eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
463 عکس
84 ویدیو
40 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بصائر
🔸 #اربعین موعد #بیعت مجدد با ولیّ خداست: «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ؛ بی تردید خداوند از مؤ مناني كه با تو بيعت كردند راضي شد.» (فتح:18) @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍بیعت اربعینی با ولیّ خدا و وعده های بی نظیر خداوند به بیعت کنندگان 🔰 موعد بیعت با ولیّ خداست و خداوند به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، 4 وعده قطعی داده است: رضایت الهی، آرامش روحی، فتوحات سیاسی و گشایش های اقتصادی: 🔸«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو كردند شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا را بر دلهاي آنها نازل كرد، و نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و بسياري كه آن را به دست ميآورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح:18) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
🔸"وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﻭ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻱ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍوند ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ."(انفال:۶۳) #اربعین @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
🔰 غربگرا برای جلب نظر FATF، تحریم های شورای امنیت بر علیه کشورمان را به رسمیت شناخت. 🔰این از ویژگی های و است که تا جائیکه بتوانند و زمینه را فراهم ببینند، از اوامر دشمنان بر علیه نظام اسلامی، اطاعت می نمایند: 🔸"ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُم؛ْ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ﭼﻮﻥ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ] ﻛﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ [ﻛﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍوند ﺍﺳﺮﺍﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ."(محمد:٢٦) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍ پاسخ قرآنی آیت الله جوادی آملی به یک شبهه سیاسی 🔰 چندی پیش آقای مجید انصاری در توجیه خنده های وهن آمیز جناب رئیس جمهور با نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، به دستور خداوند به حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) استناد نموده بود که فرمود با فرعون با زبان نرم سخن بگوئید: "و قولا له قولا لینا". 🔰 امروز در خلال مطالعه بخشی از جلد ۱۹ تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، تصادفا به پاسخ ایشان به این شبهه برخوردم. تصاویر زیر را ببینید👇👇👇 @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ پاسخی قرآنی به تحریفات روحانی 🔰جناب روحانی بازهم برای توجیه عملکرد سراسر غلط و افتضاح خود در امضاء برجام و برای زمینه سازی تحمیل برجام های دیگر به ملّت و نظام، دست به تحریف مسلّمات تاریخی و قرآنی زد و (نعوذبالله) پیامبر(ص) را فردی ساده لوح و سازشکار جلوه داد که هرگاه دشمنان ایشان پیمانی که با ایشان بسته بودند را نقض می کردند، ایشان بار دیگر با آنان پیمان می بست! 🔰این ادعای جناب روحانی نه تنها بی اساس و غیرمستند است، بلکه نمونه های فراوانی در رفتارهای پیامبراکرم(ص) وجود دارد که ایشان به دلیل نقض عهدهای مشرکان و یهودیان(همچون بنی نضیر و بنی قریظه)، به نبرد با آنان پرداختند. 🔰علاوه بر این، باید گفت این ادعای جناب روحانی با نص صریح آیات قرآن تناقض دارد. چراکه از دیدگاه قرآن، زمانی که دشمنان پیمان و قراردای که با نظام اسلامی منعقد کرده اند را به زیان خود ببینند و یا منفعتی در نقض آن پیمان مشاهده نمایند، به راحتی آن را زیر پا می گذارند: 🔸«كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً؛ چگونه (پيمان دشمنان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى‏كنند و نه پيمان را.» (توبه: 8) 🔸«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ؛ پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست (به هیچ پیمانی پایبند نیستند).» (توبه: 12) 🔸«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ؛ بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه راه كفر پيش گرفتند و ايمان نمى‏آورند. * كسانى كه با آنها پيمان بستى، سپس هر بار عهد خود را مى‏شكنند و (از پيمان شكنى و خيانت) پرهيز ندارند.» (انفال: 56-55) به دلیل همین خوی غیرانسانی دشمنان است که قرآن کریم پایبندی به عهد و پیمان با دشمنان را تنها تا زمانی که آنان خود را ملزم به آن بدانند، جایز می داند: 🔸«فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ؛ پس تا زمانیکه (دشمنان) با شما [بر سر عهد و پیمان] پايدارند، (شما نیز) با آنان پايدار باشيد.» (توبه: 7) قرآن کریم همچنین در توصیه ای دیگر می فرماید حتی اگر نشانه هایی در رفتار دشمن مشاهده کردید که می خواهد با نقض عهد، به شما خیانت نمایند، ضمن اعلام به آنها، از آن پیمان خارج شوید و آن قرارداد را به سمت آنان «پرتاب» کنید: 🔸«وَإِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانه‏هايى) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را بشكنند و غافلگیرانه به شما حمله کنند)، آن پیمان نامه را به سوی آنان «پرت» کن و بطور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است)؛ زيرا خداوند خائنان را دوست نمى‏دارد.» (انفال: 58) @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ روان شناسی قرآن از کسانی که پس از بدعهدی های مکرر دشمنان، باز هم به دنبال مذاکره مجدد و بستن پیمان مجدد با آنان هستند! 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید: 🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمى‏كنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مى‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13) 🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد. توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست. 🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ «منحرف»، «منافق»، «فتنه گر» و «نفسانی»، توصیفات قرآن و روایات، از نمایانی که دینشان، سیاسی است! 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، کسانی که به تفسیر به رأی متشابهات می پردازند را منحرفانی می داند که به دنبال فتنه انگیزی در جامعه هستند: 🔸«فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِه؛ اما آنها كه در قلبهایشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می نمایند، زیرا به دنبال فتنه‏انگيزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏طلبند.» (آل عمران: 7) این آیه شریفه، به یکی از روش های منافقان و بیماردلان فکری و سیاسی برای تغییر بینش مردم به نفع خود اشاره دارد و آن، «استناد به متشابهات قرآن کریم» است. 🔰هرچند این مسئله اختصاصی به «قرآن کریم» و «متشابهات» آن ندارد، بلکه بیماردلان و منافقان، برای فتنه انگیزی و گمراه نمودن مردم، به تفسیر به رأی متشابهات از هر متن و امر مقدس دیگری (همچون روایات اهل بیت(ع) و سیره آن بزرگواران) نیز می پردازند. آنان در واقع، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) را به آنچه که «دلخواه نفس شان» است، «ارجاع» می دهند. 🔰امام امیرالمؤمنین(ع)، در توصیف این فریبکاران بیماردل می فرمایند: 🔸«وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى، کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانى‏ها را از جمعى نادان، اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده، از گمراهانى آموخته است و دام‏هايى از طناب‏هاى فريب و گفته‏هاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواسته‏هاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوس‏هاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87) به نظر می رسد یکی از معانی و مصادیق این توصیف امیرالمؤمنین(ع) از «منافقان» نیز همین مسئله باشد که می فرمایند: 🔸«يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ؛ سخن می گویند ولی سخن باطل خود را شبیه حق جلوه می دهند و توصیف می کنند، ولی با توصیف زیبای خود از باطل، دیگران را فریب می دهند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194) 🔰بدیهی است در جامعه ای که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، استناد به آیات قرآن و روایات و یا استناد به سیره اهل بیت(ع)، برای مردم حجّیت آور است؛ و این همان چیزی است که بیماردلان و منافقان در جهت باطل خود و برای تأثیرگذاری بر ذهن مردم، از آن بهره می گیرند. آنان دیدگاه و عملکرد نادرست خود را بگونه ای مستند به سخنان حق در آیات و روایات می کنند که برای مردم باورپذیر باشد. 🔰در روایات اهل بیت(ع)، از این روش منافقانه با عنوان «تفسیر به رأی» یاد شده است که صاحبان آن به شدّت مورد مذمّت و توبیخ قرار گرفته اند.(ر.ک: صدوق، محمد بن علی (ابن بابویه)؛ التوحید؛ ص68؛ حرعاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه؛ ج27، ص190 و 202 و 205؛ ابن ابی جمهور؛ محمد بن زین الدین؛ عوالی اللئالی؛ ج4، ص104) 🔰همه این موارد نشان می دهد فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود و یا عملکرد غلط خود، بصورت گزینشی، غیراصولی و غیرقاعده مند به بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت(ع) و یا سیره آن بزرگواران استناد می کند، یکی از شاخصه های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار درحال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش اول) 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) دستور می دهد تا در موضوعات گوناگون حکومتی، با اصحاب خود «مشورت» نمایند: 🔸«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد.» (آل عمران: ۱۵۹) مشورت با اصحاب، چه پیش از نزول این آیه شریفه و چه پس از آن، سیره همیشگی و پرتکرار رسول خدا(ص) بوده است؛ به عنوان نمونه، ایشان پیش از جنگ احد، در جنگ احزاب، چگونگی نبرد با یهودیان بنی قریظه، چگونگی نبرد با یهودیان بنی نضیر، در ماجرای حدیبیه، در فتح مکه و هنگامی که آمدن ابوسفیان به ایشان گزارش شد، در غزوه طائف، در غزوه تبوک و در برخی انتصابات، با اصحاب خود مشورت نمودند. علاوه بر رسول خدا(ص)، سایر امامان معصوم(ع) نیز خود، ملتزم به این سیره بودند و مردم را نیز به آن دعوت می نمودند؛ همچنانیکه امیرالمؤمنین(ع)، دیگران را به مشورت دادن به خود توصیه می نمودند:(نهج البلاغه؛ نامه50) و کارگزارانشان را نیز به مشورت با دانشمندان ترغیب می نمودند.(نهج البلاغه، نامه 53) 🔰در این میان، یکی از مظاهر و مصادیق «مشورت» ولیّ خدا، بخصوص در زمانه ما، اجازه و فرصت دادن به ساختارهای متعدّد نظام اسلامی و به رسمیّت شناختن آنها، برای اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و عدم دخالت در «جزئیات» تصمیمات آنهاست؛ ساختارهایی که مسئولان آن، عمدتاً با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده اند و حتی ممکن است جریانات و افراد غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکم باشند. این رفتار سیاسی، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منشأ مشکلات و یا سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در بلند مدت موجب «تثبیت» و «استحکام» بیشتر ساختارهای نظام اسلامی خواهد شد و این «تثبیت»، فوائد متعدّدی به همراه دارد؛ 🔰اولین و مهمترین فائده تثبیت ساختارهای نظام اسلامی، تقویت «قانون مداری» و جلوگیری از بی قانونی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. یکی از مصادیق برجسته این مسئله، دفاع رهبرانقلاب از ساختارهای قانونی نظام اسلامی در انتخابات سال 88 و دعوت معترضین و فتنه گران به پیگیری مطالباتشان از راههای قانونی بود. اگر در آن فتنه، ایشان تحت تأثیر اعتراضات خیابانی و فشار فتنه گران، از ساختارهای قانونی نظام دفاع و حمایت نمی کردند، آنگاه جریان غیرانقلابی و فتنه گر به خود اجازه می داد در هر مسئله ای، از راههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی، دیدگاه خود را به اکثریّت مردم و نظام اسلامی تحمیل نماید. ادامه در پایین👇👇👇 @basaer_fi ارتباط با ادمین: @basaer_admin