eitaa logo
از بعثت تا ظهور
53 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.3هزار ویدیو
631 فایل
ارتباط با ادمین: @mostafa_soleimany
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام دو دقیقه ای رمضان.pdf
752.4K
🔖فیش احکام🔖 💠 احکام دو دقیقه ای ویژه ماه مبارک رمضان 💠 🔻بیان احکام با زبان ساده🔻 📩دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇 ╭┅─────────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅─────────┅╯
تلاوت قرآن چه ثوابي دارد؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : عَليكَ بتِلاوَةِ القرآنِ وذِكرِ اللّه كثيراً ، فإنّهُ ذِكرٌ لكَ في السماءِ ونورٌ لكَ في الأرضِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : بر تو باد به تلاوت قرآن و بسيارى ياد خدا ؛ زيرا كه آن در آسمان ، براى تو نام (و آوازه) است و در زمين نور . الخصال : 525 / 13 منتخب ميزان الحكمة : 214 ---------------------------------- عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : علَيكَ بتِلاوَةِ القرآنِ ؛ فإنّهُ نُورٌ لَكَ في الأرضِ ، وذُخرٌ لكَ في السّماءِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : بر تو باد تلاوت قرآن ، كه آن در زمين براى تو نور است و در آسمان برايت اندوخته . الترغيب والترهيب : 2 / 349 / 10 منتخب ميزان الحكمة : 572 ===================== هر كس از راه قرآن خواندن درآمد داشته باشد چه عقابي دارد؟ عنه عليه‌السلام : مَن قَرَأ القُرآنَ لِيَأكُلَ بهِ النّاسَ‌جاءَ يَومَ القِيامَةِ ووَجهُه عَظمٌ لا لَحمَ فيهِ . امام صادق عليه‌السلام : هر كس به منظور سركيسه كردن مردم قرآن بخواند ، روز قيامت در حالى بيايد كه چهره‌اش استخوان است و گوشتى در آن نيست . ثواب الأعمال : 329/ 1 منتخب ميزان الحكمة : 414 ====================== احترام به حامل قرآن چه كار بزرگي است؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : إنَّ مِن تَعظيمِ جَلالِ‌اللّه عز و جل كَرامَةَ ذي الشَّيبهِ ، وحامِلِ القُرآنِ ، والإمامِ العادِلِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : احترام نـهادن بـه ريـش سـفيد و قـرآن دان و پيشواى دادگر ، بزرگداشت جلال و شكوه خداوند عز و جل است . كنزالعمّال : 25507 منتخب ميزان الحكمة : 384 ===================== پيوسته نگريستن به قرآن چه فايده اي دارد؟ رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : مَن أدامَ النَّظَرَ فِي المُصحَفِ ، مُتِّعَ بِبَصَرِهِ ما دامَ فِي الدُّنيا . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : هر كس پيوسته به قرآن بنگرد ، تا زنده است ، از بهره بينايى برخوردار مى‌شود . كنز العمّال ، جلد 1 ، صفحه 536 ، حديث 2406 نقلاً عن أبي الشيخ عن ابن عبّاس دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 310 =================== آية الكرسي چه خواصي دارد؟ الإمام عليّ عليه‌السلام : إذَا اشتَكى أحَدُكُم عَينَيهِ فَليَقرَأ آيَةَ الكُرسِيِّ ، وَليُضمِر في نَفسِهِ أنَّها تَبرَأُ ؛ فَإِنَّهُ يُعافى إن شاءَ اللّه‌ُ . امام على عليه‌السلام : اگر كسى از شما چشمانش ناراحت بود ، آيه‌الكرسى بخواند و در دل ، نيّت شفا كند . به خواست خداوند ، بهبود خواهد يافت . الخصال ، صفحه 616 ، حديث 10 عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم‌السلام ، تحف العقول ، صفحه 106 ، مكارم الأخلاق ، جلد 2 ، صفحه 205 ، حديث 2528 ، بحار الأنوار ، جلد 92 ، صفحه 262 ، حديث 4 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 312 ====================== اهل قرآن چه درجه ای در بهشت دارند؟ الإمامُ زينُ العابدينَ عليه‌السلام : علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّه‌َ خَلـقَ الجَنّـةَ ... وجَعلَ دَرَجاتِها على قَدْرِ آياتِ القُرآنِ ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ : إقْرَأْ وارْقَ ، ومَن دَخـلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلى دَرَجـةً مِنهُ ما خـلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقـونَ . امام سجّاد عليه‌السلام : با قرآن باش ؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد ... و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد . پس هر كه قرآن بخواند ، قرآن به او گويد : بخوان و بالا رو . و هر كس از اين افراد وارد بهشت شود در آن جا بلند مرتبه‌تر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صدّيقان . بحار الأنوار : 8 / 133 / 39 منتخب ميزان الحكمة : 112 ====================== از رو خواندن قرآن چه ثمراتي دارد؟ الإمام الصادق عليه‌السلام : مَن قَرَأَ القُرآنَ فِي المُصحَفِ ، مُتِّعَ بِبَصَرِهِ ، وخُفِّفَ عَن والِدَيهِ وإن كانا كافِرَينِ . امام صادق عليه‌السلام : هر كس قرآن را از رو بخواند ، از بهره بينايى برخوردار است و از گناه پدر و مادرش كاسته مى‌شود ، هر چند كافر باشند . الكافي ، جلد 2 ، صفحه 613 ، حديث 1 ، ثواب الأعمال ، صفحه 128 ، حديث 1 ، بحار الأنوار ، جلد 92 ، صفحه 196 ، حديث 4 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 310 ====================== چرا باید قرآن بیاموزیم؟ امير المؤمنين عليٌّ عليه‌السلام : تَعَلَّموا القرآنَ ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ ، وتَفَقَّهُوا فيهِ فإنَّهُ رَبيعُ القُلوبِ . امام على عليه‌السلام : قرآن را بياموزيد ، كه آن بهترين سخن است و در آن دانا و فقيه شويد ، كه آن بهار دلهاست . نهج البلاغة : الخطبة : 110 منتخب ميزان الحكمة : 454 ==================== در چه موقعی باید به قرآن پناه ببریم؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : إذا التَبَ
: 460 ==================== در چه قرآن خواندني خيري نيست؟ الإمامُ عليٌ عليه‌السلام : ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ‌فيها تَدَبُّرٌ ، ألا لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفَقُّهٌ . امام على عليه‌السلام : بدانيد كه در قرآن خواندنى كه با تدبّر همراه نباشد ، خيرى نيست ؛ بدانيد كه در عبادتى كه با فهم و انديشه توأم نباشد ، خيرى نيست . بحار الأنوار : 92 / 211 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 460 =================== آيا مي شود قرآن را در يك شب ختم كرد؟ الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام لمّا سُئلَ عن قِراءةِ القرآنِ في ليلَةٍ: لا يُعجِبُني أن تَقرَأهُ في أقَلَّ مِن شَهرٍ . امام صادق عليه‌السلام - در پـاسخ به سؤال از خـتم كـردن قـرآن در يك شب- : خوش ندارم كه آن را در كمتر از يك ماه بخوانى . الكافي : 2 / 617 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 460 ===================== قرآن خواندن تا چه زماني فايده مي بخشد؟ عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : أنتَ تَقرَاُ القرآنَ ما نَهاكَ ، فإذا لم يَنهَكَ فَلَستَ تَقرَؤهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : تو تا آن زمان قرآن مى‌خوانى ، كه تو را (از گناهان) باز دارد . پس اگر باز نداشت ، قرآن نخوانده‌اى . شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : 10 / 23 منتخب ميزان الحكمة : 460 ======================= كيفر قاريان گنه كار چيست؟ عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : إنّ في جَهنَّمَ رَحاءً مِن حَديدٍ تُطحَنُ بها رُؤوسُ القُرّاءِ ، والعُلَماءِ الُمجرمينَ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : در دوزخ آسيابى آهنى است ، كه با آن سرهاى قاريان و عالمان گنهكار آرد مى‌شود . جامع الأخبار : 130 / 254 منتخب ميزان الحكمة : 460 ===================== گوش فرا دادن به تلاوت قرآن چه ثوابي دارد؟ عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : مَنِ استَمَعَ إلى آيَةٍ مِن كتابِ اللّه كُتِبَت لَهُ حَسَنةً مُضاعَفةً ، ومَن تَلا آيَةً مِن كتابِ اللّه كانَت لَهُ نورا يَومَ القِيامَةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : هركه به يك آيه از كتاب خدا گوش دهد ، برايش ثوابى دو چندان نوشته شود و هر كه يك آيه از كتاب خدا تلاوت كند ، روز قيامت آن آيه نورى براى او باشد . كنز العمّال : 2316 منتخب ميزان الحكمة : 460 ========================= كسي كه قرآن را بر اساس رأي خودش تفسير كند چه گناهي مرتكب شده است؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : قالَ اللّه‌ُ جلَّ جلالُه : ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيهِ كَلامي . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : خداوند جلّ جلاله فرمود: به من ايمان نياورده‌است ، كسى كه سخن مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند . بحار الأنوار : 92 / 107 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 460 ------------------------------------ الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام : مَن فَسَّرَ القرآنَ بِرَأيهِ فَأصابَ لم يُؤجَرْ، وإن أخطَأَ كانَ إثمُهُ علَيهِ . امام صادق عليه‌السلام : كـسـى كه قرآن را به رأى خود تفسير كند و تفسيرش درست باشد ، مأجور نيست و اگر نادرست باشد ، گناهش به گردن اوست . بحار الأنوار : 92 / 110 / 11 منتخب ميزان الحكمة : 460
ليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : هر چيزى زيــورى دارد و زيور قرآن صداى خوش است . كنز العمّال : 2768 منتخب ميزان الحكمة : 460 --------------------------------- عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : زَيِّنُوا القرآنَ بأصواتِكُم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : قرآن را با صداهاى (خوش) خود ، زينت بخشيد . بحار الأنوار : 92 / 190 / 2 منتخب ميزان الحكمة : 460 ===================== نيكوترين قرائت نزد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، چگونه قرائتي است؟ عنه صلى الله عليه و آله و سلّم لمّا سُئلَ عن أحسَنِ الناسِ‌صَوتا بالقرآنِ: مَن إذا سَمِعتَ قِراءَتَهُ رَأيتَ أ نّهُ يَخشَى اللّه‌َ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم - در پاسخ به اين سؤال كه چه كسى قرآن را از همه خوشتر مى‌خواند- : كسى كه هر گاه قرآن خواندن او را بشنوى ، ترس و خشيت از خدا را در او ببينى . بحار الأنوار : 92 / 195 / 10 منتخب ميزان الحكمة : 460 ======================== قرآن را با چه صدايي بخوانيم؟ عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : اقرَؤوا القرآنَ بالحُزنِ ؛ فإنّهُ‌نَزَلَ بالحُزنِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : قرآن را با آواز حــزين بخوانيد ؛ زيرا كه آن با صوت حزين نازل شده‌است . كنزالعمّال : 2777 منتخب ميزان الحكمة : 460 ================== تلاوت حقيقي قرآن چيست؟ الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام في قولِهِ تعالى : «الَّذِينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ »: يُرَتِّلُونَ آياتِهِ ، ويَتَفَهَّمونَ مَعانِيَهُ ، ويَعمَلُونَ بأحكامِهِ ، ويَرجُونَ وَعدَهُ ، ويَخشَونَ عَذابَهُ ، ويَتَمَثَّلُونَ قصَصَهُ ، ويَعتَبِرُونَ أمثالَهُ ، ويَأتُونَ أوامِرَهُ ، ويَجتَنِبونَ نَواهِيَهُ . ما هُو واللّه بحِفظِ آياتِهِ وسَردِ حُروفِهِ ، وتِلاوَةِ سُوَرِهِ ودَرسِ أعشارِهِ وأخماسِهِ ، حَفِظُوا حُروفَهُ وأضاعُوا حُدودَهُ ، وإنّما هو تَدَبُّرُ آياتِهِ ، يقولُ اللّه‌ُ تعالى : «كِتابٌ أنْزَلناهُ إلَيكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّروا آياتِهِ » . امام صادق عليه‌السلام - درباره آيه «كسانى كه به آنان كتاب داديم ، آن را تلاوت مى‌كنند آن گونه كه حقّ تلاوت آن است» بقره ، آيه 121 .- : آياتش را روشن و شمرده مى‌خوانند ، سعى مى‌كنند معانيش را بفهمند ، احكام و فرامينش را به كار مى‌بندد ، به وعده‌اش اميدوارند ، از عذابش مى‌ترسند ، از داستانهايش سرمشق مى‌گيرند ، از مثلهايش پند مى‌گيرند ، امرهايش را به جا مى‌آورند و از نهى‌هايش دورى مى‌كنند . به خدا سوگند كه حقّ تلاوت قرآن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و كلماتش و تلاوت سوره‌هايش و تكرار ده جزو و پنج جزو آن نيست . (برخى) حروف و كلماتش را حفظ كردند و حدود و معانيش را فرو گذاشتند ، بلكه به تدبّر و تأمّل در آيات آن است ؛ خداوند متعال مى‌فرمايد : «كتابى است خجسته كه سوى تو فرو فرستاديم ، تا در آيات آن تدبّر كنند» . ص : 29 .تنبيه الخواطر : 2/236 ، منتخب ميزان الحكمة : 460 البقرة : 121 . ======================= گذرگاه قرآن چيست؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : نَظِّفُوا طَريقَ القرآنِ ، قيلَ : يا رسولَ اللّه ، وما طَريقُ القرآنِ ؟ قالَ : أفواهُكُم ، قيلَ : بماذا ؟ قالَ : بالسِّواكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : گذرگاه قرآن‌را نظافت كنيد . عرض شد : اى رسول خدا ، گذرگاه قرآن چيست ؟ فرمود : دهانهايتان . عرض شد : با چه تميزش كنيم ؟ فرمود : با مسواك زدن . بحار الأنوار : 92 / 213 / 11 منتخب ميزان الحكمة : 460 ===================== استعاذه چيست؟ الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام لمّا سُئلَ عنِ التَّعوُّذِ عندَ افتِتاحِ‌كُلِّ سُورَةٍ: نَعَم ، فَتَعَوَّذْ بِاللّه مِن الشَّيطانِ الرَّجيمِ ، وذَكَرَ أنَّ الرَّجيمَ أخبَثُ الشَّياطينِ . امام صادق عليه‌السلام - در پاسخ به سؤال از استعاذه در هنگام شروع هر سوره- : آرى، از شيطان رجيم كه پليدترين شياطين است ، به‌خدا پناه بر. تفسير العيّاشيّ : 2 /270 /68 منتخب ميزان الحكمة : 460 ===================== ترتيل قرآن چگونه است؟ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم في قولِهِ تعالى : «وَ رَتِّلِ القُرآنَ تَرتيلاً»: بَيِّنْهُ تِبيانا ، ولا تَنثُرْهُ نَثرَ البَقْلِ ، ولا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعرِ ، قِفُوا عندَ عَجائبهِ ، حَرِّكُوا بهِ القُلوبَ ، ولا يَكُن هَمُّ أحَدِكُم آخِرَ السُّورَةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم - درباره آيه «و رتّل القرآن ترتيلاً»- : قرآن را روشن و شمرده بخوان و آن را مانند تخم علف ، مپاش و همچون شعر به شتاب و بريده و بريده مخوان. در شگفتيهايش درنگ كنيد ، دلها را با آن به تپش و حركت درآوريد و همه كوشش شما اين نباشد كه به آخر سوره برسيد . نوادر الراونديّ : 30 منتخب ميزان الحكمة
احکام رمضانیه (1).mp3
3.36M
💎 احکام رمضانیه؛ 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحیدپور 🎙 اشخاصی که روزه‌های سال‌های قبل را عمداً نگرفته‌اند، چه کنند؟ •┈┈••✾••┈┈•
23.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | بیانات مهم رهبر انقلاب درباره‌ی دور اخیر مذاکرات برای رفع تحریم ها 🌒 🌙 @Khamenei_ir
جلد اول - کتاب زندگی به سبک رمضان 1400.1.8.pdf
2.81M
🔖فیش منبر 🔖 ده جلسه سخنرانی ✍ زندگی به سبک رمضان 🔻جلسه اول: ماه رمضان،ماه تحول درسبک زندگی 🔻جلسه دوم: تحول با سبک زندگی به محور یت تقوا 🔻جلسه سوم: »مفهوم شناسی تقواومهم تر ین ویژگی های تقوا 🔻جلسه چهارم: آثارزندگی به سبک تقوا: 1 .نشاط و شادی 🔻جلسه پنجم: آثارزندگی به سبک تقوا:2 .شکوفایی خالقیت ورشد عقلانیت 🔻جلسه ششم: آثارزندگی به سبک تقوا:3 .کسب منافع و ثروت 🔻جلسه هفتم: آثارزندگی به سبک تقوا: 4 .قدرت حل مشکالت وتحمل چالش ها 🔻جلسه هشتم: آثارزندگی به سبک تقوا: 5 .قدرتمندانه زندگی کردن 🔻جلسه نهم: آثارزندگی به سبک تقوا: 6 .آرامش 🔻جلسه دهم: آثارزندگی به سبک تقوا:7 .بزرگ شدن روح واجتماعی شدن 📩دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇 ╭┅─────────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅─────────┅╯ 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱 ✅ به بپیوندید: 🌸 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :علامةُ رِضا اللّه ِ عن خَلقِهِ رُخصُ أسعارِهِم ، وعَدلُ سُلطانِهِم ، وعَلامَةُ غَضَبِ اللّه ِ على خَلقِهِ جَورُ سُلطانِهِم وغَلاءُ أسعارِهِم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نشانه خشنودى خدا از خلقش ، ارزانى نرخ ها و دادگرى فرمان روايشان است ، و نشانه خشم خدا بر خلقش ، ستمگرى فرمان روايشان و گرانى نرخ هاست .
روز دوم ـ رضای الهی متن دعا اللَّهُمَّ قَرِّبْنِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِقِرَاءَةِ آيَاتِكَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ترجمه خدايا امروز مرا به موجبات رضايتت نزديك بفرما و از خشم و بلاهايت دور فرما و توفيق بده تا در اين روز آياتت را قرائت كنم به مهر باني ات اي مهربان ترين مهر بان ها ایجاد انگیزه با ابهام خداوند به جبرئيل و ميكائيل وحى فرستاد كه من بين شما برادرى ايجاد كردم و عمر يكى از شما را طولانى‏تر قرار دادم كدام يك از شما حاضر است ايثار به نفس كند و زندگى ديگرى را بر خود مقدم دارد؟ سوال سختی است اگه الان خداوند متعال بین دونفر ازما ها برادری ایجاد کنه و عمریکی از ما دو نفر رو بیشتر قرار بده کدوممون حاضر میشیم بخاطر دیگری ایثار کنیم؟ خیلی سخته ! برای همین هيچكدام از جبرئیل و میکائیل حاضر نشدند. به آنها وحى شد اكنون على ع در بستر پيغمبر خوابيده و آماده شده جان خويش را فداى او سازد به زمين برويد و حافظ و نگهبان او باشيد.هنگامى كه جبرئيل بالاى سر و ميكائيل پايين پاى على ع نشسته بودند جبرئيل مى‏گفت: به به آفرين بر تو اى على! خداوند بواسطه تو بر فرشتگان مباهات مى‏كند اینجا بود که آیه نازل شد : وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفُ بِالْعِبَادِ (بقره 207) اقناع اندیشه با مقایسه و تشبیه در این آیه سخن از معامله ای در میان است : فروشنده انسان و خريدار خدا و متاع جان و بهاى معامله خشنودى ورضای حضرت دوست. جالب اینه که در آیات ديگرى بهاى همينگونه معاملات را بهشت جاويدان و نجات از دوزخ ذكر كرده است مثلا مى‏فرمايد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ (توبه 111) یعنی پروردگار عالم در معامله با عموم مردم در ازای بذل جانشان بهشت و رهایی از جهنم رو واگذار میکند اما اون بهای گرانقیمته رو فقط درقبال جان خواص از مومنین معامله میکنه .چرا که آيه مورد بحث با كلمه من تبعيضيه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده يعنى تنها بعضى از مردم هستند كه قادرند به اين كار فوق العاده دست بزنند، و بتونند رضا و خشنود حضرت حق رو خریداری کنند ، ولى در آيه دومی همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاويدان دعوت شده‏اند (تفسير نمونه، ج‏2، ص: 80) لذا رضای الهی بالاترین بهایی است که میتوان در معامله با خدای کریم بدست آورد و البته به همه کس هم نمی دهند. بنابراین کسب رضای الهی در این دنیا از هرچیزی بیشتر می ارزه. بیخود نیست که امام علیه السلام در آن روایت معروف می فرماید : که انسانهای آزاده خدا را فقط بخاطر دوست داشتنش و کسب رضایتش عبادت میکنند.(الكافي ج2ص84) پرورش احساس با شعر چون باارزش ترین بهاست حتی باارزشتر از بهشت و نعمتهای آن . کما اینکه از على بن الحسين (ع) روايت شده كه فرمود:وقتى اهل بهشت وارد بهشت شده و ولى خدا به جنات و قصرهاى خود واردمیشوند و هر مؤمنى بر تخت خود تكيه میزنه، خدمت‏گزارانش به دورش حلقه مى‏زنند، و شاخه‏هاى پر ميوه خود را به طرفش خم مى‏كنند و در پيرامونش چشمه‏سارها جوشيدن مى‏گيرد و از چشم اندازش نهرها به جريان مى‏افتد و برايش بساطها گسترده مى‏گردد و پشتى‏ها برايش مى‏گذارند و هر چی رو كه بخواهد و اشتها كند قبل از آنكه به زبان آورد خدامش برايش حاضر مى‏سازند و برايش حور العين از جنان بيرون مى‏آيند و بندگان خدا آنچه كه خدا بخواهد در اين حالت و در اين تنعم بسر مى‏برند. تا آنكه پروردگار جبار براى آنان تجلى نموده مى‏فرمايد: اى اولياء و اى اهل طاعت من! و اى ساكنان بهشت من كه در جوار من منزل گرفته‏ايد! ميل داريد به شما از كرامتى بالاتر از آنچه داريد خبر دهم؟ عرض مى‏كنند: پروردگارا آن چيست كه از اين بهشت كه هر چه بخواهيم در آن مى‏يابيم بهتر و بالاتر است؟. بار دوم همان پرسش تكرار مى‏شود و عرض مى‏كنند: پروردگارا، بله، آن كدام خير مى‏باشد كه بهتر از اين بهشت است؟ خداى تعالى فرمايد: رضايت من از شما و دوستى من نسبت به شما است كه از آن لذت‏ها و نعمت‏ها كه در آنيد بهتر است. بعرض مى‏رسانند:آرى، پروردگار ما! رضايت تو از ما، و محبت تو، به ما، بهتر و گواراتر است. بعد از اون على بن الحسين (ع) اين آيه را تلاوت فرمود: وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (ذیل آیه 72 سوره مبارکه توبه) . یعنی کمترین حد رضای الهی (تنوين رِضْوانٌ تنوين تقليل است) از بالاترین لذتهای دنیایی و آخرتی بالاتر است. لذا بالاترین
چیزی که تو زندگی باید دنبال کنیم خشنودی ذات پاک اوست: ای یار ناگزیر که دل در هوای تست .......... جان نیز اگر قبول کنی هم برای تست غوغای عارفان و تمنای عاشقان .......... حرص بهشت نیست که شوق لقای تست گر تاج می‌دهی غرض ما قبول تو .......... ور تیغ می‌زنی طلب ما رضای تست گر بنده می‌نوازی و گر بنده می‌کشی .......... زجر و نواخت هرچه کنی رای رای تست (سعدی/مواعظ/غزلیات/غزل ۶) رفتار سازی با برنامه دهی اما اسباب جلب رضای الهی که در دعای امروز از خدا نزدیک شدن به آنها رو از خدا خواستیم در روایات چند مورد ذکر شده از جمله اینکه آقا امیرالمومنین در روایتی می فرمایند : سه چيز بنده را برضوان خدا ميرساند : اول ـ استغفار زياد : اذکاری برای استغفار در این ماه ذکر شده که با مداومت برآنها میتوان در این مسیرگام برداشت. دوم ـ نرمى و خوش اخلاقى : مواظبت کنیم روزه گرفتن خدای ناکرده عامل و توجیهی برای بداخلاقی هامون نباشه . سوم ـ صدقه زياد: آفرین بر کسانی که توی این ماه با صدقه دادن و افطاری دادن به فقراء و نیازمندان رضایت خدا رو بدست میارند. رفتارسازی با حل موانع در راه اصلاح مانع دوم : اینکه در بسیاری از مواقع هم جلب رضایت دیگران (نه خود) مانع از حرکت در مسیر جلب رضای دوست میشه. تو جلسه ای نشستی وقت اذان میرسه . جلسه رو رها کن به نماز بایست . به این هم فکر نکن که حالا اگه من بلند شم بی احترامی به جمع میشه . نه نه .این فریب شیطانه . دنبال رضایت خدا باشی رضایت مخلوقش هم میاد . شخصى نامه‏اى خدمت حضرت سيد الشهداء عليه السّلام نوشت كه اى سيد و مولاى من. بهترين چيزى كه خير دنيا و آخرت است چيست؟ حضرت نوشت بسم اللَّه الرحمن الرحيم اما بعد كسى كه در مقام دستيابى به رضاى الهى باشد و اين عملش موجب خشم مردم باشد خداوند براى او امور مردم را كفايت خواهد كرد و كسى كه با عملى كه موجب خشم خدا است بخواهد خشنودى مردم را بدست آورد خداوند او را بمردم واگذار ميكند و لطف خود را از او باز ميدارد و السّلام. بحار الأنوار ج‏68، 372 رفتارسازی با الگو دهی مثبت آفرین بر اون کسی که وقتی رفته توی مجلس عروسی متوجه شده مجلس به هر دلیلی (موسیقی حرام یا اختلاط زن و مرد)مجلس گناه شده ، سریع از مجلس میزنه بیرون و حالا این چی بگه و او چه فکری بکنه براش مهم نیست . فقط براش رضایت الهی مهمه. مثل شهید بزرگوار عباس بابایی که خانمش میگه قبل انقلاب به یک عروسی دعوت شدیم که فکر نمیکردیم مجلس مختلط باشه .وقتی واردمجلس شدیم و با مجلس گناه روبرو شدیم.عباس فقط چند دقیقه نشست و تو فکر رفت . بعد بلافاصله از اونجا زدیم بیرون وقتی به خونه رسیدیم اون شب رو تاصبح قرآن خوند و گریه کرد فقط به خاطر اینکه چنددقیقه برخلاف رضای خدا تو مجلس گناه قرار گرفته. روضه کوتاه میگن صبح روز عاشورا حر بن زیاد ریاحی رو دیدند داره می لرزه ،گفتن حر میترسی ؟اینها که جمعیتی ندارن ،یه صبح تا ظهر همه کشته میشن، گفت: خودم رو بین بهشت و جهنم می بینم دید حواسشون نیست حرکت کرد سمت خیمه اباعبدالله اما با چه رویی بره سمت خیمه ها ؟آخه اون بوده که راه رو به حسین و بچه هاش بسته ،اون بوده که ترس به دل بچه های حسین انداخته، حالا بره چی بگه اما مولای کریم چه قشنگه خریدش !حسین جان فدای کرمت ما رو هم بخر توی این ماه خدا ....
. 🌐 سامانه جستجوگر حدیثی «میزان » 🔍 جستجوی سریع و آسان در بین ۱۰۰ هزار 📚 در۱۵۰ جلد کتاب از محصولات موسسه دارالحدیث ▫️ امکان جستجوی واژه ای احادیث ، ▫️ دسترسی به احادیث هر یک از معصومان علیهم السلام ▫️ آدرس هر حدیث به همراه پاورقی منبع اصلی ▶️ http://mizan.hadith.net/ 🏷 پایگاه 🏷 🔸 @hadithnet