#سقیفه
پردهی سوم.
قسمت اول: بیعت گرفتن از علی(ع).
ابوبکر پس از پایان بیعت، سراغ برخی از صحابه را گرفت که با او بیعت نکرده بودند. بنابر نقل یعقوبی، در واقعه سقیفه، برخی صحابه همچون عباس بن عبدالمطلب، فضل بن عباس، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار یاسر و براء بن عازب از بیعت با ابوبکر خودداری کردند. به گفتهی سید مرتضی عسکری، همان کسانی که با ابوبکر بیعت نکردند، همراه با امام علی(ع) در خانه فاطمه(س) تحصن کردند. طبری، طلحه و زبیر را نیز جزو تحصنکنندگان نام برده است. بنابر نقل ابنقتیبه، ابوبکر در چهار نوبت عمر و قنفذ را به خانه فاطمه فرستاد تا علی(ع) و متحصنانِ در خانهی او را برای بیعت فراخوانند. بر اساس این نقل، در نوبت اول، مردانی که در خانه بودند، پس از تهدید عمر، بیرون آمدند و بیعت کردند، غیر از امام علی(ع) که گفت سوگند خورده است تا زمانی که قرآن را جمعآوری نکرده، از خانه خارج نشود. ابوبکر در نوبت دوم و سوم، قنفذ را به خانه فاطمه فرستاد که او نیز پاسخ منفی شنید. در نوبت چهارم عمر با همراهی عدهای به خانه فاطمه رفت، علی(ع) را بیرون آورد و نزد ابوبکر برد. به گفتهی محمدهادی یوسفی غروی، ابوبکر سه بار افرادی را به خانه امام علی(ع) فرستاد و درخواست بیعت کرد؛ در نوبت اول و دوم امام آنها را بازگرداند و بار سوم خلیفه و طرفدارانش شدت عمل به خرج دادند. به گفتهی حسین محمد جعفری، ابوبکر و عمر از ترس واکنش جدی امام علی(ع) یا طرفدارانش، آنان را به بیعت فراخواندند و وقتی با خودداری آنان روبهرو شدند، از زور استفاده کردند. طرفداران خلافت ابوبکر، پس از ماجرای سقیفه و خودداری برخی از صحابه از جمله امام علیّ(ع) از بیعت با ابوبکر، برای بیعت گرفتن از حضرت علیّ(ع)، به خانه حضرت فاطمه(س) هجوم بردند... حضور عمر بن خطاب و همراهانش جلوی خانه فاطمه، دختر پیامبر، برای فراخواندن علی بن ابیطالب و دیگر حاضران در خانه برای بیعت با ابوبکر اشاره دارد. بنابر نقل منابع شیعه و سنی، در این واقعه که پس از رحلت پیامبر(ص) (۲۸ صفر ۱۱ق) رخ داد، عمر بن خطاب تهدید کرد که اگر اهل خانه بیرون نروند، خانه را آتش خواهد زد...
- ادامه دارد.
- منابع: تفسیر القرآن العظیم، المصنف، لسان المیزان، الطبقات الکبری، المناقب، العقد الفرید، تاریخ مدینة دمشق، الامامة و السیاسة، البدایة و النهایة، السیرة النبویة، البصائر و الذخائر، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محسن بن علی(ع)، اعیان الشیعة، البرهان فی تفسیر القرآن، صحیح البخاری، انساب الاشراف، سنن الترمذی.
- گِرد آورنده: پوریا روحنواز.
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
#سقیفه
پردهی چهارم.
قسمت دوم: بیعت گرفتن از علی(ع)(هجوم به خانهی وحی).
لطفاً با حال مناسب بخوانید.
پس از آنکه در سه نوبت، عمر نتوانست از علی(ع) بیعت بگیرد، بار چهارم با عدهی بیشتری به خانهی او رفت. آوردهاند که از تعداد جمعیت، کوچه جای رفت و آمد نداشت! پس از چندین بار در زدن، فریاد زد: بیرون بیایید که اگر نیایید خانه را آتش میزنم. به نقل از اکثر منابع شیعی، زهرای مرضیه(س) به پشت در آمد و از آنها خواست که بروند. فاطمه(س) کنار در رفت و گفت: «هیچ قومی سراغ ندارم که حضورشان بدتر از شما باشد. شما جنازهی رسول خدا(ص) را در مقابل ما رها کردید و تصمیم خود را گرفتید و نظر ما را نپرسیدید و حق ما را به ما واگذار نکردید.»، عمر لعنت الله بعدها در نامه به معاویه این چنین مینویسد: در آن هنگام، آنچنان با لگد به در کوبیدم، که صدای ناله فاطمه(س) را شنیدم. فاطمه(س) فریاد زد: «ای پدر! ای رسول خدا! ما پس از تو، از پسر خطاب و پسر ابوقحافه چهها کشیدیم...»، عدهای از همراهان عمر، با شنیدن این سخن، متأثر شدند و برگشتند. در که از جا کنده شد، عمر و قنفذ و چندین نفر دیگر وارد خانه شدند. به گفتهی یعقوبی، فاطمه(س) به کسانی که به زور وارد خانهاش شده بودند گفت: «به خدا سوگند، اگر بیرون نروید، به سوی خدا فریادِ دادخواهی سر خواهم داد.»، با این سخن فاطمه، همه کسانی که در خانه بودند، بیرون رفتند. جوهری آورده است که وقتی عمر، علی(ع) را به زور از خانه بیرون بُرد، فاطمه کنار درِ خانه رفت و خطاب به ابوبکر گفت: «چه زود بر اهلبیت رسول خدا حملهور شدید! به خدا سوگند با عمر سخن نخواهم گفت تا خدا را ملاقات کنم.». در واقعهی هجوم به خانهی فاطمه، درِ خانه را آتش زدند و فاطمه(س) آسیب دید و جنینش سِقط شد. در کتاب سلیم بن قیس آمده است که عمر درِ خانه فاطمه(س) را آتش زد و وارد خانه شد و وقتی با مقاومت فاطمه(س) روبهرو گردید، با غلاف شمشیر به پهلوی او زد. همچنین در اثبات الوصیه آمده است: به خانه هجوم بردند و درِ آن را آتش زدند و علی(ع) را به زور بیرون بردند و سرور زنان را پشت در فشار دادند، بهطوری که محسن سِقط شد. در نقل دلائل الامامة آمده است که عمر به قنفذ دستور داد فاطمه(س) را بزند. عیاشی گفته است که عمر با لگد به درِ خانه، که از شاخههای نخل درست شده بود، کوبید و آن را شکست و وارد خانه شد و علی(ع) را کتف بسته بیرون برد. در کتاب سلیم بن قیس و تفسیر عیاشی از منابعِ شیعه، آمده است که در این واقعه که به شکستن و آتش زدن درِ خانه انجامید، محسن جنین فاطمه(س)، سِقط شد و پس از مدتی، فاطمه(س) به شهادت رسید. در منابع اهلسنت، از جمله العقد الفرید، تاریخ طبری، انساب الاشراف، المصنَّف، و الامامة و السیاسة ذکر شده، به گفتهی ابنعبدربه، ابوبکر به عمر گفت: اگر اهل خانه از بیرون آمدن خودداری کردند، با آنان بجنگ. عمر در حالی که مشعل آتشی در دست داشت، تهدید کرد اگر اهل خانه بیعت نکنند، خانه را آتش خواهد زد. وقتی عمر چنین تهدیدی کرد، به او گفتند فاطمه در این خانه است و عمر در پاسخ گفت: «اگرچه او در خانه باشد.»
- منابع:الطبقات الکبری، المناقب، الامامة و السیاسة، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محسن بن علی(ع)، اعیان الشیعة، صحیح البخاری، انساب الاشراف، سنن الترمذی، تشیع در مسیر تاریخ، السقیفة و فدک، تاریخ الخمیس، کتاب سلیم بن قیس، احقاق الحق و ازهاق الباطل، عیون اخبار الرضا، معانی الأخبار، الوافی بالوفیات، مجمع البیان، دلائل الإمامة، تاریخ الامم و الملوک، نهج الحق و کشف الصدق، اثبات الوصیة، مروج الذهب و معادن الجوهر، الارشاد فی معرفة، تاریخ الیعقوبی.
- گِرد آورنده: پوریا روحنواز.
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
#سقیفه
پردهی پنجم.
چگونه علی را برای بیعت بردند؟
لطفاً با حال مناسب بخوانید.
یک جا ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری نقل میکند که علی از بیعت با خلیفه اول خودداری ورزید. پس او را ملبّباً، یعنی در حالی که پیراهنش را در گردنش جمع کرده بودند و او را میکشاندند، از خانه بیرون آوردند و او را به سرعت میبردند. در نقل دیگری جوهری میگوید که خلیفه دوم با گروهی به خانه فاطمه علیها السلام هجوم آورد، سپس آن دو (علی و زبیر) را از خانه خارج کرد و آن ها را به مسجد میراند تا بیعت کردند. جوهری میگوید: عمر داخل خانه شد و به علی علیه السلام گفت برخیز و بیعت کن. حضرت علی سرش را پایین انداخت و از جایش تکان نخورد. پس دست علی را گرفت و گفت برخیز. علی امتناع کرد. پس او را از جایش بلند کرد و به جلو راند. زبیر را نیز جلو راند و آنها را با خشونت و درشتی به مسجد بردند... ابن ابی الحدید میگوید: علی علیه السلام از بیعت خودداری کرد تا این که به خانهاش ریختند و او را به زور بیرون آوردند. این را محدّثین و اهل سیره نقل نمودهاند و ما هم در این باب اقوال جوهری را ذکر نمودیم. فضل بن شاذان نیشابوری، از اهل سنت نقل میکند: آن دو(خلیفه اول و دوم)، به سراغ علی علیه السلام فرستادند، هنگامی که او را متلبباً حاضر کردند، به او گفتند بیعت کن، گفت: اگر بیعت نکنم، چه میکنید؟ گفتند: تو را میکشیم... بلاذری نقل میکند: ابوبکر عمر را در پی علی فرستاد. هنگامی که علی از بیعت با ابوبکر خودداری کرد، به خلیفه دوم گفت: علی را با خشنترین وجه و شدیدترین حالت، نزد من بیاور. یعقوبی میگوید: خلیفه اول و دوم خبر یافتند که گروهی از مهاجرین و انصار با علی بن ابی طالب در خانه فاطمه دختر رسول خدا جمع شدهاند. پس با گروهی آمدند و به خانه هجوم آوردند. علی علیه السلام بیرون آمد(ظاهراً باید زبیر باشد و عبارت ابن ابی الحدید از جوهری آن را در مورد زبیر دانسته است) و شمشیری حمایل داشت. خلیفه دوم با او درگیر شد و شمشیرش را شکست و جمعیت به خانه ریختند. پس فاطمه علیها السلام بیرون آمد و گفت: به خدا قسم باید بیرون روید و گرنه نزد خدا ناله و زاری(نفرین) میکنم. پس بیرون رفتند. محمد ابن مسعود عیاشی نقل میکند: خلیفه دوم به اتفاق گروهی به در خانه فاطمه سلام الله رفتند. آن گروه به خانه ریختند و علی علیه السلام را ملبباً از خانه بیرون آوردند. بر علی وارد شدند و او را ملبّباً از خانه بیرون آوردند. شیخ صدوق میگوید: دوازده تن از مهاجر و انصار برای احتجاج با خلیفه اول در مسأله خلافت به عنوان نظرخواهی به خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسیدند. امیرالمؤمنین ضمن نهی آنان از شدت عمل و هشدار نسبت به جنگ داخلی و وضعیتی که رجال خلافت برای او پیش آورده بودند؛ فرمودند: اگر شما شدت عمل به خرج دهید، آنان شمشیرهایشان را از غلاف بیرون میکشند و آماده پیکار میشوند؛ همانگونه که مرا برای بیعت مجبور کردند و پیراهنم را در گردنم جمع کردند و به زور به مسجد بردند و گفتند بیعت کن و گرنه تو را می کشیم... شیخ مفید از امام صادق علیه السلام نقل میکند: «وقتی که مردم با خلیفه اول بیعت کردند، امیرالمؤمنین را ملبّباً حاضر کردند(یعنی در حالی که پیراهنش را به دور گردنش جمع کرده بودند و می کشاندند) تا بیعت کند. سلمان گفت: آیا با چنین شخصی، چنین عمل میکنند؟ به خدا سوگند اگر وی خدا را بخواند، آسمان را بر زمین خراب میکند!»، سید مرتضی نقل میکند: به حال هیچکسی، چون حال علی ترحم نکردم و دلم نسوخت، هنگامی که او را ملبباً برای بیعت حاضر کرده بودند. شیخ تقی الدین ابی الصلاح الحلبی مینویسد: آنان آتش برای سوزاندن خانه امام آورده بودند و بدون اجازه به خانهاش ریختند و او را ملبباً برای بیعت به مسجد بردند و بدین وسیله همسر و دختران و حامیان او از بنی هاشم و غیر از بنی هاشم را از خانه هایشان خارج کردند و شمشیرشان را برهنه کردند و امام علیه السلام را در صورت امتناع از بیعت، تهدید به قتل کردند. با این که هیچیک این کارها را با سعد بن عباده و خباب منذر و سایر متخلفین از بیعت، انجام نداده بودند.
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
#مهارت_زندگی
#دوست_یابی
💢یکی از جنبههای مهم رشد نوجوانان، رشد مهارتهای اجتماعی از جمله مهارت دوستیابی ست.
◽️مهارت دوستیابی که اغلب نادیده گرفته شده یا بدیهی تلقی میشود، در شکلدهی زندگی اجتماعی و عاطفی نوجوان نقشی حیاتی دارد.
✖️متأسفانه ما و فرزندانمان این مهارت را بدرستی کسب نکردیم.
#داستان
پسری تصميم به ازدواج گرفت، ليستی از اسامی دوستانش را كه بيش از 30 نفر بودند را به پدرش داد و از او خواست كه با دوستانش تماس بگيردو آنها را برای روز عروسی دعوت كند، پدر هم قبول مي كند
🔹روز عروسی، پسر با تعجب میبیند كه فقط شش نفر از دوستانش آنجا هستند،ناراحت شد و به پدرش گفت پدر عزیز من از شما خواستم تمامِ دوستانم را دعوت كنيد اما اينها كه فقط شش نفر هستند
🔸پدر به پسر گفت، من با تک تک دوستانت تماس گرفتم و به آنان گفتم مشكلی برای تو پيش آمده و به كمك آنها احتياج داری و از آنها خواستم كه امروز اينجا باشند
💢بنابر اين پسرم نگران نباش، دوستان واقعی تو امروز همه اينجا هستند
دوست نَبوَد آن که در نعمت زندلاف یاری و برادرخواندگی
دوست آن دانم که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی
#سعدی
💢انتقال تجربه های والدین می تواند در کسب این مهارت فرزندانمان را یاری نماید.
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
🪁🪁🪁🪁🪁🪁🪁🪁🪁🪁
💠 مراسم ذکر فضائل امیرالمومنین و جشن روز شادی شیعیان و سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
سخنران:
👤حجت الاسـلام صادقی
و نواے گرم:
👤 مداحان اهل بیت
🕰 جمعه ۲۳ شهریور ماه
ساعت ۱۹:۳۰
🎊به همراه اجرای گروه سرود، مسابقه و برنامه های متنوع
🕌 بیت العباس شهدای کهریزسنگ
هیئت عاشقان و منتظران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
21.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جانم مولا علی😍
به کوری چشم دشمنان مولا
#ربیع_الاول #نهم_ربیع #نجف #فقط_حیدر_امیرالمومنین_است #یا_حیدر_کرار #ماه_ربیع_الاول
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
16.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️بشر دچار نگرانی است ...
🔸امروزه بعد از این همه پیشرفت و تجربه مسلک ها و ... نیاز به منجی بیشتر احساس می شود.
#منجی
#لبیک_یا_خامنه_ای
#نهم_ربیع
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
یادداشت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به مناسبت نهم ربیع الاول
✳️ نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است.
✍️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ.
«اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ»
نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. عاشقان و منتظران حضرتش در هركجای عالم در اين روز بصورت ويژه توجه خاص به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)مینمايند، چرا كه نهم ربيع الاول در امتداد غدیر است. در اين روز همه اقشار مردم با امام زمانِ خود، تجديد عهد كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود ثابت قدم بوده و به بازخوانی حقوق و تعهداتی كه نسبت به آن امام همام برعهده دارند، میبپردازند.
«اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداوَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی ، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَدا ...»
نهم ربیع الاول، سالروز ولایت و سرآغاز بیعت با حجت خدا بر روی زمین، حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
این روز مبارک، مصادف است با آغاز امامت خورشید درخشان جهان بشریّت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرار کننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم (صلی الله علیه و آله) و ائمـه معصـومین (علیهم السلام) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
این روز الهی را که تضمین کننده عدالت، صلح، آزادی و مساوات بر روی کره خاکی است، به همه مسلمانان جهان به ویژه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض کرده و امیدواریم که به زودی زیر سایه عنایت ویژه ولایت و امامت، همه بلاد اسلامی از زیر یوغ ظلم و جور شیاطین بزرگ به ویژه شروران کودک کش صهیونیستی وهابی رهایی یابند ان شاء الله.
قال علی علیه السلام: «... انْتَظِرُوا الفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللهِ، فَإِنَّ أَحَبَّ الأعْمَالِ إِلى اللهِ (عزَّ وجلَّ) انْتِظَارُ الفَرَجِ مَادَامَ عَلَيْهِ العَبْدُ المؤمِنُ، وَالمُنتَظِرُ لأمرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ».
توجه به نهم ربیع الاول، آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، بهانه ایست برای تجدید عهد با حضرت و تبیین تکالیف در زمانه غیبت و تجهیز خود و اقدام در یاری ولی حی منتظر.
رجا واثق به آن است که شیعیان، ضمن بزرگداشت این روز عظیم و با برکت و سرور آفرین، با بصیرت دینی منبعث از فرهنگ غنی اسلام ناب از هرگونه اعمال وحدت شکن که مرضی حضرات معصومین (علیهم السلام) نخواهد بود، اجتناب نمایند.
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
✅ گاهى اوقات يك كتاب اينجور نفوذ میكند. خوب، اين جور كتابى بنويسند. من همانوقت به آقاى تيجانى پيغام دادم و گفتم شما هر تعدادى كه خواستيد «ثم اهتديت» را چاپ كنيد؛ خرجش با من. او هم تشويق شد و كتاب بعدى را نوشت؛ كتاب بعدى را نوشت. ببينيد، بايد كار كرد.
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنهای، نرم افزار حوزه و روحانيت ص: ۱۴۷۸ و ۱۴۷۹
( دیدار با جامعه مدرسین سال۸۹ )
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯
🔰آیت الله مجتهدی تهرانی:
توی کربلا تمام داش مشتیها رفتند کمک امام حسین علیهالسلام و شهید شدند. مقدس ها استخاره کردند، استخارههاشون بد اومد!
جلال اسدی، خادم فداکار بجنوردی است که در آتشسوزی هتلی در کربلا ۱۵۰ زائر را نجات داد اما خودش آسمانی شد.
شادی روحش صلوات🌷
╭┅───────┅╮
@beit_abbas
╰┅───────┅╯