eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑📸 غلط‌های پرتکرار املایی که از آن بی‌خبریم! 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابتهاج تعریف می‌کرد: «در مراسم کفن و دفن شخصی شرکت کردم، دیدم قبل از اینکه بذارنش تو قبر، چیزی حدود یک وجب سرگین و فضولات تر گوسفند، توی کف قبر ریختن. از یک نفر که اینکار رو داشت انجام میداد، سوال کردم که: این چه رسمی است که شما دارید؟ گفت: توی رساله نوشته که این کار برای فرد مسلمان مستحبه و ما مدت هاست برای مرده هامون اینکار رو انجام میدیم! می‌گفت که چون برام تعجب آور بود، سریع گشتم یه رساله پیدا کردم و رفتم سراغ طرف و بهش گفتم: کجاش نوشته؟ طرف هم میره تو بخش آیین کفن و دفن میت، آورد که بفرما دیدم نوشته کف قبر مسلمان ، مستحب است یک وجب پهن تر باشد! 👤 شفیعی کدکنی 👈پ.ن: ذهنیت‌ خواننده، تأثیر زیادی در فهم متن دارد؛ آن را دریابیم؛ یعنی: ☑️ ۱- در هنگام خواندن، مراقب ذهنیت خودمان باشیم که متن را تفسیر به رأی نکنیم. ☑️ ۲- در هنگام نوشتن، به‌ویژه در نوشته‌های با مخاطب خاص، ذهنیت خواننده‌مان را در نظر بگیریم؛ بنابراین از نشانه‌ها و علائم نگارشی و در صورت نیاز از عطف تفسیر، استفاده کنیم. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
خورد یا خرد؟! 📗 خرد صفتی در معنای کم، کوچک، ریز و ... هست، مثلا: ✅ اعصابم خرده ✅ سبزی‌ها رو خرد کردم ✅ خرد خرد بهم پس بده اما «خورد» فعل سوم شخص مفرد از مصدر خوردن است. 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🔻به این نکته توجه کنید تا نوشته‌هایتان چند برابر زیباتر شود به این دسته از افعال مرکب یا ترکیبی دقت کنید: استراحت بکنیم/متصل می‌شد/مخلوط می‌کرد/مواظب باشند/رشد می‌کرد/متوجه نشد/تصور می‌کرد/خلاص می‌کرد/طولی نکشید/مجبور می‌کرد/شبیه بود/معطل کردم/پراکنده می‌کرد اکنون به این دسته از فعل‌های ساده هم دقت کنید و ببینید چه تفاوتی با فعل‌های بالا دارند: بیاساییم/می‌پیوست/می‌آمیخت/بپایند/می‌شکفت/درنیافت/می‌انگاشت/می‌رهانید/نپایست/وامی‌داشت/می‌مانست/درنگیدم/می‌گستراند می‌بینیم که از حیث معنی این دو گروه از فعل‌ها هیچ تفاوتی باهم ندارند؛ اما از حیث شکل و زیبایی، تعداد کلمات، قدرت اثرگذاری و گیرایی، آسان‌خوانی و خوش‌خوانی، سادگی و کوتاهی، دستۀ دوم خلاقانه‌تر و پرمایه‌تر هستند. بدون تردید با نگاهی اجمالی به فعل‌های یک نویسنده می‌توان قدرت نوشتن او را محک زد و سنجید. در یک نوشتۀ خوب، نویسنده می‌کوشد تا از فعل‌های مرکب که اکثرأ به است و بود و شد و کرد منتهی می‌شوند حتی‌الامکان بپرهیزد و به جایشان فعل‌های ساده و جان‌دار را برگزیند. برای کسب مهارت در ساخت فعل‌های ساده و جان‌دار می‌توانید دو تمرین زیر را انجام دهید: 🔸یک: یک تمرین کارا و کاربردی این است که کتابی را که نثر خوبی دارد باز کنید و فعل‌های آن را در جایی یادداشت کنید؛ سپس روزانه یکی‌دوتا از این افعال را بردارید و برای آن‌ها جمله بسازید. 🔸دو: در تمرین دوم بعد از اینکه مطلبی را نوشتید بازگردید و فعل‌های آن را بردارید و بکوشید تا فعل‌های دیگری جایگزین فعل‌های پیشین کنید. با انجام این تمرین درمی‌یابید که گاهی برای تغییر یک فعل ناگزیرید تا کل ساختار جمله را به هم بریزید. فعل‌های بالا از کتاب‌ «گفتگوها» نوشتۀ سزار آیرا با ترجمۀ ساده و زیبای ونداد جلیلی انتخاب شده‌اند. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
آیین-نگارش-و-نویسندگی.pdf
647.3K
🔰آیین نگارش و نویسندگی ◽️تهیه شده در: ▫️معاونت پژوهش حوزه علمیه ایلام 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🙂👌 👇 کوتاهی یک جواب گاهی آنقدر کامل است که اگر هرچه به آن اضافه کنی، اضافی است‌. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
✍ تفاوت «املا» و «رسم‌الخط» 🔸 در سال‌های اخیر، دربارۀ املا و رسم‌الخط بسیار نوشته‌اند، ولی آنچه در این میان مغفول مانده تعریف و بیانِ تفاوتِ این دو بوده است. اگر میانشان تفاوتی قائل شویم، توضیح تفاوتِ صورت یا صورت‌های نوشتاریِ کلمات آسان می‌شود. 🔹به نظر نگارنده، "املا" را می‌توان نحوۀ نوشتنِ کلمه دانست هنگامی که آن کلمه "فقط یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد، مثل «سؤال، مسائل، انضباط، حتماً، ارائه». 🔹 برای یافتنِ املای صحیحِ کلمات، باید به فرهنگ‌های معتبر رجوع کرد. 👈 بنابراین، آنجا که سخن از املا است، کسی اجازه ندارد بگوید که من دوست دارم بنویسم «حتمن» یا «مسایل» یا «ارایه». 🔹ولی "رسم‌الخط" نحوۀ نوشتن کلمه است هنگامی که آن کلمه "بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد؛ مثل «آزادیبخش/ آزادی‌بخش، مسئله/ مسأله، نامۀ من/ نامه‌ی من، اتو/ اطو، خانه‌ای/ خانه‌ئی/ خانه‌یی». برای یافتنِ رسم‌الخطِ مُختارِ کلمات و تکواژها باید به دستورِخط‌ها و شیوه‌نامه‌های ناشران و مؤسسات معتبر فرهنگی و انتشاراتی، ازجمله فرهنگستان زبان و ادب، رجوع کرد. وقتی کلمه‌ای بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست داشته باشد، نویسنده و مترجم و ویراستار می‌توانند یکی از آن صورت‌های درست را، البته به شرط رعایت یک‌دستی و تطابق با رسم‌الخط ناشر، برگزینند. مثلاً ما نمی‌توانیم بگوییم «خانه‌ئی» و «خانه‌یی» "غلط" است، بلکه می‌توانیم بگوییم که «خانه‌ای» از آن دو رایج‌تر و پذیرفته‌تر است. ▫️ هومن عباسپور، «نگاه ویراستار»، مجلۀ «جهان کتاب»، ش ۳۲۷-۳۲۸ (مرداد و شهریور ۱۳۹۵)، ص ۴۲. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
؛ بکار بردن صحیح کلمه "ارائه" 📗 این کلمه به معنای «نشان دادن» و «به معرض دید گذاشتن» است و نه به معنای «تحویل دادن» یا «تقدیم کردن». در بسیاری از نوشته های معاصران ارائه کردن ( یا ارائه دادن ) و عَرضه کردن را به عنوان مترادف به کار می برند و البته صحیح نیست. پس: اعتراضم را به کمیته استیناف تحویل دادم. (ادبیات رسمی)✅ اعتراضم را به کمیته استیناف ارائه دادم. (ادبیات رسمی)❌ اعتراضم را به کمیته استیناف دادم (ادبیات غیر رسمی)✅ 💠 با، غلط ننویسیم: 🆔 @behtarbenevisim
🌐 املا و کاربرد صحیح فعل های خواستن و خاستن 🔵 کلمات خواستن و خاستن در فارسی به یک صورت تلفظ می‌شود اما تفاوت این دو کلمه در نوشتار یکی از مواردی است که خیلی‌ها را دچار خطا می‌کند. 🔶 واو معدوله عامل این تفاوت است که در کلماتی مانند خواب، خواهر، خواهش، خواستن، خوار و … نیز استثناء ایجاد می‌کند. ☑️ یکی از ساده‌ترین راه‌های تمییز این دو کلمه از یکدیگر و صحیح‌نویسی آن، توجه به معنای آن است. مثال: چو از خوان نخجیر برخاستند سبک باره مهتران خواستند در ترکیب‌هایی مانند برخاست و به پا خاست، که معنای خیزش وجود دارد، واو معدوله درج نمی‌شود و «خاست» درست است؛ اما هنگامی که معنای طلب کردن منظور باشد، «خواست» درست است. 🔴 نگارش خواستن در زبان محاوره با توجه به این که در زبان محاوره تقریبا همه جا معنای طلب کردن مد نظر است، که باید این فعل به صورت می‌خوام، می‌خوای، می‌خواد، می‌خوایم، می‌خواید، می‌خوان نوشته شود و نگارش به صورت می‌خام و … نادرست است. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
✅ هنر مورد قبول قرآن 💠 تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی- علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند، اسلام ، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. 🔹 هنری زیبا و پاک است که کوبنده داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام ، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام بی‌درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد. 🔻 هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. 🔹 هنر در جایگاه واقعی خود تصویر است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند. 👈تنها به هنری باید پرداخت که با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد. 💎 هنرمندان ما تنها زمانی می‌توانند بی‌دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند. 🖋 روح الله الموسوی الخمینی‌؛پیام به هنرمندان و خانواده شهدا 30 شهریور 1367، صحیفه نور، ج21، ص 145ـ146 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim