eitaa logo
بصیرت نامه
190 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا خیلی خیلی مهم: خدا فرموده است اگر خدایی مرا و خدای ولی فقیه و مجاهدان راه خدا و خدای شهدا را نمی خواهی و راضی به این انقلاب الهی و راضی به مقدرات من نیستی پس خدایت را عوض کن و خدای دیگری را جز خدای یکتا برگزین در حدیث قدسی آمده است: «مَنْ لَم یَرض بقضائی و لم یُؤمِن بِقَدَری، فَلْیَلتَمِسْ اِلهاً غیری؛ هر کس به قضای من راضی نیست و به تقدیر من ایمان ندارد، پس در پی خدایی دیگر غیر از من باشد». توحید، صدوق، ص371. (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا هر کس خدا را می خواهد آرزوی رفتن از دنیا را دارد(شهادت(آخرت طلبان)) و هر کس دنیا را می خواهد آرزوی ماندن در دنیا را دارد(دنیاطلبان) الجمعة قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﺑﮕﻮ: «ﻳﻬﻮﺩی‌ﻫﺎ! ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍﻳﻴﺪ، ﻧﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻳﮕﺮ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻣﻌﻄّﻠﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻴﺪ، ﺁﺭﺯﻭی ﻣﺮﮒ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﻭﻳﺪ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍ!» (٦) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا تکالیف شرعی همه عدل خدایند, کسی که با عدل خدا رفتار نماید به کسی ظلم نخواهد کرد در کتاب الالهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل چندین آیه را به عنوان دلایل اثبات عدل الهی ذکر کرده است؛[70] از جمله آیه زیر: «خدا گواهى می‌دهد كه جز او هیچ معبودى نیست، فرشتگان و صاحبان علم نیز (بر این حقیقت) گواه‌اند كه (كارهاى خدا همه) بر عدل و داد استوار است».[71] سبحانی، الالهیات، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۲۸۹. [70] آل عمران، آیه ۱۸. [71] (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا هر گاه دیدی دل میلِ به غیر خدا دارد با او سرسختانه بجنگ و گرنه لقب شیطان انس بر پیشانیت حک خواهد شد  امام خمینی(ره): شیطان با وسوسه و اغوای انسان‌ها به گناه و تبهکاری، آنها را گمراه کرده و به تدریج به شیطان انسی تبدیل می‌کند. لذا پناه بردن و استعاذه به خداوند یکی از راه‌های دوری از شیطان است....... امام خمینی علت رانده شدن شیطان از درگاه الهی را خودبینی و عجب او می‌داند که سبب استکبار و سرپیچی از فرمان الهی شد. خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۰۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.     (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا ایمان, بر قدرت اسلحه غالب است امام خمینی(ره): ملت ما با‌‎ ‎‌دست خالی، با همان قدرت ایمان، در مقابل اسلحه های مدرن ایستادگی کرد و تمام قدرت ها را درهم شکست صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۱۱۵  (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا گاهی جهل عاشق عقل می شود تا خدا را از قلب بیرون کند (شرک و دلبستگی به عقل بجای خدا) قال الامام علي - عليه السلام: آفَةُ الإِيمَانِ الشِّرک. امام علي - عليه السلام فرمود: آفت ايمان، شرک است. «غرر الحکم، ح 3915» (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا رهبری, طبیب انقلاب است, ملت نیز پرستار آن امام علی علیه السّلام فرمودند:  لا يَحمِلُ هذَا العَلَمَ إلاّ أهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر وَ العِلم بِمَواقع الحَقِّ؛  اين پرچم امامت و رهبري و قبول آن را جز افراد با بصيرت و آگاه و با استقامت و عالم به جايگاه حق به دوش نمي کشند .(بحارالانوار، ج 34، ص 248.) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا خانواده ما نیاز شدید روحی به محبت دارند اگر در خانه نیازشان توسط ما برطرف نشود او جذب محبت و لبخند نامحرمان ریاکاری خواهد شد که قصدشان سو استفاده از او است تشنگی فرد, اگر از راه سالم رفع نشود این آبهای گندیده اند که او را سیراب و مسموم خواهند کرد  امام صادق عليه السلام : إنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ لَيَرحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوُلدِهِ؛ خداوند عز ّو جلّ انسان را براى محبّت بسيار به فرزندانش مورد رحمت خود قرار مى ‏دهد. من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص482 ، ح4695- مكارم الاخلاق ص‏219 (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا تدبر و تفکر در قرآن, وجدان خفته را بیدار می کند امام باقرعلیه السلام می فرماید: (تلاوت کنندگان واقعی) کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و در آن تفقّه و تأمّل عمیق می کنند و به احکام آن عمل می کنند، به وعده های آن امیدوارند و از وعید آن می ترسند و به وسیله قصّه های آن عبرت می گیرند و از اوامر آن، فرمان می برند و از نواهی آن نهی می پذیرند. به خدا قسم! حقّ تلاوت، (تنها) حفظ کردن آیات و حروف آن و قرائت سوره ها و بخش های ده گانه و پنج گانه آن نیست تا حروف قرآن را حفظ کرده باشند و حدود آن را ضایع؛ بلکه حقّ تلاوت، همان تدبّر در آیات و عمل به احکام آن است. خداوند تعالی می فرماید: «ما کتابی مبارک به سوی تو نازل کردیم تا در آیات آن تدبّر شودص/ 29» مجمع البحرین، طریحی، ج 1، ص 294، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1408 ق. (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا اگر کسی نمی گفت که خدایی هست شهید هرگز خدا را نمی شناخت و در نتیجه در راه خدا هم شهید نمی شد پس ارزش کسی که خدا را با قلمش معرفی می کند بالاتر است از خون شهید, و شهید, شهادتش را مدیون قلم علمای مخلص است .عنه صلى الله عليه و آله :إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وُزِنَ مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ ، فَيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُهَداءِ . .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چون روز قيامت شود ، مركّب [قلم ]دانشمندان با خون شهيدان سنجيده مى شود . پس مركّب [قلم ]دانشمندان بر خون شهيدان ، برترى مى يابد . .الأمالي للطوسي : ص ۵۲۱ ح ۱۱۴۹ . (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا بدقولی, احساسات را جریحه دار, و محبت را نابود می کند پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «لا دِینَ لِمَنْ لا عَهْدَ لَهُ; کسى که پایبند عهد و پیمان خود نیست دین ندارد». بحارالانوار، جلد 69، صفحه 198، (حدیث 26) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا اسلام, رگ حیات بشر است بدون اسلام, روح خواهد مُرد الأنفال يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﻭﻗﺘﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺩﻋﻮﺗﺘﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﮥ ﺣﻴﺎﺕ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺩﻋﻮﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﺪ. ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﻪ‌ﺟﻤﻌﻲ ﺑﻪ ﻣﺤﻀﺮﺵ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ. (٢٤) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا هزینه بیداری مردم جهان را رزمندگان اسلام و شهدا می پردازند کربلا هزینه بیداری قبل از ظهور بود و غزه فلسطین نیز هزینه بیداری فصل ظهور است صدای پای ظهور به گوش می رسد
به نام خدا فقط با یاد خدا, انسان از کری و کوری و دشمنی و طغیان و وحشی گری نجات می یابد امیرمؤمنان علیه السلام:  اِنَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی جَعَلَ الذِّکرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ العَشْوَةِ، وَ تَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَة(نهج البلاغه، محمد دشتی، خطبه 222)  همانا خدای سبحان و بزرگ، یاد خود را روشنی بخش دل ها قرار داد، تا گوش پس از ناشنوایی بشنود و چشم پس از کوری بنگرد، و انسان پس از دشمنی رام گردد" (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا قرآن کریم, جدا کننده یِ حق از باطل است الفرقان تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﭘﺮﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥِ ﺟﺪﺍﻛﻨﻨﺪﮤ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ‌ﺍﺵ، ﻣﺤﻤﺪ، ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﻫﺸﺪﺍﺭﺩﻫﻨﺪﻩ‌ﺍی ﺑﺮﺍی ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ.(١) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا انسان تابع علاقه های خویش است اگر خدا را بشناسد حتمآ عاشق خدا خواهد شد و برای رسیدن به خدا دعا می کند تا خدا راه را نشانش دهد و سالم به مقصد رسد پس اگر دل به غیر خدا گره می خورد بخاطر این است که خدا را نمی شناسد نتیجه: ابتدا باید خدا با تحقیق شناخته شود تا به وجودش یقین قلبی پیدا کنیم آنگاه اهل دعا می شویم و اجابت دعا باعث می شود تا راه را به ما نشان دهند وقتی راه نشان داده شد ما راه رسیدن به خدا را انتخاب می کنیم حدیث قدسی: کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقت الخلق لکی اُعرف بحار الانوار، ج۸۴، ص۱۹۸ و ۳۴۴ گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا مرا بشناسند. (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا یک آدم باید بدبخت باشد که سرگرم غیر خدا شود سرگرم غیر وحی و مشغول شدن به دنیا کار جاهل است نه عاقل اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ حدید 20 🌴 بدانید که زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه ای است طفلانه و لهو و عیّاشی و زیب و آرایش و تفاخر و خودستایی با یکدیگر و حرص افزودن مال و فرزندان. در مثل مانند بارانی است که گیاهی در پی آن از زمین بروید که برزگران ( یا کفار دنیاپرست ) را به شگفت آرد و سپس بنگری که زرد و خشک شود و بپوسد. و در عالم آخرت ( دنیا طلبان را ) عذاب سخت جهنم و ( مؤمنان را ) آمرزش و خشنودی حق نصیب است. و باری ، بدانید که زندگانی دنیا جز متاع فریب و غرور چیزی نیست (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا نفس اماره یِ ما آنقدر به ما نزدیک است که ما با او دم از رفقات می زنیم و نفس ما با اجازه ما در چشیدن مزه غذای ما دخالت دارد, در قضاوتها و بحث های ما دخالت می کند........ امام علی عليه السلام : النّفس الامّارة المسوّلة تتملّق تملّق المنافق و تتصنّع بشيمة الّصديق الموافق حتّى إذا خدعت و تمكّنت تسلّطت تسلّط العدوّ و تحكّمت تحكّم العتوّ فأوردت موارد السّوء نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 234 ، ح 4683 (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا به مخلوق کسی دل می بندد که خالق را نمی شناسد(شرک) .الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : ما مِن عملٍ بَعد معرفةِ اللّه ِ جلّ و عزّ و معرفةِ رسولِهِ صلى الله عليه و آله أفضلَ مِن بُغْضِ الدنيا ... حُبُّ النساءِ ، و حبُّ الدنيا ، و حُبُّ الرئاسةِ ، و حُبُّ الراحةِ ، و حبُّ الكلامِ ، و حبُّ العُلوِّ ، و الثَّروةِ ، فصِرْنَ سَبعَ خصالٍ ، فاجتَمَعنَ كُلُّهُنَّ في حُبِّ الدنيا ، فقالَ الأنبياءُ و العلماءُ بعدَ معرِفَةِ ذلكَ : حُبُّ الدنيا رَأسُ كلِّ خطيئةٍ .  .امام زين العابدين عليه السلام : بعد از شناخت خداوند عزّ و جلّ و شناخت پيامبر او صلى الله عليه و آله هيچ عملى بهتر از بغض و نفرت از دنيا نيست . . . زن دوستى ، دنيا دوستى، رياست طلبى ، تن آسايى ، شهوت كلام، و عشق به مقام و ثروت . همه اين هفت خصلت در دنيا دوستى جمع شده است . از اين رو ، پيامبران و عالمان ، بعد از شناخت اين مطلب ، گفتند كه : دنيا دوستى سرچشمه هر گناهى است . .الكافي : ۲/۱۳۰/۱۱ . (منظور امام(ع) در این حدیث دلبستن و امید به غیر خدااست(شرک) وگرنه علاقه به دنیا بخاطر خدا عین توحید است و ثواب دارد) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا همه ما هم گم شده هستیم و هم گمشده داریم(خدا) و تا گمشده یِ خود را پیدا نکنیم خود را نیز پیدا نخواهیم کرد متأسفانه شیطان ما را گمراه می کند و بجای گشتن و یافتن خدا به دنبال رسیدن به دنیا می گردیم هر کس خدا را پیدا کند در مقابلش به سجده و دعا و گریه خواهد افتاد و خدا نیز راه رسیدن به خودش را به او نشان خواهد داد وسیله یافتن خدا و قرب الهی, توسل به معصومین(ع) است قال الامام علی (علیه السلام): فی ذیلِ هذهِ الایة وابْتَغوا الیهِ الوَسیلةَ. أنا وسیلَتُه. امام علی(علیه السلام ) در تفسیر این آیه شریفه که خداوند می فرماید: «و برای تقّرب به پروردگارتان وسیله بجوئید» فرمودند: « من وسیله تقرب به خدا هستم ». - « تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۳۶۲ » (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا غمی که برای خدا باشد نتیجه اش نشاط و لذت است(لذت مناجات با خدا) الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : إنَّ اللّه َ يُحِبُّ كُلَّ قَلبٍ حَزينٍ ، و يُحِبُّ كُلَّ عبدٍ شَكورٍ . [الكافي : 2/99/30 .] امام زين العابدين عليه السلام : خداوند هر دل غمناك و هر بنده سپاسگزار را دوست دارد. (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا جانت را فدای چیزی خواهی کرد که برایت عزیز و مهم باشد هر کس که خدا برایش عزیز و مهم باشد جانش را فدای راه خدا خواهد کرد و هر کس هم که دنیا برایش عزیز و مهم باشد جانش را فدای دنیا می کند قالَ عَلىٌّ عليه السلام: مَن أحَبَّ أن يَعلَمَ كَيفَ مَنزِلَتُهُ عِندَاللّه ِ فَلْيَنظُر كَيْفَ منزِلةُ اللّه ِ عِندَهُ، فَإنَّ كلَّ مَن خُيَّرَلَهُ أمرانِ: أمرُ الدُّنيا وَأمرُ الآخِرَةِ فَاَختارَ أمرَ الآخرَةِ عَلَى الدُّنيا، فَذلِكَ الَّذى يُحِبُّ اللّه ُ، وَ مَنِ اخْتارَ أمرَ الدُّنيا فَذلكَ الَّذى لامَنزِلَة لِلهِ عِندَهُ. [ بحار الانوار، ج 70، ص 25، ح 27] امام علي عليه السلام فرمود: هركس دوست دارد بداند جايگاهش نزد خدا چطور است، بايد ببيند مقام ومرتبه خدا پيش وى چقدر است، زيرا كسى كه كار دنيا وآخرت هردو در اختيار او قرار گيرد، و او كار آخرت را بر دنيا برگزيند پس خدا را دوست مى دارد، وكسى كه كار دنيا را انتخاب كند، خداوند پيش او ارزش و جايگاهى ندارد" (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا شیطان حق و باطل را با هم مخلوط می کند و به باطل لباس حق می پوشاند تا باطل را حق جلوه دهد حضرت على(علیه السلام) در خطبه پنجاهم نهج البلاغه مى فرماید:  «یُؤْخَذُ مِنْ هذا ضِغْثٌ وَ مِنْ هذا ضِغْثٌ فَیُمْزَجانِ! فَهُناکَ یَسْتَوْلىِ الشَّیْطانُ عَلى اَوْلِیائِهِ» باطل اگر در لباس اصلى خود ظاهر شود، خریدارى نخواهد داشت. از این رو، طرفداران باطل این دو را با هم مخلوط مى کنند و معجونى از حق و باطل را عرضه مى دارند و بدین وسیله بازار شیطان داغ مى شود و شیطان بر اولیاء و دوستان خویش غالب مى گردد. (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا شیطان و نفس اماره اصراار دارند تا ما هرگز کار خیر انجام ندهیم و اگر در این مورد موفق نشوند کاری می کنند تا ما کار خیرمان برای رضای خدا نباشد بلکه برای خودنمایی باشد و اگر این بار هم در فریب خود موفق نشوند و کار خیر ما برای رضای خدا انجام شد دفعه یِ آخر تلاش می کنند تا ما را مغرور کار خیرمان کنند تا جای ثواب با گناه عوض شود فقط متقی جان سالم از فریب شیطان به در می برد و بقیه گرفتار غرور و گناه خواهند شد امام علی(علیه السلام) در خطبه 192 نهج البلاغه، می فرماید: «اى بندگان خدا! از اين دشمن خدا [ابليس] بر حذر باشيد، نكند شما را به بيمارى خويش [كبر و غرور و تعصّب] مبتلا سازد و با نداى خود شما را تحريك كند و لشكريان سواره و پياده اش را فرياد زند و بر ضدّ شما گرد آورد، به جانم سوگند! او تيری خطرناك را براى شما آماده نموده، در كمان گذارده، و با قدرت تا آخرين حدّ كشيده و از مكانى نزديك به سوى شما پرتاب نموده است (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا راه نجات در راضی بودن به رضای خدااست امام صادق علیه السلام فرمودند: هر بنده مسلمانی از ته دل نسبت به خداوند اخلاص بورزد و به مشیت حق راضی باشد، دو خصلت به او داده می شود: 1. رزقی از جانب خدا که به آن قانع باشد، 2: خشنودی خداوند که او به وسیله آن نجات یابد ثواب الأعمال حدیث 648 (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا محبت و دوست داشتن امام زمان(عج) عالی است اما عالیتر آن است که این حبِ زیبا همراه باشد با معرفت و شناخت و اطاعت از امام زمان(عج) رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : به محبت و عشق به ما اهل بيت روي بياوريد زيرا کسي که خدا را با چنين خصلتي ملاقات کند داخل بهشت گردد و از شفاعت ما برخوردار شود، قسم به خدايي که جانم در دست او است جز با معرفت به حق ما، هيچ کس از عمل خود بهر ه اي نخواهد برد. ألْزِمُوا مَوَدَّتَنا أهْلَ الْبَيْتِ فَإنَّهُ مَنْ لَقي اللهَ وَ هُوَ يُحِبُّنا دَخَلَ الْجَنَّةَ بِشَفاعَتِنا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لا يَنْفَعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ إلّا بِمَعْرِفَتِهِ بِحَقِّنا. امالي مفيد، صفحه 43 (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا ورودی های به قلب بی تقوا انواع بت پرستی هاست بت هایی بنام خودپرستی, علم پرستی, دین پرستی, پول پرستی, شکم پرستی, والدین پرستی, همسر پرستی, فرزند پرستی, مقام پرستی و در یک کلام دنیا پرستی است هرگاه احساس تنهایی و بی کسی کردیم آن وقت است که خدا در قلب ما حضور می یابد و به نتیجه این حضور خدا در قلب, حضور قلب می گویند نگهبان قلبت باش تا غیر خدا جای خدا را در قلبت نگیرد امام على عليه السلام : دل بستگى به دنيا، عقل را فاسد مى كند، قلب را از شنيدن حكمت ناتوان مى سازد و باعث عذاب دردناك مى شود. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 12 ، ص41 امام صادق(ع) فرمودند: "قلب حرم خداست، در حرم خدا غير خدا را جاي مده" (بحار الانوار جلد 67 ص 25) (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا نمازِ با یاد خدا و حضور قلب, صاحبش را غرق در نور و لذت می کند امام علی(ع): ثمره یاد خدا نورانی شدن دل هاست. غررالحکم/6431 (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا چون سختی ها را با تکیه بر خود تحمل می کنیم میان راه می بُریم و کم می آوریم اگر تحمل سختی ها با یاد خدا و با تکیه بر خدا باشد هیچ کس کم نمی آورد, شرک باعث نابودی ما می شود «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمي‏» (طه/124) و هر کس از یاد من روی گرداند، همانا برایش زندگی دشواری خواهد بود و او را در روز قیامت کور محشور می کنیم (راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است) كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک) @basiratnameh مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
‌ ‌ چه کسی را انتخاب کنیم؟ شخصی از امام صادق (ع) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم؟ امام فرمود: عادل،صادق،فقیه و باتقواترین را انتخاب کن. شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند. شخص گفت: اگر نفهمیدم؟ امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر، آنها را خشمگین میکند، او را برگزین منبع : اصول کافی جلد 1ص 68