eitaa logo
باید قوی شویم
47 دنبال‌کننده
930 عکس
541 ویدیو
28 فایل
🌾#رهبر_انقلاب:🔅ملت عزیز ایران باید همتشان این باشد که قوی بشوند!🔅 #آتش_به_اختیار #فعال_فرهنگی . . 💢ارتباط با ادمین (جهت ارسال نظرات و پیشنهادات، سؤالات و شبهات...): @Abdozahra5
مشاهده در ایتا
دانلود
حوالیِ اردیبهشت و نزدیک هستیم به ، بوی بهشت می‌آید نه! عطر شکوفه‌های معنویت و خاکِ باران‌خورده ماه رجب و شعبان هوش از سرِ مردم شهر پرانده... فصل شوخی بردار نیست، تمام آدم‌ها را عاشق می‌کند :)) @bayad_ghavi_shavim
بسم الله الرحمن الرحیم طنین آوای آوینی در گوش بشر باقی است... سیدالشهدای اهل قلم ، تنها عبارتی است که می‌تواند تجلی‌گر منشور شخصیتی آوینی باشد. تنها این عبارت است که عمق تفکر و وسعت هنرمندی این شهید عزیز را در دل خود دارد. تنها این عبارت است که می‌تواند تکثر عداوت‌ها بر علیه فکر و قلم او، کثرت زخم‌ها بر پیکر استعدادها و آبرو و زندگی شخصی و حرفه‌ای او را به تصویر بکشد. و تنها این لقب است که می‌تواند راهنمای طریق اهالی روشنگری گردد تا سیره‌ی آوینی را الگوی جهاد فکری دوران خود بدانند. سیدالشهدای اهل قلم، به مثابه فرمانده‌ای استراتژيست در تنگه‌ی احد انقلاب اسلامی، نفوذ روشنفکران غرب‌زده را برنتابید و دلیرانه بر هیمنه‌ی پوشالین ارباب‌شان -تمدن منحط غرب- تاخت و دروازه‌های تهاجم فرهنگی را رسوا کرد. نبض حیات گفتمان مقاومت در نسل‌های جوان انقلاب، مدیون تپش قلم شهید آوینی است که در کوران شبیخونها، رگ‌های سرمازده ایمان را گرما بخشید. اینک و در طلیعه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی، جوانانی روییده‌اند که هم‌چون آوینی، فاتح خرمشهرهای پیش‌رو و راویان آنها خواهند بود. آوینی‌ها، عهد بسته‌اند که قلم را با جرعه‌های خون خود سیراب سازند و لذا تا جانی در کف باقی است، از حریم ولایت پاسداری خواهند کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگـویند رمضان، ماه مهمانی خداست و همه در این ضیافت دعـوتند.. در پوست خود نمیگنجم قرار است یک ماهِ تمـام با تُـو سر یک سفره بنشینم
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ به نامِ نامی تو آغاز می‌کنیم؛ سرکشیدنِ جام را ... تا قلبمان تطهیر شود از هر رنگ سیاهی که بدست خویش بر دیواره‌اش کشیده‌ایم ! تا شاید از فردا در این رمضان ؛ ظرف قلب ما نیز برای پُر شدن از تو، جا داشته باشـــد ؛ دلبرجان ❤️
در تاریکی نیمه شب کنج اتاق در سکوت نشسته ام و نور گوشی همراه را روی صفحه ی سفید مفاتیح انداخته ام تا دعای افتتاح بخوانم... سکوتِ اتاق را صدایی می‌شکند... خسته از تمام هیاهوها از تمام صداها، از تمام دورنگی ها و نارفاقتی ها، خسته از بدعهدی ها، خسته از پای لنگِ دل پرگناه خودم... آه چقدر به تو محتاج بودم ای رمضان... از سر شب دارم، به هیاهو و رفت و آمد سال‌های قبل فکر می‌کنم... به افطاری های ساده ی مسجدی، به شب های دوست داشتنی قدر، به مراسم ها و دورهمی های بعد از افطار، به هیئت ها و سخنرانی ها... اشکم می‌چکد و جلویش را نمی‌گیرم خوش آمدی ماه خدا اما چرا اینقدر بی‌ صدا؟! امسال آنقدر بیصدا آمدی که دلمان گرفت... اما از خدا که پنهان نیست این روزها به این سکوت، به این ندیدن اجباری آدم ها، به این در خانه ماندن ها، به این خلوت طولانی بعد از سال ها دویدن و شنیدن و گفتن و نبودن و دیر رسیدن و زود برگشتن راضی‌ام... راضی ام و شاکر... من به این خلوت انس بی هیاهو با معبود، که شاید وسط تخته گاز رفتن در بزرگراه دنیا چنین دوربرگردانی لازممان بود، محتاج بودم. من بیش از همه... بیش از همیشه، به این سکوت تنهای نیمه شب کنار مفاتیح الجِنان محتاج بودم که آمدی و احتیاجم را در دست هایم گذاشتی ای ماه خدا... از یاد نوای سوزناک اللهم رب الشهر رمضان های حاج منصور و گریه های مردم بغضم می‌ترکد و باران اشکم ‌باریدن میگیرد... دلم همان سفره های پر از رنگ و نور شب تولد امام مجتبی را میخواهد، همان هیئت رفتن‌های دسته جمعی و بازی کودکان و شیر و خرماهای نیمه شب قدر... ولی این سکوت و خلوت تنهایی اجباری دنیا هم تلنگری بود و باید می‌آمد تا قدر آنچه دیگر برایمان عادی شده بود بدانیم... من به این خلوت سکوت تنها محتاج بودم و تو برایم آوردی ای ماه خدا... آری مراقبه می‌خواهد تا صدای سکوت را بشنوی، وگرنه سروصدا و شلوغی را که همه می‌شنوند.. دعای افتتاح را شروع می‌کنم، دعایی که دوستش دارم... دعای افتتاح دعای دردمندی است و چه دردی بالاتر از غیبت محبوب... دعایی که از لابه لایش عجز و درد و بیچارگی بشر چکه می‌کند، فراز به فرازش باران دلتنگی از آسمان می‌بارد و من هم‌پای واژه ها خیس از عاشقی واژه های منتظر می‌شوم؛ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا خدایا من یک مجرم شاکی ام... گنهکاری که شکایت دارد، از نبود پيامبران... از ناپيدايى مولايمان... و بسيارى دشمنانمان و كمی نفراتمان، و سختى فتنه‌ها به سويمان، و از جريان زمان بر زيانمان... خدایا من امشب شاکی ام و راضی... که تا شکایت نکنم از قرنطینه ی روحم در زندان گناه و معصیت قطره های رضایت تو در دلم نمی‌افتد... نور گوشی را خاموش می‌کنم، و به سجده می‌افتم... خدایا...در دنیای بزرگ و ترسناکی که بخاطر یک ویروس کوچک آدم های ناتوانش تابوت ها را دسته دسته، به گورهای دسته جمعی می‌سپارند... دست های خالی ام را به تو می‌سپارم... من به تو محتاجم... به تمام نشدن این خلوت انسِ نورانی در دل تاریکیِ دنیا محتاجم...
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزء خوانی امروز (جزء یک)* 1. در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند *ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ* با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند *یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ*، برپا کردن ستون دین *یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ*، انفاق و پر کردن خلاهای موجود با توانی که در اختیار دارند *ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ*، ایمان به هرآنچه که رسولان الهی آورده اند *یُؤْمِنُونَ بمِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ* و یقین به روز حساب در تمام آنات زندگی *بِالاَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ* . 2. در مقابل منافقین بهره ای از قرآن نمی برند؛ چراکه دچار این ویژگی ها هستند: الف)دروغگویی ( ادعای ایمان دارند ولی در واقع ندارند) *و اذا لقوا الذین امنوا قالوا امنا و اذا خلوا الی شیاطینهم قالوا انا معکم* ب)فریبکارند اما در اصل خود را فریب می دهند *یخادعون الله و الذین امنوا و ما یخدعون الا انفسهم و مایشعرون* ج)به سبب نفاقشان، بیماردل شده اند *فی قلوبهم مرض* د)خود را اصلاحگر می نامند *قالوا انما نحن مصلحون* درحالیکه فسادگران خود ایشانند *الا انهم هم المفسدون ولکن لایعلمون* ه) متکبرند و مومنان را بی خرد می بینند درحالیکه از نگاه خداوند متعال خودشان سفیه و بی خردند *قالوا انومن کما امن السفهاء الا انهم هم السفهاء* و) مسخره کردن، شیوه ی عملکردی آنهاست *انما نحن مستهزئون* ز)به واسطه این نوع عملکردشان گمراهی شان بیشتر میشود و کمتر مجال هدایت می یابند *الله یستهزئ بهم و یمدهم فی طغیانهم یعمهون* ح)ایمان و هدایت را به مثابه کالایی کم ارزش فروختند و بهره ای اندک از دنیای فانی را خریدند *اولئک الذین اشتروا الضلاله بالهدی* ط) از عنایت الهی محرومند *و ما کانوا مهتدین* 3. هدف از خلقت انسان و عبادات او، رعایت تقوا (اوامر و نواهی الهی) است *یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون* 4. دستوراتی که به بنی اسرائیل داده شد و انها زمین گذاشتند و از سوی پروردگار طرد شدند: به یاد داشتن نعمت های الهی، وفای به عهد الهی، ایمان به آنچه رسولان الهی اورده اند، تقوای الهی، عدم تلبیس باطل با حق، عدم کتمان حق، اقامه نماز و پرداخت زکات، حفظ جماعت مومنین، امر به خوبی ها و ابتدای به خود در انجام آنها، استعانت از صبر و نماز، یقین به ملاقات پروردگار در روز قیامت و پاسخگویی از اعمال خود (بقره، 40-48) مانند بنی اسرائیل نباشیم. 5. جهنمیان با عادت به گناهان سقوط کردند چراکه آثار گناه، کم کم تمام زندگی او را فرا گرفته است *بلی من کسب سیئة و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون* 6. اعمال دشمن شاد کن را باید ترک کرد *یا ایها الذین امنوا لاتقولوا راعنا و قولوا انظرنا و اسمعوا* 7. جهت گیری ظاهر و باطن انسان باید به سوی خدا باشد *بلی من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون* 8. هیچ ظلمی بالاتر از این نیست که از ذکر خدا منع شود *و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه* 9. دشمن به هیچ حدی از همکاری راضی نمی شود مگر اینکه از راه و روش الهی خود دست بردارید *ولن ترضی عنک الیهود و لاالنصاری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هو الهدی* 10. خدمت به گسترش عبادت الهی به قدری اهمیت دارد که خداوند پیامبران خود را مامور به خدمت بندگانش کرده است *وعهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود* 11. سرپیچی از راه و روش پیامبران ، عین سفاهت است *و من یرغب عن مله ابراهیم الا من سفه نفسه* 12. رنگ و بوی الهی بخشیدن به تمام امور، رمز گشایش و پیشرفت و ماندگاری است *صبغه الله و من احسن من الله صبغه و نحن له عابدون* 🌹و من الله التوفیق🌹
در سکوتی که دلت دست دعا باز نمود یاد ما باش که محتاج دعائیم هنوز @bayad_ghavi_shavim
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزء خوانی امروز (جزء دو)* 1. سفیهان، دائما القای شک در احکام الهی می کنند *سیقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها* 2. تمامی احکام الهی برای رشد عبودیت فردی و اجتماعی نسبت به ولی الهی می باشد *و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول* 3. امت وسط به معنای اعتدال نیست، بلکه به معنای عبودیت کامل الهی است و بدین سبب گواه و الگوی سایر امتها خواهد بود *و کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس* 4. اضطرابهای قلبی ما برای خدا مهم است و اگر به او پناه ببریم، ما را به بهترین نحو هدایت و آرام می کند *قد نری تقلب وجهک فی السماء فلنولینک قبلة ترضاها* 5. تبعیت از غافلان و گمراهان بعد از انکه انسان راه درست را فهمید، اشتباه و ظلمی است نابخشودنی *ولئن اتبعت اهوائهم من بعد ما جاءک من العلم انک اذا لمن الظالمین* 6. خشیت (به معنای درک عظمت و هیبت مخاطب) تنها و تنها شایسته مقام پروردگار است *فلاتخشوهم واخشونی* 7. تلاوت آیات الهی، تزکیه نفوس و تعلیم قرآن و حکمت، از سوی رسول خدا برای بندگان انجام می گیرد (مهم آن است که قلبمان را اماده پذیرش آنها نماییم) *کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم ایاتنا و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه* 8. خداوند، پیروزی صابران را تضمین کرده است *ان الله مع الصابرین* 9. شعور انسانی وقتی رشد یافته است که حیات و ممات حقیقی را درک کند *ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لاتشعرون* 10. بلایا لازمه حیات دنیوی هستند؛ و تنها کسانی که صابر باشند و ایمان خود را حفظ کنند، برنده اند *بقره155-157* 11. آنانکه راه هدایت و صراط حق را کتمان می کنند (در همه ابعاد خصوصا اجتماعی و سیاسی که نسلها را درگیر میکند)، مشمول لعنت خداوند و مومنان قرار می گیرند *ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیّناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون* توبه اینها فقط و فقط با اصلاح و تبیین راه حق خواهد بود و لاغیر *الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا* 12. در روز قیامت تمامی اسباب و روابط قطع می شود و آرزو می کنند که بازگردند و برخی ارتباطات را قطع میکردند *اذ تبرا الذین اتُبعوا من الذین اتبعوا و رأوا العذاب و تقطت بهم الاسباب و قال الذین اتبعوا لو ان لنا کرّة فنتبرا منهم* 13. خداوند برای رفع نیازات انسان، حلال و طیب را می پسندد؛ اما شیطان با تعدی از حلال و طیب، گام به گام انسان را به سقوط می کشاند، چراکه دشمن آشکار ماست *یاایها الناس کلوا فی الارض حلالا طیبا و لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین انما یامرکم بالسوء و الفحشاء* 14. خوبی و تقوا در این اعمال است *ولکن البرّ من امن بالله و الیوم الآخر و الملائکة و الکتاب و النبیین و اتی المال علی حبّه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب و اقام الصلوة و اتی الزکوة و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی الباساء و الضراء و حین الباس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون* 15. حکم الهی مبنی بر قصاص، مایه حیات جامعه و ایجاد زمینه های تقواست *و لکم فی القصاص حیاة یااولی الالباب لعلکم تتقون* 16. ماه رمضان، مجموعه ای از عنایات الهی را برای ما دارد؛ ماه نزول قرآن است که مجرای هدایت و فرقان حق و باطل است و شکرگزاری ماست نسبت به راه هدایتی که خداوند متعال بر ما گشوده اند *بقره 183-185* 17. با فتنه گران باید مبارزه کرد تا دین الهی در همه جا فراگیر باشد و جایی برای باطل نماند *وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین لله فإن انتهوا فلاعدوان الا علی الظالمین* 18. آن کسی که گفتار او، انسان را به شگفتی می اورد اما در عمل، در فساد زمین و هلاکت نسلها سهیم است و وقتی به او سفارش به تقوا می شود، با تکبر به گناهان روی می اورد، منافق است *بقره 204-206* . در مقابل، کسانی که همه وجود خود را در راه رضایت و پسند خداوند متعال فدا می کنند، مفتخر به مدال بندگی اند *ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد* 19. کافران (=کتمان کنندگان حق)، فریب خورده ی شیطانند که دنیا را برایشان زینت داده و به تمسخر مومنان مشغولشان کرده است؛ درحالیکه مومنان در حقیقت از آنان برترند و از رزق بی حساب الهی برخوردارند *زین للذین کفروا الحیاة الدنیا و یسخرون من الذین امنوا و الذین اتقوا فوقهم یوم القیامة و الله یرزق من یشاء بغیر حساب* 20. رسیدن به مقصد نهایی انسان، بدون رنج و زحمت نخواهد بود و قطعا در این راه باید با توکل به پروردگار از بلایای متعددی گذر کرد و هیچ استثنایی هم ندارد *ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم الباساء و الضراء و زلزلوا حتی یقول الرسول و الذین امنوا معه متی نصر الله ألا ان نصرالله قریب*
21. حکم الهی، همیشه درست ترین و بهترین راه است *عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لاتعلمون* 22. فتنه کردن در جامعه اسلامی، از کشتن انسان ها بدتر است (چراکه روح نسلهای متعددی را تحت تاثیر قرار می دهد و آینده دنیوی و اخروی انها را به تباهی می کشاند) *والفتنه اکبر من القتل* 23. دشمنان همیشه و با تمام توان با مومنین می جنگند تا آنها را از راه سعادتی که یافته اند، برگردانند *ولایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا* 24. خداوند برای امر خانواده اهمیت بسیاری قائل است و به جزئیات آن اشاره می نماید *226-237* 25. معامله با خداوند، همیشه پرسود است *من ذاالذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیرة* 26. تفکر پیرامون حکایت اصحاب طالوت، برای منتظران ظهور ضروری است *246-252*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی از جزءخوانی امروز(جزء سوم) ۱. انتخاب راه درست، با پشت کردن به طاغوت و سبک زندگی طاغوتی، و ایمان به الله و سبک زندگی الهی محقق می‌شود *فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لاانفصام لها* ۲. برای تبیین دین، هم به اقناع عقلی توجه شده و هم به اطمینان قلبی *بقره ۲۵۸-۲۶۰* ۳. آنکس که برای خدا انفاق کند، مانند کشت یک دانه گندم است که با باران الهی هفتصد دانه از آن می‌روید؛ و آنکس که با ریا انفاق می‌کند و یا با منت و اذیت، انفاق می‌کند مانند کسی است روی یک سنگ سخت با قشر نازکی از خاک دانه‌ای کاشته که با رگبار، خاک ‌و دانه شسته شده است. *۲۶۱ و ۲۶۴* ۴. در هر کار خیری، شیطان ترس و تردید ایجاد می‌کند تا به سراغ کار شر برویم؛ اما خداوند مغفرت و بخشش‌های بی‌حساب خود را در کار خیر نهاده و خیر کثیر را که حکمت است، پاداش اعمال و نیات صحیح انسان قرار داده است *الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء و الله یعدکم مغفرة منه و فضلا و الله واسع علیم، یوتی الحکمة من یشاء و من یوت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا* ۵. هرآنچه انفاق شود، جایگزین می‌شود *و ما تنفقوا من خیر یوفّ الیکم و انتم لاتُظلمون* ۶. خداوند از ربا متنفر است و ان را نابود می‌کند و در حکم جنگ با خود می‌داند؛ چراکه روزنه‌ی نفوذ شیطان در جامعه اسلامی می‌شوند *بقره ۲۷۵-۲۷۹* ۷. قرض‌هایی که به یکدیگر می‌دهید، مکتوب کنید *یاایها الذین امنوا اذا تداینتم بدینٍ الی اجل مسمی فاکتبوه* ۸. اگر تقوا پیشه کنید، خداوند علم نافع به شما می‌دهد؛ بدون تقوا، از آن علم بی نصیب خواهید بود *واتقوا الله و یعلمکم الله* ۹. حفظ قلب بر مدار هدایت، امر مهمی است که باید از خداوند متعال تمنا کرد *ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا* ۱۰. در طول تاریخ، حب دنیا باعث انحراف انسان‌ها بوده؛ درحالیکه خداوند بهتر از متاع قلیل دنیا را در تقوا قرار داده است *زین للناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الانعام و الحرث ذلک متاع الحیاه الدنیا و الله عنده حسن المآب قل هل انبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات...* ۱۱. بندگان خداوند از این ویژگی‌ها برخوردارند: ایمان خود را اظهار می‌کنند، از گناهان آمرزش می‌طلبند، نگران عذاب الهی هستند، صابر، صادق، تسلیم امر خدا، انفاق کننده، استغفارکننده در سحرها هستند *والله بصیر بالعباد الذین یقولون ربنا اننا امنا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار. الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین و المستغفرین بالاسحار* ۱۲. اختیار ما در هدایت ما مهم است، پس منتظر نباشیم کسی ما را به زور وارد مسیر سعادت نماید؛ پیام‌های خداوند در حد اشاره خواهد بود *فان اسلموا فقد اهتدوا و ان تولوا فانما علیک البلاغ* ۱۳. همه‌ی اعمال انسان، شاکله‌ی روح‌ او را تشکیل می‌دهد و در روز قیامت با آن محشور خواهد بود؛ و آرزو می‌کند کاش آن شاکله را نداشت *یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ماعملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بیعدا* ۱۴. راه خدا را صرفا با دستگیری ولی الهی می‌توان پیمود *قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله* ۱۵. فرزندان خود را نذر خدمت برای خدا کنیم تا همواره آزاده باشند *اذ قالت امرات عمران رب انی نذرت لک ما فی بطنی محرّرا فتقبل منی* ۱۶. اگر در راه خدا باشیم، توطئه‌های دشمنان همواره با تدبیر الهی خنثی می‌گردد *و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین* ۱۷. ولایت، به مثابه نفس نبوت است *فقل تعالوا ندع انباءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل* ۱۸. وحدت پیروان ادیان الهی حول مشترکات، توصیه قرآن کریم است *ال عمران ۶۴* ۱۹. قرآن بر حب و بغض خداوند، بسیار تکیه می‌کند *فان الله یحب المتقین* *والله لایحب الظالمین* ۲۰. هیچ سبکی برای زندگی غیر از تسلیم پروردگار بودن (اسلام) از انسان‌ها مقبول نخواهد بود و انها را به سعادت نخواهند رساند *و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الاخره من الخاسرین*
سحــر که میشود بالهایم را از طاقچه برمیدارم! لباس دعا می پوشم ... شاید اذن اشک دهی و راه آسمان باز شود. دلبـــرم مرا از من رها می کنی؟ دلم کمی تـــو را می خواهد ...! @bayad_ghavi_shavim
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی از جزء خوانی امروز جزء چهارم 1. عبادات ما تنها برای تعالی ماست و خداوند هیچ نیازی ندارد *و من کفر فان الله غنی عن العالمین* 2. اگر مؤمنان از منحرفین تبعیت کنند، قطعا آنها را منحرف می‌سازند؛ باید نسبت به همنشین های خود حساس باشیم*یا ایها الذین آمنوا ان اطیعوا فریقا من الذین اوتوا الکتاب یردوکم بعد ایمانم کافرین* 3. آنچه از ما خواسته شده تقوا به معنای واقعی کلمه است *یا ایها الذین اتقوا الله حق تقاته* 4. وحدت حول محور توحید، برای جامعه ایمانی، ضروری است *واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا* 5. با حفظ همین وحدت، باید به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت تا سعادت جمعی تضمین گردد *ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون* 6. منافقان و دشمنان نمی‌توانند ضرری به امت اسلامی برسانند، جزاینکه آزاررسانی! *لن یضروکم الا اذی* 7. صالحان، ایمان دارند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و نسبت به اعمال خیر، سبقت می‌گیرند. *یومنون بالله و الیوم الاخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یسارعون فی الخیرات و اولئک من الصالحین* 8. مؤمنان باید نسبت به خطر نفوذ هوشیار باشند؛ چراکه بی رحمانه دشمنی خواهند کرد*یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا بطانة من دونکم لایالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر* 9. در برابر کید دشمنان، با صبر فعال و تقوا، می‌توان پیروز شد‌‌؛ چراکه همه چیز تحت احاطه خداوند است*و ان تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئا ان الله بما یعملون محیط* *ان تصبروا و تتقوا و یاتوکم من فورهم هذا یمددکم ربکم بخسمه آلاف من الملائکه مسومین* 10. شکر نصرت الهی، با تقوا محقق میشود *ولقد نصرکم الله ببدر و انتم اذله فاتقوا الله لعلکم تشکرون* 11. شرط توبه، طلب آمرزش از پروردگار و عدم تکرار آن اشتباه است *والذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون* 12. فراز و نشیب های زندگی برای همه هست، مهم آن است که چگونه از آن امتحان بیرون آییم تا گواه الهی باشیم *تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین آمنوا و یتخذمنکم شهدا* 13. خداوند برای مجاهدان و صابران، جایگاهی ویژه غیر از بهشت، قائل است *ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم و یعلم الصابرین* 14. هرکس دنیا طلب کند، خداوند به او می‌دهد و هرکس آخرت را بخواهد خداوند به او می‌دهد *و من یرد ثواب الدنیا نوته منها و من یرد ثواب الاخره نوته منها* اما به محسنین (نیکوکاران) بهترینها را از هر دو می‌دهد *فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخره و الله یحب المحسنین* 15. در همه عرصه ها، باید به این توجه کنیم که الله مولای ماست و ما را در برابر سخت ترین دشمنی ها یاری می‌کند *بل الله مولاکم و هو خیر الناصرین سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب* 16. مرگ و ضررهای مالی و جسمی، در راه خدا، بهانه است؛ چراکه تقدیر انسان هرچه باشد در خانه اش هم به او می‌رسد *لو کنتم فی بیوتکم لبرز الذین کتب علیهم القتل الی مضاجهم* اما این مواقع، ایمان قلبی انسان را درمعرض امتحان قرار می‌دهد *و لیبتلی الله ما فی صدورکم و لیمحص ما فی قلوبکم* 17. نرم‌خویی و مشی لیّن، رحمتی است که خداوند به رسولانش ارزانی می‌دارد؛ تا هدایت بندگانش را تکثیر و تسریع کند *فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک* 18. شهدا، زندگان تاریخند؛ و صوت آنان در عالم طنین انداز است و رهسپران طریق خدا را بشارت می‌دهند که خوف و حزنی نداشته باشید و نعمات الهی و اجر عظیم الهی در انتظار شماست *ال عمران 169_174* 19. آنچه کافران و مستکبران و گناهکاران انجام می‌دهند، از دید و قدرت خداوند خارج نیست، آنها مبتلا به مکر مهلت دهی هستند تا شایسته عذاب خوارکننده شوند *ولایحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انمانملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین* 20. بخل از انفاق در راه خدا، به ضرر انسان است، زمین و آسمان از آن خداست و بخل ورزان از چشم خدا سقوط میکنند*ولایحسبن الذین یبخلون بما اتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شر لهم سیطوّقون ما بخلوا به یوم القیامه و لله میراث السموات و الارض* 21. ویژگی‌های اولوالباب: ذکر مداوم، تفکر در حکیمانه بودن خلقت، پرهیز از آنچه عقاب الهی را به دنبال دارد، لبیک به ندای ایمان در همه آنات و آرزوی همراهی با ابرار و بندگان خالص الهی *آل‌عمران 190_195* 22. اموال یتیم را نباید با مال بد عوض کرد و نباید با اموال خود مخلوط کرد *واتوا الیتامی اموالهم و لاتتبدلوا الخبیث بالطیب و لاتاکلوا اموالهم الی اموالکم انه کان حوبا کبیرا* 23. مهریه، هدیه ای برای زن و بدهی بر عهده مرد است *و اتوا النساء صدقاتهن نحلة*
24. قوانین ارث با توجه به سیستم خانواده در اسلام، تنظیم شده است *نساء 7_14* 25. محارم مرد (که اجازه ازدواج با آنها را ندارد) به تفصیل بیان شده *نساء 23* این قوانین آرامش را به جوامع اسلامی هدیه داده؛ درحالی‌که در جوامع غربی، بعلت فقدان این اوامر حیات بخش، زندگی از حالت انسانی خود خارج شده است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مٰا عِندَه حُسین(ع) اٰخِرتَه لَوینْ کسی که حسین(ع) ندارد،آخرت ندارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروردین چه خوشبخت است که بهار علم و اقتدار و عزت و سرافرازی را یک جا خدا به او داده است... بعضی ها آمده‌اند، تا دنیا جای بهتری برای زندگی باشد، تا دنیا صدای حقیقت را بشنود... آن ها که هم لطیفند و هم محکم، هم مهربان و هم با صلابت، همچو عطر گل محمدی که می‌پیچد و دل میبرد و دنیایت را معطّر می‌کند... آقاجــــان! ما شما را همان یافتیم که خمینی را و در اقتدار شما همان را دیدیم که در خمینی... سایه ات از سر ما کم نشود آقاجان... خدایا تا ظهور دولت یار گل پیغمبر ما را نگه دار
باید قوی شویم
فروردین چه خوشبخت است که بهار علم و اقتدار و عزت و سرافرازی را یک جا خدا به او داده است... بعضی ها
‍ هر چند همه دوست دارند تو را "آقا" صدا کنند ولی...❤️❤️ به جمع دانشجویان که می رسی قامت "استاد" برازنده توست در میان نظامیان که می آیی هیبت "فرماندهی"ات دل دوستان را شاد و دل دشمنانت را می لرزاند روز پدر که می آید می شوی مهربانترین "بابا"ی دنیا روز جانباز که می شود همه دست "جانباز" تو را به هم نشان می دهند، ۹ دی که می رسد قصه "علی" می شوی در جمل با اینکه میدانیم ۲۹ فروردین سالروز تولد شماست؛ ما حتی ۶ تیر هم به شکرانه اینکه خدا دوباره شما را به ما بخشید، برایت تولد می گیریم.🎂 و همه اینها بهانه است آقاجان! بهانه ایست که ما یادمان نرود خدا نعمتی چون شما را ارزانی‌مان کرده است، خدا را برای این نعمت شکر می گوییم. سلامتی رهبر عزیزمان یک صلوات بلند و جانانه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدوعَجِّلْ فَرَجَهُم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم جزء پنجم 1. پاکدامنی مرد و زن، برای خداوند مهم است *محصنین غیر مسافحین* 2. دوست پنهانی گرفتن، موجب سقوط از چشم خداوند می شود *ولا متخذات اخدان* 3. تمامی احکام الهی، برای هدایت و سعادت انسان است *یرید الله لیبین لکم و یهدیکم* 4. خودکشی، ورود مستقیم به جهنم است *ولاتقتلوا انفسکم ان الله بکم رحیما و من یفعل ذلک عدوانا و ظلما فسوف نصلیه ناراً* 5. اگر با تمام تلاش بکوشیم که از گناهان کبیره اجتناب کنیم، خداوند سایر اشتباهات ما را می پوشاند و ندید می گیرد *ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم* 6. هیچ گاه آرزوی جایگاه دیگران را نکنیم *ولاتتمنوا ما فضّل الله به بعضکم علی بعض* بلکه همواره از فضل خداوند درخواست کنیم *واسئلوا الله من فضله* 7. مردان در سرپرستی امور اجتماعی، اولویت دارند *الرجال قوامون علی النساء* 8. خداوند بعد از دستور به توحید و پرهیز از شرک، دستور به احسان نسبت به والدین، خویشاوندان، یتیمان، مساکین، همسایه نزدیک، همسایه دور، دوست و هم نشین، در راه مانده و کارگران می نماید *واعبدواالله و لاتشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و بذی القربی و الیتامی و المساکین و الجار ال ذی القربی و الجار الجنب و الصاحب بالجنب و ابن السبیل و ما ملکت ایمانکم* 9. آن کسانی که بخل می ورزند و مردم به به بخل فرمان می دهند و آنچه خداوند به آنها روزی کرده را کتمان می کنند، به کفر نزدیکند *الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و یکتمون ما اتاهم الله من فضله و اعتدنا للکافرین عذابا مهینا* 10. انفاق از روی ریا و منفعت طلبی نیز مطلوب نیست و نشان از هم نشینی با شیاطین دارد *والذین ینفقون اموالهم رئاء الناس و لایومنون بالله و لابالیوم الآخر و من یکن الشیطان له قرینا فساء قرینا* 11. خداوند به احوال دشمنی هایی که نسبت به مومنان می شود، آگاه است و مومنان را سرپرستی و یاری می کند *والله اعلم باعدائکم و کفی بالله ولیاً و کفی بالله نصیرا* 12. دروغ بستن به خداوند متعال، گناه آشکاری است که مجازات قطعی به همراه دارد *انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به اثما مبینا* 13. این سخن در تاریخ سابقه دارد که عده ای همواره کفار را به جهت زرق و برق زندگی شان، هدایت یافته تر می دانند! *یقولون للذین کفروا هولاء اهدی من الذین امنوا سبیلا* این طائفه از رحمت الهی دورند *اولئک الذین لعنهم الله* 14. ادای امانت، امر الهی است *ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها* و مهم ترین ادای امانت، پیروی از امام حق، و دادن زمام امور به دست فرد شایسته و با کفایت است. 15. ایمان بنده وقتی صحیح است که از خدا و رسول و ولی امر پیروی نماید؛ و در مسائل اختلافی به نظر خدا و رسول تکیه کند *یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول ان کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیرٌ و احسن تاویلاً* 16. ادعای ایمان با معیار قرار دادن طواغیت سازگار نیست. ما ماموریم که از راه و روش و منش طاغوت (جبهه باطل) دوری کنیم و به آن کافر باشیم و سبک زندگی رسول الهی را تبعیت کنیم. اگر قلبا و عملا تسلیم رسول حق بودیم و او از ما اعلام رضایت کرد، ایمانمان پذیرفته است *نساء 60-65* 17. اطاعت محض از ولی الهی، انسان را به مقام همنشینی و رفاقت با پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان می رساند. 18. جبهه حق همیشه باید آمادگی خود را در برابر دشمن حفظ نماید *یا ایها الذین امنوا خذوا حذرکم* 19. همیشه عده ای در میان مومنان هستند که القای سستی می کنند؛ اگر شکستی رخ دهد، اعلان می کنند که ما می دانستیم و خوب شد که با شما نبودیم، اگر پیروزی رخ دهد، آرزوی واهی سر می دهند که کاش با شما بودیم *نساء72-73* 20. انانکه به دنبال آخرتند باید در راه خدا پیکار کنند؛ در این صورت چه کشته شوند چه پیروز شوند، اجر عظیمی در انتظار ایشان است *فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیات الدنیا بالاخره و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما*
۲۱. انسان‌های مستضعفی در سراسر جهان، منتظر نصرت الهی اند که با مبارزات مومنان محقق خواهد شد *و ما لکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا* ۲۲. مومنان باید با یاران شیطان مبارزه کنند و بدانند که انها همیشه ضعیفند *فقاتلوا اولیاء الشیطان ان کید الشیطان کان ضعیفا* ۲۳. منافقان، با رسیدن فرمان جهاد ناراحت می‌شوند؛ اگر بتوانند توصیه به سایر عبادات می‌کنند و گرنه از روی ترس‌شان گله می‌کنند که اکنون وقت جنگ نیست و باید به زمان دیگری موکول می‌شد. اینها با متاع قلیل دنیا خیره مانده‌اند و از اخرت غافلند*نساء ۷۷* ۲۳. منافقان، هرچه خیر و پیروزی رخ دهد می‌گویند خدا اینطور می‌خواست؛ و اگر شکستی رخ دهد، ولیّ امر را مقصر می‌خوانند. در حالیکه همه چیز تحت قدرت الهی است ولی شکستها به جهت سوء اراده آنهاست *نساء ۷۸-۷۹* ۲۴. منافقان، در محضر ولیّ امر اظهار اطاعت می‌کنند، اما در جلسات مخفی خود بر علیه او نقشه می‌کشند. خداوند تمام گفته‌های انها را در این جلسات مخفیانه ثبت می‌کند و خود از ولیّ و مومنانش دفاع می‌کند *ویقولون طاعة فاذا برزوا من عندک بیّت طائفة منهم غیر الذی تقول و الله یکتب ما یبیّتون فاعرض عنهم و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا* ۲۵. هرکس که توصیه به نیکی یا بدی کند، خودش نیز در آن سهیم است *من یشفع شفاعة حسنة یکن له نصیب منها و من یشفع شفاعة سیئة یکن له کفل منها* ۲۶. در برابر منافقان، نباید اختلاف داشت ؛ آنها غیرقابل هدایت شده اند و دوست دارند شما هم مانند آنها شوید. باید با وحدت حول ولیّ الهی، آنها را کنار زد *فما لکم فی المنافقین فئتین والله ارکسهم بما کسبوا اتریدون ان تهدوا من اضل الله* ۲۶. خداوند مجاهدان را بر تمامی مومنان برتری بخشیده است *لایستوی القاعدون من المومنین غیر اولی الضرر و المجاهدون فی سبیل الله باموالهم و انفسهم فضّل الله المجاهدین باموالهم و انفسهم علی القاعدین درجة و کلا وعد الله الحسنی و فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما* ۲۷. بهانه‌ی شرایط محیط و خانواده و جامعه برای گناهکار شدن، نزد خداوند پذیرفته نیست؛ همواره راهی برای پاکی و پیروی حق وجود دارد *قالوا کنا مستضعفین فی الارض قالوا الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها فاولئک ماواهم جهنم* ۲۸. سختی‌های جنگ برای هر دو طرف وجود دارد، اما مومنان به لطف و رحمت و اجر الهی امید دارند، در حالیکه جبهه‌ی باطل، مملو از ناامیدی است *ان تکونوا تالمون فانهم یالمون کما تالمون و ترجون من الله ما لاترجون* ۲۹. خائنان، خیال می‌کنند از دید مردم پنهان ماندن کافی است، در حالیکه خداوند تمام آنچه در مجالس شبانه‌شان می‌گویند می‌شنود و بر آنها احاطه دارد *یستخفون من الناس و لایستخفون من الله و‌هو معهم اذ یبیّتون ما لا یرضی من القول و کان الله بما یعملون محیطا* ۳۰. جلسات محرمانه، صرفا برای امر به صدقه، کار نیک یا اصلاح بین مردم، جایز است و ماجور می‌باشد *لاخیر فی کثیر من نجواهم الا من امر بصدقةٍ او معروف او اصلاح بین الناس و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نوتیه اجرا عظیما* ۳۱. شگردهای شیطان: مخدوش کردن راه، سرگرم کردن به آرزوهای واهی، تغییر در خلقت پاک الهی و ایجاد راه و روش غلط و ‌خرافی *نساء ۱۱۹-۱۲۱* ۳۲. در اختلافات خانوادگی، همواره صلح بهتر است؛ و صلح، مستلزم گذشت از پاره‌ای از حقوق است. اما اگر شرایط به جدایی کشید، خداوند هردو طرف را با فضل خود بی نیاز خواهد کرد *نساء ۱۲۸-۱۳۰* ۳۳. مومنان باید همواره طرفدار حق و قیام کننده برای عدالت باشند حتی اکر به ضرر خود یا عزیزان‌شان باشد. همواره خداوند اولویت دارد که از او حمایت کنند؛ وگرنه در حال پیروی از هوا و‌هوس هستند *یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله ولو علی انفسکم او الوالدین و الاقربینان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلاتتبعوا الهوی ان تعدلوا* ۳۴. اگر در مجلسی نسبت به ایات الهی استهزا می‌شود و یا حقایق پوشانده می‌شود، باید انها را ترک گفت وگرنه یکی از انها خواهد بود *اذا سمعتم ایات الله یکفر بها و یستهزا بها فلاتقعدوا معهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره انکم اذا مثلهم* ۳۵. شخصیت شناسی منافقین را در آیات ۱۴۱ تا ۱۴۷ سوره نساء بخوانید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خمینی زمان مایی... ۲۹فروردین سالروز میلاد امام خامنه‌ای(حفظه‌الله‌تعالی) گرامی‌باد. انشالله پرچم این نهضت الهی به دست رهبری عزیز به صاحب اصلی اش امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف برسد.
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزءخوانی امروز* *جزء ششم* ۱. ایمان به بخشی از احکام و پوشاندن برخی دیگر، شعبه‌ای از کفر است *ویقولون نومن ببعض و نکفر ببعض و یریدون ان یتخذوا بین ذلک سبیلا اولئک هم الکافرون حقا* ۲. حضرت عیسی علیه‌السلام از سوی پروردگار به آسمان عروج کرده و زنده است *وما قتلوه یقینا بل رفعه الله الیه* ۳. رسول الهی مایه خیر و برکات برای جامعه بشری است *یاایها الناس قد جاءکم الرسول بالحق من ربکم فامنوا خیراً لکم و ان تکفروا فان لله ما فی السموات و الارض و کان الله علیما حکیما* ۴. خداوند، حجت را بر همگان تمام می‌کند؛ به گونه‌ای که حق و باطل را به وضوح نور دریافت خواهند کرد *یاایها الناس قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبینا* ۵. رعایت احکام الهی، جهت بسته شدن راه ضلالت ضروری است *یبین الله لکم ان تضلوا* ۶. وفای به قرارها و پیمانها نشانه ایمان است، خواه قرار با خداوند متعال باشد یا بنده او *یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود* ۷.کامل شدن دین و تمام شدن نعمت الهی بر ما ولایت است، *الیوم اکملت لکمدینکم و اتممت علیکم نعمتی* ۸.حفظ حریم زن مسلمان توسط خود او و نیز احترام به این حریم از سوی دیگران، نشانه و مایه افتخار جامعه اسلامی است *محصنین غیر مسافحین و لامتخذی اخدان*(رعایت حریم محرم و نامحرم از سوی مردان نیز دارای اهمیت بسیار است) ۹.رعایت حریم میان نامحرمان آنقدر اهمیت دارد که پس از سفارش بدان، از کفر به ایمان و حبط اعمال نیک و خسران بر حذر داشته شدیم *و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله و هو فی الاخره من الخاسرین* ۱۰.اراده الهی بر طاهر شدن انسانهاست و همه احکام شرع به این هدف است تا شایسته دریافت نعمت ولایت گردیم، به این هدف توجه کنیم *لکن یرید لیطهرکم و لیتم نعمته علیکم* ۱۱.همواره به یاد نعمات الهی و میثاقی که با او بستیم باشیم و این میثاق مبنای تصمیم گیری و اولویت سنجی مان باشد *واذکروا نعمه الله علیکم و میثاق الذی واثقکم به* ۱۲.اختلاف نظر و عقیده و رفتار هر قدر که باشد و حتی اگر ما بر حق باشیم نباید ما را از راه خدا و عدالت ورزی دور کند *کونوا قوامین لله... ولایجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا...* ۱۳. نقض میثاق الهی موجب دوری از رحمت و سخت شدن قلب است *فبما نقضهم میثاقهم لعنّاهم و جعلنا قلوبهم قاسیه* ۱۴.هدایت گسترده الهی برای کسانی ثمربخش خواهد بود که خود به دنبال هدایت باشند و تبعیت از نور الهی داشته باشند. *یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام* ۱۵.اگر می‌خواهیم از ظلمت جهل ها و معصیتها خارج شویم هراندازه از اوامر الهی می‌دانیم عمل کنیم *یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم* ۱۶.خشیت و توجه به حریم باعظمت الهی نعمتی است که به هر کس داده نمیشود *قال رجلان من الذین یخافون انعم الله علیهما...* ۱۷.مقابله به مثل در میان برادران دینی از اخلاق قرآنی نیست *لئن بسطت یدک الی لتقتلنی ما انا باسط یدی الیک لاقتلک* ۱۸. محاربه و مخالفت با نظام اسلامی در نظر خداوند متعال گناه نابخشودنی و بزرگ است *انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله...* ۱۹.توبه باید همراه با اصلاح خرابی های درونی و بیرونی باشد، متناسب با خرابی معصیت *فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه* ۲۰.کسانی که منافقانه با حاکم اسلامی مواجه می‌شوند و او را ناراحت می‌کنند، قلبشان هرگز طاهر نخواهد شد و رسوایی دنیا و عذاب عظیم آخرت را در پیش دارند *لایحزنک الذین یسارعون فی الکفر...* ۲۱. خداوند بر رعایت عدالت، حتی در مورد منافقان نیز تاکید دارد *و ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین* ۲۲. بخاطر اقامه حکم خدا، از مردم نترسید ؛ بلکه باید زمین گذاشتن حکم الهی ترسید *فلاتخشوا الناس و اخشونِ* ۲۳. زمین گذاشتن حکم الهی، به مثابه فسق است *و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون* ۲۴. مومن، نباید از راه‌هایی که به سبب هوای نفس افراد از راه حق منشعب و منشق شده، پیروی کند *ولاتتبع اهواءهم عما جاءک من الحق* ۲۵. آنانکه از حکم ولی خدا رویگردانی کنند، به سوی مجازات الهی شتاب گرفته اند *فان تولوا فاعلم انما یرید الله ان یصیبهم ببعض ذنوبهم و ان کثیرا من الناس لفاسقون* ۲۶. یهود و نصارا، دوست و تکیه‌گاه مومنین نخواهند بود؛ اما عده‌ای که قلب مریضی دارند برای ارتباط با آنها سر و دست می‌شکنند و خیال می‌کنند با این رابطه، از حوادث سخت رهایی یافته‌اند! اما فتح و چشم‌روشنی از سوی خداوند خواهد رسید و شامل حال مومنین خواهد شد *یاایها الذین امنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری اولیاء...فتری الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم...فعسی الله ان یاتی بالفتح او من عنده*
۲۷. جامعه مطلوب از دید قرآن چنین است: عاشق خدا هستند و خداوند دوستدار آنان است *قوم یحبهم و یحبونه* متواضع دربرابر مومنان *اذله علی المومنین* سرسخت در برابر کافرین *اعزة علی الکافرین* مجاهد در راه خدا *یجاهدون فی سبیل الله* بدون هراس از سرزنش عالمیان *لایخافون لومة لائم* ۲۸. آیه‌ای که (به شهادت شیعه و سنی) تنها یک‌مصداق داشت و آن هم امیرالمومنین علی علیه‌السلام بود *انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکات و هم راکعون* ۲۹. ولایتمداران، همان حزب الله پیروزند *و من یتول الله و رسوله و الذین امنوا فان حزب الله هم الغالبون* ۳۰. آنان که نماز و دعوت به نماز را به سخره می‌گیرند، بی‌عقل هستند *واذا نادیتم الی الصلوه اتخذوها هزوا و لعبا ذلک بانهم قوم لایعقلون* ۳۱. یهود، به سبب کفری که پنهان می‌دارند و گناهان بسیار و مال حرامی که به آنها شتاب می‌کنند و دروغهایی که به نام حکم الهی به خداوند می‌بندند، از رحمت الهی ساقط شده‌اند *مائده ۵۹-۶۴* ۳۲. ولایت، تضمین بقای دین الهی بر زمین است و خداوند خود حافظ این رکن رکین است؛ و انسان بدون ولایت، کافر خواهد بود *یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لایهدی القوم الکافرین* ۳۲. عدم باور یا عدم توجه به پاسخگویی روز قیامت، انسان را از دیدن حقایق نابینا و از شنیدن حق، ناشنوا می‌نماید *و‌حسبوا ان لاتکون فتنه فعموا و فصموا* ۳۳. سرسخت‌ترین دشمنان برای اسلام، یهود و مشرکان هستند؛ و نزدیک‌ترین آیین به اسلام، مسیحیانی هستند که دنیاگرایی ندارند و در برابر حق استکبار ندارند *لتجدن اشد الناس عداوة للذین امنوا الیهود و الذین اشرکوا و لتجدن اقربهم مودة للذین امنوا الذین قالوا انا نصاری ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لایستکبرون*
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزء خوانی امروز* *جزء هفتم* 1. انسان های آزاده در هر آیینی باشند، با شنیدن حق، قلبشان تصدیق میکند و اشک از چشمشان جاری میگردد و با پروردگار عالم نجوا می کنند که ایمانشان را بپذیرد و درزمره شاهدان قرارشان دهد *واذا سمعوا ما انزل الی الرسول تری اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحق یقولون ربنا امنا فاکتبنا مع الشاهدین* 2. خداوند متعال چنین انسانهایی را در راه حق، ثبات قدم و بهشت خلد می بخشد *فاثابهم الله بما قالوا جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و ذلک جزاء المحسنین* 3. ورود به عرصه محرمات الهی، از نظرگاه قرآن تعدی و تجاوز است *یاایها الذین امنوا لاتحرموا طیبات ما احل الله لکم و لاتعتدوا ان الله لایحب المعتدین* 4. ارتکاب حرام، رجس و شیطنت است و رهزن طریق سعادت می باشد *یا ایها الذین امنوا انما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون* 5. اراده شیطانی می خواهد توسط محرمات، بین مومنین اختلاف افکنی و ایجاد دشمنی نماید *انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فی الخمر و المیسر و یصدکم عن ذکر الله و عن الصلاه فهل انتم منتهون*ُ 6. احکام الهی در این جزء به صورت مفصل بیان شده اند؛ که نشان از .... 7. تقوا ضروری است، چراکه در روز حشر را در پیش داریم *واتقوا الله الذی الیه تحشرون* 8. دنبال کردن آنچه به انسان مربوط نیست، موجب پشیمانی خواهد بود *مائده 101-102* 9. تقلید بی منطق، راه حق را مسدود می سازد *واذا قیل لهم تعالوا الی ما انزل الله و الی الرسول قالوا حسبنا ما وجدنا علیه اباءنا اولو کان اباؤهم لایعلمون شیئا و لایهتدون* 10. انسان اگر هوشیار باشد، ضلالت دیگران وی ضرری به او نمی رساند *یاایها الذین امنوا علیکم انفسکم لایضرکم من ضلّ اذا اهتدیتم* 11. قسم به الله، در ادبیات دینی بسیار مهم و سنگین است و مبنای عمل قرار می گیرد *فیقسمان بالله* 12. حواریون و یاران مخلص ولیّ الهی، مورد عنایت پروردگار هستند و قلب ایشان را هدایت می نماید *و اذ اوحیت الی الحواریین ان امنوا بی و برسولی قالوا امنا و اشهدنا باننا مسلمون* 13. ادب در دعا را باید از ولیّ الهی اموخت *ان تعذبهم فانهم عبادک و ان تغفرلهم فانک انت العزیز الحکیم* 14. استهزای رسولان الهی، به ذلت استهزاکنندگان تمام خواهد شد *ولقد استهزی برسل من قبلک فحاق بالذین سخروا منهم ما کانوا به یستهزئون* 15. خداوند متعال، رحمت به خلق را بر خود واجب می داند *قل الله کتب علی نفسه الرحمه* 16. همه چیز تحت اراده الهی است و انسان با چنین تفکری باید به خداوند توکل کند *و ان یمسسک الله بضرّ فلاکاشف له الا هو و ان یمسسک بخیر فهو علی کل شیء قدیر* 17. تقلید از خط مشی هدایت یافتگان، موجب هدایت خواهد بود *اولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده* 18. همگی به تنهایی در پیشگاه خداوند حاضر می شویم و هیچ چیزی از آنچه اندوخته ایم با خود نخواهیم برد *ولقد جئتمونا فرادی کما خلقناکم اول مرة و ترکتم ما خوّلناکم وراء ظهورکم* 19. اگر به دنبال بصیرت هستیم، به قرآن کریم پناه ببریم *قد جاءکم بصائر من ربکم* 20. توهین به بزرگان و معبودان اقوام دیگر، راهی برای هدایت آنها باز نمی کند، بلکه بیشتر در جهالت فرو می روند *ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبّوا الله عدواً بغیر علم*
بسم الله الرحمن الرحیم *نکاتی از جزءخوانی امروز* *جزء هشتم* ۱. اگر قلبمان نسبت به معارف و احکام اسلام آرام است، نشانه لطف و عنایت الهی به ماست. *فمن یردالله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام* ۲. هرچند جبهه مقابل حق، پر از ‌شیاطین انسی و جنی و ایادی آنهاست، ولی هرگز از تحت حاکمیت الهی خارج نیست و او بر اعمالشان حاضر و ناظر است. *وکذلک نولی بعض الظالمین بعضا* ۳. یکی از مهم‌ترین علل گمراهی انسانها، دنیاگرایی آنهاست. *غرتهم الحیاة الدنیا* ۴. مراتب انسانها با کیفیت اعمالشان معین خواهد شد*لکل درجات مما عملوا* ۵. جبهه حق پیش خواهد رفت، اگر کاری میکنیم به نفع خود ماست، وگرنه جایگزین کردن ما با کسانی که مطیع پروردگارند برای خداوند متعال سخت نیست*و ربک الغنی ذوالرحمه، ان یشا یذهبکم و یستخلف من بعدکم ما یشاء* ۶. خداوند متعال نسبت به اعتقادات غلط و خرافات حساس است، روشنگری و بالابردن سطح فکر و اندیشه مردم مورد پسند ذات مقدس اوست. *آیات 136 تا140* ۷. پیروی از ظن و گمان و دروغ بستن، کاری جاهلانه است و باعث ورود عناصر مخرب به زندگی و تصمیمات انسان میشود*قل هل عندکم من علم فتخرجوه لنا ان تتبعون الا الظن و آن انتم الا تخرصون* ۸. هدایت باید با اختیار و انگیزه درونی افراد صورت گیرد*قل فلله الحجه البلاغه فلو شاء لهداکم اجمعین* ۹. رعایت حریمی که خداوند متعال برای اعمال ما معین فرموده، تاثیر مستقیمی بر تکامل عقل ما دارد*قل تعالوا آتل ما حرم ربکم.... لعلکم تعقلون* ۱۰. صراط مستقیم و عمل صحیح در هر موقعیتی مشخص است، که انسان باید بدان ملتزم باشد و از انحراف به راه های دیگر خود را حفظ کند*و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله* ۱۱. کسانی که در موقعیت‌های مختلف عملی غیر از انچه خداونت متعال می‌پیندد انجام می‌دهند، اعراض کنندگان از ایات الهی اند و عذاب در انتظار انان است*سنجزی الذین یصدفون عن آیاتنا سوء العذاب بما کانوا یصدفون* ۱۲. ایجاد تفرقه و نقض وحدت در جامعه دینی هرگز مورد تایید حاکم الهی نیست و او هیچ رابطه و نسبتی با تفرقه افکنان ندارد*ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شی* ۱۳. همه لحظات زندگی، در هر عمل خرد و کلان و فردی و خانوادگی و اجتماعی باید مراقب امر الهی و جویای رضایت او بود،عبودیت یعنی این.*قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین* ۱۴. اگر حقی را بدرستی شناختیم، در بیان ان و هدایت دیگران به سوی آن هیچ ناراحتی و سنگینی به سینه راه ندهیم و دل به خداوند متعال بسپاریم*فلا تکن فی صدرک حرج منه لتنذر به و ذکری للمومنین* ۱۵. شیطان ثمره گمراه کردن مردم و از چهار طرف به انها حمله کردن را شکر نکردن آنها نسبت به نعمات الهی و عدم استفاده از انها در مسیر خداپسندانه میداند*و لا تجد اکثرهم شاکرین* ۱۶. هیچ پوشاننده ای بهتر از تقوا نمیتواند ما را از بدی ها و حیله های شیطان حفظ کند و ما را به زینت عبودیت تزیین کند،این سپر زیبا را همراه داشته باشیم *و لباس التقوی ذلک خیر* ۱۷. شیطان و قبیله اش همواره مترصد لحظه ای غفلت مایند تا گمراهمان کنند، با ایمان و تقوا خود را در پناه الهی حفظ کنیم *انه یراکم هو و قبیله من حیث لاترونهم، انا جعلنا الشیطان اولیا للذین لایومنون* ۱۸. کار بد، بد است هر چند بزرگان به ان اقدام کنند. حق را با حق بشناسیم نه با انسانها*و اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا علیه ابائنا...* ۱۹. تبعیت از شریعت، تقوا و انجام بهترین کارها ترس و ناراحتی را از ما برطرف میکند.*فمن اتقی و اصلح فلاخوف علیهم و لاهم یحزنون* ۲۰. تکذیب نشانه های الهی و سینه سپر کردن در برابر حکم خدا، بشدت مورد غضب پروردگار است*ان الذین کذبوا بایاتنا و استکبروا عنها لاتفتح لهم ابواب السماء و...* ۲۱. یکی از نعمات بهشتی، از بین رفتن کدورت ها بین مومنان است، هم اینک بهشتی زندگی کنیم*و نزعنا ما فی صدورهم من غل* ۲۲. جمع ثروت از راه غیر شرعی و استکبار ورزیدن نسبت به احکام الهی، موجب تشدید عذاب روز قیامت شده و حقیقت روشن میشود که اینها در دنیا نیز سودی به حال فرد نداشته اند*ما اغنی عنکم جمعکم و ما کنتم تستکبرون* ۲۳. شوخی کردن با احکام الهی، تمسخر نسبت به حدود و فرامین حق، فریب خوردن از دنیا موجب فراموشی دیدار زودهنگام با پروردگار عالم شده و انان را از رحمت الهی در روز قیامت محروم میکند*الذین اتخذوا دینهم لهوت و لعبا و غرتهم الحیوه الدنیا فالیوم ننساهم کما نسوا لقاء یومهم هذا و ماکانوا بایاتنا یجحدون* ۲۴. سخن گفتن با خداوند متعال باید از روی معرفت به عظمت مقام ربوبیت و احساس خشوع باشد که در عمل خود را بصورت تضرع با صدای آهسته نشان میدهد. این ادب دعاست*ادعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لایحب المعتدین*
۲۵. کسانی که ادب دعا و محضر پروردگار را رعایت می‌کنند توفیق پیدا می‌کنند اصلاح اجتماعی که توسط انبیا انجام شده را حفظ و استمرار بخشند*و لاتفسدوا فی الارض بعد اصلاحها* ۲۶. توفیق اصلاح اجتماع از جانب خداوند متعال، رحمت الهی است که به بندگان نیکوکار عطا میشود*و ادعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قریب من المحسنین* ۲۷. نشانه های قیامت و حشر و نشر انسانها در این دنیا فراوان است، کاش عبرت گیریم*کذلک نخرج الموتی لعلکم تذکرون* ۲۸. انسانی که ضمیر پاکی دارد و برای رفتارخود حد و مرز و اصولی دارد، بالاخره ثمره خود را خواهد داد*و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه* ۲۹. پیامبران، برای قوم خود مانند برادر هستند*و الی عاد اخاهم هودا...* ۳۰. ترجیع بند دعوت همه پیامبران الهی، دو چیز است: عبودیت الله، آزادی از غیر خدا*اعبدوا الله ما لکم من اله غیره* ۳۱. خداوند همواره از ولایتمداران دفاع می‌کند *فانجیناه و الذین معه برحمة منا و قطعنا دابر الذین کذبوا بآیاتنا* ۳۲. شیاطین، به جهت پاکی مومنان با انان دشمنی می‌کنند *قالوا اخرجوهم من قریتکم انهم اناس یتطهرون* ۳۳.خداوند با هیچ کس تعارف ندارد، همسر پیامبر هم باشد ولی از خط مشی الهی تخلف کند، نابود می‌گردد *فانجیناه و اهله الا امراته کانت من الغابرین* ۳۴. عدم ادای حق مردم و غش در معامله، از مصادیق فساد در زمین است *فاوفوا الکیل و المیزان و لاتبخسوا الناس اشیاءهم و لاتفسدوا فی الارض بعد اصلاحها* ۳۵. خداوند بهترین داور و حاکم است و اجازه نمیدهد به هیچ کس ستم روا داشته شود *فاصبروا حتی یحکم الله بیننا و هو خیر الحاکمین*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باشد، و باشد، و عطرِ عاشقی در فضای این ماه پیچیده باشد؛ مگر می‌شود،در این جمعِ عاشقانه رو به آسمان کرد و لبخند را از خدا هدیه نگرفت؟ مگر می‌شود، دستِ خالی به سمتِ خدا رفت و دستِ پر برنگشت؟ عِطرِ اجابت در هوای اردیبهشت پیچیده و روحِ عشق در هوای ملکوتیِ رمضان دمیده... رو به آسمان کن، هوای عشق را استشمام کن ، نفس بکش، عاشق می‌شوی، دچار می‌شوی؛ ماه ، ماهِ دچار شدن است... دچار که شدی، آرزوهایت مستجاب است... دیر یا زودش فرقی به حالِ عاشق نمی‌کند،عاشقِ دچار، زمانبندی معشوق را قبول دارد...