در روز های اخیر فرصتی نصیب شد تا در دیدار با اقشار مختلف مردم و در جلسات سخنرانی گوناگون، برخی صحبت ها را در مورد انتخابات ، راهبرد مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح مطرح کنیم...
راه توسعه ما از عقلانیت، مشارکت و خود انتقادی مسالمتآمیز می گذرد...
@barsakht
@fanoos_Azarbaijan
آذربایجان غربی و نقده
هنوز نمیدانیم مسئله اصلی ما در توسعه جیست؟
تا بحال مباحث مختلفی در مورد توسعه¬ی شهرستان نقده و در کل، استان آذربایجان غربی مطرح شده است. اما هر بحثی بر دامنه سوالات ذهنی ما بیش از پیش افزوده است. برخی سوالات اما ذهن من را بیشتر درپیر خود کرده است: راه رسیدن به توسعه چیست؟ اساسا ما توسعه را در شهرستانی مثل نقده چگونه تعریف می کنیم؟ از کدام نوع توسعه صحبت می کنیم؟ توسعه اقتصادی؟ فرهنگی؟ سیاسی؟ مشکل اصلی ما درپیشرفت همه جانبه¬ی شهرستانی مثل نقده چیست؟ آیا تا بحال درک ما از این مشکلات موجب عمیق تر شدن فکر و نگاه نخبگان شهرستان شده است؟ جایگاه نخبگان در این روند چیست؟ چرا روندهای ما، ما را یک قدم به جلوتر نمی برند؟
اینها تنها چند مورد از سوالاتی است که در روزهای اخیر ذهن ما و متولیان برنامه فانوس آذربایجان را به شدت به خود مشغول کرده است؟ در این یک ماه اخیر با افراد زیادی به گفتگو نشسته ایم. هر کدام از یک زاویه خاص به بحث اشاره کرده اند اما تضاد آرا و اندیشه های طرح شده ما را به یک هدف منسجم رهنمون نشده و علیرغم طرح دیدگاه های مختلف، تا کنون راهکار جامعی نیز دست نیامده است. به نظر می رسد تنوع در فهم مسئله اصلی توسط نخبگان و افراد ذی نفوذ و صاحب منزلت استان و شهرستان موجب شده که تا بحال در پارادوکس های متنوعی درگیر شویم و حتی به بن بست نظری برسیم. ما معتقدیم که باید به الگو و راهکاری برسیم که هم نخبگان و هم حکمران منطقه¬ای، فهم مشترکی از اصل مسئله و مکانیزم حل مسئله را بدست بیاورند!! اینکه چگونه به مسائل قومی نگاه کنیم و البته در نگاه خودمان نیز راسخ و راستگو باشیم هم بخش مهمی از بحث ماست! و اینکه فهم ما از توسعه چیست!؟ آیا میشود در جهانی که دنبال تحکیم نظریه هایی مانند شهروندی چند فرهنگی است یا از وحدت در کثرت صحبت می کند، بحثی از توسعه قومی به میان آورد که نتیجه آن احترام به اقوام مختلف باشد! چگونه باید به توسعه برسیم در عین اینکه به دیگر اقوام هم حقی برای زیست سیاسی اجتماعی و فرهنگی قائل شویم! این سوال منشا تعارضات ما در بحث توسعه است. تا زمانی که این تعارض ها را حل نکنیم خبری از پیشرفت نیز نخواهد بود. تازه بعد از آن ها میرسیم به این سوال که چرا روندهای سیاسی ما را به توسعه و پیشرفت نمی رسانند!
اینها تنها اولین جملات از طرح مسئله من در این سلسله یادداشت ها هستند! خیلی علاقمند هستم که قلم به دستان شهرمان از هر دو قوم ، با نگاه فراقومی دغدغه های خود را در یک صفحه روی کاغذ بیاورند. هم منتشر خواهیم کرد و هم سعی میکنیم به سراغ آنها برویم برای بحث بیشتر!!
در برنامه فانوس آذربایجان، بستری برای برای این کار مهیا کرده ایم. با ما در اینستاگرام و ایتا و تلگرام همراه باشید.
ارادمتند شما: محمد رضوی قره قشلاق
@fanoos_azarbaijan
هدایت شده از اخبار بسیج اساتید
32.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ دعوت دکتر محمد رضوی قره قشلاق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به حضور پرشور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب
🔹 امروز نه تنها اساتید دانشگاهی بلکه باید همگان در انتخابات شرکت بکنیم تا بتوانیم از چالش های موجود عبور کنیم.
🔹تمامی آحاد مردم باید در انتخابات بصورت پرشور شرکت بکنند تا موجب سربلندی کشور عزیزمان ایران و سرافکندگی دشمن بشویم.
@basijasatidk
✅ دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی
https://basijnews.ir/00eCQ8
https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/4200987/
خبر سخنرانی دکتر رضوی در حوزه علمیه شهرستان تکاب در خبرگزاری بسیج و ایکنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی در همین مجلس نمایندگان خودمان، آدم هایی داشتیم که...
@barsakht
34.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ در سالن جلسات دانشگاه آزاد نقده میزبان تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی بودیم . به نظرم آمد بیشترین عیب نامزدهای این دوره ، عدم شناخت جامع از مسئله کلی پیشرفت در سطح کشوری و منطقه ای است.
در این کلیپ ، کتابی را از مرکز مطالعات راهبردی در زمینه مسئله شناسی پیشرفت و امنیت در استان آذربایجان غربی معرفی کرده ام که مسایل مطرح شده در آن می توانست بهترین سند مطالعاتی نامزدها در بحث از شهرستان های نقده و اشنویه باشد . اما صد حیف که در پروسه انتخابات ما،جائی برای کتاب و کتابخوانی نیست...
دیدن این فیلم کوتاه را به همه عزیزان پیشنهاد می کنم..
@barsakht
دکتر محمد فاضلی در کتاب ایران بر لبه تیغ، معتقد است که دکتر محمود سریع القلم در نوشته ها و مباحث خوددر مورد ایران و ایرانی، دچار نوعی «گفتمان خود زنی» می شود.
بدین صورت که ایشان ویژگیهای ذاتی ایرانیان را بسیار سخیف و آنها را موجب عقب ماندگی ما در طول تاریخ میدانند که نوعی نظام عشیرگی را بر تاروپود سیاست و اجتماع ما حکم کرده و همواره و در طول تاریخ، استبداد را در زندگی عشیره ای ایرانیان بازتولید کرده است.
دکتر فاضلی معتقدند که در کل ، دکتر سریع القلم پیکر ظاهر فریب بیرونی از توسعه غربی را در کنار نقصان های عمیق درونی ایرانی قرار داده و به نتایجی رسیده است که غیرواقعی، غیر مستدل ، غیرمنصفانه و خودکم بینانه هستند!
در نگاه دکتر سریع القلم این خصلت های تاریخی ایرانیان نگذاشته اند که ایران و ایرانی ، ساختارمند ، قانون محور، فرهنگ ساز و دارای نظام حزبی شوند... در حالیکه نقدهای روش شناختی و محتوایی و فکت های تاریخی و نوین دکتر فاضلی به زیباترین وجه، گفته های ایشان را نقد و نفی می کند!
کتاب ایران بر لبه تیغ، یک عینک است برای ما!! عینکی برای دیدن و نقد کردن با نگاهی ساختارمند و علمی!
من از دوران کارشناسی با نوشته های دکتر سریع القلم آشنایی نسبی داشته ام اما عالمانه ترین و منصفانه ترین و بهترین نقدها بر نوشته های ایشان را در نوشته های دکتر محمد فاضلی یافتم.
همواره فایل های صوتی و اپیزودها و پادکست های دکتر فاضلی، رفیق پیاده روی های صبحگاهی من بوده و هست. از تمام علاقمندان به جامعه شناسی سیاسی نیز دعوت می کنم به هر نحوی که می توانند این مباحث را دنبال کنند! داخل ماشین! رانندگی! پیاده روی! صف نانوایی! و ...
@barsakht
آذربایجان غربی، نقده و توسعه
بخش دوم
هنوز نمیدانیم مسئله اصی ما در توسعه آذربایجان غربی و شهرستان نقده جیست!
@barsakht
در بخش نخست از راهکار توسعه در مناطق چند قومی و شهرستانهایی مانند نقده، از تنوع در فاصله «فهم مسئله¬ی توسعه» سخن گفتیم. بدین صورت که تا کنون فرمول پیش برندهای برای سیستم شهرستانی توسعه در نقده طراحی نشده و حداقل ما بدان نرسیدهایم و نخبگان سیاسی و اجتماعی نیز در همان قالب ساختارهای سنتی و بر اساس عرف سیاسی درگیر فعالیتهای فصلی و موسمی میشوند و تا زمانیکه فهم مسئله به درستی صورت نگیرد، روش و سیستمی نیز برای حل مسئله طراحی نخواهد شد.
گفتار اصلی این بخش از نوشتار ما ادامه ای از همان مسئله و کاوشی در این سوال مهم است که آیا اساسا مسئله اصلی ما در انتخابات دوازده دوره گذشته، توسعه و پیشرفت بوده است یا برتریطلبی قومی؟ ما در هر دورهای با کدام پارادایم دست به انتخاب زدهایم؟ به نظرم جواب کاملا روشن است. رفتارهای سیاسی ما تابعی از گرایشات قومی محض بوده و توسعه هیچ نقش در این گونه رفتارها نداشته است. معنای سخن این است که ما دو قالب فکری و رفتاری در شهرستان نقده داریم: قالب قومی و قالب توسعه محور فراقومی. االبته جایگاه گزارهی دوم در بین اذهان عمومی و نخبگان شهرستان ما به شدت ضعیف است. ما باید بین این دو گزینه تفکیک کرده و مرزهایمان را به وضوح روشن کنیم! توسعه با تعارف و لاپوشانی بیگانه است. ما باید به برخی از سوالات ذهنی خودمان پاسخ قانع کنندهتری پیدا کنیم.از یک طرف نماینده ای را تنها بر اساس شاخص های قومی و زبانی انتخاب می کنیم و از طرفی دیگر امیدوار به توسعه و پیشرفت و تغییر روزافزون هستیم!
به نظرم ما میبایست در مورد برخی سوالات به پاسخ های قانع کننده تری برسیم! اینکه چرا برخی پدیدهها و اکثر رفتارهای سیاسی ما تبدیل به بحران میشوند؟ اینکه چرا روند انتخابات به عنوان یکی از مظاهر توسعه و مردم سالاری در شهرستان ما تا این اندازه حساس میشود یا نخبگان این روند را حساس میکنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند؟ و اینکه اساسا در جنبهی ایجابی مسئله، کدام روندها و کدام حرکتها میتوانند ما را به توسعه برسانند؟
به نظر میرسد نخبگان استان وشهرستان، مهمترین نقش را در پاسخگویی به این سنخ سوالات بر عهده دارند. این نخبگان هستند که باید به مسئله سازی درست در افکار عمومی بپردازند. آنها باید مشخص کنند که مسیر فکری و عملی یک جامعه در ایام سرنوشت ساز می بایست به کدام سو برود. نخبگان جامعه باید به جامعه یاد دهند که چگونه با منشی آزادانه فکر کنند. آزادی در تفکر و تامل در روند ها اولین گام لازم برای توسعه است. البته منظور ما از نخبگان، افراد دارای سوابق علمی، دارای تفکر نظام مند و برخوردار از تجربه فعالیت های سیاسی منطبق با شرایط زمانی و مکانی است.
آمارتیاسن در کتاب مشهور خود به نام " توسعه به مثابه آزادی" در این مورد سخنان ارزشمندی دارد. او معتقد است منظور از آزادی به عنوان پیش شرط توسعه این است که در ابتدا، افراد درک درستی از یکدیگر برای همکاری و مشارکت اجتماعی داشته باشند و تعامل اجتماعی تمامی شهروندان در مسیر نیک بختی همگان باشد.
او معتقد است که راهکار این تعامل اجتماعی، نقد یکدیگر است در عین احترام و پذیرش متقابل هم. تنها در این صورت است که میتوان تجربههای جدید را در متن سنتها و ساختارهای اجتماعی یافت و نخبگان نیز در این روند مهمترین نقش را بر عهده دارند. این نخبگان هستند که با توجه به بافت هویتی ، فرهنگی، تاریخ و جغرافیایی یک ملت، روند توسعه آن را مشخص می کنند. این نخبگان هستند که اصل مسئله را مشخص می کنند. تا زمانیکه مسئله به درستی فهم نشود، صرف پرداختن به افراد مختلف و ناآشنا به مسئله، باری را از روی دوش ما بر نخواهد داشت.
بر اساس آنچه که در بخش دوم از این سلسله مباحث مطرح شده است این نتیجه را می گیریم ما اولا نقدی عادلانه و عاقلانه بر روند های گذشته نداریم و ثانیا هنوز نتوانسته ایم مسئله را به درستی درک کنیم و ثالثا فایده انتخاب قومی را بر اساس عقلانیتی که مورد پذیرش همگان باشد، به خوبی تشریح و تبیین نکرده ایم! راه حل این مسئله نیز از درون اجتماعات نخبگی و گفتگوی بین قومی عقلای جمع می گذرد! به نظرم گفتگوی بین نخبگانی در جوامع چند قومی ( هم گفتگوی درون قومی و هم گفتگوی برون قومی)، مهمترین راهکار توسعه و توسعه سیاسی در استان آذربایجانغربی و شهرستانهایی مثل نقده است. با چنین روندی است که میتوان از تبدیل یک پدیده به بحران یا کشمکش های ناثواب جلوگیری کرد و مانع از این شد که روندهایی مانند انتخابات تبدیل به بستری برای واگری های قومی شود. گفتگوی قومی عقلانیت محور پیش شرط توسعه شهرستان نقده است.
@barsakht
پایان بخش دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشت پرده واقعی و کامل داستان مدرسه علمیه آیت الله صدیقی و شرکت پیروان آن یشه قائم و تاسیس حوزه علمیه جدید با زمین خواری ۴۲۰۰ متری و ... چه بود؟
این کلیپ کوتاه را ببینید ...
@barsakht
هدایت شده از فانوس آذربایجان
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در قسمت هفتم از برنامه فانوس آذربایجان در خدمت دکتر محمدی حسنلویی از نخبگان شهرستان نقده، ساکن تهران و از کارشناسان رسانه و دانش آموخته مدیریت بازرگانی هستیم. ایشان معتقدند که راه توسعه در نقده تعریف نشده و هنوز نمیدانیم نقطه توسعه یافتگی ما کجاست!؟ هیچ مزیتی برای نقده در نقشه توسعه استان و ایران مشخص نشده و نقده به راحتی از مدار توسعه به کنار رفته است. ریشه اینها هم به مردم بر می گردد.
شما را به دیدن بخش اول این نشست در صفحه مجازی فانوس آذربایجان @fanoos_azarbaijan دعوت می کنیم.
@fanoos_Azarbaijan
از دوستان عزیزم آقایان دکتر رضا مهدی هادی و علی مرسلی که زحمات ضبط و تدوین و پخش این نشست را متحمل شدند نیز تشکر می کنم.
با ما همراه باشید...
@fanoos_Azarbaijan
هدایت شده از فانوس آذربایجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Fanoos_Azarbaijan
بخشی کوتاه از گفتگو با دکتر محمدی حسنلویی در برنامه فانوس آذربایجان...
با ما همراه باشید
@fanoos_azarbaijan
یادداشت 500 کلمهای شماره یک
۱۴۰۳/۱/۹
پروسه ای به نام توسعه در نقده !!
@barsakht
شهرستان نقده از دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یکی از مهمترین مراکز قومی کشور با سابقه درگیریهای امنیتی شناخته شده است.البته باید گفت که در بازهی زمانی سالهای اولیه انقلاب، دفاع شیعیان ترک زبان از جان و مال و خاک و ناموس خود در مقابل هجوم و کشتارجمعی ضد انقلاب کردی امری کاملا منطقی و مشروع و مقبول بوده است.
اما مشکل کجاست؟ امروزه 45 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز هم در افکار عمومی مردم این شهر، تمامی رفتارها با معیار همان 45 سال اخیر سنجیده میشوند.
این عمل باعث شد که حتی در زمانه فعلی، رفتارها و انتخابهای ما در برهههای حساس سیاسی مانند انتخابات نیز با شاغول ترک و کرد بودن مشخص شوند.
روال کار هم اینگونه است که عدهای به اصطلاح نخبه در روند انتخابات ثبت نام میکنند و با همان معیارها و رفتارهای قوم گرایانه رقابت میکنند و بعد از اینکه مردم به جان هم افتادند و انتخابات تمام شد و مردم به جان هم افتادند، دیگر نه خبری ازمنافع مردم و نه خبری از وظایف و کارکرد نماینده منتخب باقی میماند و نه خبری از توسعه و پیشرفت!!
@barsakht
اما ریشه مشکل ما کجاست؟ کمی که منطقی بنگریم، به نظرمیرسد ما در یک پارادوکس سخت، گیر افتاده ایم و درجا میزنیم.
از یک طرف صرفا فردی را بر اساس قومیت آن انتخاب میکنیم و برایمان فرقی نمیکند که آن شخص چه تخصص و چه شایستگی هایی دارد و از طرف دیگر از همان فرد می خواهیم که ما را سریعا به توسعه برساند و شهر ما بوستان و گلستانی شود در گسترهی ایران!
غافل از اینکه این یک روند آنتاگونیستی آشکار است. یعنی یک روند متضاد و آشتی ناپذیر! یعنی یک روندی که آخر آن میرسد به چرخه باطل توسعه نیافتگی!
هیچ کجای دنیا هیچ دانشمندی را پیدا نمی کنید که توسعه را امری بیرونی بداند! یعنی یک نفر از بیرون برای یک خانه، یک شهر، یک استان و یا یک کشور توسعه بیاورد.
همه میدانیم که توسعه نیازمند عقلانیت، آینده نگری، برنامه ریزی، آموزش و شفافیت است! یعنی توسعه یک پروسه است، نه یک پروژه! دقیقا مشکل ما در شهرستان نقده نیز در همین نقطه است.
هنوز فکر می کنیم که اگر نگذاریم یک ترک یا یک کرد به مجلس برود بهترین کار را برای پیشرفت کرده ایم اما بعد از چهار سال این سوال را تکرار می کنیم که چرا به پیشرفت نرسیدیم؟؟
ما هنوز نمیدانیم کجای کار ما می لنگد!
هنوز محدوده راه ما برای توسعه مشخص نیست غافل از اینکه ما راکب و مرکوب را به شاغول قومی انتخاب کرده ایم و سودای حرکت در مسیری سخت اما دلچسب را در سر داریم!!
مخلص کلام اینکه ریشه تمام مشکلات و عقب ماندگی های ما بر می گردد به همین مسئله! مسئلهی انتخاب! انتخاب بین توسعه یا قوم گرایی افراطی. یعنی همان پروژه ای که برایمان تعریف کرده اند! البته این امر جدا از احترام عقلایی به هویت و قومیت و مذهب افراد است.
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
@barsakht
هدایت شده از برساخت
1_8476177255.pdf
5.86M
کتاب دنیای سوفی
نوشته یوستن گاآردر
@barsakht
دنیای سوفی (به نروژی: Sofies verden)، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر و داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند.
یوستین گردر در 1952 در نروژ به دنیا آمد. سالها در برگن فلسفه تدریس کرد و پیوسته در فکر متن فلسفی سادهای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد و چون متن مناسبی نیافت، خود نشست و دنیای سوفی را در سال 1991 نوشت.
خلاصه ی کتاب از این قرار است:
@barsakht
داستان از آنجا شروع می شود که، دنیای سوفی با دریافت نامه ای عجیب و جذاب زیر و رو می شود.نامه ای که پر از محتوا و مفهوم بود اما تنها در دو کلمه «تو کیستی» خلاصه میشود!
بله درست است متن تمام نامه همین دو کلمه بود و همین کافی بودتا ذهن سوفی را به اندازه چند برابر سؤالهایی که داشت مشغول خود کند.
اما داستان این نامه ها به همین راحتی تمام نشد چرا که مدتی بعد سوفی نامه های طولانی تر از قبلی دریافت کرد با این مضمون که: جهان چگونه به وجود آمد!
معمای این نامه های مرموز سرانجام با لو رفتن نام ارسال کننده نامه حل شد.
آلبرتو کناکس شخصی است که این نامه ها را برای سوفی ارسال می کرد و قصدش از این کار تدریس فلسفه به سوفی 15 ساله بود!
در ادامه داستان، نامه ها کم کم از حالت چند کلمه ای خارج شده و سوفی را برای پیدا کردن جواب مناسب دو سؤالی که از او پرسیده شده کمک می کند.
در این بین مخاطب کم کم با نظریه های فیلسوفان مختلف دنیا آشنا می شود.چرا که هدف نویسنده بیان ساده فلسفه در قالب داستانی است که برای مخاطب قابل فهم باشد...
و ادامه داستان...
@barsakht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با سران کشور آذربایجان:
اسرائیلی ها هم گوشت شما را خواهند خورد و هم استخوان شما را به دور خواهند انداخت.
@barsakht
یادداشت ۴۰۰ کلمهای شماره ۲
۱۴۰۲/۱/۱۸
پروسهای به نام توسعه: آلور یا آلگور
حرف اصلی ما در یادداشت اول این بود که توسعه امری درونی است و در ذات نگاه ما به بحث توسعه با عینک قومی، نوعی تضاد و پارادوکس نهفته است!
@barsakht
اما آیا میتوان برای این روند یک مثال نقض تاریخی یافت؟
پاسخ مثبت است.
ایرانیان از زمانههای تاریخی متفاوت برای تشریح برخی ساختارها و مناسبات اجتماعی خود دست به ابداع مفاهیم متنوعی زدهاند. یکی از این مفاهیم «واره» بوده است. نوعی سیستم و تعاونی سنتی کهن که زنان هر روستا با مبادله کالاهای اضافه بر نیاز خود مانند شیر حیوانات، علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی متفاوت، روابط اجتماعی بین خانوادههای روستا را نیز تحکیم میبخشیدند. متاسفانه با گذشت زمان، با بزرگ شدن شهرها و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به مرور عملکرد سیستمهای سنتی نیز قابلیت دوام و استحکامبخشی خود را از دست داد و شئونات مدرنیته، بدترین ضربه را بر اینگونه ساحتها وارد کرد.
در استان آذربایجانغربی و شهرستان نقده نیز مفاهیمی از این سنخ بودهاند که روابط بین اقوام کرد و ترک را از نظر معنایی سازماندهی میکردند. مفهوم « آل ور» نیز یکی از همان مفاهیم است. البته برخیها معتقدند که ریشه این مفهوم به «آلگور» بر میگردد که نشانگر تبادلات اقتصادی مردمان و اقوام مختلف ساکن در منطقه بوده است. امروزه غایت ما بازسازی این مفهوم اقتصادی در ساحت سیاسی است. مبنای مبادلات اقتصادی در بین اقوام شهرستان نقده از نظر تاریخی بر اساس اعتماد متقابل بوده و تا امروز نیز همین قاعده در بازارهای محلی شهرستان پا برجاست. مبادلات فرهنگی و اجتماعی نیز همین روال را داشتهاند.
تقریبا از مجلس پنجم به بعد بدلیل تلاش نخبگان سیاسی مقطعی برای پیروزی در انتخابات، ساحت سیاسی این روابط به شدت اتمیزه و قومیت زده شد. از آن سال تا کنون سنتی در جامعه کوچک ما مبنی بر «جبههگیری نامتعارف قومی منفعت طلبانه» بنا نهاده شد که حاصل آن تعمیق شکاف بین قومی در غایت خود بوده است. این روند موجب شده که در هر انتخابات مجلس، ما یک قدم از توسعه به عقبتر رانده شویم. روندی که بروز و ظهور آن فصلی و هر چهارسال یکبار است اما حواشی و تبعات آن تا مدتهای مدیدی بر افکار عمومی و بازار و اقتصاد ما تاثیر منفی میگذارد.
جمعبندی: غایت نظر ما این است که میشود در عین حفظ ساختارهای قومی و احترام به فرهنگها و ارزشهای یکدیگر و با دوری از افراط و تفریط، روندی را برای توسعه و پیشرفت منطقه طراحی کرد که کاملا بومی، فرهنگی، سودآور و فراقومی باشد. در آینده از سازو کارهای طراحی این روند صحبت خواهم کرد.
نکته: نظر به محدودیت برخی پیامرسانها مانند اینستاگرام و رعایت حوصله خوانندگان، سعی میکنم که از این پس یادداشتها را تقریبا در 400 کلمه خلاصه کنم.
@barsakht
انتقام از اسراییل، وعده ای سخت و صادق
@barsakht
✍️ محمد رضوی قره قشلاق
1- ریشه اتفاقات امروز ایران و اسراییل به جنگ غزه و تحرکات منطقه ای ایران و محور مقاومت بر می گردد که اسراییلی ها فکر می کردند با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، می توانند به تعبیر خودشان، مقر فرماندهی محور مقاومت در منطقه لبنان و فلسطین و غزه را نابود کنند و با ترور فرماندهان ارشد مقاومت، علاوه بر ایجاد توقف در روند پیروزی های مقاومت و مقابله با شکست غیر قابل ترمیم خود در ماه های اخیر، زمینه را برای آغاز جنگ منطقه ای و کشاندن پای آمریکا به صحنه مستقیم در گیری های میدانی در خاورمیانه مهیا کنند ا این کار افکار عمومی را از شکست خود منحرف نمایند.
2- نوع پاسخ ایران مشخص کرد که عملیات ایران به صورت ترکیبی و با بهره گیری از بخشی از توانمندی های موشکی و پهبادی ایران بوده که قسمت قابل توجهی از این توانمندی ها هنوز برای اسراییل غاصب مخفی است. به نظر می رسد سنجش میزان قدرت ایران در گام دوم برای اسراییلی ها بسیار گران و پشیمان کننده تمام خواهد شد.
3- بعد از حمله موشکی قدرتمندانه ایران، سیر خروج یهودیان از سرزمین های اشغالی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. روندی که از بعد از جنگ غزه شروع شده بوده با شدت ادامه خواهد یافت و این به معنای شکست سیاست جمعیت آفرینی و ملت سازی اسراییل در سرزمین های اشغالی است.
4- حوادث شب گذشته و هجوم موشک ها و پهبادهای ایرانی به سمت اسراییل غاصب، تمامی معادلات جهانی را نیز تغییر داده و قدرت نظامی ایران را به صورت آشکار مورد قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داد. این روند مشخص می کند که ایران با لزوم حفظ امنیت ملی خود در هر سطحی شوخی ندارد. داستان ژنرال یاماموتوی ژاپنی در جنگ جهانی دوم و اقدامات آمریکایی ها را بخوانید تا متوجه اصالت این ایده شوید.
5- چه اشکالی دارد که ساکنان و مردمان اسراییل هم متوجه شوند که در این چندین سال اشغال، مردم فلسطین و لبنان و یمن چه زجری از اشغال و و حشت و خوف کشیده اند! زحمتش با ما و طعمش با صهیونیستها!
@barsakht
18.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش از گفتگوی دکتر مرندی با پیرز مورگان، روزنامه نگار و مجری سرشناس انگلیسی ، در مورد پاسخ ترکیبی ایران به اسراییل و اتفاقات این روزهای خاورمیانه را می بینید!!
منطق ایرانی و جبر سیاسی انگلیسی ها و رسانه های غربی در تطهیر صهیونیست ها را نظاره گر هستید!!
@barsakht