🔴 آنها در اجرای باطل متحد و قاطع ، ما در اجرای حق پراکنده و مُرَدَد
در فرانسه اینطور با قدرت و بدون اغماض جلوی ورود دانش آموزان محجبه رو به مدارس گرفتند ولی در ایران حضرات مسئول با سم پاشی مشتی صورتی و نفوذی از ترس دوقطبی و ... دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی رو عرصه جولان بی حجاب ها و ولنگاران قانون شکن کردند!!
چقدر فرمایشات مولا امیر المومنین (ع) بیان کننده حال و روز این روزهای برخی مسئولان ما هست.
امیرالمومنین(ع) میفرمودند: «فَیَا عَجَباً عَجَباً وَ اللَّهِ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ فَقُبْحاً لَکُمْ وَ تَرَحاً »؛ (شگفتا، شگفتا! به خدا سوگند قلب را مىمیراند و غم و اندوه را به روح انسان سرازیر مىکند که آنها در مسیر باطل خود، چنین متّحدند و شما، در طریق حقّتان، اینگونه پراکنده و متفرّق! روى شما زشت باد! و همواره غم و اندوه قرینتان باشد!)
بیداری ملت
https://eitaa.com/besooyekhodaa
خب، زن در خانواده یک وقت در نقش همسری ظاهر میشود، یک وقت در نقش مادری ظاهر میشود؛ هر کدام یک خصوصیّتی دارند. در نقش همسری، زن در درجهی اوّل مظهرِ آرامش است: وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُنَ اِلَیها؛(۱۴) آرامش. چون زندگی تلاطم دارد؛ مرد در این دریای زندگی مشغول کار و تلاطم است؛ وقتی به خانه میآید، احتیاج به آرامش دارد، احتیاج به سکینه دارد. این سکینه را زن در خانه ایجاد میکند؛ لِیَسکُنَ اِلَیها؛ [یعنی] مرد در کنار زن احساس آرامش کند؛ زن مایهی آرامش است. نقش زن به عنوان همسر، عشق و آرامش است، همین طور که قبلاً اشاره کردم، این کتابهای همسران شهدا را بخوانید، عشق و آرامش آنجا خوب واضح میشود و نشان میدهد خودش را که این مردی که حالا رفته داخل میدان جنگ ــ چه دفاع مقدّس، چه دفاع از حرم، چه بقیّهی میدانهای سخت ــ چطور در کنار این زن آرامش پیدا میکند و آن تلاطم روحیاش فرو مینشیند و چطور عامل عشق او را سرِ پا نگه میدارد، به او جرئت میدهد، به او جسارت میدهد، به او قوّت میدهد تا او بتواند کار کند. یعنی زن به عنوان همسر این جوری است: مایهی سکونت، مایهی عشق و آرامش و مانند اینها است. حالا این مسئلهی سکونت را که گفتم: وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُنَ اِلَیها؛ این یک آیه است؛ در یک آیهی دیگر هم «خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجًا لِتَسکُنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَة»(۱۵) [دارد]. «مَوَدَّة» یعنی همان عشق؛ «رَحمَة» یعنی مهربانی؛ بین زن و شوهر عشق و مهربانی متبادل میشود. نقش زن به عنوان همسر این است؛ این نقش کوچکی نیست، خیلی نقش مهمّی است، خیلی نقش بزرگی است. این مربوط به همسری.
در مورد مادریِ نقش زن، نقش حقّ حیات است؛ یعنی زن تولیدکنندهی موجوداتی است که از او به وجود میآیند. این [جور] است دیگر. او است که حمل میکند، او است که وضع میکند، او است که تغذیه میکند، او است که نگهداری میکند. جان انسانها در مشت مادرها است؛ مادرها به فرزند حقّ حیات دارند. محبّتی که خدای متعال در دل مادر نسبت به فرزند قرار داده، یک چیز بینظیر است؛ یعنی اصلاً هیچ عشقی از این نوع نیست، به این کیفیّت نیست که آن را قرار داده. صاحب حقّ حیات است، بعد ادامهی نسل؛ مادرها مایهی ادامهی نسلند، یعنی نسل بشر با «مادری» است که ادامه پیدا میکند.
مادرها مایهی انتقال عناصر هویّت ملّیاند؛ هویّت ملّی یک چیز مهمّی است. یعنی هویّت یک ملّت، شخصیّت یک ملّت در درجهی اوّل به وسیلهی مادرها منتقل میشوند؛ زبان، عادات، آداب، سنّتها، اخلاقهای خوب، عادتهای خوب، اینها همه در درجهی اوّل به وسیلهی مادر منتقل میشود. پدر هم مؤثّر است امّا خیلی کمتر از مادر؛ مادر بیشترین تأثیر را دارد.
افشانندهی بذر ایمان در دلها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیلهی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همین طور. بنابراین نقش [او] فوقالعاده است.مقام معظم رهبری 21/10/1401
https://eitaa.com/besooyekhodaa
⭕️ شش صورت نورانی که با مومن وارد قبر و برزخ میشوند
ابو بصير كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) است نقل می كند: «إذا مات العبد المؤمن دخل معه فى قبره ستة صور... »[۱] : وقتی بنده مؤمن از دنيا رفت، شش صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر می شوند، اين شش صورت او را از آسيبها از شش جهت محافظت می كنند،
آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من نمازم.
باطن نماز يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار می گيرد و می توان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، نماز نمونه است، همهی عبادات بر همين منوال است.
سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته می گويد: من زكات هستم.
زكات تنها مربوط به مال نيست بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی مسئوليت نيست، در روايات آمده است: «زكات العلم تعليمه من لا يعلمه»: زكات دانش، آموختن آن به كسانی است كه نمی دانند. «زكات الجمال العفاف»: زكات نعمت زيبارويی عفت و پاكدامنی است. «زكات الشجاعة الجهاد فى سبيل الله»: زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست، و....
همهی اينها از مصاديق زكات است و اگر زكات نعمت پرداخته شد، اين زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت كننده خود كمك مي كند و او را از آسيب و حادثه محافظت می كند.
صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده می گويد من روزه هستم، سرّ مثالی روزه ای كه برای رضای خدا گرفته می شود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند.
و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت مي كند می گويد من حج و عمره هستم.
در مراسم حج، امام سجاد (عليه السلام) در صحراي عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين می زنی؟ راوی رقم زيادی را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را مي خوانند. امام فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند.
هر كس باطنی دارد كه با باطن اعمال او متحد است؛ عامل با عمل خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور می شود، امام صادق (عليه السلام) فرمود: «يحشر النّاس علی نيّاتهم» امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را می بينند و احياناً به ديگران هم نشان می دهند.
امّا آن نوری كه پايين پای اوست می گويد: من نيكيهايی هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال می كنند كه تو كيستی كه از همه ما نورانی تر هستی؟ مي گويد: من ولايت خاندان پيغمبرم، محبت علی و اولاد علي به اين صورت جلوه می كند، پيروی از آنها به اين شكل مجسم می شود كه از همه نورانی تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد.
[۱]بحار الانوار ج۶ ص٢٣۴
حکمت عبادات ص ١١٠
برگرفته از کانال رسمی دفتر آیت الله جوادی آملی
https://eitaa.com/besooyekhodaa
🛑مفاد صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه
🌹امام حسن(ع) هنگامى که جنگ با معاویه را بر خلاف مصالح عالى جامعه اسلامى و حفظ موجودیت اسلام تشخیص داد و ناگزیر صلح و آتش بس را قبول کرد، فوق العاده کوشش نمود تا هدف هاى عالى و مقدس خود را به قدر امکان از رهگذر صلح و به نحو مسالمت آمیز تامین نماید.
♦️گر چه متن پیمان صلح در کتب تاریخ، به طور کامل و به ترتیب، ذکر نشده است، بلکه هر کدام از مورخان به چند ماده از آن اشاره نموده اند، ولى با جمع آورى مواد پراکنده آن از کتب مختلف مى توان صورت تقریباً کاملى از آن ترسیم نمود. با یک نظر کوتاه به موضوعاتى که امام در قرار داد قید نموده و براى تحقق آنها پافشارى مى کرد، مى توان به تدبیر فوق العادهاى که حضرت در مقام مبارزه سیاسى براى گرفتن امتیاز از دشمن به کار برده، پى برد.
♦️اینک مضمون صلحنامه را که در پنج ماده مى توان خلاصه کرد در ادامه می آید:
📍ماده اول: حسن بن على(علیهما السّلام) حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذارى مى کند، مشروط به آنکه معاویه طبق دستور قرآن مجید و روش پیامبر صلی الله علیه وآله رفتار کند.
📍ماده دوم: بعد از معاویه، خلافت از آن حسن بن على(ع) خواهد بود و اگر براى او حادثه اى پیش آید حسین بن على(ع) زمام امور مسلمانان را در دست مى گیرد. همچنین معاویه حق ندارد کسى را به جانشینى خود انتخاب کند.
📍ماده سوم: بدعت ناسزا گویى و اهانت نسبت به امیر مومنان(ع) و لعن آن حضرت در حال نماز باید متوقف گردد و از على(ع) جز به نیکى یاد نشود.
📍ماده چهارم: مبلغ پنج میلیون درهم که در بیت المال کوفه موجود است از موضوع تسلیم حکومت به معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبى(ع) مصرف شود.
همچنین معاویه باید در تعیین مقررى و بذل مال، بنى هاشم را بر بنى امیه ترجیح بدهد. همچنین باید معاویه از خراج «دارابگرد» مبلغ یک میلیون درهم در میان بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفین که در رکاب امیر مومنان(ع) کشته شدند، تقسیم کند.(یکی از فلسفه های تشکیل بنیاد شهید در نظام اسلامی همین بند میتواند باشد)
📍ماده پنجم: معاویه تعهد مى کند که تمام مردم، اعم از سکنه شام و عراق و حجاز، از هر نژادى که باشند، از تعقیب و آزار وى در امان باشند و از گذشته آنها صرف نظر کند احدى از آنها را به سبب فعالیت هاى گذشته شان بر ضد حکومت معاویه تحت تعقیب قرار ندهد، و مخصوصاً اهل عراق را به خاطر کینه هاى گذشته آزار نکند.
علاوه بر این معاویه تمام یاران على(ع) را، در هر کجا که هستند امان مى دهد که هیچ یک از آنها را نیازارد و جان و مال و ناموس شیعیان و پیروان على در امان باشند و به هیچ وجه تحت تعقیب قرار نگیرند و کوچکترین ناراحتى براى آنها ایجاد نشود، حق هر کس به وى برسد و اموالى که در دست شیعیان على(ع) است از آنها پس گرفته نشود.
همچنین نباید هیچ گونه خطرى از ناحیه معاویه متوجه حسن بن على(ع) و برادرش حسین بن على(ع) و هیچ کدام از افراد خاندان پیامبر(ص) بشود و نباید در هیچ نقطه اى موجبات خوف و ترس آنها را فراهم سازد.
♦️در پایان پیمان، معاویه اکیدا تعهد کرد تمام مواد آن را محترم شمرده دقیقا به مورد اجرا بگذارد. او خدا را بر این مسئله گواه گرفت، و تمام بزرگان و رجال شام نیز گواهى دادند.
♦️معاویه(لعین بن لعین) این شرایط را پذیرفت و جنگ پایان یافت، امّا آن ملعون خلاف تمام آنها عمل کرد.
#نکته ای که باید توجه داشت این مهم است که این صلح تحمیلی بدلیل نفاق ریشه دار میان اصحاب امام بود که در لشگر تزلزل ایجاد کرده و امام را از اهداف مقدسش دور نمود. لکن امام این صلح را با اتقان و عزت حداکثری رقم زد که یقینا عاشورای حسینی مرهون این صلح عاشورایی است. چرا که اگر خون امام حسین(ع) توانست تا ابد طلعت اسلام را برای همگان هویدا کند بخاطر آن صلح هدفمند و مقتضی امام حسن(ع) بود که زمینه را برای قیام عاشورائی آماده کرد.
🇮🇷امام خامنه ای :
«هرکس حتی خود امیرالمومنین هم اگر به جای امام حسن مجتبی بود و در آن شرایط قرار می گرفت ، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن کرد ...
امام حسین(ع) جزو مدافعان ایده صلح امام حسن بود. اگر امام حسن(ع) صلح نمی کرد ، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین می بردند و کسی را باقی نمی گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز به کلی از بین می رفت و ذکر اسلام بر می افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی رسید.
اگر بنا بود امام مجتبی جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، امام حسین هم باید در همین ماجرا کشته می شد، اصحاب برجسته هم باید کشته می شدند. همه باید از بین می رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشی خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمی ماند. این حق عظیمی است که امام مجتبی علیه الصلاه و السلام بر بقای اسلام دارد.»
https://eitaa.com/besooyekhodaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 حال و هوای مسیرهای منتهی به مشهد در آستانه شهادت امام رضا (علیه السلام)
🕌 https://eitaa.com/besooyekhodaa
📝 نامه مهم حضرت امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خطاب به شیعیان
🏴 شهادت حضرت امام رضا(ع) تسلیت باد.
✅ https://eitaa.com/besooyekhodaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه و گفتگوی جالب یک جوان با یکی از مروجان جریان شیرازی
رصدنامه
https://eitaa.com/besooyekhodaa
🍃
الَسَّلامُ عَلَیک یاعَلیِ بنِ موسَی الرِّضَاالمُرتضی🖐🏻💚🌱
📗اَلسَّلامُ عَلَیکیاغَریبَالغُرَبا📗
🕗 به رسم عاشقی
⭐🕊صلوات خاصه امام رضا(ع):
🌸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ...🌸
─┅─═इई🌸🌺🌸ईइ═─┅
https://eitaa.com/besooyekhodaa
🦋عزاداری_هاتان_قبول💠
بمناسبت حلول ماه ربیع الاول، #قربانی #صدقه به نیت #سلامتی و #تعجیل در فرج حضرت و #شفای بیماران
به امید شادی دل حضرت زهراس
📌 واریز کمکها و صدقات به شماره کارت
۶۱۰۴-۳۳۷۵-۳۳۵۸-۰۲۷۸
IR780120020000004191545981شماره شبا
علیرضا جمالی
#مواسات_و_همدلی
#قربانی_اول_ماه
#چهل_و_هشتمین_قربانی
———🌻⃟—————
🔻ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
✍حضرت آیتالله خامنهای:
بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که
ماه ربیع الاول، ربیع حیات و زندگی است؛
زیرا در این ماه،
💥 وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفر بن محمد الصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
🔴https://eitaa.com/besooyekhodaa
🌀 حلول ماه ربیع الاول تهنیت باد
📝 ماه ربیع الاول بهار زندگی است https://eitaa.com/besooyekhodaa
🌺🍃یادبود مجازی به مناسبت درگذشت #طلبه جوان و فاضل
کربلایی #محمد_حسین خانجانی،لطفا در این امر ما را یاری کنید اموات چشم انتظار هستند تا خیراتی برای انها بفرستیم،بسم الله تعداد ختم را ثبت کنید👇👇
https://fatehe-online.ir/344249
⬆️⬆️⬆️
#سوال
مگر خود خدا نفرموده «لا اکره فی الدین» پس چرا ما با اجبار باید نماز بخونیم و روزه بگیریم؟❓
#پاسخ
🔷 اول: انسان اختیار دارد و با اختیار خودش هر چیزی را بخواهد انتخاب میکند ولی وقتی چیزی را انتخاب کرد، باید شرایط و عواقب آن هم بپذیرد. مثلا ما تا وقتی به سربازی نرفتیم خیلی کارها را انجام میدهیم مثلا موهامون را بلند و هر مدلی دوست داریم میزنیم یا شلوار جین و کفش کتونی و آستین کوتاه و تیشرت و ... میپوشیم هر موقع بخواهیم میریم بیرون هر موقع خواستیم میایم خانه ولی همین که با اختیار خودمان برگهی اعزام به خدمت را پر کردیم و رفتیم سربازی، دیگه خبری از این چیزها نیست. باید صبح زود از خواب پاشی، لباس سربازی بپوشی پوتین به پات کنی، بی اجازه جایی نری و ... دیگه نمیتونی بگی من پوتین و لباس سربازی نمیپوشم و دوست دارم کفش کتونی و شلوار لی بپوشم.
🔶 شما اختیار داشتی بری سربازی یا نری ولی وقتی رفتی، باید قوانینش رو بپذیری، خدا هم در قرآن فرموده در دین اکراه و اجباری نیست یعنی با اجبار نمیتوان کسی را دیندار کرد و هر کسی در انتخاب دین اختیار دارد و هر دینی را میتواند انتخاب کند ولی هر دینی را انتخاب کردی، باید عواقب و شرایط آن را بپذیری. مثلا وقتی که تحقیق کردی و فهمیدی دین اسلام حق است و آن را قبول کردی، باید قوانین آن را هم قبول کنی.
┏━━ °•🖌•°━━┓
@besooyekhodaa
┗━━ °•🖌•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓آیا #حیوانات هم در قیامت محشور می شوند و عدالت در مورد آن ها هم اجرا می شود؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
┏━━ °•🖌•°━━┓
@besooyekhodaa
┗━━ °•🖌•°━━┛
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
🥀عِشق را #عِشق میفهمَد فقَط !
✍ نوشتهای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه)
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به عِشق فکر میکنم !
براستی عشق چطور معنا میشود ؟🍂
راستش دلم میخواهد عشق را در چند کلمه خلاصه کنم . . .
دلم میخواهد عِشق را #خلاصه کنم در پرستیدن !
خلاصه اش کنم در خواستنِ با تمامِ وجودِ او !
عِشق را خلاصه کنم در راضیِ به امرِ معشوق بودن ؛ در اینکه او را بخواهی حتی اگر تورا نخواهد !
خلاصه اش کنم در آغوشِ او بودن در تمامِ عمر !
خلاصه اش میکنم در سوره ی حمد !
خلاصه اش میکنم در کمیل !
و عِشق ، این کلمه ی وصف ناپذیر را خلاصه میکنم در تمامِ اسئلک الامان های مناجاتِ مولای مولای . . .
خلاصه اش میکنم در ماهِ رمضان !
میخواهم عِشق را خلاصه کنم در طلبگی !
و میخواهم خلاصه اش کنم در شهادت !
و خلاصه کنم عِشق را در بهار . . . فصلی که به ما گفته اند بسیار از قیامت یاد کنید !
و و و هزاران خلاصه ی دیگر ؛ آه ! و شاید کلمه ی خلاصه با عِشق در تضاد است ! و شاید هم اصلا #کلمات از بیانِ معنای عِشق عاجزند !
ولی خب بالاخره ماییم و همین ضعف ها دیگر !
اگر نبود که ما انسان نبودیم !
اصلا شاید عِشق را بتواند خلاصه کرد در #انسان !
مگر نه ؟🙃
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به #انسان فکر میکنم . . .
که شاید
تنها
مترادفِ
کلمه ی
#عِشق باشد . . .❤️
یالطیف🦋
✍#خان
۳۱ فروردین ۱۴۰۰
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121