📍چگونه بابا جان مرا به دانشگاه هاروارد فرستاد؟
Richard D. Kahlenberg ، ترجمه شروین احمدی:
🔻(در امریکا) بی شک در میان تمام اصول اولیه زیر پا گذاشته شده، آنکه سنگین ترین عوارض را داشته ، سیستم تبعیض نژادی ای است که به سیاهپوستان تحمیل شده است.
🔸اما تبعیض دیگری بی سر و صدا تر از آغاز قرن بیستم اعمال شد: در نظر گرفتن تبار خانوادگی بمثابه یکی از معیارهای پذیرش در مهم ترین دانشگاههای کشور. به هنگام نام نویسی، اگر یکی از والدین - معمولا پدر- در همان دانشگاه درس خوانده باشد، داوطلب از تسهیلات ویژه ای برخوردار می شود. میکائیل لیند می نویسد:« با سهمیه قائل شدن برای شبهه اشرافیت « ثروت و تبار» ، حق توارث دانشگاهی مار اشرافیت را وارد بهشت جمهوری دمکراتیک کرد.»
🔸امروز این معیارهای انتخاب موروثی(legacy preferences) در سه چهارم از بهترین دانشگاههای خصوصی و دولتی اعمال می شوند. آنها همچنین در صد مدرسه عالی برتر هنر لیبرالی کشور حاکمند. این موسسات به غیر از نمرات درسی ، رنگ پوست، منشا جغرافیائی ، تبار خانوادگی داوطلب را در نظر می گیرند بدون آنکه بطور روشن مشخص کنند که هر کدام از این معیارها چه وزنی در انتخاب دارد. تمرکز آقازادههای فارع التحصیلان سابق برحسب اعتبار دانشگاه افزایش می یابد. براساس بررسی تازه Harvard Crimson ، اولیای ٢٩ درصد از دانشجویان سال اولهاروارد در همان دانشگاه درس خوانده اند.
ytre.ir/cov
🔸این باز تولید نخبگان بواسطه تبار خانوادگی شان به کمبود آشکار دیگری که تنوع اجتماعی-اقتصادی در دانشگاههای طراز اول است، اضافه می شود. اگر دانشگاههاروارد در شیپور افتخار می دمد که سال آینده در میان تازه واردین اکثریت با سفید پوستان نیست، یک بررسی سال ٢٠١٧ نشان می دهد که نصف دانشجویان از میان خانوادههائی آمده اند که جزو ١٠ درصد از ثروتمندترینان کشورند. تعداد دانشجویان خانوادههائی که جزو ١ درصد از ثروتمندترینانند برابر است با تعداد دانشجویان خانوادههائی که جزو ٦٠ درصد فقیرترینانند.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
لوموند
May 11
فقط مرغهای دریاییاند که از توفان نمیهراسند، حتی وقتی در میان دریاها جهت خود را گم میکنند و جایی برای نشستن پیدا نمیکنند، آن قدر بال میزنند که توفان فرو نشیند و زمینی برای نشستن بیابند یا در همان اوج جان میدهند، آن که در میان امواج میافتد مرغ دریایی نیست... . مرغ دریایی در اوج میمیرد، آخرین توان خود را صرف اوج گرفتن میکند تا سقوط را نبیند!
🔰 #برشی_از_کتاب
ضد خاطرات | آندره مالرو
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا شما ایرانی هستید؟
🔻این ویدئو به سوال شما پاسخی جالب خواهد داد!
#فیلم
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه 👇
➕ @Bashgah_net
📍آیا میتوان فقر را در مغز کودکان دید؟
ترجمه امیرحسین میرابوطالب:
🔻در سال 2005 نوبل و فرح در کنار فرانک نورمن، همکارشان از دانشگاه پنسیلوانیا، 60 کودک را از مهد کودکهای عمومی فیلادلفیا جمع کردند (30 کودک از طبق متوسط و 30 کودکی که روی خط فقر یا اندکی بالاتر از آن بودند) و مجموعهای از فعالیتهای شناختی را پیش روی آنها گذاشتند، فعالیتهایی که هر کدام مربوط به حوزه خاصی از مغز بود. یکی از کارکردهای این آزمونها اندازه گیری رشد زبانی و عملکرد اجرایی بود، مجموعهای از فرآیندهای ذهنی که به حافظه فعال، استدلال و خودمهاری مربوط اند.
🔸نتایج این آزمون مشخص کرد که عملکرد کودکان فقیر در هر دو حوزه در مقایسه با همکلاسیهای طبقه متوسط آنها در طیف نسبتا بدتر تا به شدت بدتر قرار دارد. این نتایج، که نوبل و فرح در مقالهای در سال 2005 نتایجش را به چاپ رساندند، آغازگر چیزی بود که آنها «نمای عصب شناختی» از رابطه جایگاه اقتصادی- اجتماعی و رشد مغز مینامند. فرح، نوبل و دیگر دانشمندان به سرعت سراغ استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام.آر.آی) رفتند تا مغز کودکان از طیفهای مختلف اقتصادی- اجتماعی را بررسی کنند. نتایج اعجاب آور بود.
🔸در یکی از این مطالعات فرح با بررسی 238 ام.آر.آی به این نتیجه رسید که بچههای برآمده از خانوادههای فقیرتر و کمتر تحصیل کرده معمولا قشر پیش پیشانی نازک تری (قسمتی از مغز که به شدت با کارکرد اجرایی مرتبط است) نسبت به بچههای داراتر دارند. این موضوع را میتوان مبیّن دلیل دستاوردهای تحصیلی ضعیف تر و حتی آی. کیو پایین تر دانست.
lish.ir/RSH
🔸همین طور دادههای نوبل نشانگر آن بود که وقتی خانوادهای از سطح پایهای مشخصی از درآمد پایین تر بیاید، رشد مغز یا شتاب فزایندهای کاهش خواهدیافت. ناحیه سطحی مغزی کودکانی که خانواده شان کمتر از 25 هزار دلار درآمد دارد، 6 درصد کمتر از کودکانی است که از خانوادههایی با درآمد بیش از 150 هزار دلار یا بیشتر میآیند. چند ماه بعد مطالعه عظیم دیگری انجام شد که ست پولاک، روانشناس کودک از دانشگاه ویکسانس- مدیسون، یکی از نویسندههای آن بود. این مطالعه از وجود رابطهای محکم میان درآمد خانوار و حجم ماده خاکستری در لوب پیشانی، لوب گیجگاهی، و هیپوکمپوس خبر میداد.
🔸اگر این داده ها صحیح باشند، تنها خارج کردن درآمد یک خانواده از خط فقر می تواند برای نزدیک کردن کودکان به استانداردهای رشد کافی باشد.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
امید جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا رباتها، توییتر را بیاعتبار خواهند ساخت؟
🔻 احتمالا ۴۸ میلیون کاربر ربات در توییتر وجود دارد!
📍راهکار توییتر چیست؟
🔺 تماشا کنید و برای دوستان خود هم بفرستید!
#نماگرام ۱۷
#فیلم
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه 👇
📌 @Bashgah_net
📚 اغلب در جمع افرادی حضور داریم که با جملات به ظاهر امیدوارانه خود به ما آرامش میدهند. در حقیقت ما خودمان در جستجوی آرامش نیستیم بلکه هنگامی که با مشکلی مواجه میشویم، به افرادی پناه میبریم که میگویند: «تقصیر تو نیست!»
آنها ما را به اِشکال کار خود واقف نمیسازند، بلکه با این گونه جملات ما را فریب میدهند. حالا ما چرا باید خود را با شنیدن این جملات فریب دهیم؟ چرا نباید گاهی خود را مقصر بدانیم و بر اساس آن در جستوجوی راهی باشیم که با مشکلاتمان «مقابله» کنیم؟!
🔰 #برشی_از_کتاب
دنبال دلت برو | اندرو متیوس
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #انیمیشن فوقالعاده E ، در یک داستان زیبا توضیح میدهد که رسانهها، قدرتها و ... چگونه با افراد تعامل میکنند !
🔻برای دوستان خود بفرستید !
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه
♦️ @Bashgah_net
📍عدالتخواهی بدون تئوری، کاریکاتوری از عدالتخواهی است.
محمد علی بیگی:
🔻کنش ما در مسیر عدالتخواهی باید ناظر به حل مساله و مصداق بیعدالتی باشد، اما پیگرفتن وضع آنارشیک و رادیکالیسم، ناظر به حل هیچ مصداقی از مصادیق بیعدالتی نیست.
🔸در بینظمی و آشفتگی، نیک و بد و خیر و شر و حق و ناحق درهممیریزد و استیفای حق منتفی میشود. اما نهایتا بدونقانون هم نمیتوان سر کرد؛ حتی اگر مانند جان لاک بر این عقیده باشیم که بیقانونی و «وضع طبیعی»، وضع خوبی است و مردم همه سرشتی رحمانی دارند و شیطان را با ایشان هیچ کاری نیست، خوب است بدانیم که لاک هم با آن همه خوشبینی نسبت به بشر، برای تقویت محسنات وضع طبیعی، قائل به قانون و قرارداد شده بود! به هر ترتیب این راهحل، بیراهه است و راهی به دهی باز نمیکند و از ابتدا هم وعده حل هیچیک از مصادیق بیعدالتی را نمیدهد. بدتر از این چون عدالتخواهی به این شیوه هیچ شأن ایجابی ندارد و سلب محض است (و صرفا به همهچیز «نه» میگوید) مشخص نیست با پیگیری آن دقیقا سر از کجا درمیآوریم.
🔸ممکن است گفته شود که ریشه بیعدالتیها، بعضی افرادند که با کنار رفتن آنها، امور، منظم و بهسامان خواهد شد (چنانکه رئیسجمهور سابق چنین میگوید و میافزاید در جهان هم مشکل فقط همین افراد و اشخاص بد و شریر هستند).
ytre.ir/enM
🔸افراد و اشخاص در تشدید بیعدالتی یا عدالتخواهی بیتاثیر نیستند ولی عالم صرفا با اراده این و آن و با ادعای «من خوبم پس کار را به من بسپارید» اداره نخواهد شد. حتی اگر حسننیت «نماینده انحصاری این شعار» را بپذیریم، لازم است از او بپرسیم علم و اطلاعی را که لازمه وضع قوانین عادلانه است از کجا میآورد؟ آیا مهبط وحی است یا صرفا مقدمات سخنش، مطالبی اجمالی است که هیچکس با آنها مخالفتی ندارد؟
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
فرهیختگان
بسیاری از مذاکره کنندگان، مثل دونالد ترامپ، به استفاده از رفتارهای تحریک کننده بر سر میز مذاکره مشهور هستند. پرتاب کردن کاغذها، فریاد زدن، تهدیدهای کلامی و... نمونههایی از این نوع رفتار محسوب میشوند. آیا چنین رفتارهایی میتوانند به کسب امتیازهای بیشتر از طرف مقابل منجر شوند؟
بسیاری از رفتارهای تحریک کننده، واقعی و ناشی از عصبانیت طرف مقابل نیستند، بلکه نمایشهای از پیش تعیین شدهای هستند که به صورتی دقیق تنظیم و اجرا میشوند تا شما را به پاسخی مشخص ترغیب کنند. بنابراین، رفتارهای تحریک کننده، بیشتر از آنکه در احساسات درونی شخص ریشه داشته باشند، رفتاری استراتژیک محسوب می شوند.
🔰 #برشی_از_کتاب
53 اصل مذاکره | تامپسون لیگ
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #فیلم کوتاه مفهومی «با من حرف بزن»
کارگردان: علیرضا احمدی
برگزیده نهمین جشنواره
بینالمللی فیلم ۱۰۰ ثانیهای.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه
🔺 @canoon_org
📍هابز علاقهای به نقد استبداد نداشت!
الویشس مارتینیچ، ترجمه: قربان عباسی:
🔻هابز بر این باور است که خودکامه یا جبار خواندن یک حاکم صرفاً بیانگر یک نگرش منفی نسبت به حاکمیت است. وی از چنین بهاصطلاح جبارانی بهطور خاص دفاع نمیکند، بلکه میخواهد از حاکمیت مطلق فرمانروایان دفاع کند.
🔸اتفاق میافتد که گاه اتباع و شهروندان از حاکمان کین به دل میگیرند و نام جبار یا خودکامه را نثارش میکنند. پس من قائل بر این نیستم که هابز نظریهپرداز استبداد یا جباریت باشد. در پایان دیالوگ اول [کتاب بهیموت]، هابز کوشش به خرج میدهد که خطر اوامر جبارانه یا ضرورت تعهد به تبعیت از آن را به حداقل برساند. هابز در این مورد کمی سادهباورانه عمل میکند و این امر در «لویاتان» خود را نشان میدهد. در «لویاتان» هابز اعلام میکند که زیستن تحت سیطرۀ هر نوع حکومتی بهمراتب بهتر از زیستن بدون حکومت است و اینکه اگر مردم سرشان به کار خودشان باشد، حاکم نیز کاری به کارشان نخواهد داشت.
🔸تنها تاریخ باستان بایستی به او نشان میداد که این دومی حداقل نمیتواند درست باشد. هابز فکر نمیکند که اتباع باید دربارۀ کیفیت و ویژگی فرمانروایی حاکمشان رأیی داشته باشند. اگر بر این باور باشند که حاکم بد است، در آن صورت با گرایش و تمایل آنها برای تبعیت از او تداخل ایجاد خواهد کرد و بهیقین اتباع حاکم نباید دربارۀ او چنین بیندیشند، چون همین بد اندیشیدن دربارۀ حاکم، هیبت و اتوریتۀ او را تحلیل میبرد و چنین رفتاری ناقض میثاقی خواهد بود که با حاکم بستهاند.
ytre.ir/enH
🔸هابز علاقۀ زیادی به نقد خودکامگی و استبداد نداشت. هرچند با تأکید اشاره میکند که یک حاکم باید از قوانین طبیعت تبعیت کند، چون قوانین طبیعی دستورالعمل و رهنمودهای لازم برای صیانت را فراهم میآورد و این صیانت از خود، هم شامل دولتهای مدنی و هم تکتک انسانها میشود. اگر حاکمی دانسته و آگاهانه قوانین طبیعت را زیر پا بگذارد، خداوندگار او را تنبیه و مجازات خواهد کرد. اما این چیزی است که خود خدا باید در موردش تصمیم بگیرد و اتباع را روا نیست که به آن بیندیشند یا بخواهند در آن مورد تصمیم بگیرند.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
فرهنگ امروز
📚 مردم را که می شناسی!
مردم از ترسوها خوششان نمیآید، اگرچه خودشان چندان هم شجاع نیستند. آنها از ضعیف و ناتوان بیزارند. اگرچه خودشان هم کمتر قوی و توانا هستند. این مردمی که من دیدهام خود به خود حامی قدرت هستند. پشت کسی هستند که توانا باشد. اما اگر آن قدرت ضعیف شود، مردم خود به خود از او دور میشوند. اگر قدرتی که میپسندند از پا دربیاید، آنوقت همین مردم لگدش می کنند و از رویش میگذرند، همین مردم...!
🔰#برشی_از_کتاب
کلیدر | محمود دولت آبادی
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چرا از برخی فعالیتهای ترسناک لذت میبریم؟
🔻این ویدئوی جالب را برای دوستان خود هم بفرستید!
#انیمیشن
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه 👇
📌 @Bashgah_net
📍چگونه جلیقهزردها را خفه میکنند؟
ادوارد لویی، ترجمه حسام حسینزاده:
🔻درست از ابتدای این جنبش، «کارشناسان» و «سیاستمدارانی» را در رسانهها دیدهایم که در حال تحقیر، محکومیت و سخرۀ جلیقه زردها و شورشی بودهاند که آنان بدان تجسم بخشیدهاند. کلماتی چون «بربرها»، «احمقها»، «دهاتیها» و «بیمسئولیتها» را دیدم که در سراسر شبکههای اجتماعی منتشر شدهاند. رسانهها از «خُرخُر» جلیقه زردها سخن میگویند: از نظر آنان، طبقات فرودست شورش نمیکنند، بلکه همچون حیوانات مزرعه خُرخُر میکنند. زمانی که خودرویی به آتش کشیده شد یا پنجرهای شکسته شد یا مجسمهای به زیر کشیده شد، از «خشونت این جنبش» شنیدم.
🔸بگذارید مثالی دمدستی از درکی متفاوت از خشونت بزنیم: بخش بزرگی از جهان رسانهای و سیاسی میخواهد باور کنیم که خشونت، نابودی و به نکبت کشاندن هزاران زندگی بهواسطۀ سیاستهایشان نیست، بلکه چند خودروی سوخته است. اگر فکر میکنید نقاشی روی مجسمهای تاریخی بدتر از ناتوانی در خودمراقبتی، زندگی و سیر کردن خودتان و خانوادهتان است، واقعاً هرگز نباید فقر را تجربه کرده باشید.
🔸برای حاکمان، طبقات فرودست بازنمایی کامل آن چیزی هستند که پیر بوردیو طبقه-ابژه مینامد؛ ابژهای که میتواند توسط گفتمان دستکاری شود، یک روز بهعنوان نمک زمین –فقرِ درست- بازنمایی شود و روزی دیگر بهعنوان نژادپرست و هوموفوب. در هر دو مورد، هدف اصلی یکسان است: جلوگیری از سخن گفتن طبقات فرودست دربارۀ خودشان، هر زمان که به سخن میآیند. چقدر بد اگر مجبور باشید از یک روز به بعد خودتان را انکار کنید، تا ساکت نگهتان دارند.
ytre.ir/enO
🔸البته که نظرات و کنشهای نژادپرستانه و هوموفوبیک میان جلیقه زردها بوده است. اما از کِی این رسانهها و «سیاستمداران» اینقدر نگران نژادپرستی و هوموفوبیا شدهاند؟ آنان برای مبارزه با نژادپرستی چه کردهاند؟ قتی طبقات حاکم و رسانههای خاص دربارۀ نژادپرستی و هوموفوبیا در جنبش جلیقه زردها صحبت میکنند، واقعاً در حال صحبت از هوموفوبیا و نژادپرستی نیستند. آنها میگویند «مردمِ فقیر، خفه شوید!» در هر صورت، جنبش جلیقه زردها در حال پیشرفت است و هنوز زبان آن قوام نیافته: اگر هوموفوبیا یا نژادپرستی میان جلیقه زردها وجود دارد، وظیفۀ ما آن است که این زبان را دگرگون کنیم.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
میدان
📚 در جهانبینی اساطیری، اگر رشتهی عمر کسی را ظالمانه پاره کنند بی گمان به شکلی دیگر باز میآید و زندگی را از سر میگیرد. سیاوش هم کشته میشود، اما خونش که بر خاک میریزد نیست نمیشود. مرگ و نیستی از هم بیگانه اند. مرگ سیاوش را میکشد، اما نیست نمیکند، زیرا او جاوید است. مرگ تنها چگونگی بودن را دگرگون میکند، اما با ذات آن کاری نمیتواند بکند.
🔰 #برشی_از_کتاب
سوگ سیاوش | شاهرخ مسکوب
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اروپاییها با شنیدن نام ایران به یاد چه میافتند؟
🔻 این ویدئوی جالب را تماشا کنید!
#فیلم
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه 👇
➕ @Bashgah_net
📍کالایی شدن ناکالاها، خاصیت سرمایهداری
کلاوس اوف، ترجمه نوح منوری:
🔻یکی از ویژگیهای معرف جوامع بازاری سرمایه داری این واقعیت است که نه تنها کالاها و خدماتی که به قصد فروش تولید میشوند، بلکه «عوامل تولیدی که در فرآیند تولید به کار گرفته میشوند نیز تحت لوای سرمایه داری در معرض مبادلهی بازاری هستند.
🔸عوامل تولید منابع طبیعی، نیروی کار انسانی، و پول به رغم این واقعیت که «تولید» نمیشوند (و قطعا به قصد معامله شدن در بازار هم نیست که تولید میشوند)، همچنان به عنوان شکلی از کالا رده بندی میشوند. این «کالایی شدن ناکالاها» هم در سنت مارکسیستی و هم آشکارا توسط کارل پولانی (۱۹۴۴) به عنوان «تناقض بنیادین» سرمایه داری برملا شده است، تناقضی که منبعی از تضاد و بی ثباتی است که دائما نسخههای مداخله گرانه، اصلاح گرانه، انقلابی، اقتدارگرایانه، نظامیو غیره) و ایمن سازیهایی نهادی را ایجاب میکند که حاملان قدرت سیاسی آنها را به مورد اجرا میگذارند.
ytre.ir/enR
🔸کالایی سازی پول از طریق سرمایه گذاریهای سفته بازانه همراه با تأثیرات فاجعه بار بالقوه ی آن بر بازارهای مالی، کالایی سازی منابع طبیعی همراه با تخریبهای زیست محیطی مرتبط با آن، و کالایی سازی نیروی کار انسانی همراه با تأثیرات منفی آن به لحاظ بازتوزیعی و سایر تأثیرات مضر آن، جملگی میتوانند به عنوان نمونههای معاصر این «اشتباه» کلیدی تلقی شوند؛ یعنی کالایی سازی آن چیزهایی که بنابر طبیعت خود کالا نیستند یا کالاهایی «موهوم» هستند. بنابراین یکی از ویژگیها معرف جامعهی سرمایه داری و پویشهای آن، وجود بازار کاری است که در آن «ظرفیت» أخلاقه ی کارگران برای انجام خدمات تولیدی تحت «قراردادهای کار» خرید و فروش میشود.
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
🔹تلگرام: t.me/Bashgah_net
▫️ایتا: Eitaa.ir/Bashgah_net
🔹سروش: Sapp.ir/Bashgah_net
📌بله: ble.im/join/YzQwZDU2ND
آبسکورا
📚 فاشیست بودن یا ناسیونالیست بودن، کار دشواری نیست. کافی است چشم بر ارزش های انسانی ببندیم و کمی با حرفهای کلی سرگرم بشویم، زبان خود را بهترین زبان دانستن و زبان دیگری را گوش خراش خواندن؛ موسیقی قومی خود را سحرانگیز دانستن و موسیقی دیگری را سرسام آور خواندن؛ لباس محلی خود را زیبا نامیدن و لباس محلی دیگری را به تمسخر گرفتن؛ سنتهای قبیلهای خود را ستودن و سنتهای قبیلهای دیگری را ابلهانه خواندن... و دردناکتر آن که آسیبدیدگان از ناسیونالیسم و قوم پرستی، خود به قوم پرستی تندروتر بدل میشوند و این چنین، انسان به جای رهایی از چنگال تعصب و تلاش برای گسترش هم زیستی، تعصب بیشتر را به عنوان شیوه نجات برمیگزینند.
🔰 #برشی_از_کتاب
دوست بازیافته | فرد اولمن
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه در پیامرسانها 👇
📌 @Bashgah_net