارسی را گوش نمی‌کنند و یا اساسا نمی فهمند (پاپ ایرانی را کم و بیش گوش می‌کنند)، آنها بخشی از فرهنگ بومی و دینی گذشته خود را به نظام سلطۀ شوروی سابق باخته‌اند و اکنون هم در فرهنگ روزمره‌شان بیشتر از فرهنگ و زبان روسی استفاده می‌کنند (وضعیت تک زبانی روسی در ازبکستان). با این همه زبان فارسی همچنان زبانی زنده در میان سخندانان ازبکی است، آنگاه که با برخی از پا به سن گذشتگان در کوچه پس کوچه‌های سمرقند و بخارا به سخن می‌نشینید اشتراکات زبانی، ادبی، و فرهنگی بسیاری را در میانه‌های خود و ازبک‌ها مشاهده می‌کنید: نام‌های شیرین و دوست‌داشتنی فارسی و گاه عربی برای آقایان و خانم‌ها (دلشاد، دلناز، فرنگیز، نازگل، پهلوان، ذوالخمار، فیض‌الدین)، جملات، حکمت‌ها و تکیه‌کلام‌های روزمره (مثل استفاده از کلمه «رحمت» به جای تشکر)، سبک معماری مشترک فارسی، تصوف و نشانه‌های تاریخی آن در تاثر از عارفان و شخصیت های فارس زبانی مثل ابویوسف همدانی. با همۀ اینها، زنده بودن زبان فارسی در فرهنگ ازبکستان به معنای این نیست که فارسی و تفکر فارسی همچنان در فرایند رشد و شکوفایی قرار دارد، بلکه نکته این است زبان فارسی و فرهنگ فارسی کم و بیش همچنان بقا داشته و از بین نرفته است. براین اساس، کسانی که امروز نگران از زبان فارسی درایران هستند، باید این دغدغه و نگرانی را نه فقط در ایران بلکه در کشورهای فارسی زبان نیز دنبال بکنند. اینکه در دانشگاه سمرقند، اساتید دانشگاه سمرقند و دانشگاه‌های ایران نمی‌توانند با یکدیگر به زبان فارسی گفتگو بکنند، نشان از گپ‌ها و گسل‌های تمدنی نگران‌کننده‌ای دارد. امروزه پژوهشگران تمدنی که در باره مسئله‌های تمدنی جهان اسلام (همچون مسئله علم، مسئله جمعیت، مسئله نظم) فکر می‌کنند لازم است که در مورد «زبان فارسی و تمدن نوین اسلامی» نیز اندیشه کنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت سفر ازبکستان قسمت دوم «سنت در جامعهٔ ازبکی» مهم‌تر از زبان و نیز تاریخ مشترک ایران و ازبکستان، باید در مورد انسان ازبکی و جامعهٔ ازبکستان و بلکه کنشگران انسانی در آسیای میانه و داشته‌ها و ظرفیت‌ها و شاید کاستی‌های او نیز جداگانه تامل کرد. بی‌شک داشته‌های جامعهٔ ازبکی متفاوت است از برخی داشته‌های جهان عرب یا شبه‌قاره و شرق‌آسیا. ویژگی‌ها و داشته‌های تاریخ ازبکستان را می‌توان از اینترنت، یوتیوب و آپارات درآورد، لیکن ماهیت فرهنگ و مردم ازبک را باید از نزدیک دید و با گفتگوی گرم آن را حس کرد. گفتگوهای متعدد و متنوع در سطوح مختلف راه را برای فهم جهان معانی همچون فرهنگ ازبکستان فراهم می‌کند. در فهم ماهیت انسان ازبکی، باید ارزش‌های مشترک اخلاقی و ملی آنهم ارزش‌های چندگانه در فرهنگ تیموری ازبک را جستجو کرد. در این فرهنگ آنچه از ارزش‌های تیموری در فرهنگ ازبک‌ها بیان می‌شود عبارت است از سه گانۀ علم، وحدت، و عدالت. لکن علاوه بر این به نظر می‌رسد باید موضوع «سنت» در فرهنگ ازبکی ـ تیموری را هم جداگانه در نظر گرفت. هرچند بسیاری از ارزش‌های بومی و فرهنگ دینی در زندگی مدرن از دست رفته است و بسیاری دختران و پسران امروزی کمتر از خود و تاریخ خود می‌دانند، ولی با این همه هنوز عنصر «سنت» در فرهنگ عمومی و نیز خانواده های ازبکی عنصری برجسته و موثر است. خانم‌ها مادری را ارزش می دانند، خانواده‌ها و بلکه دولت‌ها هم برای توسعه جمعیتی و رشد فرزندآوری هزینه‌های قابل توجهی می کنند، زنان ازبکی اهل آرایش‌های خیابانی، تتو کاری‌، و سگ‌گردانی نیستند، رسوم مشترک ایرانی و اسلامی در توجه به همسایه‌ها بسیار مشهود است (احسان به همسایه از غذاهای روزمره خانگی)، فرهنگ «افشای سلام» و روابط گرم اجتماعی را در همه رفت و آمدها می‌توان دید، حضور هنر و زیبایی در متن زندگی بسیار عیان است. از این رو، هرچند جامعه ازبکی روند توسعه را طی می‌کند ولی همچنان یک جامعه سنتی است، با تمامی خوب و بدهایی که ممکن است داشته باشد. سنتی بودن این جامعه یا بدان معناست که هنوز در خودآگاه خود با چالش‌های مدرنیته مواجه نشده است و یا اینکه تصمیم دارد که با چالش‌های مدرن، چالشی نداشته باشد. برای مثال مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی در ایران و فضلای پاسخگو در آن علاوه بر سئوالات دینی و سنتی، به پرسش های مدرن همچون الحاد مدرن نیز پاسخ می‌دهند در حالی که مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی در مدرسۀ میرعرب در بخارا صرفا به پاسخ به سئوالات دینی و سنتی بسنده می‌کند و وارد چالش های نوپدید نمی‌شود. نکته بسیار مهم اینکه، اکتفا به سنت در چنین جامعه‌ای راه حرکت و پیشرفت تمدنی را هموار نمی‌کند. اساسا حرکت تمدنی در دیالکتیک گذشته و حال رخ می‌دهد در حالی که جامعه ایرانی فقط به اکنون مدرن فکر می‌کند و جامعه ازبکی بیشتر به سنت پیشین خود می‌اندیشد، و این هر دو نوعی از لنگی و شکستگی در حرکت تمدنی را موجب می‌شود. ادامه دارد... https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت سفر ازبکستان قسمت سوم: (تاریخ مِنهای تمدن) یکی از نکته‌های آزاردهنده‌ای که در این سفر با آن مواجه شدیم، تاریخ منهای تمدن بود. جابه‌جای ازبکستان و در کل آسیای میانه مملوّ است از تاریخ و آثار تاریخی، لیکن شاید جز اندک مواردی، نشانه‌های در خوری از این تاریخ در فرآیند رو به رشد ازبکستان امروز نمی‌توان مشاهده کرد. به بیان دیگر، در یک مرحله تاریخی و استعماری، تاریخ ما از تمدن ما جدا شده است. آن میزان از تاریخ ایران قدیم که قابلیت برای غارت داشته غارت شده، و آنچه که مانده و قابل انتقال نبود، تبدیل به موزه (خروج از متن زندگی) گردیده است. در واقع، تاریخ ایران (تاریخ غیرغرب) نه فقط برای شرق‌شناسان تبدیل به یک ابژه شده است، بلکه جالب اینکه تاریخ ایران برای ایرانیان قدیم و جدید نیز تبدیل به یک ابژه شده است. ما دیگر با تاریخ‌مان زندگی نمی‌کنیم، بلکه تاریخ گذشته را تماشا می‌کنیم و از دیدن آن دچار خودشیفتگی می‌شویم (حجاب تاریخ). شاید بهتر باشد که بگویم ما برای مشکلات روزمرۀ خودمان، تاریخ‌مان را به دیگران می‌فروشیم. تاریخ دیروز ما محلی نه برای کسب هویت ما، بلکه جایی برای تأمین مخارج زندگی مدرن (زندگی غیرخودمان) شده است. امروزه بنیان‌های تاریخی سمرقند و بخارا را باید در خرابه‌ها، موزه‌ها، و محله‌های قدیمی جستجو کرد. شاید حکایت شهر خیوه متفاوت باشد، ولی در سمرقند و بخارا چیزی از شهر فرهنگی و هویت متمایز تمدنی در زندگی جدید دیده نمی‌شود. آنچه که چهره شهر بدان رنگ گرفته، چیزی جز صنعت و بازار و مدرنیته (آنهم مدرنیتۀ تصنّعی در شرق) نیست. بدین سان به نظرم، مهم‌تر از زوال تاریخی زبان و آثار فرهنگی ما در ایران، باید نگران بود از گسست بین گذشته و حال، و شکاف بین تاریخ گذشته و تمدن کنونی. بله شاید پُرسان‌پُرسان آثار و نشانه‌های تاریخی را بتوان در سمرقند و بخارا پیدا کرد، لیکن این تاریخ امتداد تمدنی نیافته است و در فرایند به اصطلاح توسعه‌یافتگی تاریخ فاخرِ ما تبدیل به سبک فاخر در زندگی اکنون نشده است. شاید به موجب همین گسست (عدم اتصال تاریخی)، ازبک‌های امروز پروژه‌ای جهانی ندارند و بیش از آنکه به فکر تمدن باشند به فکر توسعه سریع و شاید موقت هستند. واقعیت آن است که اگر خودآگاهی تاریخی در نظام تربیتی ما درست شکل می‌گرفت و آموزش‌های لازم به خوبی و بموقع رخ می‌داد، این شکاف آزاردهنده بین گذشته و حال ایجاد نمی‌شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت سفر ازبکستان قسمت پایانی: (درس‌های ازبکستان برای ما) به رغم نقطه‌ها و ملاحظات فوق، باید متواضعانه از تجربۀ کشورها هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی آموخت. امروزه جوامعی که به هر دلیلی از آموختن طفره می‌روند، نمی‌توانند فرایند پیشرفت یا تمدن را به درستی طی بکنند. در این نقطه، ازبکستان هم مثل کشورها و جوامع در حال پیشرفت، درس‌هایی برای ما ایرانیان امروز دارد. جایگاه زنان و مادران در خانواده، جوان بودن کشور و توسعه جمعیتی آن، اخلاق اجتماعی و آرامش نسبی در روح و روان مردم، توسعه توریسم درکشور، تمرین عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی می‌تواند از جمله این درس‌ها و عبرت‌ها باشد. شاید در این باره یک درس دیگر را هم باید افزود و آن اهمیت پول و اقتصاد در طیّ فرایند توسعه و شاید نیل به یک تمدن است. هرچند در مقایسه بین فرهنگ و پول، باید اصالت را به فرهنگ داد و باید فرهنگ را به مثابه امری پایه در نظام آموزشی و تربیتی در نظر گرفت، لیکن بدین واقعیت نیز باید تفطن داشت که بدون توسعۀ اقتصادی امکان گسترش اعتبار فرهنگی نیز وجود ندارد. کشورهای فقیر به لحاظ اقتصادی نمی‌توانند غنای فرهنگی خود را نگاه دارند و یا ازآن فرهنگ کالایی تمدنی در سطح جهان بسازند. ترکیه امروز در کشورهای آسیای میانه مسیر پول به فرهنگ را طی می‌کند و بازی فرهنگی را بعد از بازی‌های اقتصادی شروع می‌کند. اساسا فقدان اعتبار اقتصادی، اعتبار علمی، و اعتبار اندیشه‌ای، و کلا تعامل ما را با جوامعی همچنان ازبکستان تضعیف می‌کند. برای این اعتبارسازی، لازم است ترس و واهمه‌ای که برخی از کشورها از ما پیدا کرده‌اند از بین برود و نوعی اعتمادسازی صورت پذیرد. ترس کشورهای پیرامونی از ما و بی اعتمادی آنها به ما، اعتبار تمدنی ما را بی‌اعتبار می‌کند. برای این منظور علاوه بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی گسترده، ضرورت دارد نقطه‌های همکاری فرهنگی از عرصه‌هایی شروع شود که بی حاشیه است. برای نمونه به جای دیپلماسی و گفتگوهای تقریبی، اینجا باید از دیپلماسی هنر (بخصوص هنر خوشنویسی و نیز هنر موسیقی) و توسعه مکاتب هنری، دیپلماسی علم و پزشکی در ازبکستان، و یا حتی دیپلماسی آشپزی صورت بگیرد. علاوه بر این، لازم است صاحبان منصب فرهنگی در عرصۀ بین‌الملل (بخصوص رایزن‌ها) از میان اندیشمندان و صاحبان فرهنگ انتخاب شوند و نه از کارمندان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها. با این رویکرد هم می‌توان اعتبار علمی و فرهنگی درست کرد و هم توازن کیفی بین کنشگری سفیران سیاسی و رایزن‌های فرهنگی ایجاد کرد. فقدان تناسب بین این دو نقش، عملیات فرهنگی ما را تبدیل به یک امر صوری و سیاسی می‌کند و دیپلماسی فرهنگی ما را در مرزهای دیپلماسی سیاسی متوقف می‌کند. این یک واقعیت تلخ و دردآور است. آخرین نکته و پیشنهاد اینکه، صنعت گردشگری در ایران، باید علاوه بر گردشگری‌ تفریحی و علاوه بر سیر و سفرهای معنوی و عرفانی (حج و اربعین)، باید به فکر توسعه گردشگری‌های هویتی باشد. امروزه به جهت هویتی، نسل امروز بیش از آنی که نیازمند به سفر به ترکیه و دوبی باشد، عمیقا به مسافرت به کشورهای آسیای مرکزی و شهرهای مهمی همچون سمرقند، بخارا، خیوه، مرو، بلخ و هرات احتیاج دارد (وضعیت ناگوار گردشگری ایرانیان در ازبکستان را ببینید). در این گردشگری هویتی نه فقط تاریخ ایران، بلکه تاریخ اسلام و تمدن اسلامی را به وضوح می‌بیند و در کسب هویتی خود از آن عمیقأ سود می‌برد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️دکتر پزشکیان راست (نه درست) می گوید! "ما" [دولتهای ج.ا ، بلکه برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری] دنبال صدور انقلاب نبوده و نیستند! اصلا "صدور انقلاب" در مقطع کنونی، تحصیل حاصل است. انقلاب در دهه اول خود صادر شد؛ در منطقه اسلامی و در چهره جبهه فراگیر مقاومت شاهد آن هستیم. بلکه جسورانه باید بگویم برای بخش بزرگی از مدیران و مقامات نیازمند "واردکردن انقلاب" هستیم! صدور انقلاب، بین خبرگان قانون اساسی در همان سال۵۸ هم کشور گشایی و مداخله در امور داخلی کشورها و عدم لحاظ منافع ملی نبوده است! (نگاهی گذرا به مشروح مذاکرات قانون اساسی ذیل بند۱۶ اصل۳ این را عیان می کند) اما دیگر کف انقلابی و ایرانی بودن (نه صدور انقلاب) ، حفظ عزت و شرف خود و اعاده حیثیت خود با خونخواهی مهمان خویش که هست! اگر نگاهی به ذهنیت مردم منطقه پس از ترور شهید هنیه بیاندازید، جای صدور انقلاب، نگران دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ج.ا میشوید! دنبال این که هستید! جمله دیگر رئیس جمهور بیشتر نگران کننده است که: "اسرائیل با ترور شهید هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتن‌داری کرده‌ایم"! دوگانه خویشتن داری/ جنگ منطقه ای، نادرست است؛ گزینه درست " طراحی و اجرای خونخواهی و بدون تاخیر" بود؛ که هیچیک از آندو نیست! انقلابی عمل کردن، عقلانیتی هوشمند است و دقیقا همان، مانع تجاوز دائمی اسرائیل بلکه جنگ فراگیر است؛ که ظاهرا باید از یمن و لبنان وارد کنیم، چون از بچه های انقلابی پذیرفته نمیشود و مهر تندروی و بی کله گی می خورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۶/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
انفجار 🔹انفجار پیجرها در لبنان یک معنای استعاری مهم هم دارد و آن اینکه حقیقت همه ابزارهای تمدن غرب همین است، همه اموری که رام و سر‌به‌راه در خدمت من و شما هستند، وقتی بیخشان در دست آنها باشد، هر لحظه ممکن است منفجر شوند و چشمهایت را کور کنند. ما نمیدانیم وقتی آنها موجودیت استکباریشان به خطر میافتد چقدر وحشی میشوند، وحشی تر از آنکه فکرش را بکنید. آنچه در هیروشیما و ناکازاکی دیدید را با هالیوود پنهان کردند اما همین میکی‌موس پولهای سرگرم‌کردن بچه‌ها را میدهد اسراییل، تا بچه ها را بکشد. ذاتش را ببینید. میکی موس را میگویم ، همانکه دهه پنجاه و شصت از دیدنش لذت میبردید، آن روز اگر میگفتیم پشت این کارتون زیبا چه جهنمی مخفی شده کسی باور نمیکرد. 🔹پیجر که چیزی نیست، فردا گوشی هایمان منفجر میشود، تلویزیون و رادیو و هواپیما و هلکوپتر و ماشینها و بعد نظامهای حقوقی و قانونی بین المللی و خلاصه همه و همه منفجر میشوند اگر قرار باشد این روح خبیث حلول کرده در آنها را نشانه برویم. روح استکبار. اگر هم این روح جهنمی را رها کنید او هست و همه این تمدن پیکره و بدنش هستند و با همه اینها همه ما را و نسل و دودمانمان را برده و تابع خود میکند و همه را خفه میکند، او هست باور کنیم یا نه، شیطان بزرگ به اندازه یک تمدن بسط دارد، آنها که مظاهر تمدن را نفی میکنند ظاهرگرایانی بیش نیستند،و اما این فقط و فقط جبهه مقاومت است که میداند چه میکند، زدن حاکمیت و ولایت شیطان، این اصل است، همه این ابزارها را تسخیر میکند در مقابل همان شیطان بزرگ و بسط یافته، آری به قول نتانیاهو که در کنگره آمریکا به سناتورهای آمریکایی گفت بعد از ما ، نوبت شما است، او درست فهمید، و البته همه شان میدانند ماجرا از چه قرار است. همان روز اول که خمینی کبیر گفت شاه باید برود معلوم بود این قصه سر دراز دارد. 🔹حالا اگر میبینید پیجرها منفجر میشوند، بفهمید بد زدیم، محکم هم زدیم، همان عملیات وعده صادق ، همان عملیات اربعین حزب الله که پایگاه اطلاعاتشان را در تل آویو زد، همین یک دانه موشک هایپرسونیک یمن، همه نشان داد چگونه قلب تمدن غرب را نشانه رفته ایم، چطور درست نشانه گرفته ایم و درست زده ایم. باز هم میزنیم شک نکنید، هنوز قصه هنیه و فرصتی که برای ضربه ما ساخته، پرونده اش باز است، اما این جنگ نظامی نیست فقط ، تمدنی است سیصد و شصت درجه ای است، و این یعنی همه ما درگیر آنیم بفهمیم یا نه، به چشمهای بسته شده با پیجرهای منفجر شده، قسم. @ali_mahdiyan
🌓 یقه سفید ها و یقه طلایی های اقتصاد ما 👈 به بهانه برخی اخبار تلخ اقتصادی و اختلاسی 🔹یادداشت روز 🔴 جمهوری اسلامی را نه کودتای نظامی، نه حمله نظامی و نه انقلاب مخملی از پا می‌اندازد؛ بلکه فساد اقتصادی است که قطعا نظام را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. 🔴آن یقه سفیدی که میلیاردها ریال را به هزاران نفر وام نمی‌دهد و به یکباره هزار میلیارد به یک نفر وام می‌دهد بخش زیادی از جامعه مانند ایتام، زنان بی‌سرپرست و غیره را قربانی خود کرده است.( احمد توکلی به نقل از خبرگزاری ایسنا) 🔴یقه سفیدها در مقابل یقه آبی ها یا یقه چرکین ها که بیانگر جرم فرادستان جامعه در مقابل فرودستان است؛ نخستین بار توسط جرم‌شناس و جامعه‌شناس مشهور امریکایی ادوین ساترلند در دهه ۵۰ قرن ۲۰ مورد استفاده واقع شد؛ که خیلی هم در مباحث جرم شناسی بخصوص با توجه به آعاز تلنگر مباحث اخلاق کاربردی و حرفه ای مورد توجه ویژه ای قرار گرفت؛ و امروز در همه جوامع به یک چالش جدی حقوقی؛ اخلاقی و آسیب شناسی اجتماعی تبدیل شده؛ و صد تاسف آنکه امروزه به یقه طلایی ارتقاء یافته است. 🔴در واقع جرم یقه سفیدی جرمی است که شخص با نفوذ و برخوردار از یک موقعیت مناسب اجتماعی، به اعتبار حوزه نفوذ خود و با سوءاستفاده از اعتماد و اطمینان ایجاد شده که مبین قانون شکنی‌ است، انجام می‌شود. 🔴بزهکار یقه سفید با استفاده از اقتدار و وجایگاه اجتماعی و سیاسی و در پناه ظاهر فریبنده و استعداد فکری خود، به ارتکاب جرایمی همچون اختلاس و پولشویی از طریق وجاهت بخشی صوری به درآمدهای نامشروع دست می‌زند. 🔴برخی از این گونه جرایم در آمارهای رسمی ثبت نمی‌شوند؛ آن هم‌ بدلیل دشواری کشف جرم این نوع مجرمان است؛ برعکس جرایم شهروندان عادی که همواره آشکار و عیان است. 🔴طبق ضرب المثل معروف؛ دو چیز همیشه مخفی است، یکی مرگ آدم فقیر و دیگری ننگ آدم غنی؛ یا گفته‌اند دو چیز همیشه آشکار است: یکی مرگ آدم غنی و دیگری ننگ آدم فقیر. 🔴مجرم یقه سفید حتی در فرض کشف جرم و دستگیری؛ با زرنگی هایی مانند جعل اسناد و مدارک، پشت هم اندازی‌ها و استفاده از کارشناسان خبره و وکلای سرشناس، سعی در قانونی جلوه دادن اعمال و اموال خود دارد؛ که متاسفانه امروزه جامعه ما با طیف گسترده ای از این مُجرِمان با نفوذ درگیر است. 🚫بالاتر و نسل جدید یقه سفیدها، یقه طلایی ها هستند؛ یعنی بزهکاران جدیدی که با زد و بندهای پیچیده با سازمان های دولتی به ثروت های کلان باد آورده ای می‌رسند؛ که در کشور ما هم از این موارد کم نداریم! 🚫 این بزهکاران دارای رانت ارتباطی یا مقام بالای دولتی اند؛که نظام قضایی و اجرایی و تقنینی را تحت تأثیر نفوذ خود قرار می‌دهند؛ به گونه ای که نظام قضایی موفق به برخورد جدی و موثر با آنان نمی‌شود. 🚫این گروه در کشور ما به تعبیر برخی ها بیشتر با عنوان دانه درشت ها شناخته شده اند، که خیلی دیرتر از ریزها و متوسط ها به چنگال عدالت می‌ افتند. ♨️نتیجه راهبردی آن که سیستمی شدن فساد؛ از جمله کارهای این رنگین یقه گان است که می تواند برای نظام هزینه های سنگینی ایجاد کند؛ پس باید ریشه ای با این غده پیل افکن از طریق سالم سازی منابع انسانی و سیستم ها و فرآیندها پیکار و ستیز کرد. 🔺بنابر دیدگاه دانشمند عدالت گرا مرحوم محمد رضا حکیمی؛ ما طاغوت سیاسی را شکست دادیم؛ اما در طاغوت اقتصادی همچنان گرفتاریم! ✍مسلم محمدی 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آموزش ویرایش فایل PDF📱 🖋با نرم افزار Xodo 🌐 لینک های مرتبط: ▫️لینک دانلود برنامه عضو شوید👇👇👇 کانال @Bargozidehhaa ✅در صورت مفید بودن مطالب کانال، آن را به دوستان خود معرفی کنید.
کی قرار است افق دیدمان را اندکی بالاتر ببریم؟ کی قرار است متوجه شویم تا زمانی که و نداشته باشیم، نه داریم و نه ، نه داریم و نه ! کی قرار است ... 😔😔 ✍🏻محسن انبیائی @anbiaei14