eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جان من و سید علی💕
کلب على کلب به معنی سگ است [لسان العرب] و علی نام علم می‌باشد. برخی برای نشان دادن تواضع، نام مستعار خود را کلب علی و یا… می‌گذارند. کلثوم به معنی کلثوم در ام کلثوم اشاره شد. لیلا به معنی لیلا در معنی ام لیلا اشاره شد. مائده سفره غذای بهشتی است. [معجم] به معنی سفره غذا نیز می‌باشد. [دهخدا] محرم نام ماه اول سال قمری است [لسان العرب] و به معنی کسی است که به او امان داده شده است و محترم می‌باشد. [المنجد] ماه محرم را به این جهت محرم نامیدند که در آن خونریزی به جهت حرمت و ارزش این ماه ممنوع است. مریم مریم اسمی است عبری و معنی آن در عربی غالبا پارسا معنی می‌شود. معراج از کلمه عرج است به معنی بالا رفتن [المنجد] به معنی چیزی است که از آن بالا می‌روند به سوی هر چه باشد چه خدا و چه غیر او [لسان العرب] موسى اسمی است عبری که در عربی معنایی ندارد. میثم میثم اسمی است فارسی و در عربی معنی دیگری غیر از معنی فارسی آن دارد، که همان سم شتر باشد. [منتهی الارب] میمونه در عربی به معنی مبارک است. [دهخدا] و دارای یمن و برکت خواهد بود. [برهان] در فارسی اسم حیوان می‌باشد. هاجر به چند معنی آمده است: کسی که هجرت کرده است و جای دیگری وطن نموده [المنجد] کسی که از جایی کوچ کرده [المنجد] و به معنی زن کامل [المنجد] و آنچه به معنی جدایی دهنده است هاجِر است. [المنجد] هادى در عربی به معنی راهنما و هدایت کننده است. [دهخدا] از ماده هدایت می‌باشد [لسان العرب] هاشم هاشم به معنی شکننده است [المنجد] و جد پیامبر را هاشم می‌نامیدند چرا که اولین کسی بود که نان را شکست و در غذا آبگوشت ریخت. [لسان العرب] هاشمه مونث هاشم است. هانى صفتی است از عرب به معنی خدمتکار و خادم. [منتهی الارب] هانیه مونث آن است. یاسر به معنی مطیع و فرمان‌بردار و سهل و آسان گیرنده است. [المنجد] به کسی که شغلش قصابی است نیز یاسر گفته می‌شود. [لسان العرب] چند نکته:👇👇⬇️⬇️ 🔻🔹1⃣کنیه، نامی است که به افراد داده می‌شود به جهت پرهیز از آوردن نام کوچک آن شخص، استفاده از کنیه به جای نام اصلی بیشتر برای احترام و بزرگداشت اشخاص بوده ولی گاه دلایل دیگر هم داشته است. در روایات نیز استفاده از کنیه امری پسندیده دانسته شده ولی از بعضی کنیه‌ها نهی شده‌است. 2⃣ نامگذاری فرزندان به اسامی نیکو حقی است از حقوق اولاد بر والدین، چنان که حضرت رسول صل الله علیه و آله میفرماید: «وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ» حق فرزند بر پدر آن است که نام خوبی بر او بنهد و به بهترین شکل تربیتش نماید. 3⃣. اسمائی که در عرب مرسوم بوده‌اند، تماما مورد تایید اسلام نبوده است، مثل اسمائی که در آن شرک بوده؛ مثل عبداللات و… و یا اسمائی که شان مومنین در آنان نبوده است، در چنین مواردی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله نام شخص را تغییر می‌دادند. چنانچه در تاریخ به کرات تکرار شده است. برای نمونه : پیامبر اکرم نام قلیل بن صامت به «کثیر»، عاص بن الأسود به «مطیع» و مادر عاصم بن عمر عاصیه به «سهله» تغییر دادند. شیخ علی شاهرودی - پایگاه تخصصی شبهه ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام بزرگوار این شبهه است یا خیر؟؟ جایی که مخالفان اهل بیت علیهم السلام در منابع خودشان هر جور میخواهند بنا به تفکر خود معنی میکنند در صورتی که معنی حیدر اینگونه میباشد که 👇👇 پس از ولادت امام علي(ع) مادرش فاطمه بنت اسد نام حضرت را «حيدره» ( شير )به نام پدرش(اسد) ناميد. آن گاه پدر آن حضرت ابوطالب آن نام را عوض کرد و او را علي ناميد. برخي گفته‌اند: «حيدره» نامي است که قريش براي حضرت انتخاب کرده بودند،‌ ولي قول نخست صحيح‌تر است،‌ زيرا خود آن بزرگوار در جنگ خيبر هنگامي که «مرحب» به جنگ حضرت آمد و گفت: أنا الّذي سمّتني اُمّي مرحبا، پاسخ داده و گفت: «أنا الّذي سمّتني اُمّي حيدره؛ منم آن کسي که مادرم مرا حيدره نام نهاد». ✅سه معنای متفاوت از لقب حیدر 1- این ‌که شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. 2- نامیدن شیر به حیدر؛ این است دارای گردنی کلفت و دست (ساعد و بازوی) قوی است. به همین جهت به جوانی که دارای بدنی پر و محکم و قدرتی سترک باشد جوان حادر می‌گویند. 3- حیدر به معنای دور اندیش و کسی است که در ظرافت‌ها و نکته‌های دقیق امور و کارها اندیشه می‌کند. در زبان عربی حیدر به معنای «شیر»(نماد شجاعت و شکست ناپذیری) است. البته با این توضیح که از ویژگی‌های زبان عربی آن است که برای یک چیز به لحاظ ویژگی‌های مختلف نام‌های متعدد قرار می‌دهد. در مورد علت نام‌گذاری شیر به حیدر شیر را به جهت داشتن مقام فرمانروایی و سلطنت «حیدر» می‌گویند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# عرض سلام و خداقوت سوالی هرزگاهی ذهنم رو به خودش مشغول میکنه که البته ارتباطی با مسائل روز جامعه نداره! با توجه به علم و حکمت و خیر مطلق بودن خداوند، آیا میتوان گفت که: مرگ انسان در زمانی اتفاق می افته که فرد با توجه به ظرفیت وجودی و خودسازی خودش، در بالاترین مرتبه کمال خودش هست و چنانچه حیاتش ادامه پیدا میکرد، این مرتبه یا بالاتر، براش قابل دسترس نبود؟!
هدایت شده از سَرو
سلام و احترام ⬇️⬇️ ⬅️ مرگ برای انسان‌های معمولی بسیار سخت و دشوار و حتی وحشتناک و دهشتناک است؛ اما برای کسانی که به می‌رسند مانند چیدن میوه رسیده است. ⬅️اصولا بر خلاف تصور ساده مردم، مرگ انسان را نمی‌گیرد، بلکه این انسان است که مرگ را می‌گیرد. مرگ مانند آب و غذا و میوه‌ای است که انسان آن را هنگام رسیدن می‌چیند و می‌چشد. از همین رو در از چشیدن مرگ توسط انسان سخن به میان آمده است نه از چشیدن انسان توسط مرگ. پس این انسان است که با چشیدن مرگ، بقای خود را تضمین می‌کند و ابدی می‌شود. خداوند می‌فرماید: 👈کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر نفسی چشنده مرگ است.(آل عمران، آیه 185) ⬅️ انسان تا زمانی که در دنیا است در حال کارزار با مرگ است. مرگ از انسان می‌گریزد تا زمانی که در نهایت در دام انسان گرفتار می‌شود؛ زیرا انسان می‌خواهد به بقا و جاودانگی برسد و اگر مرگ را نچشد به جاودانگی نمی‌رسد. با چشیدن مرگ انسان ابدیت را برای خود فراهم می‌کند. ⬅️ مرگ همانند یک نفس کشیدن و بوییدن یک چیز خوشبویی چون گل است؛ چنانکه در روایتی است که جان دادن برای مومن، مانند بوییدن گلی خوشبو است؛ و در روایت دیگر نیز آمده که مرگ مانند بوییدن سیب است.(نگاه کنید: حق الیقین، مجلسی، فصل بهشت و منازل الآخره، شیخ عباش قمی؛ میزان الحکمه، ج 12، ص 5675، حدیث 19122) ⬅️  امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: قِیلَ لِلصَّادِقِ(ع): صِفْ لَنَا الْمَوْتَ ؟ قال: لِلْمُؤْمِنِ کَأَطْیَبِ رِیحٍ یَشَمُّهُ ، فَیَنْعَسُ لِطِیبِهِ ، وَ یَنْقَطِعُ التَّعَبُ وَ الْأَلَمُ کُلُّهُ عَنْهُ ، وَ لِلْکَافِرِ کَلَسْعِ الْأَفَاعِیِّ ، وَ لَدْغِ الْعَقَارِبِ ، أَوْ أَشَدَّ؛ از حضرت امام صادق(ع) درباره توصیف مرگ پرسیده شد ، 👈 آن حضرت فرمود:برای مومن مرگ، خوش‌ترین بویی است که استشمام می‌کند، به طوری که از بوی خوشش جان می‌گیرد و به خواب راحت می‌رود و از همه دردها و رنج‌ها بریده می‌شود؛ و مرگ برای کافر همانند نیش افعی و گزش عقرب بلکه بدتر از آن است.(بحار الأنوار، ج 6، ص 152) ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما که شیعه هستیم میتونیم نماز ظهر و عصر مغرب وعشا رو جدا بخونیم یعنی هرکدوم به وقتش خونده بشه؟!
هدایت شده از سَرو
سلام و احترام بله اگر اول وقت و در پنج نوبت خونده بشه فضیلت داره... ⬅️ خواندن های واجب شبانه روزی در پنج نوبت افضل بوده و در صورت توان، انجام آنها در وقت فضیلت خودش بهتر است...
هدایت شده از h...m.p.r
👇 ✅برای روشن شدن مسئلۀ مورد پرسش، یعنی جواز خواندن نماز در سه نوبت، و فضیلت داشتن سه نوبت یا پنج نوبت، ضروری است این دو مسئله به صورت جداگانه مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. 1⃣. جواز خواندن نماز در سه وقت: در مورد جواز خواندن نماز در سه وقت، بحث های بسیاری صورت گرفته است. 👈اهل سنّت بر شیعیان اشکال می گیرند که سه نوبت خواندن نماز جایز نبوده و محل اشکال است. 👈در مقابل، شیعیان نیز بر جواز این عمل دلایلی از روایات ذکر کرده اند؛ مانند این که از امام صادق(ع) دربارۀ وقت نماز ظهر و عصر سؤال شد، آن حضرت فرمود: 👇 «هنگامى که آفتاب از خط نصف النّهار گذشت وقت نماز ظهر و عصر هر دو با هم فرا می رسد، با این فرق که نماز ظهر را قبل از نماز عصر باید بجا آورد؛ بعد از آن، زمان برای هر دو نماز خواهد بود تا هنگامى که خورشید غروب کند».[1] ⬅️در این مرحله می توان حتّی با إقامه یک دلیل به مطلوب رسید و جواز این فعل را ثابت کرد، بیشتر مباحث در میان علما نیز پیرامون اثبات جواز است. 2⃣. فضیلت خواندن نماز در سه یا پنج نوبت: در این قسمت بیشتر علمای شیعه و اهل سنّت می گویند خواندن نماز در پنج نوبت دارای رجحان و برتری است 👈و فقهای شیعه نیز بر این مطلب تصریح کرده اند و در رساله های عملیه نیز بخشی به این مطلب اختصاص داده شده است که برای نمونه یک مورد ذکر می شود:👇 «مستحبّ است پنج نماز را در پنج وقت به جا آورد، یعنى هر کدام را در وقت فضیلت خود انجام داد».[2] ⬅️علت این حکم نیز روایاتی است که بر برتری خواندن نماز در پنج وقت دلالت دارند:👇 ✅امام صادق(ع) می فرماید: «همانا پیامبر اکرم(ص) در سفر، بین مغرب و عشا و همچنین بین ظهر و عصر جمع می کردند و این کار را زمانی که عجله داشتند انجام می دادند و خود می گفتند که جدا خواندن اینها بهتر است».[3] ✅بنابر این، مشخص شد شیعیان با ذکر روایاتی در جواز خواندن نماز در سه نوبت، در مقام بیان افضلیت آن نیستند، بلکه تنها جواز آن را قائل بوده و در مقابل، افضلیت خواندن نماز در پنج وقت را نیز می پذیرند. ✅حال باید به این پرداخت که چرا ما شیعیان با این که پنج وقت را افضل می دانیم، ولی آن را در سه نوبت می خوانیم. در قرآن حکمی وجود دارد به این که فضیلت در این است؛ انسان دو سوم شب یا نصف یا یک سوم از شب را بیدار باشد و به عبادت بپردازد: «پروردگارت مى ‏داند که تو و گروهى از آنها که با تو هستند نزدیک دو سوم از شب یا نصف یا ثلث آن را به پا مى ‏خیزند خداوند شب و روز را اندازه ‏گیرى مى ‏کند او مى ‏داند که شما نمى ‏توانید مقدار آن را (به دقّت) اندازه ‏گیرى کنید (براى عبادت کردن)، پس شما را بخشید اکنون آنچه براى شما میسّر است قرآن بخوانید...».[4] ✅از ابتدای این آیه و آیات دیگر قرآن به صراحت به دست می آید که شب زنده داری و عبادت شب دارای فضیلت بسیاری است و این از معتقدات شیعه و اهل سنّت است،👈 اما در ادامه، مشکلاتی که برای مؤمنان وجود دارد را ذکر می کند و در نهایت به آنها تخفیف داده و به جهت توسعه دادن بر مؤمنان می گوید:👇 «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏»؛ یعنی آنچه می توانید را انجام دهید. در میان مسلمانان نیز مشاهده می شود که به دلیل مشکلات زندگی، نمی توانند بیشتر شب را به عبادت بپردازند و در روز نیز به کارهای روزمره خود بپردازند؛ بلکه در حدّ توان خود گاه کم و گاه زیاد این عمل را انجام می دهند؛ 👈در عین این که همگان به فضیلت این امر اقرار دارند، ولی به جهت انجام ندادن کامل این فضیلت گناهی متوجّه آنان نیست. ✅موضوع مورد بحث ما نیز این گونه است. خواندن نماز در پنج نوبت اگر چه دارای فضیلت است، اما برای همگان به خصوص در این زمان که مشکلات و گرفتاری بر زندگی ها چنبره زده، کار راحتی نیست. 👈لذا خواندن نماز در سه نوبت را جایز دانسته و حتی در روایتی از پیامبر(ص) در علت جواز سه نوبت خواندن نماز آمده: «...أَنْ أُوَسِّعَ عَلَى أُمَّتِی»؛‏[5] تا این که گشایشی برای امّت خودم به وجود آورده باشم. ✅در عین حال، خواندن نماز های واجب شبانه روزی در پنج نوبت افضل بوده و در صورت توان، انجام آنها در وقت فضیلت خودش بهتر است؛👈 چنان که در جوامع شیعی نیز مساجدی وجود دارند که نماز را در پنج نوبت اقامه می کنند تا به این فضیلت دست یابند." ⬇️پی نوشت⬇️ 1]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج 4، ص 126، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق؛ ر.ک: نمایۀ «دلایل جایز بودن خواندن نماز در سه وقت»، سؤال 2205. [2]. مکارم شیرازى، ناصر، توضیح المسائل، ص 138، مدرسه امام على بن ابی طالب(ع)، قم، چاپ پنجاه و دوم، 1429ق. [3]. وسائل الشیعة، ج 4 ، ص 220. [4]. مزمل، 20. [5]. وسائل الشیعة، ج 4 ، ص 221. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# با سلام روایات زیادی راجع به فضیلت نماز جماعت بیان شده و از طرفی روایاتی داریم که بیان کننده فضیلت نماز زن در خانه می‌باشد این دو دسته روایات رو چطور تفسیر کنیم که نقیض همدیگه نباشن؟
هدایت شده از محمد حسین
پیامبر گرامی فرمود: « نماز زن به تنهایی در خانه مانند فضیلت نماز وی در جماعت است با بیست و پنج درجه برتری» یعنی نه تنها زن با نماز خواندن در خانه ثواب نماز جماعت را در مسجد می برد بلکه خداوند ثوابی افزون بر آن برایش در نظر گرفته است. پیامبر گرامی فرمود: « بر زنان جمعه و جماعت فرض و لازم نیست »[2] البته اگر بانوان با رعایت پوشش اسلامی در مسجد و جماعت حاضر شوند هیچ منعی ندارد و از ثواب و برکات آن بهره مند می شوند. ولی توجه به این نکته لازم است که اسلام برای ترتیب دادن جامعه ای اسلامی و به دور از فساد و فحشاء به حجاب و پوشش بانوان و عدم اختلاط آنان با مردان در جامعه اهمیت داده است تا جایی که: امیر مومنان به فرزندش امام حسن چنین فرمود: «تا می توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد زیرا هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمیکند اگر بتوانی کاری کنی که جز تو مرد دیگری را نشناسد چنین کن»[3] امام باقر فرمود: « زنان از جمله چیزهایی هستند که حفظ وپوشاندن انان لازم است پس انان را با در خانه بودن حفظ کنید ومستتر دارید»[4] حضرت زهرا فرمود: «برترین زنان کسانی هستند که نه انان مردان را ببینند و نه مردان انان را ببینند»[5 برترین زنان کسانی هستند که نه انان مردان را ببینند و نه مردان انان را ببینند»[5] بر پایه این روایات است که می گوییم تا ضرورتی مانند کسب علوم لازم برای زنان و اشتغال به مشاغلی که از غیر بانوان بر نمی آید مانند درمان بیماری های زنانه و.. .پیش نیاید بهتر است که بانوان کمتر در اجتماع ظاهر شوند و بیشتر به وظائف خود که تربیت نسلی پاک و مستعد برای اداره جامعه است بپردازند. آنچه امروزه به عنوان رفع محدودیت از زنان و حاضر ساختن و اختلاط زنان با مردان در جامعه و.. . از طرف برخی با اغراض دنیوی صادر می شود مبنای دینی و شرعی نخواهد داشت. پی نوشت: [1] - الفقیه ج1 ص238 [2] - وسائل الشیعه ج20 ص220 [3] - نهج البلاۼه نامه 31 [4] - الفقیه ج3 ص390 [5] - کشف الغمه ج1 ص466 - وسائل الشیعه ج20 ص ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟