eitaa logo
بهشتی‌نگار
1.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
31 ویدیو
74 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️ادمین کانال: @beheshtinegarr_admin 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵
مشاهده در ایتا
دانلود
مسئولیت اجتماعی دانشجویان از نگاه شهید بهشتی محمدرضا مهدوی مسئولیت اجتماعی دانشجویان در این است که خود را در خط عموم مردم و همراه آن‌ها قرار دهند و از آن‌ها جدا نگردند. اعتقاد شهید بهشتی بر این است که «دانشجوی پیشگام پیشتاز، وقتی موفق می‌شود و از انقلابی بودن و آگاه بودن و پیشتاز بودنش نتیجه می‌گیرد، که حرکتش در جهت خواست و نیاز و حرکت کل جامعه قرار بگیرد. دانشجویان از این‌ همه حضور و پیشتازی و پیشگامی و آزادی، وقتی می‌توانند استفاده کنند که درست در آن خطی قرار بگیرند و پیشاهنگ حرکتی باشند که این حرکت، یک حرکت گسترده‌ توده و ناس و عوام مردم باشد.» (همان: 454) در غیر این صورت، دانشجوی جداشده از عامه‌ مردم، هرچقدر هم پرتحرک و پویا و پیشتاز باشد، حرکتش ثمربخش نخواهد بود و تمام این تلاش‌ها در بهترین حالت «به‌صورت یک سلسله نمایش‌های قهرمانانه» در خواهد آمد که در تاریخ می‌ماند و نتیجه‌ای نخواهد داشت. 🗞 مجله بهشتی‌نگار، شماره ۲۱ 🖇 مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
جنگ و صلح در اسلام 🔻 شهید آیت‌الله سیدمحمد بهشتی: بیماری چیز بدی است، اما آیا تا به امروز، بشر توانسته است بیماری را ریشه‌کن کند؟ نه. آیا به‌دلیل اینکه بشر نتوانسته تاکنون بیماری را ریشه‌کن کند، شما مساعی و کوشش‌های دانشمندان بشری را برای مبارزه با امراض، مسخره می‌کنید و باطل و بیهوده و بی‌ثمر تلقی می‌کنید؟ نه. می‌گویید تلاش‌های بشر برای مبارزه با بیماری، ارزنده و از یک طرف، قابل تقدیر است و دائماً بشریت را برای مبارزه با بیماری تشویق می‌کنید...جنگ نیز همین‌طور است. از یک طرف به انسان گفته می‌شود برو به سوی صلح! یعنی هرچه می‌توانی جنگ را کم کن! و از طرف دیگر هم به او گفته می‌شود جنگ کم و بیش در زندگی‌ات اجتناب‌ناپذیر است. اتفاقاً این فرمول خیلی جالبی است. این همان، دو دیده داشتن و همه سو را نگریستن است. از یک طرف واقع بین بودن و واقعیات اجتناب‌ناپذیر را از دیده و محاسبه دور نداشتن و از یک طرف، ایده داشتن. 🗞 مجله بهشتی‌نگار، شماره ۶۰ 🖇 مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
وحدت حوزه و دانشگاه 🔻 شهید آیت‌الله سیدمحمد بهشتی: طلبه هم یعنی دانشجو؛ چون طلبه در اصل عربی‌ یعنی‌ طالب و طالب یعنی جوینده که طالب علم‌ است.‌ یعنی‌ جوینده‌ دانش‌، یعنی تحکیم‌ وحدت میان حوزه و دانشگاه، میان روحانی و دانشجو که پیوندشان مبارک بوده و انشاالله که مبارک باشد. یکی‌ از‌ راه‌های‌ عملی و مؤثرش همین است که این‌ها یک‌ مجموعه‌ای‌ باهم‌ به‌وجود‌ بیاورند‌ وقتی‌ با هم بودند، با هم رشد کردند، همدیگر را بهتر می‌شناسند و می‌یابند و پیوندشان روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود. 🗞 مجله بهشتی‌نگار، شماره ۲۴ 🖇 مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
📣 بهشتی‌نگار ۶۱ | جایگاه مسئولیت‌های فراملی دولت اسلامی در اندیشه شهید بهشتی 📝 آنچه در بهشتی‌نگار شصت‌ویکم می‌خوانید: ▫️مبانی مسئولیت‌های فراملی ▫️لزوم تمایزگذاری میان دولت‌ها و ملت‌ها ▫️اصالت صلح و پرهیز از جنگ 📥 نسخه PDF👇
جایگاه_مسئولیت‌های_فراملی_دولت_اسلامی_در_اندیشه_شهید_بهشتی (1).pdf
824.9K
🔶 جایگاه مسئولیت‌های فراملی دولت اسلامی در اندیشه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: سیدامیرمهدی مشرف 🗞 بهشتی‌نگار، شماره شصت‌ویکم، آذر ۱۴۰۳ 🆔 @beheshtinegarr
📣 بهشتی‌نگار ۱۰ | آزادی و محدودیت‌های اجتماعی آن در اندیشه آیت‌الله بهشتی 📝 آنچه در بهشتی‌نگار دهم می‌خوانید: ▫️انسان، موجود انتخابگر ▫️فلسفه وجود محدودیت‌های اجتماعی ▫️حکومت ادله «محدودیت‌ اجتماعی» بر «اصل عدم تحمیل» ▫️حجاب اسلامی چیست؟ 📥 نسخه PDF👇
آزادی_و_محدودیت‌های_اجتماعی_آن_در_اندیشه_آیت‌الله_بهشتی.pdf
3.38M
🔶 آزادی و محدودیت‌های اجتماعی آن در اندیشه آیت‌الله بهشتی ✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره دهم، تیر ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
خواست مردم، تعالیم مکتب و مصلحت مردم 🔻 در جامعه اسلامی، در رابطه با خواست و تمایل مردم از یک‌سو و تعالیم مکتب و مصلحت آن‌ها از دیدگاه مکتب و به تشخیص رهبری برگزیده آن‌ها از سوی دیگر، به چه ترتیب عمل می‌شود؟ 🗞 مجله بهشتی‌نگار، شماره ۲۶ 🖇 مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
محب علی یا شیعه علی؟ 🔻بسیاری از کسانی که فقط ولایت به معنای محبت قلبی را پذیرفته‌اند و محب اهل بیت‌اند، خود را داخل در گروه و تشکیلات شیعه معرفی نموده‌اند، در حالی‌که کلمات رهبران شیعه، حاکی از آن است که داخل شدن در طائفه شیعه، مستلزم پذیرش ولایت در همه شئون فردی و اجتماعی و رعایت اصول تشکل است، اصولی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد و برخاسته از تعالیم وحی و کتاب الهی است. کسی که عمل به اسلام، یعنی نماز، روزه، زکات، جهاد و... را رها نموده و فقط محبت قلبی به اهل بیت دارد، نمی‌تواند خود را شیعه بنامد. به‌راستی آنان‌که به محبت و علاقه نسبت به اهل بیت بسنده نموده و در اجرای اوامر شریعت، سستی می‌ورزند، چگونه خود را از شقاوت نجات یافته می‌دانند، حال آنکه اهل بیت نیز خود با عمل به اوامر و دوری از نواهی شریعت به والاترین مقامات انسانی دست یافته‌اند؟ 🗞 مجله بهشتی‌نگار، شماره ۳۰ 🖇 مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr