💎 ابوسعید ابوالخیر در راه بود، گفت: "هر جا که نظر میکنم، بر زمین همه گوهر ریخته و بر در و دیوار همه زر آویخته. کسی نمیبیند و کسی نمیچیند."
گفتند: "کو، کجاست؟"
💎 گفت: "همهجاست،
✔️ هر جا که میتوان خدمتی کرد؛
✔️ یا هر جا که میتوان به راحتی دلی بهدست آورد.
✔️ آنجا که غمگینی هست
✔️ و آنجا که مسکینی هست؛
✔️ آنجا که یاری طالبِ محبت است
✔️ و آنجا که رفیقی محتاج مروت. "
👈 یکی از عناصر مؤثر در زیباسازی نوشتهها، استفاده از آرایههای ادبی است. سجع، تشبیه، استعاره، مجاز و... ابزارهای جراحی شمایند برای سروشکل دادن به اثرتان.
✨ از آنها حتما برای خلاقیت در نویسندگیتان استفاده کنید.
#نویسندگی_خلاق
#آرایههای_ادبی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰 بدْوی یا بَدَوی
این دو کلمه را نباید بهجای یکدیگر بهکار برد.
بَدْوی [badvi]، به فتح اول و سکون دوم، منسوب به بَدْء و بهمعنای «آغازی و ابتدایی» است و بیشتر در اصطلاح دادگستری بهکار میرود: «محکمهٔ بَدْوی».
امّا بَدَوی [badavi]، به فتح اول و دوم، منسوب به بَدَو و بهمعنای «بیابانی، بیابانگرد، صحرانشین» است و بیشتر در وصف قبایل چادرنشین عربستان و شمال آفریقا بهکار میرود: «جوانمردی ما را به خانهٔ خود مهمان کرد. چون در خانهٔ وی درآمدیم عربی بَدَوی درآمد. نزدیک من آمد - شصت ساله بود - و گفت: قرآن به من آموز» (سفرنامهٔ ناصر خسرو، ۱۱).
♻️ هرگاه در جملهای مثلاً «مردم بدوی» آمده باشد، نخست باید از فحوای کلام دریافت که آیا سخن از «مردم نخستین و نیاکان بشر» در میان است یا از «مردم صحرانشین» و سپس «مردمِ بَدْوی» یا «مردمِ بَدَوی» خواند.
⚠️ ناگفته نماند که فرهنگ معین تلفظ این دو کلمه را همانند یکدیگر، به فتح اول و سکون دوم، ضبط کرده و ظاهراً سهو است.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
حق
همسر من از روغن دنبه بدش مییاد. همان روغنی که از پایان گوسفند تهیه میشه. همون آخر گوسفند دیگه🙄...بابا چرا نمیفهمید؟ اون قسمت که گوسفند تموم میشه یه چیز چرب و نرم هست که وقتی بره گرامی بالا پایین میپره اون چیزش هم بالا پایین میپره...آفرین همون🤓. اون چیز اسمش دنبهاس. البته برای آدم ها هم میشه استفاده کرد. ولی آدمش باید خودمانی باشد وگرنه پسگردنی میخورید.
ما چند وقت بود اندازه نصفه کاسه اینو داشتیم و خورده نمیشد. یک مقداری هم روغن حلب که جامد هست و ذائقه مون بهش نمیگیره و یه مقداری هم روغن های دیگه که معمولا برای اشکنه استفاده میشه...مثل پی و ...عدد سه و چهارده صدم شنیدی؟ همان پی.p.
القصه همسر بنده دیروز گفتند که دیگه بعد از یک هفته، ده روز بروید روغن بخرید. که ما هم هنوز نرفتیم. ما اینجوری پای نظام و انقلاب ایستادیم و خودمان را چرب نکردیم😂.
آقا ماکارونی هم همینه شاید بیست تا سی تا شاخه نازک ماکارونی داشته باشیم...که اینم از یه بسته هفتصد گرمی اضافه آمده ریختیم توی این ظرفای پلاستیکی جاماکارونی...در کل پای این نظام داریم جون میدیم از بس مواظبیم جنس توی بازار کم نشه...
خب لامپمصبها شما هم یکم مراعات کنید دیگه...همش که یه تنه نمیتونم جلو اسراییل و آمریکا و انگلیس و رئال مادرید مبارزه کنم. تازه استقلال هم قهرمان شده توی این اوضاع😂😂😂 شش تاییها❤️. من کلا فوتبالم خوب نیست...شش تایی ها کدوم بودن؟😁🤦♂️
✍️عمران واقفی
#ماکارونی
#روغن
#واقفی
#مبارزه
#اسکیتبارجهانی 😂
👈 پ.ن: یکی از عناصر مهم برای نویسندگی، کشف ارتباط بین واژهها و معناها است. اگر بتوانید بین آنها ارتباط هنری بدهید، حتما شما یک نویسنده خلاقید.
#کشف_ارتباطات
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#معرفی_کتاب
📚 چند کتاب فارسی که دایرۀ واژگانی را گسترش میدهد و نثر را بهبود میبخشد:
📓 اسرارالتوحید، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، آگاه.
📔 تاریخ سیستان (بهویژه بخش نخست)، به کوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی.
📕 تاریخنامۀ طبری، به کوشش محمد روشن، سروش.
📒 ترجمۀ تفسیر طبری، به کوشش حبیب یغمایی، دانشگاه تهران.
📗 سفرنامۀ ناصرخسرو، به کوشش محمد دبیرسیاقی، زوار.
📘 سیاستنامه، خواجه نظامالملک، به کوشش محمود عابدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
📙 قابوسنامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، علمیوفرهنگی.
✍️ز.ساده
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰عَلوفه یا عُلوفه؟
این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد.
🍀 علوفه ، به فتح اول ، به معنای « خوراک چهارپایان » است ( در فارسی غالبا آن را به ضم اول تلفظ می کنند ).
💵 اما عُلوفه ، به ضم اول ، در عربی به دو معنی به کار می رود که در فارسی مستعمل نیست : یکی به عنوان عَلف و به معنای « علفها » و دیگری به جمع صورت مفرد و به معنای «مواجب» و «دستمزد».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
❇️ قلم بردار تا هشیار شوی!
🔰 دست به قلم شدن دقت، توجه و هشیاری را بیش از پیش بالا میبرد. قلمزدن باعث میشود نسبت به اتفاقاتی که در عالم هستی رخ میدهد، حساس شویم و به تأمل بنشینیم. تأملی از جنس تدبر، تحلیل، انتقاد و آموزش که البته هر کدام بهرهای دارد.
پس قلم بردار تا هشیار شوی.
#نوشتن
#نویسندگی
#قلمزدن
✍️مصطفی جهانگیری
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰دکمه یا دگمه یا تکمه؟
ابوالحسن نجفی معتقد بود هر سه واژه یک معنی دارند و دراینمیان، دگمه رایجتر و صحیحتر بهنظر میرسد؛ اما فرهنگ املایی خط فارسی فرقی بین دکمه و دگمه نگذاشته و اشارهای به «تکمه» نکرده است.
📖 کتاب «غلط ننویسیم»، صفحه ۱۹۳
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی محکم برای #جهاد_تبیین
💠 درباره چه موضوعی بنویسیم؟🧐
🍀 یافتن «سوژه» برای خیلی از نویسندگان تازهکار، مثل ناخن کشیدن روی کاغذ میماند.
🍀 اگر علاقه به نوشتن دارید، ولی در انتخاب موضوع در تحیّرید، این چند راه ساده را برای یافتن موضوع یا همان «سوژه» بخوانید:
1️⃣ مطالعه کنید؛ خیلی از موضوعات در بزنگاههای خواندن، به ذهنتان میآید.
2️⃣ ذهنتان را کنشگر پرورش دهید؛ بسیاری از موضوعها در دل مناسبات سیاسی و اجتماعی به دست میآید.
3️⃣ به موضوعهای دمدستی خود که گمان میکنید، موضوع خوبی نیستند، از زاویههای متنوع، نگاه کنید؛ بهطور مثال یک مرثیهسرا در واقعه آبآوری حضرت عباس علیهالسلام، گاه از زاویه اسب حضرت شعر میسراید و گاه از زاویه مَشک و گاه از زاویه آن تیرهایی که بهسوی حضرت پرتاب شد.
4️⃣ به یک موضوع با اشکال مختلف بپردازید؛ میتوانید با توصیف، گزارش، مثال، استدلال و داستان با سبکهای متنوع بپردازید.
5️⃣ راه دیگر، طرح سؤال است؛ یعنی درباره یک موضوع، سؤالهای جزیی طرح کنید و از میان سؤالات، سوژه را بیابید.
6️⃣ ارتباطها را کشف کنید؛ بهطور مثال «خشم» در ارتباط با حالتهای مختلف افراد، به صورتهای متنوعی ظاهر میشود. خشم در کودک لجباز، خشم یک مادر حساس و... حتما قابلیت توصیف و بررسی دارند.
◀️ یافتن ارتباطات جدید، زمینه یافتن سوژههای جدید را برای شما فراهم میکند.
✅ فقط فراموش نکنید☝️
ابتدا موضوع را پیدا کنید، بعد در دل موضوع، نقطهزنی کنید.
[یعنی به تمام ابعاد موضوع نپردازید؛ فقط یک نقطه از موضوع را هدف بگیرید و درباره آن بنویسید.]
👌 تمرین زیاد، شما را خیلی در یافتن سوژه، ورزیده میکند.
✍️ علی فراهانی
#نویسندگی_خلاق
#سوژهیابی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#دوره_خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣
🌿 برای نوشتن یک یادداشت مطلوب، بعد از انتخاب موضوع، مهمترین کار، پردازش است.
اگر بتوانیم موضوع را درست و زیبا پردازش کنیم، در همراه کردن خواننده، راه زیادی نداریم.
اینجاست که بحث جذاب «خلاقیت در نویسندگی» مطرح میشود.
🌿 برای نویسندگی خلاق، داشتن تخیلی قوی، از ضروریات است.
علاوه بر این عنصر مهم، انجام برخی تمرینها، میتواند خلاقیت شما را در نویسندگی، زیاد کند.
🔖 #تمرین_یکم
به قرآن یا نهجالبلاغهای که روی طاقچه گذاشتهاید، جان بدهید و از زاویه آن، با خودتان سخن بگویید و آن را بنویسید.
✍️ علی فراهانی
#خلاقیت_در_نویسندگی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آرایه_جان_بخشی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 2️⃣
🔮 خالق کتاب پرفروش «راه هنرمند» یکی از تمرینهای افزایش خلاقیت را «صفحات صبحگاهی» میداند.
📝 در این تمرین شما در صبحگاه، قبل از شروع کارهای روزانه، قلم به دست میگیرید و در چند صفحه، آزادانه مینویسید.
تأکید میکنم «آزادانه» و بدون هر «قید و محدودیتی» بنویسید.
🖌 یعنی به این فکر نکنید که درباره «چی» میخواهم بنویسم و دقایقی رو فقط صرف «چی نوشتن» بکنید؛ بلکه هرآنچه به قلمتان سرازیر میشود، در صفحههای صبحگاهیتان، بنویسید.
✅ در صبحگاه باشد؛ چون صبحها معمولاً انسانها خالی از ذهناند و این تمرین در صبح به ایجاد ابتکار و خلاقیت در شما، کمک بیشتری میکند.
✅ آزادانه بنویسید؛ چون رعایت محدودیتها و قیدها، بهمثابه طنابی ماند که میخواهد قلم شما به دار بیاویزد.
پ.ن:
✍️ این تمرین را انجام دهید اما من یک پیشنهاد دیگری هم دارم که انشاءالله در یاداشت بعد، به آن اشاره خواهم کرد.
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#صفحات_صبحگاهی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣
🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر روزانه» است.
👈 مدتی این تمرین را انجام دهید تا تأثیر چشمگیر آن را بر خلاقیت خودتان در نویسندگی ببینید؛
✨✨ ارتباطگیری شما با چهار «خ» خلاقیت،
✔️هم مهارت نویسندگی شما را قوت میدهد
✔️و هم به رشد و آرامش شما کمک میکند.
📝 صبح قبل از شروع کار روزانه، طبق دستور زیر دو صفحه بنویسید؛
📖 صفحه نخست،
آنچه من در مقام دریافتمرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷؛ ۲- 🍀خلقت (که شامل تمام مخلوقان حیوانی و گیاهی، طبیعت و غیر طبیعت، جماد و غیر جماد میشود)؛ ۳- 👥خلق (که شامل هر انسانی میشود: اقوام، آشنایان، همسایگان، هموطنان، غیر هموطنان، اموات، شهدا و همچنین 🌸حضرات معصوم🌸 علیهمالسلام و حتی پدیدههایی که به خلق مرتبطند، مثل «انقلاب اسلامی»)؛ ۴- 👤خود (خود شخص شما که شامل تمام نعمتها و سرمایههای جسمی و غیر جسمی، رفتار، نقاط ضعف و قوت و حالات و... خودتان میشود) صفحه دوم،
آنچه من در مقام پرداخت،مرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷[چون این صفحه یادداشتهای شما در جایگاه افاده است، منظور، افاده به هرچه که امکان اضافهشدن به نام حضرت حق را دارد؛ مثل دین خدا]؛ ۲- 🍀خلقت؛ ۳- 👥خلق؛ ۴- 👤خود. این تمرین را انجام دهید و بدانید که این نوشتهها حتما برای قلم شما و خودتان مفید و ارزشمند خواهد بود. ✍️ علی فراهانی #کارگاه_نویسندگی_خلاق #ذکر_روزانه 💠 بیایید #بهتر_بنویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔴 مذهبی ترین رهبر ، ملی ترین پیشوا
بیشتر ما وقتی می خواهیم ضرب المثلی برای اشاره به یک نقطه ضعف بزرگ و اساسی بیاوریم از اصطلاح "پاشنه آشیل" استفاده می کنیم که مربوط به منظومه "ایلیاد" اثر "هومر"(حماسه سرای یونانی) است.
اما مقام معظم رهبری(حفظه الله) دیروز در دیدار نمایندگان مجلس از اصطلاح "چشم اسفندیار" که مربوط به "شاهنامه فردوسی" است استفاده کردند.
این اندازه اصرار بر استفاده از کلمات و تعابیر و اصطلاحات ادبیات فارسی حتی از پرادعاترین مدعیان ملی گرایی و وطن دوستی هم کمتر دیده می شود ...
#دیدار_مجلس
#هویت_ایرانی
✍️"قاسم اکبری"
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim