eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
450 عکس
81 ویدیو
37 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ابتکار آقای پناهیان برای برگزاری بزرگداشت مصداق کار آتش به اختیار تمیز و نقطه زن بود. 🔸 بزرگداشت شیخ فضل الله، یعنی یادآوری بخشی از تاریخ سیاه این کشور در اعتماد به غربزده ها؛ و طبیعی است که برخی ها از این یادآوری(همچون یادآوری و بزرگداشت روز ۹ دی) واهمه داشته باشند. ✍ شبیر فیروزیان @basaer_fi
✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون‌ "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🔰 بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند. رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز (۵ /۵/ ۱۳۷۲) می فرمایند: 🔸"این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی،چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟ یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ "یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها"؛ این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟ مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد، در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟ در زمان امیرالمومنین (علیه الصلاه و السلام) که مثال عدل و تقواست، _دیگر شما از امیرالمومنین(ع) که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید_ مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین (علیه الصلاه والسلام) فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟! خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید، این تاریخ است؛ یکی از استانداران امیرالمومنین(ع)، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. امام حسن مجتبی (علیه الصلاه و السلام) سردار بزرگ جنگش، عبیدالله ابن عباس بود که می دانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی (علیه الصلاه والسلام)". در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند. 🔰 جناب علیدوست می فرمایند: "حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم می کنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!..." چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است. ادامه👇👇👇 @basaer_fi
✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون‌ "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش دوم) 🔰 گفته اند: "در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!..." آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست، در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هر دو حکومت، آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمی کند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وا اسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید. 🔰می فرمایند: "برخی مفاسد(حدود ۳۰ فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمی توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند..." مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذی های معاویه در حکمرانی حضرت انجام می دادند که در کتاب "الغارات" به برخی از آنها اشاره شده است. در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذی ها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است. پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است. بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوق الذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.) 🔰در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی می کنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند. *انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا* مسعود عالی _ ۱۴۰۲/۵/۱۵ @basaer_fi
🔸 به جناب حجت الاسلام والمسلمین پیشنهاد می کنم کتاب بسیار خوب و محققانه "ریزش خواص در حکومت امیرمومنان(ع)" تالیف حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی را بخوانند تا نگاهشان نسبت به حکومت حضرت واقع بینانه تر شود و قدر جمهوری اسلامی را (علی رغم همه کاستی ها و اشکالات) بیشتر بدانند. ✍ شبیر فیروزیان @basaer_fi
هدایت شده از روزنه
ملاحظاتی تاریخی بر بيانيه‌ سیاسی "دفاعی عقیم و پرهزینه" پیرامون وجود فساد در حکومت علوی جوابیه اساتید و فضلای حوزوی به بیانیه سیاسی حاشیه‌ساز جناب آقای علیدوست/14 حضرات آقایان: محمد رضا جباری؛ جواد سلیمانی؛ حامد منتظری مقدم 🔻 در راستای تحقق اصل ، جوابیه احتمالی جناب استاد علیدوست به این یادداشت تخصصی را با اشتیاق منتشر خواهد کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] در روزهای اخیر بیانیه‌ای از سوی آيت‌الله از اساتید محترم حوزه علمیه، صادر و موجب نقدها و ملاحظاتی شده و طبعا خواهد شد؛ چنان که دشمنان نظام اسلامی نیز این‌گونه بیانیه‌های صادر از شخصیتهای علمی حوزوی را مجال و بهانه مناسبی برای نیل به مطامع‌شان یافته و می‌یابند. این‌ کمترین‌ها، ملاحظاتی را به قرار ذیل، متوجه این بیانیه می‌دانیم: 1. آن‌گونه که از تأمل در بیانیه به‌دست می‌آید گویا ایشان تصور دارند: بیان کاستی‌ها و مفاسد موجود در دوره حکومت علوی، به معنای نفی عدالت و نفی فسادستیزی در آن حکومت است، لذا بر خود تکلیف دانسته‌اند که رویّه برخی خطباء در شاهدآوردنِ وضعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) را به‌ نقد کشند. این تصور به دلائلی که در ادامه بیان خواهد شد ناصحیح است. 2. ایشان تصور فرموده‌اند که خطبای محترم در صدد توجیه و دفاع از وضع موجودِ کشور هستند که این تصور نیز نادرست است. تأمل در سخنان آنان (ازجمله سخنان جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای عالی در محضر رهبر معظم) گویای آن است که اینان، ضمن اذعان به کاستی‌ها و مشکلات، اما در صدد خنثا‌سازیِ سوء استفاده دشمن از مشکلات موجود برای ایجاد یأس و ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی هستند؛ لذا ایشان در همان سخنرانی تأکید داشتند در نظام اسلامی مانند حکومت علوی، کاستی‌ها موجودند اما ریل‌گذاری و جهت‌گیری به‌درستی انجام گرفته است. 3. دغدغه تخریب نشدن مجاهدت‌های امام علی(ع) برای برقراری عدالت، بسیار دغدغه مقدسی است و ما با جناب استاد علیدوست در این زمینه هم‌رأی هستیم؛ ولی پرسش آن است که آیا گزارش کردن فساد مالی برخی از کارگزاران حضرت مانند (قاموس الرجال،ج10،ص389 ) والی بحرین، والی کسکر(تاریخ طبری، ج5،ص370)، فرماندار ری و دشتپی(الغارات، ج2،ص527) و فرماندار فیروزآباد(تاریخ دمشق، ج58،ص270) در کنار نقل بی‌کم‌وکاست و سراسر افتخارِ اقدامات اصلاحی آن حضرت، به‌معنی زیرسؤال‌بردن عدالت‌محوری امیرمؤمنان(ع) در عرصه حکومت‌داری است و مجاهدت‌های حضرت در این عرصه را زیر سوال می‌برد؟! آيا واقعا اين سخن درست است که بگوئيم همه کارگزاران حکومت علوی انسان‌های پاکدستی بوده‌اند؟! 🔶ادامه یادداشت: 👇 🔻صفحه دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13165 🔻صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13166 🔻صفحه چهارم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13167 ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
4_5942810882990936120.mp3
11.37M
استاد شهریار زرشناس در برنامه دیشب جهان آرا (۱۴ مرداد ۱۴۰۲) بحث را از مشروطه آغاز کرد؛ به ریشه های فکری_ تاریخی مواجهه ایران و غرب مدرن در دوره قاجار پرداخت و اثرات آن بر جامعه ایران امروز را تشریح کرد. راه حل هایی را نیز بر اساس تجربه آلمان و روسیه مطرح کرد و البته انتقاد کرد که دولت فعلی نیز نتوانسته برای اداره کشور، تغییر پارادایم دهد و همچنان درب اداره کشور بر پاشنه توسعه غربی و گفتمان شبه مدرنیسم می چرخد. پیشنهاد میکنم سر فرصت گوش کنید. عضو کانال شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
🔸 من یک تار موی این نیروی خدماتیِ شجاع که از نفوذ یک تروریست به داخل حرم جلوگیری کرد را با صد تا مسئولِ ترسوی غربزده ای که پای جاسوس ها(که در واقع همان تروریست های اتوکشیده هستند) را به حرمِ جمهوری اسلامی باز کردند عوض نمی کنم. @basaer_fi
🔸 همان جریانی که دیدار خواص سیاسی با آن فتنه گرِ سال ۸۸ (خاتمی) را توجیه می کند، در عرصه "فرهنگ" و "اقتصاد" نیز بازگشت رشیدپورها و سلاح ورزی ها، که از فتنه گران سال ۱۴۰۱ حمایت کردند، را پیگیری می کند. هدف، یک چیز است: "قبح زدایی از فتنه" و "کم هزینه کردن آن برای فتنه گران". ‌@basaer_fi
✍ به بهانه تمسخر بشارت رهبرانقلاب توسط غربگرایان/ سنت الهی این است: "پیروزی های بزرگ از دل شرایط بظاهر بحرانی به دست می آید" شبیر فیروزیان 1⃣ برخی معاندین و مخالفینِ جمهوری اسلامی و غربگرایان طی چند روز گذشته در فضای مجازی، با بحرانی و فاجعه بار توصیف کردن شرایط امروز جمهوری اسلامی، این بشارت رهبر انقلاب را به تمسخر گرفته اند که فرمودند: "ما به قله ها نزدیک شده ایم، نبایدخسته شویم". اینگونه مطالب تمسخرآمیز، برای من یادآور واقعه ای تاریخی بود که در ادامه ضمن‌ بیان آن، تحلیلی در این زمینه ارائه خواهم کرد. 2⃣در شرایط بظاهر بحرانی و وحشت انگیز جنگ احزاب، مسلمانان با دیدن انبوه سپاه دشمن، احساس بن بست و شکست کردند و از شدت ترس به خود می لرزیدند(احزاب: ۱۱_۱۰)؛ اما پیامبراکرم(ص) در آن شرایط بظاهر بحرانی، به آنان بشارت پیروزی های بزرگ در آینده را می داد و می فرمود: 🔸"بزودی در امنیت کامل به طواف کعبه خواهیم رفت و خداوند کسری و قیصر را نابود کرده و گنجهای آنان را در راه خدا انفاق خواهیم کرد."(دلائل النبوه، بیهقی، ج۳، ص ۴۰۲) منافقان و بیماردلان این نوع بشارت های پیامبر(ص) را تمسخر می کردند و می گفتند:" ما الان در شرایطی هستیم که برای قضای حاجت نمی توانیم کمی آن طرف تر برویم، آنگاه محمد می پندارد که ما از گنجهای قیصر و کسری بهره مند می شویم!"(همان) آری! پیامبر(ص) با چشم بصیرتش آینده را می دید و بشارت می داد. بشارتی که در نهایت با فاصله کوتاهی محقق شد. 3⃣ آیات متعددی از قرآن کریم این نوید را به همه _ بخصوص مومنان جبهه حق _ می دهد که: "گاه خداوند پیروزی های بزرگ را از دل یک شرایط بظاهر بحرانی که همه احساس بن بست و احساس شکستِ قطعی می کنند، نصیب جبهه حق می کند": ✅ ماجرای عبور قوم‌ موسی(ع) از بن بست رود نیل در حالیکه سپاهیان فرعون پشت سرشان بودند. ✅ پیروزی سپاه اندک طالوت در مقابل انبوه سپاه جالوت. ✅ پیروزی سپاه اندک مسلمانان بر سپاه ۳ برابری کفار در جنگ بدر با وجود شرایط جغرافیایی بدتر از دشمن و تجهیزات بسیار کمتر از تجهیزات دشمن. ✅ شرایط عجیب و دلهره آور جنگ احزاب و پیروزی شگفت آور مسلمانان که پیشتر به آن اشاره شد. ✅ و موارد متعدد دیگر... 4⃣ بدیهی است جامعه شناسی و علوم سیاسیِ غربی که بر بنیانهای پوزیتیویستی بنا شده اند و درکی از واقعیاتِ غیبی عالَم ندارند، این بشارتها را نه واقعی، بلکه خرافی و برای تزریق "امید کاذب" به مردم می دانند و حتی آن را مسخره می کنند. اما اولیاء خدا و مومنان واقعی که اندیشه سیاسی و اجتماعی شان متکی به مبانی قرآنی است و علاوه بر "واقعیات عینیِ" عالَم، به "واقعیات غیبیِ" عالَم و وعده های غیبی خداوند نیز باور عمیق و قلبی دارند، تصویر دیگری از آینده دارند و پدیده های سیاسی و اجتماعی را بگونه ای دیگر تحلیل می کنند. @basaer_fi
💠 "انقلاب اسلامی"، "ذکرالله" و "معیشت ضَنک" ✍️ شبیر فیروزیان ⚠️ این جمله حاج قاسم سلیمانی را حتماً شنیده اید: "والله قسم هرکسی تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد." به نظرم این جمله حاج قاسم یک مبنای قرآنی هم دارد که توضیحش این است: ⚠️ انقلاب اسلامی، "یاد خدا" را _ نه فقط در ایران و نه فقط در دنیای اسلام، بلکه در همه دنیا و حتی در میان پیروان سایر ادیان_ زنده کرد. از این رو باید گفت "انقلاب اسلامی"، جلوه حکومتی و سیاسیِ "ذکرالله" در زمانه ماست؛ و مطابق آیه شریفه قرآن، هرکس از "ذکرالله" اعراض کند و با آن دشمنی ورزد، قطعاً زندگیش سخت و دشوار خواهد گذشت و «آرامش» از زندگی اش سلب خواهد شد: 🔸 "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا؛ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﺪ، ﻗﻄﻌﺎً ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ."(طه: ۱۲۴) @basaer_fi
🔰 یکی از رویکردهای تحولیِ بسیار خوب در معاونت قرآن و عترتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت آقای رئیسی، تلاش برای گفتمان سازی موضوع "حکمرانی قرآنی" است. به این معنا که مسئولان بخش ها، سازمان ها و وزارتخانه های مختلف باید تلاش کنند سیاستگذاری ها و راهبردهایشان را بر مبانی قرآنی منطبق سازند. 🔰مجموعه ای از اقدامات خوب در این زمینه درحال انجام است که یکی از آنها برگزاری سلسله جلسات است که در آن از مسئولان بخشهای مختلفِ نظام، دعوت می شود تا ضمن‌ ارائه بحث، هم با راهبردها و سیاستگذاری های قرآن در حوزه های مختلف حکومتی آشنا شوند و هم نقدها و مطالبات کارشناسان و پژوهشگران قرآنی را در این زمینه بشنوند. 🔰نشست پیشین با حضور سخنگوی دولت، جناب آقای بهادری جهرمی و در فضایی همدلانه و کاملا علمی برگزار شد و موضوع "چگونگی حکمرانی در موضوع اطلاع رسانی به مردم" به بحث گذارده شد و ضمن‌ نقد برخی رویکردهای دولت در حوزه اطلاع رسانی، راهبردهایی قرآنی در این زمینه از سوی کارشناسان به سخنگوی محترم دولت ارائه گردید. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید، ان شاءالله شنبه آینده نیز سومین جلسه از این سلسله جلسات برگزار خواهد شد. 🔰جلسات دیگری نیز در آینده با موضوعاتی همچون "میراث فرهنگی و گردشگری"، "امنیت و اطلاعات"، "سیاست خارجی"، "آسیب های اجتماعی"، "حکمرانی فضای مجازی"، "حکمرانی فرهنگی" و ... در نوبت برگزاری هستند و مسئولان ارشد مربوط به هر حوزه در این جلسات حضور خواهند یافت. 🔰 طبق اعلام معاونت قرآن و عترت، ان شاءالله خروجی مباحث این جلسات در آینده قالب کتاب، منتشر خواهد شد. @basaer_fi
20 نکته در تبیین و تحلیل علت سلسله اهانتها به قرآن کریم.pdf
286.8K
💢 تحلیل و تعلیل زنجیره اهانتها به قرآن کریم ✍علیرضا معاف 🔸علل هتک حرمت زنجیره ای قرآن کریم در اروپا چیست؟ متغیرهای اصلی در فهم رفتار زشت اروپا و غرب در مواجهه با قرآن کریم چیست؟ آیا غربیها نمی دانند که اهانت به قرآن به نفرت فزاینده جمعیت عظیم میلیاردی مسلمان از غرب می‌انجامد؟ اهانت و جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا اضلاع و ابعاد تازه‌تری پیدا کرده و لازم است تحلیل جامع و کاملی از اضلاع و اجزاء این ماجرا داشته باشیم. در این مقال در 20 سرفصل به ریشه‌ها، عوامل، مقتضیات، نتایج، پیامدها و دلالتهای مساله «توهین به قرآن کریم» پرداخته‌ایم. @basaer_fi
💠 پیاده رویِ اربعین، چگونه ما را به قلّه ها نزدیک تر می کند؟ ✍ شبیر فیروزیان رهبرانقلاب اخیراً در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: «ما به قله نزدیک شده ایم، نباید خسته و ناامید شویم.» پیرامون این جمله رهبرانقلاب، سخن بسیار باید گفت و نوشت. در این نوشته تلاش خواهیم کرد با استناد به آیات قرآن کریم، نقش پیاده روی اربعین در رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه و نزدیک تر شدن به قلّه ها و عبور از گذرگاههای سخت را تبیین نمائیم. 1⃣ در منطق اسلام هیچ "رشد" و "پیشرفتِ" حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکل گیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمی شود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه. در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل می گردد. حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست می کند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به "رشد" برسد می فرماید: 🔸 «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف: 66) و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشد دهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمی داند: 🔸 «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ * إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم. * به سوى فرعون و اطرافيانش، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود: 97-96) 2⃣ خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج اینگونه فرمان می دهد: 🔸 «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ * لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند * تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج: 28-27) تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمی فرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی "خانه خدا" بیایند! بلکه می فرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» 3⃣ «اربعین»، موعد بیعت با ولیّ خداست؛ مردم همچون دستور آیه پیشین، پیاده و سواره، از راههای دور و نزدیک به زیارت ولیّ خدا می آیند: «يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». این «زیارت جمعیِ ولیّ خدا»، علاوه بر منافع کوتاه مدت فردی، بی تردید منافع بلندمدت اجتماعی، سیاسی و تمدنی نیز به همراه دارد. 4⃣ خداوند متعال در آیه دیگری به کسانی که با حرکت به سوی ولیّ خدا با او بیعت می نمایند، ۴ وعده قطعی داده است: ⚠️«رضایت الهی»(رَضِيَ اللَّهُ عَن المُؤْمِنين) ⚠️«آرامش روحی»(فَأَنزَلَ السَّكينَةَ عَلَيهِم) ⚠️«فتوحات سیاسی»(وَ أَثَابَهُم فَتحًا قَريبا) ⚠️ و «گشایش های اقتصادی»(وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها): 🔸 «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا * وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا؛ بی تردید خداوند از مؤمناني كه در زير آن درخت با تو بيعت كردند راضي شد، پس آنچه را در درون قلب آنها (از صداقت و ايمان) نهفته بود مي دانست، لذا آرامش را بر دلهاي آنها نازل كرد، و فتح نزديكي، به عنوان پاداش، نصيب آنها فرمود. * و غنائم بسياري كه آن را به دست مي آورند، و خداوند عزيز و حكيم است.» (فتح: ۱۸ و ۱۹) مطابق وعده خداوند در این آیه شریفه، بی تردید «اربعین»، که موعد بیعت با ولیّ خداست، ما را به «فتح قلّه» نزدیک تر می کند: «وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا»؛ و پس از آن، «گشایش های اقتصادی» نیز به دنبالش خواهد آمد: «وَمَغانِمَ كَثيرَةً يَأخُذونَها». @basaer_fi
✍ تحلیلی پیرامون بیانات رهبرانقلاب در دیدار با هیئت دولت/ "بلاغت" و "صداقت"، شرط پیروزی و غلبه بر مشکلات ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ رهبر انقلاب اسلامی در دومین دیدار با اعضاء هیئت دولت سیزدهم، از دولت آقای رئیسی هم حمایت و هم تمجید کردند. ایشان با برشمردن برخی اقدامات مهم و زیربناییِ دولت سیزدهم، یکی از مهمترین ضعف های دولت را نداشتن رسایی در بیان دستاوردهای دولت دانستند. پیرامون این بخش از بیانات رهبرانقلاب، در ادامه نکاتی را تقدیم خواهم کرد. ⚠️ امام امیرالمومنین(ع) در عباراتی، پس از بیان سختی های مواجهه با دشمنان در میدان نبرد، می فرمایند: 🔸 «فَلَمَّا رَأَى‏ اللَّهُ‏ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ؛ پس هنگامی که خداوند "صداقت" ما را دید، دشمنمان را به خواری نشاند و یاری خویش را بر ما فرو فرستاد.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۵۶) ⚠️ به باور حقیر، یکی از مهمترین ویژگی های شخص آیت الله رئیسی، "صداقت" است؛ و همین "صداقت" موجب می شود نصرت و یاری خداوند نیز شامل حال ایشان و دولت شان شود. بخصوص اگر این "صداقت" و "اخلاص" با "کار جهادی" و "تلاش شبانه روزی" همراه شود، معجزه می کند: 🔸"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ با اخلاص برای ما و ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻠﺎﺵ کنند، ﻗﻄﻌﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ."(عنکبوت: ۶۹) ⚠️ اما دنیای امروز، دنیای رسانه و تاثیرگذاری بر افکار عمومی است. صداقت و اخلاص و تلاش، برای بازکردن گره های ناگشودنی و فائق آمدن بر مشکلات لازم است، ولی کافی نیست. شرط کافی، "همراهی مردم" است؛ و همراهی مردم نیز، بخصوص در دنیای رسانه زده امروز، نیازمند است؛ و این همان نقطه ضعفی است که رهبرانقلاب به درستی درباره دولت سیزدهم به آن اشاره کردند. ⚠️ حتی اگر امیرالمومنین(ع) هم که در اوج صداقت و اخلاص و تلاش است، در راس کار باشد و صدها اقدام مفید و اساسی انجام داده باشد، ولی تا وقتی افکار عمومی تحت تاثیر رسانه های معاویه باشند، تصویر مردم از علی(ع) تصویر ناکارآمدی خواهد بود. ⚠️ از این رو هیچ بعید نیست دولت آقای رئیسی، با وجود موفقیت های کم نظیر در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی و ...، به دلیل نداشتن ارتباط رسانه ایِ کافی و پرجاذبه با مردم و عدم توانایی در همراه کردن مردم با خود، بخصوص در برخی بزنگاههای حساس همچون انتخابات، خدای ناکرده دچار شکست شود. ⚠️ واقعاً حیف است چنین دولت خدوم و صادقی که دهها اقدام اساسی و مهم در جهت رفع مشکلات انجام داده و یا در حال انجام دادن است و با تمجیدهای کم سابقه ای از سوی رهبرانقلاب مواجه شده است، در افکار عمومی به عنوان دولتی ناکارآمد شناخته شود. @basaer_fi
🔸«وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم‏؛ و در ميان دلهاى آنها انس و الفت ايجاد نمود؛ اگر تمام آنچه روى زمين است هزینه مى ‏كردى كه در میان دلهاى آنها انس و الفت ایجاد کنی، نمى ‏توانستى؛ ولى خداوند در ميان آنها انس و الفت ايجاد كرد؛ او توانا و حكيم است.» (انفال:۶۳) @basaer_fi
🔸 "وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا؛ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺑﺮﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ."(زمر: ۷۳) @basaer_fi
⚠️ ان شاءالله فردا صبح (یکشنبه ۱۲ شهریور) از حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه در برنامه "صبح بخیر ایران"، دقایقی پیرامون "ابعاد تمدّنی و قرآنی پیاده روی اربعین" بحثی ارائه خواهم کرد.
🔰 بی تردید دعای امام حسین(ع) برای زائران پیاده به آنان آرامشی عمیق خواهد داد: 🔸 "وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ و (ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ!) برای آنان ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ موجب ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺩﻋﺎﻫﺎ ﻭ ﺩﺍﻧﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ ﺍﺳﺖ."(توبه: ۱۰۳) @basaer_fi
💠 ظاهر و باطن اربعین ✍ حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر (استاد اخلاق) ⚠️امشب شب اربعین است و فردا محشر اربعین. از آنجا که زیارت اربعین، یک فضیلت بزرگ است و امام معصوم پیشتاز در فضایل؛ و نیز امام می تواند به اذن خدا، زمین و زمان را درنوردد، اولین زائر اربعین سال ۶۱ را "امام سجاد" می دانم؛ گرچه در "شام" یا "راه بازگشت" باشند. معروف است که "جابر" اولین زائر است ولی این، "ظاهر" ماجراست. ⚠️ حکمت عدد "چهل" روشن نیست؛ اما غرق عنایت است و حتی برای انسانِ مُرده معمولی هم سفارش به بزرگداشت شده است، چه رسد به امام شهیدان عالم. ⚠️ آنها که در کربلا هستند، "دل شکسته" نیستند، اما ما نرفته ها، دل شکسته ایم و "دل شکسته" یعنی منقطع از اسباب مادی و متصل به عنایت خداوند. @basaer_fi
🔰 روز یکشنبه گذشته(۱۲ شهریور)، در برنامه "صبح بخیر ایران" پیرامون ابعاد قرآنی و تمدّنیِ پیاده روی اربعین، بحثی ارائه کردم. فایل برنامه، از طریق پیوند زیر قابل دریافت است: 👇 ⚠️ http://www.telewebion.com/episode/0x871151e