1. عدل، عبارت است از پایبندی به میانهروی در اعمال، و دوری از زیادهروی، یا كم گذاشتن در امور، لازمة چنین رویكردی، آشكار شدن عمل صالح از انسان است.(1) یكی از آیات قرآن كریم در این باره میفرماید: "و ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً رَجُلَینِ اَحَدُهُما اَبكَمُ لایَقدِرُ عَلیَ شَیءٍ و هُوَ كَلُّ عَلیَ مَولغهُ اَینَما یُوَجِّههُ لایَأتِ بِخَیرٍ هَل یَستَوی هُوَ و مَن یَأمُرُ بِالعَدلِ و هُوَ عَلیَ صِرَطٍ مُستَقیم; (2) خداوند مثالی زده است.
دو نفر را كه یكی از آن دو، گنگ مادرزاد است و بر هیچ كاری قادر نیست و سر بار صاحبش میباشد; او را در پی هر كاری بفرستد، آن را خوب انجام نمیدهد; آیا چنین انسانی، با كسی كه به عدل و داد امر میكند و بر راهی راست قرار دارد، برابر است." در این آیة شریفه، عدل با صراط مستقیم الهی كه همان راه پاك فطرت انسان است، همسان شمرده شده است.
از آیة شریفه "اِنَّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ". (3) نیز فهمیده میشود كه عدل به معنای مساوات و نقطة مقابل ظلم است; یعنی به هر شخصی چیزی، سهمی معادل آنچه شایستة آن است، داده شود. نتیجه این رویكرد دربارة عدل، آن است كه عدل، گسترة وسیعی داشته باشد، همانند عدل در اعتقاد; یعنی ایمان به آنچه حق است، عدل در رفتار; یعنی انجام آنچه سبب سعادت و پرهیز از چیزی كه مایة شقاوت انسان میشود، عدل در حرفه و شغل; یعنی هر شخص در جایگاهی قرار گیرد كه از نظر عقلی، شرعی یا عرفی مستحق آن است. میشود گفت در این رویكرد، عدل، به مفهوم حُسن بوده،(4) و با آنچه در مباحث كلامی، از آن به حُسن ذاتی یاد میشود، تلازم دارد.
در توصیفی دیگر دربارة عدل آمده است: عدل یعنی یعنی آنكه هر چیزی، در جای خود باشد; ازاینرو، هرگونه انحراف، تفریط، تجاوز از حدّ، تجاوز به حقوق دیگران و... برخلاف اصل عدل است.(5)
******************
2. عدل از اصول مهم اسلامی است; یعنی، همچنانكه هیچ یك از مسائل عقیدتی و عملی، فردی و اجتماعی،اخلاقی، حقوقی و...، از حقیقت توحید و یگانگی خداوند جدا شدنی نیست، به همانسان، هیچ یك از آنها، از روح عدل خالی نمیباشد.
از حدیث شریف "بالعدل قامت السموات و الارض; آسمانها و زمین براساس عدل پابرجا و استوارند" نیز، فهمیده میشود كه نه تنها زندگی محدود بشر در این كره خاكی، بدون عدالت برپا نمیشود، بلكه سراسر جهان هستی و آسمانها و زمین نیز، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها، و قرار گرفتن هر چیزی در جای مناسب خود، توانستهاند. برقرار شوند و دنیا در پرتو آن، ادامه پیدا كرده است; و گرنه، جهان رو به نیستی میگذارد.(6)
نیز قرآن كریم دربارة پاداش عمل میفرماید: "و خَلَقَ اللّهُ السَّمـَوَتِ و الاَرضَ بِالحَقِّ و لِتُجزیَ كُلُّ نَفسٍ بِما كَسَبَت و هُم لایُظلَمون; (7) و خداوند، آسمانها و زمین را به حق آفریده است، تا هر كس در برابر اعمالی كه انجام داده است، جزا داده شود و به آنها ستمی نخواهد شد."
در آیة دیگری در این باره میفرماید: "و ما اَنا بِظَـلّـَمٍ لِلعَبید; (8) من هرگز به بندگانم ستم نخواهم كرد."
*****************
3. مواردی كه به عنوان شاخصههای عدل گفته شد، چه در ردیف نخست زیر عنوان كلی عدل، و چه در ردیف دوم، دربارة خداوند، همة آنها نمونههایی از صفت عدالت در مورد خداوند است. به دیگر سخن، عدل در سراسر جهان آفرینش، حكمفرماست; یعنی هیچگونه افراط و تفریط و نقص و فزونی و نادرستی در هیچ جای عالم وجود ندارد. در قلمرو زندگی انسان نیز، نه در تكوین و آفرینش او، بیعدالتی به كار رفته (9) و نه در زمینة تشریع، اختیار و آزادی وی، چرا كه در این حوزه; یعنی اختیار انسان، كه او میتواند راه سعادت یا شقاوت خود را برگزیند، باز هم خداوند به عدل امر فرموده، تا انسان از این اختیار خود، استفادة ناروا نكند.
گونة راهنمایی انسان در این زمینة حساس تعیین سرنوشت، آن است كه، قانون خللناپذیر عدل را در جهان حاكم ساخته، در درون آن، سنتهایی قرار داده است. در این سنتها نیز، اثری از خلاف عدل دیده نمیشود، نیز ناهمآهنگی برنامة زندگی انسان با آنها، خود گونهای سرپیچی از قانونمندیهای عدل الهی بوده، سقوط و تباهی او را به دنبال خواهد داشت. برخی بر این باورند كه آیة شریف "اِنَّ اللّهَ لایَأمُرُ بِالفَحشأِ; (10) خداوند هیچگاه به فحشا و امر سوء حكم نمیكند."، به این حقیقت اشاره دارد.(11)
****************
4. عدل الهی در نظام تكوین و آفرینش: از نگاه حكمای اسلامی، عدل الهی در نظام تكوین; یعنی هر موجودی، هر درجه از وجود و كمال وجودی كه استحقاق و امكان آن را داشته، دریافت كرده است. ظلم نیز، یعنی منع فیض و امساك جود و بخشش از وجودی كه استحقاق دریافت آن جود را داراست. حكما معتقدند كه هیچ موجودی
شُ عَن ذِكْرِ الرَّحمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»(79)
هر كه از یاد خدا اعراض كند شیطانى براى او قرار مىدهیم كه یار و همنشین او باشد.
كوتاه سخن آنكه شیطان موجود شرّى نبود و مىتوانست از امكانات خود بهترین استفاده را بكند ولى به خاطر تكبّر و لجاجت، تبدیل به موجودى شرور شد و این مربوط به خودش بود و وسوسههاى شیطان هم سبب بىارادگى و اجبار ما به انحراف نمىشود و آماده كردن زمینه نفوذ هم به دست خود انسان است. از طرفى راه توبه و بازگشت هم براى فریب خوردگان باز است. پس نمىتوان گفت آفریدن شیطان با عدل خدا منافات دارد.
سؤال: آیا آفریدن ابلیس، با عدل و حكمت خدا سازگار است؟
اگر هدف خداوند از آفرینش انسان عبادت مىباشد، پس آفریدن موجودى همچون ابلیس با این هدف مغایر است. انسان با زحمت زیاد عملى را انجام مىدهد، ولى به واسطه وسوسههاى شیطان و انجام گناه، این اعمال از سه راه خراب شود: یا از ابتدا نمىگذارد كار اخلاص داشته باشد و به خاطر ریا شكل الهى به خود نمىگیرد و یا با خودبینى و عجب بىتأثیر مىشود و یا بعد از عمل با ارتكاب برخى گناهان، حبط شده و از بین مىرود.
** پاسخ:
* اوّلاً خداوند، شیطان را شیطان نیافرید
بلكه او نیز مانند دیگر مخلوقات آفریده شده و وجود او و امكاناتى كه خداوند به او داد، همه و همه خیر بوده و او نیز سالها به عبادت خداوند پرداخته است، چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: ابلیس شش هزار سال خدا را عبادت كرد كه معلوم نیست این سالها از سالهاى دنیاست (كه هر سال آن 365 روز است) یا از سالهاى آخرت (كه به گفته قرآن یك روز آن به اندازه پنجاه هزار سال دنیاست).(73) و شیطان شدنش به خاطر گناه و سرپیچى از فرمان خدا بود و بدتر از آن، این كه او توبه و عذرخواهى هم نكرد، پشیمان هم نشد و با یك دنیا غرور و خودخواهى فرمان خدا را غلط دانست و گفت: این فرمان صحیح نیست، زیرا نژاد من از آتش است و بر نژاد آدم كه از خاك است برترى دارد، «قال أنا خیر منه خلقتنى من نار و خلقته من طین»(74)
بنابراین، سرپیچى و غرور شیطان و سرنوشت شوم او مربوط به خود اوست ،نه خداوند.
*******************
*ثانیاً وسوسههاى او نسبت به انسان طورى نیست كه ما را به گناه مجبور كند،
كارآیى وسوسه در حدّ یك دعوت است، امّا اراده ما با وسوسهها از بین نمىرود و اصولا این وسوسهها جنبه مثبت هم مىتواند داشته باشد زیرا رشد ما تنها در صورت مخالفت با تمایلات درونى و وسوسههاى شیطانى است. اگر شخصى لال بود و غیبت نكرد ارزشى ندارد، اگر وسوسه و تمایلات نباشد خوب بودن انسان ارزشى ندارد. ما كسى را پهلوان مىدانیم كه وزنه سنگینى را بلند كند، زیرا این عمل مخالفت با نیروى جاذبه زمین است، آرى نشانه پهلوان بودن مخالفت با كششها و جاذبههاى هواى نفس است.
پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: اگر غضب، تو را به سویى كشید و خود را كنترل كردى به مقام پهلوانى رسیدهاى.
بر فرض اگر شخصى در برابر وسوسهها تمكین نمود، راه توبه و عذرخواهى باز است و مىتواند توبه كند و خداوند توبهپذیر است. چنانكه حضرت آدم نیز نافرمانى كرد و از درخت ممنوعه خورد، امّا پس از آن پشیمان شده و توبه كرد و به درگاه خداوند عذر خواست و خداوند توبه او را پذیرفت.
***************
*ثالثاً اگر ما بودیم و وسوسههاى شیطانى، جاى اشكال بود
امّا در برابر وسوسههاى شیطان، هدایت عقل و فطرت و دعوت انبیا نیز هست كه مىتواند بهترین كمك براى حركت در راه مستقیم و دورى از گناه و وسوسههاى شیطان باشد.
علاوه بر اینكه وسوسه شیطان پس از آمادگى و زمینهسازى خودماست و چنین نیست كه او ما را بىاختیار به دنبال خود بكشد، بلكه این ما هستیم كه او را به خود جلب و بر خود مسلّط مىكنیم.
چنانكه بلعم باعورا آن دانشمند بنىاسرائیل كه حافظ تورات بود و به مقامى رسیده بود كه دعایش مستجاب مىشد، پس از گرایش به دربار فرعون و دلبستگى به مال و مقام، زمینه را براى تسلّط شیطان بر خود فراهم كرد و در نتیجه از گمراهان شد. قرآن در این باره مىفرماید: «فَانْسَلَخَ مِنْها فَاَتْبَعَهُ الشَّیطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوینَ»(75)
از این آیه معلوم مىشود شیطان در كنار افرادى حاضر مىشود كه با ارتكاب گناه آمادگى خود را براى حضور و تسلّط او اعلام مىكنند.
چنانكه در آیه دیگر مىخوانیم:
«اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّونَهُ»(76)
تسلّط شیطان، تنها بر كسانى است كه او را دوست و سرپرست خود قرار مىدهند.
بنابراین تا در خود ما آمادگى پیروى از شیطان نباشد، او نمىتواند رهبرى ما را به عهده گیرد و لذا قرآن مىفرماید:
«اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلطانٌ عَلَى الَّذینَ آمنُوا وَ عَلى رَبِّهِم یَتَوَكَّلُونَ»(77)
شیطان بر مؤمنان وكسانى كه بهخدا توكّل مىكنند، تسلّطى ندارد.
البتّه مراد از تسلّط نداشتن، این نیست كه حتّى وسوسه هم نمىكند بلكه مراد این است كه مؤمنانِ راستینِ شیطانشناس، تا به وسوسههاى او برمىخورند قبل از آنكه تحت نفوذ و سیطره او در آیند، متذكّر مىشوند.
قرآن نحوه برخورد مؤمنان با شیطان را چنین توصیف مىكند:
«اِنَّ الَّذینَ اتَّقَوا اِذا مَسَّهُم طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَكَّرُوا»(78)
افراد با تقوا كسانى هستند كه تا دستهاى از شیطانها با آنان تماس مىگیرند متذكّر شده، خود را حفظ مىكنند.
بنابراین، رابطه مؤمن با شیطان رابطه برخورد است، امّا رابطه فاسق با شیطان، رابطه انس و همنشینى است.
«وَ مَنْ یَعْ
بر خدا حقی پیدا نمیكند كه دادن آن حق، انجام وظیفه و ادای دین شمرده شود، و خداوند از آن جهت عادل شمرده میشود كه به دقت تمام، وظایف خود را در برابر دیگران انجام میدهد، بلكه عدل خداوند، عین فضل و جود او است; یعنی در نگرش آنان، عدل خداوند عبارت است از این كه خداوند، فضلش را از هیچ موجودی، در هر حدی كه امكان تفضل برای آن موجود باشد، دریغ نمیدارد.(12)
****************
5. افزون بر آن كه عدل، به شاخههای فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... تقسیمپذیر است، این اصل، آن قدر مهم است كه حتی در قرآن; در مفهوم اجتماعی خود، به عنوان هدف ارسال پیامبران، مطرح شده است: "لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنـَتِ و اَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتـَبَ و المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ; (13) همانا، فرستادگانمان را با دلایل روشن فرستادیم و همراه ایشان كتاب و ترازو آوردیم تا مردم به عدالت قیام كنند." البته، عدل در مفهوم فلسفی، خود مبنای معاد است.(14)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع:
(1)المیزان، علامه طباطبایی;، ج 12، ص 301 و 302، مؤسسة اعلمی.
(2)نحل، 76.
(3)نحل، 90.
(4)همان، ص 331.
(5) تفسیر نمونه، آیتالله مكارم شیرازی و دیگران، ج 11، ص 366، دارالكتب الاسلامیة.
(6) همان، ج 4، ص 302.
(7)جاثیه، 23.
(8) ق، 30.
(9) انفطار، آیههای 6 و 7.
(10) اعراف، 28.
(11) عدل در جهانبینی توحید، حسن یوسفی، ص 64 ، انتشارات خزر.
(12) عدل الهی، شهید مطهری، ص 58، صدرا.
(13) حدید، 25.
(14) همان، ص 48.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💦🍃در بیمارستانهای اسراییل چه میگذرد
#حتما_ببینید
🔴ببینید چطور سر ما کلاه نهادند
📚دکتر دریايي
بسم الله الرحمن الرحيم
توجه 📣📣 توجه📣📣
باسلام وتبريك اعيادشعبانيه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
به همين مناسبت فرداسه شنبه 98/1/20مراسم جشني
دربرنامه ي سه شنبه هاي مهدوي ازساعت 3
🍀🍀🍀🍀🍀
درسالن اجتماعات دفترامام جمعه همراه بامسابقه وجايزه برگزارمي گردد.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ضمنا مسابقه ي دارت براي كودكان ونوجوانان ازساعت 2درهمين مكان برگزارمي باشد وبه برندگان جايزه تقديم خواهدشد .
روابط عمومي دفترامام جمعه جورقان
☘برادرم ، خواهرم بنگر چگونه نماز میخوانی!!!☘
-------------------------
🔸نمازی که سریع خوانده میشود،نماز «موشکی»است.
🔹نمازی که با غفلت قضا میشود،نماز«یدکی»است.
🔸نمازی که برای رسیدن به مقام و موقعیت خوانده میشود،نماز«پفکی» است
🔹نمازی که به صورت آزمایشی خوانده میشود،نماز«الکی»است.
🔸نمازی که با قبله و وضوی اشتباه خوانده میشود،نماز«چپکی»است.
🔹نمازی که با زور و اجبار بقیه خوانده میشود،نماز«زورکی»است.
🔸نمازی که برای گرفتن پاداش خوانده میشود،نماز «پولکی»است.
🔹نمازی که بدون حضور قلب و با بی حالی خوانده میشود،نماز«آبکی»است.
🔸نماز شب که از نیمه شب به بعد خوانده میشود،نماز«نمکی»است.
🔹نمازی که با عنوان نافله مستحبی خوانده میشود،نماز«کمکی»است.
🔸نمازی که با حضور قلب و خلوص نیت خوانده میشود،نماز«راستکی»است...که از همه ی نمازها بهتر و برتر است..و مورد قبول درگاه حق..
🍁حالا ما خدایی چطور نماز میخونیم؟🍁
May 11
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
4_5861977369392186588.mp3
145.7K
🎙صوت- صحن علنی مجلس 19 فروردین 98
🔴حسینعلی حاجی نماینده شاهینشهر:چرا نگذاشتند آب به سمت زایندهرود بیاید؟! چرا سد تونل سوم و بهشت آباد را نگذاشتند اجرایی شود اگر بهشت آباد اجرایی شده بود الان سیل در لرستان و خوزستان نمیآمد...
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سخنان مرد ترکمن را بشنوید که از قضا بسیار دقیق است..
🔹 او می گوید ما مسوولین را بر سر کار نگذاشتیم که به وقت سیل و مصیبت بیل به دست بگیرند و اینجا بیایند. آنها را آنجا گذاشته ایم که از پیش آمدن مصیبت جلوگیری کنند..
🔸 می گوید این سیل عامل انسانی داشته. آب سد را با وجود آگاهی از باران های سیل آسا برای فروش تابستانه به کشاورزان و برای حوضچه های پرورش ماهی شان خالی نکرده اند.
🔹 او از لایروبی نشدن کانال ها می گوید و از غم بی کفایتی و مسوولیت ناپذیری آقایان.
☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قشنگ ترين پاسخ به اساسي ترين سوال خيلي از مردم :
اگه فلانی خوب نبود چرا توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شد !؟
#روشنگـــرانه
☑️ @Sh_Aviny
♨️ عاقبت نوآوری در گناه
🔹روی عن الامام موسی بن جعفر الکاظم(ع): كُلَّمَا أَحْدَثَ النَّاسُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعُدُّونَ.
🔻امام موسی کاظم(ع) فرمود:
هرگاه مردم گناهان جدیدی را مرتکب شوند که پیش از این انجام نمیدادند، خداوند نیز بلاهایی جدید بر آنها نازل میکند که پیش از این نمیشناختند.
📚 تحف العقول، ص۴١٠
😊 @de_bekhand ☺️
رهبر انقلاب شب گذشته در دیدار جمعی از پاسداران: امروز سپاه در همه عرصه های سیاسی، نظامی و عملیاتی چه در داخل مرزها و چه چندهزار کیلومتر آنطرفتر پیشقدم است و دلیل گربه رقصانی آمریکا هم همین است/ آمریکایی ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه میکشند، البته این خباثتها به جایی نخواهد رسید/ ترامپ و احمقهای دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم شهید سید مرتضی آوینی که سالهاست سانسور شده است!
«۲۰ فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی»
@BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امام خمینی(ره):
ای کاش من هم یک پاسدار بودم
#سپاه
#حامد_زمانی
#اطلاعیه_مهم
مرکز تربیت مدرس علوم سیاسی بینش مطهر برگزار می کند🔻
✅دوره اختصاصی #علوم_سیاسی_بینش مطهر
👈ویژه طلاب و دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها 👉
📚محتوای دوره: مرحله اول مجموعه بینش مطهر (5 کتاب)
🔶چهل جلسه نرم افزار مانیفست انقلاب اسلامی ( جریان شناسی فکری و سیاسی)
🔶دی وی دی های آموزشی دکتر هاشمی گلپایگانی با رویکرد باسخ به سوالات و شبهات
➖عناوین دوره اختصاصی🔻
1⃣کارگاه های تخصصی مانیفست انقلاب اسلامی
2⃣روش تحلیل مسائل سیاسی روز
3⃣رفتار شناسی سیاسی
4⃣جنگ نرم و بررسی شبهات
5⃣جریان شناسی فکری و سیاسی
✅دستاورد های پس از دوره🔻
➖توانمندی در تدریس کتب بینش مطهر
➖بالا رفتن قدرت تحلیل سیاسی
➖مدیریت رسانه ها در روند زندگی
➖توانمندی در حیطه جریان سازی فکری، فرهنگی و سیاسی
➖توانایی در تولید محتواهای رسانه ای مختلف
#مزایا:
🔰اعطای گواهینامه #معتبر از #انجمن مدرسان علوم سیاسی کشور و موسسه بینش مطهر
🔰دعوت به همکاری از فعالین دوره
🔰اعزام برای #تدریس به سراسر کشور
✅دوره غیر حضوری و شامل خواهران و برادران سراسر کشور می باشد.
👈#مهلت_ثبت_نام_تا_۲۵_فروردین_ماه 👉
لینک ثبت نام دوره:
http://yon.ir/j7BpZ
➖سایت موسسه🔻
🌐https://bineshemotahar.ir
✍جهت ثبت نام و مشاوره به آی دی زیر نمایید🔻
🆔 @syasatmotahar97
🎁فرصت استثنایی همراه با تخفیف ویژه🎁
🌷اولین و بزرگترین مرکز تربیت مدرس علوم سیاسی در کشور🌷
—------------------—
🇮🇷کانال اطلاع رسانی
🆔 https://eitaa.com/syasatmotahar
هدایت شده از مدرسه علمیه حضرت خدیجه الکبری(س)پرند
1_28507204.m4a
4.11M
هر شب این فایل کوتاه صوتی را قبل از خواب گوش دهید
https://eitaa.com/hazratkhadijekobra
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام لحظه باز کردن درب حرم آقا امام حسین ع هرچه دلت میخواهد نیت کن. التماس دعا
براي تعجيل درفرج مولامون دعاكنيد
😔❤️