eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام آیا ام کلثوم فرزند امام علی و خانم فاطمه زهرا باعمر ازدواج کرد؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام 🔹ازدواج عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر نه دختر امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸️بارها از بنده پرسیده اند، بارها جواب داده ام، خواهش می کنم هر چقدر می توانید منتشر کنید، عمر بن خطاب با ام کلثوم بنت ابی بکر ازدواج کرد نه بنت امیرالمؤمنین علی علیه السلام! 🔺️محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!! أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصديق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جارية. ذكر هذه القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بيانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة، وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إيضاح القصة، 👈وأم كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه. دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او گفت «دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: اين دو نفر برادران من هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه يك خواهر بيشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نيز دختر است؛ اين ماجرا را در باب هبه كتاب مهذب آورده است. و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت؛ اين دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّ‌كلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است كه درشكم مادرش بود و درآنجا توضيح ماجراگذشت و 👈همين امّ‌كلثوم است كه عمر با او ازدواج كرده است. 📚النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م. 📌آیت الله مرعشی هم همین نظر را پذیرفته اند: هاجرت مع زوجها إلى الحبشة، ثم إلى المدينة المنورة، تزوجها بعد جعفر أبو بكر، فتولدت له منها عدة أولاد منهم أم كلثوم وهي التي رباها أمير المؤمنين عليه السلام وتزوجها الثاني، فكانت ربيته عليه السلام وبمنزلة إحدى بناته، وكان عليه السلام يخاطب محمد بابني وأم كلثوم هذه بنتي، فمن ثم سرى الوهم إلى عدة من المحدثين والمؤرخين فكم لهذه الشبهة من نظير، ومنشأ الأكثر الاشتراك في الاسم أو الوصف، ثم بعد موت أبي بكر تزوجها مولانا علي عليه السلام. همراه با شوهرش به حبشه هجرت كرده و سپس به مدينه آمد؛ پس از جعفر ابوبكر با او ازدواج كرده و چند فرزند براى او آورد كه از جمله آن‌ها امّ‌كلثوم است؛ كه اميرمؤمنان عليه السلام او را بزرگ كرده و خليفه دوم نيز با او ازدواج كرد؛ او دختر خوانده حضرت و مانند يكى از دختران ايشان بود؛ و آن حضرت محمد را پسر خويش و امّ‌كلثوم را دختر خويش خطاب مى كردند؛ و به همين سبب عده اى از محدثين و مورخين به توهم افتاده‌اند؛ و اين اشتباه، مشابهات بسيار دارد كه منشا آن‌ها اشتراك در اسم يا وصف بوده است؛ و پس از مردن ابوبكر، اميرمؤمنان با اسماء ازدواج كردند. 📚المرعشي النجفي، آية الله السيد شهاب الدين (متوفاي 1369ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج 30 ص 315 اشر: منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي ـ قم. 📌در مقابل اين نظر تنها يك اشكال وجود دارد؛ برخى ادعا كرده‌اند كه اين دختر نمى‌تواند ربيبه امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ چرا كه طبق روايات اهل سنت، مادر امّ‌كلثوم حبيبة بن خارجة بوده و او نيز پس از مردن ابوبكر با خبيب بن أساف ازدواج كرده، نه با امير مؤمنان،‌ در پاسخ مى‌گوييم كه ازدواج مادر امّ‌كلثوم با اين شخص نيز از دروغ هاى جاعل اين قصه است، تا تمام راه هاى كشف حقيقت را ببندد؛ زمانى پرده از دروغ بودن اين قصه برداشته مى شود كه مشخص شود منابع قديم تاريخ نزد اهل سنت، خبيب بن أساف در جنگ يمامه و در زمان ابوبكر كشته شده است. محمد بن حبيب بغدادى در المحبّر مى‌نويسد: خبيب بن اساف قتل يوم اليمامة. خبيب بن اساف در روز يمامه (جنگ با مسيلمه كذاب) كشته شد. 📚البغدادي، أبو جعفر محمد بن حبيب بن أمية (متوفاي245هـ)، المحبر، ج 1، ص 403. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام یه برادر اهل سنت میگه قبر پرست مدرک زیارت قبور خود پیامبر یا اصحاب و... از کتب اهل سنت رو بیزحمت راهنمایی کنید یا جوابی کامل از طرف خودتون تشکر
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام ⭕️به اعتقاد پیروان فرقه وهابیت، زیارت قبور ائمه (ع) شرک، بدعت و حرام است. در پاسخ باید گفت شرک به معنای اعتقاد به کارگشایی از غیر خدا به طور مستقل که حرام است و کفرآور اما شیعیان، اولیای خدا را واسطه لطف دانسته و کار را از جانب خداوند می دانند که این مساله، شرک نیست زیرا خداوند هم خودش کارها را تدبیر می کند و هم فرشتگانی را هم برای تدبیر امور قرار داده است. 💢همچنین زیارت، بدعت نیست اگر هم باشد بدعت پسندیده است. به عنوان نمونه پیامبر (ص) به زیارت قبر مادرشان در ابوا می رفتند و نیز فرمودند: "اگر کسی به زیارت من بیاید، روز قیامت شفیع او خواهم بود." آیا مالکی ها سفر برای زیارت قبور را مشروع و مستحب می دانند؟ سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و صالحان را جایز ندانسته و می گویند بدعت و حرام است؛ در کتاب «فتاوی اللجنه الدائمه» آمده است که بار سفر بستن برای زیارت قبور انبیاء و اولیاء و دیگران جایز نیست و بلکه آن بدعت است. 📚فتاوى اللجنة الدائمة ج1 ص 431. در حالی که سفر برای زیارت قبور را جایز و مستحب می دانند. مالکیان دومین گروه فقهی اهل سنت بشمار می روند که را مستحب و جایز می دانند ✅از باب نمونه به قول چند تن از بزرگان مالکیان اشاره می شود: 1. قاضي عياض مالکی که یکی از بزرگان سرشناش مالکیه می باشد (صلی الله علیه وآله) را دانسته و سفر برای این زیارت را از مستحبات تاکیدی بشمار آورده است. ⚜ وی در كتاب «الشفا» مي‌نويسد: ✒ «فصل في حكم زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلة من زاره و سلّم عليه، و كيف يسلّم و يدعو و زيارة قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) من سنن المرسلين، مجمع عليها و فضيلة مرغب فيها» فصلي است در حكم زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلت كسي كه او را زيارت كرده و بر او داده است، و اينكه چگونه درود فرستد و دعا كند و زيارت قبرش (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از سنت‌هاي انبياي مرسل بوده و مورد اتفاق است، و فضيلتي است كه در آن ميل و رغبت مي‌باشد. 🔰وی همچنین از ابو عمران فاسی نیز نقل مي‌كند: «الزيارة مباحة بين الناس، و واجب شدّ المطي إلي قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ). يريد بالوجوب هنا وجوب ندب و ترغيب و تأكيد، لا وجوب فرض.» بين مردم است و بار سفر بستن به جهت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌باشد. مقصود به وجوب در اين جا وجوب دعوت و رغبت و تأكيد است نه وجوب فرض. 📚الشفا بتعريف حقوق المصطفى، ج 2، ص 194. ⭕از این عبارات او استناد وی به کلام ابوعمران فاسی و تفسیر عبارت او در خصوص برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)، استفاده می شود که وی کلام او را قبول دارد و الا اگر این مطلب را قبول نداشت آن را تفسیر نمی کرد و یا حتی الامکان آن را مورد نقد قرار می داد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️⛔️ دیدگاه امام علی (ع) در مورد زنان : زنان عامل شیطانند...!! از مشورت با زنان بپرهیزید...!!! زن عقرب است ...!!! زنان ناقص العقلند ...!!!و....
سلام و احترام در خطبه 80 نهج البلاغه زنان ناقص العقل معرفی شده اند و در نامه 31 آن از مشورت با زنان نهی شده است و در حکمت 61 نیز زنان عقرب نامیده شده اند؛ آیا این ادبیات نشان از نگاه تحقیر آمیز نهج البلاغه نسبت به زنان نیست؟! پاسخ اجمالی: توجه به معنای صحیح این سخنان نشان می دهد نگاه نادرستی که می کوشد بدون بررسی های علمی از بیانات حضرت علی(ع) برداشت هایی تحقیرآمیز راجع به زنان داشته باشد، تا چه اندازه دور از انصاف و امانت علمی است. کلام امام در خطبه 80 ناظر به نقش عایشه در جنگ جمل و تفاوت های ذاتی ای است که بین زنان و مردان وجود دارد و موجب چیرگی احساسات بر عقل آنها هنگام تصمیم های مهم می شود، وگرنه به تصریح آیات قرآن و احادیث معصومین زنان و مردان در جنبه های انسانی و الهی و علمی و فرهنگی در یک مرتبه اند و تفاوت میان آنها نیست. در نامه 31 نهج البلاغه اشاره لطیفی شده است که موضوع نکوهش مشورت کردن با زنان را تبیین می کند؛ حضرت می فرماید: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ، لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة». روشن است چنين موجود لطيفى نمى تواند در مسائل خاصی طرف مشورت باشد. زیرا مى دانيم كه احساس و عاطفه بر زنان غلبه دارد و همين امر در مقام مشاوره - جهت امور حساسی مثل جنگ - بر آنها اثر مى گذارد. حکمت 61 نیز ناظر به صفتی از صفات زنان است که باید در کنار دیگر صفات آنها دیده شود؛ یعنی اگرچه برخی زنان نابرخوردار از تربیت ایمانی کافی می توانند گاهی زبان های گزنده ای داشته باشند، اما لازم است به دیگر ویژگی های مثبت آنها نیز توجه شود و با تبعیت از دیگر آموزه های اسلامی، با عفو و بخشش با آنها رفتار گردد.
⛔️⛔️ جایگاه زن در نگاه حضرت علی(ع): زن عقربی است که گزیدنش شیرین است! (نهج البلاغه ترجمه حسین انصاریان صفحه ۱۱۶۱حکمت ۶۱) غیرت زن بر شوهرش کفر، و غیرت مرد بر همسرش ایمان است! (نهج البلاغه ترجمه ح ا حکمت ۱۲۴) ... (خلاصه شده ) 👇⬇️ 🔹 در آموزه های اسلام، زن بسیار ستایش شده است بنابراین باید به آن آموزه ها نیز توجه کرد ✅🌴 از دیدگاه اسلام زن و مرد، هر دو از گوهر شریف، انسانیت همتا و دارای مراتب کمالی واحدی هستند. خطاب‌های قرآن کریم که بزرگ‌ترین منبع تعالیم اسلام است، در مورد زن و مرد یکسان است: «یا ایُّها الناس» «یا ایُّها الّذین آمنوا» و تاکنون هیچ مفسری ابراز نکرده است که این خطاب‌های قرآن اختصاص به مردها دارد. 🔻🔸👈باید توجه داشت این‌گونه روایات هشداری به مرد است تا فریب شهوت را نخورد.  نیش عقرب با نیش زنبور یک تفاوت مهم دارد نیش عقرب مانند نیش زنبور عسل و سوزن نیست که در ابتدا دردآور باشد؛ بلکه اگر انسان نداند عقرب است، از نیش آن احساس لذت و شیرینی می‌نماید. ❌منظور کلام حضرت این نیست که زن عقرب است؛ بلکه بیانگر این است که خود را به وسیله نگاه به نامحرم به آتش ندهید. دیدن نامحرم شیرین است؛ اما این گناه ، درونش عقرب است و در این میان فرقی بین زن و مرد نیست؛ اما چون جاذبه از سوی زن بیش‌تر است، به همین علت حضرت عبارت را نسبت به زن بیان داشته‌اند. 🔸نظیر این عبارت را امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در مورد دنیا فرموده است که: ⬅️ «انّما مثَلُ الدنیا مثَلُ الحیةِ لیِّنٌ مسُّها قاتلٌ سمُّها: »  👈دنیا مثل آن مار خوش‌رنگی است که رنگش زیبا، پوست آن نرم است؛ اما همین پوست نرم، سم است. در این روایت مذمت دنیا مستقیماً مورد نظر نیست؛ بلکه مذمت دنیاپرستی و جذب آن شدن مورد نظر است. به همین صورت، جمله المراة عقرب، هم مذمت زن نیست؛ بلکه مذمت نگاه به نامحرم است. 🔹این روایات و امثال آن که در کلام معصومان (علیهم‌السلام) مشاهده می‌شود، در مقام ارزش‌گذاری نیست. بیان ارزش در جاهای دیگر مطرح شده است و «اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقَاکُمْ» (سوره حجرات، آیه ۱۴)  ملاک و معیار تقواست، چه زن باشد چه مرد. بنابراین گفتن این‌گونه عبارات به هیچ وجه در جهت تحقیر و تنریل منزلت زن نیست.❌ بنابراین هیچ‌گاه نظر امام علی (علیه‌السلام) توهین و تحقیر منزلت زن نیست؛ بلکه بیان حساسیت ارتباط با قشر زنان است. در این حکمت هم ـ چنان‌که گذشت ـ حضرت علی (علیه‌السلام) بر مراقبت نگاه، و چگونگی ارتباط و زوایای برخورد با نامحرم اشاره دارند. ⏮⏮در مورد غیرت زنانه و مردانه از منظر امام علی(ع) «غیرت زن» كفر است و «غيرت مرد» ايمان است. 🔻👈منظور از غيرت زن، حسادتى است كه نسبت به همسر دیگر شوهرش دارد و مقصود از غيرت مرد ممانعت مرد از ورود شخص ديگرى به حريم ناموس خود می باشد. در واقع غیرت مرد در مسير نهى از منكر و غیرت زن در مسير نهى از معروف قرار دارد البته تعدد زوجات شرايطى دارد و نبايد وسيله اى براى هوسرانى مردان گردد؛ ولى در صورتى كه آن شرايط جمع گردد زن بايد آن را تحمل كرده و به فرمان خدا تن دهد. 🔸🌴حضرت باقر علیه السلام می فرماید: ⬅️ غیرت زنان حسد و حسد ریشه کفراست، زنان آنگاه که غیرت ورزند، خشمگین گردند و چون خشم گیرند کفر ورزند مگر آنها که تسلیم حق شده اند. (وسايل الشيعه، حديث 25294). ✅🌴امام صادق علیه السلام می فرماید: ⬅️ خداوند غیرت را برای زنان قرار نداده است، لذا زنهای غیرمؤمن غیرت می ورزند نه مؤمنه. خدای متعال غیرت را برای مردان قرار داده است زیرا برای مردان چهار زن و نیز کنیزان، حلال شمرده می شوند. ولی زنان تنها به شوهر خود می بایست اکتفا کنند و اگر زنی با غیر شوهرش همراه شود، زانیه محسوب می شود (وسايل الشيعه، حديث 25292). ⬅️ بنابراین نوع نگاه زن و مرد به غیرت کاملا متفاوت است غیرت مرد در مسير الهی است. غیرت زن جلوی فرمان الهی را می گیرد. پاسخگویی به شبهات.:کانال براهین @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلایل ازدواج موقت رو بیزحمت راهنمایی کنید برای بحث با برادران اهل سنت(شایدم وها...) کدام یک از صحابه اهل سنت، متولد ازدواج موقت بودن؟ ممنون