فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازعظمت زیارت عاشوراغافل نشین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
بانو......
بله با شما هستم.....😊
شکل و قیافتو دوس داشته باش...
انقد با مواد شیمیایی اذیتش نکن...
همینجوری که هستی زیبایی...
تو این دنیا کسی نمیاد هرروز بهت اینو بگه... خودت پاشو برو تو ایینه نگاه کن به صورتت و دست بکش بهش و بگو تو فوق العاده زیبایی...من تو رو همین جوری که هس میپذیرم و دوس دارم...
چون تو خلق شده توسط دستان خدایی...
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
رازِ قیام کَردن.mp3
1.13M
#امامرضا(؏)
#استادپناهیان
#قائمِآلِمحمد(ص)
🔺🔻🔻
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#حجاب_آقایان
🔸آقای عزیزی که با شلوارک بیرون میری، یا شلوار جذب زاپ دار فاق کوتاه 😬🤯میپوشی ...
🔹اینو بدون که این نوع پوشش ات به اندازه دختری که شلوار ۶۰ سانت میپوشه زننده است‼️
🔸اگه فکر کردی #حجاب فقط برای خانم هاست،
🔹در اشتباهی!
✅چون #عفت یک صفت عمومی انسانیه و محدود به جنسیت نیست⚠️
#آقایان #پوشش_مردان
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#سیر_الی_الله
استاد تحریری:
🔸جلوه ى اوّلِ ولايت در #سلوك 🔸
اوّلين جلوه ى ولايت، توسل به ساحت اولياى دين و ائمه ى معصومين عليهم السّلام است. توسل به اهل بيت عليهم السّلام از جمله عواملى است كه هيچ سالكى از آغاز سير تا پايان، از آن بى نیاز نيست؛ زيرا ائمه عليهم السّلام واسطه ى فيوضات الهى هستند و هر خير مادى و معنوى در عالم هستى، از طريق ايشان به بندگان و موجودات میرسد، چنان كه در زيارت جامعه آمده است:
«وَفاز الْفآئِزُونَ بِوِلايَتِكُمْ، بِكُمْ يُسْلَكُ إِلَى الرِّضْوانِ، وَ عَلى مَنْ جَحَدَ ولایتکم غَضَبُ الرَّحْمنِ.» رستگاران، به واسطه ى ولايت شما رستگار شدند و به واسطه ى شما به بهشت [خشنودى خداوند] میتوان رسيد و بر كسى كه ولايت شما را انكار كند، خشم خداوند مهربان خواهد بود.
👌🏻علاّمه طباطبايى رحمة اللّه علیه درباره ى نقش توسل در #سلوك فرموده است: «اكثر افرادى كه موفق به نفى خواطر شده و توانسته اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالاخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است، در يكى از دو حال بوده است:
✅اوّل، در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده ى آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و آن وقت بر آنان منكشف میشده است كه قارى قرآن، خداست، جلّ جلاله.
✅دوم، از راه توسل به حضرت اباعبداللّه الحسين عليه السّلام زيرا آن حضرت را براى دفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا، عنايتى عظيم است.»
👌🏻از بزرگ مرد الهى، مرحوم سید علی آقای قاضى رحمة اللّه علیه نيز همين معنا نقل شده است كه: «سريان فيوضات و خيرات، از مسير حضرت سيّدالشهدا عليه السّلام است و پشتكار اين فضيلت هم حضرت قمر بنى هاشم اباالفضل العباس عليهالسّلام است.»
👌🏻نيز از ايشان نقل شده كه است: «وصول به مقام توحيد و سير صحيح الى اللّه و عرفان ذات احديّت عزّاسمه بدون ولايت امامان شيعه و خلفاى به حق، از علىّ بن ابى طالب و فرزندانش از بتول عذراء صلوات اللّه عليهم محال است.»
به همين دليل ایشان، منشأ همه ى كمالات و مقامات معنوى خود را قرآن و عترت میدانست و
👌🏻میفرمود: «اگر من به جايى رسيده باشم از دو چيز است: يكى قرآن كريم و ديگرى زيارت سيّدالشهدا عليه السّلام.»
🌱از رهگذرِ خاكِ سر كوى شما بود
هر نافه كه در دستِ نسيمِ سحر افتاد🌱
#صراط_مستقیم
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت صبح جمعه روحانی و رئیسی
یه رییس جمهور داشتیم صبح جمعه که از خواب بلند میشد تازه میفهمید تو دنیا چه خبر شده!
رییسی صبح جمعه رفته خوزستان، بیمارستان کرونایی ها
خداوند قطعا به این زحمات برکت خواهد داد
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
در قرآن کريم داريم که هر پيامبري از جنس خودتان فرستاده مي شود پس چرا براي اجنه پيامبري از جنس خودشان نيست و بايد از پيامبر ما تبعيت کنند
🌼 پاسخ:
همیشه یک انسان برای جنیان وظیفه پیامبری را انجام نداده است. بلکه جنیان از جنس خودشان نیز پیامبر داشته اند.
سَأَلَهُ هَلْ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَى الْجِنِّ فَقَالَ نَعَمْ بَعَثَ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً یُقَالُ لَهُ یُوسُفُ فَدَعَاهُمْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَتَلُوهُ؛[۱] از حضرت علی(ع) پرسیدند: آیا خدا پیغمبرى بر جنیان فرستاده؟ فرمود: آرى، پیغمبرى بنام یوسف بر آنها فرستاد و آنها را بخدا عزّ و جلّ خواند و او را كشتند.
اما روشن است که رسالت پیامبر خدا حضرت محمد (ص) مبعوث به سوی جن و انس بوده اند.
در سوره جن حکایت ایمان طایفه ای از جن را بیان می کند: قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً؛[۲] بگو: به من وحى شده است كه گروهى از جن گوش فرا دادند، و گفتند كه ما قرآنى شگفت شنیدیم. وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً؛[۳] و چون سخن هدایت شنیدیم، بدان ایمان آوردیم. و هر كه به پروردگارش ایمان آورد نه از نقصان مىترسد و نه از ستم.
همچنین آنجا که قرآن برای نشان دادن اعجاز خود تحدی می کند، هر دو طایفه را خطاب قرار می دهد:
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ ...
لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً؛[۴] بگو: اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند نمىتوانند همانند آن را بیاورند، هر چند كه یكدیگر را یارى دهند.
و البته وضوح این مساله (رسالت پیامبر ص برای اجنه) ما را از بیان دلائل بیشتر بی نیاز می کند. اما چرا یک انسان برای اجنه وظیفه رسالت را انجام داده است؟ در حالی که ظاهرا باید در پیامبر یک گروه، از جنس خود آنها کسی ماموریت بیابد:
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ؛[۵] خدا بر مؤمنان انعام فرمود، آن گاه كه از خودشان به میان خودشان پیامبرى مبعوث كرد
در جواب به این سوال باید دقت کنیم که رمز مساله نیاز به هم جنس بودن در پیامبر چیست؟ چون جنس ها را به شکل های متفاوتی می توانیم دسته بندی کنیم. آیا زن و مرد دو جنس متفاوت نیستند؟ آیا برای زنان باید پیامبری از زنان داشته باشیم؟ آیا سفید پوست و سیاه پوست از یکدیگر متفاوت نیستند؟ آیا هر کدام پیامبری خاص خویش می خواهند؟ و ...
اگر بناست که پیامبر از جنس بشر باشد، تا دستورات و وظایف او مشابه باقی مردم باشد و او اسوه ای برای آن ها قرار بگیرد:
لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَه؛[۶] یقیناً براى شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوى نیكویى است.
در این جهت فرقی بین جن و انس نیست و هر دو برای عبادت خدا خلق شده اند و بین کفر و ایمان نیز مخیر هستند:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛[۷] و جن و انس را جز براى اینكه مرا بپرستند نیافریدیم.
و تدبر در سایر آیات قرآن مشخص می کند که چگونه در موراد متعدد جن و انس یکسان دیده شده و با هم مورد خطاب قرار گرفته اند. که نشان می دهد: پیامبر (ص) همانگونه که برای انسان ها اسوه هستند برای جنیان نیز اسوه هستند.
و البته مساله دیگر این است که پیامبر باید در فضایی به دعوت بپردازد که غیب همچنان غیب باشد و پرده ها کنار نرود. و به همین دلیل پیامبر از جنس انسان بوده و فرشتگان برای بیان سخن خدا با همه مردم سخن نگفته اند. و این در حالی است که جن به طور عادی انسان را می بیند و با او ارتباط برقرار می کند:
وَ ما مَنَعَ النَّاسَ أَنْ یُؤْمِنُوا إِذْ جاءَهُمُ الْهُدى إِلاَّ أَنْ قالُوا أَ بَعَثَ اللَّهُ بَشَراً رَسُولاً؛[۸] هیچ چیز مردم را از ایمان آوردن آن گاه كه هدایتشان مىكردند، باز نداشت مگر اینكه مىگفتند: آیا خدا انسانى را به رسالت مىفرستد؟
[۱]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،ج۶۰، ص۴۲.
[۲]. جن ۱.
[۳]. جن ۱۳.
[۴]. اسراء ۸۸.
[۵]. آل عمران ۱۶۴.
[۶]. احزاب ۲۱.
[۷]. ذاریات ۵۶.
[۸]. اسراء ۹۴ .
از امام زینالعابدین (علیه السلام) نیز پرسیده شد: چرا به پیامبران بزرگ، اولوا العزم مىگویند؟ فرمود: چون به شرق و غرب عالم و به جن و انس، مبعوث بودهاند.
همچنین بر فرض آن که جنّیان از خودشان، پیامبرانى داشته باشند، منافاتى ندارد با آنکه، پیامبران اولواالعزم انسى هم براى آنها مبعوث شده باشند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
مداحی آنلاین - سلطان - حجت الاسلام عالی.mp3
2.82M
🏴 #پادکست ویژه #محرم
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_ع
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
اهمیت فرزندآوری در صحیفه سجادیه
💠 فرزندآوری و تربیت فرزند شایسته، تأثیر بسزایی بر استحکام و شادی در خانواده و بهتبع آن، سلامت جامعه دارد.
💠 از این رو نفس صدور یک دعای مستقل و به طور نسبی طولانی برای فرزند از سوی امام سجاد (ع) ، شاهدی قوی بر جایگاه و اهمیت فرزند است.
💠 اهتمام امام علیه السلام بر دعا برای فرزندان با عبارات ظریف، بیانگر لزوم توجه به موقعیت فرزند در منظومه حیات فردی و اجتماعی است.
امام (ع) در همین دعا در فرازی با اشاره به امر تربیت فرزندان، به بیان مشکلات آن می پردازد و از خدای متعال درخواست یاری میکند و میفرماید:
«وَ أَعِنِّی عَلَى تَرْبِیَتِهِمْ وَ تَأْدِیبِهِمْ»
و مرا در تربیت و خوبی کردن در حقشان یاری فرما
#فرزند_آوری
#فواید_فرزند_آوری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
بی گناه مثل شهدا
♦️ طبق آمار منتشره توسط بنیاد شهید،
کشورما در تمام هشت ساله دفاع مقدس، حدود ۲۳٠ هزار شهید داشته است؛
🔸 اما هر ساله بیش از ۲۵٠ هزار قتل جنین داریم که هر تک تک از این جنایت ها، جامعه را به ظلمت و سقوط و غضب الهی می کشاند.
♦️ بسیاری از شهدای دفاع مقدس از زیستن و رشد الهی بهره برده اند و برای جامعه خدمات و بهره های فراوانی داشته اند،
اما جنین های سقط شده،انسانهای مظلوم و بی گناهی هستند که هرگز حق حیات و زیستن و رشد و ترقی به آنها داده نشده است.
#سقط_و_قتل_جنین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
پاسخ اين شبهه را لطفا دقيق بدهيد.
اينکه مي گويند با اين همه قتل و کشتار و ... خدا کجاست؟!
🌼 پاسخ:
خدای زمان صلح و آرامش خدای زمان قتل و جنگ هم هست خدای زمان تشویش و اضطراب خدای زمان آرامش هم هست.
برخی گمان می کنند که اگر در عالم نابسامانی پیش بیاید خدا مستقیما باید در آن وارد شده و آن مشکل را حل کند و یا اگر در عالم مشکلی باشد دیگر خدا نیست !!
این ها همه به خاطر ضعف اعتقادی و شناخت ناقص از خداست .
آیا به راستی در این عالم دنیا خدا باید دائم به صورت مستقیم وارد شده و نابسامانی ها را سامان دهد و هر کس که بخواهد دست به قتل و غارت و نا امنی بزند خدا باید رگ حیات او را قطع کند؟؟
در این صورت پس اختیار انسان کجا می رود عالمی که دائم خدا افرادش را تهدید کند که اگر پا کج گذاشتند آنها از بین می برد دیگر بستر مناسبی برای تکیف و اراده و اختیار نخواهد بود و آفرینش انسان به عنوان یک موجود مختار می تواند عبث و بیهوده به حساب آید.
به عبارت دیگر:
نمی توانیم بگوئیم خداوند عالم در ارتباط با ظلم ها نسبت به بندگانش کاری نمی کند و مثلاً نسبت به آن ها بی اعتنا است! او نسبت به بندگانش و نحوه زندگی آن ها بی اعتنا نیست. اما کارهای خداوند و از جمله کمک به بندگان و باز دارندگی از ظلم ها مطابق نظامی انجام می گیرد که او در عالم برقرار کرده است.
و لازم است انسان ها اصول آن نظام را شناسائی کنند و در نتیجه از آن بهره مند شوند.
افعال خداوند به صورت قانونمند در عالم جریان می یابد، نه مطابق توهّم عده ای از بندگانش.
به قوانینی که از اراده خداوند در عالم برقرار شده، «سنت الله» گفته می شود. و انسان ها جهت بهره مندی از قدرت و رحمت و الطاف خداوند و امداد او نسبت به بندگان بالخصوص مظلومان باید این سنت ها را شناسائی کنند. این سنت ها در آیات قرآن مجید و آموزش های رهبران آسمانی معرفی شده اند.
قابل ذکر است که عامل فساد ها و ظلم ها در جوامع بشری، اعمال خود انسان ها است و خداوند هرگز به هیچ بنده ای ظلم نمی کند. به طوری که فرمود:
« ظَهَرَ ﭐلْفَسَادُ فِي ﭐلْبَرِّ وَﭐلْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَيْدِي ﭐلنَّاسِ» (الروم / ۴۱) یعنی فساد در برّ و بحر (خشکی و دریا و به طور کلی روی زمین) آشکار شد، به جهت اعمال خود انسان ها. یعنی عامل شیوع و ظهور فساد، خود انسان ها هستند.
توضیح این که نوع خلقت انسان به صورتی است که او دارای صفت اختیار می باشد. خلقت انسان به منظوری انجام گرفته است که لازمه تحقّق آن منظور، داشتن صفت اختیار در او است، و در صورت داشتن اختیار هم، امکان فساد و ظلم از طرف بعضی از انسان ها وجود خواهد داشت. اما خداوند انسان ها را به مقاصد حیاتشان راهنمائی کرده و راه زندگی را به وسیله پیامبرانش به آن ها نشان داده است. و پیامبران خدا و جانشینان و نمایندگان، و عده ای از پیروان آن ها با زحمات و تلاش های فراوان، راه زندگی انسان ها را برای آن ها هموار کرده اند و در این راه سختی ها کشیده اند و دچار رنج ها و مشقّت ها شده اند. اما بی اعتنائی انسان ها و یا عده ای از آن ها موجب محرومیت خود آن ها و دیگران از آثار و برکات آموزش های پیامبران شده اند.
عده ای از انسان ها به سبب جهل خود و فساد اخلاقی و یا منافع نا مشروع و یا هر عامل دیگری به مخالفت با پیامبران بر خاسته اند و در مسیر اهداف متعالی و انسان دوستانه آن ها موانع ایجاد کرده اند و گاهی با آن ها جنگیده اند و حتی آن ها را به قتل رسانده اند- همچنان که در سؤال قبلی (سؤال ۷۹) به آن حوادث اشاره شد- و مهم تر این که بقیه انسان ها، جز عده ای قلیل از آن ها نسبت به این حوادث عکس العملی نشان نداده اند و مانع این نوع رفتارهای مخالفان پیامبران نشده اند و با بی اعتنائی از کنار آن ها گذشته اند.
پس عامل ظلم به انسان ها، خود انسان ها هستند. چه ظالمان و تبهکاران و چه تماشا کنندگان آن حوادث. خداوند می فرماید:
«إِنَّ ﭐللَّهَ لَا يَظْلِمُ ﭐلنَّاسَ شَيْئاً وَلَـکِنَّ ﭐلنَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (یونس / ۴۴) یعنی خدا هیچ ظلمی به انسان ها نمی کند، ولیکن انسان ها به خویشتن ظلم می کنند.
اما در عین حال باز خداوند راه و روش هائی جهت اصلاح زندگی آن ها و برطرف شدن فساد ها و ظلم ها به آن ها نشان داده است و آن ها را در این مسیر یاری می کند. این امداد خداوند به وسیله خود مردم تحت رهبری پیامبران و نمایندگان و پیروان آن ها و حتی گاهی به وسیله قدرت های غیبی مثل ملائکه انجام می گیرد.
این که خداوند اجازه جنگیدن و دفاع به پیروان انبیاء داده است، جهت تحقّق همین منظور است. یعنی به وسیله مؤمنان با امداد آسمانی، کفّار تبهکار و ظالم را سرکوب می کند.
امداد آسمانی همیشه کنار بندگان خدا و مظلومان قرار دارد و انسان ها باید نحوه و چگونگی این قوانین را شناسایی کنند تا از آنها بهره مند شوند. خداوند فرمود:
« … لَوْلَا دَفْعُ ﭐللَّهِ ﭐلنَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ ﭐلْأَرْضُ وَلَـکِنَّ ﭐللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى ﭐلْعَالَمِينَ» (البقره / ۲۵۱) یعنی اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، فساد زمین را فرا می گرفت و لیکن خداوند دارای فضل است برای عالمیان.
انسان ها همچنان که برای امور عادی زندگی خود مثل غذا و لباس و مسکن و بهداشت و امثال آنها هزینه می کنند، طبعاً برای امنیت و اصلاح جامعه هم باید هزینه کنند. عدّه ای از اولیاء خدا در این زمینه یعنی دفاع از زندگی خود و هم میهنان و هم نوعان خود، حتی جان خود را به خطر می اندازند و در جنگ ها شرکت می کنند! اما عدّه ای هم در کمال بی تفاوتی و بی اعتنایی از کنار این موضوع بسیار مهم که اهمیت حیاتی برای خودشان و دیگران دارد، عبور می کنند و این بی اعتنایی و بی تفاوتی، ظالمان و تبهکاران را در اقدامات خود، جری و بی باک می کند.
امیرالمومنین علی (ع) فرمود: « وَ لَكِنِّی أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى اَلْحَقِّ اَلْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ اَلْمُطِیعِ اَلْعَاصِیَ اَلْمُرِیبَ أَبَداً حَتَّى یَأْتِیَ عَلَیَّ یَوْمِی» ( نهج البلاغه / خطبه ۶ )
یعنی من به کمک انسانهای حق طلب، مخالفان حق و رویگردان از آن را سرکوب می کنم و به وسیله انسان شنوا و مطیع، نافرمان اهل تردید را، تا اینکه روزگار من به سر آید.
تذکر یک نکته مهم در این زمینه هم لازم است و آن اینکه گاهی همین انسان های مورد ظلم دیگران و زجر کشیده از جنگ ها و نابسامانی ها و مشقّت ها، وقتی مورد عنایت و رحمت خداوند قرار می گیرند و به آس
ایش می رسند، خود آنها تبدیل به ظالمان و تبهکارانی می شوند، مثل ظالمان قبلی که به همین انسان ها مسلط بودند و راه همان ظالمان را در پیش می گیرند.
به عنوان مثال: قوم بنی اسرائیل مدت ها تحت سلطه و فشار ظلم حکومت فرعون قرار داشتند، تا جایی که آن حکومت جبّار، کودکان پسر این قوم را سر می بریدند و دختر بچه ها را جهت کنیزی نگهداری می کردند. ظلم فرعون و حکومت او نسبت به قوم بنی اسرائیل خیلی شدید شد و آنها مشمول رحمت خداوند قرار گرفتند و خداوند آنها را با بعثت حضرت موسی (ع) به نبوّت و رسالت و به وسیله او از دست فرعون نجات داد و فرعون و سپاهش را که در تعقیب آنها بودند در رود نیل غرق کرد. نجات بنی اسرائیل از دست فرعون و حکومت او و غرق فرعون به صورت غیر عادّی و اعجازگونه انجام گرفت؛ اما با وجود این مرتبه از الطاف خداوند، که از طریق حضرت موسی (ع) و برادرش هارون (ع) و تحت رهبری و مدیریت و فعالیت ها و زحمات طاقت فرسای آنها انجام گرفت، این قوم شروع کردند به تبهکاری و اذیت حضرت موسی و مخالفت با او. آنها با وجود دیدن معجزات آشکار از حضرت موسی (ع) از دین توحیدی منصرف شده و به گوساله پرستی روی آوردند و بعداً در مقابل حضرت موسی نافرمانی کردند و از دستور او برای ورود به «بیت المقدس» سرپیچی کردند و بعداً خود به قومی تبهکار تبدیل شدند و این تبهکاری در بین آنها شدت گرفت تا اقدام به کشتن پیامبران خدا کردند. البته ابتلاء و گرفتاری بنی اسرائیل به حدی رسیده بود که طبق سنت های خداوندی آنها استحقاق نجات از ظلم فرعون را پیدا کرده بودند، بالخصوص که این ظلم طغیان کرده، شامل کودکان و نوزادان هم شده بود، اما به هر حال آنها بعد از نجات از چنگال حکومت فرعون راه ظلم و تبهکاری را در پیش گرفتند. خداوند، در مقام نقل این حادثه در قرآن کریم می فرماید:
«قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ ﭐسْتَعِينُواْ بِـﭑللَّهِ وَﭐصْبِرُواْ إِنَّ ﭐلْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَﭐلْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ (۱۲۸) قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن يُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَيَسْتَخْلِفَکُمْ فِي ﭐلْأَرْضِ فَيَنظُرَ کَيْفَ تَعْمَلُونَ» (الاعراف / ۱۲۸-۱۲۹)
در این آیات اشاره شده به اینکه موسی (ع) در مقام اصلاح امور بنی اسرائیل و اقدام به نجات آنها از دست فرعون به آنها توصیه فرمود: که از خداوند استعانت بجویند و استقامت ورزند، ولی آنها زبان به اعتراض گشودند و گفتند قبل از آمدن تو ما اذیت می شدیم و حالا که آمده ای باز هم باید مورد اذیت فرعون قرار بگیریم؟ و حضرت موسی (ع) فرمود: امید است که خداوند دشمن شما را نابود کند و شما را در زمین به قدرت برساند، تا نظارت کند [آشکار شود] که چگونه عمل می کنید.
اما وقتی وعده خداوند مبنی بر نجات آنها محقق شد و حکومت فرعون سرنگون شد، خود بنی اسرائیل راه همان ظالمان را در پیش گرفتند.
سر انجام اینکه خداوند عالم دائماً به بندگان خود توجه دارد و به حال آنها بی اعتنا نیست و اگر انسان ها در راهی که او برای آنها در نظر گرفته، حرکت کنند جنگ ها و ظلم ها از بین خواهد رفت و انسان ها به آسایش و امنیت و رفاه خود خواهند رسید و خداوند الطاف و رحمت خود را از بندگانش قطع نمی کند، بلکه این بندگان هستند که گاهی از مسیر جریان رحمت او فاصله می گیرند و در نتیجه دچار مشقّت ها و سختی ها و ظلم ها می شوند.
به عنوان مثال: خداوند عالم مطابق سنتی آبی را از آسمان به صورت باران می فرستد این آب در نهر ها جاری می شود و یا در زمین فرو می رود و در سفره های زمینی جمع می شود. اما انسان ها برای بهره مندی از این آب طبعاً باید مسیری را طی کنند و سراغ نهر ها و رودها بروند و به اشکال مختلفی از آن آب بهره مند شوند و یا به نحوی آب را از سفره های زمینی استخراج کنند و همچنین با کاشتن گیاهان و درختان در معرض این آب باران بهره مندی خود را از آن بیشتر کنند. در این صورت آیا عاقلانه است که انسان ها در خانه های خود بنشینند و منتظر شوند که خداوند رزق آن ها را از آب به داخل خانه ی آن ها بفرستد. آیا چنین چیزی معقول است و شدنی؟!
تذکر این نکته هم لازم است که در جریان حوادث اجتماعی و تاریخی، عدّه ای بی گناه مثل کودکان و افراد ناتوان مورد ظلم ها واقع می شوند که هیچگونه اختیاری از خود ندارند و نمی توانند در جلوگیری از ظلم ها کاری کنند، این وضعیت غالباً اجتناب ناپذیر است و از عوارض زندگی اجتماعی است. مثل اینکه سرپرست یک خانواده با اعضای خانواده اش در اتومبیلی سوار شده و در حال حرکت هستند، اگر این شخص بی احتیاطی کند و حادثه تصادفی واقع شود، امکان دارد تمام اعضای خانواده در این حادثه آسیب ببینند و یا حتی کشته شوند، حتی کودکان در عین حال که هیچ گناهی و نقشی در این تصادف ندارند.
اما خداوند عالم مدافع مظلومان و بی گناهان است و از کسانی که م
ورد ظلم واقع شده اند، حمایت می کند و این نوع ظلم را یا در ادامه زندگی دنیوی و یا در زندگی اخروی جبران خواهد کرد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✅ ذوق می کرد که علی می تواند دستش را بگیرد به صندلی و بایستد. دلش می خواست زیاد بچه داشتیم، آن عقب ماشین شیطنت کنند و بزنند توی سر و کله هم. رویا پردازی می کرد: «علی بشین، زینب شیشه را بده بالا، حسین مگه با تو نیستم؟ فاطمه حواست به خواهرت باشه»
✅ راهی سفر مشهد بودیم. علی از در و دیوار قطار بالا می رفت. تازه می خواست راه بیفتد. هی خودش را می چسباند به در کوپه که باز کنید بروم بیرون. محسن کارش شده بود اینکه دست علی را بگیرد و از این سر واگن تاتی تاتی ببرد آن سر واگن و برگرداند. از توی کوپه صدایش را می شنیدم که قربان صدقه اش می رود: «پسر داریم، جیگر داریم. جیگر داریم، پسر داریم...» جلوی در کوپه که می رسید، می خندید: «زهرا بیا از ثمره عشقمون فیلم بگیر»
📚خاطرات شهید محسن حججی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
▫️عدالت، همه جا به معناى "برابرى" نیست. اشتباه نشود. عدالت یعنى هر چیزى را در جاى خود قرار دادن. این معناى عدل است... عدالت یعنى برطبق حق عمل کردن، و حقِ هر چیز و هرکسى را به او دادن. این معناى عدالت است و براى جامعه لازم است. عدالت به معناى یکسان بودنِ همهى برخورداریها نیست؛ به معناى یکسان بودن فرصتهاست؛ یکسان بودن حقوق است. همه باید بتوانند از فرصتهاى حرکت و پیشرفت بهرهمند شوند.
#کتاب_عدالت_اجتماعی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
اسـٺادپَـناهِیان ꜜꜛ
اگَࢪمیخۅاهےعاشِقِچیزۍشَوۍ
باعَمَلوࢪَفٺاࢪعاشِقشو...♥️
مثلااگࢪمیخواهے
عاشقِحٌـسِینشَوۍ؛🌱
هَࢪرۅزدَࢪیِڪساعتِ
مَخصوصبِگـو :
‹صَلَّےاللّٰھٌعَلَیْڪَیـٰاابـٰاعَبدِاللّٰھ..›
#محرم
#امام_حسین علیهالسلام
#اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🌸
•🦋•___________
•🦋•___________
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐