eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔹🔹🔹 سه قاعدۀ املایی ۱) واژۀ پایان‌یافته به «ی/ ـی» + -ی = ی‌ای/ ـی‌ای: قوری‌ای،‌ کشتی‌ای، ایتالیایی‌ای،‌ کائوچویی‌ای، قهوه‌ای‌ای،‌ مانتویی‌ای، تیزپِی‌ای. ۲) واژۀ پایان‌یافته به «ـأ/ أ» (مانند «خلأ» و «مبدأ») + -ی = ـئی/ ئی: خلئی، مبدئی. ۳) واژۀ پایان‌یافته به «ء» (مانند «شیء») + -ی = ـئی: شیئی. #ز.ساده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠بیایید: 🆔@behtarbenevisim
✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت‌ وجود دارد. ✅ و باز هم همه می‌دانند که گوش را نمی‌کوبند. اصولاً دلیلی برای کوبیدن گوش وجود ندارد و آنچه کوبیدنی است، گوشت است. ✅با توجه به این استدلال، به وسیله‌ای که از دیرباز برای کوبیدن گوشت از آن استفاده می‌شود، «گوشت‌کوب» می‌گویند. ⚠️ در زبان فارسی و در محاوره نوعی فرایند واجی وجود دارد که به آن «کاهش» می‌گوییم. هنگامی که واج‌های «ت» و «د» آخرین واجِ یک هجای کشیده باشند، عموماً تلفظ نمی‌شوند یا بسیار خفیف ادا می‌شوند: پستچی، دستبند. 👈 این فرآیند تنها در محاوره و گفتار پذیرفته است و شامل نوشتار نمی‌شود. ✔️ پس «گوشت‌کوب» درست است نه «گوش‌کوب». 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔰 ۲۴ واژهٔ پرکاربرد در گفت‌وگوهای داستان که همواره نیم‌فاصله نوشته می‌شوند: یک‌جور/ یه‌جور یک‌‌جورهایی/ یه‌جورایی یک‌جوری/ یه‌جوری یک‌‌خُرده/ یه‌خُرده یک‌راست/ یه‌راست یک‌روند/ یه‌روند یک‌ریزه/ یه‌ریزه یک‌سِری/ یه‌سِری یک‌‌طور/ یه‌طور یک‌طوری/ یه‌طوری یک‌‌عالَم/ یه‌عالَم یک‌‌عالَمه/ یه‌عالَمه یک‌قدری/ یه‌قدری یک‌‌کم/ یه‌کم یک‌‌‌کمی/ یه‌کمی یک‌کوچولو/ یه‌کوچولو یک‌‌مقدار/ یه‌مقدار یک‌نَموره/ یه‌نَموره یک‌‌نمه/ یه‌نمه یک‌‌وقت/ یه‌وقت یک‌‌وقت‌ها/ یه‌وقتا یک‌وقت‌هایی/ یه‌وقتایی یک‌‌وقتی/ یه‌وقتی یک‌هو/ یه‌هو #ز.ساده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#غلط_ننویسیم ✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت‌ وجود دارد. ✅ و باز هم همه می
؛ «سنکوپ» یا «سنگ‌کوب»؟ ✅سنکوپ (به فرانسوی: Syncope)، یعنی غش‌کردن و ازدست‌دادن هوشیاری. در محاوره و مکالمات عامیانه به آن «کوپ‌کردن» هم می‌گویند. ✅ سنگ‌کوب، یعنی کسی که با سنگ می‌کوبد! 👈 هر دو واژه صحیح است، ولی باید دقت کنیم تا در جای نامناسب قرار ندهیم که معنا غلط شود. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
💎 ابوسعید ابوالخیر در راه بود، گفت: "هر جا که نظر می‌کنم، بر زمین همه گوهر ریخته و بر در و دیوار همه زر آویخته. کسی نمی‌بیند و کسی نمی‌چیند." گفتند: "کو، کجاست؟" 💎 گفت: "همه‌جاست، ✔️ هر جا که می‌توان خدمتی کرد؛ ✔️ یا هر جا که می‌توان به راحتی دلی به‌دست آورد. ✔️ آن‌جا که غمگینی هست ✔️ و آن‌جا که مسکینی هست؛ ✔️ آن‌جا که یاری طالبِ محبت است ✔️ و آنجا که رفیقی محتاج مروت. " 👈 یکی از عناصر مؤثر در زیباسازی نوشته‌ها، استفاده از آرایه‌های ادبی است. سجع، تشبیه، استعاره، مجاز و... ابزارهای جراحی شمایند برای سروشکل دادن به اثرتان. ✨ از آن‌ها حتما برای خلاقیت در نویسندگی‌تان استفاده کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔰 بدْوی یا بَدَوی این دو کلمه را نباید به‌جای یکدیگر به‌کار برد. بَدْوی [badvi]، به فتح اول و سکون دوم، منسوب به بَدْء و به‌معنای «آغازی و ابتدایی» است و بیشتر در اصطلاح دادگستری به‌کار می‌رود: «محکمهٔ بَدْوی». امّا بَدَوی [badavi]، به فتح اول و دوم، منسوب به بَدَو و به‌معنای «بیابانی، بیابان‌گرد، صحرانشین» است و بیشتر در وصف قبایل چادرنشین عربستان و شمال آفریقا به‌کار می‌رود: «جوانمردی ما را به‌ خانهٔ خود مهمان کرد. چون در خانهٔ وی درآمدیم عربی بَدَوی درآمد. نزدیک من آمد - شصت ساله بود - و گفت: قرآن به من آموز» (سفرنامهٔ ناصر خسرو، ۱۱). ♻️ هرگاه در جمله‌ای مثلاً «مردم بدوی» آمده باشد، نخست باید از فحوای کلام دریافت که آیا سخن از «مردم نخستین و نیاکان بشر» در میان است یا از «مردم صحرانشین» و سپس «مردمِ بَدْوی» یا «مردمِ بَدَوی» خواند. ⚠️ ناگفته نماند که فرهنگ معین تلفظ این دو کلمه را همانند یکدیگر، به فتح اول و سکون دوم، ضبط کرده و ظاهراً سهو است. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
حق همسر من از روغن دنبه بدش می‌یاد. همان روغنی که از پایان گوسفند تهیه می‌شه. همون آخر گوسفند دیگه🙄...بابا چرا نمی‌فهمید؟ اون قسمت که گوسفند تموم می‌شه یه چیز چرب و نرم هست که وقتی بره گرامی بالا پایین می‌پره اون چیزش هم بالا پایین می‌پره...آفرین همون🤓. اون چیز اسمش دنبه‌اس. البته برای آدم ها هم می‌شه استفاده کرد. ولی آدمش باید خودمانی باشد وگرنه پس‌گردنی می‌خورید. ما چند وقت بود اندازه نصفه کاسه اینو داشتیم و خورده نمی‌شد. یک مقداری هم روغن حلب که جامد هست و ذائقه مون بهش نمی‌گیره و یه مقداری هم روغن های دیگه که معمولا برای اشکنه استفاده می‌شه...مثل پی و ...عدد سه و چهارده صدم شنیدی؟ همان پی.p. القصه همسر بنده دیروز گفتند که دیگه بعد از یک هفته، ده روز بروید روغن بخرید‌. که ما هم هنوز نرفتیم. ما اینجوری پای نظام و انقلاب ایستادیم و خودمان را چرب نکردیم😂. آقا ماکارونی هم همینه شاید بیست تا سی تا شاخه نازک ماکارونی داشته باشیم...که اینم از یه بسته هفتصد گرمی اضافه آمده ریختیم توی این ظرفای پلاستیکی جاماکارونی...در کل پای این نظام داریم جون می‌دیم از بس مواظبیم جنس توی بازار کم نشه... خب لامپ‌مصب‌ها شما هم یکم مراعات کنید دیگه...همش که یه تنه نمی‌تونم جلو اسراییل و آمریکا و انگلیس و رئال مادرید مبارزه کنم. تازه استقلال هم قهرمان شده توی این اوضاع😂😂😂 شش تایی‌ها❤️. من کلا فوتبالم خوب نیست...شش تایی ها کدوم بودن؟😁🤦‍♂️ ✍️عمران واقفی 😂 👈 پ.ن: یکی از عناصر مهم برای نویسندگی، کشف ارتباط بین واژه‌ها و معناها است. اگر بتوانید بین آن‌ها ارتباط هنری بدهید، حتما شما یک نویسنده خلاقید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚 چند کتاب فارسی که دایرۀ واژگانی را گسترش می‌دهد و نثر را بهبود می‌بخشد: 📓 اسرارالتوحید، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، آگاه. 📔 تاریخ سیستان (به‌ویژه بخش نخست)، به کوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی. 📕 تاریخ‌نامۀ طبری، به کوشش محمد روشن، سروش. 📒 ترجمۀ تفسیر طبری، به کوشش حبیب یغمایی، دانشگاه تهران. 📗 سفرنامۀ ناصرخسرو، به کوشش محمد دبیرسیاقی، زوار. 📘 سیاست‌نامه، خواجه نظام‌الملک، به کوشش محمود عابدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی. 📙 قابوس‌نامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، علمی‌وفرهنگی. ✍️ز.ساده 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔰عَلوفه یا عُلوفه؟ این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد. 🍀 علوفه ، به فتح اول ، به معنای « خوراک چهارپایان » است ( در فارسی غالبا آن را به ضم اول تلفظ می کنند ). 💵 اما عُلوفه ، به ضم اول ، در عربی به دو معنی به کار می رود که در فارسی مستعمل نیست : یکی به عنوان عَلف و به معنای « علفها » و دیگری به جمع صورت مفرد و به معنای «مواجب» و «دستمزد». 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
❇️ قلم بردار تا هشیار شوی! 🔰 دست به قلم شدن دقت، توجه و هشیاری را بیش از پیش بالا می‌برد. قلم‌زدن باعث می‌شود نسبت به اتفاقاتی که در عالم هستی رخ می‌دهد، حساس شویم و به تأمل بنشینیم. تأملی از جنس تدبر، تحلیل، انتقاد و آموزش که البته هر کدام بهره‌ای دارد. پس قلم بردار تا هشیار شوی. ✍️مصطفی جهانگیری 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔰دکمه یا دگمه یا تکمه؟ ابوالحسن نجفی معتقد بود هر سه واژه یک معنی دارند و دراین‌میان، دگمه رایج‌تر و صحیح‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما فرهنگ املایی خط فارسی فرقی بین دکمه و دگمه نگذاشته و اشاره‌ای به «تکمه» نکرده است. 📖 کتاب «غلط ننویسیم»، صفحه ۱۹۳ 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📌گامی محکم برای 💠 درباره چه موضوعی بنویسیم؟🧐 🍀 یافتن «سوژه» برای خیلی از نویسندگان تازه‌کار، مثل ناخن کشیدن روی کاغذ می‌ماند. 🍀 اگر علاقه به نوشتن دارید، ولی در انتخاب موضوع در تحیّرید، این چند راه ساده را برای یافتن موضوع یا همان «سوژه» بخوانید: 1️⃣ مطالعه کنید؛ خیلی از موضوعات در بزنگاه‌های خواندن، به ذهنتان می‌آید. 2️⃣ ذهنتان را کنش‌گر پرورش دهید؛ بسیاری از موضوع‌ها در دل مناسبات سیاسی و اجتماعی به دست می‌آید. 3️⃣ به موضوع‌های دم‌دستی خود که گمان می‌کنید، موضوع خوبی نیستند، از زاویه‌های متنوع، نگاه کنید؛ به‌طور مثال یک مرثیه‌سرا در واقعه آب‌آوری حضرت عباس علیه‌السلام، گاه از زاویه اسب حضرت شعر می‌سراید و گاه از زاویه مَشک و گاه از زاویه آن تیرهایی که به‌سوی حضرت پرتاب شد. 4️⃣ به یک موضوع با اشکال مختلف بپردازید؛ می‌توانید با توصیف، گزارش، مثال، استدلال و داستان با سبک‌های متنوع بپردازید. 5️⃣ راه دیگر، طرح سؤال است؛ یعنی درباره یک موضوع، سؤال‌های جزیی طرح کنید و از میان سؤالات، سوژه را بیابید. 6️⃣ ارتباط‌ها را کشف کنید؛ به‌طور مثال «خشم» در ارتباط با حالت‌های مختلف افراد، به صورت‌های متنوعی ظاهر می‌شود. خشم در کودک لجباز، خشم یک مادر حساس و... حتما قابلیت توصیف و بررسی دارند. ◀️ یافتن ارتباطات جدید، زمینه یافتن سوژه‌های جدید را برای شما فراهم می‌کند. ✅ فقط فراموش نکنید☝️ ابتدا موضوع را پیدا کنید، بعد در دل موضوع، نقطه‌زنی کنید. [یعنی به تمام ابعاد موضوع نپردازید؛ فقط یک نقطه از موضوع را هدف بگیرید و درباره آن بنویسید.] 👌 تمرین زیاد، شما را خیلی در یافتن سوژه، ورزیده می‌کند. ✍️ علی فراهانی 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim