eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. چرا پیامبر یا امامان اون همه زن داشتن؟! مثلا اسرای زن رو به عقد خودشون در میاوردن؟ میگن برای اینکه سرپرستشون بشن و آسیبی بهشون نرسه. و در واقعه بهشون کمک میکردن ولی میشد اونا رو با جوونای دیگه ک مجرد بودن عقد کنند. هم اون جوان سر سامان بگیره هم اون خانم چه مجرد چه مطلقه. یه سرپرست داشته باشه
هدایت شده از My Hero
سلام و ادب 👇⬇️ اول باید ببینیم هدف از ازدواج در اسلام چیست ؟ 🔹۱)آرامش روحی : در آ یه 21 سوره روم آ رامش یافتن را دلیل ازدواج می داند. ۲)اشباع غریزه جنسی؛ یعنی انسان که به مرحله بلوغ جنسی رسید، غریزه جنسی در او تقویت می شود که برای کنترل آن باید چاره اندیشی کند. ازدواج بهترین را ه برای کنترل غریزه جنسی است.   ۳) حفظ بقاء نسل و توسعه آن؛ یعنی در غالب ازدواج صاحب فرزند شوند و به این وسیله نسل خود و در نتیجه نسل بشریت را حفظ کنند.   💠♻️"امامان (ع) و ازدواج":  🔸👈اهداف ازدواج امامان معصوم (ع) چیزی جز همان اهداف ازدواج در اسلام نیست. بله! این اهداف، بدون تعدد همسران هم احراز می شود، پس بنابراین هدف از تعدد ازدواجِ امامان چیست⁉️ برای پاسخ به این سؤال باید در نظر داشت که اولاً: چند همسر داشتن چه اشکال عقلایی یا شرعی دارد؟   🔻ثانیاً: آیا عرف مردم آن زمان چنین چیزی را ناپسند می دانسته؟ یا به خاطر اموری همچون کثرت تعداد زنان نسبت به مردان و ... امری رایج بوده است ؟  🔻ثالثاً: غیر از این امور، آیا دلیل دیگری برای تعدد ازدواج امامان وجود دارد؟  🔹تعدد ازدواج نه تنها هیچ اشکال شرعی و عقلی ندارد؛ یعنی هیچ شخص متدین و عاقلی، شخصی را صرفا به خاطر چند همسری ملامت نمی کند.  ⬅️ بله! اسلام برای چند همسر داشتن ضوابطی در نظر گرفته است که مهم ترین آن رفتار نیک و عادلانه با همسران است  قرآن کریم می فرماید: "اگر می ترسید که نتوانید بین زنان عدالت برقرار کنید؛ تنها یک زن اختیار کنید".  همان طور که می بینید، نفرموده است اگر یقین دارید بلکه فرموده است: حتی اگر ترس از عدم برقراری عدالت دارید باز هم یک زن اختیار کنید. 🔸از طرفی چند همسر داشتن درآن زمان امر طبیعی بوده است؛ مردان زیادی چند همسر داشتند، به خصوص مردانی که تمکن مالی بیشتر داشتند و می توانستند نفقه زنان را به خوبی پرداخت کنند. 👈غیر از این دو وجه، ازدیاد نسل مسلمانان خصوصا نسل پیامبر اکرم و حضرت فاطمه (س) و تربیت نسلی پاک و تأ ثیر گذار در آینده جهان اسلام می تواند یکی از دلایل ازدواج های متعدد امامان معصوم (ع) باشد. زیاد شدن انسان های مؤمن از تأکیدات اسلام است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «چرا مؤمن ازدواج نمی کند تا فرزندانی به دنیا آورد که دنیا را از ذکر «لا اله الاّ الله» سنگین کنند».  🔹از آن جایی که به خاطر وضعیت شغلی مردان معمولا این مردها هستند که در معرض مرگ و میر قرار دارند در نتیجه تعداد مردهایی که زن هایشان را از دست دادند بسیار کمتر از زن هایی هستند که شوهرهایشان را از دست دادند و غالبا افراد غیر متأهل و پسر به ندرت به سراغ زنان بیوه می روند و بسیاری از این زن ها جوان هستند و منبع درآمد مشروع برای گذراندن آبرومندانه زندگیشان را ندارند. 🔸👈 از طرف دیگر می دانیم که یکی از عوامل مهم و مؤثر مفاسد در اجتماع وجود زنان بی سرپرست، بی پناه و نیازمند در جامعه است که اگر بشود مردان مؤمن و متمکنی تحت عنوان ازدواج این زنان را تحت تکفل و سرپرستی خویش قرار دهند طبیعتا نه تنها مرتکب اشتباهی نشدند، بلکه خدمت بزرگی به جامعه انسانی نموده اند.... www.islamquest.net/fa/archive/fa2861 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از My Hero
سلام علیکم ◀️ ازدواج های متعدد در آن عصر امر رایجی بود و به عنوان یک فرهنگ پذیرفته شد که عیب و نقص تلقی نمی شد. امامان نیز با توجه به برخی ضرورت ها و مصلحت ها به این کار اقدام می کردند ،👇👇 ✅🌴1_از جمله ازیاد نسل امامان و سادات و گسترش اسلام اصیل و ناب توسط کسانی که در خانه آنان پرورش یافته بودند و تحت تعالیم مستقیم آنان بودند (زن و فرزندان). 🔻2- امامان در صورت داشتن همسری که همکفوشان باشد ، معمولاً به ازدواج دیگر اقدام نمی کردند ، مانند امام علی(ع) که در زمان حضرت زهرا (س) ،همسر دیگری اختیار نکرد 🔸۳_برخی از ازدواج های امامان (ع) اختیاری نبود ، بلکه به جهت ترس از حکومت بود، مانند ازدواج امام هشتم(ع) با "ام حبیبه" دختر مأمون عباسی، نیز ازدواج امام جواد (ع) با "ام فضل" دختر مأمون عباسی 🔻4- گاهی علت ازدواج های امامان (ع) روش تربیتی و بها دادن به زیردستان و طرد امتیازات جاهلی است، مانند ازدواج امام سجاد (ع) با کنیزی که اوّل او را آزاد کرد، تا این اندیشه را میان مردم ایجاد کند که یک برده و کنیز مانند یک انسان آزاد است و می تواند تمام امتیازات اجتماعی آنان را نیز داشته باشد ؛ بنابراین امام در عین حال که می توانست با کنیز خود همبستر شود ، اما با آزاد کردن و ازدواج با او ، پیام خاصی را به مردم ابلاغ کرد . به همین خاطر بود که "عبدالملک مروان" به حضرت خرده گرفت که چرا فردی از بزرگ خاندان قریش با یک کنیز آزاده شده ازدواج نموده است. حضرت فرمود: "اسلام تفاخرات جاهلی را لغو نموده 🔻 ۵_بعضی از ازدواج‏های آنها مثل بعضی از ازدواج‏های پیامبر(ص) جنبه سیاسی و یا برای تألیف قلوب و ارتباط با یک جمعیت و قبیله بوده است. 🔹6- ازدواج‏های متعدد در زمان‏های گذشته - مخصوصا در زمان معصومین - بیشتر به خاطر اوضاع بد اقتصادی و عدم امنیت برای بانوان بود. چیزی که ما از زمان حدود پنجاه سال قبل در جامعه خود سراغ داریم؛ مثلاً وقتی زنی شوهرش می مرد، شدیدا در تنگنا قرار می گرفت؛ چون آن روز تنها راه معیشتی خانواده‏ها شوهر بود . کار برای خانم‏ها نبود و اگر هم بود خیلی از افراد کار کردن را برای زن‏ها بد می دانستند. 🔸۷_ مسأله دیگر عدم امنیت بود. کسانی که شوهر و همسر نداشتند، در تهدید امنیتی قرار داشتندزنان در آن دوران که مثل اکنون حکومت مقتدر و فراگیر در تمام شئون وجود نداشت؛ بسیار نیازمند به حامی بودند. 🔹 حامی که از هر جهت آنان را تحت حمایت خود قرار دهد و برای آنان محل امنی ایجاد کند تا دارای آرامش باشند ؛ بنا بر این همسر گزیدن یکی از راه های موثر و بلکه در برخی موارد تنها راه بود؛ به همین خاطر حتی زنانی که به سن بالا هم می رسیدند و شوهر از دست می دانند ، مجدداً ازدواج می کردند. این مسئله شاید اصلاً امروز و در جامعه معاصر مورد نداشته باشد. بنا بر این قضاوت کردن با معیارهایی امروزی در مورد حوادثی که مربوط به گذشته و با معیارها و شرایط دیگر بود ، بسیار دشوار و بلکه نادرست است. پی نوشت محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار، نشر دار الا حیا التراث العربی، بیروت 1403 ق ، ج5، ص 345؛ محمد بن یعقوب کلینی، الکافی نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران 1380ق، ج46، ص 105. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیک خداقوت بحث کربلای رایگان و فرقه صادق شیرازیها که شد، بین دوستانم ومن بحث شد که ، در سفر به کربلای معلا و بحث پیاده روی اربعین ،خیلی مواظب باشیم یه موقه غذای شبهه ناک نخوریم، مواظب باشیم تو این فراوانی نعمت در زمان پیاده روی اربعین نگاه کنیم بالای سر در موکب ها بنام چ کسی نوشته شده بعد متاسفانه، یکی ازدوستان طلبه به شوخی گفت، خب غذاشون را میخوریم ،از اون طرف هم مواظبیم کسی نیاد طرف موکب اونها بعد یک نفر دیگه گفت ، بازم به اونها لااقل نام امام زمان را دارن زنده نگه میدارن، ما که خیلی داریم ضعیف عمل میکنیم من خیلی متاسف شدم، و دیگه جوابی ندادم، اما متاسفم برای عمق افکار یک طلبه، و اگر ب چنین چیزهایی که ریشه هست دقت نکنیم ،چه اتفاقی برسر افکار ما خواهد آمد؟
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. ❌️ شوخی یا جدی، دانسته یا نادانسته، باید مراقب باشیم در تله ی خطرناک این فرقه گرفتار نشویم. این هم یادمان نرود که وقتی به کربلا میرویم بدانیم و بفهمیم و بخوانیم و ببینیم که در کربلا دو گروه بودند. مهم این است که ما قبل از سفر به کربلا نیت خویش را در فهم عبرتهای کربلا صدق بخشیم. ♦️در کربلا دو گروه مسلمان بودند. ۱_ مسلمانانی که بدلیل طمع دنیا، خود را به نفهمی زدند و راه را بر حجت خدا علیه السلام/دانسته/ بستند و آن حوادث ناگوار پدید آمد. ۲_ مسلمانان با بصیرت که تعدادشان اندک اما ایمان و غیرت و امام شناسی شان بسیار بالا بود. حال این را بدانیم که؛⬇️ ⬅️فرقه ی شیرازی از همان گروه اول است که نام امام زمان میبرد و بدلیل تعصب کور کورانه و جهل در اصول دین و ولایت شناسی، همان امام زمان را با دست خود به قتل میرساند. ❌️مهم این است که اول دشمنان امام را بشناسیم و سپس در طاعت امام قرار گیریم ورنه میشویم اصحاب جمل. ❌️نزدیک شدن و حتی فکر کردن به این فرقه که اسلام انگلیسی/ اسلام بدون ولایت و سیاست/، ایمان مسلمان را می زداید و او را همنشین عمر سعد میکند. ♦️حال انتخاب همنشین با شما!!!( اما شاکرا و اما کفوراً). الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدیر حوزه‌های علمیه: حوزه بسیاری از سنگر هایش را از دست داده است نمی دانیم نیازهای روز دنیا چیست آیت الله علیرضا اعرافی گفت: 🔹 باید بدانیم نیازهای روز چیست. بسیاری از ما نمی دانیم که نیازهای امروز و معادلات این دنیا چیست. 🔹پاسخگویی و کنشگری با واقعیت های حوزه ما متفاوت است. امروز بسیاری از سنگرها را از دست دادیم و در بسیاری از مسایل دچار تفرق شده ایم ❌❌❌🔴
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. بیان بسیار خوب و جای تامل دارد و هم نیاز به ندابیر جدید. ♦️نیاز های امروز جامعه را امام جامعه همواره برشمرده اند. حفظ ارزشهای اسلام که همان اصول و مبنای انقلاب اسلامی ایران که از راهبردهای معمار کبیر انقلاب است، نیاز جامعه است. امید آفرینی و بهره بری از استعداد های داخلی و اعتماد به سرمایه های کشور، نیاز امروز جامعه است. اجرای سند تحول در تمام دستگاهها نیاز جامعه ی امروز است و‌... و اما حوزه های علمیه؛⬇️ ⬅️اگر با روش رهبر حکیم حرکت نمایند، نیازهای جامعه و دنیا تامین میشود‌ مهمترین وظیفه ی حوزه های علمیه پس از التزام به ولایت فقیه، آگاه بخشی مردم شریف است که نگذارند سرعت علم، جهت های مسلمان را متغیر و به انحطاط بکشاند. حوزه های علمیه اگر دور از نزاع احزاب در تحرک باشند، میتوانند بهترین اقدامات را در پیشبرد اهداف نظام انجام دهند. حوزه های علمیه در بصیرت افزایی و فراهم نمودن زمینه های ظهور، میتوانند از موثرترین ها باشند، گرچه برخی دولت ها در گذشته مانع فعالیت شان شدند اما حوزه ها باید از موانع عبور کنند و مین های پیش رو را خنثی سازند تا جامعه ی اسلامی به تشکک دچار نشود. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فقط یک کلمه؛ متأسفیم ✍سرمقاله هم‌میهن، اول تیر ۱۴۰۲ ♦️سخنرانی یکسویه آقای رئیسی در تلویزیون ایران که سه‌شنبه‌شب انجام شد را چگونه می‌توان توصیف کرد؟ فقط باید در یک کلمه گفت: متأسفیم. یک سخنرانی یکسویه را به نام گفت‌وگو با مردم معرفی کردند، که این قلب آشکار کلمات و مفاهیم است و پس از پایان این سخنرانی تکراری که نکته مفیدی هم در آن نبود، با مجموعه‌ای از اطلاعات نادرست مواجه شدیم که مغایر با اطلاعات رسمی کشور است. ♦️این سخنرانی به برخی از مسائل اشاره دقیق نکرده است، از جمله اشتغال، مسئله افزایش حقوق‌ها که بسیار کمتر از تورم است و به این اشاره نکرده که اگر نفت می‌فروشید، پس چرا سود این فروش به جیب مردم نرفته است یا نمی‌رود؟ خلاصه این که به مسائل اصلی پرداخته نشده است. ♦️ ایشان توضیح ندادند که چرا تیم اقتصادی دولت در این دو سال به کلی تغییر کرد؟ چه عواملی در آن مؤثر بود؟ و نتایج این بی‌ثباتی در کجا دیده شده است؟ ♦️ولی مهمترین بخش سخنرانی آقای رئیسی اطلاعاتی است که در سخنان خود دادند و به جای پذیرش مسئولیت؛ تقصیرها را به گردن دیگران انداختند و برای توجیه وضعیت ناهنجار کنونی اطلاعاتی را دادند که در گزارش‌های رسمی وجود ندارد. ♦️آقای رئیسی گفت که «طی ۶ ماه تورم را ۲۰ درصد کاهش دادیم و توانستیم رشد اقتصادی صفر درصد را به ۵/۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ برسانیم و آخر سال ۱۴۰۱، تورم از ۴۳ درصد به ۳۱ درصد رسید.» ♦️این در حالی است که تورم در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تغییر معناداری نکرد ولی در سال ۱۴۰۱ که تمام سال را این دولت عهده‌دار بود، نه‌تنها کمتر از گذشته نشد، بلکه به نزدیک ۵۰ درصد رسید به‌طوری که ارقام آخر سال تا چند ماه بعد منتشر نشد. ♦️ایشان هم‌چنین تاکید کردند که: «ایران در کشورهای آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌. چرا باید تراکتورسازی ۷ سال و خودروسازی ما ۹ سال در ونزوئلا تعطیل و نیمه‌تعطیل بماند؟» در این مورد باید به اطلاع ایشان رساند که خوب است بفرمایید یک گزارش از سرمایه‌گذاری‌های دستوری در کشورهای دیگر که در زمان احمدی‌نژاد انجام شد در اختیارتان بگذارند تا معلوم شود که اینها سرمایه‌گذاری نیست اتلاف منابع مردم در کشورهای دیگر است این سیاست زیان‌بار را ادامه ندهید. ♦️خودروهای ما در داخل کشورمان با خودروهای خارجی حتی با تعرفه وارداتی بالای ۱۵۰ درصد هم نمی‌توانند رقابت کنند چطور در آمریکای لاتین سودآور خواهد بود؟ ♦️این موارد برای اثبات بی‌دقتی یا نادرستی اکثر گزاره‌های مذکور در آن سخنرانی کافی است. مشکل اینجاست که آقایان به جای گفت‌وگو با کارشناسان و مردم با دو نفر گفت‌وگو می‌کنند که اهداف برنامه پیشاپیش معلوم است، امیدواریم روزی شاهد گفت‌وگوی واقعی باشیم. ♦️درباره ادعاهای ایشان در موفقیت‌های خارجی، چون عدد و رقم ندارد و نیز بنا به مصلحت کشور سکوت می‌کنیم ولی همین اندازه می‌توان گفت که مواضع و سخنان قبلی ایشان و همفکران‌شان در باره موضوعات خارجی در فضای مجازی وجود دارد و ما چون از بهبود این روابط حمایت می‌کنیم هیچ علاقه‌ای در به رخ کشیدن آن مواضع و نیز بیان مابه‌ازای پرداختی برای این روابط نداریم. ♦️در پایان یک پرسش اساسی را می‌توان طرح کرد. اگر فرض کنیم که مطابق وعده‌های قطعی داده شده تورم به‌جای ۴۷ درصد در سال گذشته ابتدا نصف و سپس تا حالا تک رقمی شده بود. اگر سالانه به‌جای ۲۶۰ هزار شغل، یک میلیون ایجاد شده بود، و به‌جای آغاز به ساخت اندک خانه که حتی تعدادش هم معلوم نیست سالانه یک میلیون واحد مسکونی ایجاد شده بود در این سخنرانی چه تعاریفی از دولت می‌کردید که اکنون نکرده‌اید؟ این دولت سه وعده اصلی و ملموس داشت و آمار هر سه مورد با فاصله‌ای بزرگ از وعده قرار دارند. بهتر است به‌جای پرداختن به هر چیز دیگر به تحلیل چرایی وضعیت اینها پرداخته شود.