🟢 #خط_مرز
مروری بر کتابهای حوزهی مقاومت
دو
در مقدمهی کتاب به نقل از پرلا عیسی نوشته:
" این یازده نویسنده از طریق فراخوان آزاد برای شرکت در کارگاه نویسندگی خلاق، زیر نظر نویسندۀ شهیر لبنانی، حسن داود، انتخاب شدند. این کارگاه نویسندگی خلاق با عنوان «فلسطینیهای در تبعید» در مؤسسۀ مطالعات فلسطین و با حمایت بنیاد قطان فلسطین و مشارکت صندوق پرنس کلاوس هلند برگزار شد"
اما راستش قلم و زبان و تصویرسازی جهانِ روایتها آنقدر بینقص و جذاب است که بنظر میرسد همهی فلسطینیها بالفطره نویسندهاند وگرنه با ۱۲جلسه نویسندگی خلاق بعید است کسی بتواند اینطور معنای زندگی و حق حیات را به کلمه در بیاورد که مدام چراغهایی توی ذهن خواننده روشن شود که:
راست میگوید خب... فلسطینیها جغرافیا و سبک زندگیشان بر اساس شرایط تحمیلی با همهی مردم جهان فرق میکند، در انسان بودن که درست مثل تکتک چند میلیارد آدم روی زمین هستند!
کتاب علاوه بر اطلاعات خوبی که از تاریخچه، سبک زندگی، سنتها و آداب و رسوم و حتی تنوع عقیدتی- سیاسی آوارگان فلسطینی میدهد، بسیار ظریف و پیوسته مفهوم وطن و بیوطنی را در هر روایت برای مخاطب بیان میکند. آن هم از زبان آدمهایی که نه تنها در سبک روایت و ادبیاتشان که حتی در درک و نگاهشان به این مفهوم مشترک هم باهم تفاوتهای زیادی دارند.
📚کتاب: یازده زندگی
✍نویسنده: محمدعلی خالدی
✍ مترجم: حبیب یوسف زاده
🔘ناشر: سوره مهر
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#مرور_کتاب
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🟢 #خط_مرز
مروری بر کتابهای حوزهی مقاومت
سه
این کتاب را باید همهی آنهایی که انسانشان آرزوست، بخوانند تا بدانند ایستادن پای آرمان فلسطین و دستهبندی شدن در جبهههای مقاومت و ضدمقاومت بیش از هر موقعیت سیاسی و عقیدتی و ایدئولوژیک، توجه به انسانیت است!
هرچند بعضی روایتها ضعیفتر هستند و سرعتگیری در خواندن کتاب به حساب میآیند، اما تعداد روایتهای افقگشا، بسیار بیشتر از آن است که قید خواندن این کتاب را بزنید.
از آنجایی که کتاب، مجموعهی روایت است به تعداد راویها، زبان گفتن از فلسطین تغییر میکند اما یک خصیصه در همهی آنها مشترک است؛ آن هم رویای بازگشت به کشور، شهر، خانه و زندگی رها شده در آن طرف سیمخاردارها!
مثل بخشی از شعری که در یکی از روایتهای میانی کتاب آمده:
داری میری به غربت، اما بدون که هیچجا وطن آدم نمیشه!
ترانههای فولکور زیادی در میان روایتها به چشم میخورد فقط افسوس که اصل آن در پاورقی نیامده!
البته آنقدر ترجمهی کتاب قوی و روان است که اگر به نامهای اختصاصی و مکانها و خوراکیهای عربی برنخوریم، بعید نیست ذهنمان در لابه لای سطور فرصت فکر کردن به زبان اصلی نویسندهها را پیدا نکند، از بس که هر کلمه، کلمهی بعدی را خوب و زنجیروار به دنبال خود میکشد!
کتاب را لاجرعه سرکشیدم و حالا چندساعت بعد از تهنشین شدن دادههایش، دوست دارم برگردم و بعضی روایتها را دوباره بخوانم...
📚کتاب: یازده زندگی
✍نویسنده: محمدعلی خالدی
✍ مترجم: حبیب یوسف زاده
🔘ناشر: سوره مهر
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#مرور_کتاب
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡 #نمامرز
مروری بر مستندهای حوزه مقاومت
🎞مستند : سلاح مقاومت فلسطین
✍#روایتی از چگونگی تامین سلاح توسط گروه های مقاومت فلسطینی
و تصاویری از تونل های اسرارآمیز زیرزمینی تا سلاح هایی که از اعماق دریا به دست مجاهدین فلسطینی میرسد.
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#معرفی_مستند
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
19.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #هممرز
روایت زنان مقاومت
دختر هواپیما رُبای فلسطینی، کیست؟!
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#زنان_مقاومت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #هممرز
روایت زنان مقاومت
این قسمت
دختر هواپیما ربا
📕 روایت دیدار خانم پریسا رضایی
فعال جهان اسلام با #لیلا_خالد اسطورهی مبارزان فلسطینی در ونزوئلا.
بخش اول
آخرای نوامبر سال ۲۰۲۴ میلادی بود که برای اولین بار #لیلا_خالد را در همایشی که به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم #فلسطین در #ونزوئلا برگزار میشد، دیدم.
میزبان برنامه، اسم #لیلا را که آورد، همه بهت زده به در ورودی سالن خیره شدیم یعنی واقعا #لیلا خالد به این همایش آمده؟!
همه چیز واقعی بود و او در میان شعارهای "ویوا پالستین" حضار، وارد سالن شد و در قسمت میهمانان ویژه نشست.
بعد از پایان مراسم، خودم را به ردیف اول،یعنی جایی که #لیلا نشسته بود رساندم و با مشقت خودم را به او رساندم. به عربی سلام کردم. دستش را که گرفتم گفتم من از #ایران هستم و خیلی خوشحالم شما را از نزدیک میبینم و از طرف گروه ایرانی شرکت کننده در این برنامه و مردم ایران، سلام مردم ایران را به شما میرسانم. لحظات زیبایی بود. گفت و گو با زنی که اسطورهی تمام آزادیخواهان جهان است.....
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#زنان_مقاومت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🔴#هممرز
روایت زنان مقاومت
بخش دوم
زنده باد فلسطین
فردای آن روز، ۱ دسامبر۲۰۲۴ در مراسمی که در کمون ال پَنِل - یکی از محله های اشتراکی_اجتماعی حاشیه کاراکس- برگزار شده بود شرکت کردیم. طی یک اقدام نمادین در همبستگیبا ملت #فلسطین نقاشی دیواری جدیدی در کمون رونمایی میشد که مشاهیر مقاومت فلسطین، از جمله پرتره معروف #لیلا خالد با تفنگی در دستش را به نمایش میگذاشت.
در مراسم رونمایی از این دیوارنگاره، همهی حضار، به مردم قهرمان فلسطین و #لیلا خالد، این مبارز چریکی که خود نمادی برای آزادی است، ادای احترام کردند.
#لیلا خالد، پس از مراسم رونمایی، کوتاه و پرشور دربارهی لزوم رهایی #فلسطین گفت و برای همبستگی با تمام جنبشهای آزادی بخش حاضر ادامه داد:
" هیچ فرقی بین ما نیست، چرا که همه ما در حال مبارزه هستیم. وقتی من تصویرم را روی این دیوار در این کمون میبینم، به من این مسئولیت را میدهد که به ملتم، ملت #فلسطین این آگاهی را بدهم که مردم #ونزوئلا، در کنار مردم فلسطین هستند و در مورد اهداف کشور شما، آنها را آگاه کنم. این واقعا باعث افتخار و خوشحالی من است.
بیش از پنجاه هزار شهید در نتیجهی نسلکشی در #غزه گزارش شده است، اما تعداد بیشتری از مردم #غزه زیر ساختمانهای ویرانشده توسط بمبهای دشمن دفن شدهاند و امکان بیرون کشیدن آنها نیست. آنها حتی به قبرهای مردم هم رحم نکردند و به آنها حمله کردند تا جایی برای دفن پیکرهای شهدایمان نداشته باشیم. شهدا الان در گورهای دسته جمعی دفن شده اند.
ولی ما امیدواریم و امیدوار خواهیم ماند که #پیروزی ما حتمی است".
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🔴#هممرز
روایت زنان مقاومت
بخش سوم
بعد از سخنان لیلا، لونگاه به عنوان سخنگوی اصلی نیروی میهنی الکسیس ویو احترام خود را نسبت به خالد ابراز کرد و گفت: «شما مانند فیدل و فرمانده ما چاوز در فولاد آبدیده شدهاید... الگوی شما و کرامتتان، الگو و کرامت مردم شماست. حضور شما برای ما افتخار است. شما نیز فرمانده ما هستید. دستور دهید و ما اطاعت خواهیم کرد!»
بعد از صحبت های لیلا خالد، مراسم با شعارهای که در خیابانهای کمون طنینانداز شد، به پایان رسید: «یا کمون یا هیچ!» و «زنده باد فلسطین آزاد!». در همین حال، در میان پرچمها، تشویقها و آغوشها، حاضران تأیید کردند که در این زمانه که رژیم امپریالیستی با ابزار جنگ به جان ملت ها افتاده، همبستگی بین ملتها بیش از هر زمان دیگری زنده خواهد بود.
اما ماجرای لیلا خالد، این دختر فلسطینی که به نماد مبارزه با اسراییل تبدیل شد، چه بود؟
لیلا خالد در سال ۱۹۴۴ در شهر «حیفا»ی فلسطین به دنیا آمد. شهری که پس از جنگ جهانی دوم، بطور ناجوانمردانه توسط سازمان ملل به اسرائیل بخشیده شد. پس از این اتفاق پدر لیلا در حیفا مشغول فعالیت سیاسی بود و خانواده اش به یک کمپ پناهندگان در لبنان رفتند. لیلا در سن ۱۵ سالگی مصمم شد تا مبارزه مسلحانه علیه اسراییل را در پیش بگیرد و به جنبش «جبهه مردمی آزادسازی فلسطین» بپیوندد. لیلا نمیخواست که با ذلت تحت اشغال زندگی کند اما آن زمان فکرش را هم نمیکرد که به زودی قرار است به ستاره نشریات جهان بدل شود.
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#زنان_مقاومت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🔴#هممرز
روایت زنان مقاومت
بخش چهارم
نخستین باری که نام لیلا عالم گیر شد در ۲۹ اگست سال ۱۹۶۹ بود. ليلا خالد عضو گروهی بود که هواپیمای بوینگ ۷۰۷ پرواز ۸۴۰ را که در مسیر روم به آتن در پرواز بود ربود و در دمشق فرود آورد. در طول این پرواز خلبان هواپیما را مجبور کرد که از فراز حیفا بگذرد تا خالد بتواند محل تولدش را که اجازه نداشت به آنجا بازگردد ببیند. دریک تغییر مسیر به دستور لیلا هواپیما از آسمان اسرائیل و از فراز آن شهری گذشت که وطن لیلا و بقیهی مبارزان بود اما توسط اشغالگران اجازه نداشتند پا بر خاکش بگذارند. نه تنها خودشان که حتی جسد آوارگان فلسطینی هم حق بازگشت به فلسطین و سرزمین آبا و اجدادیشان را نداشت.
اعضای تیم هواپیماربا تصور میکردند که اسحاق رابین که آن موقع سفیر اسرائیل در آمریکا بود، در این هواپیما است اما محاسباتشان اشتباه ازآب درآمد و هواپیماربایی بدون کوچکترین آزار و اذیتی به مسافران به انجام رسید. اگرچه دست نیروهای مقاومت به اسحاق رابین نرسید اما این عملیات شجاعانه به اندازهی کافی نیروهای اشغالگر صهیونیستی را به ترس و تعجب از قدرت مبارزان فلسطینی وا داشت. هیچکس باور نمیکرد دختر نوجوان فلسطینی بتواند یکی از هواپیمارباها باشد. لیلا پس از این عملیات برای مخفی سازی هویتش تحت چند عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت.
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#زنان_مقاومت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🔴#هممرز
روایت زنان مقاومت
بخش پنجم
سال بعد لیلا خالد به همراه پاتریک آرگولو مبارز نیکاراگوایی در یک عملیات هواپیماربایی دیگر شرکت کرد چرا که در این عملیات قرار بود به صورت همزمان چهار هواپیما ربوده شود تا با تحت فشار قراردادن دولت اسرائیل زندانیان دربند فلسطینی در اسراییل آزاد شوند.
لیلا تا زمان بازگشت به فلسطین و فعالیت به عنوان کنشگر و سیاستمدار جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین در شورای ملی فلسطین، به جنگیدن برای آزادی ادامه داد. او هم اکنون به دلیل اقدام به هواپیماربایی و مبارزات طولانی به یکی از معروفترین زنان جهان و سمبل زن مبارز در جهان عرب و فلسطین تبدیل شده است.
لیلا خالد در شرح این دو اقدام شجاعانهاش میگوید: «من از ربودن هواپیما دو هدف را دنبال می کردم، یکی آزاد کردن فلسطینیان در بند اسرائیل و دوم جلب توجه اذهان عمومی جهانیان به فلسطین و مردم».
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#زنان_مقاومت
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 #مرزوبوم
نمایشگاه
کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است
✍به روایت خانم بشری صاحبی
شاعر و نویسنده
بخش اول
❇ انسانها ذاتا دوست دارند دیدهها و شنیدههایشان را برای دیگران تعریف کنند و اصلا فلسفهی شکلگیری زبان، همین است.
کلمات شاید اولین ابزار بشر برای روایت دیدهها و شنیدههایشان باشند اما خیلیها باور دارند در جهان امروز و در قرن ۲۱ میلادی گاهی انسان باید سکوت کند و روایت را در جایی غیر از جهان کلمات جستجو کند.
«وهب رامزی» از این دست آدمهاست. همین اعتقاد او باعث شده، در روزهای آغازین #طوفان_الاقصی کولهبار سفرش را ببندد و به قصد مشاهدهی زیست و منش انسان فلسطینی راهی ۴ اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان شود و روایت دیدهها را به دوربینش بسپارد...
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🟣 #مرزوبوم
نمایشگاه
کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است
✍به روایت خانم بشری صاحبی
شاعر و نویسنده
بخش دوم
❇ گالری عکس «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» زیست فلسطینیهای دور از خانهای را روایت میکند که رویایشان بازگشت است.
فلسطینیهایی که در جنگ اعراب و اسرائیل در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ از خانههای آبا و اجدادی رانده شدند و با گذشت چندین دهه اجازهی بازگشت به خانههایشان را ندارند، اما هنوز کلیدهای قدیمی و زنگارگرفتهی خانههایشان که حالا احتمالا محل زندگی اشغالگران است را نگه داشتهاند و باور دارند روزی به خانه بر میگردند.
پیشدرآمد نمایشگاه، یک «تابلوی نقاشی» از نقاشی فلسطینی بود که من نامش را گذاشتم « نقاشی مبارزه ».
چشمهای مرد که سر و چهرهاش را پوشانده بود، مرا یاد #یحیی_السنوار و تمام عبارات همنشین نام او انداخت؛ اینکه السنوار نمونهی بارز یک انسان فلسطینی بود. اینکه نام تمام کشتگان یحیی است.
اما ارزش این تابلو وقتی معلوم میشد که بیننده میفهمید نقاش فلسطینی از تنها تابلوی بازمانده از آثارش که قدمتی بیش از ۲۰ سال داشت گذشته بود فقط با این امید که تابلو به " ایران " میرود!
بعد از آن به تماشای آلبوم خانوادگی خانوادهای فلسطینی نشستم و پا به پای عکسها اشک و لبخند و کودکی فرزندانشان را زندگی کردم. برایم خیلی جالب بود که خانوادهای قید بخش زیادی از عکسهای خانوادگی و خاطرات ماندگارش را بزند و دلش رضا بدهد که عکسها کیلومترها سفر کنند تا در کشوری دور اما دوست، مهمان نگاه دوستانی نادیده باشند.
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz
🟣 #مرزوبوم
نمایشگاه
کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است
✍به روایت خانم بشری صاحبی
شاعر و نویسنده
بخش سوم
❇کمی بعد معلوم شد اصلا مادربزرگ همین خانواده، بیشتر روایتهای نمایشگاه را از طریق نوهاش برای خانم ابراهیمی تعریف کرده است. روایتهایی که وجه تمایز این نمایشگاه با نمونههای مشابه است و جوری دست ما را میگیرد و به درون عکسها میبرد که احساس میکنیم سالهاست همسایهی خانوادههای فلسطینی هستیم.
اتاق بعدی، دیواری داشت پر از پرترهی ساکنین که تکیه داده بودند به دیواری که انگار بوی نم و گچ خیس و کهنگی میداد...
اتاق بعدی پر بود از عکس کودکانی که فارغ از غم دنیا و بیخبر از همهجا، سرگرم بازی بودند.
چشم چرخاندم که لابهلای بازی بچهها تصویری از « قمیصه » پیدا کنم. بازی فلسطینی که بیشباهت به هفتسنگ ما نیست و زمانی که داشتم برای شخصیت فلسطینی رمانم پروندهسازی میکردم، آن را جزو بازیهای مورد علاقهاش قرار دادم.
چشمهای براق و خندههای از ته دل کودکان، داد میزد « زندگی باید کرد ».
طبقه دوم ساختمان نمایشگاه، جهان دیگری داشت. در اولین اتاق، خانهی یک مادر شهید بازسازی شده بود
و از خوشسلیقگی آقای رامزی، بساط پذیرایی از بازدیدکنندگان در همین اتاق پهن بود.
#فلسطین 🇵🇸
#بدون_مرز
#ادبیات_بیداری
🌍با بدون مرز همراه باشید!
@bedun_e_marz