▪️هر کوچه یه حسینیه است
یکی از نکاتی که این روزا ذهن خیلی از رفقا رو درگیر کرده محدودیتهای کروناییه و بعضا شاهد غرغر کردن هستیم اما غافل از اینکه محدودیتها همیشه باعث ایجاد فرصتهای جدید میتونن باشن
اینکه بشینیم غر بزنیم فایدهای نداره
اینکه بخوایم شیوهنامه بهداشتی رو قبول نکنیم هم کلا ضرره
اینکه بخوایم به تعطیلی هیات هم فکر کنیم که کوتاهی و کمکاریه
باید به دنبال فرصتهای جدید گشت
یه چیزی که به ذهنمون رسید اینه که مجالس اباعبدالله (ع)باید تو فضای باز باشه اما الزامی نیست مجالس طبق عادت ما برگزار بشه، الزامی نیست اونطور که ما دوست داریم برگزار بشه، مهم اینه که روضه سیدالشهدا خونده بشه و درسها و عبرتهای کربلا به مردم منتقل بشه
خب حالا که نمیشه مردم بیان مسجد و حسینیه، ما که میتونیم بریم بین مردم.
🔻به ذهن ما رسید میشه هر کوچه یه حسینیه باشه به این شکل که مردم خانوادگی جلوی خونههاشون بشینن و ما براشون مراسم اجرا کنیم، برا همین امروز با حاج اقای موسی بیگی از روحانیون و مداحان مهران رفتیم تست کردیم دیدیم مردم هم خوششون اومد، من که لیاقت روضه خونی ندارم دوتا حدیث گفتم و حاج اقا روضه خوند کلا شاید یه ربع شده باشه
تازه ما تو شهری این کارکردیم که هوا پنجاه درجه است طبیعتا تو شهرهای دیگه بهتر میشه برگزار کرد
فقط یه کم اراده و همت میخواد
✍️ محمد صدرات
@salehinhoze
@barnamehaye_farhangi
احکام مسجد
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
١- از مشهور فقها نقل شده که فرمودهاند: زمینی که میخواهند مسجد شود، باید برای آن صیغۀ وقف خوانده شود، مثل آنکه بگوید: « آن را به عنوان مسجد وقف کردم قربة الی اللّه » لیکن بنابر اقوا همینکه قربة الی اللّه به قصد مسجد آن را بسازد و یک نفر هم به اذن بانی در آن نماز بخواند کفایت میکند و مسجد میشود
۲- کافی بودن معاطات(۱) در مسجد در جایی می باشد که اصل ساختن به قصد مسجد باشد، به اینکه قصدش از ساختن و تعمیر آن، این است که مسجد باشد خصوصا اگر زمین مباحی را برای مسجد حیازت(۲) کند و به همین نیّت آن را بسازد، و اما اگر در آن ساختمان مملوکی باشد مانند خانه یا دکان سپس نیت کند که مسجد باشد و مردم را به نماز در آن وادار کند بدون آنکه صیغه را اجراء نماید، اکتفا به آن مشکل است.🕌
🍀🍀🍀🍀
۱. معاطات : معامله ای است که در آن صیغه مخصوص نباشد.
۲. حیازت: در اختیار گرفتن یکی از مباحات عامه (یکی از اسباب ملکیت اموالِ مباح) .
🍀🍀🍀🍀
۳- مسجد پس از آن که به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبیله و اشخاص خاصی ندارد و همه مسلمانان می توانند از آن استفاده نمایند.🕌
۴- استفاده از آب مسجد در جهت غیر وضو گرفتن اگر آب وقف برای خصوص وضو گرفتن نمازگزاران معلوم نباشد و عرف رایج در محله مسجد، این باشد که همسایه ها و عبورکنندگان هم از آب آن استفاده می کنند، اشکال ندارد، هرچند احتیاط در این مورد، مطلوب است.🕌
۵- از کارهایی که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد ((مانند ورزش و تمرین ورزشی)) باید پرهیز شود.🕌
۶- آموزش قرآن، احکام و اخلاق اسلامی و تمرین سرودهای مذهبی و انقلابی در مسجد اشکال ندارد، ولی در هر حال مراعات شأن، قداست وجایگاه مسجد واجب است و مزاحمت نمازگزاران جایز نیست.🕌
۷- پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز به وسیله بلندگو مانع ندارد، ولی پخش آیات قرآنی و دعا و غیر آن از بلندگوی مسجد اگر موجب اذیت همسایگان شود دارای اشکال است.
محرمات مسجد
۸- نجس کردن زمین،سقف، دیوار و بام مسجد حرام است، و اگر نجس شد واجب است فوراً آن را تطهیر کنند🕌
۹- مسجدی که غصب، خراب و متروک شده و به جای آن بنای دیگری ساخته شده یا بخاطر متروک ماندن آثار مسجدی از آن محو شده و امیدی هم به دوباره سازی آن نیست، مثل اینکه آن آبادی تغییر جا یافته باشد، معلوم نیست نجس کردن آن حرام باشد. اگر چه احتیاط آن است که نجس نکنند🕌
۱۰- زینت کردن مسجد به طلا اگر اسراف محسوب شود حرام است، و در غیر آن صورت هم مکروه است.🕌
۱۱- ورود کفار به مسجد الحرام شرعاً ممنوع است و در سایر مساجد هم اگر هتک و بی حرمتی مسجد شمرده شود، جایز نیست، بلکه در سایر مساجد هم مطلقاً وارد نشوند.🕌
۱۲- ورود شخص حائض و نفسا وجنب به مسجد الحرام و مسجد النبی حرام می باشد و توقف در سایر مساجد بلکه دخول در آنها نیز به هر نحوی که باشد حرام است ، مگر آنکه به نحو عبور از مسجد باشد به اینکه از دری وارد شده و از در دیگر خارج شود یا برای برداشتن چیزی از این مساجد داخل شود که در این صورت اشکالی ندارد.
مستحبات مسجد
۱۳- ساختن مسجد و تعمیر مسجدی که نزدیک به خرابی می باشد مستحب است.
۱۴- تمیز کردن و آباد کردن مسجد مستحب است و کسی که میخواهد به مسجد برود، مستحب است که خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و نیکو بپوشد و مراقبت کند که کفش یا پای او به نجاست یا کثافتی آلوده نباشد و از همه زودتر به مسجد وارد و پس از دیگران از آن خارج شود.
۱۵- وقتی انسان وارد مسجد می شود، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجد بخواند.
۱۶- فضیلت حضور در مسجد شامل زنان هم می شود.🕌
۱۷- مستحب است چراغ در مسجد روشن کند و مسجد را جارو کند و وقت داخل شدن آن پای راست را مقدّم بدارد و وقت بیرون آمدن از آن پای چپ را مقدّم بدارد و بعد از داخل شدن رو به قبله کند و خدای عز و جل را بخواند و حمد و ثنای او را به جا آورد و صلوات بفرستد و با وضو داخل شود.🕌
۱۸- خواندن نماز در مساجد، مستحب است بلکه حاضر نشدن در مسجد بدون عذر مانند باران مخصوصا برای همسایه مسجد مکروه است. حتی در حدیث آمده است «برای همسایۀ مسجد نماز نیست مگر در مسجد» و بافضیلتترین مساجد مسجد الحرام سپس مسجد النبی (صلّی اللّه علیه و آله) سپس مسجد کوفه و مسجد الاقصی، سپس مسجد جامع، سپس مسجد قبیله و پس از آن مسجد بازاراست.
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
۱۹- ساختن مسجد از مستحبات مؤکد است و اجر بزرگی و ثواب عظیمی دارد و در حدیث آمده که پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: «هر که در دنیا مسجدی بسازد، خداوند متعال در برابر هر وجب آن- یا فرمود: در برابر هر ذراع آن- به مقداری که چهل هزار سال پیموده میشود، شهر از طلا و نقره و درّ و یاقوت و زمرّد و زبرجد و لؤلؤ به او عطا میفرماید.🕌
مکروهات مسجد
۲۰- خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است. و نیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.🕌
۲۱- راه دادن دیوانه به مسجد مکروه است. و کسی که پیاز و سیر و مانند اینها خورده که بوی دهانش مردم را اذیت میکند، مکروه است به مسجد برود.🕌
۲۲- تعطیل گذاشتن مسجد مکروه است و در حدیث آمده است که مسجد یکی از سه شاکی است که روز قیامت به خداوند عزّ و جل، شکایت میبرند. و دوتای دیگر عالمی است بین نادانها و قرآن کریمی است که گرد و غبار روی آن گرفته و خوانده نمیشود و در حدیث آمده است: «کسی که به مسجدی از مساجد خدا برود برای او در برابر هر قدمی که برمیدارد تا به منزل برگردد ده حسنه میباشد و از او ده سیئه محو میشود و ده درجه ترفیع میشود».
۲۳- خواندن نماز میت در مساجد غیر از مسجد الحرام مکروه می باشد.🕌
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
احکام مسجد
استفتائات
با توجه به این که مستحب است انسان نماز را در مسجد محله خود بخواند، آیا خالی کردن مسجد محل و رفتن به مسجد جامع شهر برای خواندن نماز جماعت، اشکال دارد یا خیر؟
ج: اگر ترک مسجد محله براى خواندن نماز جماعت در مسجد ديگر بهخصوص مسجد جامع شهر باشد، اشکال ندارد.🕌
نماز خواندن در مسجدی که سازندگان آن ادعا میکنند که آن را برای خود و قبیله خود ساخته اند، چه حکمی دارد؟
ج: مسجد پس از آنکه به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبيله و اشخاص خاصى ندارد و همه مسلمانان مىتوانند از آن استفاده نمايند.🕌
س 391: آیا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند یا در خانه؟
ج: فضيلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نيست.🕌
آیا انجام تمرینهای ورزشی در مسجد محل یا خوابیدن در آن جایز است؟ این کارها در مسجدهای دیگر چه حکمی دارد؟
ج: مسجد جاى ورزش و تمرين ورزشى نيست و از کارهايى که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد، بايد پرهيز شود، و خوابيدن در مسجد هم مکروه است.🕌
آیا استفاده از شبستان مسجد برای رشد فکری، فرهنگی و نظامی (با آموزشهای نظامی) جوانان جایز است؟ آیا با توجه به کمبود مکانهای اختصاصی میتوان این کارها را در ایوان مسجد انجام داد؟
ج: اين امور تابع کيفيت وقف صحن مسجد و ايوان آن است، و بايد از امام جماعت و هيأت امناى مسجد در اينباره نظر خواهى شود. البته حضور جوانان در مساجد و برپايى درسهاى دينى زير نظر امام جماعت و هيأت امناى آن کار خوب و مطلوبى است.🕌
برای مقابله با تهاجم فرهنگ غیر اسلامی، حدود سی دانش آموز را از گروه ابتدایی و متوسطه به شکل گروه سرود در مسجد جمع کرده ایم که این افراد درسهایی از قرآن کریم، احکام و اخلاق اسلامی را به مقتضای سن و سطح فکری شان فرامیگیرند. اقدام به این کار چه حکمی دارد؟ استفاده از آلت موسیقی اُرک توسط گروه چه حکمی دارد؟ انجام تمرین به وسیله آن در مسجد با رعایت موازین شرعی و مقررات مربوطه و متعارف رادیو و تلویزیون و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران دارای چه حکمی است؟
ج: تعليم قرآن و احکام و آموزش اخلاق اسلامى و تمرين سرودهاى مذهبى و انقلابى در مسجد اشکال ندارد، ولى در هر حال مراعات شأن، قداست و جايگاه مسجد واجب است و مزاحمت نماز گزاران جايز نيست.🕌
آیا نمایش فیلمهای سینمایی که توسط وزارت ارشاد اسلامی ایران توزیع میشود، در مسجد برای شرکت کنندگان در جلسات قرآنی، اشکال شرعی دارد یا خیر؟
ج: تبديل مسجد به مکانى براى نمايش فيلمهاى سينمايى جايز نيست، ولى نمايش فيلمهاى مذهبى و انقلابى داراى محتواى مفيد و آموزنده به مناسبت خاصى و بر حسب نياز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد.🕌
آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین(علیهم السلام) شرعاً اشکال دارد؟
ج: واضح است که مسجد جايگاه شرعى خاصى دارد، لذا اگر پخش موسيقى در آن منافى با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتى اگر موسيقى غيرمطرب باشد.🕌
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
مژده، مژده
دوره پائیز کلاس های آموزشی
🔴 آموزش قرآن
🔵 خیاطی
🔴 چرتکه
🔵 میناتور روی سفال
🔴 پیش قرآنی
🔵 شکوفه های قرآنی
🔴 پیلاتس
🔵 خطاطی
پایگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار می کند .
🔍 برای کسب اطلاعات بیشتر هر روز هفته از ساعت ۱۰الی۱۲ (حضوری)
ویا با شماره تلفن :
۵۶۲۱۷۷۰۸ ☎️
تماس بگیرید در خدمت شما عزیزان هستیم.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
@barnamehaye_farhangi
🔔
⚠️ #تـــݪنگـــرامـــروز
از بزرگ مردی پرسیدم :بهـــترین
چیزی که میشه از دنیا #برداشت
چــیه؟!
کمی فکـــر کـــرد و گفت : #دست
👌با تعجب گفتم : چی؟ دست ؟!
گفت بله اگر ازدنیا #دستبرداریم
کار بــــــزرگی انـــجام دادیـــم که
کوچکتـــرین پاداشـش رضـــوان
خـداونده و ادامه داد که:
امام صادق علیه السلام فـرمودند:
عشقبه #دنیا ریشهٔ هرگناه است.
🎤 #استاد_عالی✅
┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅
✖️نقش آمریکا و انگلیستان در #کودتای_۲۸مرداد ☝️
(۲۴ تا ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی)
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
@barnamehaye_farhangi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ۱۰ برداشت غلط و رایج درباره #حجاب_اجباری
🔺حجاب اجباری نداریم، حجاب الزام اجتماعی است
🔺۲۶ نهاد متولی حجاب در کشور داریم
🔺بی حجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست
و ...
در روایتی که از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده آمده است که « إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِیَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ»[5]: هرگاه آفات و عاهات (بیماریها) بر انسانها فروریزد، اهل مساجد در عافیت خواهند بود! اگر این روایت صحیح است، چرا مساجد را از ترس سرایت بیماری بستهاید؟ چرا بسیاری از کسانی که اهل مساجد می باشند، خود به این بیماری گرفتار شدهاند؟
پاسخ:
1.فهم حدیث بر دو امر اساسی متوقف است: یکی اثبات صدور آن از معصوم و دوم بررسی دلالت آن بر مقصود. با جستجو در منابع معتبر و کهن حدیثی شیعه، مشخص شد که این روایت تنها در کتاب الجعفریات، تألیف محمد بن محمد بن اشعث کوفی، زیسته در قرن چهارم هجری، آمده است. کتاب و مؤلف آن، هردو مورد اعتماد عالمان شیعه از قدما بوده است؛ ولی برخی از علمای معاصر به طور جدی در سند آن تشکیک کرده و یا آن را رد کرده اند لذا نمی توان چندان به قوت آن اتکا نمود.
2.مرحله دوم پژوهش، که مرحله فهم و دلالت روایت است، خود در دو مرحله انجام میگیرد: یکی بررسی و تحلیل مفاد حدیث بدون توجه به دیگر آیات و روایات و دوم بررسی مفاد حدیث، با توجه به آیات و روایات واردشده در موضوع مسجد یا موضوعات عامتری که احکام مسجد را نیز در بر میگیرد.
3.این حدیث چند واژه کلیدی دارد که مفهومشناسی آن لازم است: «الآفات»، «العاهات»، «عوفی»، «اهل المساجد». «الآفه» به معنای آسیبی است که به کشت و دام وارد شده و آن را ناقص یا بیمار میکند؛ «العاهه» در لغت به معنای آسیب یا بیماری است که به کشت یا دام وارد میشود؛ «عُوفِیَ» فعل مجهول باب افعال از ریشه واژگانی «عَفَی»، به معنای از بینرفتن و پایانیافتن یک چیز که در مورد بلاها به معنای پایان یافتن یا مصون ماندن از آن و صحت کامل از آن است. «اهل المساجد» کسانیاند که در مسجد برای عبادت رفت و آمد دارند و به این امر شناخته شدهاند.
4.معنای ظاهر این سخن این است که وقتی بلاها و بیماریها فرو ریزد، اهل مساجد در صحت و عافیت خواهند بود. در این راستا میبایست توجه کرد که اولا به مناسبت حکم (عافیت) و موضوع (نزول بلا و بیماری) به نظر میرسد منظور از بلاها و بیماریها، بلاها و بیماریهای اخلاقی، اجتماعی و معنوی باشد؛ یعنی وقتی فتنهها و بلاهای اجتماعی پدیدار شود، اهل مساجد به سبب اتصال به خدا و آگاهی از حقایق دینی و پیمودن راه صحیح زندگی، از آن فتنهها در امان خواهند بود؛ چراکه مساجد مکان انس و اتصال به خدا و آموختن مسائل دینی و ارزشهای معنوی است، نه محل درمان بیماریهای جسمی؛ هرچند بسیاری از بیماریهای جسمی هم ریشه روحی و روانی دارد و معنویت اصیل میتواند از آن پیشگیری کند.
ثانیا «عافیت» اگرچه در معنای سلامتی جسم و روح، هردو، به کار رفته، اما در نصوص دینی بیشتر در سلامتی دین و ایمان به کار رفته است. بر این اساس، معنای سخن این است که وقتی فتنههای گمراهکننده فرو بارد و بسیاری از مردم را گمراه و سرگردان کند، اهل مساجد به سبب ارتباط مداوم و نزدیک با دین و عالمان دینی از گمراهی مصون مانند.
(ابن اشعث، محمد بن محمد، الجعفریات (الأشعثیات) - تهران،
چاپ اول)
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
بستن درهای مساجد به معنای بسته شدن درهای معنویت نیست. همه جای زمین عبادتگاه خدا است؛
همانگونه که همه زمانها برای عبادت خدا است و انسان میتواند در همه لحظات با خداوند ارتباط معنوی داشته باشد. بنابر این اگر بر اساس عقل و علم، حضور در مسجد در زمان خاصی صحیح نباشد و به شیوع بیماری انجامیده و مشکلاتی برای دیگران ایجاد کند، رفتن به مسجد بر اساس حکم دین، حرام و گناه است؛
1⃣ زیرا مسجد باید محل ایمنی برای بندگان خدا باشد و هرچیزی که ایمنیبخشی مسجد را برهم زند، گناه و ممنوع است. خداوند مسجدالحرام و همه مساجد را محل ایمنی و آرامش برای مؤمنان خواسته است
2⃣بستن درهای مساجد، در شرایط خاص، برای حفظ ایمنی مردم لازم است و نه تنها با پناهبردن به خدا منافاتی ندارد، بلکه عین پناهبردن به خدا است؛ همچنین مساجد باید پاک و پیراسته از هرآلودگی باشد. خداوند در قرآن کریم در دو آیه صریحا به حضرت ابراهیم فرمان می دهد که خانه مرا برای حضور نمارگزاران پاکیزه کن.
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
یکی از مهمترین موارد تبلور سبک زندگی اسلامی، معماری اسلامی است که مکان عبادت و آموزش و تطهیر و استراحت و سکونت و... یک مسلمان به شمار میآید.
از همین روی بروز تفکرات و باورها و ارزشهای اسلامی در خشت خشت این معماری و در گوشه گوشه آن، بخشی دیگر از تجلی ذات حق تعالی در زندگی انسان مسلمان به نظر میرسد.
اینکه مولانا میسراید «کز نیستان چون مرا ببریدهاند وز نفیرم مرد و زن نالیده اند» در واقع حکایت انسان است که از اصل خویش و مبداء هستی دور افتاده و همواره ناله ونفیر دارد تا به سوی آن مبداء و اصل وجود و توحید بازگردد. این همان پیام معماری اسلامی است که همواره چه در ساختار اصلی آن و جزء جزء فضا و چه در تزیینات مختلفش، خودنمایی میکند. چنانچه در اغلب اجزاء این نوع معماری، عناصر و خطوط فضا از کثرت به سوی وحدت رفته و ما را هم همراه این عناصر و اجزاء به سوی وحدت متذکر میگرداند.
مسجد نیز یکی از نمونه های بارز این نوع معماری به شمار می آید.
در معماری غربی، فضاهای مکعبی و مربعی و مستطیلی و خطوطی که موازی بوده و به هم نمیرسند، اساس شکل هندسی آن را تشکیل داده، چراکه ملهم از همان بنیادهای ایدئولوژی غرب جدید است که ریشه در اندیشههای شرک آمیز یونان باستان دارد. نسبیت و خدایان متعدد و...
از جمله فقرات همان تفکر شرک آمیز است که در معماری غرب و شیوه به اصطلاح مدرن امروز نمود یافته است.
اما از ویژگیهای معماری اسلامی در اماکنی که در دوران تمدن اسلامی ساخته میشده، اجزای مشترک آنهاست که براساس همان تفکر توحید محور، همواره در خطوط منحنی و دایرهای از کثرت به وحدت گرایش دارد؛
از ایوانها و طاقیها گرفته تا بهارخوابها و نورگیرها و کاشیهای رنگین و حوضها و... که باعث میشده نوعی آرامش جسمی همراه تعالی روح در ساکنین آن بوجود آید.
یعنی شباهت اجزای این نوع معماری مثلا مشابهت طاقیها و قوسها و کاشی کاریها و نقش و نگارها و... (که اساس فکری و ایدئولوژیک همه آنها رسیدن از کثرت به وحدت است) در معماری منازل و بازار و مدرسه و معماری مساجد باعث میشده که در خانه و بازار و مدرسه و... هم همان حس و حال توجه به خداوند و حال و هوای عبادت که در مساجد وجود دارد، به وجود آید و او را همواره به سوی مبداء هستی و خلقت متوجه سازد و بالتبع، سبک زندگی آنها نیز سمت و سوی الهی و توحیدی پیدا کند.
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi