#سوال
ببخشید جواب کسی که به هیچ وجه قانون حجاب اجباری رو قبول نمیکنه و نظرش اینه👇 چی بدم؟
ولی بنظرم حجاب اجباری هيچوقت جواب نمیده همونطور که بی حجابی اجباری زمان شاه جواب نداد
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
⛔ *متن شبهه*👇🏻👇🏻
❌ با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است.
❌ مردم مخالفند.
✅ *پاسخ به شبهه*👇🏻👇🏻
1️⃣. ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است.⬅️ اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
2️⃣مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.⬅️ حجاب یک قانون مثبت و سازنده و موافق با فطرت است اما بی حجابی و برهنگی که نتیجه ای جز افزایش خیانت و فساد و فروپاشی کانون خانواده ندارد چطور؟!
3️⃣میگویند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
⬅️جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی شدید است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ ⬅️مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ ⬅️اینکه عده ای بی حجاب شدند به علت تهاجم فرهنگی است نه قانون مثبت حجاب. قطعا اگر قانون حجاب برداشته شود به دنبال آن هزاران فساد دیگر باب میشود: زنا،لواط،مشروب خوری و...
4️⃣میگویند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. اما آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن است؟ ⬅️الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است.
5️⃣ ⁉️میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود.؟...این هم از آن استدلال های آنچنانی است. ⁉️اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ ⁉️فردا اگر دزد، خانه مان را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ ⁉️اگر خانمی بی حجاب شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؟ خیر! مشکل بی حیایی هم به بقیه مشکلات اضافه خواهد شد.
6️⃣می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگسازی نمی خواهد؟
✅ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.قوانین و رفتارهایی که به سلامت جامعه کمک میکنند نمیتوانند اختیاری باشند. ⬅️مثل اینکه بگوییم مردم خودشان باید به این نتیجه برسند که پشت چراغ قرمز بایستند پس اختیاری باشد بهتر است ! لذا هم فرهنگ سازی لازم است، هم پلیس و هم جریمه.
7️⃣میگویند در پذیرفتن دین آزادی است و مردم حق دارند حجاب را نپذیرند.اما مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین...
🔰اینکه میگویند لااکراه فی الدین یعنی هیچ کس نمیتواند شما را به چیزی که معتقد نیستید اجبار کند که معتقد شوید! ⬅️چرا که منشا اعتقادات قلبی و در ذهن ما است. ولی میتوان افراد را در حوزه رفتار به انجام کارهایی اجبار کرد. ⬅️اگر قرار باشد هر کس در جامعه هر وار دلش میخواهد بکند پس دستور به نماز و زکات و جهاد و بهشت و جهنم بیهوده بود!!!
🔰 لااکراه فی الدین یعنی اسلام برای پذیرش دینش هرگز غیرمسلمانان را اجبار نمیکند بلکه با دلیل و برهان عقلی آنها را دعوت میکند بخش بعدی آیه که همواره سانسور میشود(قد تبین رشد من الغی) بر همین معنا دلالت میکند .
🔰تفسیر این آیه👇🏻
https://www.porseman.com/article/شان-نزول-و-تفسير-آيه-لا-اكراه-في-الدين؛-آيه-256-سوره-بقره/42423
❎ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
حرف های ایشون در این کلیپ رو جدی نگیرید
مثال نقض ادعاهای ایشون پست قبلی هست
✅ خلاف ادعا!!
🔰 جناب آقای سید یاسر جبرائیلی؛ شما مدعی شده اید هدفمندی یارانه ها در مسیر عدالت نیست؛ و آزادسازی قیمتها منجر به کاهش فقر و افزایش عدالت نمیشود؛ و هدفمندی یارانه باعث فقیرتر شدن مردم شده است!!!
🔸 طبق آمارهای رسمی ( داخلی و بین المللی ) هدفمندی یارانه ها در سال 89 و 98 منجر به کاهش قابل توجه ضریب جینی شده است.
🔸 به اذعان آمار و تحلیل های عموم کارشناسان، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باعث کاهش فقر، کاهش ضریب جینی، گسترش عدالت اجتماعی و افزایش قدرت خرید مردم شده است.
🔹 حال؛ چگونه شما مدعی هستید اجرای هدفمندی یارانه ها در دولت رئیسی منجر به افزایش فقر میشود؟!!!
✍️ سید احمد رضوی
#سوال
سلام عليكم
ببخشین دلیل تفصيل قائل شدن بین نسل و ذریه امام علیه السلام و نسل های غیر از امام علیه السلام در مباحث و احکام زکات و خمس چیست؟!
ممنون میشم جواب بدین
در صورت امکان بخاطر زیاد بودن حجم پیامها در اینجا در پیوی بنده هم ارسال کنین🙏
هدایت شده از جان من و سید علی💕
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
در ابتدا لازم به ذکر است که:
خدا در قرآن ملاک برتري و امتياز انسان ها را به تقوا مي داند: اي مردم!ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد [اينها ملاک امتياز نيست] . گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شما است و خداوند دانا و آگاه است .(1)
در جامعه مردم از قبايل و اصناف گوناگوني هستند و اين عرف مردم است که امتياز و قراردادهاي خاصي بين خود دارند، مثلاً به فردي که داراي خاندان معتبر و يا ريشه و اصالت است، بيشتر از ديگران احترام مي گذارند و اين مسئله اي کاملاً طبيعي است و يا شخصي که به نوعي از ريشه و اصالت برخوردار نيست ، او را به چشم ديگري مي بينند، مگر آن که با تلاش و جديت اعتبار و آبرو کسب کند. البته بايد دانست اين گونه مسائل فقط مربوط به دنيا است و در آخرت تمام افراد در گرو عمل و سعي خويش هستند، نه آن که چون منتسب به فلان قبيله هستند، پس مي بايست آقايي داشته باشند. احترام به افراد به ريشه و نسبت فرد بر مي گردد. اگر مردم به شخصي که سيد است، احترام مي کنند، احترام به پيامبر گرامي اسلام(ص) است. اگر چنين موقعيتي موجب سوء استفادة فرد شود، بايد جلو آن را گرفت، مثلاً سيدي متجاهر به فسق و گناه باشد و گناه به شکل علني از او ديده شود. سيادت دليل نمي شود که از دفتار او چشم پوشي کرد و چون سيد است، از جدّش ترسيد!
پيامبر اکرم(ص) در حديثي فرمود: اگر عبد و بندة حبشي (سياه چهره) در اطاعت خدا باشد، از سيد و آقاي قريشي [طايفه اي که داراي شرافت بودند و پيامبر از ميان آن ها برخاست] که معصيت کار باشد ، بهتر است .
امام صادق(ع) فرمود: در روز قيامت کسي جز به عمل گرامي داشته نمي شود ... .
به درستي که گرامي ترين شما نزد خدا با تقواترين مشا است و دليل اين مطلب قول خداون متعال است: هنگامي که در صور دميده شوه (هنگام قيامت) نسب و ارتباطي در آن روز وجود ندارد. .(2)
پس سيادت و آقايي عده اي به شرط حفظ آن فقط براي اين دنيا است، اگر چه ديگر افراد جامعه مي توانند با تلاش و کوشش به مراحل عالية عرفاني و اخلاقي برسند. آقايي فقط در سيادت ختم نمي شود. بسيار زشت و بد است که افرادي در اين مرام به سوء استفاده برخيزند. چون دنيا ضامن هيچ انساني نيست، حتماً در آن دنيا عقوبت مي شوند.
و در مورد بحث خمس و نحوه هزينه کردن مطالب بيان شده صحيح نيست و استفاده و مصرف خمس شرايط خاص خودش را دارد و در اين مورد مي توان به امور زير اشاره کرد که:
1- خمس يک امر وحداني است و ملک امام معصوم (ع) مي باشد و امام معصوم(ع) مالکيت خمس را اعتبارا از پيامبر (ص) و پيامبر (ص) هم از خداوند تعالي گرفته است يعني اين گونه نيست که همه مصارف شش گانه و مطروحه در آيه خمس(3) مالک تلقي گردند(4)، و لذا مصرف نصف خمس به سادات اختصاص ندارد و در صورتي که آنها بي نياز گرديدند ، مي توان آن مقدار را صرف غير سادات کرد.
و...
2- خمس فقط به مصرف فقراي سادات رسانده مي شود و به همه آنان پرداخت نمي گردد و لذا اگر مقدار خمس دريافتي از نياز سادات زيادتر باشد ، در مصالح عمومي مصرف مي گردد همچنانکه اگر احتياجات فقراي سادات از ميزان خمس بيشتر باشد ، کمبود حاصله بايد از بيت المال جبران شود.
3- سادات به طور کلي از گرفتن زکات که حق ساير فقرا و محتاجان مي باشد، محرومند مگر اين که زکات از مال ثروتمندان سادات باشد و در واقع خمس به جاي همان زکاتي است که به ساير مستمندان داده مي شود و شرايط پرداخت آن هم به سادات تقريبا مشابه شرايط پرداخت زکات به ساير فقراست ، منتهي براي حفظ حيثيت خاندان پيامبر (ص) که در واقع حفظ حيثيت خود پيامبر (ص) و رعايت مقام شامخ اوست، به صورت ديگر و با عنوان ديگري پرداخت مي شود و اين يک نوع احترام در برابر شخصيت والاي پيامبر گرامي اسلام است و در واقع يک نوع احترام معنوي است نه امتياز طبقاتي زيرا از جنبه هاي مادي هيچگونه تفاوتي با زکات که براي ساير فقراست ، ندارد.(5)
پي نوشت ها:
1. حجرات (49) آية 13.
2. بحارالانوار، علامه مجلسي ، ج 7، ص 239.
3. انفال / 41
4. از اين مصارف شش گانه ، خدا و پيامبر و امام مالکند و سه مصرف ديگر که در آيه قرآن مطرح شده اند مثل ساير مصارف مي باشند و اگر بالخصوص ذکر گرديده اند، به جهت ارتباط با امامت مطرح شده اند.
5. ر.ک : پاسخ به پرسشهاي مذهبي ، آيت الله مکارم و آيت الله سبحاني ، ص 422- 417.
موفق و پيروز باشيد.
سید عادل مکتوفی
#جهاد_تبیین
📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال «براهین»👈 @barahin