کلاهبرداران اینترنتی در ماه مبارک رمضان
با شروع ماه مبارک رمضان، کلاهبرداران اینترنتی با سوءاستفاده از نیات خیرخواهانه شهروندان و با انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکههای اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات برای یاری رساندن به نیازمندان اقدام به کلاهبرداری می کنند. شگرد کلاهبرداران به این صورت می باشد که با تهیه کلیپ های تصویری شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانوادههای کم بضاعت مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمکرسانی به افراد آسیبپذیر و نیازمند میشوند. پلیس فتا به هموطنان توصیه می کند که در صورت تمایل به پرداخت نذورات نقدی یا غیر نقدی خود، حتماً از طریق مؤسسات مجاز و شناخته شده اقدام کنند.
🔸معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان آزادشهر
#برترخبر
48.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸گزارش تصویری|شب احیا نوزدهم ماه رمضان در روستای باقلی مرامه #گنبدکاووس
🎥 رحمت الله گلستانی
#فرهنگ_اقوام
#برترخبر
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸#گزارش_تصویری
🔷برنامه های اجرا شده شب احیا ۱۹ ام مسجدجامع روستای سوسرا
🔻جز خوانی قرآن کریم
🔻اجرای پویش زندگی با آیه ها
🔻صرف افطار
🔻نمازجماعت مغرب و عشا
🔻قرائت دعای افتتاح
🔻سخنرانی
🔻قرآن به سر
🔻پذیرایی چای
🔻قرائت دعای جوشن کبیر
#برترخبر
⭕️پارک های آزادشهر روز ۱۳ بدر تا ۵ عصر تعطیل است
🔻 سلطانی شهردار آزادشهر طی پیامی به شهروندان آزادشهر و حومه اعلام کرد :
🔺باسلام و قبولی طاعات و عبادات به حرمت ماه مبارک رمضان و شهادت مولایمان امیرالمومنین (ع) در روز سیزدهم فروردین کلیه پارکهای شهر از صبح تا ساعت ۱۷ عصر بسته و ورود به آنها ممنوع می باشد لذا از کلیه عزیزان ضمن تقدیر و تشکر خواهشمندم با پرسنل شهرداری همکاری لازم را داشته باشید.
#برترخبر
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*بعضی از مسئولین هستند که از فضای مجازی بیشتر از خدا میترسند...*
#برترخبر
⚖️حریم خصوصی افراد از منظر حقوقی
🔶️حریم خصوصی، قلمروی از زندگی شخصی هر فرد است که نباید بدون رضایت و اذن در آن وارد شد. لزوم احترام به حق حریم خصوصی افراد در فقه امامیه و حقوق اسلامی مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.
🔷️«حریم» عبارت از اموری است که انسان از آن دفاع کرده، در مقام حمایت از آن بر میخیزد. همچنین حریم به معنای حرمت و آبروی مردم و... به کار رفته است. «حریم» از حرمت به معنای منع است به این دلیل تعرض دیگران به حق صاحب حریم، ممنوع است. البته واژه حریم برای غیر از انسان و در ارتباط با اموال نیز به کار رفته است.
🔷️واژه «خصوصی» به معنای ویژه و اختصاصی در زبان عربی استعمال شده است. با وجود پیشینهی گسترده بحث از حریم خصوصی باید گفت واژه حریم خصوصی از قدمت زیادی برخوردار نیست؛ به عبارت دیگر نباید به دنبال تعریف این واژه در سنت فقهی- حقوقی گشت، اگر چه مفاهیم و مصادیق متعدد و هماهنگی در این خصوص وجود دارد.
🔷️فقهای امامیه متناسب با موضوعات مختلف، به لزوم رعایت حریم خصوصی افراد فتوا دادهاند و جز در موارد خاصی ورود به خلوت و حریم خصوصی افراد را جایز ندانستهاند. برای مثال میتوان به فتوای صریح آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد. ایشان میفرمایند: «ورود به حریم خصوصی اشخاص بدون اجازه، شرعاً جایز نیست، اگر چه عنوان تجسّس بر آن منطبق نباشد و گرفتن فیلم و عکس و مانند آن به صورت مخفیانه شرعاً حرام و انتشار آن حرام دوم است.»
🔷️قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در پارهای از اصول فصل سوم (حقوق ملت) به برخی از مصادیق حریم خصوصی مانند حیثیت، جان، مسکن (اصل۲۲)، عقاید (اصل ۲۳)، نامهها و مکالمات تلفنی و الکترونیکی (اصل ۲۵) تصریح نموده است. قانون احترام آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی (مصوب، ۱۳۸۳)، قانون تجارت الکترونیکی ایران (مصوب، ۱۳۸۴)، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب ۱۳۸۸) و آییننامه اجرایی این قانون (مصوب، ۱۳۹۳) از جمله تلاش قانونگذار در شناسایی حق حریم خصوص افراد میباشد.
🔷️به هر نوع داده از جمله صوت، تصویر، فیلم، نوشته، نشانه، نقشه، اعداد و یا ترکیبی از آنها که در اسناد مندرج باشد یا به صورت نرمافزاری ذخیره گردیده و یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد، اطلاعات میگویند.
👈 اطلاعات مربوط به هویت، احوال شخصی، وضعیت فردی، عقاید و باورها، پست الکترونیکی، عکس و فیلم و صوت و تصویر و عادات رفتاری و فردی از قبیل نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد، ازدواج، طلاق، مشخصات همسر، والدین و فرزندان، نسبت خانوادگی، ناراحتیهای جسمی و روحی، شماره حساب بانکی و رمز عبور، محل کار و سکونت و همچنین اطلاعات شخصی مربوط به انجام امور تجاری، شغلی، تحصیلی، مالی، آموزشی، اداری، پزشکی و حقوقی اطلاعات شخصی گفته میشود. (ماده ۱، آییننامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) قواعد حاکم بر نحوه پردازش، دادهها و اطلاعات مربوط به اشخاص را حریم خصوصی اطلاعاتی مینامند.
🔷️متجاوز به حریم خصوصی نه تنها قابل تعقیب کیفری است بلکه در مواردی که نقض حریم خصوصی منجر به ایجاد خسارت مادی یا معنوی گردد، مسئول جبران خسارت خواهد بود. الزام به جبران خسارات گاهی ناشی از قرارداد میباشد و در مواردی نیز که اصطلاحاً ضمان قهری یا مسئولیت مدنی گفته میشود، الزامات خارج از قرارداد را شامل میشود. فقها با اصطلاح «ضمان» مأنوس هستند و جبران ضرر را مبتنی بر ضمان قراردادی یا قهری تحلیل مینمایند.
🔷️مطابق ماده ۱ ق. م. م «هرکس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بیاحتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمهای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود میباشد.» همچنین براساس مواد ۸ و ۹ این قانون کسی که به حیثیت و اعتبارات شخصی یا خانوادگی او لطمه وارد شود میتواند از کسی که لطمه وارد آورده است جبران زیان مادی و معنوی خود را بخواهد.
#حقوقی
#دانستنی_های_حقوقی
#برترخبر
May 11
May 11
«روزهسَری» و «الوداع» رسوم کهن مناطق کوهستانی کردکوی در ماه رمضان
🔹 سنتهای رمضان مناطق کوهستانی کردکوی که از فرهنگ و آیین مردمان این دیار سرچشمه گرفته، در گذر زمان و با رشد تکنولوژی در حال سپردهشدن به دست فراموشی است.
🔹 رسم و رسوم گلستانیها در مناسبتهای مختلف از جمله ماه رمضان همچون تنوع قومی و اقلیمی، متنوع و رنگارنگ است؛ مردم گلستان در جایجای این خطه شمالی به تاسی از نیاکان خود در ماه پر خیر و برکت رمضان به ضیافت الله میروند و نسل به نسل و سینه به سینه این رسوم را حفظ کرده و به آن پایبند هستند.
#برترخبر
برتر خبر
«روزهسَری» و «الوداع» رسوم کهن مناطق کوهستانی کردکوی در ماه رمضان 🔹 سنتهای رمضان مناطق کوهستانی
🔶️«روزهسَری» و «الوداع» رسوم کهن مناطق کوهستانی کردکوی در ماه رمضان
سنتهای رمضان مناطق کوهستانی کردکوی که از فرهنگ و آیین مردمان این دیار سرچشمه گرفته، در گذر زمان و با رشد تکنولوژی در حال سپردهشدن به دست فراموشی است.
به گزارش برتر خبر به نقل از ایرنا، گرچه برخی از این رسومات با پیشرفتهای تکنولوژی منسوخ و یا دستخوش تغییر شده اما هنوز هم شاهد حفظ برخی سنتها و آداب و رسوم بهعنوان یک گنجینه گرانبها و میراث فرهنگی در دیار نگارستان ایران هستیم.
پیوند رسم و رسومات دیرینه با معنویت ماه رمضان، حلاوت و شیرینی خاصی به این ماه بخشیده است.
شاید بخشی از آداب و رسوم، با توجه به تنوع قومیتی موجود در گلستان در دیگر نقاط میهن اسلامی هم مشاهده شود با این وجود گلستانیها سعی کردند از این آیینهای سنتی به عنوان میراث فرهنگی محافظت کنند.
یک پژوهشگر و تاریخنگار گلستانی در این باره گفت: مردم مناطق بالادست کردکوی از جمله روستاهای کُنداب، رادکان، حاجیآباد، چمنساور از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان مبادرت به غبارروبی از مساجد و اماکن مذهبی میکنند.
قربانعلی جعفری با اشاره به اینکه مردم روستاهای کوهستانی کردکوی پیش از ماه رمضان علاوهبر آنکه برای صیقل روح و جسم خود آماده میشوند به نظافت خانه نیز میپردازند، افزود: در قدیم مردم دیوار خانههای خود را گِلاندود میکردند تا برای ماه مهمانی خدا تمیز و مرتب باشد.
وی با بیان اینکه تهیه آرد برنج از دیگر اقدامات مردم قبل از ماه رمضان است، گفت: مردم این مناطق یک هفته قبل از ماه رمضان، در وسیلهای به نام «سِکوسنگ» و با استفاده از یک چوب مخصوص برنج را با دست آسیاب کرده و برای تهیه فرنی و حلوا گردویی استفاده میکنند.
به گفته جعفری؛ مردم روستاهای کوهستانی کردکوی با آمدن روحانی به روستاها، یک یا ۲ روز مانده به ماه رمضان روزه میگیرند و در اصطلاح به «پیشواز» این ماه پرفیض میرفتند.
پژوهشگر و تاریخنگار گلستانی به رونق نماز جماعت و برگزاری جلسات قرآنخوانی یا (مقابله) در مساجد، حسینیهها و زینبیهها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از آداب و رسوم خوب ماه رمضان برپایی مراسم افطار و دعوت از اقوام و خویشان برای صرف افطار به منظور صلهرحم و کمک به ایتام و فقرا از همان شبهای اول ماه رمضان است.
🔷️روزهسری
وی فرنی، آبگوشت، کوکو، کتلت، کماج و نان محلی و پنیر، سبزی، خرما، آش و سوپ را از غذاهای رایج سفرههای افطار در مناطق کوهستانی برشمرد و افزود: «روزهسَری» از دیگر آداب و رسوم مردم مناطق کوهستانی است، در این رسم پدربزرگها و مادربزرگها و یا عموها به روزهاولیها هدیه ارزشمند میدهند تا به یادگار بماند. این هدایا اغلب شامل طلا، ظروف مسی و یا هدایای نقدی است.
🔷️سحرخوانی
جعفری در خصوص رسم دیرینه سحرخوانی گفت: از آنجا که در گذشته ساعتهای زنگی، تلفن همراه و رادیو و تلویزیون به شکل فعلی در دسترس نبود فردی یا افرادی از اهالی محل که سحرخوان نام داشتند نیمهشب با در دست داشتن طبل، شیپور و همراه با فانوس در کوچههای روستا عبور کرده و مردم را برای سحرخوانی و بیدار شدن جهت فرایض مذهبی بیدار میکردند.
وی به مراسم لیالی قدر اشاره کرد و توضیح داد: اطعامدهی در شبهای قدر رونق دوچندان میگیرد و اهالی مناطق کوهستانی کردکوی در شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان پس از صرف افطار برای عزاداری و شبزندهداری به مساجد میروند.
پژوهشگر و تاریخنگار گلستانی با بیان اینکه مصیبتخوانی و سینهزنی از دیگر آداب مراسم شب ۲۱ ماه رمضان مصادف با شب شهادت حضرت امیرالمرمنین(ع) است، همچنین مردم این مناطق در روز بیست و یکم ماه رمضان کار کردن را حرام دانسته و کارهایی که ضرورت ندارد را انجام نمیدهند.
جعفری ادامه داد: یکی از رسومی که در بین مردم کردکوی از جمله مناطق کوهستانی رایج است طبخ کلهپاچه در شب بیست و هفتم ماه رمضان در وعده افطار است، به عقیده مردم کردکوی در این شب ابنملجم توسط امام حسن(ع) با یک ضربه شمشیر کشته میشود لذا مردم در وعده افطار کلهپاچه طبخ میکنند و در برخی از روستاها نیز اهالی در این شب به دست و پای خود حنا بسته و روسری قرمز بر سر میگذارند.
🔷️«الوداع» سنت دیرینه مناطق کوهستانی در ماه رمضان
وی گفت: مردم این مناطق سه روز آخر مه رمضان را «وداع» مینامند و این سه روز در بین آنها به «ضعف»، «غش» و «قبول» معروف است، معمولا از آنجایی که مردم این مناطق بیشتر از ۳۰ روز روزه میگیرند در روزهای پایانی از چنین کلماتی استفاده میکنند.
پژوهشگر و تاریخنگار گلستانی با بیان اینکه عید فطر در بین مردم مناطق کوهستانی کردکوی از اهمیت ویژهای برخوردار است، یادآور شد: برخی از خانوادهها در آخرین شب ماه رمضان مبلغ فطریه را در بین اعضای خانه دست به دست گردانده و در بیرون خانه میگذارند تا به مستمندان بپردازند.
#فرهنگ_اقوام
#برترخبر
May 11
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تصاویری زیبا از پرش نیروهای چترباز با پرچم جمهوری اسلامی ایران
🔺️ ای در رگانم خون وطن
ای پرچمت ما را کفن
ایران من
#برترخبر
پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آزادشهر به مناسبت شهادت حضرت علی(ع)
غروب بیستم ماه مبارک رمضان از راه می رسد و قلوب مسلمین جهان پس از گذشت قرنها بر سوگ شهادت مظلومانه پدر آسمانی و اسوه گذشت و مردانگی به ماتم می نشیند.
مولای متقیان امام علی (ع) مولود کعبه، نخستین شهیدمحراب و حقیقتی بزرگ به درخشندگی خورشید است، وی مظهر عدالت و آزادمردی و حماسه آفرینی است که ملائک آسمانی بر دستان توانایش در خیبر خندق ، بدر وحنین بوسه می زنند.
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه روزه داران عزیز فرارسیدن ایام حزن انگیز شهادت حضرت امام علی (ع) را به شهروندان مومن و متدین و جامعه هنری شهرستان آزادشهر تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند قادر متعال در این ساعات سرشار از نور که درهای رحمت بر روی بندگان گشوده شده بهره گیری از فیوضات لیالی پربرکت قدر و بهترین تقدیر را برای همگان مسئلت می نمایم .
محمد علی بسطامی
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آزادشهر
📣 اطلاعیه مهم
🔹 همانگونه که پیشتر اطلاعرسانی شده است، سلسله عملیاتهای ارتقا و نصب تجهیزات جدید شبکه با هدف افزایش تابآوری خدمات و حفظ پایداری ارتباط کاربران از چندین ماه قبل آغاز شده و همچنان طبق برنامهریزی ادامه دارد. در همین راستا تاکنون بسیاری از زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری بروز و تجهیزات جدید نصب شدهاند
🔸 اختلال چند ساعتهای که روز گذشته بوجود آمد نیز به دلیل ایراد در یکی از همین تجهیزات بوجود آمد و برای اطمینان از عدم تکرار چنین مشکلاتی طبق تصمیم واحد فنی، فاز بعدی عملیات ارتقا و نصب تجهیز جدید، امروز اجرا میشود
🔹 لذا به اطلاع میرساند ارتباط کاربران از ساعت ۱۷ تا ۱۹ امروز با اختلال یا قطعی مواجه خواهد بود. پیشاپیش بابت این موضوع از کاربران عزیز پوزش میطلبیم
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا
این دغل دوستان که میبینی
مگسانند دور شیرینی
تا حطامی که هست مینوشند
همچو زنبور بر تو میجوشند
باز وقتی که ده خراب شود
کیسه چون کاسهٔ رباب شود
ترک صحبت کنند و دلداری
معرفت خود نبود پنداری
بار دیگر که بخت باز آید
کامرانی ز در فراز آید
دوغبایی بپز که از چپ و راست
در وی افتند چون مگس در ماست
راست خواهی سگان بازارند
کاستخوان از تو دوستر دارند
"سعدی"
#تلنگر
#برترخبر
🔶️مردم كوفه در زمان امام حسين(عليه السلام) چگونه مردمی بودند؟
🔷️پاسخ اجمالی:
در منابع تاریخی و افواه عوام، مردم کوفه اهل خیانت دانسته شدهاند. آنها مردمي عجول بودند و همین تعجیل آنها در تصمیمگیری همیشه به ضرر خود آنها و حاکمان آنها بوده است. «زود رنج بودن» در کنار «زود قانع شدن»، «زود تسلیم شدن» و «زود سرکشی کردن» از روحیّات آنان به شمار میآید. مردم کوفه مجموعه قبایل مختلفی بودند و شیعیان تنها بخشی از مردم این شهر بودند. هیچ شکّی وجود ندارد که مردم کوفه، امام حسین(ع) را دعوت کردند و او را یاری نکردند و بعداً در کشتن او نیز مباشرت کردند.
🔷️پاسخ تفصیلی:
در منابع تاریخی و افواه عوام، مردم کوفه اهل «غدر و خیانت» دانسته شده و گفته شده است که وفای به عهد در میان آنها امری نادر است. اين مسلم است كه مردم کوفه «عجول» بودند و همین «تعجیل» آنها در «تصمیمگیری» همیشه به ضرر خود آنها و حاکمان آنها بوده است. «زود رنج بودن» در کنار «زود قانع شدن»، «زود تسلیم شدن» و «زود سرکشی کردن» از روحیّات آنان به شمار میآید. در اینجا مطالبی را درباره موضعگیری آنها در قبال واقعه کربلا، ارائه میدهیم.
مردم کوفه مجموعه قبایل مختلفی بودند که در عهد حکّام مختلف، ترکیببندی آنها مختلف بود. این تغییر شکل در تقسیمبندی قبایل متناسب با مصالحی بود که حکّام در نظر میگرفتند؛ اما در همین حال اغلب حکام نیز خود ملاحظه رؤسا و بزرگان قبایل را کرده و میدانستند که در بسیاری از موارد، قدرت آنها بیش از قدرت حاکمان شهر است.
شیعیان تنها بخشی از مردم این شهر بودند. درست است که برخی از قبایل شهرتی به تشیّع داشتند؛ اما نمیتوان قبیلهای را صد در صد شیعی دانست. آنها در قبایل مختلف پراکنده بودند و چندان اتحادی با یکدیگر نداشتند. علاوه بر روحیات قبیلهای، روحیات خاصّ کوفی بر آنها حاکم بود. لذا چندان متفاوت از دیگران نبودند. تعداد شیعیان در آن زمان چندان گسترده نبود. گفته اند: «زمانی که حجر بن عدی در مسجد به مخالفت با گفتههای زیاد پرداخت، نیمی از کسانی که در مسجد بودند یا یک سوم آنها با او همآواز شدند. با توجّه به روحیه شیعی شهر و با دانستن این که به هر روی، شماری از مردم بر پایه نوعی تشیّع سیاسی، که فقط در مسائل سیاسی، همراهی نسبی با اولاد علی را میپذیرفتند، باید جریان شیعی شهر را حداقل در حد یک چهارم جمعیت شهر دانست.
هیچ شکّی وجود ندارد که مردم کوفه، امام حسین(علیه السّلام) را دعوت کردند و او را یاری نکردند و بعداً در کشتن او نیز مباشرت کردند. در عین حال باید دید که این مردم چه کسانی بودند؟ چه گروهی نامه نوشتند و چه مقدار از مردم کوفه، در جنگ با امام حسین(علیه السّلام) شرکت کردند؟ در آغاز ذکر این نکته لازم است که بعدها کوفه به صورت مرکزی برای شیعیان علوی مذهب در آمد و حتّی در مقابل بنی عبّاس به خاطر غصب حاکمیّت آل علی مخالفتهایی [از خود] نشان داد. از این رو علاوه بر این که مورّخین و محدّثین وابسته به امویها از مردم کوفه نفرت داشتند، وابستگان به بنی عبّاس نیز دچار همین کینهها بودند. مظلومیّت شیعه تنها در حدّ ظلم سیاسی نبود، بلکه از لحاظ فرهنگی نیز این ظلم وجود داشت. به هر حال با حاکمیّت جریان فرهنگی وابسته به بنی عبّاس، چنین امری طبیعی و بدیهی است. بنابراین لازم است توّجه داشته باشیم که سیر نقل وقایع را از چنین عینکی که رنگ آن نفرت از مردم کوفه به دلیل تشیع آنهاست، ملاحظه میکنیم.
با عنایت به نکته فوق باید اشاره کنیم که چنین مورّخینی سعی دارند شیعه را به گونهای نشان دهند که اهل وفای به عهد نیستند. به سخن دیگر، دشمنان شیعه بر آن هستند تا گناه عدم حمایت مردم کوفه را بر عهده شیعیان بگذارند. در حالی که توضیحات ذیل تا حدودی نشان خواهد داد که تنها بخشی از مردم کوفه در آن شرایط، شیعه بودند و آنها نیز در شرایطی قرار گرفتند که نتوانستند از امام حسین(علیه السّلام) دفاع کنند، گرچه اگر در حدّ ایثار، قصد فداکاری داشتند، میتوانستند چنین کنند. این سخنی است که باید درباره آن به اختصار شواهدی ارائه دهیم.
تصویری که از شرایط کوفه در آن زمان میتوان به دست داد چنین است: یزید کسی بود که گرچه برای مردم شام تحمّلش آسان بود؛ امّا برای مردمی چون مردم عراق تحمّلش قدری مشکل مینمود. هنگامی که روی کار آمد، شیعیان کوفه مخالفت را آغاز کردند. بسیاری از مردم کوفه نیز که جانشین مناسبی برای جایگزینی یزید نداشتند، بر اثر جوّ عمومی، حسین بن علي(علیهما السّلام) را برگزیدند. به علاوه که عراق در شرایط طبیعی مایل به پذیرش حکومت شام نبود...
#برترخبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرقت مانیتور یک خودرو در مشهد
🔹سارق برای پیادهشدن از موتور، شکستن شیشه خودرو، کندن مانیتور و سوارشدن بر ترک موتور حدود ۳۰ ثانیه زمان صرف میکند.
#برترخبر
May 11