eitaa logo
بدایه الحکمه
216 دنبال‌کننده
62 عکس
14 ویدیو
27 فایل
✅ کانال اطلاع‌رسانی و آرشیو درس‌گفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس (بدایه الحکمه )
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ⭕️ عناوین، اساتید و تاریخِ سلسله‌نشست‌های نظام فکری اندیشمندانِ انقلاب اسلامی: 🔹 الهیّات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۳ 🔹 نظریه‌ی اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت الاسلام و المسلمین اسدپور 🗓 ۹۹/۱۲/۰۴ 🔹 نظریه‌ی مدیریّتیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قوّامی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۵ 🔹 نظریه‌ی سیاسیِ رهبر معظّم انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین صلح‌میرزایی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۶ 🔹 نظریه‌ی اقتصادیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی 🗓 ۹۹/۱۲/۰۹ 🔹 نظریه‌ی فرهنگیِ امامین انقلاب 🔺 دکتر امیر سیاهپوش 🗓 ۹۹/۱۲/۱۰ 🔹 نظریّه‌ی تولیدعلمِ امامین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین گرامی‌پور 🗓 ۹۹/۱۲/۱۱ 🔹 نظریّه‌ی سیاسی امام خمینی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۲ 🔹 تاریخ از دیدگاه امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۳ 🔹 نظام فکری علامه جعفری (ره) 🔺 حجت الاسلام و المسلمین موسوی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۴ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید بهشتی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم 🗓 ۹۹/۱۲/۱۶ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری(ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۷ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید صدر (ره) 🔺 آیت‌الله محسن اراکی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۸ 🔹 نظام فکری آیت‌الله جوادی آملی 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین خانجانی 🗓 ۹۹/۱۲/۱۹ 🔹 نظام فکری علامه طباطبایی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین اسدپور 🗓 ۹۹/۱۲/۲۰ 🔹 نظام فکری آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) 🗓 ۹۹/۱۲/۲۳ @qom_khamenei_ir
📣 اوّلین جلسه از سلسله نشست‌های «نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» 💠 موضوع: الهیات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🎙 ارائه‌دهنده: حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدمهدی موسوی 🗓زمان: امروز یکشنبه، سوّم اسفند ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔖 اگر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اید، میتوانید از طریق این پیوند ثبت‌نام کنید. @qom_khamenei_ir
الهیات اجتماعی از منظر امامَین انقلاب.mp3
11.38M
🎙 جلسه‌ی اوّل آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی 💠 الهیات اجتماعیِ امامَین انقلاب 👤 حجّت‌الاسلام و المسلمین سیّدمهدی موسوی 🗓یکشنبه، سوّم اسفند ۱۳۹۹ @qom_khamenei_ir
کانال تخصصی با موضوع بر پایه آثار و حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی: ♡ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی علامه شهید مطهری آیت الله شهید بهشتی آیت الله شهید صدر علامه جعفری تبریزی علامه مصباح یزدی علامه جوادی املی علامه سبحانی تبریزی و ایت الله العظمی امام خامنه_ایحکیمان نسل دوم انقلاب اسلامی آیت الله غلامرضا فیاضی آیت الله حمید پارسانیا آیت الله سید یدالله یزدانپناه آیت الله محمد حسین زاده یزدی آیت الله علی ربانی گلپایگانی آیت الله علی عابدی شاهرودی آیت الله علی اکبر صادقی رشاد ایت الله محمدرضا عابدینی ❇️اهداف و موضوعات: 🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه 🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه 🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه 🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی 🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌آیت الله سید ابراهیم رییسی ،کاندیدای اصلح جبهه انقلاب است 🔹با توجه به جایگاه ریاست جمهوری ، اصلح کسی است که: 1. قدرت و توانایی مدیریت کشور را داشته باشد (کارنامه او گویای این توانایی و قدرت باشد)؛ 2. قدرت امید افرینی، اجماع سازی و شبکه سازی نیروهای انقلابی و مردمی را بالفعل داشته باشد؛ 3. توان و قدرت مقابله با شبکه فساد اقتصادی و سیاسی را داشته باشد و با عدالت و انصاف پرونده مفسدان را براساس مستندات حقوقی و دولتی تکمیل و به قوه قضاییه ارجاع دهد و قوه قضاییه هم به نظر آنها اعتماد و اعتنا داشته باشد؛ 4. مورد اعتماد اکثر نیروهای انقلابی و اجتماعی (اعم از حوزویان، مجلسیان، نظامیان، کارگران، متخصصان) باشد به نحوی که در شرایط گوناگون از او حمایت کنند؛ 5. بتواند بدنه کارشناسی کشور را برای سازندگی و پیشرفت کشور بسیج کند و بر کار آنها نظارت و هدایت دقیق داشته باشد؛ 6. اهل عمل و کار باشد و در میدان حضور فعال داشته باشد؛ 7. قدرت تفهیم و تفاهم عمومی داشته باشد؛ بعنی زبان مردم را بفهمد و با مردم با زبان خودشان سخن بگوید به نحوی که مردم او را جزو خود و از خود بدانند و بتوانند با او درد کنند و از مشکلات خود سخن بگویند به گونه ای که احساس هم دلی و هم زبانی داشته باشند؛ 8. حداکثر محبوبیت مردمی را داشته باشد و با فرهنگ و پیشینه فرهنگی و مذهبی جامعه ارتباط وثیق داشته باشد؛ یعنی نماینده بخشی از فرهنگ عمومی و سنت های ریشه دار فرهنگی باشد.
⭕️ سیاست الاهی ، اقتصاد الهی 🔰 سوال خبرنگار از امام (ره): ✍️ سوال خبرنگار : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ ✍️ پاسخ حضرت امام خمینی : ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم ، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160 صحيفه امام ج١١ ص١٦٠
برنامه نامزد ریاست جمهوری چیست؟ 🔹 یکی از حرف های مشهور در انتخابات ریاست جمهوری حرف ارائه برنامه است و همواره طرفداران کاندیدها دیگران را متهم به نداشتن برنامه میکند خودرو دارای برنامه معرفی می کند. 🔹 اما روشن نیست که مقصود از برنامه چیست؟ 📌 برخی از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، برنامه را با قانون گذاری و یا نگارش اسناد تحولی بالادست اشتباه گرفتند و در اظها ات و مکاتبات خود فهرست بلندی از قوانین و اصول کلان و بالادستی تحول را به عنوان برنامه ریاست جمهوری خود معرفی می کنند. 📌و برخی گردآوری و نگارش مجموعه ای از اقدامات خرد و درشت را برنامه می پندارند. بر همین اساس مکتوباتی را با کمک برخی از دانشجویان و همکاران تدوین کرده و به عنوان برنامه ارائه می دهند. 📌برخی برنامه را حرافی و پرگویی نامزد انتخاباتی در موضوعات‌ مختلف تلقی می کنند و هر کس را که بیشتر حرف بزند و فهرست آرزوهای خود را بیان کند و یا بیشتر دولت قبلی را نقد و جرح کند با برنامه تر می دانند. 🔹 در حالی که کشور قانون و اسناد بالادستی بسیاری دارد و به اعتراض بسیاری از کارشناسان در قانون و اسناد بالادستی مشکل چندانی وجود ندارد 🔹همچنان که فهرست کامل مشکلات در عرصه های مختلف و متکثر نیز مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف نمی‌کند 🔹پرگویی و پرحرفی و بیان آرزوها هم خود آفتی بزرگ است که موجب آشفتگی ذهن مردم می شود. ❇️در حقیقت باید گفت "برنامه" در انتخابات ریاست جمهوری: 📌ارايه‌ي یک طرح عملیاتی جمع و جور برای اجرای قانون و قوانین و تحقق اسناد بالادستی کشور است 📌 برنامه، طرحی مبتنی بر جهت گیریها، اولویت بندی و زمان بندی اقدامات مهم و ضروری هیئت حاکم است 📌در واقع برنامه، چند قاعده و اصل اساسی حاکم بر رفتارها و و تصمیمات هیئت دولت است که قرار است همه اقدامات تصمیمات و ارتباطات رییس جمهور و هیئت دولت را سامان بدهند. 🔹بنابراین برنامه یک کتاب مدون و یا مجموعه ای از قوانین و یا منظومه ای از اقدامات خرد و درشت و سخنوری و حرافی نیست. 📌برنامه شاید یک صفحه باشد که در آن قواعد جهت گیری و سیاست های حاکم بر رفتارها و تصمیمات رییس جمهور و هیئت دولت بیان شده است که براساس آن گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود 📌 برنامه چند قاعده اساسی قابل ارزیابی است که نامزد رییس جمهور به آن تعهد می دهد که در خدمت مردم و منافع ملی باشد و مردم هم می توانند براساس آن دولت را در طول چهار سال ارزیابی کنند. سید مهدی موسوی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
بسم الله 🔸 خلاصه نکات جلسه سیاسی ٢۵ خرداد ١۴٠٠ 🔸 🔻دشمن سعی دارد انتخابات را به مرحله دوم برساند که مشارکت در آن کمتر شده، و رأی منتخب مردم هم درصد پایین تر از 20 درصد واجدین شرایط مردم بشود 🔻بررسی احتمال کناره گیری کاندیداها و تحلیل وضعیت صحنه انتخاباتی: 💫آقای محسن رضایی که ظاهرا بنای کناره گیری ندارند و آن حدود 7 درصد رأیی که در پیش‌بینی ها دارند برای ایشان هست. البته ماندنشان هم بد نیست برای دفع احتمال کناره گیری همتی و مهرعلیزاده و خالی نماندن صحنه از رقابت انتخاباتی. 💫از طرفی هم سوژه ای که جبهه اصلاحات دارند، اولا امیدی به کاندیداهای خود ندارند، و همچنین حدود 16 درصد در هواداران اصلاح طلبان متحیرند که اصلا رأی بدهند یا نه، با وجود نا امیدی‌ای که نسبت به امتداد روحانی در همتی دارند. و در جلساتشان هم به اتفاق بر وی نرسیدند. ولی اگر به هر نحوی به تصمیم بر ورود و رأی به آقای همتی برسند احتمال به دور دوم افتادن انتخابات بیشتر می‌شود. 💫از طرفی هم اصلاح طلبان و لیبرال ها امید دارند که در جبهه انقلاب یک کاندیدای واحد شکل نگیرد که بصورت بلامنازع در مرحله اول به پیروزی برسند. برای همین در مناظرات هم مثلا آقای همتی می‌گفت شما کاندیداهای جبهه انقلاب قسم بخورید که همه تا آخر می مانید! 💫یا اینکه لیبرال‌ها سعی دارند به دمیدن در فضای رقابت میان انقلابیون، و بعضاً تحریک بر اختلاف اندازی میان جبهه انقلاب، تا از این طریق کاری کنند که جبهه انقلاب به اجماع بر کاندیدای واحد نرسند، تا به این شکل، انتخابات برود به مرحله دوم! و از این طریق آسیب بیشتری در فضای مشارکت و ضعف در پشتوانه مردمی دولت انقلابی ایجاد شود! 💫لذا ما باید هرچیزی که آسیب و موجب به مرحله دوم رسیدن بشود را کنار بزنیم. بنابراین لازم است که سه کاندیدای انقلابی دیگر (زاکانی و جلیلی و قاضی‌زاده) حول آقای رئیسی به وحدت برسند تا انتخابات احیانا به مرحله دوم نرسد. 🔻ما در این مرحله از انقلاب نیاز به نیرویی داریم که نگاهش نگاه پدرانه تری باشد و بتواند یک جامعیتی را در فضای مؤمنانه و مدافعان انقلاب ایجاد نماید: 💫ما در دورانی که افتراق ها و جدایی ها شدید شده بود، احتیاج به یک وفاق در فضای مؤمنانه انقلابی هم داریم. باید ارتباطات میان مؤمنین قوی تر شود که آن عده ای که بخاطر اختلافات ناچیز و هیجانات کاذب باعث مرز بندی میان ایشان با فضای انقلاب شده، به فضای همدلانه با انقلاب اسلامی و یکپارچگی جبهه مؤمنانه برگردند. 💫همانطور که امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) خطاب به شیعیانشان میفرمایند: «إِنَّ السُّلْطَانَ الْعَادِلَ بِمَنْزِلَةِ الْوَالِدِ الرَّحِيم‏» حاکم عادل به منزله پدری رحیم و مهربان است. 💫[ متن کامل حدیث: «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ لَا تُذِلُّوا رِقَابَكُمْ بِتَرْكِ طَاعَةِ سُلْطَانِكُمْ، فَإِنْ كَانَ عَادِلًا فَاسْأَلُوا اللَّهَ إِبْقَاءَهُ، وَ إِنْ كَانَ جَائِراً فَاسْأَلُوا اللَّهَ إِصْلَاحَهُ، فَإِنَّ صَلَاحَكُمْ فِي صَلَاحِ سُلْطَانِكُمْ، وَ إِنَّ السُّلْطَانَ الْعَادِلَ بِمَنْزِلَةِ الْوَالِدِ الرَّحِيمِ، فَأَحِبُّوا لَهُ مَا تُحِبُّونَ لِأَنْفُسِكُمْ وَ اكْرَهُوا لَهُ مَا تَكْرَهُونَ لِأَنْفُسِكُمْ». 💫«اى گروه شيعه خود را خوار نكنيد بترك طاعت سلطان خود، اگر عادل است از خدا بقاى او را خواهيد، و اگر ستمكار است از خدا تغییر و اصلاح او را خواهيد، صلاح شما در صلاحِ سلطان شما است، سلطان عادل چون پدری مهربان است، براى او دوست بداريد آنچه براى خود دوست داريد، و براى او نخواهيد آنچه براى خودتان نميخواهيد». ] http://noo.rs/o4ZRv 🔻اینکه ما امروز نیاز به یک نیرویی داریم که اراده قوی برای اجرای قوانین خوب و برنامه های خوب داشته باشد و جسارت تغییر داشته و با نگاه پدرانه از نیروهای خدوم و خالص و متخصص برای پیشبرد اهداف انقلاب هم استفاده نماید، و این حرکت جهادی را در سابقه خودش هم نشان داده باشد، همه اینها متعیّن در شخصیت آقای رئیسی است. 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
📌اصول فلسفه و روش رئالیسم 🔹اصول فلسفه و روش رئاليسم، اثر گران‌سنگ علامه سيد‌ ‎محمدحسين طباطبايى به زبان فارسی است كه همراه با پاورقى‌هاى روشنگرانه و نقادانه استاد شهيد مرتضى مطهرى چاپ شده است. 🔸اصل مطالب کتاب، جزوه‌هاى درسى بوده كه علامه‌ى طباطبايى برای گروهى از نخبگان وادى حكمت و فلسفه، چند سال قبل از سال 1332ش، تا اسفند همان سال مطرح كرده‌اند. 🔸انگيزه‌ى علامه‌ى طباطبايى از تألیف این کتاب، نوشتن یک دوره فلسفه با این ويژگى بوده است كه در آن، دو فلسفه اسلامى و غرب مطرح گردد و با تحليل این دو، فاصله‌ى بسيارى كه بين آن‌ها به وجود آمده، برداشته شود و بتواند نيازهاى امروز جامعه‌ى بشرى را پاسخ گويد. 🔹استاد مطهرى، علاوه بر اصلاحات لازم در متن، پاورقى‌هایى به آن افزوده است كه خود به‌تنهایى کتابى است مستقل و اگر کتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» را دو کتاب در یک کتاب بناميم، سخنى به‌گزاف نگفته‌ايم. 🔸پاورقى‌هاى استاد شهيد، غناى بسيارى به این کتاب بخشيده است. به خاطر اختصار متن کتاب، در اكثر مقالات، مقدمه‌اى از طرف استاد برای روشن شدن اصل بحث، طرح گرديده و در خلال مباحث نيز هرجا مطلب يا اصطلاحى وجود داشته، استاد به بيان سابقه‌ى تاريخى و دگرگونى‌هاى معنايى آن پرداخته و زمينه را برای عدم اختلاط بين اصطلاحات، فراهم آورده است. این شيوه بحث، انسان را با سابقه‌ى تاريخى هر بحث، هرچند به‌طور اجمال، آشنا مى‌سازد و او را در جريان تمام آراء و نظريات آن مبحث قرار مى‌دهد. https://eitaa.com/usul121
🔸مقالات چهارده‌گانه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به ترتيب عبارتند از: 📌فلسفه چيست: این مقاله، ضمن بررسى درباره‌ى ريشه‌ى فلسفه، به تعريف آن مى‌پردازد و موضوع فلسفه را «وجود» بدون خصوصيت خاصى مى‌داند، آنگاه به رابطه‌ى فلسفه و ساير علوم مى‌پردازد و در این رابطه به تحليل ماترياليسم ديالكتیک و فلسفه‌هاى مادى و رئاليسم و ايدئاليسم همت مى‌گمارد. 📌رئاليسم و ايدئاليسم يا فلسفه و سفسطه: این مقاله، با تصوير حقيقت فلسفه و سفسطه و اقسام سفسطه، شبهات ايدئاليست‌ها را كه منكر علم به واقع هستند، پاسخ مى‌گويد و در پایان با جدا كردن كسانى كه قسمتى از واقعيت عالم را منكرند از صف ايدئاليست‌ها، پيوند ريشه‌اى مادى‌گرايى و ماترياليسم ديالكتیک را با ايدئاليسم توضيح مى‌دهد. 📌علم و ادراك: این مقاله، به اثبات تجرد روح و ادراك، اعم از حسى و خيالى و عقلانى، مى‌پردازد و به ايرادات ماديون در این مورد پاسخ مى‌دهد. 📌ارزش معلومات: این مقاله، با مقدمه‌اى از استاد شهيد درباره تعريف حقيقت و تحقق آن و ميزان تشخيص حقيقت از خطا و اجتماع این دو و موقت و دائمى بودن، تحول و تكامل، مطلق و نسبى بودن حقيقت و سيرى تاريخى در آراء پيرامون نسبى بودن حقيقت، به طرح بحث از تطبيق ادراكات انسان با واقع مى‌پردازد. 📌پيدايش كثرت در ادراكات: این مقاله با مقدمه‌اى از استاد شهيد در رابطه با آراء و نظريات پيرامون راه حصول علم برای انسان و محدوده‌ى آن كه تنها به ظاهر و آثار اشياء تعلق مى‌گيرد يا به اعم از ظاهر و باطن؟ به ريشه‌يابى علت كثرت مدرک ات مى‌پردازد؛ كثرتى كه از طرف خود ذهن به وجود مى‌آيد، نه از متعلق آن و در ضمن در رابطه با راه حصول ادراكات در ذهن و حدود توانايى ذهن در كسب مجهولات و ادراكات حسى و عقلانى نيز بحث مى‌كند. 📌ادراكات اعتبارى: این مقاله، به بررسى علومى كه به اعتبار ذهن حاصل مى‌شود و ريشه‌يابى كردن آنها و تفكیک قضاياى اعتبارى و حقيقى مى‌پردازد و سپس اقسام اعتباريات و رابطه‌ى آنها با حقايق مرتبط با آنها را بيان مى‌كند. 📌واقعيت و هستى اشياء: مباحث این مقاله، جزء مسائلى است كه پايه و اساس ساير مباحث فلسفى محسوب مى‌شود و از لحاظ صناعى آغاز فلسفه است. مقدارى از مباحث آن از قبيل تعريف فلسفه و موضوع آن كه وجود است، در مقاله‌هاى قبلى بحث شده است و در اينجا در رابطه با تمايز و موضوع و مبادى تصورى و تصديقى علوم و مبادى و روش و اسلوب فلسفه و منشأ اختلاف علوم در این مسائل بحث مى‌شود. 📌ضرورت و امكان: مباحث مطرح‌شده در این مقاله، درباره معانى ضرورت و امكان و چگونگى ادراك و منشأ تحقق و اقسام آنها و... مى‌باشد. 📌علت و معلول: مسئله علت و معلول، یکى از مباحث درجه اول فلسفه است كه با بسيارى از مسائل آن در ارتباط است. آنچه در این مقاله مورد توجه است، بحث پيرامون قانون عليت و متفرعات آن، اصل احتياج به علت و چهار علت مادى و صورى و فاعلى و غائى است. 📌قوه و فعل - امكان و فعليت: این مقاله با هدف تفسير چگونگى تغيير و تبدل در عالم ماده، به بحث از حقيقت و ابعاد و اجزاى تشكيل دهنده‌ى آن مى‌پردازد و از حركت و تكامل و زمان نيز در این ارتباط بحث مى‌كند و نظر علم و فلسفه درباره‌ى ماده را با هم مقايسه مى‌كند. پاورقى‌هاى استاد مطهرى در این مقاله كمتر از پاورقى‌هاى مقالات ديگر است؛ البته استاد، قصد تكميل آن‌ها را داشته، ولى موفق نگرديده است. برای تكميل بحث، يادداشت‌هایى از استاد (درباره قوه و فعل و حركت و امكان استعدادى) كه در دسترس بوده است، به آخر مقاله اضافه شده است. 📌قدم و حدوث: این مقاله، مسئله تقدم و تاخر و معيت زمانى اشياء و رابطه‌ى آنها را بررسى مى‌كند و ضمن بيان اقسام حدوث و قدم كه از تقدم و تاخر نشأت مى‌گيرد، به حدوث كل عالم و نياز آن به علتى قديم اشاره مى‌كند و بحث مفصل درباره‌ى آن را به مقاله‌ى چهاردهم وامى‌گذارد. 📌وحدت و كثرت: این مقاله، بعد از اثبات وحدت و كثرت در عالم، به تقسيمات و احكام این دو مى‌پردازد و با بحث از غيريت و اقسام آن، اقسام تقابل را مورد بحث قرار مى‌دهد. 📌ماهيت، جوهر، عرض: این مقاله، درباره‌ى تحقق ماهيت در خارج و اقسام آن و رابطه‌ى جنس و فصل و تعريف و اقسام جوهر و عرض بحث مى‌كند. 📌خداى جهان و جهان: این مقاله، درباره‌ى آنچه در اصطلاح حكماى اسلامى الهيات بالمعنى الاخص خوانده مى‌شود، بحث مى‌كند و زمينه‌ى شناخت ذات خداوند و صفات و افعال او و همين‌طور رابطه‌ى او با جهان را با ادله‌ى عقلى و براهین فلسفى فراهم مى‌كند و در ضمن آن، اشكالات و شبهات ماديون پاسخ داده مى‌شود. این مقاله داراى مقدمه‌اى از استاد مطهرى پيرامون نظريات مختلف در رابطه با شناخت خداوند است. https://eitaa.com/usul121
🔹امتيازات ويژه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم از زبان استاد مطهرى : 📌اين‌کتاب، مشتمل بر یک دوره مختصر فلسفه است؛ مهمات مسائل فلسفه را بيان مى‌كند و سعى شده است كه حتى‌الامكان ساده و عمومى‌فهم باشد تا جميع اشخاصى كه ذوق فلسفى دارند، با داشتن اطلاعات مختصرى به فراخور حال خود استفاده كنند و لذا از ذكر دلايل و براهین متعدد در هر مورد خوددارى شده و برای اثبات هر مدعا ساده‌ترين راه‌ها و بسيطترين براهین انتخاب شده است[۱] 📌در این کتاب، درعين‌اينكه از تحقيقات گران‌بهاى هزارساله فلسفه اسلامى استفاده شده است، به آراء و تحقيقات دانشمندان بزرگ اروپا نيز توجه كامل شده.[۲] 📌در این کتاب، هم مسائلى كه در فلسفه‌ى قديم نقش عمده را دارد و هم مسائلى كه در فلسفه‌ى جديد حائز اهميت است، مطرح مى‌شود[۳]. 📌در ضمن این کتاب، به قسمت‌هایى برخورد خواهد شد كه در هيچ‌یک از فلسفه‌ى اسلامى و فلسفه اروپايى سابقه ندارد، مانند معظم مسائلى كه در مقاله‌ى پنجم حل شده و آنچه در مقاله‌ى ششم بيان شده است. در مقاله‌ى ششم، با طرز بى‌سابقه‌اى به نقادى دستگاه ادراكى و تميز و تفكیک ادراكات حقيقى از ادراكات اعتبارى پرداخته شده است. در این مقاله، هويت و موقعيت ادراكات اعتبارى نشان داده مى‌شود و فلسفه از آميزش با آنها بركنار داشته مى‌شود و همين آميزش نابجا است كه بسيارى از فلاسفه را از پا درآورده است.[۴] 📌در این کتاب، درعين‌اينكه فلسفه حريم خود را حفظ كرده، با علوم مختلط نمى‌شود، رابطه‌ى فلسفه و علم محفوظ مانده است، ولى رابطه‌ى فلسفه با طبیعیات و فلكيات قديم به‌كلى قطع شده و لدى‌الاقتضاء از نظريات علمى جديد استفاده مى‌شود.[۵] 📌هدف اصلى این کتاب، به وجود آوردن یک سيستم فلسفى عالى بر اساس استفاده از زحمات گران‌مايه‌ى هزار ساله‌ى فلاسفه‌ى اسلامى و از ثمره‌ى تحقيقات وسيع و عظيم دانشمندان مغرب‌زمين و از به كار بردن قوه‌ى ابداع و ابتكار است.[۶] مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج 6، ص37 همان همان همان همان همان، ص240 https://eitaa.com/usul121