#غلط_ننویسیم
📌یک اشتباه رایج درباره کلمه "شقاوت"
📗شقاوت در عربی بهمعنای «بدبختی» و متضاد سعادت است و در متون معتبر فارسی نیز بههمین معنی بهکار رفته است: «صحبتِ اشرارْ مایهٔ شقاوت است و مخالطتِ اَخیارْ کیمیای سعادت» (کلیله و دمنه، ۱۲۳). همچنین شَقی (در جمع: اشقیا) در مقابل سعید و بهمعنای «بدبخت» است:
از چه سعید اوفتاد و از چه شقی شد
زاهد محرابی و کشیش کنشتی
«ناصر خسرو»
اما در فارسی، در دورهٔ متأخّر، این دو کلمه را، شاید به سبب مشابهت صوری با قساوت و قسی، بهمعنای «ستمگری» و «ستمگر» بهکار میبرند.
در نثر فصیح بهتر است که از استعمال این دو کلمه بهمعانی اخیر پرهیز شود.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۱.mp3
5.02M
📚 #سومین_دوره_یادداشتنویسی_در_فضای_مجازی
🎙 جلسه۱: هفت ویژگی یک نوشته اثرگذار در فضای مجازی
🎙 مرتضی رجایی
#بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه1.pdf
318.1K
متن جلسه یکم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓ویژگیهای یک نوشته خوب در فضای مجازی کدام است؟
❓برای اینکه نوشتهمان این ویژگیها را داشته باشد، چه باید بکنیم؟
❓هدفگذاری برای یک یادداشت به چه معناست؟
💠 این فایل رو به دست همه دوستان انقلابی که میتونن وارد عملیات تبلیغی #انتخابات بشن، برسونید.
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ویژگیهای_یادداشت_خوب
#هدفگذاری_برای_یادداشت
✍ مرتضی رجایی
💡اگر تصمیم گرفتید در این دوره شرکت کنید، بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
در توضیح این #تمرین: ✔️ معنای دیگر گنبد، غنچه ✔️ و سرطان، عنکبوت ✔️ و تمساح، مرد دروغگو است. با ک
یادداشت یکی از اعضای کانال #بهتر_بنویسیم
در رابطه با واژه «گنبد»
از پشت شیشه هواپیما گنبد را تماشا میکنم. غنچهٔ شکفتهای در میان بازوهای طلایی قرار دارد. گلدسته ها با غرور آن را در آغوش گرفتهاند و به کروبیان فخر می فروشند.
از راه دور، او اولین نشانه است که چشم زائر مشتاق را نوازش میدهد.
او همان غنچهای است که با قطرات اشک شوق من، غبارهای خوابیده بر غنچه وارونۀ در سینهام را برمیدارد.
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
🔸کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و سومین دوره کلاس های آموزشی (دوره حضوری)
🔹کلاس های بزرگسالان (خواهران، برادران)
🔸داستان نویسی
۱۲جلسه (شنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔸نویسندگی
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نگارش رسانه ای
۱۰جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔹کلاس های دانش آموزی (ویژۀ دانش آموزان کلاس های پنجم تا دهم)
🔸نویسندگی(پسران)
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(پسران)
۱۰ جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(دختران)
۱۰ جلسه( سه شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نویسندگی(دختران)
۱۰ جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸 زمان ثبت نام: تا ۲۰خرداد ۱۴۰۱
🔹 شروع دوره: از۲۱ خرداد ۱۴۰۱
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoon-nevisandegiii
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارت افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با واتساپ: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸سایت،تلگرام و ایتا
www.qomqalam
@kanoonnevisandeganqom
💢 کانون نویسندگان قم
💢 موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
بهتر بنویسیم
متن جلسه یکم یادداشت نویسی در فضای مجازی ❓ویژگیهای یک نوشته خوب در فضای مجازی کدام است؟ ❓برای اینک
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۲.mp3
3.94M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
🎙 جلسه۲: از سوژهیابی تا سوژهپردازی
❓چرا برای تحقق یک هدف مشخص در ذهن خواننده، باید یک سوژه برای نوشته خود انتخاب کنیم؟
❓آیا پیدا کردن یک سوژه خوب برای نوشتن یک یادداشت اثرگذار کافی است؟
❓هنر روایت کردن چیست و چه اهمیتی دارد؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#سوژه_یابی
#سوژه_پردازی
🎙 مرتضی رجایی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌 #واژهشناسی و معناشناسی واژگان #خلاقیت_در_نویسندگی 9️⃣ 🍒 ما روزانه در گفتوگوها و نوشتنها از کل
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع
#خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣
💡گاهی ما آنقدر به زندگی عادیمان، عادت میکنیم که بزرگترین نعمتهایمان، غیرقابلدیدن میشود. در این صورت کافی است که ما فقط فضایی را بدون آن نعمت تصور کنیم؛ چه نتایجی به ذهنمان میآید‼️
💡همانها را بنویسیم، آنوقت میبینیم که در لابهلای کلمات سخت و بیجان و خطخطیهای بهظاهر بیخاصیت و تکراری، شکافهایی عمیق پدیدار میشود.
👈فقط یادتان باشد که تا میتوانید کنار چشمههای خلاقیت که پدید آمده، کاسههای کاغذی خود را بیاورید؛ جذابترین و جدیدترین ایدهها و سوژهها را با قلمتان استخراج کنید.
از نوشیدن آنهمه نوآوری و ایده، لذت ببرید و به خودتان ببالید که توانستهاید، اینهمه سوژه خلق کنید.
💡با این شیوه شما میتوانید یک سخنور خلاق هم باشید. چه بسیار از معلم قرآن و دلسوز کشورمان، حاجآقای قرائتی از این جنس عبارتپردازیها شنیدهایم که مثلاً اگر ابرو نداشتیم چه میشد، اگر پلک نمیزدیم چه میشد و... .
و این شیوه از ایشان نیست جز اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
🌸أ لَمْ تَرَ إِلى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَليلاً 🌸(فرقان/۴۵)
چه کسی حرکت «سایه» را یک نعمت میداند، حال اگر خدا میخواست که آن را ساکن قرار بدهد، چه پیش میآمد!!!
شما این شیوه پردازش را حتماً در فیلمهایی با قالبهای مختلف مثل طنز یا ترسناک دیدهاید؛ مانند فیلمهایی با موضوعات زیر:
🔺یک روز که همه فقط راست میگویند،
🔺فردی که بدو تولدش، همان دوران پیری اوست و هرچه عمر او بیشتر میشود، او جوانتر میشود تا روزی که به شکل یک نوزاد، از دنیا میرود.
🔺چگونگی روزگار اشخاصی که فقط در عالم خواب زندگی میکنند.
🔺خانمی که هیچوقت پیر نمیشود.
و... .
#تمرین
شما هم یک موضوعی را انتخاب کنید و آثار بود یا نبود (عکس حالت طبیعی) آن را توصیف کنید.
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣ 💡گاهی ما آنقدر به زندگی عادیمان، عادت می
یادداشت زیر نمونهای از بهکارگیری این شیوه است به همراه مهارت ضرب عناصر #زاویه_دید و #جان_بخشی و #چهار_خ_خلاقیت:
❌درباره مهارت #ضرب عناصر خلاقیت، درآینده اشارهای خواهم کرد.
👇👇👇👇
هدایت شده از صریر
#مرواریدهای_مشکی6️⃣
🍭 از اینکه بر سر من و دوستانم روکشی نیست، تعجب نکنید. این تقصیر ما نیست. مدیریت کارخانهمان تصمیم گرفته که مدتی آبنباتهای چوبی کارخانه را بدون #روکش عرضه کند.
🍭 مدیران میگویند، این کار به خاطر جلب مشتریهایمان است. چون آبنبات بیشازحد در بازار زیاد شده، طبیعتاً در این رقابت، تنها کارخانهای موفقتر است که بتواند سرعت رسیدن مشتری را به طعم خوشمزه آبنبات، بیشتر کند.
🍭 الآن من در قفسه یک فروشگاه و بافاصلهای مشخص از دوستانم، روی پایه خودم ایستادهام.
🍭 مشتری زیاد میاید و بیشترشان من و دوستانم را لیس میزنند و طعم ما را امتحان میکنند. البته تعداد کمی از آنها ما را میخرند.
🍭 همه ما تقریباً شبیه هم هستیم. چشم و بینی و گونههایمان، مثل هم است، ولی نمیدانم چرا این مشتریها اصرار دارند، طعم همه ما را امتحان کنند. این خیلی بده.
🍭 بدتر اینکه با هر بار لیسیدنِ این گرسنهها، هم عمر من کم میشود و هم شانس خریده شدنم. جالب است!
🍭 این روزها همه کارخانههای آبنباتسازی، محصولاتشان را بدون روکش عرضه میکنند. جالبتر اینکه همه ما، لیسیده میشویم؛ چه آن آبنباتهایی که مثل من، فقط در ویترین، برای جلبتوجه مشتریها، لیسیده میشوند و چه آبنباتهای دیگر داخل جعبه؛ چون برخی از مشتریها از لیسیدن آبنبات چند بار لیسیده شده، بدشان میآید، ترجیح میدهند که از داخل جعبه موردی را بردارند و طعم دلخواه خودشان را امتحان کنند.
🍭 افسوس! گاهی صاحب فروشگاه از یک پیرزن که آبنبات محلی درست میکند، محصولاتی میآورد. گاهی حسودیام میشود، بااینکه آن آبنباتها، قیافههای معمولی و گاه نامیزانی دارند، ولی پیرزن روکشدارشان میکند و این باعث شده، مشتریهایی که به پاکیزگی اهمیت میدهند، فقط آنها را بخرند.
🍭
پرحرفی بس است، فعلاً منتظر یک خریدار واقعیام.✍️علی فراهانی #زاویه_دید #جان_بخشی #چهار_خ_خلاقیت #آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #نویسندگی_خلاق #حجاب #مرواریدهای_مشکی @Fanus_AliFarahani
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۲: از سوژهیابی تا سوژهپردازی ❓چرا برای تحقق یک هدف
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۳.mp3
6.84M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
🎙 جلسه۳: ساختار کلی و اجزای اصلی یک یادداشت کوتاه
❓جمله موضوع چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
❓نقش جملههای پشتیبان در یک بند چیست؟
❓سه سبک اصلی بندنویسی کدامند؟
🎙استاد مرتضی رجایی
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#جمله_موضوع
#جمله_پشتیبان
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۳: ساختار کلی و اجزای اصلی یک یادداشت کوتاه ❓جمله مو
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه3.pdf
286.3K
متن جلسه سوم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓جمله موضوع چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
❓نقش جملههای پشتیبان در یک بند چیست؟
❓سه سبک اصلی بندنویسی کدامند؟
✍️استاد مرتضی رجایی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
"طوفان" یا "توفان" صحیح است؟
بعضی به گمان اینکه کلمۂ طوفان در اصل فارسی است آن را به صورت توفان می نویسند و حتی بعضی از فضلا توصیه کرده اند که صورت اخیر به کار رود.
اما اصل این دو کلمه و معنای آنها یکی نیست. "طوفان" کلمه عربی ( ظاهرا ریشهاش یونانی ) و به معنای « باد و باران بسیار شدید » است.
ولی واژه فارسی "توفان" صفت است و به معنای « غران، دمان » است و ربطی به « باد و باران بسیار شدید » ندارد. این واژه صفت فاعلی از مصدر توفیدن به معنای « فریاد بلند کشیدن» یا « غریدن و خروشیدن » است:
ز آوازِ گُردان بتوفید کوه
زمین شد ز نعل ستوران ستوه ( فردوسی )
واژه توفنده به معنای « غرنده و خروشنده » نیز از همین فعل مشتق شده است.
💠 با#بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim