#آموزشی
💠 یکی از راهکارهای زیبانویسی برای نویسندگی، «خاصنویسی» است.
خاصنویسی یعنی:
✅ پرهیز از کلمات پرتکرار،
🌀 دوری از کلیشهها،
🔫 فاصله از «بهخوبی»، «نوشتی»، «واقعا» و
✔️ جدا شدن از واژههایی که همچون پراید ۱۳۱ همهجا دیده میشوند؛
🤓 خاصنویسی مثل این است که ماکارونی را یکبار هم با سس فلافل بخوری😳،
یا ساندویچ فلافل را با تمرهندی نوش جان کنی😀
یا تمرهندی را با آب زرشک، مخلوط کنی و با چند قُلُپ، به دیوارههای کبد چربت، بچسبانی🤤.
#خاصنویسی
#زیبانویسی
@behtarbenevisim
@behtarbenevisim
رهبر انقلاب: «MADE IN IRAN» هم ننویسید؛ بنویسید «ساخت ایران»، با خطّ فارسی. ببرید در خارج، مجبور بشوند بخرند؛ برای خاطر اینکه کیفیّتش خوب است و قیمتش پایین است.
(دیدار ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ با کارآفرینان)
رهبری داریم تا این اندازه وطنخواه و فارسیدوست؛ همینقدر دقیق و همین اندازه عاشق عزت ایران و مصمم در راه رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی.
#حکمرانی_زبان
#فارسی_زبان_انقلاب
🆔 @rajaaei_ir
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌یک تمرین و یک معما!
🤓 #تمرین: به سخنان این نخبه کارآفرین در محضر رهبر معظم انقلاب دقت کنید:
میتونید بشمرید چند واژه فرنگی به کار میبره؟!😱
برابرنهادههای فارسی این واژهها رو بلدید؟🧐
🤔 #معما: چطور ممکنه رهبر انقلاب که در همین دیدار، جملات زیر👇 رو درباره زبان فارسی فرمودن، به این سبک سخن گفتن این جوان خرده نگرفتن؟!
رهبر انقلاب: «MADE IN IRAN» هم ننویسید؛ بنویسید «ساخت ایران»، با خطّ فارسی. ببرید در خارج، مجبور بشوند بخرند؛ برای خاطر اینکه کیفیّتش خوب است و قیمتش پایین است.
(دیدار ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ با کارآفرینان)
#حکمرانی_زبان
#فارسی_زبان_انقلاب
#تمدن_نوین_اسلامی
اگه دوست داشتید برای مشارکت در حل تمرین و دادن پاسخ معما، تشریف بیارید اینجا:👇
🆔 @behtarbenevisim
حتماً شما هم شنیدهاید که بعضیها در لابهلای سخنانشان از واژه "#گاهاً" استفاده میکنند؛ غلط است!
درستش آن است که بگوییم و بنویسیم: "#گاهی"؛ چون واژه "گاه" فارسی است و نمیتوان آن را با "تنوین" که مربوط به زبان عربی است به کار برد.
خیلیها هم هست که بهجای "گاهاً" از "#احیاناً" استفاده میکنند. چون واژه "احیان" عربی است و میتوان آن را با تنوین به کار بست، غلط نیست؛ ولی اگر بخواهیم #بهتر_بنویسیم یا بهتر بگوییم، میتوانیم از همان "گاهی" استفاده کنیم.
#درست_نویسی
#ساده_نویسی
🆔 @behtarbenevisim
شخصی نوشت:
حالم دیگر بهم می خورَد از نوشتن و رنج بردن.
مگر کلمات نیامده اند که احساساتِ دربند شده را رها کنیم و آزاد شویم؟
پس چرا تن به تکلّف دهیم و اسیرِ نوشتن شویم، حال که می توانیم این بارِ سنگین را زمین بگذاریم؟
دلم می خواهد هر چه شیطان درونم است رها کنم تا کلمات را بِدَرَند و لاشه ها بریزند روی کاغذ و مردار شوند و گند بگیرند.
مگس ها بیایند و بعد هم کفتارها و لاشخور ها.
عجب جشن باشکوهی راه بیافتد!
جشن مرگ من
جشن تمام شدنم
#نوشتن بار گران است، به هرکس ندهند.
کاغذ «خلا» نیست که نوشتن بر آن تخلیه باشد.
کاغذ، گنداب نیست که خطها و نقشها، کبرهای شود برای عیاشی مگسها.
کاغذ، مزبله سرگینکشان نیست که بخواهند هم خوراکشان شود و هم مدفنشان.
کاغذ، غمخانهای است برای رنجیدگان از تحجر. آنان که از هراس ساکتان میهراسند و از ناله دمادم خودخواهان، مینالند.
کاغذ، کهفی است برای صاحبان محبت، شوریدگان تحول و شیفتگان پرواز.
🔸کاغذ مظلوم! چه رنجها کشیده تا رسیده به زیر طاق تکبر من!
مردار بود، اما عاشق حیات بود. به عشق رفعت، سبقت گرفت تا به تنه نهال رسید.
ضعیف بود، ضعفش در شعف جوانیاش بود. با هر بادی، رقصی میکرد و با هر رقصی، برگی از روی شرمش میافتاد.
تنومند شد. آنقدر که حامل شاخههای پرثمر شد. اما راضی نبود؛ چون از تکرار حمالی و جمود سختسری، خسته شده بود.
این شد که تنومندتر شد تا چشم طمّاعان را ربود. بریده شد، اما آماده شد برای آزمونی سختتر.
تکهتکه، قطعهقطعه برای خمیر شدن، برای کوفتیدن و لهیده شدن زیر چکمههای هیولاها و مشت آهنین دستگاهنماها، همه را پذیرفت که بشود حضرت «کاغذ». مقابل چشمان توی انسان. بشود سنگ صبور تو. قلب دوم تو... . حال میخواهی او را مزبله کنی!!!
خدای جل و اعلی، به حسن صبرش، رنجش و قوامش، او را همنشین و همصحبت «قلم» کرد. آری! همو که حق در قرآنش به نامش قسم خورد و فرمود: «و القلم». همو که خود را معرفی نمود با خطوط.
و اما خطوط، همان که زیر دست توی بشر، از خرچنگ و قورباغه تنزل پیدا کرد به کفتار و لاشخور!
و اینبار حضرت سبحان، به یادش قسم میخورد و میفرماید: «و ما یسطرون». این خطوط، همان معشوقی است که کاغذ سالها برای به آغوشکشیدنش سماغ مکید.
و اکنون از تو میپرسم که چه میدانی از «کاغذ»!
میپرسم که از قلم و مرکب و خطوط، بی ظرف و محمل، کِی سخن تراود!
عمر آدم، بی قلب سلیم، کی سلامت بسَراید!
از «والقلم و ما یسطرون»، بی «ن»، کی آیه برآید!
#نه_به_سیاهنویسی
#کاغذ
#قلم
#خطوط
🆔 @behtarbenevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی زبان انقلاب است.
روز پاسداشت #زبان_فارسی را فقط گرامی نداریم؛ آن را جدی هم بگیریم.
به قول حضرت آقا:
"ادبیات [فارسی]، فقط یک سرگرمی و یک امر تشریفاتی و زایدهای در زندگی نیست؛ بلکه یک چیز ضروری است". (۱۳۷۰/۱۲/۰۵)
#فارسی_زبان_انقلاب
🆔 @behtarbenevisim
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور اورتایلی مورخ برجسته اهل ترکیه :
زمانی که ایرانیها شعر میسرودند، ملتهای دیگر روی درخت زندگی میکردند
پدران ما از روی شعر ایرانی، تقلید کردند
زبان ترکی کاستیهایی دارد، آهنگین نیست و یکنواخت است و از فارسی برای رفع آن کمک گرفته است
به احترام شعر پارسی باید ایستاد
🆔 @behtarbenevisim
🔰 ویژگیهای یک #یادداشت_صد_کلمهای (#ویراستی یا توییتری):
۱_ یادداشت شما، تعلیق نداشته باشد؛ یعنی جان کلام گفته شود و متنتان را معلق یا مردد به توضیحات دیگر نشود.
۲_ توجه به داشتن #وحدت_موضوع و #انسجام؛ وحدت موضوع یعنی داشتن یک فکر مرکزی و طواف تمام کلمهها و عبارتهای شما به دور آن فکر. انسجام متنی، یعنی هماهنگی همه عناصر متنی (مثل زمان، زاویه دید و حتی لحن نوشته) با هم در کلمهها، ترکیبها و جملهها.
۳_ داشتن #قلاب در ابتدای یادداشت؛ شما فرصت زیادی برای جلب توجه مخاطبتان ندارید. پس سعی کنید در همان ابتدای یادداشتتان با آوردن کلمهها، ترکیبهای جذاب، کنایهها و موضوعات چالشبرانگیز، نگاه خواننده را قفل کنید.
۴_ توجه به بار کلمهها و ترکیبها؛ هر کلمهای جا و مکانی دارد. حُسن سلیقه در بهکار بردن صحیح کلمات مثل موشکی نقطهزن است که عینالاسد را هم میتواند کور کند. ولی اگر به این مهم توجه نشود، واژههای شما مثل بمبهای خوشهای ماند که فقط بیابانها و کویرها را سوراخسوراخ میکند (اگر ساختمانهای خودی را در هم نکوبد😱)؛ مثلا واژههای «قلدر»، «صورتی» برخلاف معنای حقیقیشان، بار معنایی منفی گرفتهاند. پس عزیز! مراقب باش برای «ازدحامِ» اربعینیها، واژه «شلوغی» بهکار نبری.
۵_ نبود نیاز به بیان استناد و ذکر منبع؛ خوب یا بد، در یادداشت صدکلمهای فرصت برای ذکر منبع و آدرسدهی نیست؛ مگر آنکه خود فکر مرکزی، درگرو اشاره به منبع باشد؛ مثل برجستهسازی تناقضهای خبری عنترنشنال😶🌫.
۶_ سادگی و صمیمی بودن زبان یادداشت.
۷_ نقطهزنی و تاثیرگذار؛ خاطرتان میآید که توییت علیاکبر #رائفیپور چگونه بازی جنبش MeToo بین بازیگران را گیماور کرد. یک یادداشت نقطهزن میتواند حتی از دهها موشک و بگیروببند، کارامدتر باشد.
۸_ درهمتنیدگی مدعای یادداشت (جملهموضوع) با جمله پشتیبانها؛ برخلاف یادداشتهای معمولی که باید جملهموضوع و جمله پشتیبانها مستقل و مشخص باشند، در یادداشت صدکلمهای، این دو درهم تنیدهاند. بنابراین مدعای شما که دارای فکر مرکزی است، همان روح کالبد کلمهها و عبارتپردازیهای شماست.
۹_ سرعت؛ اگر برای حادثه حرم شاهچراغ و حماسه #بادپا یک هفته بعد یادداشتی نوشتی، بهتر است منتشر نکنی، که پستوی ننهآقا قبر مناسبی برای آن است.😏
۱۰_ توصیه آخر: بر شما باد که در نوشتهتان پرهیز کنید از:
❌«درازهگویی»،
❌«پرداختهای تکراری و کلیشهای»،
❌«ابهامگویی»،
❌«آوردن کلمههای توهینآمیز»
❌و «توهین به فهم مخاطب؛ مثل "تردیدی نیست که"».
🔸هر فشنگی را برای سلاحی ساختند.
باروت فشنگتان را با ویژگیهای بالا بارور کنید.
✍️علی فراهانی
#نویسندگی
#یادداشت_صد_کلمه
#ویراستی
https://eitaa.com/Fanus_AliFarahani
✍✍✍✍✍✍✍
یک نوشته آموزشی بسیار دقیق و کاملاً کاربردی.
حتماً بخوانید و به کار ببندید.
🆔 @behtarbenevisim
758.4K
آقای #رضا_جوان_آراسته پویشی به نام #جنگ_روایتها راه انداخته برای #روایت_اربعین.
درباره بسترهای فعالیت در این پویش کمی توضیح دادم.
گوش بدید صوت رو؛ اگه دوست داشتید عضو شید!
🔗پیوند گروه نویسندگی #خط_روایت:
https://eitaa.com/joinchat/805110265Cfd9c7c01e5
🔗پیوند کانال #خط_روایت_ما:
https://eitaa.com/khatterevayat
#پیشنهاد_عضویت
🆔 @behtarbenevisim
این روزها #یادداشتهای_اربعینی فراوانی نوشته و در صفحهها و کانالهای نویسندگان آنها منتشر میشود. حتماً شما هم دستکم چندتایی از این یادداشتها را خواندهاید.
برخی از این نوشتهها با بیانی ساده و روان حرف دل نویسنده را بازگو کردهاند، و برخی دیگر با عبارتپردازیهای فاخر و انتخاب واژگان خاص، سعی کردهاند زیبایی تابلوی باشکوه #اربعین را هرچه بهتر پیش چشمان خواننده بیاورند.
با وجود تنوع سلیقههای نویسندگان و خوانندگان، شخصاً معتقدم نویسنده هرچه سادهتر بنویسد و نوشتهاش هرقدر روانتر و به زبان خواننده نزدیکتر باشد، حاصل کارش زیباتر هم خواهد شد. برخلاف تصور عدهای، تلاش برای زیبانویسی خیلی وقتها نتیجه عکس دارد؛ این را کسانی میدانند که تجربه زیاد نوشتن و زیاد خواندن را دارند.
پس اگر شما هم دوست دارید در این روزها چیزی بنویسید و سهمی در #حماسه_اربعین داشته باشید، باور کنید روایتهای ساده و بیتکلفتان خیلی جذابتر و دلنشینتر است. امتحان کنید؛ ضرر نمیکنید!
#ساده_نویسی
#زیبا_نویسی
🆔 @behtarbenevisim