eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
450 عکس
81 ویدیو
37 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تشییع جنازه بی نظیر ، و نشانه غلبه در کشور بود؛ و این غلبه گفتمانی، سرآغاز اتفاقات بزرگی در آینده ای نزدیک است. اتفاقاتی که برخی حتی دوست ندارند به آن فکر کنند: 🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين يك است! * كه شما از آن روى گردان هستيد.» (ص:68-67) @basaer_fi🔸
✍️ حاج قاسم؛ شهید مقاومت، شهید برجام و شهید فتنه بنزینی 🔰حاج قاسم را نباید فقط «شهید قتال» دانست؛ او «شهید فتنه ها» نیز بود؛ و اگر «فتنه» از «قتل» شدیدتر و بالاتر است، که به تصریح قرآن کریم اینچنین است: 🔸«وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْل‏» (بقره: 217) 🔸«وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ‏» (بقره: 191) پس کسی که عمق این مسئله را به درستی فهم کند، شهادت حاج قاسم نیز برایش جانسوزتر خواهد بود. امّا در توضیح این گزاره باید گفت: 1️⃣اگر «سازش کاران ترسو» پس از پاره کردن از سوی ترامپ، از خود و نشان نمی دادند و همانگونه که رهبرانقلاب فرموده بود، آن را «آتش» می زدند، امروز دشمن جرأت نمی کرد اینگونه حاج قاسم را به «آتش» بکشد. وقتی در برابر دشمن «مقاومت» نکنیم و با رفتار و گفتارمان، دائماً برای او بفرستیم، از «کید» او هم در امان نخواهیم بود؛ و این «مفهوم مخالف» این آیه شریفه است که می فرماید: 🔸«وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً؛ و اگر (در برابر دشمنان) «استقامت» بورزید و «تقوا» پيشه كنيد، نیرنگشان، اندک زيانى به شما نمى‏رساند.» (آل عمران:120) 2️⃣حاج قاسم، تنها، «شهید مقاومت» نیست، و تنها «شهید برجام» نیز نیست؛ او «شهید فتنه» نیز هست؛ «فتنه بنزین»؛ چراکه «تفرقه» و «درگیری» و «آشوب» و «اغتشاش»، «ابهت» و «اقتدار» کشور را از بین می برد: 🔸«وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوید و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود.» (انفال: 46) و وقتی این «ابهت» و «اقتدار» با «فتنه» و «تفرقه» از میان رفت، دشمن جری تر , و امیدوارتر می شود؛ همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: 🔸«اختلاف در درون، منازعه‏ى در درون، موجب «فشل» مى‏شود. قرآن به ما تعليم مى‏دهد: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ»(انفال: 46). اگر منازعه كنيم، سر مسائل گوناگون- مسائل سياسى، مسائل اقتصادى، مسائل شخصيتى- دست‏به‏يقه شويم، ‏شود. يك مقدار از جرأتى كه دشمن در سال هاى گذشته پيدا كرد، به خاطر بود.» (01/ 01/ 1391؛ دیدار با زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی) و در بیانی دیگر فرمودند: 🔸«گناه بزرگى كه برخى از دست‏اندركاران فتنه‏ها در كشور انجام مى‏دهند، است... اينها ايجاد ‏ كردند؛ لذا دشمن كه از حركت عظيم مردم مأيوس مى‏شد، شد كه بتواند به انقلاب صدمه و ضربه بزند.» (08/ 10/ 1389؛ ديدار با هزاران نفر از مردم استان گيلان) ایشان همچنین در بیانات مهم دیگری فرمودند: 🔸«دشمن با اختلاف ميان ما، وسوسه مى‏شود؛ همچنان كه در سال پنجاه و نه شد. سال پنجاه و نه، دو جريانىِ داخل نظام- كه آن رئيس‏جمهور فرارىِ مطرود]بنی صدر[ آن را راه انداخته بود- دشمن را وسوسه كرد. گفتند اختلاف شد و اين‏ها به جان هم افتادند. دشمن وسوسه شد و به ما حمله كرد. البته دشمن تودهنى خورد، اما خسارت هم وارد شد و هشت سال وقت ما به جنگ گذشت. نگذاريد با اختلافاتى كه گاهى اوقات به آن حتّى تظاهر مى‏شود، دشمن وسوسه شود و به ما ضربه ‏يى بزند.»(15/ 05/ 1382؛ ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️ آغاز 🔰، یک فرد عادی نبود؛ او یک و فردی و دارای تأثیرات در ایران و جهان بود. بنابراین، انتقام خون او نیز باید انتقامی در این سطح باشد. دشمن یک فرد عادی را از ما نگرفت. او با این کار با «همه ملت ایران» و «همه جبهه مقاومت» اعلام جنگ نمود؛ با او باید در این سطح وارد مبارزه شد. عملیات موشکی دیشب، یک بود. وقتی دشمن "كَافَّةً" را هدف قرار داده، هدفگذاری انتقام از او نیز باید "كَافَّةً" باشد و بساط نظامیان آمریکایی از منطقه باید برچیده شود: 🔸«وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً؛ و با همه مشركان بجنگيد، چنان‏كه آنان نيز با همه شما مى ‏جنگند.» (توبه: 36) @basaer_fi🔸
🔸«إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ؛ اگر ما اراده كنيم از آسمان بر آنها نشانه ای نازل مى‏كنيم كه گردنهايشان در برابر آن گردد!» (شعراء: 4) @basaer_fi
✍️ تحلیلی از مهمترین محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در دیدار با مردم قم 1️⃣رهبرانقلاب فرمودند: وجود دو عنصر «ایمان» و «غیرت دینی» در مردم قم، موجب قیام مردم در 19 دی 56 شد و خداوند به این حرکت برکت داد و این حرکت را تا 22 بهمن 57(پیروزی انقلاب) امتداد داد که تاریخ ایران و منطقه و جهان را عوض کرد. ما می توانیم به برکت «ایمان» و «غیرت دینی» کارهای بزرگی انجام دهیم. «ابزارهای نظامی» آن وقتی فایده می بخشد که متکی باشد بر «ایمان» و «غیرت» دینی. مسئولان تبلیغاتی کشور، علما و جوانان فعال در حوزه فرهنگی نباید بگذارند این «درس بی نظیر» فراموش شود. درس شروع مظلومانه متکی به ایمان و غیرت دینی و برکتی که خداوند متعال به این نوع حرکت ها می دهد. اینگونه محاسبات الهی را باید برای مردم تبیین نمود تا به فراموشی سپرده نشود. 🔰تحلیل: به نظر می رسد اشاره رهبرانقلاب به این مسئله، بی ارتباط با تشییع جنازه بی نظیر حاج قاسم نیست؛ و آن اینکه اگر جبهه انقلاب «با اخلاص» و «پرتلاش» باشند، می تواند از این تشییع برای تقویت دو عنصر «ایمان» و «غیرت دینی» در مردم، بهره ببرد و این حادثه بزرگ منجر به پیروزی نهایی جبهه حق و ظهور حضرت بقیة الله شود؛ همانگونه که قیام مردم قم، سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی شد. تشییع جنازه بی نظیر حاج قاسم، نشانه یک «نبأ عظیم» و «خبر بزرگ» است؛ خبری که برخی دوست ندارند حتی به آن فکر کنند: 🔸«قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ؛ بگو: اين يك خبر بزرگ است! * كه شما از آن روى گردان هستيد.» (ص:68-67) 2️⃣رهبرانقلاب فرمودند: حاج قاسم جناحی نبود، امّا «ذوب در انقلاب» بود. انقلابی گری خط قرمز او بود؛ برخی تلاش نکنند این ویژگی او را کمرنگ جلوه دهند. 🔰تحلیل: الف. برخی تلاش دارند دائماً به افراد انقلابی، انگ جناحی بودن و اصولگرا بودن بزنند؛ رهبرانقلاب با این توصیف خود از سردار سلیمانی، بر این انگاره خط بطلان کشیدند و میان انقلابی بودن و اصولگرابودن(به معنای جناحی آن)، تفکیک قائل شدند. درواقع باید گفت هر اصولگرایی، انقلابی نیست و هر انقلابی هم، لزوماً اصولگرا نیست. ب. باید مراقب خوانش های انحرافی و احتمالاً خاطره گویی های دروغ و استنادات غلط به برخی متشابهات از شخصیت حاج قاسم بود. وقتی شخصیتی گرانبها اینگونه در دل مردم جای می گیرد، عناصر غیرانقلابی تلاش خواهند کرد آن را به نفع خود مصادره نمایند. جریان انقلابی باید در این زمینه نیز یک جهاد تبیینی راه بیندازد. 3️⃣رهبرانقلاب فرمودند: آنچه دیشب صورت گرفت، یک «سیلی» بود، نه «انتقام». آنچه در مقام مقابله مهم است، کارهای نظامی اینچنینی کفایت آن را نمی کند. بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود. 🔰تحلیل: احتمالاً برخی در روزهای آینده تلاش خواهند کرد تا حمله موشکی دیشب سپاه را همان «انتقام سخت» و اولین و آخرین اقدام در مقابل آمریکا جلوه دهند و با یک جنگ رسانه ای گسترده، سپاه و جبهه مقاومت را در موضع انفعال قرار داده و آنها را از اقدام دیگری بازدارند. هدفگذاری «خروج آمریکا از منطقه» از سوی رهبرانقلاب و «انتقام سخت» دانستن آن، در واقع در جهت جلوگیری از تأثیر این جنگ رسانه ای آینده بر روی جبهه مقاومت بود. 4️⃣رهبرانقلاب فرمودند: هرکجا آمریکایی ها قدم گذاشتند، فساد و ویرانگری به راه انداختند؛ اصرار هم دارند که همین فساد و ویرانگری را نسبت به ایران هم داشته باشند. مسئله پیشنهاد «مذاکره» از سوی آمریکایی ها، مقدمه همین دخالت ها است. 🔰تحلیل: توئیت ها و مواضع ترامپ، پس از ترور حاج قاسم، که توسط برخی عناصر غربزده داخلی نیز تکرار می شد، نشان می داد که آنان قصد دارند تا از این اتفاق بزرگ، که موجب تقویت روحیه استکبارستیزی و آمریکاستیزی مردم شده بود، برای «ترساندن ملت» از وقوع جنگ و ترغیب آنان به «مذاکره با آمریکا» بهره گیرند. این سخن رهبرانقلاب، نشان می دهد که پس از این جنایت بزرگ و واضح آمریکا، هرکسی حرف از مذاکره با آمریکا بزند، نه «غافل»، بلکه قطعاً «خائن» است. ادامه در پایین👇👇👇 ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
ادامه از بالا👆👆👆 5️⃣رهبرانقلاب فرمودند: دشمنی آمریکا با ایران، «موسمی» نیست، «ذاتی» است. برخی می گویند کاری نکنید که دشمن عصبانی شود؛ در حالیکه قرآن کریم می فرماید رشد عناصر مؤمن در نظام اسلامی برای این است که دشمن را عصبانی کند: 🔸«وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّار؛ و توصيف آنان در انجيل است، همانند زراعتى كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاى خود ايستاده است و بقدرى نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وامى‏دارد؛ اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد.» (فتح: 29) 🔰تحلیل: رهبرانقلاب با رد استدلال این افراد، درواقع به «دشمن» و «غربزدگان داخلی» این پیام را می دهند که عصبانی تر شدن دشمن اصلاً برای ما مهم نیست؛ چون او «ذاتاً» با ما دشمنی دارد و کسی که دشمنی اش ذاتی است، حتی اگر نظام اسلامی، در مواردی هم منفعلانه عمل نماید، عصبانیتش فروکش نمی کند؛ مگر آنکه نظام اسلامی از «اسلام انقلابی» دست بردارد و کاملاً تلسم آنها شود: 🔸«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم‏؛ يهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏شوند مگر وقتى كه از كيش آنان پيروى كنى.» (بقره: 120) 6️⃣رهبرانقلاب فرمودند: حوادث آبان توسط یک عنصر آمریکایی و وطن فروشان خارج از کشور، چند روز پیش از 25 آبان برنامه ریزی شده بود! آنان می خواستند با تخریب ادارت دولتی و مراکز مردمی و کشتن انسانها، جنگ راه بیندازند. 🔰تحلیل: الف. این سخن رهبر انقلاب، به وضوح نشان می دهد که چند روز پیش از 25 آبان، «دشمن» از تاریخ گرانی بنزین خبرداشته! و این فتنه ای بود که برخی عناصر نفوذی در دولت، با همکاری دشمنان خارجی به راه انداخته بودند. ب. آمریکایی که سردار سلیمانی را به شهادت رساند، همان آمریکایی است که در آبان ماه آن آشوب ها را به راه انداخت. بنابراین، حضور آمریکا در ایران که «مذاکره» مقدمه آن است، نتیجه ای جز ویرانگری و فساد در پی ندارد. 7️⃣رهبرانقلاب فرمودند: دشمن کیست؟ آمریکا، اسرائیل و دستگاه استکباری حاکم بر دنیا، نه برخی دولت های منطقه یا خارج از منطقه که ممکن است سخنانی بر علیه ما هم بگویند. مادامی که حرکتی از سوی آنها در خدمت دشمن و برعلیه جمهوری اسلامی سرنزند، ما آنها را دشمن به حساب نمی آوریم. ما در شناخت دشمن اشتباه نمی کنیم. 🔰تحلیل: الف. ممکن است برخی همانند گذشته، با پررنگ نمودن اظهارات کینه جویانه مسئولان برخی کشورهای عربی منطقه، تلاش کنند تا بغض و کینه شکل گرفته مردم نسبت به آمریکا و اسرائیل را به سمت آن کشورها سوق دهند. ب. این سخن رهبرانقلاب، درواقع علامتی به برخی کشورهای عربی منطقه است که ما در این انتقام سخت، فعلاً با شما کاری نداریم، مگر آنکه با دشمن همکاری کنید. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️جای «شهید» و «جلاد» را عوض نکنید! 🔰این ماجرا را با دقت بخوانید: پيش از جنگ «بدر» پيامبر اسلام «عبد اللَّه بن جحش» را طلبيد و نامه‏اى به او داد و هشت نفر از مهاجرين را همراه وى نمود، به او فرمان داد پس از آنكه دو روز راه پيمود، نامه را بگشايد، و طبق آن عمل كند، او پس از دو روز طى طريق نامه را گشود و چنين يافت: «پس از آنكه نامه را باز كردى تا «نخله» (زمينى كه بين مكه و طايف است) پيش برو و در آنجا وضع قريش را زير نظر بگير و جريان را به ما گزارش بده». «عبداللَّه» برخلاف دستور پیامبر(ص)، پس از خواندن نامه ایشان، بجای گزارش دهی به پیامبر(ص)، با وجود اینکه در ماه حرام بودند که جنگیدن در آن ممنوع بود، با مشرکان وارد جنگ شد و برخی از آنان را کشت و نزد پیامبر(ص) بازگشت. پيغمبر به آنان فرمود: من به شما دستور نداده بودم كه در ماههاى حرام نبرد كنيد؛ و دخالتى در غنائم و اسيران نكرد؛ مجاهدان ناراحت شدند و «مسلمانان» به سرزنش آنها پرداختند؛ «مشركان» نيز زبان به طعنه گشودند كه محمد (صلی الله علیه و آله) جنگ و خونريزى و اسارت را در ماههاى حرام، حلال شمرده؛(ر.ک: طبرسی، فضل بن حسن؛ مجمع البيان في تفسير القرآن؛ ج‏2، ص 55) در اين هنگام آیاتی از قرآن کریم نازل شد که در ابتدا در جملات کوتاهی، بر عدم جنگ در ماههای حرام تأکید و تلویحاً اشتباه عبدالله بن جحش در این مسئله را تأیید می فرماید: 🔸«يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ؛ از تو، در باره جنگ كردن در ماه حرام، سؤال مى‏كنند؛ بگو: «جنگ در آن، (گناهى) بزرگ است»(بقره: 217) امّا در ادامه، فلش حمله را متوجه دشمنان کرده و با برشمردن فهرستی از جنایات دشمن می فرماید: «وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ؛ ولى جلوگيرى از راه خدا (و گرايش مردم به آيين حق) و كفر ورزيدن نسبت به او و هتك احترام مسجد الحرام، و اخراج ساكنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ايجاد فتنه، (و محيط نامساعد، كه مردم را به كفر، تشويق و از ايمان بازمى‏دارد) حتّى از قتل بالاتر است.»(بقره: 217) علامه طباطبایی(ره) در معنای این بخش از آیه شریفه و آیات قبل و بعد از آن می فرمایند: «يعنى اين عملى كه مشركين مرتكب شدند و رسول خدا و مؤمنين به وى را كه همان مهاجرين باشند از مكه كه زادگاه ايشان بود بيرون كردند، از قتال در مسجد الحرام بزرگتر است، و آزار و شكنجه‏هايى كه مشركين درباره مسلمانان روا داشته، و نيز دعوت به كفرشان از يك قتلى كه از سوى مسلمانان رخ داده بزرگتر است. پس مشركين حق ندارند مؤمنين را ملامت كنند، با اينكه آنچه خود كرده‏اند بزرگتر است از خلافى كه مؤمنين را به خاطر آن ملامت مى‏كنند.»( علامه طباطبایی، سید محمد حسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج‏2، ص167) 🔰 جمهوری اسلامی صادقانه اعلام نموده است که هواپیمای مسافربری اوکراینی که به شکل عجیبی درحال نزدیک شدن به مراکز حساس نظامی بوده است را به دلیل ، با موشک هدف قرار داده و از این واقعه عذرخواهی نموده است. حال، رسانه های داخلی و خارجی دشمن، و متأسفانه برخی دوستان بی بصیرت، با فراموشی انبوه جنایات امریکا در طول حداقل100 سال گذشته بر علیه بشریت و مردم ایران، بگونه ای افراطی در حال ملامت سازمان های نظامی و عناصر انقلابی کشور هستند و با بزرگنمایی این اشتباه، دستاوردهای بی نظیر سیاسی، اجتماعی و نظامی که در یک هفته گذشته به دست آمده است را کمرنگ جلوه می دهند. بله! زدن هواپیمای اوکراینی اشتباه بود، امّا ترور حاج قاسم سلیمانی، زدن تعمّدی هواپیمای مسافربری ما در خلیج فارس و دادن مدال شجاعت به فرمانده آن، که منجر به قتل هزاران انسان بی گناه شد، به راه انداختن جنگهای متعدد خانمان سوز در دنیا، حمایت معنوی و مالی و تجهیزاتی از عربستان و امارات در جنگ مصیبت بار یمن، حمایت همه جانبه از اسرائیل در کشتار مردم مظلوم و بی گناه فلسطین و ....، به مراتب سهمگین تر و بدتر و جنایت بارتر است. 🔰نباید اجازه داد جریان رسانه ای دشمن، به بهانه یک «اشتباه»، جمهوری اسلامی را معرفی کرده و جنایات «عامدانه» و مستمر آمریکا در دنیا را از ذهن مردم پاک نماید. نباید اجازه داد دستاوردهای بی نظیر یک هفته اخیر به فراموشی سپرده شود. نباید اجازه داد ، در ذهن مردم امری کوچک جلوه داده شود. نباید اجازه داد به بهانه این اشتباه، از هدفگذاری ، دست کشیده شود. و از همه مهمتر نباید اجازه داد به بهانه این اشتباه، به نظام تحمیل شود! ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
بصائر
✍️جای «شهید» و «جلاد» را عوض نکنید! 🔰این ماجرا را با دقت بخوانید: پيش از جنگ «بدر» پيامبر اسلام «ع
مرتبط با متن قبل 🔰در بحبوحه فتنه 88، چند جوان که در اعتراضات خیابانی بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده بودند، به شکل مشکوکی کشته شدند. برخی از فتنه گران در آن زمان، با بزرگنمایی این حادثه، و جابجایی اولویت ها، به دنبال فراموشی اصل ماجرای فتنه بودند و خواستند جمهوری اسلامی را «جلاد» و خود را «شهید» معرفی نمایند. رهبرانقلاب در بیاناتی ضمن بیان این مسئله که آنچه در کهریزک اتفاق افتاده، حادثه تلخی بوده که باید سریعاً رسیدگی و با آن برخورد شود، فرمودند: 🔸«منتها توجه كنيد كه اين مسائل هيچ‏كدام نبايد با مسئله‏ى اصلى بعد از انتخابات خلط شود. حادثه‏ى اصلى نبايد تحت‏الشعاع اين حوادث قرار بگيرد. يك عده‏اى آنچه را كه بعد از انتخابات اتفاق افتاد، آن ظلمى كه به مردم شد، آن ظلمى كه به نظام اسلامى شد، آن هتكى كه از آبروى نظام در مقابل ملتها به وسيله‏ى بعضى انجام گرفت، اين‏ها همه را نديده مى‏گيرند، فرضاً مسئله‏ى فلان حادثه را، زندان كهريزك را، يا قضيه‏ى كوى را قضيه‏ى اصلى دوران بعد از انتخابات تا امروز قلمداد مى‏كنند؛ اين خودش يك ظلم ديگر است. مسئله‏ى اصلى، مسئله‏ى ديگرى است.» (04/ 06/ 1388؛ بيانات در ديدار دانشجويان و نخبگان علمى)
🔰 را عمیقاً دوست داشتم؛ اما پس از مصاحبه امروز، دو چندان! ، به مراتب سخت تر از امتحان های دیگر است. او مصداق بارز این توصیف قرآن از محبوبان خداست که علاوه بر امتحانِ «گذشتن از جان» در جهاد نظامی، از آبروی خود نیز می گذرند. هم از نعره دشمن خارجی نمی ترسند و هم از ملامت منافقان و احتمالاً دوستان داخلی: 🔸«يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ؛ خداوند آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر كافران نيرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد مي كنند و از سرزنش كنندگان هراسى ندارند.اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مى‏دهد.» (مائده: 54) @basaer_fi
✍️تقصیرهای احتمالی... 1️⃣غفلت از سلاح و یا تضعیف توان دفاعی، آرزوی دیرینه دشمنان خارجی و طبیعتاً نفوذی های داخلی اوست: 🔸«وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً؛ كافران دوست دارند كه شما از سلاح ها و متاع هاى خود غافل شويد و دفعتاً به شما حمله ور شوند.» (نساء: 101) 2️⃣حادثه هواپیمای اوکراینی دست کم دو نتیجه خسارت بار سیاسی و نظامی درپی داشت: الف. جوانان انقلابی نیروی هوافضای سپاه که باید در لحظه تصمیم بگیرند و با شلیک موشک از حریم هوایی کشور در برابر تجاوزات احتمالی دشمن محافظت نمایند، دیگر جرأت چنین تصمیماتی را ندارند؛ و این یعنی ! یعنی حتی اگر ایران موشک هم دارد، از آن را نداشته باشد. و این شبیه همان سناریویی است که دشمنان خارجی با همکاری منافقان داخلی، در سال 78 با نیروی انتظامی در ماجرای کوی دانشگاه کردند و پلیس را از «اقتدار» لازم تهی کردند. ب. زمینه سیاسی و اجتماعی برای جریان لیبرال و منافق که سالها به دنبال به نظام بود و حتی آن را تئوریزه می کرد، فراهم می شود. 3️⃣سؤال: آیا این دو خسارت بزرگ، همان اهداف دشمن و نفوذی های دولتی او در طول سالیان اخیر نیست؟ تأمل در هردو این خسارات، و البته شواهد دیگری که در آینده مشخص خواهد شد، فرضیه در این ماجرا را تقویت می نماید! تقصیری که بیش از همه ذهن ها را متوجه می کند. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️انقلاب از مرحله «تمییز» وارد مرحله «تمحیص» شده است/ وقتی خداوند و ما را ببیند... 🔰امام امیرالمؤمنین(ع) در بیانی نورانی، پس از اشاره به اینکه در زمان پیامبر اکرم(ص)، در میدان نبرد با دشمن، گاه ما بر دشمن چیره می شدیم و گاه دشمن بر ما، آنگاه در ادامه می فرمایند: 🔸«فَلَمَّا رَأَى‏ اللَّهُ‏ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ حَتَّى اسْتَقَرَّ الْإِسْلَامُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَه‏؛ پس هنگامی که خداوند ما را دید، دشمنمان را به خواری نشاند و یاری خویش را بر ما فرو فرستاد؛ تا آنکه اسلام مانند شتری که سینه و گردن بر زمین می نهد تا بیارمد، استقرار یافت و در محل خویش جای گرفت.» (نهج البلاغه؛ خطبه 56) در میانه جنگ، ممکن است زمانی دشمنان به پیروزی های ظاهری دست یابند، اما اگر خداوند در آن زمان، از مردم و بخصوص فرماندهان و خواصّ، و و مشاهده نماید، آنگاه مسیر پیروزی نهایی و بزرگ را فراهم خواهد نمود. 🔰قرآن کریم در آیه ای مربوط به جنگ احد که مسلمانان دچار شکست شدند، می فرماید: 🔸«إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ؛ اگر به شما (در ميدان احد) جراحتى رسيد (و ضربه‏اى وارد شد) به آن جمعيت نيز (در ميدان بدر) جراحتى همانند آن وارد گرديد و ما اين روزها (ى پيروزى و شكست) را در ميان مردم مى‏گردانيم.» (آل عمران: 140) آنگاه خداوند در آیه بعد یکی از دلایل این مسئله ]پیروزی ظاهری دشمنان در برخی عرصه ها[ را «خالص سازی مؤمنین» و پس از آن، «نابودی نهایی دشمنان» اعلام می نماید: 🔸«وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ؛ و تا خداوند افراد با ايمان را خالص گرداند (و ورزيده شوند) و كافران را تدريجاً نابود سازد.» (آل عمران: 141) 🔰آری! پیروزی نهایی بر دشمنان، از مسیر و می گذرد؛ آنگاه زمانیکه مؤمنان انقلابی، «تمحیص» شدند، زمان نابودی و «محق» دشمنان دور نیست. همه مؤمنان انقلابی و بخصوص فرماندهان نظامی و خواصّ سیاسی، بدر معرض امتحانات سخت اخلاقی هستند. انقلاب از مرحله «تمییز»[که جداسازی «انقلابی» از «غیرانقلابی» است] وارد مرحله «تمحیص»[خلوص اخلاقی و معنوی در درون جبهه انقلاب] شده است. 🔰همانگونه که تقوا و صداقت حاج قاسم سلیمانی منشأ برکات بی نظیری در زمان حیات و بخصوص پس از شهادتش گردید، و کم نظیر نیز بشارت دهنده روزهای نویدبخشی در آینده است. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
🔸رهبرانقلاب: «در همين #مجلس_شوراى_اسلامى مگر نديديم كه يك نماينده‏اى آمد نظام را متّهم‏ كرد به دروغ‏گويى‏! گفت ما ده سال است، سيزده سال است داريم به دنيا دروغ مي گوييم. در تريبون مجلس شوراى اسلامى! در اين منبر عمومى! خب، او #حرف_دشمن را دارد مي زند؛ دشمن به ما مي گفت شما دروغ مي گوييد! حالا يكى از خود ما پيدا مي شود مي گويد نظام دارد دروغ مي گويد! اين #نفوذى نيست؟» (05/ 12/ 1394؛ بيانات در ديدار مردم نجف‏آباد) @basaer_fi
🔰"گناه" اگرچه نبود اختیار ما حافظ/ تو در طریق "ادب" باش، گو گناه من است... @basaer_fi
این بیت حافظ را می توان برای اینگونه نیز خواند👇👇👇
" خطا" اگر چه نبود "اختیار" تو "سردار"!/ تو در طریق "جوانمردی" آن را پذیرفتی... @basaer_fi
🔰خون شهید سلیمانی با ترامپ چه کرده است که از شدت خشم، به ناسزاگویی و توهین روی آورده: 🔸"تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ؛ نزﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﻢ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﻮﺩ."(ملک:۸) @basaer_fi
✍️ چرا ایام اللهی همچون تشییع شهید سلیمانی را باید دائما برای مردم یادآوری نمود؟ 🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ.»(ابراهیم/5) 🔰خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به جناب موسی (ع) می فرماید: ««ایام الله» را برای قومت یادآوری نما.» و منظور از «ایام الله»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده،  امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده (ر.ک:المیزان؛ ج12، ص18) به عبارت دیگر، منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول نعمت و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است. 🔰اصولاً باید گفت یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش شیطان و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند: (مجادله: 19؛ انعام: 68، یوسف: 42، کهف: 63 ) در این میان، یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند.  از آنجا که انسان ها نوعا فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید. 🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد. برای مثال، در آیاتی که مربوط به داستان جنگ بدر در سوره مبارکه انفال آمده است، اشاره به عنایات خاص خداوند در جنگ بدر دارد که سپاه ۳۱۳ نفره اسلام در برابر سپاه هزار نفره دشمن با قاطعیت پیروز شد.(انفال/۷، ۹، ۱۱، ۲۶) یوم الله دیگر در قرآن کریم، ماجرای جنگ احزاب است:(احزاب/۹ و ۱۰) همچنین یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، شکست های عملکردی و گفتمانی منافقان است. در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: 46) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب: (احزاب: 13-12). 🔰این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید متعددی دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. 🔰فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. 🔰همچنین علاوه بر ذلت دشمنان خارجی، رسوایی منافقین و فتنه گران داخلی نیز باید دائماً بازگو و یادآوری شود؛ چراکه منافقین وکفار همواره از این تذکر و یادآوری واهمه دارند و از آن فرار می کنند: 🔸"فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ * كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ چرا آنها اينهمه از یادآوری گريزانند. همچون گورخرانى رميده  كه از شير فرار كرده اند!"(مدثر/۵۱-۴۹) @basaer_fi
✍️ پاسخ سالهای گذشته رهبرانقلاب به سخنان دیروز روحانی: پیشرفت اقتصادی با مدیرانی همچون امکان پذیر است، نه کسانی که تحت نفوذ دشمن اند! 🔰جناب رئیس جمهور دیروز اظهار داشته اند که بلد نیستند بدون سرمایه گذاری خارجی، اقتصاد کشور را سامان دهند! حال بخوانید بیانات سالهای گذشته رهبرانقلاب در پاسخ به اظهارات امروز روحانی را... 🔰پیشرفت واقعی، یعنی کاری که سردار حاجی زاده کرد «مراد ما از پيشرفت، نيست، است. پيشرفت صورى اين است كه يك به اقتصاد بدهيم، يك مقدارى جنس و زرق‏ وبرقى بدهيم؛ اين مي شود پيشرفت صورى، اين فايده ‏اى ندارد، اين ممكن است على ‏العجاله مردم را يك مقدارى خشنود كند، امّا در نهايت به ضرر كشور تمام خواهد شد. «پيشرفت» بايد «حقيقى» باشد، «عميق» باشد و متّكى به پايه ‏ها و استوانه‏ هاى محكم داخلى باشد؛ اين مي شود «پيشرفت»؛ «پيشرفت واقعى» اين است. ديروز شنيدم كه اين فرمانده محترم سپاه‏( ) كه در تلويزيون راجع به اين موشكها و مانند اينها صحبت مي كرده، گفته است كه اگر تمام اطراف كشور ما را هم حصار بكشند كه هيچ ‏چيزى وارد نشود و هيچ‏ چيزى خارج‏ نشود، ما در ساخت اين موشك ها دچار مشكل نمي شويم؛ اين، يعنى «پيشرفت». جورى بايستى حركت بكنيد كه اگرچنانچه تحريم هم بكنند و فشار هم وارد بياورند، پيشرفت شما متوقّف نشود [بلكه‏] آن دشمن احساس كند كه نياز دارد بيايد جلو. اگر بخواهيم اين پيشرفت حقيقى انجام بگيرد، بايد خصوصيّات انقلابى ‏مان را حفظ كنيم، حركت جهادى ‏مان را حفظ كنيم، عزّت و هويّت ملّى ‏مان را حفظ كنيم، هضم نشويم، و در هاضمه ‏ى خطرناك فرهنگى و اقتصادى جهانى هضم نشويم؛ اگر اينها را رعايت بكنيم، اين درست خواهد شد.» (20/ 12/ 1394؛ ديدار با رئيس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى) 🔰نگاه به خارج برای رونق اقتصادی، نگاهی غلط، عقیم و بی فایده است 🔸«نگاه دوّم به اقتصاد كشور نگاه به پيشرفت اقتصاد با استفاده از كمك بيرون از مرزها است؛ مي گويد سياست خارجى ‏مان را تغيير بدهيم تا اقتصاد ما درست بشود؛ با فلان مستكبر كنار بياييم تا اقتصاد رونق پيدا كند؛ را در بخش هاى گوناگون و مسائل گوناگون بپذيريم تا اقتصادمان رونق پيدا كند؛ اين هم نگاه دوّم است. امروز شرايط كشور به ما نشان داده است كه اين نگاه دوّم يك نگاه كاملًا و و ‏_فایده است. همين تحريم هايى كه امروز عليه ملّت ايران اعمال مي شود، دليل محكم و متقنى است بر غلط بودن اين نگاه؛ يعنى شما وقتى كه به اميد قدرت هاى خارجى‏ نشستيد تا آنها بيايند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زير بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهيد، آنها به حدّ كم قانع نيستند. وقتى كه شما نگاه مي كنيد به بيرون، مواجه مي شويد با يك مسئله ‏اى مثل كاهش قيمت نفت؛ ناگهان قدرت هاى مستكبر با همراهى ايادى منطقه‏ اى خودشان متأسّفانه به اين نتيجه مي رسند كه قيمت نفت را به نصف و گاهى كمتر از نصف برسانند؛ شما مواجه مي شويد با يك چنين مشكلى؛ وقتى نگاه به بيرون باشد، اين است. وقتى شما نگاه به درون كرديد، ديگر اين‏جور نيست. امروز خارجى‏ ها و رؤساى قدرت هاى مستكبر مي خواهند همين نگاه دوّم را در مردم ما تقويّت كنند.» (01/ 01/ 1394؛ بيانات در حرم مطهر رضوى) @basaer_fi
🔸امام امیرالمؤمنین(ع): «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ چه بسا دشمن #نزديك مى‏شود، تا #غافلگير كند؛ پس دور انديش و محتاط باش و خوشبينى خود را (به دشمن) متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53) @basaer_fi
🔰 کسی است که از قاتلی که چندی پیش یکی از اعضاء خانواده اش را به شهادت رسانده، التماس کند و او جواب رد بدهد: 🔸«ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لايُحِبُّونَكُمْ؛ شما كسانى هستيد كه آنها را دوست مى‏ داريد، اما آنها شما را دوست ندارند.» (آل عمران: 119) 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
🔰این سنت خداست که هرکس دلبسته به باشد، شیطان او را خواهد کرد: 🔸«وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً؛ و شيطان هميشه خوار كننده انسان بوده است.» (فرقان: 29) 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
🔸به این ، جز این سخن ابراهیم(ع) نمی توان گفت: «أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ؛ افّ بر شما و بر آن معبودان غیر از خدا که مى ‏پرستيد!» (انبیاء: 67) 🔰"بصائر" در "ایتا": @basaer_fi
✍️ چرا ظریف و روحانی پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و پس از بدعهدی های مکرر آمریکا در برجام، باز هم به دنبال مذاکره با او هستند؟ 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید: 🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمى ‏كنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مى ‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13) 🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد. توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست. 🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد. 🔰کانال "بصائر" در "ایتا": @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin
هدایت شده از بصائر
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها) خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند: ✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ‏ إِلَى‏ الْخَفْضِ‏، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص230) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸