eitaa logo
باید قوی شویم
47 دنبال‌کننده
930 عکس
541 ویدیو
28 فایل
🌾#رهبر_انقلاب:🔅ملت عزیز ایران باید همتشان این باشد که قوی بشوند!🔅 #آتش_به_اختیار #فعال_فرهنگی . . 💢ارتباط با ادمین (جهت ارسال نظرات و پیشنهادات، سؤالات و شبهات...): @Abdozahra5
مشاهده در ایتا
دانلود
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ به نامِ نامی تو آغاز می‌کنیم؛ سرکشیدنِ جام را ... تا قلبمان تطهیر شود از هر رنگ سیاهی که بدست خویش بر دیواره‌اش کشیده‌ایم ! تا شاید از فردا در این رمضان ؛ ظرف قلب ما نیز برای پُر شدن از تو، جا داشته باشـــد ؛ دلبرجان ❤️
در تاریکی نیمه شب کنج اتاق در سکوت نشسته ام و نور گوشی همراه را روی صفحه ی سفید مفاتیح انداخته ام تا دعای افتتاح بخوانم... سکوتِ اتاق را صدایی می‌شکند... خسته از تمام هیاهوها از تمام صداها، از تمام دورنگی ها و نارفاقتی ها، خسته از بدعهدی ها، خسته از پای لنگِ دل پرگناه خودم... آه چقدر به تو محتاج بودم ای رمضان... از سر شب دارم، به هیاهو و رفت و آمد سال‌های قبل فکر می‌کنم... به افطاری های ساده ی مسجدی، به شب های دوست داشتنی قدر، به مراسم ها و دورهمی های بعد از افطار، به هیئت ها و سخنرانی ها... اشکم می‌چکد و جلویش را نمی‌گیرم خوش آمدی ماه خدا اما چرا اینقدر بی‌ صدا؟! امسال آنقدر بیصدا آمدی که دلمان گرفت... اما از خدا که پنهان نیست این روزها به این سکوت، به این ندیدن اجباری آدم ها، به این در خانه ماندن ها، به این خلوت طولانی بعد از سال ها دویدن و شنیدن و گفتن و نبودن و دیر رسیدن و زود برگشتن راضی‌ام... راضی ام و شاکر... من به این خلوت انس بی هیاهو با معبود، که شاید وسط تخته گاز رفتن در بزرگراه دنیا چنین دوربرگردانی لازممان بود، محتاج بودم. من بیش از همه... بیش از همیشه، به این سکوت تنهای نیمه شب کنار مفاتیح الجِنان محتاج بودم که آمدی و احتیاجم را در دست هایم گذاشتی ای ماه خدا... از یاد نوای سوزناک اللهم رب الشهر رمضان های حاج منصور و گریه های مردم بغضم می‌ترکد و باران اشکم ‌باریدن میگیرد... دلم همان سفره های پر از رنگ و نور شب تولد امام مجتبی را میخواهد، همان هیئت رفتن‌های دسته جمعی و بازی کودکان و شیر و خرماهای نیمه شب قدر... ولی این سکوت و خلوت تنهایی اجباری دنیا هم تلنگری بود و باید می‌آمد تا قدر آنچه دیگر برایمان عادی شده بود بدانیم... من به این خلوت سکوت تنها محتاج بودم و تو برایم آوردی ای ماه خدا... آری مراقبه می‌خواهد تا صدای سکوت را بشنوی، وگرنه سروصدا و شلوغی را که همه می‌شنوند.. دعای افتتاح را شروع می‌کنم، دعایی که دوستش دارم... دعای افتتاح دعای دردمندی است و چه دردی بالاتر از غیبت محبوب... دعایی که از لابه لایش عجز و درد و بیچارگی بشر چکه می‌کند، فراز به فرازش باران دلتنگی از آسمان می‌بارد و من هم‌پای واژه ها خیس از عاشقی واژه های منتظر می‌شوم؛ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا خدایا من یک مجرم شاکی ام... گنهکاری که شکایت دارد، از نبود پيامبران... از ناپيدايى مولايمان... و بسيارى دشمنانمان و كمی نفراتمان، و سختى فتنه‌ها به سويمان، و از جريان زمان بر زيانمان... خدایا من امشب شاکی ام و راضی... که تا شکایت نکنم از قرنطینه ی روحم در زندان گناه و معصیت قطره های رضایت تو در دلم نمی‌افتد... نور گوشی را خاموش می‌کنم، و به سجده می‌افتم... خدایا...در دنیای بزرگ و ترسناکی که بخاطر یک ویروس کوچک آدم های ناتوانش تابوت ها را دسته دسته، به گورهای دسته جمعی می‌سپارند... دست های خالی ام را به تو می‌سپارم... من به تو محتاجم... به تمام نشدن این خلوت انسِ نورانی در دل تاریکیِ دنیا محتاجم...
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزء خوانی امروز (جزء یک)* 1. در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند *ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ* با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند *یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ*، برپا کردن ستون دین *یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ*، انفاق و پر کردن خلاهای موجود با توانی که در اختیار دارند *ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ*، ایمان به هرآنچه که رسولان الهی آورده اند *یُؤْمِنُونَ بمِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ* و یقین به روز حساب در تمام آنات زندگی *بِالاَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ* . 2. در مقابل منافقین بهره ای از قرآن نمی برند؛ چراکه دچار این ویژگی ها هستند: الف)دروغگویی ( ادعای ایمان دارند ولی در واقع ندارند) *و اذا لقوا الذین امنوا قالوا امنا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انا معکم* ب)فریبکارند اما در اصل خود را فریب می دهند *یخادعون الله و الذین امنوا و ما یخدعون الا انفسهم و مایشعرون* ج)به سبب نفاقشان، بیماردل شده اند *فی قلوبهم مرض* د)خود را اصلاحگر می نامند *قالوا انما نحن مصلحون* درحالیکه فسادگران خود ایشانند *الا انهم هم المفسدون ولکن لایعلمون* ه) متکبرند و مومنان را بی خرد می بینند درحالیکه از نگاه خداوند متعال خودشان سفیه و بی خردند *قالوا انومن کما امن السفهاء الا انهم هم السفهاء* و) مسخره کردن، شیوه ی عملکردی آنهاست *انما نحن مستهزئون* ز)به واسطه این نوع عملکردشان گمراهی شان بیشتر میشود و کمتر مجال هدایت می یابند *الله یستهزئ بهم و یمدهم فی طغیانهم یعمهون* ح)ایمان و هدایت را به مثابه کالایی کم ارزش فروختند و بهره ای اندک از دنیای فانی را خریدند *اولئک الذین اشتروا الضلاله بالهدی* ط) از عنایت الهی محرومند *و ما کانوا مهتدین* 3. هدف از خلقت انسان و عبادات او، رعایت تقوا (اوامر و نواهی الهی) است *یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون* 4. دستوراتی که به بنی اسرائیل داده شد و انها زمین گذاشتند و از سوی پروردگار طرد شدند: به یاد داشتن نعمت های الهی، وفای به عهد الهی، ایمان به آنچه رسولان الهی اورده اند، تقوای الهی، عدم تلبیس باطل با حق، عدم کتمان حق، اقامه نماز و پرداخت زکات، حفظ جماعت مومنین، امر به خوبی ها و ابتدای به خود در انجام آنها، استعانت از صبر و نماز، یقین به ملاقات پروردگار در روز قیامت و پاسخگویی از اعمال خود (بقره، 40-48) مانند بنی اسرائیل نباشیم. 5. جهنمیان با عادت به گناهان سقوط کردند چراکه آثار گناه، کم کم تمام زندگی او را فرا گرفته است *بلی من کسب سیئة و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون* 6. اعمال دشمن شاد کن را باید ترک کرد *یا ایها الذین امنوا لاتقولوا راعنا و قولوا انظرنا و اسمعوا* 7. جهت گیری ظاهر و باطن انسان باید به سوی خدا باشد *بلی من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون* 8. هیچ ظلمی بالاتر از این نیست که از ذکر خدا منع شود *و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه* 9. دشمن به هیچ حدی از همکاری راضی نمی شود مگر اینکه از راه و روش الهی خود دست بردارید *ولن ترضی عنک الیهود و لاالنصاری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هو الهدی* 10. خدمت به گسترش عبادت الهی به قدری اهمیت دارد که خداوند پیامبران خود را مامور به خدمت بندگانش کرده است *وعهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود* 11. سرپیچی از راه و روش پیامبران ، عین سفاهت است *و من یرغب عن مله ابراهیم الا من سفه نفسه* 12. رنگ و بوی الهی بخشیدن به تمام امور، رمز گشایش و پیشرفت و ماندگاری است *صبغه الله و من احسن من الله صبغه و نحن له عابدون* 🌹و من الله التوفیق🌹
در سکوتی که دلت دست دعا باز نمود یاد ما باش که محتاج دعائیم هنوز @bayad_ghavi_shavim
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزء خوانی امروز (جزء دو)* 1. سفیهان، دائما القای شک در احکام الهی می کنند *سیقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها* 2. تمامی احکام الهی برای رشد عبودیت فردی و اجتماعی نسبت به ولی الهی می باشد *و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول* 3. امت وسط به معنای اعتدال نیست، بلکه به معنای عبودیت کامل الهی است و بدین سبب گواه و الگوی سایر امتها خواهد بود *و کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس* 4. اضطرابهای قلبی ما برای خدا مهم است و اگر به او پناه ببریم، ما را به بهترین نحو هدایت و آرام می کند *قد نری تقلب وجهک فی السماء فلنولینک قبلة ترضاها* 5. تبعیت از غافلان و گمراهان بعد از انکه انسان راه درست را فهمید، اشتباه و ظلمی است نابخشودنی *ولئن اتبعت اهوائهم من بعد ما جاءک من العلم انک اذا لمن الظالمین* 6. خشیت (به معنای درک عظمت و هیبت مخاطب) تنها و تنها شایسته مقام پروردگار است *فلاتخشوهم واخشونی* 7. تلاوت آیات الهی، تزکیه نفوس و تعلیم قرآن و حکمت، از سوی رسول خدا برای بندگان انجام می گیرد (مهم آن است که قلبمان را اماده پذیرش آنها نماییم) *کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم ایاتنا و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه* 8. خداوند، پیروزی صابران را تضمین کرده است *ان الله مع الصابرین* 9. شعور انسانی وقتی رشد یافته است که حیات و ممات حقیقی را درک کند *ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لاتشعرون* 10. بلایا لازمه حیات دنیوی هستند؛ و تنها کسانی که صابر باشند و ایمان خود را حفظ کنند، برنده اند *بقره155-157* 11. آنانکه راه هدایت و صراط حق را کتمان می کنند (در همه ابعاد خصوصا اجتماعی و سیاسی که نسلها را درگیر میکند)، مشمول لعنت خداوند و مومنان قرار می گیرند *ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیّناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون* توبه اینها فقط و فقط با اصلاح و تبیین راه حق خواهد بود و لاغیر *الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا* 12. در روز قیامت تمامی اسباب و روابط قطع می شود و آرزو می کنند که بازگردند و برخی ارتباطات را قطع میکردند *اذ تبرا الذین اتُبعوا من الذین اتبعوا و رأوا العذاب و تقطت بهم الاسباب و قال الذین اتبعوا لو ان لنا کرّة فنتبرا منهم* 13. خداوند برای رفع نیازات انسان، حلال و طیب را می پسندد؛ اما شیطان با تعدی از حلال و طیب، گام به گام انسان را به سقوط می کشاند، چراکه دشمن آشکار ماست *یاایها الناس کلوا فی الارض حلالا طیبا و لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین انما یامرکم بالسوء و الفحشاء* 14. خوبی و تقوا در این اعمال است *ولکن البرّ من امن بالله و الیوم الآخر و الملائکة و الکتاب و النبیین و اتی المال علی حبّه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب و اقام الصلوة و اتی الزکوة و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی الباساء و الضراء و حین الباس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون* 15. حکم الهی مبنی بر قصاص، مایه حیات جامعه و ایجاد زمینه های تقواست *و لکم فی القصاص حیاة یااولی الالباب لعلکم تتقون* 16. ماه رمضان، مجموعه ای از عنایات الهی را برای ما دارد؛ ماه نزول قرآن است که مجرای هدایت و فرقان حق و باطل است و شکرگزاری ماست نسبت به راه هدایتی که خداوند متعال بر ما گشوده اند *بقره 183-185* 17. با فتنه گران باید مبارزه کرد تا دین الهی در همه جا فراگیر باشد و جایی برای باطل نماند *وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین لله فإن انتهوا فلاعدوان الا علی الظالمین* 18. آن کسی که گفتار او، انسان را به شگفتی می اورد اما در عمل، در فساد زمین و هلاکت نسلها سهیم است و وقتی به او سفارش به تقوا می شود، با تکبر به گناهان روی می اورد، منافق است *بقره 204-206* . در مقابل، کسانی که همه وجود خود را در راه رضایت و پسند خداوند متعال فدا می کنند، مفتخر به مدال بندگی اند *ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد* 19. کافران (=کتمان کنندگان حق)، فریب خورده ی شیطانند که دنیا را برایشان زینت داده و به تمسخر مومنان مشغولشان کرده است؛ درحالیکه مومنان در حقیقت از آنان برترند و از رزق بی حساب الهی برخوردارند *زین للذین کفروا الحیاة الدنیا و یسخرون من الذین امنوا و الذین اتقوا فوقهم یوم القیامة و الله یرزق من یشاء بغیر حساب* 20. رسیدن به مقصد نهایی انسان، بدون رنج و زحمت نخواهد بود و قطعا در این راه باید با توکل به پروردگار از بلایای متعددی گذر کرد و هیچ استثنایی هم ندارد *ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم الباساء و الضراء و زلزلوا حتی یقول الرسول و الذین امنوا معه متی نصر الله ألا ان نصرالله قریب*
21. حکم الهی، همیشه درست ترین و بهترین راه است *عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لاتعلمون* 22. فتنه کردن در جامعه اسلامی، از کشتن انسان ها بدتر است (چراکه روح نسلهای متعددی را تحت تاثیر قرار می دهد و آینده دنیوی و اخروی انها را به تباهی می کشاند) *والفتنه اکبر من القتل* 23. دشمنان همیشه و با تمام توان با مومنین می جنگند تا آنها را از راه سعادتی که یافته اند، برگردانند *ولایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا* 24. خداوند برای امر خانواده اهمیت بسیاری قائل است و به جزئیات آن اشاره می نماید *226-237* 25. معامله با خداوند، همیشه پرسود است *من ذاالذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیرة* 26. تفکر پیرامون حکایت اصحاب طالوت، برای منتظران ظهور ضروری است *246-252*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی از جزءخوانی امروز(جزء سوم) ۱. انتخاب راه درست، با پشت کردن به طاغوت و سبک زندگی طاغوتی، و ایمان به الله و سبک زندگی الهی محقق می‌شود *فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لاانفصام لها* ۲. برای تبیین دین، هم به اقناع عقلی توجه شده و هم به اطمینان قلبی *بقره ۲۵۸-۲۶۰* ۳. آنکس که برای خدا انفاق کند، مانند کشت یک دانه گندم است که با باران الهی هفتصد دانه از آن می‌روید؛ و آنکس که با ریا انفاق می‌کند و یا با منت و اذیت، انفاق می‌کند مانند کسی است روی یک سنگ سخت با قشر نازکی از خاک دانه‌ای کاشته که با رگبار، خاک ‌و دانه شسته شده است. *۲۶۱ و ۲۶۴* ۴. در هر کار خیری، شیطان ترس و تردید ایجاد می‌کند تا به سراغ کار شر برویم؛ اما خداوند مغفرت و بخشش‌های بی‌حساب خود را در کار خیر نهاده و خیر کثیر را که حکمت است، پاداش اعمال و نیات صحیح انسان قرار داده است *الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء و الله یعدکم مغفرة منه و فضلا و الله واسع علیم، یوتی الحکمة من یشاء و من یوت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا* ۵. هرآنچه انفاق شود، جایگزین می‌شود *و ما تنفقوا من خیر یوفّ الیکم و انتم لاتُظلمون* ۶. خداوند از ربا متنفر است و ان را نابود می‌کند و در حکم جنگ با خود می‌داند؛ چراکه روزنه‌ی نفوذ شیطان در جامعه اسلامی می‌شوند *بقره ۲۷۵-۲۷۹* ۷. قرض‌هایی که به یکدیگر می‌دهید، مکتوب کنید *یاایها الذین امنوا اذا تداینتم بدینٍ الی اجل مسمی فاکتبوه* ۸. اگر تقوا پیشه کنید، خداوند علم نافع به شما می‌دهد؛ بدون تقوا، از آن علم بی نصیب خواهید بود *واتقوا الله و یعلمکم الله* ۹. حفظ قلب بر مدار هدایت، امر مهمی است که باید از خداوند متعال تمنا کرد *ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا* ۱۰. در طول تاریخ، حب دنیا باعث انحراف انسان‌ها بوده؛ درحالیکه خداوند بهتر از متاع قلیل دنیا را در تقوا قرار داده است *زین للناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الانعام و الحرث ذلک متاع الحیاه الدنیا و الله عنده حسن المآب قل هل انبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات...* ۱۱. بندگان خداوند از این ویژگی‌ها برخوردارند: ایمان خود را اظهار می‌کنند، از گناهان آمرزش می‌طلبند، نگران عذاب الهی هستند، صابر، صادق، تسلیم امر خدا، انفاق کننده، استغفارکننده در سحرها هستند *والله بصیر بالعباد الذین یقولون ربنا اننا امنا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار. الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین و المستغفرین بالاسحار* ۱۲. اختیار ما در هدایت ما مهم است، پس منتظر نباشیم کسی ما را به زور وارد مسیر سعادت نماید؛ پیام‌های خداوند در حد اشاره خواهد بود *فان اسلموا فقد اهتدوا و ان تولوا فانما علیک البلاغ* ۱۳. همه‌ی اعمال انسان، شاکله‌ی روح‌ او را تشکیل می‌دهد و در روز قیامت با آن محشور خواهد بود؛ و آرزو می‌کند کاش آن شاکله را نداشت *یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ماعملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بیعدا* ۱۴. راه خدا را صرفا با دستگیری ولی الهی می‌توان پیمود *قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله* ۱۵. فرزندان خود را نذر خدمت برای خدا کنیم تا همواره آزاده باشند *اذ قالت امرات عمران رب انی نذرت لک ما فی بطنی محرّرا فتقبل منی* ۱۶. اگر در راه خدا باشیم، توطئه‌های دشمنان همواره با تدبیر الهی خنثی می‌گردد *و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین* ۱۷. ولایت، به مثابه نفس نبوت است *فقل تعالوا ندع انباءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل* ۱۸. وحدت پیروان ادیان الهی حول مشترکات، توصیه قرآن کریم است *ال عمران ۶۴* ۱۹. قرآن بر حب و بغض خداوند، بسیار تکیه می‌کند *فان الله یحب المتقین* *والله لایحب الظالمین* ۲۰. هیچ سبکی برای زندگی غیر از تسلیم پروردگار بودن (اسلام) از انسان‌ها مقبول نخواهد بود و انها را به سعادت نخواهند رساند *و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الاخره من الخاسرین*
سحــر که میشود بالهایم را از طاقچه برمیدارم! لباس دعا می پوشم ... شاید اذن اشک دهی و راه آسمان باز شود. دلبـــرم مرا از من رها می کنی؟ دلم کمی تـــو را می خواهد ...! @bayad_ghavi_shavim
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی از جزء خوانی امروز جزء چهارم 1. عبادات ما تنها برای تعالی ماست و خداوند هیچ نیازی ندارد *و من کفر فان الله غنی عن العالمین* 2. اگر مؤمنان از منحرفین تبعیت کنند، قطعا آنها را منحرف می‌سازند؛ باید نسبت به همنشین های خود حساس باشیم*یا ایها الذین آمنوا ان اطیعوا فریقا من الذین اوتوا الکتاب یردوکم بعد ایمانم کافرین* 3. آنچه از ما خواسته شده تقوا به معنای واقعی کلمه است *یا ایها الذین اتقوا الله حق تقاته* 4. وحدت حول محور توحید، برای جامعه ایمانی، ضروری است *واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا* 5. با حفظ همین وحدت، باید به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت تا سعادت جمعی تضمین گردد *ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون* 6. منافقان و دشمنان نمی‌توانند ضرری به امت اسلامی برسانند، جزاینکه آزاررسانی! *لن یضروکم الا اذی* 7. صالحان، ایمان دارند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و نسبت به اعمال خیر، سبقت می‌گیرند. *یومنون بالله و الیوم الاخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یسارعون فی الخیرات و اولئک من الصالحین* 8. مؤمنان باید نسبت به خطر نفوذ هوشیار باشند؛ چراکه بی رحمانه دشمنی خواهند کرد*یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا بطانة من دونکم لایالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر* 9. در برابر کید دشمنان، با صبر فعال و تقوا، می‌توان پیروز شد‌‌؛ چراکه همه چیز تحت احاطه خداوند است*و ان تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئا ان الله بما یعملون محیط* *ان تصبروا و تتقوا و یاتوکم من فورهم هذا یمددکم ربکم بخسمه آلاف من الملائکه مسومین* 10. شکر نصرت الهی، با تقوا محقق میشود *ولقد نصرکم الله ببدر و انتم اذله فاتقوا الله لعلکم تشکرون* 11. شرط توبه، طلب آمرزش از پروردگار و عدم تکرار آن اشتباه است *والذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون* 12. فراز و نشیب های زندگی برای همه هست، مهم آن است که چگونه از آن امتحان بیرون آییم تا گواه الهی باشیم *تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین آمنوا و یتخذمنکم شهدا* 13. خداوند برای مجاهدان و صابران، جایگاهی ویژه غیر از بهشت، قائل است *ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم و یعلم الصابرین* 14. هرکس دنیا طلب کند، خداوند به او می‌دهد و هرکس آخرت را بخواهد خداوند به او می‌دهد *و من یرد ثواب الدنیا نوته منها و من یرد ثواب الاخره نوته منها* اما به محسنین (نیکوکاران) بهترینها را از هر دو می‌دهد *فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخره و الله یحب المحسنین* 15. در همه عرصه ها، باید به این توجه کنیم که الله مولای ماست و ما را در برابر سخت ترین دشمنی ها یاری می‌کند *بل الله مولاکم و هو خیر الناصرین سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب* 16. مرگ و ضررهای مالی و جسمی، در راه خدا، بهانه است؛ چراکه تقدیر انسان هرچه باشد در خانه اش هم به او می‌رسد *لو کنتم فی بیوتکم لبرز الذین کتب علیهم القتل الی مضاجهم* اما این مواقع، ایمان قلبی انسان را درمعرض امتحان قرار می‌دهد *و لیبتلی الله ما فی صدورکم و لیمحص ما فی قلوبکم* 17. نرم‌خویی و مشی لیّن، رحمتی است که خداوند به رسولانش ارزانی می‌دارد؛ تا هدایت بندگانش را تکثیر و تسریع کند *فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک* 18. شهدا، زندگان تاریخند؛ و صوت آنان در عالم طنین انداز است و رهسپران طریق خدا را بشارت می‌دهند که خوف و حزنی نداشته باشید و نعمات الهی و اجر عظیم الهی در انتظار شماست *ال عمران 169_174* 19. آنچه کافران و مستکبران و گناهکاران انجام می‌دهند، از دید و قدرت خداوند خارج نیست، آنها مبتلا به مکر مهلت دهی هستند تا شایسته عذاب خوارکننده شوند *ولایحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انمانملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین* 20. بخل از انفاق در راه خدا، به ضرر انسان است، زمین و آسمان از آن خداست و بخل ورزان از چشم خدا سقوط میکنند*ولایحسبن الذین یبخلون بما اتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شر لهم سیطوّقون ما بخلوا به یوم القیامه و لله میراث السموات و الارض* 21. ویژگی‌های اولوالباب: ذکر مداوم، تفکر در حکیمانه بودن خلقت، پرهیز از آنچه عقاب الهی را به دنبال دارد، لبیک به ندای ایمان در همه آنات و آرزوی همراهی با ابرار و بندگان خالص الهی *آل‌عمران 190_195* 22. اموال یتیم را نباید با مال بد عوض کرد و نباید با اموال خود مخلوط کرد *واتوا الیتامی اموالهم و لاتتبدلوا الخبیث بالطیب و لاتاکلوا اموالهم الی اموالکم انه کان حوبا کبیرا* 23. مهریه، هدیه ای برای زن و بدهی بر عهده مرد است *و اتوا النساء صدقاتهن نحلة*