eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وادب سپاس بخاطر پاسخگویی🙏 عمربن حنظله درمورد ولایت فقیه چه روایتی داره⁉️
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام واحترام وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏ (در رويدادهايی که اتفاق می افتد به راويان حديث ما مراجعه کنيد زيرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم).(اکمال الدين صدوق، ج ٢، ص ٤٨٣) مرحوم شيخ طوسی در کتاب الغيبه همين حديث را آورده و به جای وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏ ، چنين آمده: وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْكُم‏: من حجه خدا بر شما هستم شيوه استدلال به اين حديث چنين است: حضرت مهدی عليه‌السلام دو جمله فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ را بگونه ای فرموده اند که به وضوح می رساند: حکم راويان حديث که همان فقيهان هستند مانند حکم خود امام عليه‌السلام است يعنی فقيهان، نائب امام زمان عليه‌السلام در بين مردم هستند. حديثی که از امام صادق عليه‌السلام نقل شده و به مقبوله عمر بن حنظلة معروف است: مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ. امام صادق عليه‌السلام فرمودند: هر کس از شما حديث ما را نقل می کند در حلال و حرام ما نظر دارد و احکام ما را می شناسد به حکومت او رضايت دهيد همانا من او را حاکم شما قرار دادم پس وقتی او به حکم ما حکم کرد اگر قبول نشود، سبک شمردن حکم خدا و رد بر ما است و رد ما رد رد بر خداست و چنین کسی مشرک به خداست ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مگه نه اینکه میگیم دیه برای ارزش گذاری انسان نیست بلکه به جبران خسارت اقتصادیه که به خانواده وارد میشه خب پس چرا دو راه پیش پای خانواده مقتول هست یکی اعدام و دیگری دیه خب اعدام که مشخصه برای انتقام اون جنایته اما اگر خانواده مقتول اعدام بخوان دیگه دیه که همون جبران خسارت اقتصادی هست بهشون تعلق نمیگیره چرا⁉️
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام واحترام درست است دیه جبران خسارت اقتصادیه اما مشروط به این است که شما راضی به اعدام او نشوی چرا که هم دیه و هم اعدام طرف مقابل برخلاف عدالت است عدالت این است که یک چیز در مقابل چیز مثلا اگر سرپرست خانواده را کشته است شما یا می توانی دیه بگیر که جبران خسارت اقتصادی شود یا می توانی قتل را در مقابل قتل بخواهی یعنی تو هم بخواهی که طرف مقابل اعدام شود در این صورت شما هم جان سرپرست یک خانواده را با اعدام گرفتی و این مقابل به مثل شد دیگر حق نداری علاوه بر قتل طرف مقابل دیه هم از او بگیری اگر اینطور باشد وارثین طرف مقابل حق دارند به شما بگویند که باید به ما دیه بدهی چرا که از ما علاوه بر قتل دیه گرفتی بنابراین عدالت این است که در مقابل یک جرم یک کیفر باشد نه دو کیفر لذا یا قتل قاتل که در این صورت تو هم طرف مقابل را فاقد سرپرست خانواده کردی یا اینکه به دیه راضی باشی و او زنده بماند خدا حکیم براساس حکمتش حکم می کند لذا وقتی سرپرست یک خانواده را به قتل می رسانند اجازه می دهد که می توانی از قاتل دیه بگیری در مقابل اینکه کسی که نان آور خانواده بوده را به قتل رسانده و این دیه جبران مقتول باشد اما دیگر حق نداری قاتل را که او هم سرپرست خانواده هست یا در آینده خواهد بود جانش را بگیری چرا که همین حکمت هم در مقابل او جاری خواهد بود یعنی وارثین او هم می توانند ادعا کنند که همانطور که دیه برای جبران اقتصادی گرفتی باید به ما دیه بدهی تا جبران اقتصادی ما باشد چرا که تو هم نان آور خانواده ما را اعدام کردی. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حسین ستوده۲
دین اسلام بیش از همه به مسئله بهداشت وطهارت اهمیت قائل بود،خصوصا طهارت هنگام نمازو.... دستشویی در زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چه نام داشت؛ و با توجه به مهم بودن مسئله طهارت و نجاست در کتب تاریخی و روایی شکل ساختمان آن چگونه بود؟! پاسخ اجمالی در گذشته، مکانی که در آن قضای حاجت می‌شد، با نام‌هایی؛ مانند «الخلأ»، «الغائط»، «المخرج»، «الکنیف»، «المتوضأ»، «الحظیرة» و ... شناخته می‌شد و به چاه فاضلاب، «البالوعه» می‌گفتند.  اگر چه در روایات به صورت صریح از کیفیت ساختمان سرویس‌های‌ بهداشتی‌‌ نامی به میان نیامده است، اما با توجه به برخی گزارش‌های مرتبط با تخلی، می‌توان به برخی از اطلاعات در مورد آن دست یافت: 1. امام صادق(ع) هر گاه داخل کنیف «دست‌شویی» می‌شد سرش را می‌پوشاند و آهسته می‌گفت: «بسم الله و بالله».[1] بر اساس کتب لغت، معنای «کنیف»، سایبانی از چوب و یا برگ درخت است که برای شتر آماده می‌کردند تا از باد و سرما محافظت شود.[2] ظاهر روایت آن است که چنین جایگاهی را نیز برای قضای حاجت در کنار منازل می‌ساختند. 2. راوی می‌گوید از امام صادق(ع) پرسیدم که چاه آبی که مردم از آن وضو می‌گیرند و در کنارش چاه فاضلابی قرار دارد، حکمش چیست؟ حضرت فرمود: اگر فاصله دو چاه آب و فاضلاب دست کم ده ذراع باشد و چاه آب هم در سمت بیرون منزل قرار داشته باشد، ایرادی ندارد.[3] این گزارش، نشانگر آن است که سرویس بهداشتی برخی از منازل در آن زمان نیز به چاه فاضلاب هدایت می‌شده است. البته با توجه به موقعیت جزیرة العرب و محدودیت منابع آبی و دیگر امکانات زندگی، بسیاری از مردم، رعایت بهداشت را نمی‌کردند که با آمدن اسلام، به تدریج، مردم دقت بیشتری در مراعات امور بهداشتی می‌کردند، بویژه آن‌که احکامی در مورد نجس بودن ادرار و مدفوع وجود داشت که بدون رعایت آنها، نماز آنان صحیح نبود. همچنین بسیاری از مردم قبل از گسترش اسلام در کنار منازل، زیر درختان، و داخل جوی‌های آب اقدام به تخلی می‌کردند که معصومان(ع) توصیه می‌کردند تا مکان‌های مناسب‌تری را انتخاب کنند تا به بهداشت محیط آسیب وارد نیاید.[4]     [1]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 1، ص 24، محقق، موسوی خرسان، حسن، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 9، ص 309، محقق و مصحح: میر دامادی، جمال الدین،‏ دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [3]. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 32، مؤسسه آل البیت ع، قم، چاپ اول، 1413ق. [4]. در روایات بابی به همین عنوان به صورت مفصل به این موضوع پرداخته است. برای دسترسی به این روایات می توانید کلیدواژه هایی مانند: الخلا، الغائط، المخرج، المتوضأ، الحظیرة، قضاء الحاجة و... را در نرم افزارهای روایی و فقهی جست‌وجو و مطالعه نمایید. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*چوپانی تعریف می‌کرد :* سال‌ها پیش من و چوپان دیگری به نام فتح الله که هم‌سن پدر من بود، گله روستا را به چرا می‌بردیم. مرز دِه ما با دِه مجاور، یک رودخانه پر آبی بود. بین دو دِه از سالیان دور بر سر ورود گوسفندان به مراتع یکدیگر اختلاف زیادی بود، که گاها به زد و خورد هم می‌کشید. یک روز از سر غفلت گله ما از رودخانه گذشت و به مراتع دشمن رسیده بود. ناگهان هیکل درشت و غضبناک غضنفر، چوپان آن دِه نمایان شد. گله ما را گروگان گرفت و گفت : یکی از شما بیاید این وَر آب تا گله را آزاد کنم. ما از نیت اصلی‌اش آگاه بودیم. فتح الله به من گفت تو برو. من گفتم می‌ترسم مرا کتک بزند. فتح الله گفت : خودش و هفت جدش غلط می‌کند. حتی اگر نگاه چپی به تو کند ... القصه من لرزان لرزان از رود گذشتم و به نزد غضنفر رسیدم، ناگهان مرا گرفت و چوبش را به علامت زدن بالا برد. فتح الله از آن سوی رود داد زد و گفت : اگر مردی و تخم پدرتی بزنش تا ببینی چه سرت بیاورم. غضنفر ترکه گز را چنان به پای من زد که جیغ من به هفت آسمان رسید. غضنفر رو به فتح الله کرد و گفت : دیدی زدمش و تو هیچ غلطی نکردی؟! فتح الله گفت : فلان فلان شده اگر یکبار دیگر بزنیش دودمانت را ریشه کن می‌کنم اینار غضنفر چنان با ترکه به پشت من کوبید که خون از پوستم بیرون زد. و گفت : بفرما بازم زدمش! فتح الله این بار گفت : فلان فلان شده قرمساق اگه مردی... من دیدم نخیر، اگر رجزخوانی فتح الله ادامه پیدا کند، غضنفر مرا زیر چوب و ترکه نابود خواهد کرد. شروع کردم به التماس که ببخش، غلط کردم و تعهد می‌دهم دیگر گله وارد مراتع شما نشود. غضنفر آخرین ترکه را البته کمی آرام‌تر بر کفل ما کوبید و رفت. من، دست و پا و پشت شکسته، گله را راندم و به نزد فتح الله آمدم. داشتم بی‌هوش می‌شدم، که شنیدم فتح الله می‌گفت : به روح پدرم قسم اگر یک بار دیگر تو را کتک زده بود، مادرش را به عزایش می‌نشاندم. من از هوش رفتم ... 💫💫💫💫💫💫💫 حالا حکایت من و غضنفر و فتح الله، حکایت مسئولین ما و مبارزه با آمریکا و ملت بیچاره ایران است. مسئولین در پشت تربیون‌ها و جای گرم و نرم، به آمریکا فحش می‌دهند. آمریکا با تحریم‌ها پدر ملت را در آورده است. و فتح الله‌های وطنی در این طرف آب، مشغول خط و نشان کشیدن برای آمریکا و کل دنیا هستند. ناو ما را در جنگ ایران و عراق زدند، هواپیمای مسافربری ما را ساقط کردند، سردار سلیمانی را تکه تکه کردند، دانشمندان هسته‌ای‌مان را ترور کردند، تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران وضع کردند، و هر ترکه‌ای که غضنفر به ملت ایران می‌زند، فتح الله فقط فحش می‌دهد، بدون اینکه قدمی بردارد. قطعنامه شورای حکام صادر می‌شود، رئیس جمهور می‌گوید ما مقاومت می‌کنیم. ملت ایران از ترکه‌های غضنفر می‌نالد و درد می‌کشد. مسئولین ما مرتب رجزخوانی می‌کنند. در هوا و زمین و دریا، بعلت پوسیدگی ناوگان‌های ترابری‌مان هر روز تلفات سنگین می‌دهیم. مسئولین در صف گرین کارت آمریکا می‌گویند : ما مقاومت می‌کنیم و یا توله‌هایشان را به آمریکا و اروپا می‌فرستند، اما رنج و بدبختی‌های تحریم‌های غرب، برای ملت نگون بخت است. مسئول دیگری مردم را به خوردن نان خشک و بستن لنگ تشویق می‌کند، اما فرزندانش گرگ‌های وال استریت می‌شوند. مسئول دیگری از اقتصاد مقاومتی می‌گوید، اما همسر و دخترش برای خرید سیسمونی و ملک به ترکیه می‌روند! تریبون دولت و ائمه جمعه و صدا و سیما، عین فتح الله فقط فحش می‌دهند و رجز می‌خوانند و تهدید می‌کنند، اما مردم ایران چوب رجزخوانی‌ها و یاوه‌گویی‌های آنها را می‌خورند. *معلوم نیست ما ملت ایران تا چه زمانی باید ترکه‌های غضنفر را بعلت فحش‌های فتح الله بخوریم!!!*
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ 🔻حکایت قشنگی بود امااااااا داستان فوق با ماجرای انقلاب اسلامی خیلی فرق دارد: 🔸⬅️ روستای ما ده ها سال در استعمار روستای غضنفر و روستاهای دیگه بود. دشمنی ها از وقتی شروع شد که مردم روستای ما خواستند مستقل باشند و گوسفندای روستای غضنفر رو از روستای خودمون بیرون کنند. 🔹⬅️ ما هیچ وقت گوسفندامون رو به اونور رودخانه نفرستادیم بلکه فقط جلوی ورود گوسفندای غضنفر رو گرفتیم. اونها ذاتاً با ما مشکل دارند. اونها عادت کردند به غارتگری. 🔸⬅️ مردم روستا 43 سال پیش در قانونی که نوشتن، به استقلال و آزادی و نفی سلطه رأی دادند. فتح اله هم اگر داره داد میزنه، در حفاظت از قانون مردم داره داد می زنه و خیلی از مردم روستا هم پشت فتح اله هستند. 🔹⬅️ استقلال هزینه داره. همه اهالی روستا برای استقلال و آزادی شون از جان و مال گذشتند و شهید دادند. هیچ کدوم هم پشیمان نیستند چون ارزش استقلال رو می دونند. 🔸⬅️ اهالی روستا می دونند که اگر جلوی غضنفر گردن کج کنیم، دوباره گوسفنداشون رو روانه روستای ما می کنند. دوباره مراتع ما رو درو می کنند. 🔻⬅️ تا الان اهالی روستای غضنفر هر چقدر به ما ظلم کردند در حد توان جوابشون رو دادیم. ما داریم قوی میشیم. امروز ما تنها روستایی هستیم که جرأت کردیم به سمت روستای اونها سنگ بندازیم.(عین الجسد) 🔹⬅️ اگر یه کم دیگه تحمل کنید، روزی میاد که غضنفر و دار و دسته اش کلاً از این منطقه کوچ می کنند و میرن یه گوشه ای ساکت میشینن. اون روستای جعلی کناری هم لحظه به لحظه به روز مرگش داره نزدیک میشه. 🇮🇷