پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
در پاسخ به سؤال فوق، نكاتي به طور مختصر بيان ميشود تا بتواند به فهم درست معناي حديث كمك نموده و سختی درک عقلي آن از ميان برود.
در مورد حديث اول، ميتوان گفت: لزومي ندارد حديث را اين گونه معنا كنيم كه قدرت بدني ياران حضرت مهدي(عج الله تعالی) با قدرت چهل تن از دشمنان برابري ميكند (گرچه اگر هم چنين گفته شود ایرادی ندارد). ممكن است مقصود اين باشد كه ياران امام قادرند بر چهل تن از دشمنان غلبه نمايند ...
روشن است كه پيروزي در جنگها فقط از قدرت بدني به دست نميآيد. به عبارت ديگر، قدرت نظامي غير از قدرت بدني است. آشنايي با فنون جنگي، برخورداري از تجهيزات مدرن، ايمان به هدف، شجاعت، فرماندهي آگاه و باتجربه، صبر و بردباري و... عواملي هستند كه پيروزي را به ارمغان خواهند آورد.
قرآن كريم ميگويد: «ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مئتين وان يكن منكم مئة يغلبوا الفاً من الذين كفروا بانهم قومٌ لايفقهون ـ
(انفال / 6)».
معناي اين آيه اين است كه اگر از شما بيست نفر بردبار باشند، بر دويست نفر غلبه خواهد كرد و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر غلبه خواهند كرد.
علاوه بر آن، نقش امدادهاي غيبي الهي را نبايد ناديده گرفت. براساس روايات موجود، خداوند امام عصر(عج الله تعالی) را به سه نيرو مدد خواهد رساند:
فرشتگان، مؤمنان و رعب و وحشت.(1)
منظور از نيروي رعب و وحشت اين است كه خداي سبحان ترس و وحشت در دل دشمنان ايجاد خواهد كرد. بديهي است كه لشكر زبون و ترسو و وحشت زده، توان رويارويي با سپاهي شجاع، مؤمن و مقاوم را نخواهد داشت.
امّا حديث دوم؛ اين حديث نيز با عقل سرناسازگاري ندارد؛
اولاً، ما در دنيايي زندگي ميكنيم كه با وجود هواپيماهاي سريعالسير، انسان قادر است در زماني كم، مسافت طولاني را طي كند و بدون شك در آينده نيز ما شاهد اختراعات پيچيده تري خواهيم بود كه سرعت سير را افزايش ميدهد.
با اين وجود، اينكه ياران حضرت مهدي(عج الله تعالی) در عصر ظهور بتوانند در يك شب خود را به او برسانند هيچ غیرممکن نیست .
بعيد نيست آنچه كه در بعضي روايات آمده كه «آنان بر ابرها راه ميروند»(2) نيز اشاره به همين مطلب باشد.
ثانياً، از آثار تقوا و پارسايي اين است كه انسان از اين طريق ميتواند به مقامي برسد كه راههاي طولاني را در زمان كم طي كند. اين همان است كه از آن به «طيّ الارض» تعبير ميشود و ما داستانهاي بسياري از طيالارض اولياء خدا شنيدهايم. بدون شك، مقايسه ياران امام عصر(عج الله تعالی) و توانايي آنان با توانايي امثال ما موجب اين سوال و حیرت شده است.
ثالثاً، امام عصر(عج الله تعالی) به عنوان ولي خدا داراي ولايت تكويني است و قادر است در عالم طبيعت تصرّف كند و يارانش را از گوشه و كنار جهان در وقت ظهور جمع كند.
اعتقاد به اين مسأله از لوازم ايمان به امامت است.
رابعاً، در متن حديث آمده است كه خدا آنان را جمع ميكند «يجمع الله اليه». آيا اينكه خداوند بتواند ياران امام عصر(عج الله تعالی) را در نزد او شبانه حاضر كند، استبعادي دارد؟
به هر حال، اين قبيل احاديث بسيارند و اگر فهم آن بر ما دشوار است، نبايد انكار كنيم.
پينوشتها:
. «يؤيّده الله بثلاثة اجنادٍ: الملائكة، والمؤمنون، والرُّعب؛ محمد بن ابراهيم النعماني، كتاب الغيبة، مكتبة الصدوق، تهران، [بيتا]، ص 242.
. در قرآن ميخوانيم: «اينما تكونوا يأت بكم الله جميعاً ـ بقره: 148 ـ هر جا باشيد، خداوند همه شما را حاضر ميكند». امام صادق(علیه السلام) اين حديث را بر ياران حضرت مهدي(عج الله تعالی) تطبيق داده و راجع به آنان فرمود: «وبعضهم يسير في السحاب نهاراً»؛ محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1403 ق، جلد 52، ص 286.
ان شاءالله ادامه دارد ...
🌾آقای کرَم...
🔷چه عجیباند عاشقان صادق تو که حتی فکر کردن به آنها به آدم حس حرکت میدهد.
🔷من اگر آنها را نمیدیدم یا قصههاشان را نمیشنیدم، باور نمیکردم که میشود عاشق امام نادیده شد.
🔷وقتی که دیدم داغترین عشقها در عالم، به عاشقان صادق تو تعلق دارد، فهمیدم که عشق را تو تقسیم میکنی.
🔷آقا! کرَم کن و سهم عشقم را بیشتر کن، شاید زودتر من هم عاشق صادقت شدم.
🌙🌾شبت بخیر آقای کرَم!
✍محسن عباسی ولدی
#امام_زمان
#معرفت_امام
#وعده_صادق
https://eitaa.com/joinchat/45809769Cbe36efe409
🔺#ظهور_بسیار_نزدیک_است
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ــࢪَج✨
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم👇🏻
💠@be_eshghe_agha
استاد فرهمند - دعای عهد.mp3
1.54M
#قرار_عاشقی🤲
📖دعای عهد
✨اللهمْعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـــࢪَج✨
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم👇🏻
💠@be_eshghe_agha
#سلام_امام_زمانم✋🌼
#صبحت_بخیر_آقا_جانم🌹🌸
🌺 خبرت هست که از خویش خبر نیست مرا
💔 گذری کن که ز غم راهگذر نیست مرا
🥀 گر سرم در سر سودات رود نیست عجب
🌼 سر سودای تو دارم غم سر نیست مرا
#اللهـم_عجـل_لولیـک_الفـرج 🤲💚
سلام محبوب قلبـ❤️ـم
️صبحت بخیر ✋
🌷 اَللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عشقبهامامزمان_عج
🔸آشنایی با امام زمان علیهالسلام مقدمه دوست داشتن او و دوست داشتن او، مقدمهای برای دوست داشتن خدا است.
🔸«مَن احَبَّکُم فَقَد أحَبَّ اللَّه؛ هرکس شما را دوست بدارد، خدا را دوست داشته است».
/ زیارت جامعه کبیره از امام هادی علیهالسلام.
࿐჻ᭂ🍃🥀🍃჻ᭂ
https://eitaa.com/joinchat/45809769Cbe36efe409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چرا تارک نماز کافر است؟ طرف مرتکب فحشا شده، شراب خورده نمیگیم کافره ولی تارک نماز رو کافر حساب میکنیم؟
🔸پاسخ حجت الاسلام دکتر رفیعی
https://eitaa.com/joinchat/45809769Cbe36efe409
🔺#ظهور_بسیار_نزدیک_است
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ــࢪَج✨
#به_عشق_مولا_گناه_نکنیم👇🏻
💠@be_eshghe_agha
هنوز ۳۱۳ یار پیدا نشده؟!.mp3
2.94M
❓هنوز امام زمان ۳۱۳ یار ندارن که ظهور کنن؟!
این همه عالم و استاد و مرجع و شهید داریم ، جز یاران حضرت نیستن؟
#مهدویت
حجت الاسلام حامد محقق
https://eitaa.com/joinchat/45809769Cbe36efe409
🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿
#سلام_علی_آل_یاسین
#پرسش و پاسخ های مهدوی
در این گفتگو سعی خواهیم کرد به پرسش های مهدوی شما پاسخی درخور تقدیم نماییم✔️
با ذکر شریف یا ابا صالح المهدی ادرکنی 🤲🏻
سوال کاربر: 👇👇
آيا نفس زكيه اي كه در روايات در زمان ظهور مهدي موعود ع حضور دارد همان است كه از اولاد امام حسن مجتبي مي باشد؟
پاسخ: ⤵️⤵️
با سلام و عرض ادب
1. كلمه نفس زكيه نام فرد معيني نيست بلكه اين كلمه صفت است؛ يعني: «جان پاك»؛ «نفس كامله». زكيه از «زَكي» به معني پاكي، رشد و صلاح گرفته شده است. پس ابتدا بايد دانست اين كلمه اسم عَلَم براي فرد خاص نميباشد.
درروایت ها گاهی به امام سجادو نيز به يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(علیه السلام) كه اولاد ششم از محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن ميباشدنفس زكيه گفته شده است.
اما نفس زكيه در روايات ظهور به 3 فرد اطلاق شده است.
. نفس زكيهاي كه بين ركن و مقام ـ در مكه ـ پيش از قيام كشته ميشود و جواني از خاندان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) است: «وقتل غلامٍ من آل محمد(صلی الله علیه و آله) بين الركن والمقام اسمه محمد بن الحسن النفس الزكية؛ و كشته شدن جواني از خاندان محمد(صلی الله علیه و آله) ميان ركن و مقام اسمش محمد پسر حسن نفس زكيه است.»(علامه محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 52، ص 192، ح 78.)
او همان كسي است كه بلافاصله پس از كشته شدنش قيام حضرت مهدي(عج الله تعالی) محقق ميشود. زيرا در ادامه عبارت قبلي ميگويد: «فعند ذلك خروج قائمنا؛ پس در همين هنگام قائم ما بپا ميخيزد».(همان.)
. نفس زكيهاي كه وزير امام مهدي(عج الله تعالی) هنگام ظهور است و از اولاد امام حسين(علیه السلام) ميباشد.(همان، ص 223.)
. نفس زكيهاي كه در اطراف كوفه به همراه هفتاد نفر كشته ميشود ولي در روايت گفته نشده فرزند چه كسي است.
«وقتل النفس الزكيه بظَهر الكوفة في سبعين؛ و كشته شدن نفس زكيه در پشت كوفه به همراه هفتاد نفر».(همان، ص 273.)
ريشه اين پرسش كه نفس زكيه را از فرزندان امام حسن ميدانند به فرقه جاروديه يكي از شعبههاي زيديه برميگردد.
گروهي از اين فرقه بر اين باورند كه «محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علي بن ابيطالب(علیه السلام)» كه معروف به نفس زكيه بوده است و به روزگار منصور عباسي قيام كرد و در سال 145 ق. كشته شد، زنده است و در حال حكومت بر زمين است و او همان مهدي خواهد بود.(حسين كريمشاهي بيدگلي، فرهنگ موعود (اعلام)، ناصر، قم 1377، چاپ اول، ص 70.)
سوال کاربر: 👇👇
آيا در زيارت ( آل ياسين ) ، عبارت ( يوم لا ينفع نفسا ايمانها لم تكن ... ) درباره زمان ظهور امام زمان ( عج ) است ؟
ميدانيم كه اگر تا هنگامي كه زمان عمل و انتخاب و اختيار باشد ايمان فايده دارد آنگاه كه زمان انتخاب واختيار و عمل گذشته باشد ايمان فايده ندارد اگر ايمان واقعي و از روي صدق و اخلاص و توبه باشد حتي عذاب الهي را متوقف مي سازد : ( ( فلولا كانت وقريه امنت فنفعها ايمانها الا قوم يونس ) ) ، ( يونس ، آيه 98 ).
در زيارت آل ياسين آمده است : ( ( و ان رجعتكم حق لا ريب فيها يوم لا ينفع نفسا"ايمانها لم تكن آمنت من قبل او كسبت في ايمانها خيرا ) ) . اين قسمت از زيارت آل ياسين درباره رجعت است رجعت دوره اي است پس از ظهورامام زمان ( عج الله تعالی) و قبل از بر پايي قيامت :
( ( و يوم نحشر من كل امه فوجا" ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون ) ) ، ( نمل ، آيه 83 ).
ظاهرا" اين قسمت از زيارت آل ياسين ميان ( يوم ياتي بعض آيات ربك )در آيه 158 سوره انعام مي باشد : ( ( هل ينظرون الا ان تاتيهم الملايكه او ياتي ربك او ياتي بعض آيات ربك يوم ياتي بعض آيات ربك لا ينفع نفسا ايمانها لم تكن آمنت من قبل او كسبت في ايمانها خيرا" قل انتظروا انا منتظرون ) )
بنابراين : 1- موضوع اين قسمت از زيارت آل ياسين زمان ظهور و قيام وحكومت امام زمان ( عج الله تعالی) نيست .
2- موضوع اين قسمت از زيارت آل ياسين دوران رجعت است و زماني است كه ديگر دوران تكليف و اختيار وانتخاب و عمل منقضي گرديده است . 3- اين قسمت از زيارت آل ياسين مصداق آيه 158 سوره انعام مي باشد و مي گويد در دوران رجعت زمان انتخاب و ايمان نيست بلكه زمان جزا و پاداش است .